✂️ برشی از یک کتاب
#آسیبِ_نهضتِ_ما
نهضت ها از لحظه ای آسیب پذیر میشوند که #نفوذشان در دشمن ، محدود یا نفوذ دشمن در آنها #گسترده میشود . مُهره هاشان از دست میرود و مهره های دشمن جایگزین آنها میشود و تو می بینی که پنهانی و نامحسوس ، سرنشین ماشین را عوض کرده و در نتیجه #جهتش هم عوض خواهد شد .
📚 حرکت ، علی صفایی حائری ، صفحه ۲۲۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب #مَسخِ_انسان_تربیت_نیست
تربیت انسان نمیتواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد . هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با #انتخابِ من همراه نباشد ، در واقع #مسخ کردنِ من و نفی کردنِ من حساب می شود . و این است که تربیت های #تلقینی و #تقلیدی و #تحمیلی و #سنتی ، ارزش نخواهد داشت ، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیانِ او
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۴۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#صدورِ_یقین_با_زور_ممنوع
این درست نیست که دیدههای خود را نقّالی کنیم و از عشق خود حرف بزنیم و یا دیگران را بغل کنیم و یا بر #یقین خود پافشاری کنیم و #سوگند بخوریم ؛ چون یقینِ هر کس در درونِ اوست ، به دیگران نمی رسد . مگر هنگامی که نشان بدهیم که چگونه و از #کجا به این یقین رسیده ایم و به این روش دست یافته ایم و با چه کلیدها و ملاکهایی حرکت کرده ایم . هنگامی که میخواهیم فردی را #بسازیم و یا جامعه ای را بازسازی کنیم ، ناچاریم که در #اعماق بکاویم و ریشهها را بیدار نماییم .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۴۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#چه_می_کنیم؟
إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
ما برای خدا هستیم . از آنِ او هستیم . از آنِ او . نه برای هوس ها و حرف ها و جلوه ها ... ما برای او هستیم و این است که به سوی او باز می گردیم و دادهها را در راهِ او می ریزیم . ما برای او هستیم و او جهتِ #حرکت ما و #هدف ما و #بازگشت ماست .
هر کس که #داراست ؛ دارای نعمتی ، ثروتی ، قدرتی ، همتی ، فکری و اندیشهای ، دارای قلمی ، قدمی ، درمی ... هر کس که داراست ، #مسئول است که آنچه داشته کجا خرج کرده و برای چه مصرف کرده و به سوی که بازگردانیده .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۲۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ما_مکتبی_خواهانیم_که
ما مکتبی را میخواهیم که بالاتر از #تکامل بهره بیاورد ما #مکتبی را می خواهیم که #انسان را زیاد کند ، نه فقط علم و عقل و ثروت و ... او را ؛ انسان را #زیاد کند . تا او بتواند به استعدادهای تکامل یافته اش جهت بدهد و آن ها را رهبری کند ؛ که زیاد شدنِ انسان و رُشد انسان ، یعنی همین #جهت_دادن به خویشتن و رهبری کردنِ خویش .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#سرگرمی_یا_تفقّه
بر #عالِم_اسلامی ، که خود را دانشمند و متخصص در امور اسلامی می داند و از اسلام #سخن می گوید و به راهنمایی پیروان اسلام می پردازد واجب است ... تصوری #جامع و فراگیر نسبت به اسلام پیدا کند و دین را همچون مجموعه ای واحد که هیچ پاره ای از آن بریدۀ از پارۀ دیگر نیست بفهمد . و این است معنی #تفقّه_در_دین .
یعنی شناخت بخشهای گوناگون دین در حالت پیوستگی و ارتباط با یکدیگر و به صورت مجموعه ای یگانه ... نه به صورت فصلهایی پراکنده و بخشهایی از هم جدا . بنابراین ، آن کس که از اسلام بدین صورت آگاه باشد و آن را به همین شکل معرفی کند . دانشمند اسلامی و #نمایندۀ_اسلام و #سخنگوی آن است . نه آن کس که #علم_فقه بداند و از سیاستِ اسلامی بیخبر باشد ، یا آن کس که از علم و عقاید آگاه است ولی از مسائل#اجتماعی در اسلام چیزی نمیداند یا آن کس که از حدیث و علومِ آن با خبر است ولی از دستگاه اداری دین خبری ندارد ... این گونه کسان ، #تفقّه در دین #ندارند ، بلکه هر یک از جزئی از دین ، جدا از دیگر جزئهای آن آگاهی پیدا کرده اند .
📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، جلد ۱ ، ص ۵۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ندیدن_دلیل_بر_نبودن_نیست
#علوم_طبيعی که #قلمرو تاخت و تازش چهار دیواری #ماده و #طبیعت است ، تنها میتواند در این چهار دیواری تاخت و تاز کند ، مثلاً خواص موضوع خود(ماده) را جستجو نموده ؛ احكامی که از سنخ آن است کشف و استخراج نماید ، و یا خواص آلات و ادوات مادی که برای تکمیل تجارب خود بکار می برد بیان کند و اما اینکه در #پشت این چهاردیواری چه می گذرد و آیا چیزی هست یا نه؟ و اگر هست چه آثاری دارد ؟ در این باره نباید هیچگونه دخل و تصرفی و اظهار نظری بنماید نه #نفياً و نه #اثباتاً .
چون #نهایت چیزی که #علوم_مادی میتواند در باره پشت این دیوار بگوید این است که من چیزی #ندیدم ، و درست هم گفته چون نباید ببیند ، و این #ندیدن_دلیل_بر_نبودن_چیزی_نیست . و به همين دلیل اگر علوم مادی هزار برابر آنچه هست بشود ، باز در چهاردیواری ماده است و در #داخل این چهار دیواری هیچ موجود #غیر_مادی و خارج از سنخِ ماده و حكم طبیعت ، نیست تا او
ببیند .
📚 ترجمه تفسیر المیزان ، سید محمد حسین طباطبایی ، جلد ۱ ، ص ۵۵۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#کُفر_و_ایمان
کفر به #انسان ، کفر به #ادامه_ی_انسان و کفر به #الله را همراه می آورد . انسانی که خودش را باور نکرد و از خودش جز دهانی ندید ، هیچ احتیاجی به خدا نخواهد داشت و برای خود ادامه ای نخواهد دید ... کفر و ایمان از انسان #شروع میشود و به ادامه ی او و به الله می رسند ؛ «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»
📚صراط ، علی صفایی حائری ، صفحه ۵۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
سلام علیکم و رحمه الله ✋ ،
قابل توجه دوستانی که از نرم افزار #بله استفاده میکنند ، آدرس کانال ✂️ برشی از یک کتاب در #بله 👇:
https://ble.ir/ahlebasar
✂️ برشی از یک کتاب
#موضع_یا_موقعیت
هیچ کس نمیتواند به تو #رُشد بدهد . این تو هستی که در هر #موقعیتی میتوانی رشد کنی و یا #خسارت ببینی . گیرم تو در کنار #رسول باشی و یا همراه فاطمه ، این درست که اینجا زمینه بهتر است ولی این هم هست که تکلیفِ #بیشتری از تو میخواهند در هر حال این زمینه ها مهم نیستند ، وضعیتی که تو می گیری و اطاعتی که تو خواهی داشت ، تو را بالا می برد و یا پایین می آورد... رُشد ما در گرو همین اطاعت و تقوا ، همین عبودیت است ؛ یعنی اینکه در هر موقعیتی #تکلیفمان را بیاوریم و اسیر موقعیتهای خوب و یا بد نباشیم .
📚 صراط ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۶۳ و ۱۶۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✋صفحه شخصی حقیر رو در اینستاگرام دنبال کنید :
saeidghorbani110
https://www.instagram.com/saeidghorbani110?r=nametag
✂️ برشی از یک کتاب
#روزی_روزگاری_مرجعی_بود
حکم #تحریم(تنباکو) ، حتی #دربار_شاه و اندرون و #حرمسرای وی را نیز در بر گرفت ، به طوری که در آبدارخانه و حرمسرای ناصرالدین شاه ، تمام خواجه ها و غلامان ، قلیان ها و سرقلیان ها را شکسته ، «برای اطلاع شاه » در جلو خوابگاه همه را جمع کردند . شاه به اندرون انیس الدوله که در واقع #ملکه و بی اندازه مورد توجه و علاقه ناصرالدين شاه بود ، وارد شد در حالی که کلفت های انیس الدوله مشغول پیاده کردن قلیان های نقره و طلای مرصع بودند و خود انیس الدوله ، ناظر به عمل خدمتکاران بود . شاه از انیس الدوله پرسید : خانم ! چرا قلیان ها را از هم جدا و جمع می کنند؟ جواب داد: برای آنکه قلیان #حرام شده ؛ ناصر الدین شاه روی درهم کشیده و با تغیر گفت : که حرام کرده؟! انیس الدوله با همان حال گفت: همان کس که مرا به تو #حلال کرده . شاه هیچ نگفت و برگشت و برای آنکه مبادا به احترامش لطمه وارد آید ، بعد از آن به هیچ یک از نوکران خود دستور نمیداد قلیان بیاورند و در تمام دربار قلیان ها را جمع کردند ؟
📚 تاریخ تحولات سیاسی ایران ، موسی نجفی/موسی فقیه حقانی ، ص ۲۴۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed