eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.3هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
216 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَ مِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا ۚ قَالَ عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِکَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِی الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ{۱۲۹} قوم موسى گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايى آزار مى‌شديم و هم پس از آنكه آمدى! پس چه بايد كرد؟ موسى گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين سرزمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل مى‌كنيد(۱۲۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ بنی اسرائيل توقع داشتند پس از قيام موسى علیه‌السلام كارها یک شبه درست شود و كشور مصر، با همه امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند از اين رو مدعى بودند كه قيام حضرت موسى برايشان رفاه نياورده است اما در پاسخ آنان مى‌فرمايد: پيروزى، نياز به شرايطى همچون صبر تلاش و توکل دارد كه با فراهم شدن آنها يارى الهى فرا مى‌رسد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ رفاه و امنیت، اولین خواسته‌هاى مردم از حكومت‌هاست «قالُوا أُوذِينا» ⓶ مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطى از انبیاء توقع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد مى‌كنند «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ‌» ⓷ گاهى رهبران آسمانى مورد انتقاد پيروان كم ظرفیت و کم تحمل خود نيز قرار مى‌گرفتند «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا» ⓸ اغلب مردم سعادت و خوشى را در راحتى و آسايش مى‌پندارند و نبود آن را ناكامى مى‌دانند غافل از آنكه اديان آسمانى براى تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگى آمده‌اند نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوى مردم «مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما» ⓹ مشكلات طبيعى و اجتماعى را بايد از راه طبيعى و با تدبير حل كرد نه با اعجاز با توجه به آيه قبل‌ «اصْبِرُوا» و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا» ⓺ رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد «عَسى‌ رَبُّكُمْ» ⓻ ايمان به نظارت خداوند مایه دقت و پرهيزكارى است «يَسْتَخْلِفَكُمْ فِی الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ» ⓼ حكومت بر مردم وسیله آزمايش است نه لذت جوئی «فَيَنْظُرَ كَيْفَ» ⓽ مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش مى‌شوند «كَيْفَ تَعْمَلُونَ» و نفرمود: «كيف أعمل» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹امیرالمومنین علی علیه‌السلام⇩ 《الدُّنْيَا دارُ مَمَرّ لاَ دَارُ مَقَرّ، وَالنَّاسُ فِيهَا رَجُلاَنِ: رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا》 دنیا مکانی برای عبور است نه جایی برای ماندن و مردم در دنيا دو گونه‌اند: بعضى خود را فروختند «دوزخی شدند» و خويش را هلاک كردند و بعضى خود را خريدند و آزاد كردند «بهشتی شدند» 📗نهج البلاغه، حکمت ۱۳۳
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـی‌های‌مــرگ ⓭ ↷💢 《چهار دلیل مهم جهنمی شدن》 💠🔹در آیه ۱۴ سوره حدید گفتگوی دو نفر در قیا
