❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
#حضرت_مهدی_عج_و_انبیاء
📜در كشف الغمه از صادق آل محمد از پدرانش از شاه شهيدان ابى عبد اللّه الحسين روايت نمودهاند كه در نهم از فرزندان من از چند پيغمبر، نشانه و سنتى خواهد بود:
💎اما از نوح نبى عليه السّلام، طول عمر
💎و از ابراهيم خليل عليه السّلام، مخفى بودن ولادت و تنهائى و گوشهگيرى از خلق
💎 و از موسى، ترس از دشمنان و غايب بودن
💎و از عيسى عليه السّلام، اختلاف از مردم چنانكه در او بعضى گفتهاند از مادر نزائيده و طايفهاى بر آنند كه فوت شده و جمعى را اعتقاد بود كه مصلوب شد
💎 و از ايوب نبى عليه السّلام، فرج بعد از شدت و فرج در عقب بلا
💎و از يونس عليه السّلام، رجوع بعد از غيبت و جوان شدن بعد از پيرى
💎و اما از يوسف عليه السّلام، غيبتش از ياران و خويشان و پنهان بودن از برادران و معلوم نبودن احوالش بر پدرش يعقوب عليه السّلام با وجود نزديكى مسافت
💎 و اما سنت جدش صلّى اللّه عليه و آله، خروجش به شمشير و كشتن دشمنان خدا و رسول و برانداختن جباران و طاغيان
🌠 و اينكه او را حق تعالى يارى مىدهد
🌠به انداختن رعب او در دلهاى دشمنان
🌠و منصور بودنش به سبب شمشير؛ چنانچه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود:«انا أبنى بالسيف»
📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 1006
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
May 11
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫کلیپ تصویری دعای ندبه
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظيماً
يا اينكه نسبت به مردم (پيامبر و خاندانش)، بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشيده، حسد مىورزند؟! ما به خاندان ابراهيم، [كه يهود از آنها هستند نيز]، كتاب و حكمت داديم؛ و حكومت عظيمى در اختيار آنها (پيامبران بنىاسرائيل) قرار داديم.
(نساء/ ۵۴)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- نَحْنُ النَّاسُ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ وَ نَحْنُ الْمَحْسُودُونَ.
📝امام صادق (علیه السلام)- منظور از ناس در این آیه، ما هستیم که به ما رشک میبرند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۱۸/بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۹۹/ فرات الکوفی، ص۱۰۷
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ حُمْرَانَبْنِأَعْیَنَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل ... وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً فَقَالَ الطَّاعَهًَْ.
📝امام صادق (علیه السلام)- حمرانبناعین نقل میکند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً یعنی طاعت و فرمانبرداری مردم.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۲۶/الکافی، ج۱، ص۲۰۶/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۱۹۴
📜علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- وَ هِیَ الْخِلَافَهًُْ بَعْدَ النُّبُوَّهًِْ وَ هُمُ الْأَئِمَّهًُْ (.
📝علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً منظور خلافت بعد از نبوّت است و آنها ائمّه (هستند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۲۶/بحارالأنوار، ج۹، ص۱۹۳/ القمی، ج۱، ص۱۴۰
📜الباقر (علیه السلام)- وَ أَمَّا الْمُلْکُ الْعَظِیمُ فَهُمُ الْأَئِمَّهًُْ ({الْهُدَاهًُْ} مِنَ الصَّفْوَهًِْ وَ کُلُّ هَؤُلَاءِ مِنَ الذُّرِّیَّهًِْ الَّتِی بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَ الْعُلَمَاءُ الَّذِینَ جَعَلَ اللَّهُ فِیهِمُ الْبَقِیَّهًَْ وَ فِیهِمُ الْعَاقِبَهًَْ وَ حِفْظَ الْمِیثَاقِ حَتَّی تَنْقَضِیَ الدُّنْیَا وَ الْعُلَمَاءَ وَ لِوُلَاهًِْ الْأَمْرِ اسْتِنْبَاطُ الْعِلْمِ وَ لِلْهُدَاهًِْ فَهَذَا شَأْنُ الْفُضَّلِ مِنَ الصَّفْوَهًِْ وَ الرُّسُلِ وَ الْأَنْبِیَاءِ (وَ الْحُکَمَاءِ وَ أَئِمَّهًِْ الْهُدَی (وَ الْخُلَفَاءِ الَّذِینَ هُمْ وُلَاهًُْ أَمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ اسْتِنْبَاطِ عِلْمِ اللَّهِ وَ أَهْلُ آثَارِ عِلْمِ اللَّهِ مِنَ الذُّرِّیَّهًِْ الَّتِی بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ مِنَ الصَّفْوَهًِْ بَعْدَ الْأَنْبِیَاءِ (مِنَ الْآبَاءِ وَ الْإِخْوَانِ وَ الذُّرِّیَّهًِْ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ (فَمَنِ اعْتَصَمَ بِالْفُضَّلِ انْتَهَی بِعِلْمِهِمْ وَ نَجَا بِنُصْرَتِهِمْ وَ مَنْ وَضَعَ وُلَاهًَْ أَمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ أَهْلَ اسْتِنْبَاطِ عِلْمِهِ فِی غَیْرِ الصَّفْوَهًِْ مِنْ بُیُوتَاتِ الْأَنْبِیَاءِ (فَقَدْ خَالَفَ أَمْرَ اللَّهِ عَزَّ وَجَل.
📝امام باقر (علیه السلام)- المُلْکُ الْعَظِیمُ همان امامان هدایتند از میان برگزیدگان و همهی ایشان از نسل یکدیگرند و همان دانشمندانی هستند که خداوند بقیّهی خود را در آنها مقرّر کرده است و عاقبت و حفظ میثاق در آنهاست، تا دنیا به سر رسد و کار آن علما پایان گیرد. استنباط علم از آن والیان و هدایتگران است، و این است منزلت فاضلان از برگزیدگان و پیامبران و حکما و پیشوایان هدایت و جانشینانی که والیان امر الهی و عهدهداران استنباط علم خدا و اهل نشانههای دانش الهی هستند، از نسلی که از یکدیگرند و از برگزیدگان خدا پس از پیامبران (اعم از پدران و برادران و نسل انبیاء (هستند. پس هرکه به دامن فاضلان چنگ اندازد به علم ایشان دست یازد، با یاریشان به نجات رسد، و هرکه والیان امر الهی و اهل استنباط دانش او را در میان کسانی جز برگزیدگان خاندانهای پیامبران (نهد هلاک میشود.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۲۶/الکافی، ج۸، ص۱۱۷/ بحارالأنوار، ج۱۱، ص۴۸
📜الصّادق (علیه السلام)- نَحْنُ أَهْلُ الْمُلْکِ وَ نَحْنُ وَرِثْنَا النَّبِیِّینَ (وَ عِنْدَنَا عَصَا مُوسَی (علیه السلام).
📝امام صادق (علیه السلام)- ما صاحب ملک و وارث پیامبرانیم. در نزد ما عصای موسی (علیه السلام) است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۲۸/بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۹۹/ فرات الکوفی، ص۱۰۷
📜الصّادق (علیه السلام)- نَحْنُ أَهْلُ هَذَا الْمُلْکِ الَّذِی یَعُودُ إِلَیْنَا.
📝امام صادق (علیه السلام)- و ما اهل این ملکی هستیم که به ما باز میگردد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۲۸/بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۸۸/ بصایرالدرجات، ص۳۶/ البرهان
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زیارت_آل_یس
#زیارت_امام_زمان_عج
کانال زیارت امین الله
https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
هدایت شده از فرهنگ عاشقی
پاسخ به سوالات مقتل:
این لینک را دنبال کنید تا به گروه من در WhatsApp ملحق شوید: https://chat.whatsapp.com/KAyraS0E7Kc2JarDj8ZKjR
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
#89_سورة_الفجر
#آیات_در_تاویل_امام_حسین_ع
#آیات_در_تاویل_امام_مهدی_عج
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#قرآن_و_عاشوراء
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_فاطمة_زهراء_س
#آیات_الولایة
🌅«فجر» در اصل به معنی شکافتن وسیع است، و از آنجا که نور سپیده صبح تاریکی شب را میشکافد از آن تعبیر به «فجر» شده است.
بعضی گفتهاند: منظور از «فجر» هر روشنائی است که در دل تاریکی میدرخشد.
🔅بنابر این درخشیدن اسلام و نور پاک محمدی صلّی اللّه علیه و آله در تاریکی عصر جاهلیت یکی از مصادیق «فجر» است،
🔅و همچنین درخشیدن سپیده صبح قیام حضرت مهدی (عج) هنگام فرو رفتن جهان در تاریکی و ظلمت ظلم و ستم، مصداق دیگری از آن محسوب میشود- همان گونه که در بعضی از روایات به آن اشاره شده است.
🔅و قیام عاشورای حسینی در آن دشت خونین کربلا، و شکافتن پردههای تاریک ظلم بنی امیه، و نشان دادن چهره واقعی آن دیو صفتان مصداق دیگر بود.
🔅و همچنین تمام انقلابهای راستینی که بر ضد کفر و جهل و ظلم و ستم در تاریخ گذشته و امروز انجام میگیرد.
🔅و حتی نخستین جرقههای بیداری که در دلهای تاریک گنهکاران ظاهر میشود و آنها را به توبه دعوت میکند «فجر» است.
البته این یک توسعه در مفهوم آیه است در حالی که ظاهر آیه همان «فجر» به معنی طلوع سپیده صبح است.
🕋و اما «لیال عشر» (شبهای دهگانه) مشهور همان شبهای دهگانه ذی الحجه است که شاهد بزرگترین و تکان دهندهترین اجتماعات عبادی- سیاسی مسلمین جهان یعنی حجّ است.
🎇بعضی نیز آن را به ده شب آخر ماه مبارک رمضان که شبهای قدر در آن است
🎇و بعضی آن را به شبهای آغاز ماه محرم، تفسیر کردهاند- البته جمع میان هر سه تفسیر ممکن است.
🌠در بعضی از روایاتی که اشاره به بطون قرآن میکند «فجر» به وجود حضرت مهدی- عج-
و «لیال عشر» به ده امام قبل از او،
و «شفع» که در آیه بعد میآید به حضرت «علی» و «فاطمه زهرا» علیهم السّلام تفسیر شده است.
📙برگرفته از تفسیرنمونه
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا👇👇
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
🌻السّلامُ علیک یا ربیعَ الاَنام و نضرة الایّام
در حقیقت بهار و باران بهاری
در عبارت «السلام علی ربیع الانام » که از زیارت نامه آن حضرت نقل شده، به امام زمان(عج الله تعالی فرجه) ، ربیع انام اطلاق گردیده است.
🌸برای ربیع دو معنا ذكر شده است:
1_یکی به معانی ، بهار است.
2_معنای دیگر آن، باران بهاریست، که زمین را سرشار از نعمت و طراوت می سازد و گلها و گیاهان را زندگی نوین می دهد.
«طریحی » در مجمع البحرین می نویسد: «الربیع: المطر فی الربیع، سمی ربیعا لان اول المطر یکون فیه و به ینبت الربیع. »
🌧یعنی ربیع، بارانی است که در بهار می بارد، این باران را ربیع گفته اند. زیرا آغاز باران ، در فصل بهار می باشد و به سبب آن ، نباتات در این فصل می رویند و سرسبز و خرم می گردند.
🌾در المنجد آمده است: « الحظ من الماء للارض . الربیع: مطرالربیع.» در بهاران ، زمین از باران بهره مند و پر نصیب می گردد. باران بهاری و این حظ و بهره زمین از باران را ربیع گویند.
🎄کلمه (انام) فقط شامل مردم و انسانها نمی شود، بلکه معنای عام و گسترده ای دارد که جن و انس را در بر می گیرد و بالاتر از آن ، به تمام موجودات زمین اطلاق می شود و حتی فراتر از آن ، همه هستی را در عالم امکان و هر پدیده ای را در نظام آفرینش، شامل می گردد.
🐬مجمع البحرین در مفهوم این واژه چنین گفته است: «الانام بفتح الفاء: الجن و الانس و قیل: الانام ما علی وجه الارض من جمیع الخلق » و در المنجد گوید: «انم: الانام و الآنام: الخلق .»
🌹در عبارتی که از زیارت امام عصر(عج) نقل شد، حضرت بقیة الله(ع) «ربیع انام » خوانده شده و وجود گرانقدرش تشبیه گردیده به فصل حیات آفرین بهار و باران ثمربخش بهاری برای موجودات.
🌲آری، این نور ملکوتی و جلوه ایزدی ، همچون بهار، زندگی و نشاط می آفریند و دلهای مرده و قلبهای پژمرده را روح و صفا می بخشد، آنهم نه تنها برای آدمیان و نه فقط در محدوده جن و انس، بلکه در تمام جهان آفرینش!
🌞همانطور كه فصل بهار آغاز تقویم و رویش و رشد و نمو است، وجود گرانقدر ایشان نیز به عنوان یكی از ائمه اطهار(ع) سرفصل خلقت است. چنانكه در زیارت جامعه كبیره نقل گردیده:(بكم فتح الله ). بحث از مهدویت وانتظار و ظهور به معنای اتمام تاریخ و سرنوشت انتهایی زمین و زمان نیست بلكه بحث از بهانه آغاز ومبداء خلقت است!
🌼در حدیث زیبای نبوی وارد شده است:( إذا رأیتم الربیع فاكثروا ذكر النشور) هنگامیكه بهار را مشاهده كردید به یاد بعث و برانگیخته شدن از قالب خاكی مرگ بیافتید. آری بهار،بهانه ای برای یادآوری تحول وتكامل و تقرب وخروج از كالبد خاكی و پیوستن به اوج سعادت افلاكی با دستاویز مهدوی است.
🐠هر پدیده ای بخواهد زنده شود و شادابی و طراوات معنوی به دست آورد و بصیرت و کمال حقیقی کسب کند و از نور معرفت و عرفان واقعی بهره مند شود، باید به آستان آن بزرگوار رو آورد ، از چشمه زلال ولایتش سیراب گردد، به درگاه وی توسل جوید و از آن رحمت واسعه الهی، استمداد نماید و فیض گیرد.
🦋لابد مثل همهی این محرّمها و صفرها که به ربیع ختم شدند ،
لابد مثل همهی آن اسفندها که با فروردین و اردیبهشت ، عاقبت به خیر شدند ،
مثل همهی زمستانهایی که با بهار …
این خزانِ روزگار هم تمام میشود.
لابد تو میآیی ،
عاقبتِ روزگار به تو ختم میشود؛ بهخیر .
لابد حالِ روزگارِ خوش میشود.
خوش به حالِ روزگار.
🌴آخر این قرن ِ زمستانی
به سر میرسد
و سر میرسد
آن که باید ...
🍃🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_عهد
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ
بلكه ما حق را بر باطل مىكوبيم و آن را هلاك مىسازد و اينگونه، باطل محو و نابود مىشود. و واى بر شما از وصفى كه مىكنيد!
(انبیاء/ ۱۸)
🌤✨🌤✨🌤
📜الصّادق (علیه السلام)- لَیْسَ مِنْ بَاطِلٍ یَقُومُ بِإِزَاءِ الْحَقِّ إِلَّا غَلَبَ الْحَقُّ الْبَاطِلَ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ.
