eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
209 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۸ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِلىٰ عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۚ أَفَلَا تَتَّقُونَ{۶۵} و به سوى قوم عاد برادرشان هود را فرستاديم گفت: اى قوم من خدا را بپرستيد كه شما را معبودى جز او نيست آيا تقوا پيشه نمى‌كنيد؟(۶۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ داستان حضرت هود علیه‌السلام و قوم عاد كه در اين سوره آمده تفصيل آن در دو سوره شعراء و هود آمده است ⬅️ قوم عاد در سرزمين يمن و منطقه احقاف در جنوب عربستان زندگى مى‌كردند و از نظر قدرت جسمى و امكانات دامدارى و كشاورزى بسيار نيرومند بودند اما به بت پرستى و مفاسد اخلاقى گرفتار شدند حضرت هود از خويشان آنان بود كه به نبوّت مبعوث شد و همچون حضرت نوح آنان را به توحيد دعوت كرد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ سرلوحه برنامه انبیاء دعوت به توحيد و پرهيز از انواع شرک و بت پرستى است «اعْبُدُوا اللهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ» ⓶ پيامبران مردمی ترين و دلسوزترين رهبران بشر بوده‌اند «أَخاهُمْ» آرى مربى و مبلّغ بايد نسبت به مردم همچون برادر باشد و به آنان عشق بورزد ⓷ ايمان به خداوند يكتا بايد عامل هوشياری، اطاعت، تقوا و پرهيز از تكذيب دين باشد «أَفَلا تَتَّقُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۸ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَالَ الْمَلَأُ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاکَ فِی سَفَاهَةٍ وَ إِنَّا لَنَظُنُّکَ مِنَ الْكَاذِبِينَ{۶۶} در پاسخ دعوت هود سران كافر قوم او گفتند: همانا ما قطعاً تو را در سفاهت و بى‌خردى مى‌بينيم و به طور حتم تو را از دروغگويان مى‌پنداريم(۶۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قالَ یا قَوْمِ لَيْسَ بِی سَفاهَةٌ وَلكِنِّی رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ{۶۷} هود در پاسخ جسارتشان فرمود: اى قوم من! در من هيچ سفاهت و سبک مغزى نيست بلكه من فرستاده‌اى از سوى پروردگار جهانيانم(۶۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ جسارت مخالفان هود علیه‌السلام بيش از قوم نوح علیه‌السلام بود مخالفان حضرت نوح او را گمراه مى‌ناميدند «لَفِی ضَلالٍ مُبِينٍ» امّا مخالفان هود او را سفيه و دروغگو مى‌شمردند «فِی سَفاهَةٍ ... مِنَ الْكاذِبِينَ‌» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ پيامبران با سخت‌ترين و صريح‌ترين تبليغات، جوسازى‌ها، مخالفت‌ها و تهمت‌ها رو به رو بوده‌اند «ضَلالٍ مُبِينٍ‌- سَفاهَةٍ ... الْكاذِبِينَ‌» در راه ارشاد مردم بايد تحمل شنيدن زشت ترين سخنان را داشته باشيم ⓶ سعه صدر و بزرگوارى انبیاء تا آنجاست كه پس از آن همه جسارت باز با مهربانى مى‌گويند: اى قوم من «يا قَوْمِ» ⓷ از خويش نفى تهمت كنيم ولى حقّ نداريم تهمت را به سوى ديگران سوق دهيم «لَيْسَ بِی سَفاهَةٌ» ⓸ انبیاء، حتى ذره‌اى و لحظه‌اى كارى را كه معقول نباشد انجام نمى‌دهند «لَيْسَ بِی سَفاهَةٌ» (در ادبيات عرب هرگاه نكره در كنار نفى قرار گيرد نفى عموم است، يعنى در هيچ زمانى من كار سفيهانه نكرده‌ام) ⓹ آنكه به هدف خود ايمان دارد و از پشتوانه‌ى الهى برخوردار است در برابر برخورد بد ديگران آرام برخورد مى‌كند «لَيْسَ بِی سَفاهَةٌ» ⓺ مربّى و مبلّغ نبايد وظیفه اصلى را فراموش كند «لكِنِّی رَسُولٌ» ⓻ دستورات الهى كه توسط پيامبر آورده مى‌شود در مسير تربيت انسان و از شئون ربوبیت خداوند است «رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّی وَ أَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ{۶۸} من پيام‌هاى پروردگارم را به شما مى‌رسانم و براى شما خيرخواهى امينم(۶۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ گفتار و دستورات پيامبران پيام‌هاى خدايى است و از جانب خود چيزى نمى‌گويند «أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّی» ⓶ پيامبران تحت تربيت خاص الهى بوده و فرامان‌هاى آنان در مسير رشد و تربيت انسان است «رِسالاتِ رَبِّی» آنان نهايت تلاش خود را در راه تبليغ بكار برده و از چيزى فروگذارى نمى‌كنند «أُبَلِّغُكُمْ‌ ...» و از غير او نيز هيچ ترس و هراسى ندارند «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللهَ وَ يَخْشَوْنَهُ وَلا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللهَ» ↲سوره احزاب، آیه ۳۹ ⓷ دلسوزى و امانتدارى دو شرط اصلى در تربيت و تبليغ است «ناصِحٌ أَمِينٌ» آرى اگر دلسوزى همراه با امانت نباشد خطرناک است، زيرا به خاطر دلسوزى شايد حقوقى ناديده گرفته شود يا قوانينى زير پا قرار گيرد ⓸ بيان ويژگى‌هاى مثبت خود در موارد ضرورت و آنجا كه براى ديگران سازنده باشد مانعى ندارد «أَنَا لَكُمْ ناصِحٌ أَمِينٌ» بر اساس روايتى از امام صادق علیه‌السلام ↲تفسير نورالثقلين 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨أَوَ عَجِبْتُمْ أَنْ جَاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَلىٰ رَجُلٍ مِنْكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ ۚ وَاذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَ زَادَكُمْ فِی الْخَلْقِ بَسْطَةً ۖ فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ{۶۹} آيا تعجب كرديد كه بر مردى از خودتان مایه تذكرى از سوى پروردگارتان آمده تا او شما را از عواقب گناهان و انحراف‌ها بيم دهد؟ و به ياد آوريد هنگامى را كه خداوند شما را پس از قوم نوح جانشينان آنها قرار داد و شما را در آفرينش توانايى افزود پس نعمت‌هاى خدا را به ياد آوريد باشد كه رستگار شويد(۶۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ قدرت جسمى قوم عاد به قدرى بالا بود كه مى‌گفتند: «مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً» چه كسى از ما نيرومندتر است؟ ↲سوره فصلت، آیه ۱۵ ⬅️ کلمه «آلاءَ» جامع‌تر از نعمت مى‌باشد و شامل هر نعمت ظاهرى و باطنى مادّى يا معنوى مى‌شود چنانكه در سوره الرحمن مكرّر آمده است و حتى شامل عقاب و جهنم كه لازمه عدل الهى است نيز مى‌شود ↲التحقیق فی کلمات القرآن ⬅️ امام صادق علیه‌السلام در مورد «فَاذْكُرُوا آلاءَ الله» فرمودند: آلاء الهى بزرگ‌ترين نعمت خداوند بر خلقش مى‌باشد كه همان ولايت ما اهل بيت عليهم السلام است ↲تفسیر اثنی عشری ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ دستورات پيامبر دستورات خدا و يادآور فطرت بشر است و در زمینه رشد و تربيت انسان و از شئون ربوبیّت خدا مى‌باشد «جاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ» ⓶ پيامبران برخاسته از مردم و با مردم مى‌باشند «رَجُلٍ مِنْكُمْ» ⓷ تحولات تاريخى و اجتماعى، تحت اراده و مشیت خداوند و بر اساس سنت اوست «جَعَلَكُمْ خُلَفاءَ» ⓸ توانايى جسمى از نعمت‌هاى الهى است كه بايد در راه صحيح صرف شود «زادَكُمْ فِی الْخَلْقِ بَصْطَةً فَاذْكُرُوا» ⓹ ياد نعمت‌هاى الهى رمز رستگارى است «فَاذْكُرُوا ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌» زيرا ياد نعمت‌ها عشق و محبت مى‌آورد محبت، اطاعت در پى دارد و اطاعت نيز رستگارى به دنبال دارد 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَالُوا أَجِئْتَنَا لِنَعْبُدَ اللهَ وَحْدَهُ وَ نَذَرَ مَا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا ۖ فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ{۷۰} قوم عاد به حضرت هود گفتند: آيا به سوى ما آمده‌اى تا فقط خدا را بپرستيم و آنچه را پدران ما مى‌پرستيدند رها كنيم؟ اگر از راستگويانى پس آنچه از عذاب الهى به ما وعده مى‌دهى بر ما بياور(۷۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ تعصب به جاى منطق محكوم است و تقليد جاهل از جاهل و تبعيّت به دليل رابطه خويشاوندى مردود است «يَعْبُدُ آباؤُنا» ⓶ حفظ رسوم و سنت‌هاى نياكان همه جا ارزشمند نيست «يَعْبُدُ آباؤُنا» ⓷ تعصب و تقليد بیجا مانع شناخت حقيقت است و انسان را به عناد مى‌كشد «فَأْتِنا بِما تَعِدُنا» ⓸ گاهى عادت بر فطرت پيروز مى‌شود مثل غلبه عادت بت پرستى نياكان بر فطرت حق طلبى نسل جديد «نَذَرَ ما كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا» ⓹ انبیاء در برخورد با خرافات و انحرافات سنّت شكن بوده‌اند «وَ نَذَرَ ما كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ رِجْسٌ وَ غَضَبٌ ۖ أَتُجَادِلُونَنی فِی أَسْمَاءٍ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَ آبَاؤُكُمْ مَا نَزَّلَ اللهَ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ ۚ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ{۷۱} حضرت هود با ديدن سرسختى قوم عاد گفت: پليدى و خشم و عقوبت از سوى پروردگارتان بر شما حتمى شد آيا با من درباره نام‌هايى جدل مى‌كنيد كه شما و نياكانتان بر آن بت‌ها نهاده‌ايد؟ خداوند نسبت به حقانیت معبودهاى شما برهانى نازل نكرده است پس منتظر قهر الهی باشيد من هم با شما از منتظرانم(۷۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اين آيه دلالت دارد كه هر منصب و لقب و عنوانى الهى كه بدون اذن خداوند باشد به خصوص در ولايت عامّه، كذب و بهتان است همان گونه كه لقب اميرالمؤمنين تنها برای حضرت على علیه‌السلام مى‌باشد نه هيچ كس ديگر لذا هنگامى كه امام صادق علیه‌السلام را با عنوان اميرالمؤمنين خطاب كردند حضرت از اين كار نهى كرده و فرمودند: هر كس غير از على علیه‌السلام خود را به اين عنوان متّصف كند جايگاهش آتش است ↲تفسیر اثنی عشری ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ نتيجه لجاجت و در افتادن با حق كيفر الهى و ننگ و هلاكت است «قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُمْ» ⓶ انسان ذاتاً موحّد و طالب توحيد است ولى گاهى تعصّب بر او عارض شده و حاكم مى‌شود «وَقَعَ عَلَيْكُمْ» ⓷ كيفرهاى الهى در مسير تربيت انسان و از شئون ربوبیّت خداست «مِنْ رَبِّكُمْ» ⓸ سنگ و چوب با نام‌گذارى «خدا» نمى‌شود «أَسْماءٍ سَمَّيْتُمُوها» ⓹ معبودهاى مشركان اسماى بی مسمّايند كه حقيقت و مشروعيت ندارند و خداوند در هيچ آئينى به آن فرمان نداده است «أسماء .. ما نَزَّلَ اللهَ بِها مِنْ سُلْطانٍ‌» ⓺ عقايد بايد بر پایه حجت و برهان باشد حتى از بت پرستان هم برهان بخواهيد «ما نَزَّلَ الله بِها مِنْ سُلْطانٍ» از آنانكه مى‌گويند بت وسیله تقرب به خداست، بپرسيد: آيا دليلى داريد كه خداوند پرستش بت را وسیله قرب خود قرار داده است؟! ⓻ انبیاء به درستى هدف و پيروزى خويش و سقوط مخالفان اطمينان داشتند «فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَأَنْجَيْنَاهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَ قَطَعْنَا دابِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۖ وَ مَا كَانُوا مُؤْمِنِينَ{۷۲} پس هود و همراهان فكرى و عملى او را به رحمتى از خود نجات داديم و كسانى كه آيات مارا دروغ شمردند و مؤمن نبودند ریشه كن كرديم(۷۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «دابِرَ» به معناى آخر و پايان چيزى است و «فَقُطِعَ دابِرُ» يعنى ریشه كن كردن و تا آخرين نفر را هلاک كردن هلاكت قوم عاد با طوفانى عقيم كننده شكننده، پر سر و صدا، سرد و مسموم بود كه خداوند به مدت هفت شب و هشت روز پياپى بر آنان مسلط كرد طوفان چنان آنها را قلع و قمع كرد كه همه آنان همچون شاخه‌هاى پائین درختان خرما بر زمين افتادند «فَتَرَى الْقَوْمَ فِيها صَرْعى‌ كَأَنَّهُمْ أَعْجازُ نَخْلٍ خاوِيَةٍ» ↲سوره حاقة، آیه ۷ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ تنها انبیاء و پيروان آنان مشمول رحمت ويژه و نجات بخشى الهى‌اند «فَأَنْجَيْناهُ وَ الَّذِينَ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا» ⓶ از تاريخ عبرت بگيريم «قَطَعْنا دابِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا» ⓷ آنجا كه هيچ گونه اميدى به ايمان آوردن مردم نيست، هلاكت، اساسى و ريشه‌اى است «وَ قَطَعْنا دابِرَ ... ما كانُوا مُؤْمِنِينَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِلىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ هَٰذِهِ نَاقَةُ اللهِ لَكُمْ آيَةً ۖ فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِی أَرْضِ اللهِ ۖ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ{۷۳} و به سوى قوم ثمود برادرشان صالح را فرستاديم او نيز مثل حضرت نوح و هود در دعوت مردم به توحيد گفت: اى قوم من! تنها خدا را بپرستيد براى شما معبودى جز او نيست همانا از طرف پروردگارتان معجزه و دليلى آشكار براى شما آمده است، اين شتر ماده از جانب خداوند براى شما آيه و نشانه است، مزاحم آن نشويد و بگذاريد در زمين خدا بچرد و گزندى به آن نرسانيد كه عذابى دردناک شما را خواهد گرفت(۷۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در قرآن هفت مرتبه از ناقه و بيست و شش بار از قوم ثمود نام برده شده است ماجراى قوم ثمود در سوره‌هاى شعراء، قمر، شمس و هود آمده است ⬅️ معجزه با كارهاى خارق العاده و عجيب بشرى تفاوت‌هاى زيادى دارد از جمله: ◽️الف: معجزه نياز به تمرين، تحصيل و تجربه ندارد ولى كارهاى خارق‌العاده ديگر نياز به تمرين، تلقين و تحصيل دارد ◽️ب: معجزه از اشخاص خوش سابقه و معصوم صادر مى‌شود ولى كارهاى نادر و خارق‌العاده ديگر از افراد نااهل نيز ممكن است صادر شود ◽️ج: هدف از معجزه اتمام حجت و ارشاد و هدايت مردم است ولى هدف ديگران خودنمايى، شهرت كسب مال و ايجاد سرگرمى است ◽️د: كار پيامبران در معجزه لزوماً همراه با تحدّى و مبارزطلبى و ادعاى عجز ديگران است اما در كار نوابغ و مخترعان و مرتاضان اين علائم و نشانه‌ها لزومى ندارد ⬅️ در حديث مى‌خوانيم: شترى را كه قوم ثمود تقاضا كردند شتر قرمز پر کرک حامله و بسيار بزرگ بود ↲تفسیر نورالثقلین البته نوع تقاضاى مردم از انبیاء گاهى مربوط به شرايط فكرى و زمينه‌ى اجتماعى و اقتصادى مردم در آن زمان بوده است شايد اگر امروز نيز پيامبرى ظهور مى‌كرد درخواست خروج هواپيما از دل كوه را از او مى‌كردند به هر حال اين شتر امتيازات منحصر به فردى داشت كه ناقة الله ناميده شد بدون تماس با شترى ديگر حامله از دل كوه بيرون آمد و پس از خروج وضع حمل كرد و یک روز در ميان، تمام آبِ شهر را مى‌خورد و در عوض در آن روز به همه آنان شير مى‌داد و اين اعجاز الهى بود كه مانند آن را نمى‌توانستند بياورند و اتمام حجتى بود كه سوء قصد به آن عذاب خدا را در پى داشت ↲تفسير منهج الصادقين ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ رسالت حضرت صالح محدود به قوم ثمود بوده است «إِلى‌ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً» ⓶ انبیاء با مردم همچون برادرند «أَخاهُمْ» ⓷ در تبليغ و تربيت از عواطف نيز استفاده كنيم «يا قَوْمِ» ⓸ ايمان به خدا سابقه‌اى به درازاى تاريخ دارد «اعْبُدُوا الله» امر به عبادت خداوند نشان ايمان و شناخت مردم است ⓹ يكتاپرستى محور دعوت پيامبران است «اعْبُدُوا الله» ⓺ جهت‌گيرى در عمل بر اساس عقيده و تفکر است «اعْبُدُوا الله» زيرا «ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ» ⓻ اهداف تمام پيامبران الهى يكسان است جمله «اعْبُدُوا اللهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ» را تمام انبیاء بيان كرده‌اند ⓼ ارائه دليل و معجزه از طرف انبیاء در مسير تربيت مردم و از شئون ربوبیت خداوند است «بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» البته معجزات گاهى طبق درخواست مردم بوده است مثل شق القمر و ناقه صالح ⓽ عنايت و لطف ویژه الهى به هر چه تعلّق گيرد قداست مى‌يابد «ناقَةُ اللهِ» ⓾ كيفر بى‌احترامى به مقدسات و از بين بردن آنها عذاب الهى است «لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَاذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ عَادٍ وَ بَوَّأَكُمْ فِی الْأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِنْ سُهُولِهَا قُصُورًا وَ تَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُيُوتًا ۖ فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللهِ وَلَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ{۷۴} و به ياد آوريد هنگامى كه خداوند شما را پس از هلاكت قوم عاد جانشينان آنان ساخت و در زمين شما را جايگاه مناسب داد از قسمت‌هاى هموار زمين قصرها مى‌سازيد و كوه‌ها را براى ساختن خانه‌ها مى‌تراشيديد پس الطاف و نعمت‌هاى خداوند را ياد كنيد و در زمين فساد نكنيد(۷۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «عَثو» يعنى خروج از حدّ اعتدال و «لا تَعْثَوْا» به معناى «لاتفسدوا» است و کلمه «مُفْسِدِينَ» يا براى تأكيد است يا به اين معنا كه فساد شیوه شما نشود و مراد از «فِی الْأَرْضِ» سرزمين بين حجاز و شام است منطقه جغرافيايى قوم ثمود داراى دو بخش دشت و كوهستان بود «سُهُولِها ... الْجِبالَ‌» و آنان مردمى متمول و متمدن بودند و به فنون خانه سازى و قصرسازى آگاه بودند «قُصُوراً ... بُيُوتاً» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ تحولات تاريخى و اجتماعى بر اساس قوانين و سنت‌هاى الهى است «إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفاءَ» ⓶ همه امكانات زندگى ما از خداوند است «بَوَّأَكُمْ فِی الْأَرْضِ» ⓷ از تاريخ گذشتگان عبرت بگيريم «وَاذْكُرُوا ... بَعْدِ عادٍ» ⓸ انسان از همه شرايط طبيعى مى‌تواند بهره بگيرد «سُهُولِها ... الْجِبالَ‌» ⓹ مسكن از نعمت‌هاى ويژه الهى است «قُصُوراً ... بُيُوتاً ... آلاءَ اللهِ» ⓺ رفاه، مسكن و قصر اگر از ياد خدا جدا باشد زمینه فساد مى‌شود «قُصُوراً ... بُيُوتاً ... مُفْسِدِينَ‌» ⓻ اگر نعمت‌ها را ودیعه الهى بدانيم و خود را در معرض هلاكت ببينيم از تجاوز دورى مى‌كنيم «وَاذْكُرُوا ... لا تَعْثَوْا» ⓼ قصرنشينان و كسانى كه امكانات بيشترى دارند بيشتر نيازمند ياد خدايند تا به فساد كشيده نشوند کلمه «قصر» ميان دو جمله‌ «اذْكُرُوا» آمده البته در صورتى كه قصر در آيه معنى معروف زمان ما را داشته باشد نه اينكه به معنى خانه معمولى باشد 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَالِحًا مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ ۚ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ{۷۵} سران مستكبر قوم صالح به مستضعفانى كه ايمان آورده بودند گفتند: آيا علم داريد كه صالح از طرف پروردگارش فرستاده شده است؟ مؤمنان در پاسخ به ايجاد شک و ترديد آنان گفتند: قطعاً ما به آنچه بر او فرستاده شده است ايمان داريم(۷۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِی آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ{۷۶} كسانى كه استكبار ورزيدند گفتند: همانا ما به آنچه شما بدان ايمان آورده‌ايد كافريم(۷۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ معمولاً اشراف و افراد صاحب نفوذ مخالف راه انبيايند و به شبهه افكنى در ميان مؤمنان دست مى‌زنند «قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا» ⓶ نه فقر و استضعاف ارزش است و نه تمكّن و كاخ نشينى آنچه مهم است انتخاب راه خداوند از طريق آگاهى، علم، ايمان، تقوا، جهاد و هجرت است در آیه قبل قصرسازى را نعمت الهى به شمار آورد به شرط آنكه به فساد منتهى نشود اينجا هم از مستضعفان مؤمن ستايش شده است نه از همه آنان «آمَنَ مِنْهُمْ» ⓷ بيشترين پيروان پيامبران از ميان مستضعفان بوده‌اند «لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ» ⓸ عامل ايمان مستضعفان به انبیاء فقط فقر مادى نيست زيرا برخى از مستضعفان نيز ايمان نمى‌آوردند «آمَنَ مِنْهُمْ» ⓹ ايجاد شک و ترديد از شيوه‌هاى تضعيف ايمان است «أَ تَعْلَمُونَ‌ ...؟» ⓺ تضعيف رهبر يكى از روش‌ها و هدف‌هاى اصلى دشمن است «أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ» ⓻ گرچه محيط و جامعه در فرد اثر دارد ولى اجبار نمى‌آورد مستضعفان محروم با صراحت در مقابل مستكبران ايستادند و گفتند: به صالح ايمان داريم «إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ» ⓼ شبهات مخالفان را بايد قاطعانه پاسخ گفت «إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ» ⓽ به تمام فرمان‌هاى پيامبر بايد ايمان داشت «بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ» ⓾ مستكبران علاوه بر كفر و لجاجت خود نسبت به ايمان مستضعفان حساسیت دارند «إِنَّا بِالَّذِی آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ» و نگفتند: «إِنَّا بِهِ كافِرُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَعَقَرُوا النَّاقَةَ وَ عَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ وَ قَالُوا يَا صَالِحُ ائْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ{۷۷} پس مستكبران ناقه را پى كرده و كشتند و از فرمان پروردگارشان سرپيچى كردند و گفتند: اى صالح اگر از فرستادگان خدائی پس عذابى را كه وعده مى‌دهى براى ما بياور(۷۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «عقر» به معناى پى كردن است يعنى قطع كردن عصب و رگ محكم و مخصوص پشت پاى اسب و شتر كه عامل عمده حركت آنهاست و با قطع آن حيوان به زمين مى‌افتد و از راه رفتن باز مى‌ماند در سوره قمر کلمه «عقر» مفرد آمده كه بيانگر اين است كه قاتل ناقه یک نفر بوده اما در اينجا و سوره‌هاى شمس و شعراء و هود به صورت جمع آمده است «عقروا» كه نسبت پى كردن به تمام قوم داده شده است اين به خاطر سكوت و رضايت آنان بود و شریک جرم محسوب شده‌اند چنانكه حضرت على علیه‌السلام نيز مى‌فرمايد: سرنوشت مردم در گرو رضايت و دشمنى آنان است همانگونه که ناقه صالح را یک نفر پی کرد اما چون بقیه مردم نيز به آن عمل راضى بودند در گناه او شریک شدند و همگى عذاب ديدند ↲نهج‌البلاغه، خطبه ۲۰۱ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ كفر زمینه تجاوز است «كافِرُونَ فَعَقَرُوا ...» ⓶ سكوت و رضايت بر گناه شركت در گناه محسوب مى‌شود «عقروا» با اينكه قاتل یک نفر بود ⓷ نافرمانى و تجاوز از دستور مهم‌تر از كشتن شتر است «وَ عَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ» ⓸ دستورات الهى برخاسته از ربوبيّت اوست «أَمْرِ رَبِّهِمْ» ⓹ تكبر زمینه ساز جسارت و گستاخى است «ائْتِنا بِما تَعِدُنا» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ{۷۸} ناگاه زمین لرزه شديد آنان را فرا گرفت پس شب را به صبح آوردند در حالى كه در خانه‌هايشان به رو افتادند و مردند(۷۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اين آيه هلاكت قوم ثمود را توسط رجفه و زمین لرزه بيان كرده اما سوره فصّلت آيه ۱۷ و سوره ذاريات آیه ۴۴ آن را توسط صاعقه دانسته است «فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ وَ هُمْ يَنْظُرُونَ» بنابراين شايد دو كيفر صاعقه و زلزله در یک لحظه و توأم بوده است و شايد مراد از رجفه لرزش بر اندام باشد كه برخاسته از ترس و وحشت است نه زمين لرزه «جاثم» از «جَثم» بر وزن خشم به معناى نشستن روی زانو و يا فرو افتادن بر سينه است گويا در شب و هنگام استراحتشان كه عذاب آمد بيدار شدند ولى فرصتى و قدرتى براى فرار نيافتند و در همان حالت نیم خيز هلاک شدند ↲تفسیر نمونه ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ قهر خدا ناگهانى است به هوش باشيم «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ» ⓶ چه بسا زمين لرزه‌ها و حوادث طبيعى كه عذاب الهى است «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ» ⓷ وعده‌هاى انبیاء عملى مى‌شود پس هشدارهايشان را جدى بگيريم در آيات قبل تهديد بود: «لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» و اين رجفه همان تحقق وعيد و عذاب اليم است «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَ قَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّی وَ نَصَحْتُ لَكُمْ وَلكِنْ لَا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ{۷۹} پس صالح از آنان روى برگرداند و گفت: اى قوم من همانا پيام پروردگارم را به شما رساندم و براى شما خيرخواهى كردم ولى شما دلسوزان و خيرخواهان را دوست نداريد(۷۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ احتمال دارد سخن حضرت صالح قبل از نزول عذاب و به عنوان اتمام حجّت باشد و ممكن است پس از هلاكتشان باشد آنگونه كه رسول‌خدا صلى الله عليه و آله نيز بر سر چاه بدر با اجساد کفار سخن گفت از آن حضرت پرسيدند: مگر آنان مى‌شنوند؟ فرمودند: آرى شما از آنها شنواتر نيستيد ↲بحارالانوار، جلد۶، صفحه۲۵۴ و ۲۰۷ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ گاهى قهر و ترک رابطه در تربيت و تبليغ لازم است «فَتَوَلَّى عَنْهُمْ» ⓶ كيفرهاى الهى پس از اتمام حجّت است «لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ» ⓷ برنامه پيامبران ابلاغ پيام همراه با دلسوزى و خيرخواهى است نه ابلاغ خشک و بی روح مقررات و بخشنامه‌هاى ادارى «لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ‌ ... وَ نَصَحْتُ لَكُمْ‌» ⓸ ناصحان را دوست بداريم كه بی اعتنايى به سخن دلسوزان جامعه زمینه قهر خدا را فراهم مى‌كند «وَلكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ» ⓹ دوست داشتن كليد پيروى كردن است «وَلكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ لُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ{۸۰} و به خاطر آور لوط را كه براى هدايت مردم فرستاديم آنگاه كه به قوم خود گفت: آيا آن كار زشت را انجام مى‌دهيد كه هیچ یک از جهانيان در آن بر شما پيشى نگرفته است؟(۸۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ{۸۱} همانا شما به جاى زنان براى شهوت سراغ مردان مى‌رويد بلكه شما قومى اسراف‌كاريد(۸۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ حضرت لوط فاميل حضرت ابراهيم و تنها مردى بود كه به او ايمان آورد و با او هجرت كرد «فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ» ↲سوره عنکبوت، آیه ۲۶ حضرت ابراهيم او را به منطقه‌اى كه در آن گناه و فحشا رواج داشت فرستاد لذا بخش مهم كار حضرت لوط مبارزه با فحشا و منكرات جنسى بود كه بيشترين مشكل جامعه بود قوم حضرت لوط با مهمانان خود عمل زشت لواط را انجام مى‌دادند تا مردم از مهمان شدن بترسند به گفته قرآن حضرت لوط علیه‌السلام ازدواج با دختران خود را به آنان پيشنهاد كرد اما آنان نپذيرفتند ازدواج داراى خصوصیات و آثارى است كه در لواط و زنا وجود ندارد از جمله: ➊ مودّت و رحمت و انس ➋ تشكيل نظام خانواده ➌ فرزند و بقاى نسل ➍ همخوانى با فطرت و انسانیت متأسفانه امروزه نيز دنياى غرب عمل زشت همجنس بازی را رسمى و در بعضى كشورها به آن جنبه قانونى داده است ⬅️ قوم لوط علاوه بر لواط، اهل قمار هرزه‌گويى، توهين، مزاحمت براى عابرين و كشف عورت در انظار عمومى بودند ↲سفینة البحار ⬅️ امام صادق علیه‌السلام در فلسفه تحريم لواط فرمودند: لواط علاقه خانوادگى ميان زن و شوهر را كم نسل و فرزند را منقطع و آميزش جنسى طبيعى را از بين مى‌برد و فسادهاى بسيار زيادى را به دنبال دارد ↲وسائل الشیعه، جلد۱۴، صفحه۲۵۲ ⬅️ در اسلام كيفر همجنس بازى و لواط چه فاعل چه مفعول اعدام است پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: لعنت خدا بر مردانى كه خود را مانند زنان ساخته و در معرض مردان هوسباز قرار مى‌دهند ↲تفسیر نمونه ⬅️ امام صادق علیه‌السلام نيز فرمودند: هنگام همجنس گرايى عرش خدا به لرزه درمى‌آيد و عامل اين‌ كار در قيامت به صورت ناپاک محشور مى‌شود و مورد غضب خداوند قرار گرفته و جايگاهش دوزخ است ↲تفسير نمونه ↲وسائل الشیعه، جلد۱۴، صفحه۲۴۹ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ همجنس بازى و لواط از گناهان كبيره و عملى بسيار زشت است «الْفاحِشَةَ» ⓶ بت پرستان اگر بهانه بت پرستى نياكان را داشتند پيروان فحشا اين بهانه را هم نداشته و ابتكار جنايت و گناه از خودشان بود «ما سَبَقَكُمْ بِها» ⓷ ابداع كنندگان اعمال زشت مرتكب گناهى بزرگتر و مستحق ملامتى بيشتر مى‌باشند «ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ» ⓸ كسى كه راه طبيعى و فطرى را كنار بگذارد مسرف است «مسرفون» ارضاى شهوت از غير راه طبیعی اسراف است ⓹ لواط تجاوز به حقوق زنان در جامعه است «دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ مَا كانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ{۸۲} و جواب قوم لوط جز اين نبود كه گفتند: آنان را از آبادى خود بيرون كنيد زيرا آنان مردمى هستند كه پاكدامنى را مى‌طلبند و با ما نيستند(۸۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در مورد بعضى از انبیاء تعبير به‌ «أَخاهُمْ» شده است اما درباره حضرت لوط چنين تعبيرى نيامده شايد به اين دليل كه آن حضرت اهل آن منطقه نبود چنانكه کفار نيز با جمله «قَرْيَتِكُمْ» به مردم القا مى‌كردند كه او مهاجر است و از اين منطقه نيست و يا اينكه چون آئين شما را قبول ندارد خارجى است پس او را از سرزمين خودتان بيرون كنيد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ يكى از زشى‌هاى برخورد بى‌دليل و غير منطقى با ناصحان است «ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ‌» ⓶ در نهى از منكر بايد آماده تبعيد و پذيرش مشكلات بود «أَخْرِجُوهُمْ» ⓷ مجرمان براى پاكان حقى در اجتماع قائل نيستند «أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ» ⓸ هرگاه در جامعه‌اى فساد زياد شد پاكان را منزوى مى‌كنند و نهى از منكر و پاک بودن جرم محسوب مى‌شود «أَخْرِجُوهُمْ‌ ... إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ‌» ⓹ مهمتر از پاكى، پاک ماندن و مأيوس كردن نااهلان از اعمال نفوذ است «يَتَطَهَّرُونَ» (فعل مضارع نشانه استمرار است) 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَأَنْجَيْنَاهُ وَ أَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ{۸۳} پس ما لوط و خاندان او را به جز همسرش كه از بازماندگان در عذاب بود نجات داديم(۸۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «غابِر» به معناى بازمانده است كسى كه همراهانش بروند و او باقى بماند بنابراين لوط و يارانش از شهر خارج شدند و زمینه عذاب فراهم شد «اهل» هم به خويشاوندان نزدیک گفته مى‌شود و هم به پيروان راستين ولى با توجه به آیه ۳۶ سوره ذاريات به جز خويشاوندان نزدیک هيچ كس به آن حضرت ايمان نياورد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ انسان آزاد است و خودش راه خود را انتخاب مى‌كند همسر پيامبر با آنكه در خانه وحى تغذيه مى‌شود ممكن است راه كفر را برگزيند چنانكه همسر فرعون راه توحيد را برگزيد «إِلَّا امْرَأَتَهُ» بنابراين همه جا تفکر و اخلاق و تصميم وابسته به اقتصاد و تحت پوشش بودن اين و آن نيست ⓶ در اسلام عامل نجات انسان رابطه مكتبى است نه خويشاوندى «إِلَّا امْرَأَتَهُ» پس سرنوشت هر كس در گرو عمل خود اوست ⓷ حساب بستگان رهبران الهى را از حساب خودشان جدا كنيم «إِلَّا امْرَأَتَهُ» ⓸ در اسلام زن همانند مرد موجودى مستقل است «إِلَّا امْرَأَتَهُ» و از طرفى نبايد موقعیت و قداست كسى موجب توجيه خلافكارى‌های بستگان او شود 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ أَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ{۸۴} و ما بارانى از سنگ بر آنان بارانديم پس بنگر كه سرانجام گنهكاران چه شد؟(۸۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ هلاكت قوم لوط با بارش سنگ‌های آسمانى بر سرشان بود سنگ‌هايى از گِل همانند كلوخ چنانكه در سوره هود مى‌فرمايد: «وَ أَمْطَرْنا عَلَيْها حِجارَةً مِنْ سِجِّيلٍ مَنْضُودٍ مُسَوَّمَةً عِنْدَ رَبِّکَ» ↲سوره هود، آیه ۸۲،۸۳ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ تغيير راه فطرت ارضاى جنسى از طريق مردان و همجنس‌ بازی تغيير نعمت را به دنبال دارد به جاى باران پاره سنگ مى‌بارد «وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً» در دعاى كميل مى‌خوانيم: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لى الذّنوبَ الّتى تُغيّر النِّعَم» ⓶ قهر الهى مخصوص آخرت نيست گاهى نيز در همين دنياست «أَمْطَرْنا» ⓷ از تاريخ و سرنوشت ديگران عبرت بگيريم «فَانْظُرْ ... عاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ‌» ⓸ قهر خداوند مخصوص یک دسته از مجرمان نيست همه مجرمان به هوش باشند كه سنّت الهى استثنا بردار نيست «عاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹امام حسن عسکری علیه‌السلام⇩ سوگند به خدا حضرت مهدی عج آن قدر غایب می‌شود که در زمان غیبت طولانی‌اش از هلاکت نجات نمی‌یابد مگر کسی که خدای بزرگ او را بر عقیده به امامت مهدی عج ثابت گرداند و به او توفیق دهد که برای تعجیل فرجش دعا کند 📗کمال الدین، جلد۲، صفحه۳۸۴
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت پنجم ↩️ امام زمان عج درباره ظهور خود چه فرموده‌ان
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت ششم ⬅️ آیا خود امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف مایل و منتظر ظهور است؟ باید بدانیم که امام زمان عج از همه ما بیشتر آرزوی ظهور دارد و برای آن دعا می‌کند و بارها به شیعیان نیز فرموده‌اند: برای تعجیل در ظهورم دعا کنید آن حضرت با دیدن این همه ظلم و فساد بیش از ما ناراحت می‌شود و منتظر روزی است که بتواند عدالت و معنویت و اسلام را در تمام جهان حکم‌فرما کند طبق روایت امام صادق علیه‌السلام منظور از مضطر (ناچار) در آیه ۶۲ سوره نمل امام زمان عج است یعنی ایشان در دوران غیبت در حال ناچاری به سر می‌برند و هر آن منتظر پایان این دوران است 🖇 ادامـه دارد ... °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹حجت الاسلام کاظم سلامتی: اگر برای فراهم شدن اسباب ظهور امام زمان عج کاری نمی‌کنیم حداقل با معصیت کاری نکنیم که ظهور ایشان را به تأخیر بیاندازیم
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ{۸۵} و به سوى مردم مَديَن برادرشان شعيب را فرستاديم، آن حضرت گفت: اى قوم من تنها خدا را بپرستيد، جز او خدايى براى شما نيست، همانا از طرف پروردگارتان معجزه و دليلى‌ روشن برايتان آمده است، پس پيمانه و ترازو را در داد و ستدها تمام ادا كنيد و كالاهاى مردم را كم نگذاريد و در زمين پس از اصلاح آن فساد نكنيد اين رهنمودها برايتان بهتر است اگر مؤمن باشيد(۸۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اين پنجمين داستان پيامبران در اين سوره است داستان شعيب علیه‌السلام در سوره‌هاى متعددى از جمله در سوره هود و سوره شعراء نيز بيان شده است مَديَن يكى از شهرهاى شام بود كه در جغرافياى امروز نزدیک اردن و نامش معان است منطقه‌اى سرسبز داراى مردمى بت‌ پرست و مرفّه كه در معامله و تجارت كمفروش بودند حضرت شعيب علیه‌السلام بر آنان مبعوث شد اما سرانجام آنها به خاطر لجاجت و نافرمانى از او هلاک شدند سپس آن حضرت بر مردم «ايكه» مبعوث شد و به ارشاد آنان پرداخت اما آنها نيز دستورهاى الهى را نپذيرفتند و سرانجام هلاک شدند «كَذَّبَ أَصْحابُ الْأَيْكَةِ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ‌» ↲سوره شعراء، آیه ۱۷۶،۱۸۹ ⬅️ البته احتمال دارد «مَديَن» همان «ايْكه» باشد چون ايكه به منطقه پر درخت و بيشه زار و نخلستان مى‌گويند يعنى شهر شعيب دو نام داشته است: «مَديَن و ايكه» ⬅️ انسان بى‌ايمان همواره گرفتار انحراف و فساد است اما در هر زمانى به گونه‌اى مثلًا در زمان حضرت لوط، لواط و فساد اخلاقى و در زمان حضرت شعيب، كم فروشى و فساد اقتصادى رواج داشته است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① رفتار حضرت شعيب نسبت به مردم دلسوزانه و برادرانه بود و شايد نسبتى با اهل مدين داشته است «أَخاهُمْ شُعَيْباً» ② تبليغ و تربيت بايد همراه با عاطفه و محبت باشد «قالَ يا قَوْمِ» ③ توحيد و يكتاپرستى محور دعوت انبياست «اعْبُدُوا الله» ④ معجزه و دليل‌هاى انبیاء در مسير رشد و تربيت مردم و وابسته به ربوبیّت خداوند است «بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» ⑤ پس از شرک و انحراف عقيدتى انحراف‌هاى اقتصادى مهم‌ترين مسأله قوم حضرت شعيب بوده است «اعْبُدُوا الله ... فَأَوْفُوا الْكَيْلَ‌» ⑥ كم فروشى، تقلّب در معامله كم ارزش جلوه دادن اجناس مردم و ايجاد خلل در اقتصاد حرام و از مصاديق فساد است «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَلا تُفْسِدُوا» ⑦ پيامبران بر مسائل اقتصادى جامعه نيز نظارت داشته و در صدد سلامت و بهبود زندگى مردم بودند «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ» دين و برنامه‌هاى آن از زندگى دنيا جدا نيست ⑧ كم كارى هم مثل كم فروشى است به جاى «أَمْوالَهُمْ» فرمود: «أَشْياءَهُمْ» تا شامل همه چيز بشود ⑨ ايمان كامل و اقتصاد سالم تأمین کننده سعادت دنيا و آخرت است «ذلِكُمْ خَيْرٌ» ⑩ هشدار و دستورهاى انبیاء سراسر خير است و موجب سعادت انسان مى‌شود «ذلِكُمْ خَيْرٌ» ⑪ ايمان ضامن كسب و كار صحيح و عدالت اجتماعى است «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَلَا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِرَاطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا ۚ وَاذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ ۖ وَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ{۸۶} و بر سر هر راهى منشينيد تا مؤمنان را تهديد كنيد و آنان را از راه خدا كه كج جلوه مى‌دهيد بازداريد و ياد كنيد زمانى را که اندک بوديد، پس خداوند شما را بسيار گرداند و بنگريد كه عاقبت مفسدان چگونه بود(۸۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مراد از نشستن بر سر هر راه ممكن است نشستن كنار خيابان و كوچه‌ها براى فتنه‌گرى باشد و شايد مراد تلاش در راه فساد از هر راه و با هر شيوه باشد همچنانكه در آيه ۱۶ خوانديم كه شيطان سوگند ياد كرد براى انحراف انسان در كمين راه حق نشسته است «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِيمَ» كه مراد نشستن ظاهرى نيست ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ دشمنان حق براى جلوگيرى از راه خدا همه جا در كمين هستند و از هر راه و شيوه‌اى استفاده مى‌كنند «وَلا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِراطٍ» ⓶ ترساندن مردم و ايجاد مزاحمت براى آنان ممنوع است «تُوعِدُونَ» ⓷ دشمن مى‌كوشد تا سيماى دين را تحريف كند و بدجلوه دهد «تَبْغُونَها عِوَجاً» ⓸ گاهى افزونى جمعیت (با نظم و برنامه) مى‌تواند یک ارزش باشد «فَكَثَّرَكُمْ» ⓹ يكى از عوامل تربيت و هدايت مردم توجه به نعمت‌ها و يادآورى سرگذشت پيشينيان است «وَاذْكُرُوا ... وَانْظُرُوا» ⓺ مطالعه تاريخ و عبرت گرفتن از آن سفارش الهى است «وَ انْظُرُوا كَيْفَ‌» ⓻ در مطالعه زندگى مردم به پايان و سرانجام كارشان بنگريد نه كاميابى‌هاى مقطعى آنان «عاقِبَةُ» ⓼ بستن و منحرف كردن راه خدا نوعى فساد است «تَصُدُّونَ‌ ... عِوَجاً ... المفسدين‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹خدای سبحان می‌فرماید⇩ 《کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَهُ الْمَوْتِ وَ إِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّهَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَیَاهُ الدُّنْیَا اِلاّ مَتعُ الغُرور》 همه کس چشنده مرگ است و پاداش‌های شما در روز رستاخیز به تمامی به شما خواهد رسید و هر که را از دوزخ دور کنند و به بهشت در آرند پیروز و کامیاب شده است و زندگی این جهان جز کالای فریب نیست 📖سوره آل عمران، آیه ۱۸۵
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـی‌های‌مــرگ ❽ ↷💢 《دلایل تـرس از مـرگ》 1⃣↫◄ نا آگاهی از حقیقت مرگ از عوامل مهم
💢↶   ↷💢 《عبـور مؤمنیـن از جهـ🔥ـنم》 مؤمنان هم از دوزخ می‌گذرند اما این عبور با شرایط ویژه‌ای با سرعت و بدون ناراحتی انجام می‌شود ⬅️ قرآن كریم می‌فرماید: 【وَ اِنْ مِنْكُمْ اِلاَّ وارِدُهَا كَانَ عَلی رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً】 ↫◄ هیچ یک از شما باقی نمی‌ماند مگر آنكه به دوزخ وارد شود ↲سوره مریم، آیه ۷۱ ⬅️ در آیه بعدی می‌فرماید: 【ثُمَّ نُنَجِّی الَّذیِنَ اَتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظََّالِمیِنَ فِیهَا جِثِیّاً】 ↫◄ پس از ورود همه در دوزخ افرادی را كه خداترس و با تقوا بوده‌اند از جهنم نجات خواهیم داد و ستمگران را فرو گذاردیم تا در آتش بر زانو درافتند ↲سوره مریم، آیه ۷۲ 💠🔹رسول خدا ﷺ می‌فرمایند: هیچ نیكوكار و بدكرداری نیست مگر اینکه داخل جهنم می‌شود اما آتش جهنم در برابر مؤمنان سرد و سالم خواهد بود همان‌گونه كه در برابر حضرت ابراهیم سرد و سلامت بود سپس خداوند پرهیزكاران را از آتش رهایی می‌بخشد اما ظالمان را در آن ذلیلانه رها می‌كند ↲تفسیر نورالثقلین، جلد۳، صفحه۳۵۳ ☑️ به دو دلیل مؤمنین و اهل تقوا از دوزخ عبور می‌کنند⇩ 1⃣↫◄ مشاهده عذاب اهل دوزخ موجب شكرگزاری و قدردانی بیشتر از نعمت‌های الهی در بهشت خواهد شد البته مؤمنین در حالی كه آتش برایشان سرد و سلامت است با سرعت بسیار زیادی از جهنم عبور می‌كنند 2⃣↫◄ عبور بهشتیان از دوزخ برای جهنمیان نیز عذاب و موجب حسرت بیشتر ایشان می‌شود °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹آیت الله جوادی آملی: اگر کسی دنیا را بشناسد آن را رها می‌کند و در آخرت زندگی می‌کند مرگ پلی است که باید از آن بگذریم و در دنیا هر چه بهتر این پل را بسازیم راحت تر از آن عبور خواهیم کرد