💢↶ ⓮ ↷💢 《قرآن چه تعابیری از مرگ دارد؟》 ❶ چشیدن: «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ» ↲سوره آل عمران، آیه ۱۸۵ هر جاندارى به ناچار چشنده مرگ است اگر انسان به کلی نابود و فانی شود دیگر چشیدن معنایی نخواهد داشت ❷ توّفی: این تعبیر در مورد مرگ در حدود دوازده بار به کار رفته است که به معنای دریافت کامل است و از آنجا که خداوند دریافت‌ کننده است مرگ به معنای بازگشت به سوی خداوند خواهد بود ❸ آیاتی که از مرگ به رجوع و سیر به سوی خداوند تعبیر کرده است: «إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ» در آن روز، روز مرگ سوق و حركت به سوى پروردگار توست از ملاقات برزخى، قیامت، حضور در محكمه محاكمه تا بهشت یا جهنم ↲سوره قیامت، آیه ۳۰ این آیات نیز گواه نابود نشدن انسان با مرگ است ❹ تشبیه مرگ به خواب و استعمال توفی در مورد هر دو گواه بر این حقیقت است که انسان همچنان که می‌خوابد نیست و نابود نمی‌شود با مرگ نیز از بین نمی‌رود ⬅️ در سخنی از امام باقر علیه‌السلام آمده است: مرگ همان خوابى است كه هر شب به سراغتان می‌آید با این تفاوت كه مدتش طولانى است °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom چرا از مرگ می‌ترسیم؟ 💠🔹حجت الاسلام قرائتی رانندہ زمانی در جادہ می‌ترسد که یا بنزین ندارد یا قاچاق حمل کردہ یا اضافه سوار کردہ یا با سرعت غیر مجاز رفته یا جادہ را گم کردہ یا در مقصد جائی را آمادہ نکردہ و یا همراهش نا اهل باشند اگر انسان برای بعد از مرگ خود زاد و توشه لازم را برداشته باشد کار خلاف نکردہ باشد، راہ را بداند در مقصد جائی را در نظر گرفته باشد و دوستانش افراد صالح باشند و حرکتش طبق مقررات و مجاز باشد نگرانی نخواهد داشت
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 6⃣3⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ لَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ{۱۳۰} و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشكسالى و كمبود محصولات گرفتار كرديم، باشد كه متذکر شوند و از راه انحرافى خود دست بردارند(۱۳۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «سنين» جمع «سنة» به معناى سال است اما وقتى با كلمه «أَخَذَ» به كار مى‌رود اغلب به معناى قحطى و خشكسالى است لذا ذكر «نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ» شايد براى بيان مصداق بارز قحطى باشد گاهى بلاها و سختى‌ها، در مسير بيدارى و امتحان انسان و زمینه هلاكت اوست «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَالثَّمَراتِ» ⬅️ حضرت على علیه‌السلام مى‌فرمايد: خداوند با كم شدن محصولات و بازداشتن بركات و بستن در خزانه‌هاى خيرات گناهكاران را مى‌آزمايد تا آنان متنبّه و متذکر شده و توبه كنند و گناهان را ترک كنند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در تربيت گاهى بايد از اهرم سختى و تنگنا نيز استفاده كرد «وَ لَقَدْ أَخَذْنا» ⓶ اراده خداوند بر عوامل طبيعى حاكم است «أَخَذْنا ... بِالسِّنِينَ‌» ⓷ قحطى و خشكسالى يا كيفر الهى است و يا هشدار و زنگ بيدار باش «بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» آرى تحولات هستى هدفدار است ⓸ زمينه‌هاى هدايت و سعادت در خانواده مستكبرترين افراد نيز وجود دارد «آلَ فِرْعَوْنَ‌ ... لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ‌» ⓹ ممكن است علیرغم تلاش براى ارشاد مردم هيچ وسيله و طرحى در بعضى كارساز نباشد چون انسان در پذيرش آزاد است نه مجبور «أَخَذْنا ... لَعَلَّهُمْ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 7⃣3⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ ۖ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَ مَنْ مَعَهُ ۗ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِنْدَ اللهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ{۱۳۱} پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مى‌آمد مى‌گفتند: اين حق ما و به خاطر لياقت ماست ولى اگر تلخى و بدى به آنان مى‌رسيد به موسى و پيروانش فال بد مى‌زدند بدانيد كه سرچشمه شومى‌هايشان نزد خداست و اوست كه آنان را به خاطر رفتار بدشان كيفر مى‌دهد ولى اكثرشان نمى‌دانند(۱۳۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «يَطَّيَّرُوا» از «تَطَيُّر» به معناى فال بد زدن است چون عرب‌ها اغلب فال بد را از طريق پرواز پرنده يا صداى آن مى‌دانستند به هر گونه فال بد «طَيَره» مى‌گويند ↲تفسیر نمونه ⬅️ در آيات ديگر قرآن نيز فال بد در مورد پيامبران حتى پیامبر صلى الله عليه و آله مطرح شده است ↲سوره نساء، آیه ۷۸ ↲سوره نمل، آیه ۴۷ ↲سوره یس، آیه ۱۸ فال بد در پيدايش حوادث و پيش آمدها هيچ اثر طبيعى و منطقى ندارد اما آثار روانى بسيارى دارد در روايات مى‌خوانيم: فال بد نوعى شرک به خداست و هرگاه فال بد زديد به كار خود ادامه دهيد و به آن اعتنا نكنيد ⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‌پذيرى اگر آن را سبک بگيرى كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى پر اثر و اگر به آن اعتناء نكنى هيچ اثرى نخواهد داشت ↲تفاسیر نمونه و المیزان ⬅️ فال بد در ميان تمام اقوام و ملل گذشته و حال وجود داشته و دارد و موجب بدبينى و ركود كارها مى‌شود لذا از آن نهى شده است اما فال نیک چون سبب حركت و عشق و اميد است اشكالى ندارد ↲تفسیر نمونه ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ فرعونيان تنها خود را شايسته و حقّ كاميابى را مخصوص خود مى‌دانستند «قالُوا لَنا هذِهِ» ⓶ رفاه و كاميابى براى فرعونيان امرى شناخته شده و عادى بود اما تلخى‌ها براى آنان ناشناخته و ناباور بود کلمه «الحسنة» همراه الف و لام و حرف‌ «فَإِذا» نشانه شناخته شدن و کلمه «سَيِّئَةً» بدون الف و لام در كنار «إِنَّ» نشانه ناشناخته و ناباور بودن است ⓷ اكثر فرعونيان به جاى آنكه از قحطى و هشدارهاى الهى بيدار شوند به تحليل غلط پرداختند و آن را به موسى نسبت دادند «يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌» ⓸ نسبت دادن خوبى‌ها به خود و بدى و بدبختى‌ها به انبیاء و دين نشانه خودبينى و جهالت است «فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌» ⓹ ریشه خرافات و فال بد جهل است «يَطَّيَّرُوا ... لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 8⃣3⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ قَالُوا مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ آيَةٍ لِتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنِينَ{۱۳۲} و فرعونيان به موسى گفتند: هرگونه آيه و معجزه‌اى بياورى، تا با آن ما را جادو کنی ما به تو ايمان نمى‌آوريم(۱۳۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ از اینکه به حضرت موسى مى‌گفتند: هرگونه آيه‌اى بياورى معلوم مى‌شود كه دشمن نيز مى‌دانست كه كار موسى جادو نيست بلكه معجزه‌اى الهى است ولى از روى لجاجت و تكبّر ايمان نمى‌آوردند فقط ساحران هنگامى كه فهميدند كار موسى سحر نيست بدون لجاجت ايمان آوردند البته شايد آيه ناميدن كار حضرت موسى از سوى فرعونيان از روى استهزا و مسخره بوده است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ گاهى انسان چنان سقوط مى‌كند كه با پيامبران و راهنمايان الهى برخورد كرده و نشانه‌هاى روشن هدايت را نيز واژگون و تيره و تار مى‌بيند «وَ قالُوا مَهْما تَأْتِنا بِهِ مِنْ آيَةٍ لِتَسْحَرَنا» ⓶ تهمت سحر نسبت به معجزات انبیاء از رایج ترين تهمت‌ها بوده است «لِتَسْحَرَنا» در جاى ديگر مى‌خوانيم: «كَذلِکَ ما أَتَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا قالُوا ساحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ» ⓷ انسان در انتخاب عقيده آزاد است و انبیاء مردم را مجبور به ايمان نمى‌كردند لذا برخى مردم در برابر معجزات آنان لجاجت كرده و ايمان نمى‌آوردند «فَما نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 9⃣3⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَ كَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ{۱۳۳} پس ما بر آنان طوفان و هجوم ملخ و حيوانات کوچک و قورباغه‌ها و جريان خون را به صورت نشانه‌هاى جدا جدا فرستاديم اما باز هم تکبر ورزيدند و آنان گروهى بدكار بودند(۱۳۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «طوفان» در فارسى به معناى تندباد است اما عرب آن را به معناى سيل كوبنده به كار مى‌برد البته بعضى به هر حادثه عمومى و وحشتناک طوفان گفته‌اند «قمل» به حيوانات کوچک از قبيل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعى حشرات گفته مى‌شود ⬅️ خون يكى از نشانه‌هاى خداوند بر قوم بنی اسرائيل بود و مراد، خون شدن آب‌ها يا خون دماغ شدن همه مردم است كه نوعى عذاب الهى بود عذاب‌هاى طوفان، خون و هجوم ملخ تنها نسبت به فرعونيان بود و بنى‌اسرائيل از آن در امان بودند ⬅️ داستان اين عذاب‌ها در تورات نيز آمده است، خون شدن آب‌ها در سِفر خروج، باب ۷ آیه ۲۰ هجوم پشه، در باب ۸ آیه ۷ بارش تگرگ، در باب ۹ آیه ۲۵ و هجوم ملخ‌ها، در باب ۱۰ آیه ۱۴ آمده است هر بار كه بلايى به آنها مى‌رسيد دست به دامن موسى مى‌شدند و قول مى‌دادند كه اگر خدا رفع بلا كند ايمان‌ بياورند آن حضرت مى‌پذيرفت و از خدا درخواست كرده و بلا برطرف مى‌شد اما باز دست از كفر و لجاجت برنمى‌داشتند چنانكه در آيات بعد نيز بيان مى‌شود ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ پس از هشدار و اتمام حجت خداوند و لجاجت و بى‌توجهى مردم نوبت به كيفرهاى سخت مى‌رسد به دنبال آيات قبل فرمود: «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ‌ ...» ⓶ آنچه مایه رحمت است به اراده الهى است اگر او بخواهد آب وسیله رحمت مى‌گردد و اگر بخواهد وسیله عذاب خواهد بود «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ الطُّوفانَ» ⓷ حيوانات مأموران الهى‌اند گاهى مأمور رحمتند مثل تار عنكبوت بر در غار براى حفاظت پيامبر اكرم ﷺ و گاهى مأمور عذاب مى‌باشند مثل أبابيل، قورباغه، ملخ و ... «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ‌ .. الْجَرادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفادِعَ‌» و در واقع هستى فرمانبردار خداوند است «وَ للهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ» ⓸ بلاها اغلب جنبه تربيتى دارد و گاهى پس از هر كيفرى، مهلتى براى فكر و توبه و بازگشت است «مُفَصَّلاتٍ» ⓹ گناه زمینه ساز تکبر و تکر، زمينه انكار است «فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 0⃣4⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّکَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَکَ ۖ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَکَ بَنِی إِسْرَائِيلَ{۱۳۴} و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد نزد موسى آمده گفتند: اى موسى براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد و دعاى تو را مستجاب مى‌كند، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى قطعاً به تو ايمان مى‌آوريم و حتماً بنی اسرائيل را آزاد كرده و با تو روانه مى‌كنيم(۱۳۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى‌ أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ{۱۳۵} پس همين كه نكبت و بدبختى را به خاطر دعاى موسى از آنان تا مدتى كه بايد به آن مى‌رسيدند برداشتيم باز هم پيمان خود را مى‌شكستند(۱۳۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «نكث» در اصل به معناى باز كردن ريسمان تابيده شده است سپس در مورد پيمان‌شكنى به كار رفته است «أَجَلٍ» در اين آيه، ممكن است مراد مدتى باشد كه حضرت موسى عليه السلام براى رفع بلا تعيين مى‌كرد كه مثلًا فلان روز يا فلان ساعت برطرف خواهد شد تا بفهمند كه اين كيفر الهى است نه تصادفى و يا مراد اين باشد كه آن قوم لجوج سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد ولى تا رسيدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دريا موقّتاً عذاب برداشته مى‌شود مراد از عهد، يا استجابت دعاى موسى مى‌باشد و يا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ نياز و گرفتارى غرور انسان را مى‌شكند «لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا ...» آنچه شيران را كند رو به مزاج‌ احتياج است، احتياج است، احتياج‌ ⓶ كافران نيز از طريق توسل به اولياى خدا نتيجه مى‌گرفتند «يا مُوسَى ادْعُ لَنا» ⓷ فرعونيان نيز به وجود خدايى كارساز براى حضرت موسى ايمان داشتند «يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّکَ» ⓸ دعا در جلب رحمت خدا و دفع سختى‌ها و بلاها مؤثر است «ادْعُ لَنا رَبَّکَ» ⓹ آزادسازى انسان‌ها از رسالت‌هاى انبیاست «لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِی إِسْرائِيلَ» ⓺ برطرف كردن عذاب و قهر الهى تنها به دست خود اوست «فَلَمَّا كَشَفْنا» ⓻ به وعده‌هاى ديگران به هنگام اضطرار و ناچارى چندان تكيه نكنيم «فَلَمَّا كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ‌» ⓼ تجاوزگرى انسان اغلب در هنگام رفاه و احساس بى‌نيازى است «كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ‌» چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‌ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‌» ⓽ حوادث تلخ و شيرين در نظام هستى زمان بندى دارد «إِلى‌ أَجَلٍ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹امام صادق علیه‌السلام⇩ 《اُذكُر تَقطُّعَ اَوصالِکَ فی‌قَبرِ وَ رُجوعَ أحبّائِک عَنکَ اِذا دَفَنوکَ فی حُفِرَتِکَ فَاِنَّ ذلِکَ یُسلّی عَنْکَ ما أَنتَ فیه》 به یاد آن ساعتی باش که بندبند تو در قبر از هم جدا می‌شوند و دوستانت بعد از به خاک سپردن از سر خاکت برمی‌گردند این تذکر تو را از هم و غم روزگارت تسلّی می‌دهد 📗المحجة‌ البیضاء، جلد٨، صفحه۲۴۱
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـی‌های‌مــرگ ⓮ ↷💢 《قرآن چه تعابیری از مرگ دارد؟》 ❶ چشیدن: «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْم
💢↶ ⓯ ↷💢 《بهشت بدون حساب》 💠🔹پیامبر اکرم ﷺ فرمودند: روز قیامت که میشه خداوند متعال دو بال به بعضی‌ها مرحمت می‌کند مثل جعفر طیار، با این بالشون پرواز می‌کنند از اینور به اونور ملائکه میگن شما از کجا اومدین؟ در بهشت هنوز وا نشده! آیا شما حساب رو دیدین؟ میگن نه از پل صراط رد شدید؟ میگن نه ما پل صراط هم ندیدیم جهنمو دیدین؟ میگن ما جهنمم ندیدیم میگن ما اصلاً هیچی ندیدیم ملائکه میگن امت کدوم پیغمبر هستین شما؟ میگن ما از امت پیغمبر آخر الزمانیم ملائکه میگن قسم می‌دهیم شما را به خدا بگید که عملتون در دنیا چی بوده که متسحق این نعمت عظما شده‌اید؟ میگن ما دو خصلت داشتیم یعنی در ما این دو خصلت بود خدا ما رو به واسطه اون دو خصلت به این منزله عظما رسوند ملائکه میگن اون دو خصلت چی بوده که به واسطه اون دو تا خصلت شما دوتا بال پیدا کردید اومدید تو بهشت؟ میگن: ❶ ما اگه خلوت می‌کردیم حیا می‌کردیم که گناه کنیم ❷ به کمی که خدا برای ما روزی کرده راضی بودیم 🎙برگرفته از سخنرانی آیت الله مجتهدی ره 📗مسکن الفواد جلد۱، صفحه۸۴ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹آیت الله بهجت ره وداع از این دنیا برای ما بسیار نزدیک است ولی ما آن را بسیار دور می‌بینیم وگرنه اینقدر با هم نزاع نداشتیم هر دو طرف نزاع و یا یک طرف مرگ را از خود دور می‌بینند
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 1⃣4⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
