❖﷽❖
#احادیث_ولایی
#حدیث_مهدوی
📜 حَدَّثَنِي جَمَاعَةُ مَشَايِخِي مِنْهُمْ أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ جَمِيعاً عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ الْيَقْطِينِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ زَكَرِيَّا الْمُؤْمِنِ عَنْ أَبِي مُسْكَانَ عَنْ زَيْدٍ مَوْلَى اِبْنِ هُبَيْرَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : خُذُوا بِحُجْزَةِ هَذَا الْأَنْزَعِ فَإِنَّهُ الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ وَ الْهَادِي لِمَنِ اتَّبَعَهُ وَ مَنْ سَبَقَهُ مَرَقَ مِنْ دِينِ اللَّهِ وَ مَنْ خَذَلَهُ مَحَقَهُ اللَّهُ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِهِ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ [اعْتَصَمَ بِحَبْلِ اللَّهِ] وَ مَنْ أَخَذَ بِوَلاَيَتِهِ هَدَاهُ اللَّهُ وَ مَنْ تَرَكَ وَلاَيَتَهُ أَضَلَّهُ اللَّهُ وَ مِنْهُ سِبْطَا أُمَّتِي الْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ وَ هُمَا ابْنَايَ وَ مِنْ وُلْدِ اَلْحُسَيْنِ اَلْأَئِمَّةُ الْهُدَاةُ وَ الْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ فَأَحِبُّوهُمْ وَ تَوَالَوْهُمْ وَ لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوَّهُمْ وَلِيجَةً مِنْ دُونِهِمْ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ ذِلَّةٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ قَدْ خابَ مَنِ افْتَرى .
📝دستهاى از مشايخ و اساتيدم از جمله: پدرم و محمّد بن حسن و على بن حسين جميعا از سعد بن عبد اللّه بن ابى خلف از محمّد بن عيسى بن عبيد يقطينى و او از ابى عبد اللّه زكريا مؤمن و او از ابى مسكان و او را از زيد مولاى ابن هبيره نقل كرده كه گفت: حضرت ابو جعفر عليه السّلام فرمودند:
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند:
بگيريد ميان (جايى كه كمر بسته مىشود) اين مرد (علی ع)انزع (به كسى گويند كه موىهاى دو طرف پيشانى او ريخته باشد) را
🔅زيرا او صديق اكبر بوده
🔅 و تابعين خود را هدايت مىكند
🔅و كسى كه بر او سبقت گيرد از دين خدا خارج شود
🔅 و آن كس كه او را مخذول و ذليل نمايد خداوند نابودش مىنمايد
🔅 و كسى كه به او متوسل شود به خدا متوسل شده
🔅و آن كس كه به ولايتش اخذ نمايد خدا هدايتش نموده
🔅و هر كس كه ولايت او را ترك نمايد خداوند گمراهش كند
✅و دو سبط امّت من يعنى حسن و حسين عليهما السّلام كه دو فرزندان من هستند از ايشان مىباشند و امام و پيشوايان كه هاديان خلقند
💟و همچنين حضرت قائم مهدى عليه السّلام از فرزندان حسين عليه السّلام هستند، بنا بر اين ايشان را دوست بدارند
⚠️و با دشمنانشان دوستى نكنيد كه در اين صورت غضب پروردگار متوجّه شما شده و در زندگانى دنيا ذليل و خوار خواهيد شد.
📗کامل الزیارات، صفحه 155
باب14/حدیث10
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
#آیات_الولایة
#تفاسیر_قرآن
📜الصّادق (علیه السلام)- کُلُ أُمَّهًٍْ یُحَاسِبَهَا إِمَامُ زَمَانِهَا وَ یَعْرِفُ الْأَئِمَّهًُْ أَوْلِیَاءَهُمْ وَ أَعْدَاءَهُمْ بِسِیمَاهُمْ وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی: وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ وَ هُمُ الْأَئِمَّهًُْ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ فَیُعْطُونَ أَوْلِیَاءَهُمْ کِتَابَهُمْ بِیَمِینِهِمْ فَیَمُرُّونَ إِلَی الْجَنَّهًِْ بِلَا حِسَابٍ وَ یُعْطُونَ أَعْدَاءَهُمْ کِتَابَهُمْ بِشِمَالِهِمْ فَیَمُرُّونَ إِلَی النَّارِ بِلَا حِسَابٍ فَإِذَا نَظَرَ أَوْلِیَاؤُهُمْ فِی کِتَابِهِمْ یَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمْ هاؤُمُ اقْرَؤُا کِتابِیَهْ* إِنِّی ظَنَنْتُ أَنِّی مُلاقٍ حِسابِیَهْ* فَهُوَ فِی عِیشَةٍ راضِیَة.
📝امام صادق (علیه السلام)- به حساب هر امّتی، امام زمان آن امّت رسیدگی می کند و امامان، دوستداران و دشمنان خود را از سیمای ایشان می شناسند و این کلام خداوند متعال است که فرمود: و بر «اعراف» مردانی هستند. (اعراف/۴۶) که ایشان همان امامان (علیهم السلام) می باشند. که هریک از آن دو را از چهرهشان میشناسند. (اعراف/۴۶) پس نامهی کردار دوستداران خود را به دست راست آنها می دهند و آنان بدون هیچ حسابی از صراط بهسوی بهشت گذر می کنند و نیز نامه کردار دشمنان خود را به دست چپ آنها می دهند و آنان بدون هیچ حسابی بهسوی دوزخ روانه می شوند. چون دوستداران ایشان به نامههای کردارشان می نگرند، به برادران خود می گویند: نامهی اعمال مرا بگیرید و بخوانید! من یقین داشتم که [قیامتی در کار است و] به حساب اعمالم میرسم»! او در یک زندگی [کاملًا] رضایتبخش قرار خواهد داشت. (حاقه/۲۱-۱۹)
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۸۴ القمی، ج۲، ص۳۸۴/ البرهان
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
🔰دخان مبين يا دود آشكار چيست؟
🕊امين الدين طبرسى (در تفسير مجمع البيان) در تفسير آيۀ «فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ» يعنى منتظر باش روزى خواهد آمد كه آسمان دودى آشكار مىآورد، ميگويد:
✴️ اين بهنگامى است كه مردم در رجعت از قبر بيرون آمده بدنيا باز ميگردند و ظلمت و تاريكى همه مردم را فرو مىگيرد و آنها ميگويند: اينست عذاب دردناك «رَبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنّا مُؤْمِنُونَ» خدايا اين عذاب را از ما برطرف كن ما ايمان آورديم. خداوند جواب رد بآنها ميدهد.
و مىفرمايد: «أَنّى لَهُمُ الذِّكْرى وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ» يعنى: امروز از كجا بياد آوردند كه ايمان بياورند، با اينكه قبلا پيغمبرى آشكار بنزد آنها آمد «ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ» سپس از وى روى برتافتند و گفتند: وى چيزهائى را آموخته و ديوانه است. وقتى وحى بر پيغمبر رسيد و حضرتش از هيبت وحى الهى غش نمود، بي دينان گفتند: پيغمبر ديوانه است سپس على بن ابراهيم اين آيه را ذكر ميكند: «إِنّا كاشِفُوا الْعَذابِ قَلِيلاً إِنَّكُمْ عائِدُونَ» يعنى اندكى از عذاب را برطرف ميكنيم. زيرا شما (بقيامت) عود خواهيد كرد.
💢اگر «يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ» روز قيامت باشد نمي فرمود: شما عود مى كنيد. زيرا بعد از آخرت و قيامت حالتى نيست كه مردگان عود بآن كنند. سپس على بن ابراهيم ميگويد: «يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرى إِنّا مُنْتَقِمُونَ» روزى كه باز خواست بزرگ را از مردم مينمائيم ما انتقام از آنها مىگيريم، كه البته اين انتقام و بازخواست در قيامت است.
📝مؤلف: امين الدين طبرسى در ذيل آيۀ فوق فرموده است: وقتى قريش دعوت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله را تكذيب نمودند حضرت هم آنها را نفرين كرد كه مبتلا شوند به قحطى نظير قحطى زمان حضرت يوسف قريش هم با دعاى حضرت مبتلا به قحطى سختى شدند، بطورى كه از فرط گرسنگى ميان زمين و آسمان را بصورت دود ميديدند و از روى ناچارى مردار و استخوان ميخوردند. آنگاه متوسل به پيغمبر شدند، حضرت هم از خدا خواست كه ناراحتى آنها را برطرف سازد.
بعضى از دانشمندان گفتهاند: «دخان» در اين آيه كه ميفرمايد: آسمان با دود آشكارى مىآيد از علائم پيش از قيامت است اين دود در گوشهاى كفار و منافقين فرو ميرود، و از حرارت آن، سرهاى مردم مثل سر بريان خواهد شد! افراد با ايمان هم از آن دود حالتى شبيه به زكام و سرماخوردگى پيدا ميكنند تمام زمين از حرارت آن مانند خانهاى مىشود كه آتش در آن افروخته باشند و هيچ روزنهاى هم نداشته باشد، و اين حالت تا چهل روز خواهد ماند.
❇️همچنين على بن ابراهيم مىگويد: «يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِراعاً» روزى كه زمين شكافته مىشود و آنها بسرعت سر از قبر درآورند، يعنى در رجعت.
🕯نيز در تفسير از على بن ابراهيم ميگويد: «حَتّى إِذا رَأَوْا ما يُوعَدُونَ» تا موقعى كه ديدند آنچه را كه بآنها وعده داده شده، اين بينندگان قائم و امير المؤمنين در رجعت ميباشد.
💠نيز در كتاب مزبور از ابو بصير از حضرت صادق عليه السّلام روايت نموده كه در بارۀ آيه «وَ لَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولى» يعنى: اى پيغمبر رجعت براى تو از دنيا بهتر است، عرض كردم: «وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى» يعنى چه؟ فرمود: خدا بزودى بهشت را بتو مىدهد تا خشنود گردى.
شيخ طوسى بسند خود از فضل بن شاذان و او بسلسلۀ سند از بريدۀ اسلمى روايت مىكند كه پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله در ضمن حديثى بامير المؤمنين عليه السّلام فرمود: يا على خداوند در هفت جا تو را با من حاضر ميكند تا آنجا كه فرمود: محل هفتم آنكه در وقتى كه هيچ كس نمانده باشد من و تو هستيم و نابودى احزاب بدست ماست.
📚مهدی موعود، صفحه 1200
علامه محمدباقر مجلسی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللهَ قادِرٌ عَلى أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ
و گفتند: «چرا نشانه [و معجزهاى] از طرف پروردگارش بر او نازل نمىشود»؟! بگو: «خداوند، قادر است كه نشانهاى نازل كند»؛ ولى بيشتر آنها نمىدانند.
(انعام/ ۳۷)
🌤✨🌤✨🌤✨
📜الباقر (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ إِنَّ اللهَ قادِرٌ عَلی أَنْ یُنَزِّلَ آیَةً وَ سَیُرِیکُمْ فِی آخِرِ الزَّمَانِ آیَاتٍ مِنْهَا دَابَّهًُْ الْأَرْضِ وَ الدَّجَّالُ وَ نُزُولُ عِیسَیابْنِمَرْیَمَ (علیه السلام) وَ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا.
📝امام باقر (علیه السلام)- إِنَّ اللهَ قادِرٌ عَلی أَنْ یُنَزِّلَ آیَةً؛ خداوند در آخر الزّمان نشانهها [و معجزههایی] به شما نشان میدهد که از جملهی آنها دابّهًْ الارض، دجّال، فرودآمدن عیسیبنمریم (علیه السلام) و طلوع خورشید از مغرب است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۳۷۲ بحارالأنوار، ج۹، ص۲۰۴/ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۸۱/ القمی، ج۱، ص۱۹۸/ البرهان/ نورالثقلین
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ
[آرى]، هنگامىكه آنچه را به آنها يادآورى شده بود فراموش كردند، درهاى همه چيز [از نعمتها] را به روى آنها گشوديم؛ تا [كاملاً] به آن خوشحال شدند [و دل بستند]؛ ناگهان آنها را گرفتيم [و سخت مجازات كرديم]؛ دراينهنگام، همگى مأيوس شدند؛ [و درهاى اميد به روى آنها بسته شد].
(انعام/ ۴۴)
🌤✨🌤✨🌤✨
📜الباقر (علیه السلام)- فِی قَوْلِ اللَّهِ فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ قَالَ لَمَّا تَرَکُوا وَلَایَهًَْ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ قَدْ أُمِرُوا بِهَا.
📝امام باقر (علیه السلام)- فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ؛ هنگامیکه ولایت علی (علیه السلام) را رها کردند درحالیکه به آن فرمان داده شده بودند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۳۸۶ بحارالأنوار، ج۳۱، ص۵۲۳
📜الباقر (علیه السلام)- وَ أَمَّا قَوْلُهُ حَتَّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ یَعْنِی قِیَامَ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف).
📝امام باقر (علیه السلام)- حَتَّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ، منظور قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۳۸۸ بصایرالدرجات، ص۷۷/ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۶۹/ البرهان/ القمی، ج۱، ص۲۰۰/ نورالثقلین
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
19.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دعای_ندبه
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى قمر] [آيهى ٣]
وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا:سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ
(و چون آيتى را ببينند،روى برمىتابند و مىگويند:(اين) جادويى پىدرپى است.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤
📜[ ١٧٥]محمّد بن إبراهيم النّعمانيّ في الغيبة،قال:أخبرنا أحمد بن محمّد بن سعيد،قال:حدّثنا القاسم بن محمّد بن الحسن بن حازم،قال:حدّثنا عبيس بن هشام النّاشريّ،عن عبد اللّه بن جبلة،عن عبد الصّمد بن بشير،عن أبي عبد اللّه جعفر بن محمّد عليهما السّلام،و قد سأله عمارة الهمدانيّ فقال له:
أصلحك اللّه!إنّ النّاس ٥يعيّرونا و يقولون:إنّكم تزعمون أنّه سيكون صوت من السّماء.فقال له:
«لا ترو عنّي و اروه عن أبي،كان أبي يقول:هو في كتاب اللّه إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ فيؤمن أهل الأرض جميعا للصّوت[الأوّل]،فإذا كان من الغد صعد إبليس اللّعين حتّى يتوارى[من الأرض]في جوّ السّماء ثمّ ينادي:ألا إنّ عثمان قتل مظلوما فاطلبوا بدمه،فيرجع من أراد اللّه عزّ و جلّ به شرّا و يقولون:هذا سحر الشّيعة و حتّى يتناولونا و يقولون:هو من سحرهم،و هو قول اللّه عزّ و جلّ: وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا:
سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ .»
📝محمّد بن ابراهيم نعمانى در كتاب الغيبه گويد:احمد بن محمّد بن سعيد خبرمان داد،گفت:حديثمان داد قاسم بن محمّد بن حسن بن حازم،گفت:حديثمان داد عبيس ابن هشام ناشرى،از عبد اللّه بن جبله،از عبد الصّمد بن بشير،از حضرت امام ابو عبد اللّه جعفر بن محمّد عليهما السّلام كه عمارهى همدانى از آن حضرت سؤال كرده و عرضه داشته بود:
💠أصلحك اللّه !مردمان(غير شيعى)ما را سرزنش مىكنند و مىگويند:شما مىپنداريد كه آوازدهندهاى از آسمان(به نام صاحب اين امر)بانگ خواهد زد؟
✴️ آن حضرت عليه السّلام به او فرمود:
«(آرى،اين را)از من روايت مكن و از پدرم روايت كن.پدرم مىفرمود:اين در كتاب خداوند هست:(اگر بخواهيم،از آسمان آيتى فرود آوريم كه گردنهايشان براى آن به حالت خضوع ماند)
💢پس همهى اهل زمين براى صدا[ى اوّل]ايمان آورند.
💢پس چون فرداى آن روز شود،ابليس لعين[از زمين]فاصله مىگيرد تا در دل آسمان مخفى مىگردد.سپس فرياد مىزند:توجّه كنيد كه عثمان مظلوم كشته شد.پس برايش خونخواهى كنيد.آنگاه هركه خداى-عزّ و جلّ-برايش شرّى خواسته،برمىگردد
❇️و (مردمان)گويند:اين جادوگرى شيعيان است و تاحدّىكه به ما نيز بد خواهند گفت و گويند:اين از جادوهاى آنهاست و اين است(معنى)فرمودۀ خداى-عزّ و جلّ-:(و چون آيتى را ببينند،روى برمىتابند و مىگويند:(اين)جادويى پىدرپى است).»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 440
سیدهاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84