🏴 ۳. شیوه تکذیب
🕯 ویژهنامه محرم (۴)
✍️ آیتالله سیدعلی میلانی
🔹 سومین شیوه، تکذیب حادثه عاشوراست. ابن تیمیّه مبارزه خود را با این شیوه سر گرفته که یزید هرگز قاتل امام حسین علیهالسلام نبوده و او هیچگاه همسران و وابستگان امام را اسیر نکرده و این حرفها دروغ است.
🔹 وی اینگونه مینویسد:
«إنّ یزید لم یأمر بقتل الحسین باتّفاق أهل النقل ولکن کتب إلی ابن زیاد أن یمنعه عن ولایة العراق والحسین رضی اللّه عنه کان یظنّ أنّ أهل العراق ینصرونه... فقاتلوه حتّی قتل شهیداً مظلوماً رضی اللّه عنه.
و لمّا بلغ ذلک یزید أظهر التوجّع علی ذلک و ظهر البکاء فی داره و لم یسب له حریماً أصلاً، بل أکرم أهل بیته و أجازهم حتّی ردّهم إلی بلدهم...» [۳]
🌀 «همانا یزید به کشتن سیّدالشهداء علیهالسلام امر نکرده و همه علما (که شامل راویان و تاریخنگاران میشود) بر این مطلب اتّفاق نظر دارند. فقط یزید به ابن زیاد نامهای نوشت که تو از برپایی حکومت حسین رضی اللّه عنه در عراق جلوگیری کن...
آنها با حسین بن علی رضی اللّه عنه به جنگ برخاستند تا او را مظلومانه به شهادت رساندند و چون خبر به یزید رسید، او اظهار ناراحتی کرد و گریست. او هرگز خاندان سیّدالشهداء را به اسارت نبرد، بلکه آنان را اکرام و احترام کرد تا به شهر و دیارشان برگشتند!»
🔹 پس سیّدالشهداء شهید است و مظلومانه نیز شهید شده و عبارت «رضی اللّه عنه» نیز برای ایشان باید به کار برد. لکن یزید، قاتل امام حسین علیهالسلام نیست. او خانواده سیّدالشهداء را اسیر نکرده و... .
🔹 وی در ادامه میافزاید:
«لیس ما وقع من ذلک بأعظم من قتل الأنبیاء... و قتل النبی أعظم ذنباً و مصیبةً» [۴]
🌀 «مصیبت و گناه این قتل و کشته شدن حسین بن علی از قتل انبیای الهی بالاتر نیست، پس بیایید بر کشته شدن انبیا اقامه عزا کنید.»
🔹 چنانکه گذشت، عبدالقادر معتقد است که اقامه عزا و عزاداری بهجای روز عاشورا در روز وفات رسول الله صلی الله علیه و آله و وفات ابوبکر سزاوارتر است.
🔹 ابن تیمیّه نیز گفته است:
«قتل و کشتن امام حسین در برابر کشتن انبیای الهی چیزی نیست و حالآنکه روز قتل آنان را روز مصیبت قرار نمیدهید!»
🔹 ازاینرو، بنا بر باور بعضی از اهل تسنن، قتل سیّدالشهداء علیهالسلام به توسّط و تأیید یزید بن معاویه نبوده، بلکه حتی یزید را نمیتوان قاتل شمرد، یا اینکه دراینباره تردید وجود دارد، امّا اینکه آیا ماجرای شهادت حسین بن علی علیهماالسلام کار خوبی بوده و بنا بر موازین شرعی بوده یا نه...، از این کلمات چیزی به دست نمیآید.
🔹 آری، آنان معتقدند که چون امام حسین علیهالسلام به درجه بالایی رسیده، پس باید روز عروج روح او به ملکوت، روز سرور، وسعت و خوشحالی باشد و مجالس متناسب به اعیاد گرفته شود، امّا به چه غرض و هدفی؟...
🔘 پینوشت:
◽️ ۳. منهاج السنّه: ۴ / ۴۷۲
◽️ ۴. منهاج السنّه: ۴ / ۵۵۰
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
‹‹تاکید مرحوم علامه امینی
بر خواندن زیارت عاشورا››
مرحوم حجة الاسلام والمسلمین دکترمحمد هادی امینی فرزند علامه امینی قدس سره فرمودند:
پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم پدر ( علامه امینی ) شب جمعهای قبل از اذان فجر، ایشان را در خواب دیدم او را شاداب و خرسند یافتم.
به ایشان گفتم: آقا جان!شما اکنون از میان ما رخت بر بستهاید به جهان دیگر منتقل شدهاید. در آنجا که هستید کدامین عمل باعث نجات شما گردید از میان صدها خدمت و کارهای بزرگ علمی و دینی و مذهبی که انجام داده اید.
مرحوم علامه امینی درنگ و تأملی نمودند. سپس فرمودند:
{{ زیارت الحسین علیه السلام }}
عرض کردم:
شما میدانید اکنون روابط بین ایران و عراق تیره و تار است و راه کربلا بسته، چه کنم؟ فرمود:
در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین علیه السلام برپا میشود شرکت کن.
ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را به تو میدهند. سپس فرمودند:
پسر جان! در گذشته بارها تو را یادآور شدم و اکنون به تو توصیه میکنم که زیارت عاشورا را هیچ وقت و به هیچ عنوان ترک و فراموش نکن.
مرتب زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان.
این زیارت دارای آثار و برکات و فوائد بسیاری است که موجب نجات و سعادتمندی در دنیا و آخرت تو میباشد .
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrah
❇️دعای امام صادق علیه السلام در حق زائرین و عزاداران بر سید الشهدا علیه السلام
🌸معاوية بن وهب گفت:
اذن خواستم كه بر امام صادق عليه السّلام داخل شوم، به من گفته شد كه داخل شو، پس داخل شده آن جناب را در نمازخانه منزلشان يافتم پس نشستم تا حضرت عليه السّلام نمازشان را تمام كردند.
پس شنيدم كه با پروردگارشان مناجات نموده و مىگفتند:
🌷بار خدايا، اى كسى كه ما را اختصاص به كرامت داده و وعده شفاعت دادى و مختص به وصيّت نمودى (يعنى ما را وصى پيامبرت صلی الله علیه و آله قرار دادى) و علم به گذشته و آينده را به ما اعطاء فرمودى، و قلوب مردم را مايل به طرف ما نمودى، من و برادران و زائرين قبر پدرم حسين عليه السّلام را بيامرز، آنان كه اموالشان را انفاق كرده و بدن هایشان را به تعب(سختی) انداخته به جهت ميل و رغبت در احسان به ما و به اميد آنچه در نزد تست به خاطر صله و احسان به ما و به منظور ادخال سرور بر پيغمبرت و به جهت اجابت كردنشان، فرمان ما را و به قصد وارد نمودن غيظ بر دشمنان ما.
🌷اينان اراده و نيّتشان از اين ايثار تحصيل رضا و خشنودى تو است پس تو هم از طرف ما اين ايثار را جبران كن و بواسطه رضوان، احسانشان را جواب گو باش و در شب و روز حافظ و نگاهدارشان بوده و اهل و اولادى كه از ايشان باقى ماندهاند را بهترين جانشينان قرار بده و مراقب و حافظشان باش و شرّ و بدى هر ستمگر عنود و منحرفى را از ايشان و از هر مخلوق ضعيف و قوى خود كفايت نما و ايشان را از شر شياطين انسى و جنّى محفوظ فرما و اعطاء كن به ايشان برترين چيزى را كه در دور بودنشان از وطن های خويش از تو آرزو كردهاند و نيز به ايشان ببخش برتر و بالاتر از آنچه را كه بواسطهاش ما را بر فرزندان و اهل و نزديكانشان اختيار كردند، بار خدايا دشمنان ما بواسطه خروج بر ايشان آنان را مورد ملامت و سرزنش قرار دادند ولى اين حركت اعداء ايشان را از تمايل به ما باز نداشت و اين ثبات آنان از باب مخالفتشان است با مخالفين ما، پس تو اين صورتهائى كه حرارت آفتاب آنها را در راه محبّت ما تغيير داده مورد ترحّم خودت قرار بده و نيز صورتهائى را كه روى قبر ابى عبد اللَّه الحسين عليه السّلام مىگذارند و بر مىدارند مشمول لطف و رحمتت قرار بده و همچنين به چشمهائى كه از باب ترحم بر ما اشك ريختهاند نظر عنايت فرما و دلهائى كه براى ما به جزع آمده و بخاطر ما سوختهاند را ترحم فرما. بار خدايا به فريادهائى كه بخاطر ما بلند شده برس، خداوندا من اين ابدان و اين ارواح را نزد تو امانت قرار داده تا در روز عطش اكبر كه بر حوض كوثر وارد مىشوند آنها را سيراب نمائى.
و پيوسته امام عليه السّلام در سجده اين دعاء را مىخواندند و هنگامى كه از آن فارغ شدند عرض كردم:
فدايت شوم اين فقرات و مضامين ادعيهاى كه من از شما شنيدم اگر شامل كسى شود كه خداوند عزّ و جلّ را نمىشناسد گمانم اين است كه آتش دوزخ هرگز به آن فائق نيايد!
📚كامل الزيارات، جعفر بن محمد، ترجمه ذهنى تهرانى، ص380
@Alfetrah
🏴 جلوهای از حقایق
🕯 ویژهنامه محرم (۵)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 همانگونه که گذشت،
عرفان و تصوّف گرایان بهگونهای به مبارزه با حادثه عاشورا پرداختهاند. عبدالقادر گیلانی مبتکر این شیوه، نزد اهل تسنّن بسیار گرامی به شمار میرود. باوجوداین هیچگاه حقیقت مخفی نمانده و حقایق بر قلم و گفتار برخی از علمای اهل تسنّن جاری شده و این شیوهها را رد کردهاند.
🔹 ابوالفرج ابن جوزی حنبلی که از دانشمندان بزرگ عامه است، دراینباره مینویسد:
«قد ذهب قوم من الجهّال بمذهب أهل السنّة، فقصدوا غیظ الرافضة، فوضعوا أحادیث فی فضل عاشوراء، ونحن برآء من الفریقین» [۵]
«این کارها را (برگزاری جشن و مجالس سرور و شادی در ایّام عاشورا) نواصبی از اهل شام انجام میدهند تا بهواسطه این اعمال شیعیان را آزار دهند. حتّی آنها برای این کارها احادیثی را جعل میکنند. ما از هر دو گروه (هم گروه اوّل که عزاداران باشند و هم گروه دوم کسانی که مجالس سرور در روز عاشورا برپا میکنند) اعلام بیزاری میکنیم.»
🔹 عینی حنفی که یکی دیگر از دانشمندان سنّی است، در ردّ این دیدگاه میگوید:
«اختلق أعداء أهل البیت أحادیث فی استحباب التوسعة علی العیال یوم عاشوراء والاغتسال والخضاب والاکتحال.» [۶]
«دشمنان اهلبیت احادیثی را در فضیلت، ارزش و استحباب عیدی دادن به خانواده و افزودن بر خرج و مخارج در روز عاشورا، جعل کردهاند.»
🔹 اینان کسانی را که معتقدند روز عاشورا عید است و درباره آزردن اهلبیت و شیعیانشان حدیث جعل کردهاند، بهعنوان «نواصب» خواندهاند.
🔘 پینوشت:
◽️ ۵. الموضوعات: ۲ / ۱۹۹
◽️ ۶. عمدة القاری: ۵ / ۳۴۷
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
✅فواید گوش كردن اذان
♦️شنیدن اذان انسان را از اهل آسمان
قرار مى دهد.
پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: همانا اهل آسمان از اهل زمین چیزى نمى شنوند مگر اذان
♦️شنیدنِ اذان اخلاق را نیكو مى كند،
امام على(علیه السلام) مى فرماید:
كسى كه اخلاقش بد است در گوش او اذان بگویید
♦️شنیدن اذان انسان را سعادت مند
مى كند.
پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: كسى كه صداى اذان را بشنود و به آن روى آورد، نزد خداوند از سعادت مندان است
♦️شنیدن اذان سبب دورى شیطان
مى شود. رسول اكرم
(صلى الله علیه وآله)
مى فرماید: شیطان وقتى نداى اذان را مى شنود فرار مى كند.
📚میزان الحكمه، ج۱، ص۸۲
📚همان، ج۱، ص۸۴. مجلسى،
📚بحارالانوار، ج۷۷ ص۱۹
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️شرکت در روضه
🌷از سفارش های عمومی عارف بالله حاج آقا سعادت پرور (رحمه الله) برپایی مجالس عزاداری حضرت ابا عبد اللّه الحسین عليهم السلام و سایر ائمه معصومین علیهم السلام بود.
بسیار بسیار به این نکته سفارش داشتند که در مجالس عزاداری شرکت کنید، مجالس عزاداری را گرم کنید، مجالس عزاداری را اگر می توانید خودتان اقامه کنید. اگر کسی می تواند واعظ باشد و نمی تواند مستمع باشد. نفس حضور در مجالس عزاداری سید الشهدا علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام راهگشای طریق سالکین می دانستند و سفارش اکید می فرمودند نه تنها خودتان شرکت کنید، بلکه خانواده تان را ترغیب بکنید، حتی اگر بچه کوچک در منزل دارید آنها را تشویق کنید، ترغیب کنید با خودتان به این مجالس ببرید.
استاد می فرمود: این میراث گذشتگان است که به دست ما رسیده و از گرانبهاترین میراث هایی است که به دست ما رسیده و ما هم باید آن را به دست نسل آینده خودمان با همان کیفیت برسانیم.
📚مصاحبه با یکی از شاگردان استاد سعادت پرور
@Alfetrah
✅استاد حاج آقا مجاهدی
🌷استاد کامل، عامل و محبوب ما مرحوم حاج آقا سعادت پرور ره روزی فرمودند:
«یک بار حاج آقا حسین فاطمی ره خدمت استادشان مرحوم شیخ جواد ملکی تبریزی ره عرض میکند: آیا من تبلیغ بروم؟ ایشان می فرماید: «برو! ولی کاری کن که کارت نگیرد!».
🍀این یک دستور و راهنمایی برای خودسازی و کسب اخلاص در همۀ اعمال و رفتار است باید تلاش و همّت کرد که هدف ما خدایی شود و عمل ما مورد توجه، پسند و پذیرش خداوند سبحان قرار گیرد. کسی که میخواهد کارش بگیرد هدفش این است که کارش مطلوب و مورد توجه مردم قرار گیرد؛ پس برای رضای مردم و لذّت نفسانی کار انجام میدهد در واقع میخواهد محبوب قلوب قرار گیرد و نامش بر سر زبانها افتد و دوباره او را دعوت کنند.
@Alfetrah
🏴 موضعگیری دیگر
🕯 ویژهنامه محرم (۶)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 چنانکه گذشت، گروهی به شهادت و قتل سیّدالشهداء علیهالسلام توسط یزید اقرار نمیکنند، بلکه منکر هستند. در مقابل آنها گروهی دیگر موضعگیری دیگری کردهاند. اینان که از دانشمندان بزرگ اهل تسنن نیز هستند و نزد آنان بسیار بلندمرتبهاند، بر قاتل بودن یزید اقرار دارند، امّا درباره واقعه کربلا نظر خاصی ندارند و به این حادثه عظیم تاریخی بیتوجهی میکنند.
🔹 ابن قیّم جوزیّه از برجستهترین شاگردان ابن تیمیّه میگوید:
«و نعتقد حبّ آل محمّد و أزواجه و سائر أصحابه رضوان اللّه تعالی علیهم، و نذکر محاسنهم و ننشر فضائلهم و نجلّ ألسنتنا و قلوبنا عن التطلّع فیما شجر بینهم، و نستغفر اللّه لهم و نتوسّل إلی الله تعالی باتّباعهم و نری الجهاد و الجماعة ماضیاً إلی یوم القیامة و السمع و الطاعة لولاة الأمر من المسلمین واجباً فی طاعة الله تعالی دون معصیته، لا یجوز الخروج علیهم و لا المفارقة لهم. و لا نکفّر أحداً من المسلمین بذنب عمله ولو کبر، و لا ندع الصلاة علیهم، بل نحکم فیهم بحکم النبی، و نترحّم علی معاویة، و نکل سریرة یزید إلی اللّه تعالی.»
«ما به خاندان رسول الله صلی الله علیه و آله و همسران پیامبر و دیگر اصحاب او محبت و اعتقاد داریم و فضایل و مناقب ایشان را نقل میکنیم و زبان و قلبهایمان را از نقل کارهای ناشایستی که از آنها سرزده، بازمیداریم و برای آنها طلب مغفرت میکنیم و پیروی از ایشان را وسیله توسّل به خدا قرار میدهیم... و کسی حق قیام بر ولی امر را ندارد، گرچه از او گناه کبیرهای سر بزند! تکفیر او بر کسی جایز نیست... و برای معاویه طلب رحمت میکنیم و یزید را به خداوند متعال واگذار میکنیم تا هر چه مقتضی ببیند در موردش عمل کند.»
🔹 شمسالدین ذهبی از بزرگان اهل تسنّن، بیتوجهی خود را بهرغم اعتراف به قاتل بودن یزید و شهید بودن سیّدالشهداء علیهالسلام اینگونه ابراز میکند:
«افتتح دولته بمقتل الشهید الحسین علیه السلام واختتمها بواقعة الحرّة، فمقته الناس.» [۷]
«او (یزید) حکومتش را با به شهادت رساندن حسین علیهالسلام آغاز کرد و سال آخر حکومتش به واقعه حرّه پایان یافت.»
🔹 او در ادامه میگوید:
«یزید ممّن لا نَسُبُْه ولا نُحِبُّه.» [۸]
«یزید از کسانی است که ما نه او را دشنام میدهیم و نه دوست میداریم.»
🔹 بیتوجهی به قضیّه سیّدالشهداء علیهالسلام روشی دیگر برای مبارزه و کمرنگ جلوه دادن ماجرای کربلاست که برخی از علمای عامه آن را برگزیدهاند.
🔘 پینوشت:
◽️ ۷. سیر اعلام النبلاء: ۴ / ۳۸
◽️ ۸. سیر اعلام النبلاء: ۴ / ۳۶
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🏴 چند پرسش
🕯 ویژهنامه محرم (۷)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 بهراستی آیا آنان باوجود آن همه تألیفات در تاریخ و علوم مذهبی، حقیقت را نمیدانند؟ اگر حقیقت را میدانند، چرا سکوت میکنند؟ نه انکار میکنند، نه تأیید، از طرفی چرا عمل یزید را زیر سؤال نمیبرند؟ و دهها چرای دیگر.
این بررسی و پژوهش پاسخ این پرسشها را از کلمات دیگر دانشمندانشان استنباط و استخراج خواهد کرد و عبارتهایی را در پی خواهد آورد که بنا بر آنها، برخی معتقدند که یزید، حسین بن علی علیهماالسلام را کشته و کار خوبی هم کرده است.
🔹 آری، این افراد، نهفقط برای شیعیان نفرتانگیزند، بلکه بزرگان سنّیها نیز آنان را لعنت و نفرین میکنند، چنانکه خواهد آمد.
🔰 چکیده بحث:
چنانکه گذشت، برخی از دانشمندان بزرگ اهل تسنّن، به روشهای گوناگون به مخالفت و مبارزه با زنده ماندن روز عاشورا و بقای نام سیّدالشهداء علیهالسلام پرداختهاند. آنان بهخوبی میدانستند که مسلمانان با شنیدن مقتل و مصیبتها و بلاهایی که بر فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله آوردهاند، خودبهخود حکومتهای جور و ظلم را زیر سؤال خواهند برد، پس باید با زنده ماندن این روز مبارزه کرد.
🔹 مبارزه آنان گاهی از راه تقوا، گاهی از طریق ایجاد شک در واقعه و قاتل بودن یزید و گاهی روش عرفانی است که بنا بر آن، سیّدالشهداء علیهالسلام را شهید و دارای کمال و درجه والایی میدانند که در روز عاشورا بدان دستیافته است و ازاینرو، عاشورا را روز فرح و شادی باید نامید!
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
حضرت عباس علیه السلام
به یاد دست قلم، تا بَرَم به دفتر، دست
به عرض عشق و ارادت، شوم قلم در دست
به طبع گفتم از این دست، دستها بنویس
که دست بهترازاین دست،حق نیاوردهست
بزن درون دوات این قلم به نیّتِ غسل
که با طهارت گویم از آن «مطهّر دست»
ببین ظهور «یَدُ الله فَوقَ اَیدیهِم»
که حیدرست بحق دست واوبه حیدر،دست
بریده دستِ اماننامهآوران بادا
که پای دادن جان، داده با برادر، دست
چه غم که زخم ببارد، اُحد شود تکرار؟
که برنداشت دمی حیدر از پیمبر، دست
دمی ز یاد گل یاس تشنه، غافل نیست
که روی آب کند قابِ عکسِ اصغر، دست
رسیده بود مگر هُرم تشنگی به فرات؟
که دیدآب چوآتش شدهست و مِجمَر،دست
عبث نبود لبِ خشک، تر نکرد از آب
نخورد آب که یابد به آب کوثر، دست
نوشت: عشق، فتوت، ادب، عطش، ایثار
قلم به دست،علم بودوگشت دفتر، دست
ببین به غیرت و همت، وفا، علمداری
که دست شد قلم از تن ولی علم در دست
چو تیر خورد به مشک، آبروی دریا ریخت
که یک حرم پی یک مشک بود یکسردست
مطیع امر ولی هر که میشود ز ادب
به روی چشم گذارد به امر رهبر، دست
بهراستی که نیاورده خَم به ابرویش
هرآنچه تیغ،فزون گشته و فزونتر دست
زجام عشق،چنان گشت وسر زپانشناخت
که بهر دستفشانی، نداشت دیگر دست
«چگونه سر ز خجالت بر آورم برِ دوست؟»
نه مشک، دارد آب و نه آبآور، دست
عمود آمد و بیدست رفت سر به سجود
نبود، ورنه به سر میگذاشت مادر، دست
علی به مهد زدش بوسه و حسین به خاک
چه نقشی اولدست و چه بردی آخردست
چه غم که بارگناهان به دوش سنگین ست
که فاطمه بَرَد از او به روز محشر، دست
بیارمشکل خودرامگوکه بیدست ست
که دست اوشده مشکلگشاتر ازهر دست
شعر:حاج علی انسانی
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🏴 چند پرسش
🕯 ویژهنامه محرم (۷)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 بهراستی آیا آنان باوجود آن همه تألیفات در تاریخ و علوم مذهبی، حقیقت را نمیدانند؟ اگر حقیقت را میدانند، چرا سکوت میکنند؟ نه انکار میکنند، نه تأیید، از طرفی چرا عمل یزید را زیر سؤال نمیبرند؟ و دهها چرای دیگر.
این بررسی و پژوهش پاسخ این پرسشها را از کلمات دیگر دانشمندانشان استنباط و استخراج خواهد کرد و عبارتهایی را در پی خواهد آورد که بنا بر آنها، برخی معتقدند که یزید، حسین بن علی علیهماالسلام را کشته و کار خوبی هم کرده است.
🔹 آری، این افراد، نهفقط برای شیعیان نفرتانگیزند، بلکه بزرگان سنّیها نیز آنان را لعنت و نفرین میکنند، چنانکه خواهد آمد.
🔰 چکیده بحث:
چنانکه گذشت، برخی از دانشمندان بزرگ اهل تسنّن، به روشهای گوناگون به مخالفت و مبارزه با زنده ماندن روز عاشورا و بقای نام سیّدالشهداء علیهالسلام پرداختهاند. آنان بهخوبی میدانستند که مسلمانان با شنیدن مقتل و مصیبتها و بلاهایی که بر فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله آوردهاند، خودبهخود حکومتهای جور و ظلم را زیر سؤال خواهند برد، پس باید با زنده ماندن این روز مبارزه کرد.
🔹 مبارزه آنان گاهی از راه تقوا، گاهی از طریق ایجاد شک در واقعه و قاتل بودن یزید و گاهی روش عرفانی است که بنا بر آن، سیّدالشهداء علیهالسلام را شهید و دارای کمال و درجه والایی میدانند که در روز عاشورا بدان دستیافته است و ازاینرو، عاشورا را روز فرح و شادی باید نامید!
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
سلام مهربان پدر ، مهدی جان
امروز دخیل می بندیم به دستان عمویتان ...
دخیل می بندیم به فرق مبارکی که شکافته شد ، به چشمان زیبایی که به خون نشست ، به قامت رعنایی که بر زمین افتاد ...
دخیل می بندیم به عمویی
که باب الحوائج است ...
... و زمزمه می کنیم ...
" عباس جان ...
شما برای ظهور حجت غریب خدا دعا کنید . "
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️زيارة قبر العباس بن علي علیه السلام
🌷قالَ الصَّادِقُ علیه السلام: إِذَا أَرَدْتَ زِيَارَةَ قَبْرِ الْعَبَّاسِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ هُوَ عَلَى شَطِّ الْفُرَاتِ بِحِذَاءِ الْحَائِرِ ....قُلْ:
🌸سلَامُ اللَّهِ وَ سَلَامُ مَلَائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِهِ الصَّالِحِينَ وَ جَمِيعِ الشُّهَدَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الزَّاكِيَاتِ الطَّيِّبَاتِ فِيمَا تَغْتَدِي وَ تَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ الْمُرْسَلِ وَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ وَ الدَّلِيلِ الْعَالِمِ وَ الْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ وَ الْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ فَجَزَاكَ اللَّهُ عَنْ رَسُولِهِ وَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ص أَفْضَلَ الْجَزَاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَ احْتَسَبْتَ وَ أَعَنْتَ- فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ جَهِلَ حَقَّكَ وَ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَتِكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ حَالَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ مَاءِ الْفُرَاتِ أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً وَ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ لَكُمْ مَا وَعَدَكُمْ جِئْتُكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَافِداً إِلَيْكُمْ وَ قَلْبِي مُسَلِّمٌ لَكُمْ وَ أَنَا لَكُمْ تَابِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ- حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لَا مَعَ عَدُوِّكُمْ إِنِّي بِكُمْ وَ بِإِيَابِكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ بِمَنْ خَالَفَكُمْ وَ قَتَلَكُمْ مِنَ الْكَافِرِينَ قَتَلَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ بِالْأَيْدِي وَ الْأَلْسُنِ-.....
🌸السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ- الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ وَ رِضْوَانُهُ وَ عَلَى رُوحِكَ وَ بَدَنِكِ أَشْهَدُ وَ أُشْهِدُ اللَّهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى مَا مَضَى عَلَيْهِ الْبَدْرِيُّونَ- الْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الْمُنَاصِحُونَ لَهُ فِي جِهَادِ أَعْدَائِهِ الْمُبَالِغُونَ فِي نُصْرَةِ أَوْلِيَائِهِ الذَّابُّونَ عَنْ أَحِبَّائِهِ فَجَزَاكَ اللَّهُ أَفْضَلَ الْجَزَاءِ- وَ أَكْثَرَ الْجَزَاءِ وَ أَوْفَرَ الْجَزَاءِ وَ أَوْفَى جَزَاءِ أَحَدٍ مِمَّنْ وَفَى بِبَيْعَتِهِ- وَ اسْتَجَابَ لَهُ دَعْوَتَهُ وَ أَطَاعَ وُلَاةَ أَمْرِهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَالَغْتَ فِي النَّصِيحَةِ وَ أَعْطَيْتَ غَايَةَ الْمَجْهُودِ فَبَعَثَكَ اللَّهُ فِي الشُّهَدَاءِ وَ جَعَلَ رُوحَكَ مَعَ أَرْوَاحِ الشُّهَدَاءِ وَ أَعْطَاكَ مِنْ جِنَانِهِ أَفْسَحَهَا مَنْزِلًا- وَ أَفْضَلَهَا غُرَفاً وَ رَفَعَ ذِكْرَكَ فِي عِلِّيِّينَ وَ حَشَرَكَ مَعَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ- مُقْتَدِياً بِالصَّالِحِينَ وَ مُتَّبِعاً لِلنَّبِيِّينَ فَجَمَعَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ رَسُولِهِ وَ أَوْلِيَائِهِ فِي مَنَازِلِ الْمُخْبِتِينَ فَإِنَّهُ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ.
📚كامل الزيارات، ص: 256
@Alfetrah
◾️روِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَیه السَلَام أَنَّهُ قَالَ:
مَنْ قَرَأَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ أَلْفَ مَرَّةٍ سُورَةَ الْإِخْلَاصِ نَظَرَ الرَّحْمَنُ إِلَيْهِ وَ مَنْ نَظَرَ الرَّحْمَنُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ أَبَداً
🌸از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:
هر کس در روز عاشورا سوره توحید را هزار مرتبه بخواند خداوند رحمن به وی نظر می کند و هر کسی که خداوند به او نظر کند هرگز عذاب نمی شود.
📚إقبال الأعمال، ج2 ؛ ص577
@Alfetrah
🏴 اقرار به قاتل بودن یزید
و تأیید کار او
🕯 ویژهنامه محرم (۸)
✍️آیتالله سید علی میلانی
🔹 گروهی دیگر از علمای اهل تسنن در راستای مبارزه و خاموش نمودن چراغ هدایت، قلم را بهگونهای دیگر چرخانده و پا را فراتر نهاده و به قاتل بودن یزید اعتراف نمودهاند. آنان در این شیوه به کار یزید بن معاویه رنگ و لعابی شرعی زده و او را در این جنایت تأیید میکنند!
آنان میگویند: حکومت یزید، شرعی بوده و امام حسین علیهالسلام بر حکومت شرعی الهی قیام نموده است!
🔹 بهعبارتیدیگر، تکلیف شرعی یزید و یزیدیان این بوده که حضرت را به قتل برسانند و (العیاذ بالله) قاتلان آن حضرت، به دستور خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عمل کردهاند!
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🏴 ابن خلدون و ستیزهجویی
با شهادت سیّدالشهداء علیه السلام
🕯 ویژهنامه محرم (۹)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 ابن خلدون مورخ نامی و مشهور، مقدّمهای بر کتاب تاریخ خود نوشته که با عنوان مقدمه ابن خلدون در محافل علمی معروف است. البته به این کتاب از بُعد خاصی توجّه کردهاند و شاید بعضی از نویسندگان کشور ما نیز از همان روی برای این کتاب و نویسندهاش احترام میگزارند.
حافظ سخاوی از بزرگان راویان حدیث و تاریخنگاران اهل تسنّن، در شرححال ابن خلدون مینویسد که استادم ابن حجر عسقلانی درباره دیدگاه استاد خودش ابوالحسن هیثمی، پیرامون ابن خلدون میگفت: ابوالحسن هیثمی را دیدم که به شدّت از ابن خلدون نکوهش میکرد و علیه او حرفهایی میزد.
🔹 ابن حجر در ادامه میگوید: از هیثمی علّت این موضعگیری را درباره ابن خلدون پرسیدم. او در پاسخ گفت:
«أنّه بلغه أنّه ذکر الحسین بن علی رضی اللّه عنهما فی تأریخه فقال: قتل بسیف جدّه.»
🌀 «چراکه ابن خلدون در تاریخ خود درباره حسین بن علی رضی اللّه عنهما میگوید:
آن شمشیری که حسین بن علی به توسّط آن به قتل رسیده، همان شمشیر جدّش پیامبر بوده است!»
🔹 ابن حجر میافزاید:
«فلمّا نطق شیخنا بهذه اللفظة أردفها بلعن ابن خلدون و سبّه و هو یبکی.» [۹]
🌀 «هنگامیکه شیخ ما این کلام را از قول ابن خلدون نقل کرد، بر او لعنت فرستاد و دشنام داد درحالیکه گریه میکرد و اشک میریخت!»
🔹 سپس سخاوی از ابن حجر عسقلانی نقل میکند که این کلام را در نسخه موجود از تاریخ ابن خلدون، نیافته است.
از اینجا معلوم میشود که نسخههای تاریخ ابن خلدون متفاوت بوده، ولی بنا بر نسخهای که در دست حافظ ابوالحسن هیثمی بوده، دیدگاه ابن خلدون درباره شهادت حسین بن علی، چنین بوده است. [۱۰]
🔹 این تصرفات در بسیاری از کتابهای تاریخی واقع شده است. آنگاهکه من به تاریخ ابن خلدون مراجعه کردم، متوجّه شدم که ناشر کتاب متذکر میشود که سه یا چهار صفحه از این کتاب حذف شده است [۱۱] و نسخهای از این چاپ که در اختیار من است، داستان کربلا و سیّدالشهداء علیهالسلام و کلام ابن خلدون و تاریخ این حادثه اصلاً وجود ندارد!
🔘 پینوشت:
◽️ ۹. الضوء اللامع: ۴ / ۱۴۷
◽️ ۱۰. الضوء اللامع: ۴ / ۱۴۷
◽️ ۱۱. تاریخ ابن خلدون: ۵ / ۵۰
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
امام حسین علیه السلام
عصر عاشورا
دختری بر جسم صد چاک پدر افتاده بود
وان بدن، آغوش بهر دخترش بگشاده بود
قتلگه محراب شد،دختر نماز عشق خواند
بوسههایش سجده بودوآن بدن سجاده بود
کعبنی پا در میانی کرد بهر تسلیت
بر حمایت عمهاش تا پای جان اِستاده بود
گر سپر زینب نمیشد کعبنی را بیگمان
جسم دختر هم کنار جسم باب افتاده بود
شاعر:علی انسانی
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدای لاله من یاس من کو
حاج علی انسانی
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🌷رسالة الامام سيد العابدين علي بن الحسينالمعروفة برسالة الحقوق
🌸و أَمَّا حَقُ ذِي الْمَعْرُوفِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَنْشُرَ لَهُ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَإِنَّكَ إِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِيَةً ثُمَّ إِنْ أَمْكَنَ مُكَافَأَتُهُ بِالْفِعْلِ كَافَأْتَهُ وَ إِلَّا كُنْتَ مُرْصِداً لَهُ مُوَطِّناً نَفْسَكَ عَلَيْهَا
🌸در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام آمده است:
«حق کسى که بتو نیکی کرده اینست که از او تشکر کنی و نیکی اش را یاد کنى و گفتار خیر را در باره او منتشر
کنى و میان خود و خدای سبحانه برایش دعای خالص کنى.
اگر این این کار را کردى او را در نهان و عیان قدردانى کردى و سپس اگر میسر شود خوبی او را با خوبی جبران کن و اگر نیازمند کمک نبود مراقب باش تا اگر مشکلی پیدا کرد فوراً به برای رفع مشکلش اقدام کنی»
📚تحف العقول، «رساله حقوق امام سجاد علیه السلام، ص255
@Alfetrah