↩️ پـایـان‌ جـزء ↪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ فِی الْیَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلِینَ{۱۳۶} سرانجام از آنان انتقام گرفته و در دريا غرقشان ساختیم زيرا آيات ما را تكذیب کردند و از آنها غافل بودند(۱۳۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «انتقام» در اينجا به معناى مجازات و كيفر است نه کینه توزى «يم» در مصر قديم به دريا و رودخانه مى‌گفتند و چون داستان حضرت موسى و غرق شدن فرعون و فرعونيان مربوط به مصر است در قرآن همان لغت كهن به كار رفته است ↲تفسیر نمونه ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ توجه به انتقام گيرى خداوند زمینه تذکر و ترک گناه است «فَانْتَقَمْنا» خداوند هم ارحم الراحمين و بسيار مهربان است و هم انتقام گيرنده ⓶ سرنوشت ما و ریشه ناگوارى‌ها و بلاها در دست خود ماست «فَأَغْرَقْناهُمْ‌ ... بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا»‌ ⓷ غفلت از آيات الهى، تاوان سنگينى دارد «فَأَغْرَقْناهُمْ‌ ... كانُوا عَنْها غافِلِينَ‌»‌ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 2⃣4⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَكْنَا فِيهَا ۖ وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِی إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا ۖ وَ دَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ{۱۳۷} و بخش‌هاى شرقى و غربى سرزمين فلسطين را كه در آن بركت قرار داده بوديم به قومى كه پيوسته تضعيف مى‌شدند به ميراث داديم و وعده نيكوى پروردگارت درباره پيروزى بنی اسرائيل به خاطر صبرشان تحقّق يافت و آنچه را فرعون و قومش ساخته و آنچه را افراشته بودند ويران کردیم(۱۳۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «ارث» به دارايى و مالى گفته مى‌شود كه انسان بدون كسب و كار و معامله‌اى به آن برسد خواه از مردگان باشد يا از زندگان ↲تفسیر نمونه ⬅️ داستان عبور حضرت موسى و پيروانش از دريا و غرق شدن و عذاب فرعونيان در آن ترسيمى از قيامت است كه همه وارد جهنم مى‌شوند و سپس متقين نجات پيدا مى‌كنند «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها» «ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّا» ↲سوره مریم، آیه ۷۱-۷۲ ⬅️ سرزمين‌هائی كه در اختيار فرعونيان بود آنچنان وسيع بود كه افق‌هاى متعدد و طلوع و غروب‌هاى متفاوت داشت «مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا» و همچنين داراى محصولات و بركات مادى و معنوى بسيارى بود زيرا محل بعثت انبياى الهى و مدفن بسيارى از آنان بود ⬅️ پيش از اكتشافات بشر قرآن زمين را كروى معرفى كرده است زيرا لازمه تعدّد مشرق‌ «مَشارِقَ» و مغرب «مغارب» كروى و در حركت بودن زمين است خداوند در اين آيه به پيامبر اسلام نيز نويد پيروزى مى‌دهد به كار بردن لفظ «رَبِّکَ» در جمله «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّکَ» به معناى آن است كه تو نيز مشمول حمايت ما هستى ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ حمايت خداوند از مستضعفان مخصوص بنی اسرائيل نيست بلکه یک سنّت دائمى است «أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ» و نفرمود: «اورثنا بنی اسرائيل» ⓶ بنی اسرائيل، در مدت طولانى به دست فرعونيان به ضعف كشيده شده بودند «كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ» ⓷ حكومت انبیاء حكومت مستضعفان است «يُسْتَضْعَفُونَ» ⓸ شرط پيروزى، صبر و مقاومت است مستضعفان و ملّتى كه صابر و مقاوم باشند وارث زمين مى‌شوند «أَوْرَثْنَا ... بِما صَبَرُوا»‌ ⓹ خداوند بی کم و كاست به وعده‌هايش عمل مى‌كند «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّکَ» ⓺ هلاكت فرعونيان و به حكومت رسيدن بنی اسرائيل، از سخنان و وعده‌هاى زيباى پروردگار است «کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى‌» ⓻ تحولات اجتماعى و تاريخى به دست خداوند است «أَوْرَثْنَا ... دَمَّرْنا»‌ ⓼ قوم فرعون از نظر صنعت و ساخت بنا پيشرفته بودند «يَصْنَعُ‌ ... يَعْرِشُونَ‌»‌ ولى رشد و توسعه‌اى كه جدا از دين و ايمان باشد سرانجام خوبى ندارد 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹امام موسی کاظم علیه‌السلام⇩ 《مَنْ حَمِداللهَ عَلی النِّعْمَةِ فَقَد شَكَرهُ وَ کانَ الحَمْدُ اَفضَل مِنْ تِلکَ النِعمةِ》 کسی که بر نعمتی حمد خدا را کند و الحمدالله بگوید او را شکرگزاری کرده است و این حمد او از آن نعمتی که به او داده افضل و بالاتر است 📚بحارالانوار، جلد۷۱، صفحه۳۱
💢↶ ↯ خداوند در قرآن کریم ذکر می‌کند که اگر از نعمت‌های الهی شکرگزاری کنید او هم آن نعمت‌ها را زیاد خواهد نمود ↲سوره ابراهیم، آیه ۷ بنابراین اگر بشر در مقابل نعمت‌ها و انعام‌های الهی حالت سپاسگزاری و حق‌شناسی و قدردانی داشته باشد سنت الهی بر این است که آن نعمت‌ها و انعام‌ها را افزایش بدهد ⬅️ حقیقت شکر تنها تشکر زبانى یا گفتن الحمدلله و مانند آن نیست بلکه شکر داراى سه مرحله است‌⇩‌ ◽️نخستین مرحله آن است که به دقت بیندیشیم که بخشنده نعمت کیست؟ این توجه و ایمان و آگاهی پایه اول شکر است ◽️و از آنکه بگذریم مرحله زبان فرا می‌رسد ◽️ولى از آن بالاتر مرحله عمل است شکر عملى آن است که درست بیندیشیم که هر نعمتى براى چه هدفى به ما داده شده است آن را در مورد خودش صرف کنیم ⬅️ راستى چرا خدا به ما چشم داد؟ و چرا نعمت شنوائى و گویائى بخشید؟ آیا جز این بوده که عظمت او را در این جهان ببینیم، راه زندگى را بشناسیم و با این وسائل در مسیر تکامل گام برداریم؟ حق را درک کنیم و از آن دفاع نمائیم اگر این نعمت‌های بزرگ خدا را در این مسیرها مصرف کردیم شکر عملى او است و اگر وسیله‌اى شد براى طغیان و خودپرستى و غرور و غفلت و بیگانگى و دورى از خدا این عین کفران است با آفریدگارمان به بهانه‌های مختلف صحبت کنیم، بهترین بهانه برای صحبت کردن با خدا شکرگذاری می‌باشد بابت هر اتفاقی که در زندگی تجربه می‌کنیم از خدا تشکر کنیم حتی بابت پیدا کردن یک جای پارک! ☑️ شکر نعمت و شکر کامل ↯ 💠🔹امام صادق علیه‌السلام فرمود: شکر نعمت پرهیز از کارهای حرام است و شکر کامل گفتن ⇩‌ 【اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ】 می‌باشد ↲کافی، جلد ۲، صفحه ۵۹ باب الشکر حدیث ۱۰ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹امام هادی علیه‌السلام⇩ 《أَلشّاکِرُ أسعَدُ بِالشُّکرِ مِنهُ بِالنِّعمَةِ الَّتی أوجَبَتِ الشُکرَ لَأَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَالشُکرُ نِعَمٌ وَ عُقبی》 شکرگزاری از نعمت از خود نعمت بهتر است چون نعمت متاع دنیای فانی است ولکن شکر نعمت جاودانه آخرت است 📗تحف العقول، صفحه ۴۸۳
💢↶ پیام‌های آیه 【اَلْحَمْدُ لِلهِ رَ‌بِّ الْعَالَمِینَ】 ﴿ سوره فاتحه، آیه ٢﴾ ⓵ همه ستایش‌ها براى اوست الف و لام در «الحمد» به معناى حمد و جنس ستايش است ⓶ خداوند در تربيت و رشد هستى اجبارى ندارد زيرا حمد براى كارهاى غير اجبارى است ⓷ همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست زيرا حمد براى زیبائى و نيكويى است ⓸ دليل ستايش ما پروردگارى اوست ⓹ رابطه خداوند با مخلوقات رابطه دائمى و تنگاتنگ است نقاش و بنا هنر خود را عرضه می‌كند و می‌رود ولى مربى بايد هر لحظه نظارت داشته باشد ⓺ همه هستى تحت تربيت خداوند يكتاست ⓻ امكان رشد و تربيت در همه موجودات وجود دارد ⓼ خداوند هم انسان‌ها را با راهنمايى انبياء تربيت می‌كند تربيت و هم جمادات و نباتات و حيوانات را رشد و پرورش می‌دهد تربیت‌ ⓽ مؤمنان در آغاز قرآن با نيايش به درگاه خداوند متعال 《اَلحَمدُللهِ رَبّ العالَمين》 می‌گویند و در پايان كار در بهشت نيز همان شعار را می‌دهند که 《آخِر دَعویهُم أن الحَمدُللهِ رَبّ العالَمين》 ↲سوره يونس، آیه ۱۰ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom از واجب‌ترین واجب‌های اهل معرفت و انصاف قدردانی و شکرگزاری است قرآن که خواندی بابت همین نعمت همنشینی قرآن سجده کن جهت تشکر که توفیقش را به هر کسی نمی‌دهند