📝امام صادق ( هر باطلی که در برابر حق به پا خیزد، حق بر آن غلبه میکند، و آیه: بَلْ نَقْذِفُ بِالحَقِّ عَلَی الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ بیانگر همین مطلب است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۳۵۰ الکافی، ج۸، ص۲۴۲
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَیُّوبَبْنِالْحُرِّ بَیَّاعِ الْهَرَوِیِّ قَالَ: قَالَ لِی أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) یَا أَیُّوبُ مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ قَدْ یُرَدُّ عَلَیْهِ الْحَقُّ حَتَّی یَصْدَعَ قَبِلَهُ أَمْ تَرَکَهُ وَ ذَلِکَ أَنَّ اللَّهَ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ.
📝امام صادق ( ایّوببنحرّ بیّاع هروی گوید: امام صادق (به من فرمود: «ای ایّوب! هیچ انسانی نیست مگر اینکه حق در او وارد میشود و قلبش را میشکافد، حال او میخواهد قبول کند یا آن را ترک کند و این سخن خداوند است که در کتابش آمده است: بَلْ نَقْذِفُ بِالحَقِّ عَلَی الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۳۵۰ بحارا لأنوار، ج۵، ص۳۰۲
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#حدیث_مهدوی
📜 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ الْكُلَيْنِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْقَاسِمُ بْنُ الْعَلاَءِ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَلِيٍّ الْقَزْوِينِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ الْحَنَّاطِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ ثَابِتٍ الثُّمَالِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: فِينَا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ: وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللّهِ وَ فِينَا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ وَ الْإِمَامَةُ فِي عَقِبِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ أَنَّ لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ مِنَ الْأُخْرَى أَمَّا الْأُولَى فَسِتَّةُ أَيَّامٍ أَوْ سِتَّةُ أَشْهُرٍ أَوْ سِتُّ سِنِينَ وَ أَمَّا الْأُخْرَى فَيَطُولُ أَمَدُهَا حَتَّى يَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ أَكْثَرُ مَنْ يَقُولُ بِهِ فَلاَ يَثْبُتُ عَلَيْهِ إِلاَّ مَنْ قَوِيَ يَقِينُهُ وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ وَ لَمْ يَجِدْ فِي نَفْسِهِ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْنَا وَ سَلَّمَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ .
📝ثابت ثماليّ از امام سجّاد عليه السّلام روايت كند كه فرمود: اين آيه در بارۀ ما نازل شده است: «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ»(انفال/75)
و اين آيه نيز در بارۀ ما نازل شده است: «وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ»(زخرف/28)
❣و امامت تا روز قيامت در نسل حسين بن عليّ بن أبى طالب عليهم السّلام است،
و براى قائم ما دو غيبت است كه يكى از ديگرى طولانىتر است، امّا غيبت اوّل شش يوم يا شش ماه يا شش سال به طول مىانجامد و امّا غيبت ديگر طولانى مىشود تا به غايتى كه بيشتر معتقدين به آن امام از اين امر باز گردند و بر آن ثابت نمانند مگر كسى كه يقينش قوى و معرفتش درست باشد و در دلش حرجى از آنچه حكم مىكنيم نبوده و تسليم ما اهل بيت باشد.
📚 كمال الدين و تمام النعمة - 1، صفحه 592/باب31/حدیث7
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📜 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ ابْنُ عُقْدَةَ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُوسُفَ بْنِ يَعْقُوبَ الْجُعْفِيُّ أَبُو الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ مِهْرَانَ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ وَ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
📝 أَنَّهُ قَالَ ذَاتَ يَوْمٍ أَ لاَ أُخْبِرُكُمْ بِمَا لاَ يَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلاً إِلاَّ بِهِ فَقُلْتُ بَلَى فَقَالَ
💠 شَهَادَةُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ
💠وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ
💠وَ الْإِقْرَارُ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ
💠وَ الْوَلاَيَةُ لَنَا
💠وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا يَعْنِي اَلْأَئِمَّةَ خَاصَّةً
💠وَ التَّسْلِيمَ لَهُمْ
💠وَ الْوَرَعُ
💠وَ الاِجْتِهَادُ
💠وَ الطُّمَأْنِينَةُ
💠وَ الاِنْتِظَارُ لِلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
🕊ثُمَّ قَالَ إِنَّ لَنَا دَوْلَةً يَجِيءُ اللَّهُ بِهَا إِذَا شَاءَ ثُمَّ قَالَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلاَقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ .
📝ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه روزى آن حضرت فرمود:«آيا شما را از چيزى آگاه نكنم كه خداوند بدون آن هيچ عملى را از بندگان نمىپذيرد؟عرض كردم:بفرمائيد،فرمود:
🔅گواهى دادن بر اينكه هيچ معبودى جز خدا نيست
🔅و اينكه محمّد صلّى اللّه عليه و آله بنده[و فرستادۀ]او است،
🔅و اقرار به هر آنچه خداوند امر فرموده
🔅و ولايت براى ما
🔅و بيزارى از دشمنان ما-يعنى ما امامان بخصوص-
🔅و تسليم شدن به آنان
🔅و پرهيزگارى
🔅 و كوشش
🔅 و خويشتندارى
🔅 و چشم به راه قائم عليه السّلام بودن،
🌺سپس فرمود:
همانا ما را دولتى است كه هر گاه خداوند بخواهد آن را بر سر كار مىآورد،
❣سپس فرمود: هر كس كه بودن در شمار ياران قائم شادمانش سازد بايد به انتظار باشد و با حال انتظار به پرهيزگارى و خلق نيكو رفتار كند و اوست منتظر،
🕯پس اگر اجلش برسد و امام قائم عليه السّلام پس از درگذشت او قيام كند،بهرۀ او از پاداش كسى است كه آن حضرت را دريافته باشد،
🕊پس بكوشيد و منتظر باشيد،گوارا باد شما را اى جماعتى كه مشمول رحمت خدا هستيد».
📗 غیبت نعمانی ، صفحه 285/باب11/حدیث16
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#مهدویت_در_قران_مجید
📜[١١٦٤]٨٣-عدّة من أصحابنا،عن أحمد بن محمّد بن أبي نصر،عن حمّاد بن عثمان،عن أبي عبيدة الحذّاء قال:
سألت أبا جعفر عليه السّلام عن الاستطاعة و قول النّاس،فقال:و تلا هذه الآية:
✨ وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ
يا أبا عبيدة!النّاس مختلفون في إصابة القول و كلّهم هالك قال قلت:قوله:
✨ إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ
قال:هم شيعتنا و لرحمته خلقهم و هو قوله:
✨ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ يقول:لطاعة الإمام الرّحمة الّتي يقول:
✨وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ
يقول:علم الإمام،و وسع علمه الّذي هو من علمه كلّ شيء هم شيعتنا،ثمّ قال:
✨فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ
يعني ولاية غير الإمام و طاعته،ثمّ قال:
✨يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ
يعني النّبيّ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و الوصيّ و القائم
✨ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ (إذا قام) وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ و المنكر من أنكر فضل الإمام و جحده
✨«و يحلّ لهم الطّيّبات»أخذ العلم من أهله وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ و الخبائث قول من خالف
✨ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ و هي الذّنوب الّتي كانوا فيها قبل معرفتهم فضل الإمام وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ و الأغلال ما كانوا يقولون ممّا لم يكونوا أمروا به من ترك فضل الإمام،فلمّا عرفوا فضل الإمام وضع عنهم إصرهم و الإصر الذّنب و هي الآصار،ثمّ نسبهم فقال
✨: فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ (يعني بالإمام) وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
يعني الّذين اجتنبوا الجبت و الطّاغوت أن يعبدوها و الجبت و الطّاغوت فلان و فلان و فلان و العبادة طاعة النّاس لهم،ثمّ قال:
✨ أَنِيبُوا إِلى رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ ثمّ جزاهم فقال:
✨ لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ
و الإمام يبشّرهم بقيام القائم و بظهوره و بقتل أعدائهم و بالنّجاة في الآخرة و الورود على محمّد-صلّى اللّه على محمّد و آله الصّادقين-على الحوض.
📝[١١٦٤]٨٣-ابو عبيدۀ حذّاء گفته است:از حضرت باقر عليه السّلام دربارۀ استطاعت و سخن مردم پرسيدم كه اين آيه را خواندهمردم همواره در اختلافند جز كسى كه پروردگارت رحم كند.و براى همين آنان را آفريده است.[هود(١١):١١٨ و ١١٩]
و فرمود:اى ابو عبيده!مردم در رسيدن به سخن[حقّ]گونه گونند و همگى در نابودىاند.من عرض كردم:جز كسى كه پروردگارت رحم كند؟
❣فرمود:آنان شيعيان مايند.و براى رحمتش آنان را آفريده است.
و اين سخن او است كهو براى آن ايشان را آفريده است.
مىفرمايد:براى اطاعت امام آفريد
🕊و امام همان رحمتى است كه مىفرمايد:رحمتم بر همه چيز گسترده است.[اعراف(٧):١٥٦]يعنى علم امام.
و علم او كه برگرفته از علم خدا است بر همه چيز گسترده است.و آنان شيعيان ما هستند.
💎سپس فرمود:و آن را براى كسانى كه پرهيز كنند خواهم نوشت.[اعراف(٧):١٥٦]
يعنى از ولايت و اطاعت غير امام[پرهيز كنند.]
🌠سپس فرمود:آن را در نزد خودشان در تورات و انجيل مىيابند.[اعراف(٧):١٥٧]
يعنى پيامبر و وصى قائم[عليهما السّلام]راكه آنان را به نيكى و معروف فرمان مىدهد.(وقتى قيام كند)و از منكر بازمىدارد.[اعراف(٧):١٥٧]
🔺و منكر كسى است كه برترى امام و امام را انكار كند.
🌺و چيزهاى پاكيزه را برايشان حلال مىكند.[اعراف(٧):١٥٧]كه علمآموزى از اهلش باشدو پليدىها را حرام مىكند.[اعراف(٧):١٥٧]و پليدىها سخن كسى است كه مخالفت كند.
🕯و بار سنگينشان را از دوششان برمىدارد.[اعراف(٧):
١٥٧]و آن گناهانى است كه پيش از شناختن فضيلت امام در آن بودند.
و زنجيرهايى را كه بر گردنشان بوده است.[اعراف(٧):١٥٧]و زنجيرها همان سخنانى است كه به آن امر نشده بودند كه عبارت از ترك فضيلت امام است.و چون فضيلت امام را شناختند بار گرانشان را از دوششان برداشتند.و بار گران همان گناه است.همان زنجيرها.
🕯سپس آنان را معرفى كرده،فرمود:كسانى كه به او(يعنى به امام)ايمان آورده،او را بزرگ داشته،يارىاش كردند و از نورى كه با او نازل شده بود پيروى كردند، رستگارانند.[اعراف(٧):١٥٧]
يعنى كسانى كه از بندگى غير خدا و طاغوت دورى كردند.
⚠️و غير خدا و طاغوت فلانى و فلانى و فلانىاند.و بندگى اطاعت مردم از آنان است.
❇️سپس فرمود:و به سوى پروردگارتان بازگرديد و در برابرش تسليم شويد.[زمر(٣٩):٥٤]
🌻سپس پاداششان داد و فرمود:آن بشارت در زندگى دنيا و در آخرت براى آنان است.[يونس(١٠):٦٤]
و آنان را امام به قيام قائم عليه السّلام و ظهورش و به كشته شدن دشمنان و به نجات در آخرت و درآمدن بر محمّد-درود خدا بر محمّد و خاندان راستيناش-در كنار حوض بشارت مىدهد.
📚اصول کافی -جلد 2، صفحه 351
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_ندبه
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تشرفات
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
🌠مصحف فاطمه س
📜در روایات بسیار از امامان (ع) آمده که مصحف فاطمه (س) در نزد امامان معصوم (ع) است: از جمله در کتاب بصائر الدّرجات
فاطمه (س) مصحفی را بیادگار گذاشت، آن مصحف، قرآن نیست، ولی سخنی از سخن خدا » : نقل شده که امام صادق (ع) فرمود
ابوبصیر میگوید، به حضرت .« کتابی است که خدا بر فاطمه (س) نازل کرده، رسول خدا (ص) آن را املاء نموده و به خطّ علی (ع) است
امام صادق (ع) رسیدم و عرض کردم: قربانت گردم، از شما سؤالی دارم، آیا در اینجا کسی (نامحرمی) هست که سخن مرا بشنود؟
امام صادق (ع) پردهاي را که در میان آنجا و اطاق دیگر بود، بالا زد و در آنجا سرکشید، سپس فرمود: اي ابامحمّد!
هر چه میخواهی بپرس. عرض کردم قربانت گردم، شیعیان حدیث میکنند که پیغمبر (ص) به علی (ع) بابی از علم آموخت که از هر باب آن هزار باب گشوده میشد. عرض کردم به خدا که علم کامل و حقیقی این است. امام صادق (ع) ساعتی تأمّل کرد و
نزد ما است، امّا مردم چه میدانند « جامعه » سپس فرمود: آن علم است، ولی علم کامل نیست، آنگاه فرمود: اي ابامحمّد! همانا طوماري است به طول هفتاد ذراع رسول خدا (ص) با املاء زبانی آن حضرت و دستخط علی » : چیست؟ در پاسخ فرمود « جامعه »
(ع)، تمام حلال و حرام و همه ي نیازهاي دینی مردم، حتّی جریمه ي خراش، در آن موجود است و پس از ساعتی سکوت فرمود: همانا « این علم است ولی باز هم کامل نیست » پرسیدم: جَفْر چیست؟ فرمود: مخزنی است از چرم که علم پیامبران و اوصیاء و « جَفْر » در نزد ما است، مردم چه میدانند
دانشمندان گذشته ي بنی اسرائیل، در آن وجود دارد. عرض کردم: همانا علم کامل این است: فرمود: این علم است ولی علم کامل« همانا مصحف فاطمه (س) در نزد ما است »
و باز پس از ساعتی سکوت فرمود: وَ اِنَّ عِنْدَنا لَمُصْ حَف فاطِمَ ۀ علیهاالسَّلام
پرسیدم: مصحف فاطمه (س) چیست؟ فرمود: مصحفی است سه برابر قرآنی «!؟ مردم چه میدانند که مصحف فاطمه (س) چیست که در دست شما است، به خدا حتّی یک حرف قرآن شما هم در آن نیست. عرض کردم: علم کامل این است،
.« علم گذشته و آینده تا روز قیامت نزد ما است » : فرمود: این هم علم است ولی علم کامل نیست، و پس از ساعتی سکوت فرمود
عرض کردم: به خدا علم کامل همین است. فرمود: این هم علم است ولی علم کامل نیست. پرسیدم: پس علم کامل چیست؟ فرمود:
علمی است که در هر شب و هر روز، راجع به موضوعی پس از موضوع دیگر، و چیزي پس از چیز دیگر، تا روز قیامت پدید می آید.
📚بیت الاحزان
شیخ عباس قمی
[ صفحه 34 ]
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84