❖﷽❖
#احادیث_مهدوی
📜و در تفسير امام حسن عسكرى عليه السّلام مذكور است كه روزى حضرت على بن الحسين عليه السّلام ذكر كرد قصّۀ آن جماعت را از بنى اسرائيل كه شكار ماهى كردند در روز شنبه،و خدا ايشان را خوك و ميمون گردانيد،پس فرمود: هرگاه حق تعالى جماعتى را براى شكار ماهى در روز شنبه چنين عقوبتى بكند،پس چگونه خواهد بود نزد خداى تعالى حال جماعتى كه اولاد رسول خدا را به قتل رسانند،و هتك حرمت آن حضرت نمايند،اگر چه خدا ايشان را در دنيا مسخ نكرد و ليكن آنچه براى ايشان در آخرت مهيّا كرده است اضعاف عذاب مسخ است،
🔹پس مردى از حاضران مجلس به خدمت آن جناب عرض كرد كه:دشمنان اهل بيت مىگويند كه اگر كشتن حسين بدتر از شكار ماهى مىبود،مىبايست خدا ايشان را نيز مسخ كند.
🌠حضرت فرمود:معصيت شيطان زياده است از معصيت آن جماعتى كه به اغواى او گناهان كردند،و حق تعالى در دنيا بر بسيارى از آنها عذاب فرستاد و بر شيطان عذاب نفرستاد و او را مهلت داد،و برابر حكمتهاى حق تعالى سخن گفتن جايز نيست،
🔸و بسيار است كه به گناهان كم در دنيا مىگيرد،و عقوبت گناهان بسيار را به قيامت مىاندازد براى آنكه عذاب ايشان شديدتر باشد و حجّت بر ايشان تمامتر باشد،
❣و قائم آل محمّد عليه السّلام انتقام از ايشان و از فرزندان ايشان خواهد كشيد.
📗جلاء العیون، صفحه 779
علامه محمدباقرمجلسی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️پنج دقیقه برای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🎙حجت الاسلام #فرحزاد
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه
🏴🕯🖤🕯🏴
🕌یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بزرگترین چالش شیعیان
👤استاد پناهیان
یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#احادیث_مهدوی
📜از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده است كه آن جناب فرمود:
❣چون با پدرم به كربلا مىرفتيم،در هيچ منزل فرود نمىآمد مگر آنكه يحيى عليه السّلام را ياد مىكرد ،
💢روزى فرمود:از بىاعتبارى دنيا نزد خدا آن بود كه سر يحيى را به هديه فرستادند براى زن زناكارى از بنى اسرائيل،و حق تعالى بخت نصر را فرستاد و هفتاد هزار كس را كشت تا خون يحيى ساكن شد،
♥️اى فرزند من به خدا سوگند كه خون من ساكن نخواهد شد تا آنكه مهدى از فرزندان من از براى خون من هفتاد هزار كس از منافقان را به قتل آورد .
📗جلاء العیون، صفحه 779
علامه محمدباقرمجلسی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خادمی که از یاران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) شد
👤 حجتالاسلام #عالی
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه
بسیار زیبا حتما گوش کنید ❤️
🏴🕯🖤🕯🏴
🕌یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#انتظار
📜حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُوسُفَ بْنِ يَعْقُوبَ أَبُو الْحَسَنِ الْجُعْفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ مِهْرَانَ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ وَ وُهَيْبٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
❤️لَيُعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا عَلِمَ ذَلِكَ مِنْ نِيَّتِهِ رَجَوْتُ لِأَنْ يُنْسِئَ فِي عُمُرِهِ حَتَّى يُدْرِكَهُ فَيَكُونَ مِنْ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ .
📝ابو بصير گويد:امام صادق عليه السّلام فرمود:
❣«هر يك از شما بايد براى خروج قائم آماده كند هر چند يك تير،كه خداى تعالى هر گاه از نيّت او آن را بداند اميدوارم كه در عمر او تأخير اندازد تا آنكه قائم را درك كند[و از ياران و ياوران او باشد]».
📙 غیبت نعمانی ، صفحه 444
باب21/حدیث10
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#ویژگی_حکومت_مهدی_عج
📜أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنِي جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو طَاهِرٍ الْوَرَّاقُ قَالَ حَدَّثَنِي عُثْمَانُ بْنُ عِيسَى عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ قَالَ:
كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَدَخَلَ عَلَيْهِ شَيْخٌ وَ قَالَ قَدْ عَقَّنِي وَلَدِي وَ جَفَانِي إِخْوَانِي
💎فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلْحَقِّ دَوْلَةً وَ لِلْبَاطِلِ دَوْلَةً كِلاَهُمَا ذَلِيلٌ فِي دَوْلَةِ صَاحِبِهِ فَمَنْ أَصَابَتْهُ رَفَاهِيَةُ الْبَاطِلِ اقْتُصَّ مِنْهُ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ .
📝ابو الصّباح كنانى گويد:«نزد امام صادق عليه السّلام بودم،پيرمردى بر آن حضرت وارد شد و گفت فرزندم مرا نافرمانى كرده و[برادرانم]به من ستم نمودهاند
💎 پس امام صادق عليه السّلام فرمود:مگر نمىدانى كه حقّ را دولتى است و باطل را دولتى كه هر يك از آن دو در دولت رقيبش(آن ديگرى)ذليل است[پس هر كه آسايش دولت باطل به او رسد در دوران دولت حقّ از او قصاص مىشود]».
📗 غیبت نعمانی ، صفحه 442
باب21/حدیث7
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#ویژگی_حکومت_مهدی_عج
📜 حَدَّثَنَا أَبُو سُلَيْمَانَ أَحْمَدُ بْنُ هَوْذَةَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَاقَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ إِسْحَاقَ النَّهَاوَنْدِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ حَمَّادٍ الْأَنْصَارِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ بَعَثَ فِي أَقَالِيمِ الْأَرْضِ فِي كُلِّ إِقْلِيمٍ رَجُلاً يَقُولُ عَهْدُكَ فِي كَفِّكَ فَإِذَا وَرَدَ عَلَيْكَ أَمْرٌ لاَ تَفْهَمُهُ وَ لاَ تَعْرِفُ الْقَضَاءَ فِيهِ فَانْظُرْ إِلَى كَفِّكَ وَ اعْمَلْ بِمَا فِيهَا قَالَ وَ يَبْعَثُ جُنْداً إِلَى اَلْقُسْطَنْطِينِيَّةِ فَإِذَا بَلَغُوا الْخَلِيجَ كَتَبُوا عَلَى أَقْدَامِهِمْ شَيْئاً وَ مَشَوْا عَلَى الْمَاءِ فَإِذَا نَظَرَ إِلَيْهِمُ اَلرُّومُ يَمْشُونَ عَلَى الْمَاءِ قَالُوا هَؤُلاَءِ أَصْحَابُهُ يَمْشُونَ عَلَى الْمَاءِ فَكَيْفَ هُوَ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَفْتَحُونَ لَهُمْ أَبْوَابَ الْمَدِينَةِ فَيَدْخُلُونَهَا فَيَحْكُمُونَ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ .
📝محمّد بن جعفر بن محمّد عليهما السّلام از پدر خود(امام صادق عليه السّلام)روايت كرده كه فرمود:
🕊«هنگامى كه قائم قيام كند در كشورهاى روى زمين كسانى را بر مىانگيزد،در هر سرزمين يك نفر را،و به او مىگويد:فرمان تو در كف دست تو است،هر گاه كارى براى تو پيش آمد كه آن را نفهميدى و ندانستى چگونه در آن حكم كنى،به كف خود بنگر و به آنچه در آن(مكتوب)است عمل كن،
💎فرمود:و سپاهى به قسطنطنيّه گسيل مىدارد و چون آنان به كنار خليج برسند بر قدمهاى خويش چيزى نويسند و بر روى آب روان شوند،
پس چون روميان ايشان را بنگرند كه بر آب راه مىروند گويند:اينان كه اصحاب اويند اين چنين بر آب گام بر مىدارند پس او خود چگونه خواهد بود؟
در اين هنگام دروازههاى شهر را براى آنان مىگشايند و آنان داخل آن شهر مىشوند،و در آنجا آنچه بخواهند دستور مىدهند».
📙 غیبت نعمانی ، صفحه 443
باب21/حدیث8
@Aldolatahalzahraeyah
🌤روی پرچم حضرت مهدی (عج) نوشته است الدولة الزهرائیة یعنی صاحب حکومت فاطمی
❇️کانال مخصوص متون مستند امام مهدی (عج)
هشتگهای منتخب کانال الدولة الزهرائیه با مطالب حوزه مهدویت و موضوعات متنوع :
#مهدویت_در_قران_مجید
#آیات_مهدوی_در_جزء ... قرآن مجید
#امام_مهدی_عج_و_عاشوراء
#رابطه_امام_حسین_و_امام_زمان_عج
#حدیث_مهدوی
#شرح_دعای_عهد
#شرح_قرانی_دعای_ندبه
#ولادت_حضرت_مهدی_عج
#توقیعات
#حضرت_مهدی_عج_و_انبیاء
#حضرت_مهدی_عج_و_ملائک
#یاران_امام_مهدی_عج
#تشرفات
#علائم_ظهور
#بعد_از_ظهور
#ویژگی_حکومت_مهدی_عج
#دولت_کریمه_امام_عصر_عج
#رجعت
#دجال
#سفیانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#احادیث_مهدوی
📝در كتاب «عيون اخبار الرضا» از على بن عاصم از امام محمد تقى عليه السّلام از پدران بزرگوارش روايت كرده كه پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله قائم عليه السّلام را براى ابىّ ابن كعب بدين گونه توصيف فرمود:
❣خداوند نطفۀ با بركت پاك و پاكيزه را در صلب حسين بوجود آورد كه هر مؤمنى كه خداوند از وى در خصوص دوستى اهل بيت پيمان گرفته است، از آن نطفه خشنود است و هر منكرى از آن دورى ميجويد.
📙مهدی موعود، صفحه 1103
علامه محمدباقرمجلسی
@Aldolatahalzahraeyah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀سجده امام زمان عجل الله تعالی فرجه بخاطر شیعیان
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــه
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه
🏴🕯🖤🕯🏴
یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#احادیث_مهدوی
📜[١٦٤]ابن بابويه ،قال:حدّثنا أبو المفضّل محمّد بن عبد اللّه بن المطّلب الشّيبانيّ رحمه اللّه،قال:حدّثنا أبو مزاحم موسى بن عبد اللّه بن يحيى بن خاقان المقرئ ببغداد،قال:حدّثنا أبو بكر محمّد بن عبد اللّه بن إبراهيم الشّافعيّ،قال:حدّثنا محمّد ابن حمّاد بن ماهان الدّبّاغ أبو جعفر،قال:حدّثنا عيسى بن إبراهيم،قال:حدّثنا الحارث بن نبهان ،قال:حدّثنا عتبة بن يقظان ،عن أبي سعيد،عن مكحول و عن واثلة بن الأسقع أبي قرصافة ،عن جابر بن عبد اللّه الأنصاريّ،قال:
دخل جندل بن جنادة[اليهوديّ]من خيبر على رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم فقال:
يا محمّد أخبرني عمّا ليس للّه و عمّا ليس عند اللّه و عمّا لا يعلمه اللّه؟
فقال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم:«أمّا ما ليس للّه،فليس للّه شريك،و أما ما ليس عند اللّه فليس عند اللّه ظلم للعباد،و أمّا ما لا يعلمه اللّه،فذلك قولكم-يا معشر اليهود-إنّ ٥عزيرا ابن اللّه و اللّه لا يعلم له ولدا.»
فقال جندل :أشهد أن لا إله إلاّ اللّه و أنّك(محمّد)رسول اللّه حقّا،ثمّ قال:يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله و سلم)إنّي رأيت البارحة في النّوم موسى بن عمران عليه السّلام فقال لي:«يا جندل أسلم على يد محمّد و استمسك بالأوصياء من بعده.»فقد أسلمت و رزقني اللّه ذلك،فأخبرني عن الأوصياء بعدك لأتمسّك بهم؟
فقال:«يا جابر أوصيائي من بعدي بعدد نقباء بني إسرائيل.»
فقال:يا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم إنّهم كانوا اثني عشر،هكذا وجدنا(هم)في التّوراة،قال:«نعم،الأئمّة بعدي اثنا عشر.»فقال:يا رسول اللّه كلّهم في زمن واحد؟
قال:«لا و لكن خلف بعد خلف،و إنّك لن تدرك منهم إلاّ ثلاثة[قال: فسمّهم لي يا رسول اللّه.قال:نعم إنّك تدرك]سيّد الأوصياء[و وارث الأنبياء و]أبا الأئمّة عليّ بن أبي طالب عليه السّلام،[بعدي]ثمّ ابناه الحسن و الحسين (عليهما السّلام)، فاستمسك بهم من بعدي و لا يغرّنّك جهل الجاهلين،فإذا كانت وقت ولادة ابنه عليّ بن الحسين سيّد العابدين عليه السّلام يقضي اللّه عليك و يكون آخر زادك من الدّنيا شربة من لبن تشربه.»
فقال:يا رسول اللّه هكذا وجدت في التّوراة:إليا يقظوا شبّرا و شبيرا، فلم أعرف أسماءهم ،فكم بعد الحسين من الأوصياء و ما أسماؤهم ؟
فقال:«تسعة من صلب الحسين و المهديّ منهم،فإذا انقضت مدّة الحسين (عليه السّلام)قام بالأمر من بعده عليّ ابنه و يلقّب بزين العابدين(عليه السّلام)،فإذا انقضت مدّة عليّ قام بالأمر من بعده محمّد[ابنه](و)يدعى بالباقر(عليه السّلام)،فإذا انقضت مدّة محمّد قام بالأمر بعده ابنه جعفر يدعى بالصّادق(عليه السّلام)،فإذا انقضت مدّة جعفر قام بالأمر بعده ابنه موسى(و)يدعى بالكاظم(عليه السّلام)،ثمّ إذا انقضت مدّة موسى قام بالأمر من بعده عليّ ابنه يدعى بالرّضا(عليه السّلام)،فإذا انقضت مدّة عليّ قام بالأمر بعده محمّد ابنه يدعى بالزّكيّ(عليه السّلام)،فإذا انقضت مدّة محمّد قام بالأمر بعده ابنه عليّ يدعى بالنّقيّ(عليه السّلام)،فإذا انقضت مدّة عليّ قام بالأمر من بعده ابنه الحسن ١يدعى بالأمين(عليه السّلام)،ثمّ يغيب عنهم إمامهم.»
قال:يا رسول اللّه،هو الحسن يغيب عنهم؟قال:«لا،و لكن ابنه [الحجّة].»
قال:يا رسول اللّه،فما اسمه؟قال:«لا يسمّى حتّى يظهر .»
قال جندل :يا رسول اللّه[قد]وجدنا ذكرهم في التّوراة و قد بشّرنا موسى بن عمران(عليه السّلام)بك و بالأوصياء[بعدك]من ذرّيّتك،ثمّ تلا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم:
✨ وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً .
فقال جندل :يا رسول اللّه فما خوفهم؟قال:
«يا جندل في زمن كلّ واحد منهم سلطان يعيّره و يؤذيه فإذا عجّل اللّه خروج قائمنا يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما.»ثمّ قال صلّى اللّه عليه و آله و سلم:
«طوبى للصّابرين في غيبته!طوبى للمتّقين على محبّتهم !أولئك(من) وصفهم اللّه في كتابه فقال :
✨ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ثمّ قال: أُولئِكَ حِزْبُ اللّهِ، أَلا إِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ .
قال ابن الأسقع :ثمّ عاش جندل إلى أيّام الحسين(بن عليّ)عليه السّلام ثمّ خرج إلى الطّائف،فحدّثني نعيم(بن)[أبي]قيس قال:دخلت(عليه)بالطّائف و هو عليل ثمّ[إنّه]دعا بشربة من لبن[فشربه]فقال :هكذا عهد إليّ رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم أن يكون آخر زادي من الدّنيا شربة من لبن،ثمّ مات[رحمه اللّه]و دفن بالطّائف بالموضع المعروف بالكورا[ء](رحمه اللّه).»
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝جندل بن جناده[ى يهودى]از(اهالى)خيبر به محضر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم شرفياب شد و عرضه داشت:
اى محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم،مرا خبر ده ازآنچه براى خداوند نيست و ازآنچه نزد خداوند نيست و ازآنچه خداوند نمىداند؟
💠رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:«آنچه براى خداوند نيست:خداوند را شريكى نيست
💠و امّا آنچه نزد خداوند نيست:نزد خداوند ظلمى نسبت به بندگان نيست
💠و امّا آنچه خداوند نمىداند:آن گفتار(و ادّعاى)شما يهوديان است كه عزير پسر خداست و خداوند براى خود فرزندى نمىداند.»
🌺پس جندل عرض كرد:گواهى مىدهم كه هيچ خدايى جز اللّه نيست و تو،به حقّ،رسول خدايى.
آنگاه گفت:اى رسول خدا!من ديشب موسى بن عمران عليه السّلام را در خواب ديدم كه به من فرمود:اى جندل،به دست حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم مسلمان شو و به جانشينان بعد از او دست بياويز.
پس من مسلمان شدم و خداوند اين نعمت را به من روزى فرمود.اكنون مرا از جانشينان بعد از خويش خبر ده تا به دامان ايشان چنگ زنم.
🕊رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:«اى جندل،اوصياى من پس از من به شمار نقيبان بنى اسرائيلاند.»
عرضه داشت:چنانكه در تورات يافتهام،آنها دوازده تن بودهاند.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:
«آرى،امامان بعد از من دوازده تناند.»
عرضه داشت:اى رسول خدا،آيا همگى آنها در يكزمان خواهند بود؟
فرمود: «نه،ولى جانشينى پس از جانشين ديگر(خواهند بود)كه البتّه تو جز سه تن از آنها را درك نخواهى كرد.»
عرضه داشت:پس اى رسول خدا،نامشان را برايم بگوييد.فرمود:
«آرى،به درستى كه تو سيّد اوصيا[و وارث پيغمبران و]پدر امامان علىّ بن ابى طالب عليه السّلام را بعد از من خواهى ديد؛سپس فرزندش حسن،سپس حسين را.به آنها متمسّك شو و نادانى جاهلان تو را نفريبد!
پس چون هنگام ولادت فرزندش علىّ بن الحسين زين العابدين شود،خداوند عمر تو را به سر خواهد آورد و آخرين برخوردارىات از دنيا جرعهاى شير خواهد بود.»
💎جندل عرضه داشت:اى رسول خدا،همچنين در تورات يافتم:«اليا يقظوا شبّرا و شبيرا»ولى نامهايشان را نشناختم.بعد از حسين،چند وصى هست و نامشان چيست؟
رسول خدا فرمود:«نه تن از فرزندان حسيناند و مهدى از آنهاست كه چون مدّت حسين(عليه السّلام)سپرى گشت،بعد از او،پسرش على امر امامت را به عهده مىگيرد.
لقبش زين العابدين(عليه السّلام)است و چون مدّت على سپرى شد،امر امامت را بعد از او [پسرش]محمّد به عهده مىگيرد كه باقر(عليه السّلام)خوانده مىشود و چون دوران محمّد پايان مىيابد،بعد از او جعفر-كه صادق(عليه السّلام)خوانده مىشود-مسئوليّت امامت را به دوش مىكشد.پس هنگامى كه دوران جعفر تمام مىگردد،بعد از او موسى-كه كاظم (عليه السّلام)خوانده مىشود-اين امر را برعهده مىگيرد.سپس چون مدّت موسى منقضى شود،پس از او پسرش على اين امر را به عهده مىگيرد كه رضا(عليه السّلام)خوانده مىشود و هرگاه كه دوران على سپرى گردد،بعد از او فرزندش محمّد به امر امامت قيام كند كه زكى(عليه السّلام)خوانده مىشود.پس چون مدّت محمّد منقضى شود،امر امامت را بعد از وى پسرش على-كه نقى(عليه السّلام)خوانده مىشود-خواهد داشت و چون مدّت على به سر آيد،امامت را بعد از او حسن پسرش خواهد داشت كه امين عليه السّلام خوانده مىشود.سپس امام مردم از آنها غايب خواهد گشت.»
جندل عرضه داشت:اى رسول خدا،حسن است كه از آنها غايب خواهد شد؟
فرمود:«نه؛فرزندش حجّت.»
گفت:يا رسول اللّه!پس اسم او چيست؟رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:«نام برده نمىشود تا اينكه خداوند او را آشكار گرداند.»
💫جندل عرض كرد:اى رسول خدا،ما ياد آنها را در تورات يافتهايم و البتّه موسى بن عمران به تو و جانشينان بعد از تو از خاندانت به ما مژده داده است.
🌴سپس رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم اين آيه را تلاوت كرد:(خداوند كسانى را از شما كه ايمان آورده و كارهاى نيك انجام دادهاند وعده داده است كه البتّه آنها را در زمين جايگزين خواهد ساخت؛همچنانكه آنان را كه پيش از ايشان بودند به خلافت رسانيد و به راستى كه دينشان را كه برايشان پسنديده مكنت خواهد داد و پس از ترسشان،به جاى آن،امنيّتشان خواهد بخشيد).
❓جندل عرض كرد:اى رسول خدا!ترس آنها چيست؟فرمود:
🔰«اى جندل،در زمان هريك از آنان،حاكمى هست كه متعرّض او شود و اذيّتش كند.پس هرگاه خداوند خروج قائم ما را تعجيل فرمايد،زمين را پر از قسط و عدل سازد؛همچنانكه از ستم و ظلم آكنده باشد.»سپس رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:
«خوشا به حال صبركنندگان در زمان غيبت او!خوشا به حال كسانى كه بر شيوهى آنان پايدار مانند!آنهايند كه خداوند در كتابش آنان را وصف كرده و فرموده است:
💫(و آنان كه به غيب ايمان دارند)سپس فرموده است:(آنها حزب خدايند.توجّه كنيد كه البتّه حزب خداوند رستگاراناند).»
ابن الأسقع[روايتكنندهى اين خبر از جابر بن عبد اللّه]گويد:پس جندل تا زمان حضرت حسين بن على عليه السّلام زندگى كرد.آنگاه به طائف رفت.نعيم(بن)[ابى]قيس برايم گفت كه:در طائف بر او وارد شدم؛درحالىكه بيمار بود.شير درخواست كرد. آن را آشاميد و گفت:اينچنين رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم به من وعده فرمود كه آخرين توشهام از دنيا آشاميدنى شير باشد.آنگاه درگذشت. خداى-تعالى-رحمتش كند.او در طائف- در جايى كه به كوراء معروف است-دفن شد.
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 327
سیدهاشم بن سلیمان بحرانی
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#احادیث_مهدوی
📜[١٢٧]أبو جعفر محمّد بن جرير الطّبريّ،في مسند فاطمة عليهما السّلام،قال:روى أبو عبد اللّه محمّد بن سهل الجلوديّ،قال:حدّثنا أبو الخير أحمد بن محمّد بن جعفر الطّائيّ الكوفيّ في مسجد أبي إبراهيم موسى بن جعفر عليهما السّلام،قال:حدّثنا محمّد بن الحسن بن يحيى الحارثيّ،قال:حدّثنا عليّ بن إبراهيم بن مهزيار الأهوازيّ،قال:
خرجت في بعض السّنين حاجّا إذ دخلت المدينة و أقمت بها أيّاما أسأل و أستبحث عن صاحب الزّمان عليه السّلام،فما عرفت له خبرا و لا وقعت لي عليه عين.فاغتممت غمّا شديدا و خشيت أن يفوتني ما أمّلته من طلب صاحب الزّمان عليه السّلام،فخرجت حتّى أتيت مكّة فقضيت حجّتي و أقمت ٥بها أسبوعا كلّ ذلك أطلب. فبينا أنا أفكّر إذ انكشف لي باب الكعبة فإذا أنا بإنسان كأنّه غصن بان متّزر ببردة متّشح بأخرى قد كشف عطف بردته على عاتقه،فارتاح قلبي و بادرت لقصده،فانثنى عليّ و قال:من أين الرّجل؟قلت:من العراق.
قال:من أيّ العراق؟قلت:من الأهواز.
فقال:أ تعرف ابن الخصيب ؟قلت:نعم،قال:رحمه اللّه!فما كان أطول ليله و أعظم نيله،و أغزر دمعته!
قال:فابن المهزيار؟قلت:أنا هو.
قال:حيّاك اللّه بالسّلام أبا الحسن!ثمّ صافحني و عانقني و قال:يا أبا الحسن ما فعلت العلامة الّتي بينك و بين الماضي أبي محمّد نضّر اللّه وجهه؟ قلت:معي،و أدخلت يدي إلى جيبي و أخرجت خاتما عليه«محمّد و عليّ»، فلمّا قرأه استعبر حتّى بلّ طمره الّذي[كان]على يده،و قال:يرحمك اللّه أبا محمّد!إنّك زين الأمّة،شرّفك اللّه بالإمامة و توّجك بتاج العلم و المعرفة،فإنّا إليكم صائرون،ثمّ صافحني و عانقني،ثمّ قال:ما الّذي تريد يا أبا الحسن؟قلت:
الإمام المحجوب عن العالم،
قال:و ما هو محجوب عنكم و لكن حجبه سوء أعمالكم،قم(سر)إلى رحلك و كن على أهبة من لقائه،(ف)إذا انحطّت الجوزاء و أزهرت نجوم السّماء فها أنا لك بين الرّكن و الصّفا.
فطابت نفسي و تيقّنت أنّ اللّه فضّلني،فما زلت أرقب الوقت حتّى حان و خرجت إلى مطيّتي[و استويت على رحلي]و استويت على ظهرها. فإذا أنا بصاحبي ينادي:إليّ يا أبا الحسن!فخرجت فلحقت به،فحيّاني بالسّلام و قال:سر بنا يا أخ،فما زال يهبط واديا و يرقى ذروة جبل إلى أن علقنا على الطّائف،فقال:يا أبا الحسن انزل بنا نصلّي باقي صلاة اللّيل،فنزل فصلّى بنا الفجر ركعتين،قلت:فالرّكعتين الأوليين ؟قال:هما من صلاة اللّيل و أوتر فيهما و القنوت،و كلّ صلاة جائزة ،و قال:سر بنا يا أخ.
فلم يزل يهبط[بي]واديا و يرقى ذروة جبل حتّى أشرفنا على واد عظيم مثل الكافور،فأمدّ عيني فإذا بيت من الشّعر يتوقّد نورا،قال:[المح]هل ترى شيئا؟قلت:أرى بيتا من الشّعر،فقال:الأمل و الحظّ في الوادي.
و اتّبعت الأثر حتّى إذا صرنا بوسط الوادي نزل عن راحلته و خلاّها و نزلت من مطيّتي و قال لي:دعها،قلت:فإن تاهت؟قال:إنّ هذا واد لا يدخله إلاّ مؤمن و لا يخرج منه إلاّ مؤمن،ثمّ سبقني و دخل الخباء و خرج إليّ مسرعا و قال:أبشر فقد أذن لك بالدّخول.فدخلت فإذا بيت ٤يسطع من جانبه النّور، فسلّمت عليه بالإمامة،فقال:«يا أبا الحسن كنّا نتوقّعك ليلا و نهارا،فما الّذي أبطأ بك علينا؟»قلت:يا سيّدي لم أجد من يدلّني إلى الآن،قال لي:«لم تجد أحدا يدلّك؟!»ثمّ نكت بإصبعه في الأرض ثمّ قال:
«لا و لكنّكم كثّرتم الأموال،و تجبّرتم على ضعفاء المؤمنين،و قطعتم الرّحم الّذي بينكم،فأيّ عذر لكم[الآن]؟»فقلت:التّوبة،(و)التّوبة!الإقالة، الإقالة! [ثمّ قال]:«يا ابن المهزيار لو لا استغفار بعضكم لبعض لهلك من عليها إلاّ خواصّ الشّيعة الّتي تشبه أقوالهم أفعالهم.»
ثمّ قال:«يا ابن المهزيار-و مدّ يده-أ لا أنبّئك بالخبر؟إنّه إذا قعد الصّبيّ و تحرّك المغربيّ و سار العمانيّ و بويع السّفيانيّ يأذن لي اللّه فأخرج بين الصّفا و المروة في ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلا سواء،فأجيء إلى الكوفة و أهدم مسجدها و أبنيه على بنائه الأوّل و أهدم ما حوله من بناء الجبابرة و أحجّ بالنّاس حجّة الإسلام و أجيء إلى يثرب فأهدم الحجرة و أخرج من بها و هما طريّان فآمر بهما تجاه البقيع و آمر بخشبتين يصلبان عليهما فتورق من تحتهما، فيفتتن النّاس بهما أشدّ من الفتنة الأولى،فينادي مناد من السّماء:يا سماء أبيدي و يا أرض خذي،فيومئذ لا يبقى على وجه الأرض إلاّ مؤمن قد أخلص قلبه للإيمان.»
قلت:يا سيّدي ما يكون بعد ذلك؟قال:
«الكرّة الكرّة،الرّجعة الرّجعة.»ثمّ تلا هذه الآية:
✨ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً .
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝ابو جعفر محمّد بن جرير طبرى،در مسند فاطمه عليها السّلام گفته است:ابو عبد اللّه محمّد بن سهل جلودى روايت كرد،وى گفت:ابو الخير احمد بن محمّد بن جعفر طائى كوفى در مسجد حضرت ابو ابراهيم موسى بن جعفر عليهما السّلام حديثمان داد،وى گفت:
محمّد بن حسن بن يحياى حارثى حديثمان داد،گفت:علىّ بن ابراهيم بن مهزيار اهوازى حديثمان داد كه گفت:
🕋در يكى از سالها،به قصد حج،بيرون آمدم كه به شهر مدينه وارد شدم.چند روز در آن اقامت كردم تا حضرت صاحب الزّمان عليه السّلام را جستوجو كنم؛ولى نه خبرى از آن حضرت به دستم رسيد و نه ديدهام بدو روشن گرديد.لذا به شدّت اندوهگين شدم و از اينكه مبادا به آرزويم نرسم،بيمناك گشتم.پس،از مدينه به مكّه رفتم و حج به جاى آوردم و يك هفته در آنجا اقامت گزيدم.تمام اين مدّت در جستوجو بودم.
در همين حال كه به فكر فرورفته بودم،ناگاه در كعبه برايم آشكار شد.شخصى را ديدم مانند شاخهى درخت بان ،بردى به كمر بسته و برد ديگر از زير بغل بر روى گردن افكنده بود.دلم به ديدن او قرار گرفت و بهسويش شتافتم.او نيز متوجّه من شد و گفت:اهل كجايى؟گفتم:از عراق.
گفت:كدام شهر آن؟گفتم:اهواز.گفت:ابن الخصيب را مىشناسى؟گفتم:
آرى.
گفت:خداوند رحمتاش كند كه شبهاى درازى به عبادت مىگذراند و چه قدر اشك چشمش روان بود!گفت:ابن المهزيار را چه؟گفتم:خودمام.
🌠گفت:سلام خداوند بر تو باد،اى ابو الحسن!آنگاه مرا به گرمى در آغوش گرفت و گفت:اى ابو الحسن،آن نشانى كه بين تو و امام ابو محمّد-كه خدا چهرهاش را تابنده كناد-بود چه كردى؟گفتم:همراه دارم و دست بردم و انگشترى را كه برآن نام محمّد و على نقش بسته بود از جيبم بيرون آوردم.چون برآن نظر كرد،گريست تا آنجا كه آستين روى دستش تر شد و گفت:اى ابو محمّد،خداىات رحمت كند كه به راستى زينت امّتاى!خداوند به امامت تو را شرافت بخشيد و تاج علم و معرفت بر تو عنايت فرمود.ما بهسوى شما رهسپاريم.سپس(بار ديگر)با من دست داد و در آغوشم گرفت.
آنگاه گفت:اى ابو الحسن،چه مىخواهى؟گفتم:خواستهام(ديدار)امامى است كه از عالم نهان است.گفت:او از شما پنهان نشده؛كارهاى بد شما او را مخفى داشته است.(اينك)برخيز و بهسوى مركب خود برو و آمادهى ديدارش باش.
چون جوزا از نظرها غايب شد و ستارگان آسمان درخشان گشتند،من بين ركن و صفا منتظر توام.
خوشدل و شادمان شدم و يقين دانستم كه خداوند اين فضيلت را به من داده است.پس لحظهشمارى مىكردم تا وقت معيّن فرارسيد . بهسوى مركبم رفتم و برآن سوار شدم كه ناگاه صداى آن دوست را شنيدم كه مىگفت:اى ابو الحسن، بهسوى من آى.به نزد او شتافتم.بر من سلام كرد و گفت:بيا برويم برادر.
از پست و بلندىها گذشتيم تا بر طائف مشرف شديم.به من گفت:اى ابو الحسن،فرود آى تا بقيّهى نمازهاى شب را بهجاىآوريم.پس فرود آمد و(در آخر)نماز واجب صبح را با او(به جماعت)خواندم.گفتم:پس آن دو ركعت اوّل چه طور؟گفت:آن دو ركعت از نمازهاى شب است.آنها و نيز قنوت را كوتاه بخوان و نيز همهى نمازهاى مستحبّى را(مىتوان كوتاهتر خواند).آنگاه گفت:برادر،برويم.
پيوسته در فراز و نشيبها مىرفتيم تا بر دشت بزرگى مشرف شديم كه همچون كافور(سفيد)بود.در آن چشم گرداندم.به ناگاه چادرى-كه از موى بافته شده بود-ديدم كه نور از آن مىدرخشيد.به من گفت:[خوب نگاه كن]آيا چيزى مىبينى؟ گفتم:چادرى از موى مىبينم.گفت:همهى اميد و سعادت در همين دشت است .
در پى او رفتم تا به ميان دشت رسيديم.از مركبش پياده شد و آن را واگذارد.