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 3⃣4⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ جَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ{۱۳۸} و بنی اسرائيل را از دريا گذرانديم تا به قومى برخوردند كه بر پرستش بت‌هاى خويش پايبند بودند با ديدن اين صحنه گفتند: اى موسى براى ما خدايى قرار بده همان گونه كه براى اينان معبودها و بت‌هايى است موسى گفت: به راستى شما گروهى نادان و جهالت پيشه هستيد(۱۳۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّ هؤُلاءِ مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِيهِ وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ{۱۳۹} موسى گفت: همانا آنچه اين قوم در آنند از کفر و شرک نابودشدنى است و آنچه انجام مى‌دهند باطل است(۱۳۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قالَ أَغَيْرَ اللهِ أَبْغِيكُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ{۱۴۰} گفت: آيا معبودى غير خدا براى شما بجويم در حالى كه او شما را بر مردم اين زمانه برترى داده است؟!(۱۴۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ کلمه «مُتَبَّرٌ» از «تبار» به معناى هلاکت است آنانکه یک عمر در سحر و جادو بودند با ديدن یک معجزه چنان مؤمن شدند كه تهديدهاى فرعون آنان را نلرزاند ولى طرفداران حضرت موسى با ديدن آن‌همه معجزات و پس از پيروزى بر فرعون انحراف و بت پرستى قومى آنان را به انحراف كشيد و تازه از حضرت موسى علیه‌السلام نيز تقاضاى بت كردند ⬅️ روزى یک يهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه با هم اختلاف كرديد حضرت على عليه السلام در پاسخ فرمود: اختلاف ما در سخن پيامبر بود نه در خودش و نه در خدا اما شما هنوز پايتان از آب دريا خشک نشده بود كه از موسى تقاضاى بت كرديد ↲نهج البلاغه، حکمت ۳۱۷ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① پرستش حق يا باطل، در طول تاريخ بشر وجود داشته است «يَعْكُفُونَ عَلى‌ أَصْنامٍ لَهُمْ» در زمان حضرت موسى علیه‌السلام نيز افرادى بت مى‌پرستيدند ② محيط جبرآور نيست ولى تأثيرگذار هست «فَأَتَوْا عَلى‌ قَوْمٍ‌»‌ پس تا در اعتقاد و ايمان قوى نشده‌ايم از محيط و فرهنگ فاسد دورى كنيم زيرا گاهى‌ مشاهده یک صحنه از فيلم عكس، ماهواره و يا اجتماع چنان در انسان تأثيرگذار است كه تمام زحمات تربيتى رهبران را متزلزل و خراب مى‌كند ③ گاهى انسان از مهم‌ترين نعمت‌ها غفلت ورزيده و نسبت به آنها ناسپاسى مى‌كند «جاوَزْنا ... اجْعَلْ لَنا»‌ ④ گاهى انسان به حدى كج انديش مى‌شود كه از رهبران الهى نيز درخواست ناروا مى‌كند «يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً» ⑤ افراد و ملت‌ها، هر لحظه در معرض خطر انحرافند «قالُوا يا مُوسَى‌»‌ ⑥ ايمان سطحى زودگذر است «وَ جاوَزْنا ... قالُوا ... اجْعَلْ لَنا إِلهاً»‌ ⑦ بدتر از دشمنان آگاه خارجى و بيگانه دوستان نادانِ داخلى‌اند «جاوَزْنا ... قالُوا يا مُوسَى اجْعَلْ‌»‌ ⑧ تقاضاى مردم هميشه صحيح نيست و اکثریت و خواست آنان همه جا یک ارزش نيست «قالُوا ... اجْعَلْ لَنا إِلهاً»‌ ⑨ الگوپذيرى، تقليد و مدل برداری از خصلت‌هاى انسان است «اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ» ⑩ جهل، ریشه بت پرستی و بت پرستی عملى به دور از عقل است «تَجْهَلُونَ» جهل در فرهنگ قرآن در برابر عقل قرار دارد نه علم يعنى به كار غير عاقلانه جهل مى‌گويند ⑪ تقاضاى خداى محسوس (همچون بت) از پيامبر بزرگوارى همچون موسى نشانه جهل عميق و ريشه‌دار است «تَجْهَلُونَ» ⑫ هم انحراف‌هاى فكرى از بين رفتنی است هم انحراف‌هاى عملى «مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِيهِ وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» آرى پايان باطل نابودى است پس ظاهر آن ما را فريب ندهد ⑬ عبادت بايد بر اساس تعقل و تشکر باشد «أَ غَيْرَ اللهِ أَبْغِيكُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَكُمْ» خدا يافتنى است نه بافتنى «أَبْغِيكُمْ» و پرستش غير خدا با عقل و روحیه سپاسگزارى ناسازگار است 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom