eitaa logo
الدولة الزهرائیة عج
485 دنبال‌کننده
410 عکس
538 ویدیو
280 فایل
یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[٢٢٥]حدّثنا أبو عبد اللّه أحمد بن محمّد بن عبد اللّه الجوهريّ‌،قال: حدّثنا عبد الصّمد بن عليّ‌ بن محمّد بن مكرم،قال:حدّثنا الطّيالسيّ‌ أبو الوليد ،عن أبي زياد عبد اللّه بن ذكوان،عن أبيه،عن الأعرج،عن أبي هريرة،قال:سألت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم عن قوله عزّ و جلّ‌: وَ جَعَلَها كَلِمَةً‌ باقِيَةً‌ فِي عَقِبِهِ‌ . قال صلّى اللّه عليه و آله و سلم:«جعل الأئمّة في عقب الحسين عليه السّلام يخرج من صلبه تسعة من الأئمّة و منهم مهديّ‌ هذه الأمّة،ثمّ‌ قال صلّى اللّه عليه و آله و سلم:«لو أنّ‌ رجلا ضعن بين الرّكن و المقام ثمّ‌ لقي اللّه مبغضا لأهل بيتي دخل النّار.» 📝ابو عبد اللّه احمد بن محمّد بن عبد اللّه جوهرى حديثمان داد، گفت:عبد الصّمد بن علىّ‌ بن محمّد بن مكرم حديثمان گفت كه:ابو الوليد طيالسى،از ابو زياد عبد اللّه بن ذكوان،از پدرش،از اعرج،از ابو هريره حديثمان داد كه گفت: 🌠از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم درباره‌ى قول خداى-عزّ و جلّ‌-:(و اين(خداپرستى و امامت)را كلمه‌ى باقى در نزد خودش قرار داد)پرسيدم. 🌺آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله و سلم فرمود:«خداوند امامان را در اعقاب حسين قرار داد. از صلب او نه تن از امامان را بيرون خواهد آورد و از آن‌هاست مهدى اين امّت.»سپس فرمود: 💢«اگر مردى پيوسته بين ركن و مقام(براى عبادت)در حال رفت و آمد باشد،آن‌گاه با كينه‌ى خاندان من خداوند را ملاقات كند،داخل آتش مى‌شود.» 📚سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 415 سید هاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ [سوره‌ى انعام] [آيات 44و45] فَلَمّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ‌ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ‌ أَبْوابَ‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ حَتّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ‌ بَغْتَةً‌ فَإِذا هُمْ‌ مُبْلِسُونَ‌ (پس چون همه‌ى آنچه را(از نعمت‌هاى خداوند)به ايشان تذكّر داده شده بود،فراموش كردند،درهاى همه چيز را بر آنان گشوديم تا آن‌گاه كه به آنچه به ايشان عطا شده بود شادمان و مغرور گشتند،به ناگاه آن‌ها را(به كيفر اعمالشان) گرفتار كرديم كه در آن هنگام بى‌چاره و نااميد شدند.) فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ] ﺳﺘﻢ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ، ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪ ; ﻭ ﻫﻤﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍ ﻣﺎﻟﻚ ﻭ ﻣﺮﺑﻲ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ . 🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜[٣٩]عليّ‌ بن إبراهيم،قال:حدّثنا جعفر بن أحمد،قال:حدّثنا عبد الكريم ابن عبد الرّحيم،عن محمّد بن عليّ‌،عن محمّد بن الفضيل،عن أبي حمزة،قال: سألت أبا جعفر عليه السّلام عن قول اللّه تعالى : فَلَمّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ‌ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ‌ أَبْوابَ‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ . قال:«أمّا قوله: فَلَمّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ‌ يعني فلمّا تركوا ولاية عليّ‌ [أمير المؤمنين]عليه السّلام-و قد أمروا بها- فَتَحْنا عَلَيْهِمْ‌ أَبْوابَ‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ يعني دولتهم في الدّنيا و ما بسط‍‌ لهم فيها،و أمّا قوله: حَتّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ‌ بَغْتَةً‌ فَإِذا هُمْ‌ مُبْلِسُونَ‌ يعني بذلك قيام القائم،حتّى كأنّهم لم يكن لهم سلطان قطّ‍‌، فذلك قوله بَغْتَةً‌ .فنزل آخر هذه الآية على محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم[و قوله]: فَقُطِعَ‌ دابِرُ اَلْقَوْمِ‌ الَّذِينَ‌ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلّهِ‌ رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌).» 📝علىّ‌ بن ابراهيم گويد:حديثمان داد جعفر بن احمد،گفت:حديثمان آورد عبد الكريم بن عبد الرّحيم،از محمّد بن على،از محمّد بن فضيل،از ابو حمزه.او گفت: از حضرت ابو جعفر(امام باقر عليه السّلام)درباره‌ى فرمودۀ خداى-تعالى-: ❓(پس چون همه‌ى آنچه را به ايشان تذكّر داده شده بود،فراموش كردند،درهاى همه چيز را بر آنان گشوديم)پرسيدم. 🌠فرمود:«اينكه فرموده است:(پس چون همه‌ى آنچه را به ايشان تذكّر داده شده بود،فراموش كردند)يعنى:پس چون ولايت حضرت على[اميرالمؤمنين ]عليه السّلام را ترك گفتند-و حال‌آنكه به آن مأمور شده بودند-(ابواب همه چيز را بر آن‌ها گشوديم)مراد دولتشان در دنياست و آنچه برايشان در آن گسترده شده است و اينكه فرمود:(تا آن‌گاه كه به آنچه به آن‌ها عطا شده بود شادمان و مغرور گشتند،به ناگاه آن‌ها را(به كيفر اعمالشان)گرفتار كرديم كه در آن هنگام بى‌چاره و نااميد شدند)منظور از آن قيام حضرت قائم عليه السّلام است؛به‌طورى كه گفتى هيچ‌گاه سلطه و حكومتى بر ايشان نبوده است و اين است كه فرمود:(به ناگاه). ❇️پس آخر اين آيه بر حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم نازل گشت:(پس دنباله‌ى قومى كه ستم‌پيشه بودند كنده شد و ستايش مخصوص خدايى است كه پروردگار عالميان است).» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 147 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜٤٥١-محمّد بن يحيى عن أحمد بن محمّد عن ابن فضّال عن عليّ‌ بن عقبة عن أبيه عن ميسّر عن أبي جعفر عليه السّلام قال:يا ميسّركم بينكم و بين قرقيسا؟قلت:هي قريب على شاطئ الفرات،فقال:أما إنّه سيكون بها وقعة لم يكن مثلها منذ خلق اللّه تبارك و تعالى السّماوات و الأرض و لا يكون مثلها ما دامت السّماوات و الأرض مأدبة للطّير تشبع منها سباع الأرض و طيور السّماء يهلك فيها قيس و لا يدّعي لها داعية،قال:و روى غير واحد و زاد فيه و ينادي مناد هلمّوا إلى لحوم الجبّارين. 📝اخبار غيبى از امام باقر عليه السّلام ميسر گويد:امام باقر عليه السّلام فرمود:اى ميسر!ميان شما و قرقيسا چه مقدار فاصله است‌؟عرض كردم:به ما نزديك است كنار فرات است. 💥فرمود:به راستى در آينده در آنجا جنگى واقع مى‌گردد كه از وقتى كه خداى تبارك و تعالى آسمان‌ها و زمين را آفريده مانند آن واقع نشده و تا آسمان‌ها و زمين باقى است مانند آن رخ نخواهد داد. ‼️ سفره‌اى است براى پرندگان لاشخور و همه درنده‌هاى زمين و پرنده‌هاى هوا از آن سير شوند،قبيلۀ قيس در آن هلاك شوند كه صدايى از آن شنيده نمى‌شود. ✅چند راوى ديگر اين حديث را روايت كرده‌اند،در نقل آنان اين جمله آمده است: منادى‌اى ندا كند:براى خوردن گوشت ستمگران بشتابيد. 📚الروضة من الکافی، صفحه 597 محمدبن یعقوب کلینی @Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖ 📜٤٧٩/٥٦ قرقارة،عن نصر بن الليث المروزيّ‌،عن ابن طلحة الجحدري قال:حدّثنا عبد اللّه بن لهيعة،عن أبي زرعة،عن عبد اللّه بن رزين،عن عمار بن ياسر أنّه قال:إنّ‌ دولة أهل بيت نبيّكم في آخر الزّمان و لها إمارات،فإذا رأيتم فالزموا الأرض و كفّوا حتّى تجيء إماراتها. فإذا استثارت عليكم الروم و الترك و جهّزت الجيوش و مات خليفتكم الّذي يجمع الأموال و استخلف بعده رجل صحيح،فيخلع بعد سنين من بيعته و يأتي هلاك ملكهم من حيث بدأ و يتخالف الترك و الروم و تكثر الحروب في الأرض و ينادي مناد من سور دمشق: ويل لأهل الأرض من شرّ قد اقترب و يخسف بغربيّ‌ مسجدها حتّى يخرّ حائطها و يظهرثلاثة نفر بالشام كلّهم يطلب الملك،رجل أبقع و رجل أصهب و رجل من أهل بيت أبي سفيان يخرج في كلب و يحضر النّاس بدمشق و يخرج أهل الغرب إلى مصر. فإذا دخلوا فتلك إمارة السفياني و يخرج قبل ذلك من يدعو لآل محمّد عليهم السّلام و تنزل الترك الحيرة و تنزل الروم فلسطين و يسبق عبد اللّه(عبد اللّه)حتّى يلتقي جنودهما بقرقيسياء على النهر و يكون قتال عظيم و يسير صاحب المغرب فيقتل الرجال و يسبي النساء،ثمّ‌ يرجع في قيس حتّى ينزل الجزيرة السفياني،فيسبق اليماني[فيقتل]و يحوز السفيانيّ‌ ما جمعوا. ثمّ‌ يسير إلى الكوفة فيقتل أعوان آل محمّد عليهم السّلام و يقتل رجلا من مسمّيهم،ثمّ‌ يخرج المهديّ‌ على لوائه شعيب بن صالح و إذا رأى أهل الشام قد اجتمع أمرها على ابن أبي سفيان فألحقوا بمكة،فعند ذلك تقتل النفس الزكيّة و أخوه بمكّة ضيعة،فينادي مناد من السّماء: أيّها النّاس إنّ‌ أميركم فلان و ذلك هو المهديّ‌ الّذي يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا. ادامه مطلب(ترجمه)👇👇 @Aldolatahalzahraeyah
📝٤٧٩/٥٦-عبد اللّه رزين[از شهداى صفين]از عمار بن ياسر نقل مى‌كند كه او گفت: دولت اهل بيت پيامبر شما در آخر الزمان خواهد بود،ظهور آن دولت علاماتى هم دارد، پس وقتى كه علامات را ديديد،سر جايتان بنشيند و دست نگه داريد تا اين‌كه علامت‌هاى ظهور بيايد. ✴️پس زمانى كه اهل روم[اروپا]و ترك‌ها،غبار فتنه را عليه شما بلند كردند،و لشكرهاى دشمن آماده و تجهيز شد و خليفه شما كه اموالى را جمع‌آورى مى‌كرد از دنيا رفت و رهبرى درست‌كار به جاى او بنشيند،پس بعد از چند سالى مردم از بيعتش درمى‌آيند و زوال و نابودى حكومت[يعنى بنى عباس]از همان سمتى مى‌رسد كه شروع شده بود. 🔺اهل روم و ترك‌ها باهم مخالفت مى‌كنند و جنگ در روى زمين بسيار زياد مى‌شود. 💠[در همين زمان]منادى در قلعه دمشق ندا مى‌دهد:واى بر اهل زمين از شرّى كه نزديك شده است و قسمت غربى مسجد[اموى]به زمين فرو مى‌رود،به‌طورى كه ديوارش يك‌باره خراب و ويران مى‌شود. ❇️در شام سه نفر قيام مى‌كنند كه همگى خواهان سلطنت و حكومت هستند:يكى از آن‌ها ابلق و ديگرى سرخ‌مو و سرخ‌رنگ و سومين نفر از اهل بيت ابى سفيان است و در منطقه كلب خروج كرده،و مردم را در دمشق جمع مى‌كند.اهل مغرب به سمت مصر خروج مى‌كنند. 🌠همين‌كه آن‌ها وارد مصر مى‌شوند،ورودشان علامت و نشانه خروج و سلطنت سفيانى است.قبل از سفيانى كسى قيام مى‌كند كه مردم را به ولايت آل محمّد عليهم السّلام دعوت مى‌كند. 💢ترك‌ها در حيره و سپاه روم هم در فلسطين مستقر مى‌شوند و در همان زمان عبد اللّه سبقت گرفته و دو سپاه در قرقيسيا و در كنار نهر باهم برخورد مى‌كنند و جنگ سختى درمى‌گيرد،و صاحب لشكر مغرب همه‌جا سير مى‌كند[شهرها را تصرف مى‌كند]و مردها را كشته و زن‌ها را به اسارت مى‌گيرند و بعد از آن به قيس بازمى‌گردد. 🕊سفيانى هم در شهر جزيره مستقر مى‌شود و يمانى مى‌آيد و كشته مى‌شود و آنچه كه او و سپاهش از اموال جمع‌آورى كرده بودند را سفيانى به غنيمت مى‌گيرد. ⚡️بعد از آن به كوفه رفته و دوستان آل محمّد عليهم السّلام را به قتل مى‌رساند و مرد بزرگ و نامدارى از آن‌ها را هم مى‌كشد. 🌟آن‌گاه مهدى عليه السّلام قيام مى‌كند و فرمانده و سپهسالار او شعيب بن صالح است. ☄وقتى اهل شام[لشكركشى مهدى عليه السّلام را]مى‌بينند،آن‌ها هم با پسر ابى سفيان[سفيانى]بيعت كرده و در مكه به او ملحق مى‌شوند. 💥در همان زمان نفس زكيه كشته مى‌شود،در حالى‌كه برادرش هم در مكه حضور دارد،ولى دسترسى به او پيدا نمى‌كنند. 🌺پس ندادهنده‌اى از آسمان ندا مى‌دهد:اى مردم!امير و رهبر شما فلانى است.و آن امير همان مهدى است كه زمين را همان‌طور كه پر از ظلم و جور شده باشد، مملوّ از عدل و داد مى‌كند. 📚کتاب الغیبة نعمانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ روايات امام عسكرىّ‌ عليه السّلام در بارۀ امام دوازدهم عليه السّلام و غيبت او 📜حَدَّثَنَا عَلِيُّ‌ بْنُ‌ عَبْدِ اللَّهِ‌ الْوَرَّاقُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ‌ عَبْدِ اللَّهِ‌ عَنْ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ إِسْحَاقَ‌ بْنِ‌ سَعْدٍ الْأَشْعَرِيِّ‌ قَالَ‌: دَخَلْتُ‌ عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ‌ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ‌ أَسْأَلَهُ‌ عَنِ‌ الْخَلَفِ‌ مِنْ‌ بَعْدِهِ‌ فَقَالَ‌ لِي مُبْتَدِئاً يَا أَحْمَدَ بْنَ‌ إِسْحَاقَ‌ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَبَارَكَ‌ وَ تَعَالَى لَمْ‌ يُخَلِّ‌ الْأَرْضَ‌ مُنْذُ خَلَقَ‌ آدَمَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَ لاَ يُخَلِّيهَا إِلَى أَنْ‌ تَقُومَ‌ السَّاعَةُ‌ مِنْ‌ حُجَّةٍ‌ لِلَّهِ‌ عَلَى خَلْقِهِ‌ بِهِ‌ يَدْفَعُ‌ الْبَلاَءَ عَنْ‌ أَهْلِ‌ الْأَرْضِ‌ وَ بِهِ‌ يُنَزِّلُ‌ الْغَيْثَ‌ وَ بِهِ‌ يُخْرِجُ‌ بَرَكَاتِ‌ الْأَرْضِ‌ قَالَ‌ فَقُلْتُ‌ لَهُ‌ يَا ابْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ فَمَنِ‌ الْإِمَامُ‌ وَ الْخَلِيفَةُ‌ بَعْدَكَ‌ فَنَهَضَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ مُسْرِعاً فَدَخَلَ‌ الْبَيْتَ‌ ثُمَّ‌ خَرَجَ‌ وَ عَلَى عَاتِقِهِ‌ غُلاَمٌ‌ كَأَنَّ‌ وَجْهَهُ‌ الْقَمَرُ لَيْلَةَ‌ الْبَدْرِ مِنْ‌ أَبْنَاءِ الثَّلاَثِ‌ سِنِينَ‌ فَقَالَ‌ يَا أَحْمَدَ بْنَ‌ إِسْحَاقَ‌ لَوْ لاَ كَرَامَتُكَ‌ عَلَى اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ وَ عَلَى حُجَجِهِ‌ مَا عَرَضْتُ‌ عَلَيْكَ‌ ابْنِي هَذَا إِنَّهُ‌ سَمِيُّ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ وَ كَنِيُّهُ‌ الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ‌ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ‌ جَوْراً وَ ظُلْماً يَا أَحْمَدَ بْنَ‌ إِسْحَاقَ‌ مَثَلُهُ‌ فِي هَذِهِ‌ الْأُمَّةِ‌ مَثَلُ‌ اَلْخَضِرِ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَ مَثَلُهُ‌ مَثَلُ‌ ذِي الْقَرْنَيْنِ‌ وَ اللَّهِ‌ لَيَغِيبَنَّ‌ غَيْبَةً‌ لاَ يَنْجُو فِيهَا مِنَ‌ الْهَلَكَةِ‌ إِلاَّ مَنْ‌ ثَبَّتَهُ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ عَلَى الْقَوْلِ‌ بِإِمَامَتِهِ‌ وَ وَفَّقَهُ‌ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ‌ فَرَجِهِ‌ فَقَالَ‌ أَحْمَدُ بْنُ‌ إِسْحَاقَ‌ فَقُلْتُ‌ لَهُ‌ يَا مَوْلاَيَ‌ فَهَلْ‌ مِنْ‌ عَلاَمَةٍ‌ يَطْمَئِنُّ‌ إِلَيْهَا قَلْبِي فَنَطَقَ‌ الْغُلاَمُ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ بِلِسَانٍ‌ عَرَبِيٍّ‌ فَصِيحٍ‌ فَقَالَ‌ أَنَا بَقِيَّةُ‌ اللَّهِ‌ فِي أَرْضِهِ‌ وَ الْمُنْتَقِمُ‌ مِنْ‌ أَعْدَائِهِ‌ فَلاَ تَطْلُبْ‌ أَثَراً بَعْدَ عَيْنٍ‌ يَا أَحْمَدَ بْنَ‌ إِسْحَاقَ‌ فَقَالَ‌ أَحْمَدُ بْنُ‌ إِسْحَاقَ‌ فَخَرَجْتُ‌ مَسْرُوراً فَرِحاً فَلَمَّا كَانَ‌ مِنَ‌ الْغَدِ عُدْتُ‌ إِلَيْهِ‌ - فَقُلْتُ‌ لَهُ‌ يَا ابْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ لَقَدْ عَظُمَ‌ سُرُورِي بِمَا مَنَنْتَ‌ بِهِ‌ عَلَيَّ‌ فَمَا السُّنَّةُ‌ الْجَارِيَةُ‌ فِيهِ‌ مِنَ‌ اَلْخَضِرِ وَ ذِي الْقَرْنَيْنِ‌ فَقَالَ‌ طُولُ‌ الْغَيْبَةِ‌ يَا أَحْمَدُ قُلْتُ‌ يَا ابْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ وَ إِنَّ‌ غَيْبَتَهُ‌ لَتَطُولُ‌ قَالَ‌ إِي وَ رَبِّي حَتَّى يَرْجِعَ‌ عَنْ‌ هَذَا الْأَمْرِ أَكْثَرُ الْقَائِلِينَ‌ بِهِ‌ وَ لاَ يَبْقَى إِلاَّ مَنْ‌ أَخَذَ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ عَهْدَهُ‌ لِوَلاَيَتِنَا وَ كَتَبَ‌ فِي قَلْبِهِ‌ الْإِيمَانَ‌ وَ أَيَّدَهُ‌ بِرُوحٍ‌ مِنْهُ‌ يَا أَحْمَدَ بْنَ‌ إِسْحَاقَ‌ هَذَا أَمْرٌ مِنْ‌ أَمْرِ اللَّهِ‌ وَ سِرٌّ مِنْ‌ سِرِّ اللَّهِ‌ وَ غَيْبٌ‌ مِنْ‌ غَيْبِ‌ اللَّهِ‌: فَخُذْ ما آتَيْتُكَ‌ وَ اكْتُمْهُ‌ وَ كُنْ‌ مِنَ‌ الشّاكِرِينَ‌ تَكُنْ‌ مَعَنَا غَداً فِي عِلِّيِّينَ‌. ادامه مطلب(ترجمه)👇👇 @Aldolatahalzahraeyah
📝احمد بن اسحاق گويد: بر امام عسكرىّ‌ عليه السّلام وارد شدم و مى‌خواستم از جانشين پس از وى پرسش كنم او آغاز سخن كرد و فرمود: 🌠 اى احمد بن اسحاق خداى تعالى از زمان آدم عليه السّلام زمين را خالى از حجّت نگذاشته است و تا روز قيامت نيز خالى از حجّت نخواهد گذاشت، به واسطۀ اوست كه بلا را از اهل زمين دفع مى‌كند و به خاطر اوست كه باران مى‌فرستد و بركات زمين را بيرون مى‌آورد. ❓گويد: گفتم: اى فرزند رسول خدا امام و جانشين پس از شما كيست‌؟ حضرت شتابان برخاست و داخل خانه شد و سپس برگشت در حالى كه بر شانه‌اش كودكى سه ساله بود كه صورتش مانند ماه شب چهارده مى‌درخشيد، فرمود: اى احمد بن اسحاق اگر نزد خداى تعالى و حجّتهاى او گرامى نبودى اين فرزندم را به تو نمى‌نمودم، 🕯 او همنام و هم‌كنيۀ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است، كسى است كه زمين را پر از عدل و داد مى‌كند همچنان كه پر از ظلم و جور شده باشد. 💎اى احمد بن اسحاق! مثل او در اين امّت مثل خضر و ذو القرنين است، او غيبتى طولانى خواهد داشت كه هيچ كس در آن نجات نمى‌يابد مگر كسى كه خداى تعالى او را در اعتقاد به امامت ثابت بدارد و در دعاء به تعجيل فرج موفّق سازد. احمد بن اسحاق گويد: گفتم: اى مولاى من آيا نشانه‌اى هست كه قلبم بدان مطمئن شود؟ 🌙آن كودك به زبان عربى فصيح به سخن درآمد و فرمود: أنا بقيّة اللّه في أرضه و المنتقم من أعدائه.، اى احمد بن اسحاق! پس از مشاهده جستجوى نشانه مكن! احمد بن اسحاق گويد: من شاد و خرّم بيرون آمدم و فرداى آن روز به نزدامام عسكرىّ‌ عليه السّلام بازگشتم و گفتم :اى فرزند رسول خدا! شادى من به واسطۀ منّتى كه بر من نهاديد بسيار است، بفرمائيد آن سنّتى كه از خضر و ذو القرنين دارد چيست‌؟ 🔰 فرمود: اى احمد! غيبت طولانى، گفتم: اى فرزند رسول خدا! آيا غيبت او به طول خواهد انجاميد؟ ❣فرمود: به خدا سوگند چنين است تا به غايتى كه اكثر معتقدين به او بازگردند و باقى نماند مگر كسى كه خداى تعالى عهد و پيمان ولايت ما را از او گرفته و ايمان را در دلش نگاشته و با روحى از جانب خود مؤيّد كرده باشد. 🕊اى احمد بن اسحاق! اين امرى از امر الهى و سرّى از سرّ ربوبى و غيبى از غيب پروردگار است، آنچه به تو عطا كردم بگير و پنهان كن و از شاكرين باش تا فردا با ما در علّيّين باشى. 📚 كمال الدين و تمام النعمة /جلد2/باب38/حدیث1 ابن بابویه کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ [سوره‌ى رعد] [آيه‌ى ١٤] وَ هُوَ شَدِيدُ الْمِحالِ‌ (و اوست(خداوند)سخت انتقام‌گيرنده.) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨ 📜[٧]محمّد بن إبراهيم النّعمانيّ‌،في الغيبة:أخبرنا أحمد بن محمّد بن سعيد، قال:حدّثنا عليّ‌ بن الحسن التّيمليّ‌ من كتابه في رجب سنة سبع و سبعين و مائتين،قال:حدّثنا محمّد بن عمر بن يزيد بيّاع السّابريّ‌،و محمّد بن الوليد بن خالد الخزّاز جميعا،قالا:حدّثنا حمّاد بن عثمان،عن عبد اللّه بن سنان،قال:حدّثني محمّد بن إبراهيم بن أبي البلاد،قال:حدّثنا أبي،عن أبيه،عن الأصبغ بن نباتة،قال: سمعت عليّا عليه السّلام يقول: «إنّ‌ بين يدي القائم عليه السّلام سنين خدّاعة،يكذّب فيها الصّادق،و يصدّق فيها الكاذب،و يقرّب فيها الماحل»و في حديث:«...و ينطق فيها الرّويبضة.» فقلت:و ما الرّويبضة و ما الماحل‌؟قال: «أو ما تقرءون القرآن‌؟قوله وَ هُوَ شَدِيدُ الْمِحالِ‌ -قال:-يريد المكر.» فقلت:و ما الماحل‌؟قال:«يريد المكّار.» 📝محمّد بن ابراهيم نعمانى در كتاب الغيبه گويد:احمد بن محمّد بن سعيد خبرمان داد،وى گفت:علىّ‌ بن الحسن تيملى در ماه رجب سال ٢٧٧ از كتابش برايمان حديث گفت:محمّد بن عمر بن يزيد سابرى‌فروش،و محمّد بن الوليد بن خالد خزّاز هر دو برايمان حديث گفتند كه:حمّاد بن عثمان از عبد اللّه بن سنان برايمان حديث آورد،وى گفت:محمّد بن ابراهيم بن ابى البلاد حديث‌ام داد و گفت:پدرم از پدرش از اصبغ بن نباته برايمان حديث ياد كرد كه گفت:شنيدم حضرت مولا عليه السّلام مى‌فرمود: 🚨«پيشاپيش(ظهور)حضرت قائم عليه السّلام سال‌هاى فريبنده‌اى خواهد بود كه راست‌گو در آن دروغ‌گو و دروغ‌گو در آن راست‌گو پنداشته شود و شخص"ماحل"در آن زمان مقرّب گردد.» و در حديثى آمده است كه:«...و رويبضه در آن به سخن آيد.» ⬅️راوى گويد:عرضه داشتم:"رويبضه" چيست و"ماحل"كدام است‌؟فرمود: 🕯«آيا قرآن نمى‌خوانيد كه خداوند فرمايد:(و اوست(خداوند)سخت انتقام‌گيرنده)يعنى:مكر خداوند شديد است.» ♦️عرض كردم:ماحل چيست‌؟فرمود:«مقصودش حيله‌گر است.»(1) 💠ابن اثير در نهايه در حديث علائم قيامت ميگويد: پيغمبر فرمود: يكى از علائم قيامت اينست كه: رويبضه در كارهاى عمومى مردم صحبت ميكنند. عرض شد يا رسول اللّه رويبضه كيست‌؟ 🔍فرمود: مرد پست و فرومايه است كه در امور عمومى مردم سخن گويد. 📗(1)سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 536 سیدهاشم بن سلیمان بحرانی 📕(2)مهدی موعود، صفحه 1026 علامه محمدباقر مجلسی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ [سوره‌ى حجر] [آيه‌ى ٣٩-٣٧] قالَ‌:رَبِّ‌ فَأَنْظِرْنِي إِلى‌ يَوْمِ‌ يُبْعَثُونَ‌* قالَ‌:فَإِنَّكَ‌ مِنَ‌ الْمُنْظَرِينَ‌* إِلى‌ يَوْمِ‌ الْوَقْتِ‌ الْمَعْلُومِ‌ ((ابليس)گفت:خداوندگارا،پس مرا-تا روزى كه خلايق برانگيخته شوند-مهلت ده. (خداوند)فرمود:البتّه تو از مهلت‌داده‌شدگانى؛ تا به روز و هنگام معيّن و معلوم.) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜[١٠٢]أبو جعفر محمّد بن جرير الطّبريّ‌،قال:أخبرني أبو الحسن عليّ‌،قال: حدّثني أبو جعفر،قال:حدّثنا المظفّر بن جعفر بن المظفّر العلويّ‌،قال:حدّثنا جعفر بن محمّد بن مسعود،عن أبيه،عن عليّ‌ بن الحسن بن فضّال،قال:حدّثني العبّاس بن عامر،عن وهب بن جميع مولى إسحاق بن عمّار،قال:سألت أبا عبد اللّه عليه السّلام عن إبليس،قوله: رَبِّ‌ فَأَنْظِرْنِي إِلى‌ يَوْمِ‌ يُبْعَثُونَ‌* قالَ‌:فَإِنَّكَ‌ مِنَ‌ الْمُنْظَرِينَ‌* إِلى‌ يَوْمِ‌ الْوَقْتِ‌ الْمَعْلُومِ‌ أيّ‌ يوم هو؟قال: «يا وهب أ تحسب أنّه يوم يبعث اللّه تعالى النّاس‌؟[لا]و لكنّ‌ اللّه عزّ و جلّ‌ أنظره إلى يوم يبعث اللّه عزّ و جلّ‌ قائمنا،فإذا بعث اللّه عزّ و جلّ‌ قائمنا فيأخذ بناصيته و يضرب عنقه فذلك يوم الوقت المعلوم.» 📝ابو جعفر محمّد بن جرير طبرى گويد:خبرم داد ابو الحسن على گفت:ابو جعفر حديث‌ام داد،گفت:مظفّر بن جعفر بن مظفّر علوى حديثمان داد،گفت:جعفر بن محمّد بن مسعود از پدرش از علىّ‌ بن الحسن بن فضّال برايمان حديث آورد،گفت: حديث‌ام داد عبّاس بن عامر،از وهب بن جميع هم‌پيمان اسحاق بن عمّار كه گفت:از حضرت صادق عليه السّلام ❓درباره‌ى گفته‌ى ابليس پرسيدم كه:(پروردگارا،پس مرا تا روزى كه خلايق برانگيخته شوند مهلت ده.خداوند فرمود:البتّه تو از مهلت‌داده‌شدگان‌اى تا به روز و هنگام معيّن و معلوم)آنچه روزى خواهد بود؟فرمود: ✅«اى وهب،گمان مى‌كنى آن روزى است كه خداوند مردمان را برمى‌انگيزد؟! [خير]خداوند او را تا روزى مهلت داد كه خداى-عزّ و جلّ‌-قيام‌كنندۀ ما را برانگيزد.(موى)پيشانى او را مى‌گيرد و وى را گردن مى‌زند.آن(روز)روز وقت معلوم است.» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 237 سیدهاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ 🔅ایه (٢٨) سوره زخرف ✨🌤✨🌤✨🌤 📜٩ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ إِبْرَاهِيمَ‌ بْنِ‌ إِسْحَاقَ‌ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ قَالَ‌ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ‌ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا عَلِيُّ‌ بْنُ‌ الْحَسَنِ‌ بْنِ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ فَضَّالٍ‌ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ عَنْ‌ هِشَامِ‌ بْنِ‌ سَالِمٍ‌ قَالَ‌: قُلْتُ‌ لِلصَّادِقِ‌ جَعْفَرِ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ الْحَسَنُ‌ أَفْضَلُ‌ أَمِ‌ الْحُسَيْنُ‌ فَقَالَ‌ الْحَسَنُ‌أَفْضَلُ‌ مِنَ‌ الْحُسَيْنِ‌ قَالَ‌ قُلْتُ‌ فَكَيْفَ‌ صَارَتِ‌ الْإِمَامَةُ‌ مِنْ‌ بَعْدِ الْحُسَيْنِ‌ فِي عَقِبِهِ‌ دُونَ‌ وُلْدِ الْحَسَنِ‌ فَقَالَ‌ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَبَارَكَ‌ وَ تَعَالَى أَحَبَّ‌ أَنْ‌ يَجْعَلَ‌ سُنَّةَ‌ مُوسَى وَ هَارُونَ‌ جَارِيَةً‌ فِي الْحَسَنِ‌ وَ الْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ‌ أَلاَ تَرَى أَنَّهُمَا كَانَا شَرِيكَيْنِ‌ فِي النُّبُوَّةِ‌ كَمَا كَانَ‌ الْحَسَنُ‌وَ الْحُسَيْنُ‌ شَرِيكَيْنِ‌ فِي الْإِمَامَةِ‌ وَ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ جَعَلَ‌ النُّبُوَّةَ‌ فِي وُلْدِ هَارُونَ‌ وَ لَمْ‌ يَجْعَلْهَا فِي وُلْدِ مُوسَى وَ إِنْ‌ كَانَ‌ مُوسَى أَفْضَلَ‌ مِنْ‌ هَارُونَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قُلْتُ‌ فَهَلْ‌ يَكُونُ‌ إِمَامَانِ‌ فِي وَقْتٍ‌ وَاحِدٍ قَالَ‌ لاَ إِلاَّ أَنْ‌ يَكُونَ‌ أَحَدُهُمَا صَامِتاً مَأْمُوماً لِصَاحِبِهِ‌ وَ الْآخَرُ نَاطِقاً إِمَاماً لِصَاحِبِهِ‌ فَأَمَّا أَنْ‌ يَكُونَا إِمَامَيْنِ‌ نَاطِقَيْنِ‌ فِي وَقْتٍ‌ وَاحِدٍ فَلاَ قُلْتُ‌ فَهَلْ‌ تَكُونُ‌ الْإِمَامَةُ‌ فِي أَخَوَيْنِ‌ بَعْدَ الْحَسَنِ‌ وَ الْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ‌ قَالَ‌ لاَ إِنَّمَا هِيَ‌ جَارِيَةٌ‌ فِي عَقِبِ‌ الْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ كَمَا قَالَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌: وَ جَعَلَها كَلِمَةً‌ باقِيَةً‌ فِي عَقِبِهِ‌ثُمَّ‌ هِيَ‌ جَارِيَةٌ‌ فِي الْأَعْقَابِ‌ وَ أَعْقَابِ‌ الْأَعْقَابِ‌ إِلَى يَوْمِ‌ الْقِيَامَةِ‌. 📝 هشام بن سالم گويد: به امام صادق عليه السّلام گفتم: حسن افضل است يا حسين‌؟ فرمود: حسن از حسين افضل است. ❓گويد گفتم: پس چگونه است كه امامت پس از حسين در فرزندان وى است و نه در فرزندان حسن‌؟ 🌠فرمود:خداى تعالى خواسته است كه روش موسى و هارون را در حسن و حسين عليهما السّلام جارى سازد آيا نمى‌بينى كه آن دو در نبوّت شريك بودند همچنان كه حسن و حسين در امامت شريك بودند و خداى تعالى نبوّت را در فرزندان هارون قرار داد نه در فرزندان موسى، گرچه موسى افضل از هارون بود، ❓ گفتم: آيا ممكن است در يك زمان دو امام باشند؟ ✅ فرمود: خير، مگر آنكه يكى از آن دو خاموش باشد و از ديگرى پيروى نمايد و ديگرى ناطق و پيشواى وى باشد، امّا در يك زمان دو امام ناطق نخواهد بود، ❓ گفتم: آيا مى‌شود پس از حسن و حسين عليهما السّلام دو برادر امام باشند ✴️فرمود: خير و امامت در عقب حسين عليه السّلام جارى است همچنان كه خداى تعالى فرموده است: ✨«وَ جَعَلَها كَلِمَةً‌ باقِيَةً‌ فِي عَقِبِهِ‌»، بعد از آن نيز در فرزندان و فرزندان فرزندان او تا روز قيامت جارى است. 📚 كمال الدين و تمام النعمة - جلد2، باب 39/حدیث9 ابن بابویه کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ قال جعفر بن محمد صادق علیه السلام: و أمّا العبد الصّالح-أعني الخضر عليه السّلام-فإنّ‌ اللّه تعالى ما طوّل عمره لنبوّة قدّرها له و لا لكتاب نزل عليه،و لا لشريعة ينسخ بها شريعة من كان قبله من الأنبياء عليهم السّلام،و لا لإمامة يلزم عباده الاقتداء بها،و لا لطاعة يفرضها،بلى إنّ‌ اللّه تعالى لمّا كان في سابق علمه أن يقدّر من عمر القائم عليه السّلام في أيّام غيبته ما يقدّره،و علم ما يكون من إنكار عباده بمقدار ذلك العمر في الطّول،طوّل عمر العبد الصّالح من غير سبب أوجب ذلك إلاّ لعلّة الاستدلال به على عمر القائم عليه السّلام،ليقطع بذلك حجّة المعاندين لئلاّ يكون للنّاس على اللّه حجّة. امام صادق(ع) فرمودند: ❇️و امّا بنده صالح خداوند يعنى عليه السّلام؛ خداوند تبارك و تعالى عمر او را به جهت نبوتى كه به او داده شد،يا كتابى كه به او نازل گرديد،يا شريعتى كه شرايع انبيا گذشته را نسخ كند و يا براى امامتى كه ديگران به او اقتدا كنند و يا براى عبادتى كه خداوند بر او واجب فرمايد،طولانى مقرر نفرمود؛ بلكه چون خداوند در علم ازلى‌اش گذشته بود كه اندازه عمر قائم عليه السّلام و ايام غيبت حضرت طولانى خواهد بود و اين‌كه مى‌دانست بندگان،طولانى شدن عمر او را انكار خواهند كرد،بنابراين عمر خضر عليه السّلام را بدون دليل[از قبيل آنچه كه گذشت] طولانى مقرر فرمود،تا به وسيله طول عمر ايشان بر طول عمر قائم عليه السّلام استدلال كند. تا بدين‌وسيله حجّت و بهانه‌جويى معاندان و مخالفان قطع شود و در برابر خداوند عذر و بهانه‌اى نداشته باشند. 📚 کتاب الغیبة، صفحه 336 شیخ طوسی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜[15/129] أخبرني جماعة،عن أبي المفضل محمّد بن عبد اللّه بن محمّد بن عبيد اللّه بن المطلب رحمه اللّه قال:حدّثنا أبو الحسين محمّد بن بحر بن سهل الشيباني الرهني قال:أخبرنا عليّ‌ بن الحارث،عن سعد بن المنصور الجواشني قال:أخبرنا أحمد بن عليّ‌ البديليّ‌ قال: أخبرني أبي،عن سدير الصيرفي قال:دخلت أنا و المفضّل بن عمر و داود بن كثير الرقي و أبو بصير و أبان بن تغلب على مولانا الصادق عليه السّلام فرأيناه جالسا على التراب،و عليه مسح خيبريّ‌ مطرّف بلا جيب مقصّر الكمين،و هو يبكي بكاء الوالهة الثكلى ذات الكبد الحرّي،قد نال الحزن من وجنتيه و شاع التغيّر في عارضيه و أبلى الدمع محجريه و هو يقول: [سيّدي]غيبتك نفت رقادي و ضيّقت علىّ‌ مهادي و ابتزّت منّي راحة فؤادي،سيّدي غيبتك أوصلت مصائبي بفجائع الأبد و فقد الواحد بعد الواحد بفناء الجمع و العدد،فما أحسّ‌ بدمعة ترقأ من عيني و أنين يفشا من صدري. قال سدير:فاستطارت عقولنا ولها،و تصدّعت قلوبنا جزعا من ذلك الخطب الهائل و الحادث الغائل،فظننّا أنّه سمت لمكروهة قارعة،أو حلّت به من الدهر بائقة،فقلنا: لا أبكى اللّه عينيك يا ابن خير الورى من أيّة حادثة تستذرف دمعتك و تستمطر عبرتك‌؟ و أيّة حالة حتمت عليك هذا المأتم‌؟ قال:فزفر الصّادق عليه السّلام زفرة انتفخ منها جوفه و اشتد منها خوفه،فقال: ويكم إنّي نظرت صبيحة هذا اليوم في كتاب الجفر المشتمل على علم البلايا و المنايا و علم ما كان و ما يكون إلى يوم القيامة الّذي خصّ‌ اللّه تقدّس اسمه به محمّدا و الأئمّة من بعده عليهم السّلام و تأمّلت فيه مولد قائمنا عليه السّلام و غيبته و إبطاءه و طول عمره و بلوى المؤمنين(من) بعده في ذلك الزّمان،و تولّد الشّكوك في قلوب الشّيعة من طول غيبته،و ارتداد أكثرهم عن دينه،و خلعهم ربقة الإسلام من أعناقهم الّتي قال اللّه-عزّ و جلّ‌-: وَ كُلَّ‌ إِنسانٍ‌ أَلْزَمْناهُ‌ طائِرَهُ‌ فِي عُنُقِهِ‌؛ يعني الولاية،فأخذتني الرّقّة،و استولت عليّ‌ الأحزان. فقلنا:يا ابن رسول اللّه كرّمنا و فضّلنا بإشراكك إيّانا في بعض ما أنت تعلمه من علم ذلك. قال:إنّ‌ اللّه تعالى ذكره أدار في القائم منّا ثلاثة أدارها لثلاثة من الرّسل،قدّر مولده تقدير مولد موسى عليه السّلام و قدّر غيبته تقدير غيبة عيسى عليه السّلام و قدّر إبطاءه تقدير إبطاء نوح عليه السّلام و جعل له من بعد ذلك عمر العبد الصّالح-أعني الخضر عليه السّلام-دليلا على عمره. فقلنا:اكشف لنا يا ابن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله عن وجوه هذه المعاني. قال:أمّا مولد موسى عليه السّلام فإنّ‌ فرعون لمّا وقف على أنّ‌ زوال ملكه على يده،أمر بإحضار الكهنة،فدلّوا على نسبه و أنّه يكون من بني إسرائيل،فلم يزل يأمر أصحابه بشقّ‌ بطون الحوامل من نساء بني إسرائيل حتّى قتل في طلبه نيّفا و عشرون ألف مولود و تعذّر عليه الوصول إلى قتل موسى عليه السّلام بحفظ‍‌ اللّه تعالى إيّاه. كذلك بنو أميّة و بنو العباس لمّا أن وقفوا على أنّ‌[به]زوال مملكة الأمراء و الجبابرة منهم على يدي القائم منّا،ناصبونا للعداوة،و وضعوا سيوفهم في قتل أهل بيت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و إبادة نسله طمعا منهم في الوصول إلى قتل القائم عليه السّلام،فأبي اللّه أن يكشف أمره لواحد من الظّلمة إلاّ أن يتمّ‌ نوره و لو كره المشركون. و أمّا غيبة عيسى عليه السّلام فإنّ‌ اليهود و النصارى اتّفقت على أنّه قتل فكذّبهم اللّه-عزّ و جلّ‌- بقوله وَ ما قَتَلُوهُ‌ وَ ما صَلَبُوهُ‌ وَ لكِنْ‌ شُبِّهَ‌ لَهُمْ‌. كذلك غيبة القائم فإنّ‌ الأمّة ستنكرها لطولها فمن قائل يقول:إنّه لم يولد،و قائل يفتري بقوله:إنّه ولد و مات،و قائل يكفر بقوله:إنّ‌ حادي عشرنا كان عقيما،و قائل يمرق بقوله:إنّه يتعدّي إلى ثالث عشر فصاعدا،و قائل يعصي اللّه بدعواه:إنّ‌ روح القائم عليه السّلام ينطق في هيكل غيره. ادامه مطلب(ترجمه)👇👇 @Aldolatahalzahraeyah
📝سدير صيرفى گفته است:من و مفضل بن عمر و داوود بن كثير رقى و ابو بصير و ابان بن تغلب به محضر مبارك مولايمان امام صادق عليه السّلام رسيديم.ديديم كه حضرت روى خاك نشسته و لباسى به نام مسح خيبرى كه گريبان نداشته و آستين‌هايش كوتاه بود،پوشيده بودند و مانند زنى كه فرزندش مرده باشد،گريه مى‌كردند و حزن و اندوه از چهره و ظاهر و احوال ايشان معلوم مى‌شد و اشك،كاسه چشم‌هاى ايشان را پر كرده بود و مى‌فرمودند: اى سيّد من!غيبت تو خواب را از من گرفته،و بستر استراحت را بر من تنگ كرده و راحتى و آسايش قلبم را گرفته است.آقاى من!غيبت تو مصيبت‌هاى من را به اندوه ابدى رسانده و فقدان و از دست دادن يكى پس از ديگرى،جماعت و عدد را از بين برده،از غم فراق تو اشك چشمانم بخشكيده و سوز دلم فرو ننشسته است. سدير مى‌گويد:[با شنيدن اين كلمات از امام صادق عليه السّلام]از شدت حيرت،عقل از سرمان پريد و از اين سخنان هولناك و مهلك امام قلبمان گويى پاره‌پاره شد.گمان كرديم كه مصيبت بزرگى به حضرت وارد شده است،بنابراين عرض كرديم: خداوند چشمان شما را گريان نكند،اى فرزند بهترين خلايق،از چه حادثه و پيش آمدى اين‌گونه مثل باران از چشمتان اشك مى‌آيد؟و چه حالتى شما را به اين غم و اندوه انداخته است‌؟ 🕊حضرت از عمق وجود آهى كشيدند كه حزنشان بيشتر شد و فرمودند:خير ببينيد! امروز صبح در كتاب جفر كه شامل علم بلاها و مرگ‌ها و نيز علم آنچه كه انجام شده است و آنچه كه تا روز قيامت انجام‌شدنى است و در آن كتاب است نگاه مى‌كردم كه خداوند متعال[علم به]آن را مختص به محمّد و ائمه پس از ايشان فرموده است،و با دقت و تأمل در آن قسمت كه مربوط‍‌ به تولد قائم ما و غيبت و طول عمر ايشان و امتحان مؤمنان در آن زمان است كه به خاطر طولانى شدن غيبت در قلب‌هاى شيعه شكّ‌هايى پديد مى‌آيد،و بسيارى از آن‌ها از دين خود روگردان مى‌شوند و ربقۀ اسلام را از گردن‌هاى خود خلع مى‌كنند،و خداوند تبارك و تعالى مى‌فرمايد: ✨«و ما مقدرات و نتيجه اعمال نيك‌وبد هر انسانى را طوق گردن او ساختيم»؛ يعنى ولايت كه بر گردن همه لازم مى‌آيد. لذا حزن‌واندوه بر من چيره شد. پس عرض كرديم:اى پسر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به ما كرم فرما و تفضل نما و نسبت به بعضى از چيزهايى كه مى‌دانى ما را با خود شريك كن. 🌺حضرت فرمودند:خداوند تبارك و تعالى در مورد قائم ما كارى خواهد كرد كه در مورد سه تن از انبيا انجام داده است؛ تولد او را نظير تولد موسى مقدر فرمود، غيبتش را مثل غيبت عيسى و عمر طولانى‌اش را مثل عمر طولانى نوح قرار داده است و عمر طولانى عبد صالح يعنى خضر عليه السّلام را دليل بر طول عمر ايشان قرار داده است. عرض كرديم:اى پسر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله اين معانى را كه فرموديد[اگر صلاح مى‌دانيد] براى ما روشن بفرماييد. ✴️حضرت فرمودند:امّا تولد موسى عليه السّلام وقتى كه فرعون متوجّه شد كه سلطنت و حكومتش به دست او از بين مى‌رود،دستور داد كاهنان و ستاره‌شناسان را احضار كنند.آن‌ها نيز نسب موسى را به او گفتند كه از بنى اسرائيل است.فرعون به مأموران و سربازان خود دستور داد كه شكم زن‌هاى باردار بنى اسرائيل را بشكافند.براى پيدا كردن موسى بيش از بيست هزار طفل كشته شد،ولى از آنجا كه خداوند موسى را در حفظ‍‌ خود قرار داده بود فرعون نتوانست به او دسترسى پيدا كند. همچنين است بنى اميّه و بنى عباس وقتى مطلع شدند كه نابودى سلطنت آن‌ها و همه پادشاهان متكبر و ستمگر به دست قائم ما است،با ما دشمنى كردند و شمشيرهايشان را براى كشتن اهل بيت رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و از بين بردن نسل حضرت و به طمع يافتن و كشتن قائم عليه السّلام كشيدند،امّا خداوند متعال ابا دارد از اين‌كه امرش را براى احدى از اين ستمگران ظاهر كند تا اين‌كه نورش را به اتمام[و اوج عزت]رساند، هرچند كه مشركان نخواهند. 🌠و امّا در مورد غيبت عيسى عليه السّلام،يهود و نصارا باهم متفق القول شدند كه او كشته شده است. ولى خداوند تبارك و تعالى آن‌ها را تكذيب كرده و فرمود:«او[عيسى]را نه كشته‌اند و نه بر دار كشيده‌اند،لكن امر بر يهود و نصارا مشتبه شده است.» غيبت قائم عليه السّلام هم به همين منوال است؛چراكه به زودى امّت،غيبت او را به خاطر طولانى بودنش انكار مى‌كنند.بعضى‌ها مى‌گويند:هنوز به دنيا نيامده است عدّه‌اى به افترا و دروغ مى‌گويند:به دنيا آمده و مرده است،عدّه‌اى از سر كفر و الحاد مى‌گويند:امام يازدهم ما عقيم بوده و بى‌اولاد است،برخى مى‌گويند:تعداد ائمّه سيزده نفر و حتى بيشتر هم مى‌باشد و عده‌اى از سر عصيان مدعى هستند كه روح قائم عليه السّلام در هيكل و بدن ديگرى سخن مى‌گويد. 📚 کتاب الغیبة، صفحه 331 شیخ طوسی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ❖﷽❖ 📜[١١٥٦]٧٥-محمّد بن الحسن و عليّ‌ بن محمّد،عن سهل بن زياد،عن موسى بن القاسم البجليّ‌،عن عليّ‌ بن جعفر،عن أخيه موسى عليه السّلام في قوله تعالى: 🌠وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ‌ وَ قَصْرٍ مَشِيدٍ قال: البئر المعطّلة الإمام الصّامت و القصر المشيد الإمام النّاطق. و رواه محمّد بن يحيى،عن العمركيّ‌،عن عليّ‌ بن جعفر،عن أبي الحسن عليه السّلام مثله. 📝على جعفر از برادرش موساى جعفر عليهما السّلام دربارۀ اين آيه‌ 🌠و چاه بى‌صاحب و كاخ‌هاى افراشته.[حجّ‌(٢٢):٤٥]روايت كرده كه فرمودند: 🌤چاه بى‌صاحب امام خاموش است 💎و كاخ افراشته امام گويا. با سندى ديگر على جعفر مانند اين حديث را از حضرت ابو الحسن روايت كرده است. 📚اصول کافی - جلد2، صفحه 344 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜[15/129] أخبرني أبي،عن سدير الصيرفي قال:دخلت أنا و المفضّل بن عمر و داود بن كثير الرقي و أبو بصير و أبان بن تغلب على مولانا الصادق عليه السّلام قال:إنّ‌ اللّه تعالى ذكره أدار في القائم منّا ثلاثة أدارها لثلاثة من الرّسل،قدّر مولده تقدير مولد موسى عليه السّلام و قدّر غيبته تقدير غيبة عيسى عليه السّلام و قدّر إبطاءه تقدير إبطاء نوح عليه السّلام و جعل له من بعد ذلك عمر العبد الصّالح-أعني الخضر عليه السّلام-دليلا على عمره. فقلنا:اكشف لنا يا ابن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله عن وجوه هذه المعاني. 🌠و أمّا إبطآء نوح عليه السّلام فإنّه لمّا استنزل العقوبة(من السّمآء)بعث اللّه إليه جبرئيل عليه السّلام معه سبع نويات فقال:يا نبيّ‌ اللّه إنّ‌ اللّه جلّ‌ اسمه يقول لك:إنّ‌ هؤلآء خلائقي و عبادي لست أبيدهم بصاعقة من صواعقي إلاّ بعد تأكيد الدّعوة،و إلزام الحجّة،فعاود اجتهادك في الدّعوة لقومك فإنّي مثيبك عليه،و اغرس هذا النّوي،فإنّ‌ لك في نباتها و بلوغها و إدراكها إذا أثمرت الفرج و الخلاص،و بشّر بذلك من تبعك من المؤمنين. فلمّا نبتت الأشجار و تأزّرت و تسوّقت و اغصنت وزها الثمر عليها بعد زمان طويل استنجز من اللّه العدة فأمره اللّه تعالى أن يغرس من نوى تلك الأشجار،و يعاود الصبر و الإجتهاد، و يؤكّد الحجّة على قومه،فأخبر بذلك الطّوآئف الّتي آمنت به فارتدّ منهم ثلاثمائة رجل و قالوا:لو كان ما يدّعيه نوح حقّا لما وقع في عدته خلف. ثمّ‌ إنّ‌ اللّه تعالى لم يزل يأمره عند إدراكها كلّ‌ مرّة أن يغرس تارة بعد أخرى إلى أن غرسها سبع مرّات،و ما زالت تلك الطوآئف من المؤمنين ترتدّ منهم طائفة بعد طائفة إلى أن عادوا إلى نيّف و سبعين رجلا،فأوحى اللّه-عزّ و جلّ‌-عند ذلك إليه و قال:الآن أسفر الصبح عن اللّيل لعينك حين صرّح الحقّ‌ عن محضه و صفا الأمر للإيمان من الكدر بارتداد كلّ‌ من كانت طينته خبيثة. فلو أنّي أهلكت الكفّار و أبقيت من ارتدّ من الطوآئف الّتي كانت آمنت بك لما كنت صدّقت وعدي السّابق للمؤمنين الّذين أخلصوا لي التّوحيد من قومك و اعتصموا بحبل نبوّتك،بأن أستخلفهم في الأرض،و أمكّن لهم دينهم،و أبدّل خوفهم بالأمن،لكي تخلص العبادة لي بذهاب الشّكّ‌ من قلوبهم. و كيف يكون الإستخلاف و التمكين و بدل الخوف بالأمن منّي لهم،مع ما كنت أعلم من ضعف يقين الّذين ارتدّوا و خبث طينتهم،و سوء سرآئرهم الّتي كانت نتائج النّفاق و سنوخ الضلالة،فلو أنّهم تنسّموا من الملك الّذي أوتي المؤمنون وقت الإستخلاف إذا هلكت أعداؤهم(لنشقوا)روآئح صفاته،و لاستحكم(سرآئر)نفاقهم،و تأبّد خبال ضلالة قلوبهم و لكاشفوا إخوانهم بالعداوة،و حاربوهم على طلب الرئاسة،و التفرّد بالأمر و النهي عليهم، و كيف يكون التّمكين في الدّين و انتشار الأمر في المؤمنين مع إثارة الفتن و إيقاع الحروب كلاّ وَ اصْنَعِ‌ الْفُلْكَ‌ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا. 💠قال الصادق عليه السّلام:و كذلك القائم عليه السّلام فإنّه تمتدّ غيبته ليصرّح الحقّ‌ عن محضه،و يصفو الإيمان من الكدر بارتداد كلّ‌ من كانت طينته خبيثة من الشّيعة الّذين يخشى عليهم النّفاق إذا أحسّوا بالإستخلاف و التّمكين و الأمن المنتشر في عهد القائم عليه السّلام. قال المفضّل:فقلت:يابن رسول اللّه فإنّ‌ النّواصب تزعم(أنّ‌)هذه الآية أنزلت في أبي بكر و عمر و عثمان و عليّ‌ فقال:لا يهدى اللّه قلوب النّاصبة متى كان الدّين الّذي ارتضاه [اللّه و رسوله]متمكّنا بانتشار الأمن في الأمّة،و ذهاب الخوف من قلوبها،و ارتفاع الشّكّ‌ من صدورها في عهد و احد من هؤلاء أو في عهد عليّ‌ عليه السّلام،مع ارتداد المسلمين و الفتن الّتي كانت تثور في أيّامهم،و الحروب و الفتن الّتي كانت تشب بين الكفّار و بينهم،ثمّ‌ تلا الصّادق عليه السّلام هذه الآية مثلا لإبطآء القائم عليه السّلام: ✨حَتّى إِذَا اسْتَيْأَسَ‌ الرُّسُلُ‌ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ‌ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ‌ نَصْرُنا الآية. ادامه مطلب(ترجمه)👇👇 @Aldolatahalzahraeyah
📝سدير صيرفى گفته است:من و مفضل بن عمر و داوود بن كثير رقى و ابو بصير و ابان بن تغلب به محضر مبارك مولايمان امام صادق عليه السّلام رسيديم. 🌺حضرت فرمودند:خداوند تبارك و تعالى در مورد قائم ما كارى خواهد كرد كه در مورد سه تن از انبيا انجام داده است؛ تولد او را نظير تولد موسى مقدر فرمود، غيبتش را مثل غيبت عيسى و عمر طولانى‌اش را مثل عمر طولانى نوح قرار داده است و عمر طولانى عبد صالح يعنى خضر عليه السّلام را دليل بر طول عمر ايشان قرار داده است. عرض كرديم:اى پسر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله اين معانى را كه فرموديد[اگر صلاح مى‌دانيد] براى ما روشن بفرماييد. 💎و امّا طولانى بودن عمر نوح عليه السّلام،زمانى كه از خداوند متعال نزول عذاب آسمانى را طلب كرد،خداوند جبرئيل را فرستاد كه با خود هفت[دانه يا هسته درخت]داشت و گفت:اى پيامبر خدا!خداوند متعال مى‌فرمايد:اين‌ها بندگان و مخلوقات من هستند و من با صاعقه[يا عذاب فورى]آن‌ها را از بين نمى‌برم،مگر اين‌كه دعوت به حقّ‌ شده و در حقّ‌ آن‌ها اتمام حجّت شود.پس برگرد و همه تلاشت را در دعوت قومت[به توحيد]به كار ببند و من در مقابل آن به تو ثواب خواهم داد.اين دانه‌ها را بكار،پس وقتى رشد كرد و به حدّ كمال رسيدند[تنومند شدند]و ميوه دادند،آن‌وقت زمان خلاصى و فرج است و مؤمنين و تابعينت را به آن بشارت بده. وقتى كه آن دانه‌ها روييد و درختانى با شاخ و برگ و تنومند شدند و ميوه هم دادند، آن هم پس از مدّت زمانى بسيار طولانى،[نوح]از خداوند وعدۀ خلاصى[از كفار]را مسألت كرد،پس خداوند تبارك و تعالى امر فرمود تا از هسته اين درختان هم بكارد و باز صبر و تلاش را از سر گيرد،صبر كند و تلاش كند[تا شايد قوم هدايت شوند] و حجّت را بر مردمش تمام كند.نوح،اين امر الهى را به افرادى كه به او ايمان آورده بودند خبر داد.امّا سيصد نفر از آن‌ها مرتد شده و از ايمان خود برگشتند و گفتند:اگر آنچه نوح ادّعا مى‌كند حقّ‌ و درست بود نمى‌بايست كه در وعده خودش تخلف كند. خداوند تبارك و تعالى همواره او را امر مى‌كرد كه هسته درختان را بكارد تا هفت مرتبه نوح دانه درختان را كاشت[يا اين‌كه تا هفت نسل درختان اين كار را كرد]در اين مدّت گروه‌هايى از مؤمنين،دسته‌دسته[و در طول اين زمان]از ايمان خود برگشتند تا اين‌كه فقط‍‌ هفتاد و چند نفر از ياران نوح باقى ماندند، 💎پس خداوند در اين هنگام به نوح وحى فرستاده و فرمود:الآن سفيدى صبح از پس ظلمت شب در مقابل چشمان تو قرار گرفت،چراكه حقّ‌ روشن شد و امر ايمان،صاف و بى‌غل‌وغش گرديد،و به واسطه ارتداد و روگردانى همه كسانى كه طينت خبيث و ناپاكى داشتند،از كدورت و ناصافى درآمد[قوم تو غربال شدند و كسانى ماندند كه طينت پاك داشتند]. ❣پس چنانچه اين كفار را نابوده كرده و كسانى كه ظاهرا به تو ايمان آورده و سپس مرتد شدند را باقى مى‌گذاشتم،وعده سابقم به مؤمنين،درست و صادق نبود،مبنى بر اين‌كه[اگر]خود را براى توحيد،خالص كرده و به ريسمان نبوت تو چنگ زنند تا با زوال و نابودى شك و ترديد در قلبشان عبادت من خالص شود؛آن‌ها را در زمين جانشين گذشتگان قرار داده و حاكميت بر دينشان را هم به آن‌ها مى‌دهم و نيز ترسشان را به امنيت تبديل مى‌كنم. 🌺در اين حال چگونه مى‌شد مؤمنين را خليفه در زمين قرار دهم و آنان را تمكين بدهم و ترسشان را بدل به امنيت كنم،در حالى‌كه ضعف ايمان مرتدان و خبث طينت و بدى باطنشان را كه نتيجه نفاق و گمراهى آن‌ها بود مى‌دانستم،پس اگر آن‌ها به خلافتى كه بعد از هلاكت كافران به مؤمنين داده مى‌شود مى‌رسيدند،حتما بدى باطنشان را مستحكم مى‌كردند و با مؤمنين عداوت و دشمنى مى‌كردند و براى رسيدن به رياست با برادران مؤمن خود مى‌جنگيدند،پس چگونه تمكّن در دين و انتشار[امر توحيد]در ميان مؤمنين باوجود اين فتنه‌ها و جنگ قدرت‌ها به وجود مى‌آمد.بلكه هرگز[تمكن در دين واقع نمى‌شد]پس اينك«كشتى را به كمك ما و وحى ما بساز». ادامه مطلب👇👇 @Aldolatahalzahraeyah
🌠امام صادق عليه السّلام فرمودند:وضعيت قائم ما هم همين‌طور است،ايام غيبتش آن‌قدر طولانى خواهد شد تا حقّ‌ خالص مشخص شود و ايمان از كدورت و غبار[نفاق]با ارتداد و روگردانى تمامى كسانى كه طينت و باطنى خبيث دارند از ميان شيعيان ايشان كه خوف آن مى‌رود كه با خلافت و تمكين مؤمنين و امنيت ايشان و در عهد قائم عليه السّلام نفاقشان را آشكار كنند،جدا شوند. 💠مفضل گفت كه عرض كردم:ناصبى‌ها خيال مى‌كنند كه اين آيه[يعنى آيه‌اى كه مشتمل بر تمكين و برقرارى حكومت دينى و تبديل خوف مؤمنين به امنيت باشد ١در شأن ابو بكر و عمر و عثمان و حضرت على عليه السّلام نازل شده است.امام صادق عليه السّلام فرمودند: خداوند دل‌هاى ناصبيان را هدايت نكند،كجا دينى كه خدا و رسولش از آن راضى بوده به واسطه انتشار امنيت در ميان امّت و رفتن ترس از قلب آن‌ها و زوال و نابودى شكّ‌ از سينه‌هاى آن‌ها در عهد اين سه نفر و يا در عهد على عليه السّلام برقرار بوده و دين تمكن داشته است‌؟آن‌هم باتوجّه به اين‌كه بسيارى از مسلمين از دين روگردان شده و يا فتنه‌ها و انقلاباتى كه در زمان آن‌ها و على عليه السّلام بود و نيز جنگ‌هايى كه بين آن‌ها و كفار درمى‌گرفت.سپس امام صادق عليه السّلام از باب مثال و براى[فهم]طولانى شدن غيبت امام زمان عليه السّلام اين آيه را قرائت فرمودند:«وقتى كه پيامبران از هدايت يافتن امّت مأيوس گرديدند و گمان كردند كه امّت ايشان را تكذيب كردند،يارى ما به ايشان رسيد».[یوسف/110] 📚 کتاب الغیبة، صفحه 333 شیخ طوسی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا