eitaa logo
احکام نوین
1.1هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
999 ویدیو
57 فایل
کانال احکام نوین با به اشتراک گذاشتن احکام روز و مبتلابه، به شما در جهت مطالعه احکام واجب کمک میکند آیدی مدیر کانال جهت پاسخگویی به مسائل شرعی ،تبادل و تبلیغات @Pasokhgoo_4013
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: 1- کسی که کفاره روزه ( مثلا کفاره عمدی دو ماه روزه) به گردنش باشد می تواند روزه مستحبی بگیرید؟ 2- کسی که روزه واجب غیر ماه مبارک مثلا نذر به گردنش باشه می تواند روزه مستحبی بگیرد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: مانع ندارد. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: 1-اگر مد طعام را انتخاب کند می تواند روزه مستحب بجا بیاورد و الا اشکال دارد. 2- بجا آوردن روزه مستحبی برای کسی که روزه نذر بر عهده اش می باشد، اشکال دارد، اول باید روزه واجب را به جا آورد. 🔹آیت الله سیستانی: 1- بله میتواند ( و در کفاره افطار عمد کافی است به شصت فقير هر کدام یک مد طعام بدهد (۷۵۰ گرم گندم یا آرد يا نان یا ماکارونی و مانند آنها) 2- اگر نذر غیر معین باشد می تواند. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: گرفتن روزه مستحبی در هر دو فرض مانعی ندارد هرچند، خلاف احتیاط استحبابی است البته نباید با روزه نذر منافات داشته باشد. 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: 1- کسی که روزه واجب هر چند روزه بابت کفاره برگردنش باشد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد. 2- كسى كه روزه قضا دارد نمى تواند روزه مستحبى بگيرد، و اگر روزه واجب ديگرى مثلا روزه نذر واجب دارد بنابر احتياط واجب نمى تواند روزه مستحبى بگيرد. ----------- 💻 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
💬شرائط قسم شرعی 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 توصیه حضرت امام رضا (علیه السلام) برای روزهای پایانی ماه شعبان 🌷 در باقی مانده این ماه این دعا را بسیار بخوان؛ خدایا؛ اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشت ما را نیامرزیده اى، در آن قسمت از این ماه که مانده، ما را بیامر. به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند. 🌹وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَان. 📚 عیون اخبار الرضا، ج2، ص51 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
*✾﷽✾ ═══════💎💎══* *🔰احڪـ🔎ــام مس قــ📖ـرآن* *💢 لمـس آیات قرآن🤔* *📥 سوال :* ❓آیا حرمت مسّ نوشته های قرآن بدون وضو اختصاص به موردی دارد که در قرآن کریم باشد، یا شامل مواردی که نوشته قرآنی در کتاب دیگری یا تابلو یا دیوار و غیر آن ها هم باشد، می گردد؟ *📤 جواب:* ✍🏻حرمت مسّ کلمات و آیات قرآنی بدون وضو اختصاص به قرآن کریم ندارد. بلکه شامل همه کلمات و آیات قرآنی می شود، هرچند در کتاب دیگری یا در روزنامه، مجله، تابلو و غیر آن ها باشد. 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدای پای رمضان صدای گام های رمضان را از کوچه پس کوچه‌های پایانی شعبان می‌شنوم که نوید می‌دهد ای گنهکاران چه نشسته اید که ماه غفران می آید، هر چه بودید و هر خطا کردید در کشکول خود گذارید و با خود به این میهمانی بياوريد که یک ماه ابلیس در غل و زنجیر است... کافی ست لب ببندید بر طعام و جوارح را بازدارید از گناه.... آنگاه حتی خوابتان تسبیح می‌شود و ذکرالله... پس بشتابید و خود را آماده سازید برای حضور در این ضیافت الهی... اَللّهُمَّ بَلِّغنا رَمَضان… خدایا ما را به رمضان برسان و از برکات آن بهرمند گردان 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
🖌✏️🖌✏️🖌✏🖌✏️ ✏️🖌✏🖌✏️🖌✏️🖌 🖌✏️🖌✏️🖌 ✏️🖌✏️🖌 🖌✏️🖌 ﷽ ✏️🖌 🖌✏️ ✏️🖌 ✍️اگر کسی یادش بره که مسافره و نماز رو کامل بخونه، باید چه کنه؟ ✅ بستگی داره که کی یادش بیاد! 1️⃣اگر هنوز وقت‌خوندن‌نماز تموم نشده: 📚 همه‌ مراجع: نمازی که کامل خونده باطله و باید دوباره اون رو شکسته بخونه. 2️⃣ اگر بعد از گذشتن وقت یادش بیاد: 📚آیات عظام امام خمینی و رهبری: در این‌صورت بنابر احتیاط واجب باید نماز رو به صورت شکسته قضا کنه. 📚 آیات عظام مکارم، وحید، سیستانی، فاصل، زنجانی، تبریزی، صافی و مظاهری: در این‌صورت دیگه قضا لازم نیست. ⭕️ نکته: اگر در شرایطی که هنوز وقت برای نماز هست به وطن برگشتیم و نماز نخونده بودیم یا خونده بودیم اما باطل بوده، دیگه باید نماز رو کامل بخونیم. ⭕️ احتیاط واجب یعنی تو این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 👈 پ.ن همه‌ی کِیف سفر به همین نصف شدن نمازه، اینا چه‌جوری یادشون می‌ره نمازشون رو کامل می‌خونن، متأفسم براشون که خودشیرین بازی درمیارن😁 🔺توضیح المسائل ۱۶ مرجع مسأله ۱۳۵۷، سایت آیت‌الله مکارم. 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
🔷خرج کردن عیدی بچه ها 💠آیا پدر و مادر می توانند مبالغی را که بابت عیدی به فرزندان توسط اقوام داده می شود، در امور جاری زندگی مصرف کنند؟ ✅پاسخ: مبالغ عیدی که به فرزندان غیربالغ پرداخت می شود، اگر پدر یا جدّ پدری به عنوان ولایت بر کودک، آن را قبض کرده باشد، ملک کودک محسوب می شود و ولیّ کودک (پدر یا جد پدری) می تواند در مال او به گونه ای تصرف کند که مفسده ای برای کودک نداشته باشد، بلکه احتیاط در این است که مصلحت کودک را مراعات کند. -------- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
💬 کارهایی که موجب باطل شدن وضو می‌شود 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا چرا ما اینجوری شدیم؟! 🙏 اینجوری ما رو به ماه رمضون نرسون 🔹 استاد میرزامحمدی 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ مواردی که فقهاء در خرید و فروش مستحب دانسته اند: 1.فروشنده در قیمت جنس بین مشتری­ها فرق نگذارد مگر به لحاظ فقر، دین­داری و تقوا و مانند آن. 2.فرد در ابتدای نشستن برای تجارت، شهادتین را بگوید و هنگام انجام هر معامله، تكبیر (اللُه أکْبَر) بگوید.  3.فرد هنگام ورود به بازار و هنگام نشستن در محل کارش و هنگام خرید کالا برای تجارت، ادعیه‌ای را که در این زمینه نقل شده است بخواند[1]. 3.شیئی را كه می‏فروشد زیادتر بدهد و آنچه را كه می‏خرد كمتر بگیرد[2]. 4.كسی كه با او معامله كرده، اگر پشیمان شود و از او تقاضای به هم زدن معامله را بنماید، بپذیرد[3] و در روایت نقل شده است که هر کس تقاضای به هم زدن معامله مسلمانی را که پشیمان شده بپذیرد و معامله را اقاله نماید، خداوند متعال از لغزش­ها و خطاهای او در روز قیامت صرف نظر و گذشت می­کند[4]. 5.در قیمت جنس سخت­گیری نکند مگر زمانی که در معرض مغبون شدن باشد. [1] . هنگامی که فرد وارد بازار می­شود بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ‏ خَیرِهَا وَ خَیرِ أَهْلِهَا،  فروع كافی ج‏5 ص 155 ح1 باب من ذکر الله تعالی فی السوق، یا بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ‏ خَیرِهَا وَ خَیرِ أَهْلِهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ أَهْلِهَا اللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوْذُ بِكَ مِنْ أَنْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَبْغِی أَوْ یبْغَی عَلَی أَوْ أَعْتَدِی أَوْ یعْتَدَى عَلَی اللّٰهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ وَ شَرِّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ وَ حَسْبِی اللهُ لا إِلٰهَ إِلَّا هُوَ عَلَیهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.»                                                                                                                                 فروع كافی ج‏5 ص 156 ح2 باب من ذکر الله تعالی فی السوق، یا بگوید: «سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یحْیی وَ یمِیتُ وَ هُوَ حَی لَا یمُوتُ بِیدِهِ الْخَیرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَی‏ءٍ قَدِیرٌ.»                                                                                                                                                                  وسائل الشیعه ج17 ص409 ح3باب 19، و هنگامی که فرد در مکانش برای تجارت می­نشیند بگوید: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ حَلَالًا طَیباً وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ صَفْقَةٍ خَاسِرَةٍ وَ یمِینٍ كَاذِبَةٍ.» ، فروع كافی ج‏5 ص 156 ح1 باب من ذکر الله تعالی فی السوق و هنگامی که فرد می­خواهد شیئی را (برای تجارت) بخرد بگوید: «یا حَی یا قَیوْمُ یا دَائِمُ یا رَؤُوْفُ یا رَحِیمُ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ وَ قُدْرَتِكَ وَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ أَنْ تَقْسِمَ لِی مِنَ التِّجَارَةِ الْیوْمَ أَعْظَمَهَا رِزْقاً وَ أَوْسَعَهَا فَضْلًا وَ خَیرَهَا عَاقِبَةً فَإِنَّهُ لَا خَیرَ فِیمَا لَا عَاقِبَةَ لَهُ‏.» ،  فروع كافی ج‏5 ص157 ح3 باب القول عند ما یشترى للتجارة و هنگامی که فرد کالایی را (برای تجارت) خریداری نمود تکبیر بگوید، سپس سه مرتبه بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّی اشْتَرَیتُهُ أَلْتَمِسُ فِیهِ مِنْ فَضْلِكَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ لِی فِیهِ فَضْلًا اللّٰهُمَّ إِنِّی اشْتَرَیتُهُ أَلْتَمِسُ فِیهِ مِنْ رِزْقِكَ [اللّٰهُمَ‏] فَاجْعَلْ لِی فِیهِ رِزْقاً.» فروع کافی ج5 ص156 ح1 باب القول عند ما یشترى للتجارة [2]. به عبارت دیگر، فروشنده­ای که کالایی را به وزن، متر و مانند آن می­فروشد، مستحب است آن کالا را با وزن و متراژ بیشتر از مقدار مقرّر شده در معامله به خریدار تحویل دهد. همچنین، فرد خریداری که کالایی را به وزن، متر و مانند آن خریداری می­نماید، مستحب است آن کالا را با وزن و متراژ کمتر از مقدار مقرّر شده در معامله، تحویل بگیرد.     [3]. شایان ذکر است چنانچه معامله به نحوی واقع شده است که برای فرد مقابل یکی از انواع خیارات ثابت باشد، آن فرد حق فسخ معامله را دارد و پس از فسخ، طرف دیگر معامله لازم است آن را قبول نموده و طرفین معامله باید کالا یا عوض آن را که در اختیار دارند، به یکدیگر پس دهند.  [4]. فروع کافی ج 5 ص 153 ح 16 باب آداب التجارة 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖌 میتوانند اجازه از جیب آنها بردارند❓ 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فرازی از وصیت نامه امام علی علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه‌السلام(۱۹) 🌷 پسرم! بسیار به یاد مرگ باش و به یاد آنچه به سوی آن می‌روی و پس از مرگ در آن قرار می‌گیری به گونه‌ای که هرگاه مرگ به سراغ تو آید تو خود را (از هر نظر) آماده ساخته و دامن همت را در برابر آن به کمر بسته باشی. نکند ناگهان بر تو وارد شود و مغلوبت سازد. 🌹 یا بُنَی أَکْثِرْ مِنْ ذِکْرِ الْمَوْتِ، وَذِکْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَیهِ، وَتُفْضِی بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَیهِ، حَتَّی یأْتِیكَ وَقَدْ أَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَكَ، وَشَدَدْتَ لَهُ أَزْرَكَ، وَلاَ یأْتِیكَ بَغْتَةً فَیبْهَرَكَ. 📗 نهج البلاغه، نامه ۳۱. https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa
👩🏻 کفاره روزه زن باردار 👩🏻 ⁉️سوال: کفاره روزه ای که زن باردار بخاطر اینکه بچه دار است (‌چون روزه برای بچه ضرر دارد ) به عهده زن است یا به عهده شوهرش؟ و آیا جز نفقه او حساب میشود ؟ پاسخ: 📕آیت الله خامنه ای: بر عهده خودش می باشد. 📗آیت الله مکارم شیرازی : در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. 📘آیت الله سیستانی: به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد و اما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد. 📒آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط بر عهده شوهر است. 📔آیت الله وحید خراسانی: به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات ، کفّارة بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّارة بریئ نمیشود. 📙آیت الله فاضل لنکرانی: اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد. ----------- 💻 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠آیا پوشاندن روی پا در مقابل نامحرم واجب است؟ 🔹حدیث: امام صادق علیه السّلام فرمودند: روز قیامت زنی زیبا آورده می شود که به سبب زیبایی اش دچار گناه شده و می گوید: خدایا تو مرا زیبا آفریدی و من به گناه افتادم. سپس حضرت مریم علیها السلام را آورده، می گویند: تو زیباتری یا ایشان؟ او را زیبا آفریدیم ولی دچار گناه نشد. کافی، ج 1، ص 228- بحار الانوار ج 7، ص 285 ✅پاسخ: پوشاندن کف و روی پا (‌از مچ تا سر انگشتان) در مقابل نامحرم واجب است. خانم ها نمی توانند بدون جوراب برای خرید از منزل خارج شوند یا اگر نامحرم در خانه است، بی جوراب در مقابل او حاضر شوند، هر چند از فامیل نزدیک باشد. «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 62. 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️ عدم علم به مباح بودن نماز ‌ 🔷 اگر در مکانی که نمیداند یا فراموش کرده غصبی است نماز بخواند، نمازش صحیح است. 📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۱۰۲ 📣🔻با نشر مطالب در ثواب آنها سهیم باشید جهت عضویت در کانال کلبه احکام بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4082434162C622212ceaa 💠💠💠🆔💠💠💠 @Kolbeh_ahkam پاسخگوی آنلاین شماره 1: ایتا @Admin_kolbeh_ahkam واتس اپ https://wa.me/989360024013&text پاسخگوی آنلاین شماره 2: ایتا @seyedtabatabaei67 واتس اپ https://wa.me/989366120297&text