eitaa logo
احادیث چهارده معصوم
8.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
157 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۸۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِنْ يُرِيدُوا خِیَانَتَکَ فَقَدْ خَانُوا اللهَ مِنْ قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ ۗ وَاللهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ{۷۱} و اگر اسيران بخواهند به تو خيانت كنند از پيش هم به خدا خيانت كرده‌اند پس خداوند تو را بر آنان غلبه و تسلّط داد و خداوند دانا و حكيم است(۷۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ از مجموع اين آیه و آیه قبل استفاده مى‌شود كه اصل اصلاح و ارشاد و هدايت را نبايد با احتمالات منفى ناديده گرفت با آنكه مشركان مکه سالها نسبت به پيامبر صلى الله عليه و آله و مسلمانان صدر اسلام انواع خيانت‌ها را روا داشتند اما اگر مصلحت بر آزادسازى اسرا باشد احتمال خيانت آنان مانع عمل به وظيفه نشود آرى، بايد نسبت به اسيران دشمن نه سوء ظن صد در صد داشته باشيم نه حسن ظن كامل نه خشونت محض و نه رأفت تنها بلكه با تيز هوشى و توکل و قاطعیت و با مهربانى و عطوفت برخورد كنيم ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ احتمال خيانت اسيران نبايد مانع آزادسازى آنها شود «إِنْ يُرِیدُوا خِیانَتَکَ» ⓶ دشمنان سابقه خيانت دارند «خانُوا اللهَ مِنْ قَبْلُ» ⓷ خداوند حق و طرفدارانش را غلبه می‌بخشد «فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ» ⓸ خيانت سبب اسارت و تحت سيطره قرار گرفتن است «خانُوا ... فَأَمْكَنَ‌» ⓹ خداوند به نیت‌هاى دشمن آگاه و به فرمانى كه مى‌دهد حكيم و مصلحت انديش است «وَاللهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 6⃣6⃣5⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۸۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هَاجَرُوا وَ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِيلِ اللهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولَٰئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يُهَاجِرُوا مَا لَكُمْ مِنْ وَلَايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ حَتّىٰ يُهَاجِرُوا ۚ وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ ۗ وَاللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ{۷۲} همانا كسانى كه ايمان آورده و هجرت كردند و با اموال و جانهايشان در راه خدا جهاد كردند و آنان كه مجاهدان و مهاجران را پناه داده و يارى كردند، آنان دوستدار و حامى و هم پيمان يكديگرند اما كسانى كه ايمان آورده ولى هجرت نكردند حق هیچ گونه دوستى و حمايت از آنان را نداريد تا آنكه هجرت كنند و اگر مؤمنان تحت فشار براى حفظ دينشان از شما يارى طلب كردند بر شماست كه ياريشان كنيد مگر در برابر قومى كه ميان شما و آنان پيمان ترک مخاصمه است و خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد بيناست(۷۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در سال سيزدهم بعثت و پس از ده سال از دعوت علنى پيامبر به اسلام هنوز مشركان مکه دست از اذیت و آزار پيامبر و مسلمانان برنداشته بودند و روز به روز بر شدّت آن مى‌افزودند تا اينكه تصميم گرفتند با توطئه‌اى حساب شده و اقدامى دسته جمعى پيامبر را به قتل برسانند و اسلام را ریشه كن كنند با اطلاع پيامبر صلى الله عليه و آله از آن توطئه و جانفشانى على علیه‌السلام شبانه مقدمات هجرت فراهم شد و آن حضرت در اول ماه ربیع الاول ابتدا به غار ثور رفتند و به مدت سه روز در آنجا به گونه‌اى معجزه آسا مخفى شدند و در اين مدت تنها حضرت على علیه‌السلام براى آن حضرت غذا تهيه كرده و اخبار بيرون را در اختيار آن جناب قرار مى‌دادند سرانجام پيامبر با اعلان مهاجرت مسلمانان به يثرب و همراه آوردن اهل بیت آن حضرت خود راهى يثرب شدند و پس از پيمودن مسافتى حدود چهارصد كيلومتر روز دوازدهم ربیع الاول به محله قبا رسيدند و بقیه مهاجران نيز به آنان ملحق شدند مردم يثرب از مهاجران استقبال شايانى به عمل آوردند وآنها را با آغوش باز پذيرفتند و يثرب را به «مدینةالنبی» و «مدینة الرّسول» تغيير نام دادند آنگاه پيامبر براى پيشگيرى و دورى از تفرقه ميان مهاجران و انصار كه حدود سيصد نفر بودند، دو به دو عقد اخوّت و برادرى جارى كردند و مسجد قبا را پايه‌گذارى كردند ↲تفسیر نمونه، سيره ابن هشام و فروغ ابدیت، جلد۱، صفحه ۴۵۰-۴۱۷ «مهاجران» كسانى هستند كه در مکه به پيامبر صلى الله عليه و آله ايمان آوردند و چون در آنجا تحت فشار بودند خانه و كاشانه خود را رها كرده به همراه پيامبر به مدينه هجرت كردند و «انصار» مسلمانانى هستند كه از پيامبر اسلام و مهاجران استقبال و آنان را در بين خود جاى داده و يارى نمودند ⬅️ در اين آيه محورهايى همچون: پيوند مهاجرين و انصار، ضرورت هجرت بی اعتنائی به مرفّهان گريزان از هجرت تعهّد متقابل ميان مهاجران و انصار و نجات مسلمانان دربند در صورت عدم ضرر به پيمان‌هاى قبلى مطرح شده است عموماً ملت‌ها مهمترين و بزرگترين حادثه‌اى را كه در حيات اجتماعى، علمى و مذهبى آنان رخ داده و آن را نقطه عطفى در سرگذشت ملی خود مى‌دانند مبدأ تاريخ خود قرار داده‌اند مثلاً ميلاد حضرت مسيح علیه‌السلام نزد مسيحيان و يا عام الفيل سالى كه سپاه ابرهه به مکه حمله كرد و نابود شد نزد اعراب مبدأ سال قرار گرفت دين اسلام كامل ترين شريعت آسمانى است و از اديان ديگر مستقل است لذا مسلمانان ميلاد حضرت مسيح را مبناى سال خود قرار ندادند همچنين عام‌الفيل گرچه سال تولد پيامبر بود و يا حتی روز بعثت پيامبر صلى الله عليه و آله مبناى سال قرار نگرفت اما با هجرت پيامبر به مدينه كه حكومتى مستقل در آنجا پايه‌گذارى شد و مسلمانان توانستند در نقطه‌اى آزادانه فعاليّت كنند پيامبر شخصاً تاريخ هجرى را بنا گذاردند ↲فروغ ابدیت، جلد۱، صفحه۴۳۵ چنانكه مى‌توان از عبارت‌ «مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ» در آیه «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‌ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ» ↲سوره توبه، آیه ۱۰۸ كه در مورد ساختن مسجد قبا مى‌باشد نيز پایه گذارى سال هجرى را استفاده نمود زيرا اولین اقدام پيامبر در هجرت به مدينه ساختن مسجد قبا مى‌باشد ↲الصحيح من سيرة النّبى علامه جعفر مرتضى، جلد۳، صفحه۴۰ آرى اگر هجرت نبود چه بسا اسلام در همان نقطه محدود و نابود مى‌شد بيشتر بلاهاى مردم از غرق شدن در رفاه و ترک هجرت‌هاى سازنده سرچشمه مى‌گيرد اگر همه مغزها و متخصّصان و كارشناسان مسلمانى كه در كشورهاى غربى به سر مى‌برند به كشور خود هجرت کنند هم ضربه به دشمن است و هم تقویت اسلام و کشورهای اسلامی
⬅️ هجرت اختصاص به پيامبر ندارد بلكه هجرت از محيط شرک، کفر و گناه براى حفظ دين و ايمان و يا براى برگشت از نافرمانى خداوند لازم است چنانكه خداوند در پاسخ كسانى كه عذر آلودگى خود و ارتكاب به گناه را محيط ناسالم مى‌دانستند و مى‌گفتند: «كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِی الْأَرْضِ» مى‌فرمايد: زمين خداوند كه پهناور بود چرا به مکانی ديگر هجرت نكرديد؟ «قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللهِ واسِعَةً» ↲سوره نساء، آیه ۹۷ البته با توجه به عبارت «مستضعفين» معلوم مى‌شود كه اگر توانائی امر به معروف و نهى از منكر باشد بايد به اين مهم اقدام نمود و جامعه را ترک نکرد و آن را مورد اصلاح قرار داد ⬅️ امام صادق علیه‌السلام مى‌فرمايد: هنگامى كه در محل و سرزمينى كه در آن زندگى مى‌كنى نافرمانى و معصيت خدا مى‌كنند از آنجا به جائی ديگر هجرت كن «اذا عصى الله فى ارض انت فيها فاخرج منها الى غيرها» ↲بحارالانوار، جلد۱۹، صفحه۳۵ چنانكه هجرت براى آموختن علم و دانش و براى بيان آموخته‌هاى خود به ديگران نيز لازم است «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِی الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ» ↲سوره توبه، آیه ۱۲۲ ⬅️ در صدر اسلام دو هجرت رخ داده است: یکی در سال پنجم بعثت هجرت گروهى از مسلمانان به سرزمين حبشه و ديگرى در سال سيزدهم بعثت هجرت از مکه به مدينه ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ اسلام، ايمان و عقيده، بدون تلاش و مجاهدت كافى نيست مسلمانان صدر اسلام، يا مهاجر بودند يا پناه دهنده مهاجران يا جهادگر و يا حامى مجاهدان «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ‌ .. وَالَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا» شرايط متفاوت براى هركس تكليف خاصی مى‌آورد، براى يكى هجرت و براى ديگرى پناه دادن به مهاجران ⓶ رابطه ولائی، مخصوص كسانى است كه اهل هجرت، جهاد و کمک به ديگران باشند «أُولئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» ⓷ خداوند ميان مهاجران و انصار حقّ ولايت مقرّر كرده است «وَالَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» ⓸ هجرت به سوى جامعه اسلامى شرط ولايت است و كسى كه هجرت نكند ولايت ندارد «لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ‌» ⓹ در جامعه اسلامى بايد ميان مجاهدان و مهاجران با مرفّهان هجرت گريز فرق باشد «آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا» ⓺ كسى كه هجرت نكند نه او را يارى كنيد و نه از او يارى بخواهيد کلمه «وَلايَتِهِمْ» را دو گونه مى‌توان معنا كرد: یکی «ولايت و حمايت شما از آنان» و ديگرى «کمک و حمايت آنان از شما» ⓻ بايد از متخلّفان پيشين كه خواهان پيوستن به مسلمانان هستند با آغوش باز استقبال كرد «حَتَّى يُهاجِرُوا» آرى همین كه تاركان هجرت، هجرت كردند شما آنان را حمايت كنيد ⓼ اگر مسلمانان ديگر مناطق تحت فشار و كفر قرار گرفتند نسبت به استمدادشان نبايد بى‌تفاوت بود «إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِی الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ» ⓽ در روابط با ديگران بايد اهمّ و مهم در نظر گرفته شود، مادامى که کفار به پيمان‌هاى خود با مسلمانان پايبند هستند نمى‌توان براى حمايت مسلمانانِ زير سلطه آنان اقدامى كرد «إِلَّا عَلىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《اَما اِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِعَ فَسُئِلَ عَنْ مَعْنى قَولِهِ هذا فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَیْنَ اُذُنِهِ وَ عَیْنِهِ ثُمَّ قالَ: اَلْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُ وَالْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَیْتُ》 میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست از آن حضرت درباره معناى این فرمایش سؤال شد امام انگشتان خود را به هم چسباند و آنها را میان گوش و چشم خود گذاشت و آنگاه فرمودند: ◄ باطل این است که بگوئی: شنیدم ◄ و حق آن است که بگوئی: دیدم ↲نهج البلاغه، صفحه ۱۹۸
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 7⃣6⃣5⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۸۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَالَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسَادٌ كَبِيرٌ{۷۳} و كسانى كه كفر ورزيدند ياران يكديگرند پس شما با آنان هم پيمان نشويد اگر شما هم ميان خود همبستگى نداشته باشيد فتنه و فساد بزرگى در زمين واقع خواهد شد(۷۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در معناى‌ «إِلَّا تَفْعَلُوهُ» سه احتمال بيان شده است: الف: اگر طبق دستور خداوند مبنى بر رابطه ولايت ميان مؤمنان عمل نكنيد و با کفار پيوند داشته باشيد فساد بزرگى خواهد بود چون آنان متحدند و شما متفرق ب: اگر نسبت به مسلمانان در فشار بی اعتنائی کنید ممكن است آنان قتل عام شده يا از اسلام برگردند ج: اگر قراردادهاى بين‌المللى با کفار را رعايت نكنيد و از تعدادى مسلمان حمايت كنيد همه کفار عليه شما بسيج خواهند شد و فسادى بزرگ پيش خواهد آمد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ وقتى کفار يار يكديگرند «وَالَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» اگر مسلمانان هميارى نداشته باشند گرفتار فتنه و فساد خواهند شد «إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ» ⓶ پذيرفتن ولايت و سلطه کافران فساد و فتنه‌اى بزرگ در زمين است «إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ» ⓷ اگر ميان شما مسلمانان پيوند محكم ولايت نباشد کفار متحد شده شما را نابود مى‌كنند «إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 8⃣6⃣5⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۸۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَالَّذِينَ آمَنُوا وَ هَاجَرُوا وَ جَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ{۷۴} و كسانى كه ايمان آورده و هجرت كردند و در راه خدا جهاد نمودند و كسانى كه پناه دادند و يارى كردند همانان مؤمنان واقعى‌اند براى آنان آمرزش و روزى شايسته و كريمانه‌اى است(۷۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ ايمان بر عمل مقدّم است «آمَنُوا وَ هاجَرُوا» ⓶ ارزش كارها آنگاه است كه آنها رنگ خدائی و انگیزه الهى داشته باشد «فِی سَبِیلِ اللهِ» ⓷ ايمان واقعى در هجرت، جهاد، پناه دادن و یاری رساندن مسلمانان مجاهد، بروز مى‌كند «وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا» ⓸ حتی مؤمنان حقيقى هم از خطا و گناه بيمه نيستند و به مغفرت الهى نياز دارند «الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ» ⓹ هجرت و جهاد عامل بخشايش و نزول رزق ویژه الهى است «آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ‌» ⓺ اگر بخاطر هجرت و جهاد از رزق اندک بگذريد به رزق كريم و شایسته الهى مى‌رسيد «آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ‌» ⓻ انسان هميشه مسئول است گاهى به صورت جهاد، گاهى هجرت گاهى پناه دادن به مهاجران و گاهى پشتيبانى از رزمندگان (تمام آيه) 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹حضرت مهدی علیه‌السلام⇩ 《فَاتَّقُوا اَللهَ وَ سَلِّمُوا لَنَا وَ رُدُّوا الْأَمْرَ إِلَینَا فَعَلَینَا الْإِصْدَارُ کمَا کانَ مِنَّا الْإِیرَادُ وَلاَ تُحَاوِلُوا کشْفَ مَا غُطِّی عَنْکمْ وَلاَ تَمِیلُوا عَنِ اَلْیمِینِ إِلَی اَلشِّمَالِ وَ اِجْعَلُوا وُصُولَکمْ إِلَینَا بِالْمَوَدَّةِ وَ عَلَی السُّنَّةِ الْوَاضِحَةِ》 از خدا بترسید و تسلیم ما باشید و امور خود را به ما واگذار کنید چون وظیفه ما است که شما را بی نیاز و سیراب نمائیم همان طوری که ورود شما بر چشمه معرفت به وسیله ما می‌باشد و سعی نمائید به دنبال کشف آنچه از شما پنهان شده است نباشید ↲الغیبة (للطوسی)، جلد۱، صفحه۲۸۵
💢↶ ⬅️ تکلیـف سیزدهم ⓭ ◽️⇦ یکی دیگر از تکالیف مردم اولاً معرفت و شناسایی راویان حدیث و دانشمندان دین و آگاهان اخبار اهل بیت به ویژه عاملین آنها یعنی همان سلسله فقهای عظام و علمای ربّانی ثانیاً فرمان برداری از آنان است و این از اهمّ تکالیف عباد در عصر غیبت و بلکه حتی در عصر ظهور آن حضرت می‌باشد در عصر غیبت ایمان آوردن و اقرار نمودن به نوع این علما واجب و لازم است و پیروی تقلید از یک نفر از مجتهدان آنان بر مقلّد واجب و الزامی است که شرح و تفصیل آن در این مختصر نمی‌گنجد اما به طور مختصر باید بیان داشت که مؤمن باید در عصر غیبت ◽️یا خود مجتهد باشد ◽️و یا در همه اعمال عمل به احتیاط کند ◽️و یا مقلّد باشد و در فروع دین از یک مجتهد جامع الشرایط تقلید نماید ↲رساله‌های توضیح المسائل احکام تقلید، مسأله ۱ و این یک فرع و شاخه از تکلیفی است که بیان شد در توضیح و شرح این شاخه از تکلیف باید اظهار داشت همان گونه که به راویان حدیث و دانشمندان دین دستور داده شده است تا با هدایت مردم آنان را در امر دنیا و آخرتشان یاری رسانند به مردم نیز دستور داده شده است که از دانشمندان دین و علمای عاملین دستور بگیرند و به آن عمل کنند که این مختصر را جای اقامه براهین و ادلّه آن نیست آنچه تنها در این مختصر میتوان اظهار داشت این است که به حکم عقل و شرع رجوع به اهل خبره در هر امر راهی نه تنها صحیح است بلکه تنها راه پیروزی و رسیدن به اهداف و مقاصد است و تمام عقلای علم نیز بر آن اتفاق دارند «فَاسئَلُوا اَهلَ الذِکرِ اِن کُنتُم لا تَعلَمُونَ» از اهل ذکر بپرسید اگر شما نمی‌دانید ↲سوره نحل آیه ۴۳ 🖇 ادامه دارد ... وظایف منتظران را نشر دهید و قدمی برای کسب معرفت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف بردارید °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom هر چه زمان می‌گذرد مردم افسرده‌تر می‌شوند اين خاصيت دل بستن به «زمانه» است خوشا به حال آنانکه به جای «زمان» به «صاحب الزمان» دل می‌بندند 🍃🌼اَللَّھُمَّ ؏َـجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرَج🌼🍃
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 9⃣6⃣5⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۸۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هَاجَرُوا وَ جَاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولَٰئِکَ مِنْكُمْ ۚ وَ أُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِی كِتَابِ اللهِ ۗ إِنَّ اللهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ{۷۵} و كسانى كه بعداً ايمان آورده و همراه شما هجرت و جهاد كردند آنان از شمايند و در قانون الهى خويشاوندان نسبت به يكديگر اولويّت دارند همانا خداوند به هر چيزى بسيار داناست(۷۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ يكى از مصاديق آيه ارث است كه پيش از اسلام، گاهى ارث بر اساس پسرخواندگى و عهد و پيمان بود ولى اسلام آن را بر محور خويشاوندى و ديندارى قرار داد در مسأله امامت و خلافت، ائمّه و علما بارها به اين آيه استناد كرده‌اند و علاوه بر استدلال به علم، سابقه جهاد و تقوا به خويشاوندى امام على علیه‌السلام با پيامبر صلى الله عليه و آله براى اثبات امامت بلافصل آن جناب استدلال كرده‌اند ↲تفاسیر نمونه، اطیب البیان ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ مؤمنان سابق و قديمى بايد كسانى را كه در آينده ايمان مى‌آورند و هجرت مى‌كنند همانند خود مؤمن حقيقى بدانند «وَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ ... فَأُولئِکَ مِنْكُمْ‌» آرى آغوش جامعه اسلامى به روى همه باز است و مسلمانى در مدار بسته و انحصارى نيست گرچه سابقه مى‌تواند امتيازات معنوى بيشترى را به دنبال داشته باشد ⓶ مؤمنان خويشاوند علاوه بر ولايت خويشاوندى بر يكديگر ولايتى نيز در سایه ایمان، هجرت و جهاد نسبت به هم دارند «وَالَّذِينَ آمَنُوا ... وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ‌» ⓷ در قانون الهى ميان خويشاوندان نيز سلسله مراتب وجود دارد «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ» ⓸ هجرت شرط ملحق شدن به مؤمنان حقيقى است هجرت كليد تمركز و تشكّل نيروهاى خودى است «هاجَرُوا ... فَأُولئِکَ مِنْكُمْ‌» «وَالحَمدُ للهِ رَبّ العالَمين» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 0⃣7⃣5⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
💢↶ تفسیر سوره توبه ◽️اين سوره نهمین سوره قرآن است و یکصد و بیست و نه آيه دارد و در سال نهم هجری نازل شده است ↲تفسیر نورالثقلین قسمت‌هائی از آن قبل از جنگ تبوک بخشى در حال جنگ و قسمت ديگر بعد از آن نازل شده است ◽️مشهورترين نام‌های اين سوره در روايات «توبه» و «برائت» است «توبه» از آن جهت كه در اين سوره بارها از توبه انسان و بازگشت لطف الهى سخن به ميان آمده است و «برائت» بدان جهت كه اين سوره با اعلام برائت از مشركان آغاز شده است ◽️برخى مفسّران به خاطر ارتباط مطالب اين سوره با سوره «انفال» اين سوره را دنباله آن دانسته و گفته‌اند: به همين دليل نيازى به «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم» نداشته است ولى به عقيده ما كه از اهل بيت پيامبر صلی الله علیه و آله گرفته‌ایم اين سوره مستقل است و نداشتن «بِسْمِ الله» به خاطر لحن قهرآميز آن نسبت به مشركان است زيرا کلمه «بِسْمِ الله» نشان رحمت و امان است و اين سوره با اعلام تنفّر از مشركانِ پيمان شكن آغاز شده است چنانكه حضرت على علیه‌السلام می‌فرماید: «بِسْمِ اللهِ» براى امان دادن و برائت براى رفع امان است ↲تفسیر مجمع البیان ◽️در اهمیت اين سوره همين بس كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سوره‌های برائت و توحيد، همراه با هفتاد هزار صف از فرشتگان نازل شد
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۸۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨بَرَاءَةٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ{۱} اين آيات اعلام جدائى و بيزارى و برائتى است از سوى خدا و پيامبرش نسبت به مشركانى كه با آنان پيمان بسته‌ايد(۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ از اینکه براى اين سوره در روايات نام‌هاى «برائت» و «توبه» آمده است مى‌فهميم كه جزء سوره انفال نيست بلكه سوره‌اى مستقل است از اینکه سوره به دليل محتواى قهرآميزش بدون‌ «بِسْمِ الله» شروع شده است مى‌فهميم كه‌ «بِسْمِ الله» در هر سوره متعلّق به همان سوره و جزء آن است نه آنكه به عنوان تشريفات و يا ... در اول هر سوره بيايد اعلام برائت بخاطر پيمان شكنى کفار بود كه در آیه ۷ و ۸ مطرح شده است وگرنه قانون کلّی مراعات پيمان هاست و تا طرف مقابل به پيمان وفادار باشد بايد آن را نگهداشت چنانكه در آیه ۴ آمده است: «إِلَّا الَّذِينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئاً وَلَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى‌ مُدَّتِهِمْ» به ميثاقتان با مشركانى كه پيمان نشكسته و توطئه‌اى نكرده‌اند تا آخر مدت وفادار بمانيد به علاوه مسلمانان به دليل ضعف تن به آن پيمان دادند وگرنه خواسته مسلمانان قلع و قمع هر چه سريعتر شرک است ⬅️ ماجراى اعلان اين آيات‌: در سال هشتم هجرى مکه فتح شد اما مشركان همچنان براى انجام مراسم عبادى خود كه آميخته با خرافات و انحرافات بود به مکه مى‌آمدند و از جمله عاداتشان اين بود لباسى را كه با آن طواف مى‌كردند، صدقه مى‌دادند یک زن كه مى‌خواست طواف‌هاى بيشترى انجام دهد چون ديگر لباسى نداشت به اجبار کفار برهنه طواف كرد و مردم به او نگاه مى‌كردند اين وضع براى پيامبر و مسلمانان كه در اوج قدرت بودند غير قابل تحمل بود پيامبر منتظر فرمان خدا بود تا آنكه اين سوره در مدينه نازل شد پيامبر صلى الله عليه و آله به ابوبكر مأموريت داد تا آياتى از آن را بر مردم مکه بخواند شايد انتخاب ابوبكر به دليل آن بود كه او پيرمرد بود و كسى نسبت به او حساسیت نداشت اما وقتى او به نزدیک مکه رسيد جبرئيل از سوى خدا پيام آورد كه تلاوت آيات را بايد كسى انجام دهد كه از خاندان پيامبر باشد آن حضرت علی علیه‌السلام را مأمور اين كار كرد و فرمود: من از او هستم و او از من است علی علیه‌السلام در وسط راه آيات را از ابوبكر گرفت و به مکه رفت و بر مشركان قرائت نمود ⬅️ ماجراى تلاوت آيات اين سوره توسط على علیه‌السلام در كتب اهل سنّت نيز آمده و از اصحاب كسانى همچون ابوبكر و على علیه‌السلام، ابن عباس، انس‌بن مالک جابر بن عبدالله انصارى آن را روايت كرده‌اند و در منابع بسيارى نقل شده است ↲مسند احمد حنبل، جلد۳، صفحه ۲۱۲ و صفحه ۲۸۳، جلد۱، صفحه ۱۵۱ و ۳۳۰ ↲مستدرک صحيحين، جلد۳، صفحه۵۱ ↲تفسير المنار، جلد۱۰، صفحه۱۵۷ ↲تفسير طبرى، جلد۱۰، صفحه۶ ↲تفسير ابن كثير جلد۲، صفحه ۳۲۲ و ۳۳۳ ↲احقاق‌الحق، جلد۵، صفحه۳۶۸ ↲فضائل‌الخمسه، جلد۲، صفحه۳۴۲ ↲الغدير، (جلد۶، صفحه ۳۳۸) نام هفتاد و سه نفر كه اين ماجرا را نقل كرده‌اند آمده است برخى از اهل سنّت‌ تلاش كرده‌اند كه آن را امرى عادى جلوه دهند تا امتيازى براى حضرت على علیه‌السلام به حساب نيايد و تحويل مأموريت تلاوت را به علی علیه‌السلام براى تأليف دل او دانسته‌اند نه امتيازى براى او در حالى كه براى به دست آوردن دل كسى كارى بی خطر به او محوّل مى‌كنند نه تلاوت آيات برائت از مشركان آن هم در منطقه شرک و توسط مثل فخررازى و آلوسى در تفسيرهايشان كسی كه بسيارى از مشركان را در جنگ‌ها كشته است و عده‌اى کینه او را در دل دارند وقتى خداوند به حضرت موسى علیه‌السلام فرمان داد كه نزد فرعون رفته او را به توحيد دعوت كند وى گفت: خدايا من یک نفر از آنان را كشته‌ام مى‌ترسم مرا به قصاص بكشند برادرم را به همراه من بفرست ولى على علیه‌السلام كه تعداد زيادى از سران شرک را كشته بود به تنهائی رفت و آيات برائت را در نهايت آرامش خواند آن هم در جاى حساسى چون منىٰ و كنار جمره عقبه ⬅️ نكاتى كه توسط على علیه‌السلام به کفار اعلام شد عبارت بود از ❶ اعلام برائت و لغو پيمان‌ها ❷ ممنوعیت شركت مشركان در حج از سال آينده ❸ ممنوعیت طواف در حالت برهنگى ❹ ممنوعیت ورود مشركان به خانه خدا در موارد زيادى از قرآن، خدا و رسول در كنار هم مطرح شده‌اند از جمله: الف: در هديه و لطف «أَغْناهُمُ الله وَ رَسُولُهُ» ↲سوره توبه، آیه ۷۴ ب: در بيعت «إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَکَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللهَ» ↲سوره فتح، آیه ۱۰ ج: در اطاعت وپيروى «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ» ↲سوره نساء، آیه ۸۰ د: در برائت و بيزارى از ديگران «بَراءَةٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ»
◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ لغو اعتبار پيمان با مشركان از اختيارات رهبر است «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» پيمان‌هاى بسته شده با مشركان درباره عدم تعرّض به يكديگر بوده است ⓶ وفا به پيمان آرى تسليم توطئه شدن هرگز «بَراءَةٌ ... إِلَى الَّذِینَ عاهَدْتُمْ‌» ⓷ گرچه از نظر حقوقى موظفيم به پيمان وفادار باشيم، ولى برائت قلبى از مشركان و منحرفان یک اصل دينى است «بَراءَةٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ» ↲تفسير اطیب البیان ⓸ گرچه قانونگذار خداست «لا يُشْرِکَ فِی حُكْمِهِ أَحَداً» ↲سوره کهف، آیه ۲۶ ولى در سيره و عمل خدا و رسول در كنار هم هستند «مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ» ⓹ برائت نشانه قاطعیت و اقتدار است همچنان كه سكوت در برابر توطئه‌ها و پيمان شكنى‌ها نشانه ضعف است «بَراءَةٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ» ⓺ پيمان بستن با مشركان در شرایطی مانع ندارد «الَّذِينَ عاهَدْتُمْ» ⓻ اگر به دليل ترس از توطئه و خيانت قراردادى لغو شد بايد به مخالفان اعلام شود تا غافلگير نشوند «بَراءَةٌ مِنَ اللهِ ... إِلَى‌ ... الْمُشْرِكِينَ‌» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 1⃣7⃣5⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۸۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَسِيحُوا فِی الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِی اللهِ ۙ وَ أَنَّ اللهَ مُخْزِی الْكَافِرِينَ{۲} پس اى مشركان در زمين به مدت چهار ماه مهلت داريد كه آزادانه بگرديد و بدانيد كه شما نمى‌توانيد خدا را مغلوب كنيد و از عذاب خدا بگريزيد و بدانيد كه خداوند، خوار کننده کافران است(۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اعلام برائت روز دهم ذيحجّه (روز عيد قربان) بود بنابراين پايانِ مهلت چهار ماهه دهم ربيع الثانى خواهد شد ↲کافی، جلد۴، صفحه۲۹۰ طبق روايات تفسیر نور الثقلین مهلت چهار ماه براى كسانى بود كه قبلاً پيمانى نداشتند اما مهلت صاحبان پيمان تا پايان مدت قراردادشان بود چه كمتر از چهارماه باشد و چه بيشتر از آن ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ بعد از ابطال قراردادها و پيمان‌ها به دشمن فرصت دهيد تا فكر كند «فَسِيحُوا ... أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ» به نقل تاريخ بسيارى از مشركان در اين چهار ماه به اسلام گرويدند ⓶ در زمان اقتدار بدون اعلام قبلى حمله نكنيد «فَسِيحُوا ... أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ» ⓷ آنان كه نمى‌خواهند اسلام را بپذيرند بدانند كه هرجا بروند نمى‌توانند از حكومت خداوند فرار كنند «غَيْرُ مُعْجِزِی اللهِ» ⓸ جنگ با اسلام جنگ با خداست «غَيْرُ مُعْجِزِی اللهِ» ⓹ سنّت خدا اين است كه اگر فرصت بازگشت را از دست بدهيد بدبخت شويد «مُخْزِی الْكافِرِينَ» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masum
@ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《أشرَفُ حَسَبٍ حُسْنُ أدبٍ》 بهترین شرافت ادب نیکوست ↲غررالحکم، حدیث ۲۹۴۹ 《أكرَمُ حَسَبٍ حُسنُ الأدبِ》 ارجمندترين شرافت ادب نيكوست ↲غررالحکم، حدیث ۳۳۱۹
💢↶ بـرنـامـه خـودســازی ↷💢 ⬅️ گام‌پنجم: ⇦ 💠🔹امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: 《الاْدَبُ عِنْدَ النّاسِ النُّطْقُ بِالْمُسْتَحْسَناتِ لا غَیْرُ وَ هذا لا یُعْتَدُّ بِهِ ما لَمْ یُوصَلْ بِها إلی رِضَا اللهِ سُبْحانَهُ وَالْجَنَّهِ وَالاْدَبُ هُوَ أدَبُ الشَّریعَهِ فَتَأدَّبُوا بِها تَكُونُوا أُدَباءَ حَقّاً》 ⬅️ مفهوم و معنای ادب از نظر مردم تنها خوب سخن گفتن است که رکیک و سبک نباشد ولیكن این نظریه تا مادامی که انسان را به خداوند متعال و بهشت نزدیک نگرداند قابل توجه نیست ↫◄ بنابراین ادب یعنی: ◽️رعایت احكام و مسائل دین پس با عمل كردن به دستورات الهی و ائمّه اطهار علیهم السلام ادب خود را آشكار سازید ↲ارشاد القلوب، صفحه ۱۶۰ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💠🔹امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: ◽️⇦ مردم به ادب درست نیازمندترند تا به طلا و نقره ↲مشکاة الانوار، صفحه ۴۳۳ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💠🔹حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: ◽️⇦ کسی که خود را مؤظف به رعایت ادب کند بدی‌هایش کاستی می‌گیرد ↲غررالحکم، حدیث ۵۰۹۱ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💠🔹حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: ◽️⇦ نیاز عاقلان به ادب همانند نیاز کشتزار به باران است ↲غررالحکم، حدیث ۳۴۷۵ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💠🔹امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: ◽️⇦ بهترین ارثی که پدران برای فرزندان خود باقی می‌گذارند ادب است نه ثروت زیرا ثروت رفتنی است و ادب ماندنی ↲کافی، جلد ۸، صفحه ۱۵ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💠🔹امام حسن عسکری علیه‌السلام: ◽️⇦ در مقام ادب همین بس که آنچه برای دیگران نمی‌پسندی خود از آن دوری کنی ↲مسند الامام العسکری، صفحه ۲۸۸ ↫ ↬ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹امام صادق علیه‌السلام: 《كَمالُ الاَْدَبِ وَ الْمُروءَةِ سَبْعُ خِصالٍ: اَلْعَقلُ وَالْحِلْمُ، وَالصَّبْرُ وَالرِّفْقُ وَالصَّمْتُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَالْمُداراةُ》 ◽️کمال ادب و مروّت در هفت چیز است↯‌ ❶ خردمندی ❷ بردباری ❸ شکیبائی ❹ ملایمت ❺ خاموشی ❻ نیک‌خوئی ❼ مدارا ↲مستدرک الوسائل، جلد۹، صفحه۲۸
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 2⃣7⃣5⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۸۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ أَذَانٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَ رَسُولُهُ ۚ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ ۗ وَ بَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ{۳} و اين آيات اعلامى است از سوى خدا و پيامبرش به مردم در روز حجّ اكبر «عيد قربان يا روز عرفه» که خدا و رسولش از مشركان بيزارند با اين حال اگر توبه كنيد و دست از شرک و کفر برداريد اين برايتان بهتر است و اگر روى بگردانيد پس بدانيد كه كارى از شما ساخته نيست و هرگز نمى‌توانيد خدا را ناتوان كنيد و كافران را به عذابى دردناک بشارت ده(۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ آیه اول اين سوره اعلام برائت به خود‌ مشركان بود اينجا اعلام برائت از مشركان به عموم مردم است «حجّ اكبر» يا روز عيد قربان است ↲کافی، جلد۴، صفحه ۲۹۰ يا روز عرفه و يا مراسم حج‌ ↲تفسیر برهان در برابر مراسم‌ «عمره» كه حجّ اصغر است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ براى جلوگيرى از مظلوم نمائی دشمن و تبليغ عليه شما مردم را در جريان بگذاريد «أَذانٌ‌ .... إِلَى النَّاسِ‌» ⓶ در تبليغ از عنصر زمان و مكان غفلت نكنيد «يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ» ⓷ از تشويق و تهديد هر دو استفاده كنيد «فَإِنْ تُبْتُمْ‌ .. خَيْرٌ لَكُمْ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا» ⓸ هنگام قطع روابط، روزنه‌اى براى پيوند باقى گذاريد «فَإِنْ تُبْتُمْ» ⓹ مهلت چهار ماهه، نشان لطف خداست نه عجز او «غَيْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom