eitaa logo
فــطـرت
1.8هزار دنبال‌کننده
684 عکس
123 ویدیو
95 فایل
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم و اهلک عدوّهم {کانال #فطرت به جهت اعلام جلسات و انتشار بیانات و آثار استاد معظم حاج آقای #مجاهدی می باشد} کانال زیرنظر استاد و بوسیله ادمین اداره میشود.
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️استاد حاج آقا مجاهدی: 🌷اهل مراقبه و اخلاص این‌گونه مواظبت می کنند که تعریف ها در آنها اثر نکند و آنها را از راه اخلاص خارج نکند. لذا عکس‌العمل نشان می‌دهند و برخورد می کنند. اینکه در حدیثی از حضرت صادق آمده که: «بر چهره تعریف کنندگان از شما خاک بپاشید»، کنایه از مخالفت کردن با تعریف و تمجید دیگران است. تعریف و تمجید حتّی در کارهایی که انسان در آینده انجام خواهد داد تأثیر می گذارد؛ در این صورت است که دیگر، کارها خالص برای خدا نیست. یعنی انسان سعی می کند عملش را خوب جلوه دهد تا تعریف و تمجید دیگران درست در آمده و پا برجا بماند و به طور مثال دوباره او را برای سخنرانی دعوت نمایند. لذا هر گاه طلبه هنگام منبر احساس چنین خطری کرد، فوراً صدایش را پایین بیاورد و جملات را ناهماهنگ بگوید یا لحظاتی توقف کرده و چیزی نگوید؛ مانند کسی که مطلب را فراموش کرده است ولی مطلب را به شنوندگان برساند. 🌸غرض این است که ما نباید از خطر ریاکاری غافل شویم. این خطری است که همۀ ما را تهدید می کند. ما دوست داریم بیشتر برای جلب توجّه دیگران و خوش آمد آنها تظاهر به خوبی ها کنیم و خود را خوب، مقدّس، عابد، زاهد، عالم و... نشان دهیم. در طبیعت ما اظهار نیکی وجود دارد، امّا اظهار خوبی ها برای غیر خدا ریا است مثل اظهار سکوت، ذکر گفتن، گردن را کج کردن، نگاه و سر را پایین انداختن، آه ممتد کشیدن، بلند گذاشتن محاسن، لباس سفید و پاکیزه پوشیدن و... 🌸هر یک از این موارد در جای خودش نیک است و می تواند با اخلاص، سبب قُرب به حق شود ولی انجام هر یک از آنها برای اظهار تدیّن، تقدّس، تواضع، جلب قلوب دیگران و کسب محبوبیت، سبب بُعد از خدا و سقوط انسان از کمالات می شود. @Alfetrah
‍ شرط وصال یكى از علماء بزرگ (مرحوم آیة الله سید باقر مجتهد سیستانى پدر آیة الله سید على سیستانى ومرحوم سید محمود مجتهد سیستانى ) در مشهد مقدس براى آنكه به محضر امام زمان عجل اللّه فرجه شرفیاب شود ختم اربعین زیارت عاشوراء را در چهل جمعه هر هفته در مسجدى از مساجد شهر آغاز می كند ایشان نقل میکردند: در یكى از جمعه هاى آخرین ، ناگهان شعاع نورى را مشاهده كردم كه از خانه نزدیك آن مسجدى كه من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم مى تابید، حال عجیبى به من دست داد، از جاى برخاستم و بدنبال آن نور به در آن خانه رفتم خانه كوچك و فقیرانه اى بود، از درون خانه نور عجیبى مى تابید. در زدم وقتى در را باز كردند، مشاهده كردم حضرت ولى عصر امام زمان روحی له الفداء در یكى از اتاق هاى آن خانه تشریف داشتند و در آن اتاق جنازه اى را مشاهده كردم كه پارچه اى سفید بروى آن كشیده بودند، وقتى من وارد شدم واشك ریزان سلام كردم ، حضرت بمن فرمودند: چرا اینگونه دنبال من مى گردى و رنج ها را متحمّل مى شوى؟ مثل این باشید (اشاره به آن جنازه كردند) تا من دنبال شما بیایم! 📌بعد فرمودند: این بانوئى است كه در دوره بى حجابى (رضا خان پهلوى ) هفت سال از خانه بیرون نیامده مبادا نامحرم او را ببیند! 📚شيفتگان حضرت مهدى(عج) ج ۳، ص ۱۵۸، گوهر صدف، ص ۴۸ ‌https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
🖤سلام امام زمانم🖤 برای آمدنت! نه! برای آوردنت! جمعه به جمعه ایستاده رو به روی کعبه ندبه های انتظار خوانده ایم "متی ترانا و نراک؟!" برایمان حکم انتظار بریده اند عجب سخت می گذرد... حبس در زمانه ای شده ایم که امام ما غائب است... جانم به فدایت ای کسی که 'خدا برای ما باقی گذاشته است'...♥️ 🕊أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🕊 ‌https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
استاد حاج آقا مجاهدی: 🌷ما طلبه ها باید بیش از دیگر اقشار جامعه مسئول وقت و اعمال خود باشیم. نباید وقت خود را صرفِ «هر چه دلمان خواست» کنیم. در قیامت دقیق و کامل باید پاسخگوی اعمال و رفتار خویش باشیم. استاد ما ره می فرمود: «آیت الله احمدی میانجی ره از علامه طباطبایی ره تقاضای یک درس کرده بود. ایشان فرموده بودند: باید فکر و تأمّلی کنم. پس از چند بار مراجعه در نهایت فرموده بودند: من هنوز نتوانستم جوابی برای سؤال خداوند در قیامت - که چرا این درس را دادی؟ - آماده کنم» ☘️این گونه برخوردها از چنین بزرگانی حکایت از بازخواستی سخت دارد که در قیامت از چون بنده و شما به عنوان یک طلبه سؤال خواهد شد. بزرگانی همچون علامه طباطبایی ره که یک کتاب علمی و درسیِ حوزه را که می خواهد تدریس کند، با تفکر و تأمّل و آمادهِ جواب برای خداوند اقدام می کند. حال بقیۀ اعمال و رفتار ما باید چگونه باشد؟ @Alfetrah
عارف بزرگ شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رضوان الله علیه عمده نظر در دو مطلب است: ♦️یکی غذای حلال ♦️دوم توجه در نماز و اصلاح آن اگر این دو درست باشد باقی درست میشود. عمده همً حقیر، اصلاح قلب است و ذکر « یا حی و یا قیوم» سحرگاه برای همین است. بین‌الطلوعین را به چهار قسمت تقسیم کنید: یکی اذکار و تسبیح، دیگر ادعیه، سوم قرائت قرآن و بالاخره فکری در اعمال روز گذشته اگر موفق به طاعتی بوده‌اید، شکری کنید و اگر خدای نکرده ابتلا به معصیتی شده اید، استغفار کنید. ‌https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
علامه سيدمحمدحسين حسینی تهرانی قدًس سِرّه سالک که آخر شب و بین الطلوعین بیدار نباشد ، به جایی نمی رسد هزار سال هم زحمت بکشد فایده ندارد این دستور اساسی است ‌https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
❇️استاد حاج آقا مجاهدی: 🌷توصیه شده که نمازِ روز سوم ماه صفر را بخوانید. 🌸کیفیت نماز به این صورت است: دو ركعت نماز، در ركعت اول، حمد و سوره فتح ‹‹إنا فتحنا›> و در رکعت دوم حمد و سوره توحيد بخواند و بعد از سلام صد مرتبه صلوات بفرستد و صد مرتبه بگويد: ‹‹اللَّهُمَّ الْعَنْ آلَ أَبِي سُفْيَانَ›› و صد مرتبه استغفار كند سپس حاجت خود را بخواهد. @Alfetrah
❇️امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود: 🌷لاَ تُجَاهِدِ الطَّلَبَ جِهَادَ اَلْغَالِبِ وَ لاَ تَتَّكِلْ عَلَى اَلْقَدَرِ اِتِّكَالَ اَلْمُسْتَسْلِمِ فَإِنَّ اِبْتِغَاءَ اَلْفَضْلِ مِنَ اَلسُّنَّةِ وَ اَلْإِجْمَالَ فِي اَلطَّلَبِ مِنَ اَلْعِفَّةِ وَ لَيْسَتِ اَلْعِفَّةُ بِدَافِعَةٍ رِزْقاً وَ لاَ اَلْحِرْصُ بِجَالِبٍ فَضْلاً فَإِنَّ اَلرِّزْقَ مَقْسُومٌ وَ اِسْتِعْمَالَ اَلْحِرْصِ اِسْتِعْمَالُ اَلْمَأْثَمِ. 🌸در طلب روزي مانند كسي كه براي پيروزي پيكار مي كند، مكوش و به تقدير نيز چندان تكيه مكن كه مانند شخص تسليم شده هيچ تلاشي نكني؛ در جستجوي فضل و روزیِ خدا برآمدن، از سنت است و انتخاب راه اعتدال در طلب روزي از عفت است. نه عفت مانع روزي است و نه حرص سبب افزايش روزي است. چرا كه روزي قسمت شده است و حرص ورزي موجب افتادن در ورطه گناه است. 📚تحف العقول، ص 404 @Alfetrah
ندای سعادت: 🏴 از - عليه‏ السّلام- پرسيدند: 🏴 «ما الزهدُ؟ قال: الرغبة فى التَقوى و الزَهادَةُ فى الدنيا.» چيست؟ فرمود: ميل به پرهيزگارى و بى ‏رغبتى در دنيا. 🏴 «فَما الغِنَى قال: رضِى النَفسِ بِما قُسِّم لَها و إن قلَّ.» چيست؟ فرمود: خشنودى نفس از قسمتش، هر چند اندك باشد. 🏴 «فما الفَقُر؟ قال: شَرَهُ النفسِ إلى كُلّ شى‏ءٍ.» چيست؟ فرمود: حريص بودن نفس به هر چيزى. 🏴«فما الجودُ؟ قال: بَذلُ المَجهودِ.» چيست؟ فرمود: بخشيدن به اندازه توانايى. 📚بحارالانوار؛ ج75، ص 103 تا 110، به نقل از کتاب پاسداران حریم عشق، تالیف آیة الله سعادت پرور ره 🌱 https://eitaa.com/Nedaysaadathttps://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
☘️ شهادت امام حسن مجتبی بر همه شیعیان آن حضرت علیه السلام تسلیت باد.🥀 @Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی: 🌷از جمله واژ‌گان غریب و محجور در میان عموم افراد جامعه، واژه شکر و سپاس در برابر الطاف و عنایات خداوند متعال و ائمه معصومین علیهم السلام است. شکر و سپاس در حالی به فراموشی سپرده شده است که اولین واجبات بر هر بنده‌ای می‌باشد. امرالمؤمنین  می‌فرمایند: «اول ما یَحِبُ عَلَیکُم للهِ سبحانَه شکرُ أیادِیه وَ ابتِغاءُ مَراضِیه». اولین چیزی که نسبت به خدای سبحان بر شما واجب و لازم است، شکر نعمت‌های او و به دست آوردن خوشنودی اوست. 🌷هنگام مشکلات و درخواست حوائج، به شدت به تضرّع و توسّل می‌پردازیم امّا پس از برآورده شدن خواسته خویش، فضل و لطفِ کریمانه محبوب، فراموش می‌گردد. ‹‹إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْکُرُونَ›› هر چند که غفلت از شکرگزاری از جمله معاصی محسوب نمی‌گردد امّا در عالم ادب و بندگی، همچون «ذَنبٌ لایُغفَر» گناه نابخشودنی است. @Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی: 🌷از جمله اشتباهاتی که در میان بسیاری از والدین وجود دارد آن است که: 🌸فکر می کنند همین اندازه که برای فرزندانشان وسایل بازی را تهیه کنند، کفایت می‌کند و سرگرم می‌شوند. یا آن که می‌گوید: بله، برای فرزندم وقت می‌گذرام. اما به چه صورت؟ آقا بچه را کنار خود و یا بر پای خود می‌نشاند اما سرگرم فضای مجازی است و بچه هم برای خود بازی می‌کند. نخیر! 🌸باید همراه او کودکی کنید، بازی کنید، بدوید، کشتی بگیرید، آداب را به تدریج و با زبان خودشان به آنها آموزش بدهید تا نیاز با شما بودن در وجود بچه ها تأمین شود. مخصوصاً تا هفت سالگی باید به خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها رسیدگی شود و به خصوص مادران که برای نظافت، حمام، وضع ظاهری، تربیت و صحبت کردن با کودکانشان باید وقت بگذارند. @Alfetrah
‍ آیت الله حق شناس آن کسانی که اهل معرفت و شناخت هستند از قبیل مرحوم فیض ره می فرمایند: اول شرط و اول قدم کسی که بخواهد سیر الی الله کند چیست؟ این است که از بیت ظلمت نفس و از این حجاب، مفارقت بکند. از این خانه ی تاریک نفس، بسوی خدا مسافرت بکند. خدا رحمت کند آقای شاه آبادی ره ایشان می فرمود: یعنی نظر به کثرت نداشته باشد نظر به تعیًنات نداشته باشد خودخواهی، خودبینی، همه اینها توجه به مقام کثرت است یک قدم جلو بیا داداش جون! اون وقت مسافر هستی و إلاً مدعی سیر هستی مدعی سفر هستی 📚مواعظ ج ۱ ص ۲۱۸ ‌https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
🔺علامه طباطبایی نقل میکند: معمولا ایشان (مرحوم استادآقای قاضی) در حال عادی، ده، بیست روزی در دسترس بودند و رفقا می آمدند و می رفتند و مذاکراتی داشتند، آن وقت دفعتاً ایشان نیست می‌شدند و چند روزی اصلاً پیدا نمی شدند. در خانه، مدرسه، مسجد، کوفه و سهله ابداً از ایشان خبری نبود، و عیالاتشان هم نمی‌دانستند کجا می رفتند و چه می‌کردند.هیچ کس خبر نداشت. رفقا در این روز هادر هر جا که احتمال می‌دادند مرحوم آقای قاضی را پیدا نمیکردند و اصلا نبود. بعد از چند روزی باز پیدا می‌شد، و درس و جلسه‌های خصوصی را در منزل و مدرسه دایر می‌کرد و غرایب و عجایب بسیار داشتند... 📚مهر تابان، ص۱۳۷، ۱۳۶ ‌https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
❇️عطيّه عوفى مى گويد: همراه با جابر بن عبدالله انصارى براى زيارت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرديم؛ وقتى به كربلا رسيديم، جابر وارد رودخانه فرات شد و غسل (زيارت) كرد؛ آنگاه لنگى بر كمر بست و حوله اى بر دوش انداخت (همانند لباس محرم) و سپس خود را خوشبو نمود و به سمت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرد. به هنگام حركت همواره ذكر مى گفت، تا آنكه به قبر نزديك شديم. ☘️در آن هنگام به من گفت: دستم را روى قبر بگذار. هنگامى كه دستش را روى قبر گذاشتم، جابر بيهوش بر روى قبر افتاد. من آب به صورت جابر پاشيدم تا به هوش آمد. آنگاه سه بار صدا زد «يا حسين» و ادامه داد: «حَبيبٌ لا يُجيبُ حَبيبَهُ»؛ (آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟!) سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟» ☘️سپس افزود: «فَأَشْهَدُ أَنَّكَ ابْنُ خَيْرِ النَّبِيِّينَ، وَ ابْنُ سَيِّدِ الْمُؤْمِنينَ، وَ ابْنُ حَليفِ التَّقْوى، وَ سَليلُ الْهُدى، وَ خامِسُ أصْحابِ الْكِساءِ، وَ ابْنُ سَيِّدِ النُّقَباءِ، وَ ابْنُ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ النِّساءِ، وَ ما لَكَ لاتَكُونُ هكَذا وَ قَدْ غَذَّتْكَ كَفُّ سَيِّدِ الْمُرْسَلينَ، وَ رُبِّيتَ فِي حِجْرِ الْمُتَّقينَ، وَ رَضَعْتَ مِنْ ثَدْىِ الاِْيمانِ، وَ فُطِمْتَ بِالاِْسْلامِ، فَطِبْتَ حَيّاً، وَ طِبْتَ مَيِّتاً، غَيْرَ أَنَّ قُلُوبَ الْمُؤْمِنينَ غَيْرُ طَيِّبَة لِفِراقِكَ، وَ لا شاكَّة فِي الْخِيَرَةِ لَكَ، فَعَلَيْكَ سَلامُ اللهِ وَ رِضْوانُهُ، وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلى ما مَضى عَلَيْهِ أَخُوكَ يَحْيَى بْنُ زَكَرِيّا»؛ «گواهى مى دهم كه تو فرزند بهترين پيامبران و فرزند سرور مؤمنان و فرزند هم پيمان تقوا و از سلاله هدايتى. تو پنجمين فرد از اصحاب كسايى، و فرزند بزرگ نقيبان و فرزند فاطمه اى كه بانوى همه زنان است. چرا چنين نباشد! (و اين همه شرافت و بزرگى نداشته باشى) در حالى كه بزرگ پيامبران با دست خويش به تو غذا داد و در دامن پرهيزكاران پرورش يافتى و از پستان ايمان شير نوشيدى و با اعتقاد به اسلام از شير باز گرفته شدى؛ تو پاك زيستى و پاك از دنيا رفتى، جز آنكه دل هاى مؤمنان از فراقت آسوده نيست در حالى كه شك ندارند جايگاه بلندى براى توست؛ پس سلام و رضوان الهى بر تو باد. و (من) گواهى مى دهم كه تو بر همان طريقى رفتى كه برادرت يحيى بن زكريا رفت و در دفاع از حقّ به شهادت رسيد» ☘️آنگاه چشمش را (مانند يك انسان بينا) به اطراف قبر گردانيد و (و خطاب به ساير شهيدان) گفت: أَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الاَْرْواحُ الَّتي حَلَّتْ بِفِناءِ الْحُسَيْنِ، وَ أَناخَتْ بِرَحْلِهِ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ، وَ آتَيْتُمُ الزَّكاةَ، وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ، وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ جاهَدْتُمُ الْمُلْحِدينَ، وَ عَبَدْتُمُ اللهَ حَتّى أَتاكُمُ الْيَقينُ. «درود بر شما اى ارواحى كه بر آستان حسين فرود آمده، و در كنارش آرام گرفتيد؛ گواهى مى دهم كه شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد، امر به معروف و نهى از منكر نموديد و با ملحدان و بى دينان پيكار كرديد و تا هنگام مرگ خدا را عبادت نموديد» ☘️آنگاه افزود: وَ الَّذي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ لَقَدْ شارَكْناكُمْ فيما دَخَلْتُمْ فيهِ «سوگند به خدايى كه محمد را به حق براى پيامبرى برانگيخت، ما با شما شهيدان در راهى كه وارد شده ايد، شريكيم» «عطيّه» كه اين سخن را شنيد، با شگفتى پرسيد: «چگونه ما شريك (رزم و شهادت) آنها هستيم، با آن كه (براى يارى حسين(عليه السلام)) نه فراز و نشيبى را پيموديم و نه شمشيرى زديم، درحالى كه اينان، ميان سرها و بدن هايشان جدايى افتاد (و به شهادت رسيدند) و فرزندانشان يتيم شدند و زنانشان بى شوهر؟» ☘️جابر پاسخ داد: يا عَطيَّةُ! سَمِعْتُ حَبيبي رَسُولَ اللهِ(صلى الله عليه وآله) يَقُولُ: «مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ، وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْم أُشْرِكَ في عَمَلِهِمْ»، وَ الَّذي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبيّاً إنَّ نِيَّتي وَ نِيَّةَ أَصْحابي عَلى ما مَضَى عَلَيْهِ الْحُسَيْنُ وَ أَصْحابُهُ «اى عطيّه! از حبيبم رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «هركس گروهى را دوست داشته باشد در قيامت با آنان محشور خواهد شد و هر كس عمل گروهى را دوست داشته باشد، در عمل آنها شريك است». سوگند به خدايى كه محمّد را به حق براى رسالت برانگيخت، [اگر من بر اثر ناتوانى نتوانستم همراه امام حسين(عليه السلام) باشم]، ولى نيّت و خواسته من و يارانم، بر همان مسيرى است كه حسين(عليه السلام) و يارانش پيموده اند.» 📚 بشارة المصطفى لشيعة المرتضى، ص: 74 @Alfetrah
ﺧﻮﺷﺎ ﺭﺍﻫﯽ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﺎﻧﺶ ﺣﺴﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﺧﻮﺷﺎ ﭘﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺣﺴﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﺧﻮﺷﺎ ﻓﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺯﻭّﺍﺭ ﺣﺴﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﺧﻮﺷﺎ ﻣﺮﮔﯽ ﮐﻪ ﺁﻏﺎﺯﺵ ﺣﺴﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻤﺖ ﮐﻨﺪ ﭘﺎﯼ ﭘﯿﺎﺩﻩ در آن راهی که پایانش حسین است 🏴 اربعین حسینی بر همه شیعیان و محبان حضرت سیدالشهداءتسلیت🏴 @Alfetrah
📌چهارده محور اساسی درمتن زیارت اربعین (استادجوادمحدثی) ♦️۱. {ترسیم سیمای امام حسین} زیارت اربعین، همچون بسیاری از زیارتنامه های دیگر با «سلام» آغاز می‌شود که نشانه تولاّی شیعی نسبت به اولیای دین است و مخاطب این سلام، با اوصاف و القابی یاد می‌شود که هر کدام، بُعدی از ابعاد شخصیت سیدالشهدا را نشان می‌دهد. از آن حضرت، با عناوینی همچون ولیّ خدا، حبیب خدا، خلیل خدا، برگزیده خدا، شهید مظلوم، گرفتار رنج‌ها و مصیبت‌ها و کشته اشک‌ها یاد می‌شود «... السلام علی اسیر الکُرُبات و قتیل العَبَرات...». پس از بیان این اوصاف و مقامات، زائر در پیشگاه خدا شهادت می‌دهد که آن امام شهید، ولیّ خدا و فرزند ولیّ خدا و صفیّ پروردگار و فرزند صفیّ خداست، تا این گواهی، عمق ایمان و باور زائر را نشان دهد و این اعتقادات را در جان او بنشاند. ♦️۲. {ویژگی‌های امام حسین(ع)} در فراز بعد، به برخی از اوصاف ویژه و کرامت‌ها و ارجمندی‌های آن امام شهید اشاره شده است. از جمله این‌که: آن حضرت، به کرامت الهی در سایه شهادت، نائل آمده است؛ آن حضرت، از سعادت ویژه ای که عنایت الهی است برخوردار است؛ طینت و سرشت او و ولادتش، پاک و پاکیزه و دور از هر آلودگی است؛ او یکی از سروران و یکی از رهبران و یکی از مدافعان حق و دین است؛ او، میراث‌دار خط انبیا و حجّت الهی بر همه بندگان خداست. ♦️۳. فلسفه قیام عاشورا درباره نهضت عاشورا تحلیل های گوناگونی ارائه می‌شود و اهداف مختلفی برای آن قیام خونین بیان شده است. آنچه در این زیارتنامه مطرح است، «هدف هدایت و نجات و بیداری امّت» است. آن حضرت در دعوت مردم به راه خدا و سنّت پیامبر(ص) و احکام قرآن چنان عمل کرد که راه عذر و بهانه را بر همه بست و اتمام حجّت نمود: «فَاَعْذَرَ فیِ الدُّعآءِ، وَمَنَحَ النُّصْحَ». گاهی بیداری جامعه و شکستن جوّ خفقان و مبارزه با بدعت‌ها و انحراف‌ها، «خون» می‌طلبد. امام، خون خویش را در راه خدا نثار کرد: «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیک»، با این هدف که مردم را از جهالت و گمراهی درآورد و فضای حیرت و سرگشتگی را بشکند و تکلیف بندگان خدا را روشن کند: «لِیسْتَنْقِذَ عِبادَک مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ». درباره عبرتهای عاشورا و جهل و بی بصیرتی مردم بسیار سخن می‌توان گفت. وضع جامعه به گونه ای شده بود که تنها خون مطهّر فرزند رسول خدا(ص) می‌توانست انقلابی ایجاد کند و زلزله ای در ارکانِ حکومت اموی که بر پایه جهل مردم استوار بود، بیافکند. ♦️۴. شناخت چهره مخالفان چه کسانی، با چه ویژگی هایی و با چه اهدافی به جنگ با امام حسین(ع) آمدند و دست به آن جنایت عظیم زدند؟ هدفشان چه بود که جز با کشتن ثارالله به آن نمی‌رسیدند؟ 💥 در فراز بعدی، ویژگی های گروههای ائتلافی بر ضدّ ولیّ خدا را ـ که در حقیقت بروز بغض و کینه های دیرینشان از صدر اسلام بود ـ ترسیم می‌کند: ● فریب خوردگان دنیا: «غَرَّتْهُ الدُّنْیا»؛ ●فروختن آخرت به بهای ناچیز دنیا «وَشَری‏ آخِرَتَهُ»؛ ●هواپرستی: «وَتَرَدّی‏ فی‏ هَواهُ»؛ ●به خشم آوردن خدا و پیامبر و امام؛ ●پیروی از منافقان و تفرقه افکنان و گنهکاران. ♦️۵. جهاد تا شهادت جهاد در راه خدا، همراه با صبر بر ادای تکلیف و اخلاص در مبارزه و ادامه جهاد تا مرز شهادت و حتّی پس از شهادت، یعنی اسارتِ آزادیبخش آل الله، تضمین کننده حیات و بقای دین و خنثی کننده توطئه امویان ضد اسلام بود: «فَجاهَدَهُمْ فیک صابِراً مُحْتَسِباً، حَتّی‏ سُفِک فی‏ طاعَتِک دَمُهُ، وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ». احیای دین و مبارزه با بدعت های ضد اسلامی، قربانی و فدایی می‌خواهد. آنکه گام در این راه می‌نهد، هم باید اهل جهاد باشد، هم صبر و مقاومت، هم اخلاص، هم آمادگی برای فدا کردن خون و تحمّل هتک حرمت‌ها نسبت به خودش و خانواده اش. امام ◇ عزیزِ خدا و رسولِ خدا بود، امّا در صحرایی سوزان به محاصره آن نامردان گرفتار شد، تشنگی خود و فرزندان و یارانش، عریان کردن پیکر پاکش، بریدن سرش، بر نیزه کردن سر مطهرش، آتش زدن خیمه‌ها، اسب تاختن بر جسد مطهّرش، غارت خیام، به اسیری گرفتن اهل بیت(ع) و... همه در راه خدا بود و آن حضرت، با گفتن «الهی رضیً بقضائک» خود را برای همه این مصائب آماده ساخته بود. ♦️۶. لعن و تبرّی از دشمنان در بسیاری از زیارتنامه‌ها، در کنار سلام به عنوان موالات و همسویی، «لعن» دشمنان هم دیده می‌شود که نشانه تبرّی از ظالمان و دشمنان اهلبیت(ع) است. هم لعن زائر بر قاتلان و کافران و هم درخواست لعن الهی بر آنان که نمونه اش در این زیارت وارد شده است: «اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً». درخواست لعنت و عذاب خدا بر جنایتکاران عاشورا، روح معادات و تبرّی را می‌رساند و زائر را در خطّ دشمنی با دشمنان خدا و پیامبر(ص)، ثابت قدم‌تر می‌سازد. ‌https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
♦️۷. {پیوند امام با خطّ رسالت} وقتی در زیارت امام حسین، پیامبر و امیرمؤمنان و خاندان نبوت و عصمت را می‌خوانیم، تأکیدی بر ارتباط آن شهید با این خاندان رفیع و نورانی است. در زیارت دیگر نیز چنین است که بر امام حسین به عنوان فرزند پیامبر، فرزند فاطمه، فرزند امیر مؤمنان علیهم السلام، وارث انبیا:، امین خدا، فرزند امین خدا، فرزند وصیّ خدا، فرزند وصیّ پیامبر سلام می‌دهیم تا این پیوند را آشکار و علنی سازیم و این نکته، خنثی کننده توطئه دشمنان است که می‌کوشند شهدای کربلا را جدا از دودمان نبوت و آل الله معرّفی کنند. ♦️۸. {حیات سعادتمندانه} از سخنان امام حسین(ع) است که فرمود: «موتٌ فی عزٍّ خیراًً من حیاةٍ فی ذلّ»؛ مرگ عزتمندانه بهتر از زندگی ذلیلانه است. در فراز دیگری از زیارت، از آن امام شهید به عنوان کسی یاد می‌شود که زندگی اش سعادتمندانه «عِشتَ سَعیدا» و مرگش ستوده و خدا پسند «مَضیْتَ حمیداً» و شهادتش مظلومانه «مظلوماً شهیداً» بود. خداوند هم وعده نصرت و عزت و حیات ابدی به کشتگان راه خدا و مجاهدان راه حق و هم وعده نابودی مستکبران و کیفر ظالمان را داده است؛ چه به سرعت و چه در زمانی طولانی؛ چه در دنیا و چه در آخرت. این است که زائر، بر حتمی بودن وعده های الهی در این موارد تأکید می‌کند: «وَاَشْهَدُ اَنَّ اللهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَک، وَمُهْلِک مَنْ خَذَلَک». ♦️۹. {بیزاری از همفکران اهل ظلم} 📌در فرهنگ دینی، هم جنایتکاران و ظالمان مطرود و ملعونند و هم کسانی که هرچند در ظاهر ساکت بوده اند و با جنایتکاران همکاری نداشته اند، ولی در دل و باطن به کار آنان راضی بوده اند، شریک جرم اند. این حقیقت، در زیارت های متعددی (از جمله زیارت عاشورا) آمده است. در اینجا هم لعنت خدا بر کسانی است که امام را کشتند و به او ظلم کردند و بر جماعتی است که این واقعه را شنیدند، ولی به آن راضی و خشنود بودند. ساکتان در برابر فتنه و رضایت دهندگان قبلی به عمل دشمنان خدا و رسول(ص)، با آنان همسو و هم سرنوشت شمرده می‌شوند: «وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِک فَرَضِیتْ بِهِ». از این رو، شیعه زائر، موضع خود را شفاف و روشن بیان می‌کند و خود را در خطّ اولیای خدا و در مقابل دشمنان خدا و اهلبیت اعلام می‌دارد و خدا را هم بر این موالات و معادات، گواه می‌گیرد: «اَللّهُمَّ اِنّی‏ اُشْهِدُک اَنّی‏ وَلِیٌّ لِمَنْ والاهُ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُ». و سرانجام این پیروی از خاندان عصمت و ولایت پذیری از آنان، آمادگی برای بذل جان خود و پدر و مادر و عزیزانش در راه آنان است: «بِاَبی‏ اَنْتَ وَاُمّی‏ یا بْنَ‏ رَسُولِ اللهِ». ♦️۱۰{باز هم تأکید بر دودمان پاک} «اَشْهَدُ اَنَّک کنْتَ نُوراً فیِ‏الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ» این فراز، گواهی بر دودمان پاک پیامبر(ص)، طهارت و شرافت نسبت اهلبیت، دوری از آلودگی های اعتقادی و اخلاقیِ دوران جاهلیّت است. آیه تطهیر در قرآن (احزاب/۳۳) بر طهارت کامل و عصمت اهلبیت پیامبر(ص) گواهی می‌دهد. بحث از نیاکان پاک و موحّد ائمّه اطهار و تبارشناسی توحیدی این خاندان، نکته دیگری است که در این زیارت بر آن تأکید شده است. ♦️۱۱{جایگاه والای امامت و ائمّه(ع)} نقشی که امامان شیعه، از جمله سیدالشهدا(ع) در جامعه اسلامی داشته اند، نقش هدایت، رعایت، اِعانت و حفاظت از آیین و اهل ایمان بوده است. این خاندان، هم تکیه گاه مسلمانان، هم ستونِ اسلام و هم پناهگاه شیعه بودند. امام در این فقره از زیارت، یکی از دعائم دین، ارکان مسلمین و معقِل مؤمنین به شمار آمده و با اوصافی چون: بَرّ، تقیّ، رضیّ، زکیّ، هادی و مهدی معرفی شده است، که همه امامان چنین بوده اند؛ افزون بر اینکه امام حسین(ع) پدر بقیه امامان بعدی است. این از ویژگی های آن حضرت در روایات بیان شده که ائمه، از نسل اویند. این ویژگی‌ها، به خصوص حجّت بودنشان «والحجّة علی اهل الدّنیا» جایگاه رفیع آنان را در منظومه فکری و عملی و اجتماعی و سیاسی امت پیامبر(ص) نشان می‌دهد و تبعیت از این نشانه های هدایت را ضامن درستی راه و رسیدن به مقصد می‌داند. ‌https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
♦️۱۲{ایمان، تسلیم، تبعیّت} این سه عنصر، عوامل اصلی هدایت و سعادت در خطّ ائمه(ع) است. ما شیعیان، به امامت آنان ایمان داریم «مؤمن بکم» و رجعت آنان در آخرالزّمان را باور کرده ایم «وَبِاِیابِکمْ مُوقِنٌ» و با همه آیین‌ها و سنت های دینی آن را ابراز می‌کنیم و تسلیم و محض و تبعیت کامل نسبت به آنان داریم؛ چه در مرحله قلبی، چه در مرحله عملی: «وَقَلْبی‏ لِقَلْبِکمْ سِلْمٌ، وَاَمْری‏ لِأَمْرِکمْ مُتَّبِعٌ». این ایمان و تسلیم و تبعیّت، عنصر دیگری را می‌طلبد به نام «نصرت» همانگونه که یاران امام حسین(ع) در کربلا به او ایمان داشتند و تسلیم فرمان و تابع حرکت امام بودند و با همه توان از آن حضرت دفاع کردند تا به فیض شهادت رسیدند، زائر حسینی در اربعین هم، همین مراتب و مراحل را ابراز می‌دارد و همه توان و امکانات خویش را در راه ائمه: قرار می‌دهد، تا خداوند اذن دهد و دولت کریمه اهل بیت، با رهبری حضرت ولیّ عصر (عج) شکل گیرد: «وَنُصْرَتی‏ لَکمْ مُعَدَّةٌ، حَتّی‏ یاْذَنَ اللهُ لَکمْ». اینکه امروز یاری ما به این خاندان چگونه می‌تواند باشد، جای تأمل و سخن بسیار دارد. کدام عمل، در راستای مواضع ائمّه به شمار می‌آید؟ امکانات قابل عرضه ما برای «نصرت» چیست؟ زیرا فقط با شعار «گوش به فرمان توییم» مشکلی حلّ نمی‌شود. ♦️۱۳. {اعلام مَواضع} در زیارت جامعه کبیره، زیارت عاشورا و زیارت های دیگر، از جمله در همین زیارت اربعین، این تعبیر دیده می‌شود: 📌«فَمَعَکمْ مَعَکمْ لامَعَ عَدُوِّکمْ»؛ این یعنی داشتن موضع، اعلام موضع، پایداری بر سر موضع، همسو نشدن با دشمنان و حمایت از خطّ ائمّه(ع). این «معیّت» و همراهی با أئمّه چگونه است؟ اگر امامان در عصر ما حضور داشتند، در جناح بندی های سیاسی در کدام جهت بودند؟ در مسائل بین المللی چه موضعی داشتند؟ با استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل و گروههای تکفیری و حکومت های مزدور بیگانه و حاکمان وابسته به استکبار چه برخوردی داشتند و نسبت به مسائلی همچون فلسطین چه موضعی می‌گرفتند؟ شناخت ما از ائمّه، موضع آنان را به ما نشان می‌دهد. خطّ ائمّه، امروز هم جلوه‌ها و نمادهایی دارد؛ همچنان که خطّ دشمنانشان نیز، در اشکال گوناگون ظهور و بروز دارد. این فراز زیارت، باز هم تأکیدی بر تولّی و تبرّی است. ♦️۱۴. {درود پایانی} پایان بخش زیارت، این فراز است: «صَلَواتُ اللهِ عَلَیکمْ، وَعلی‏ اَرْواحِکمْ‏ وَاَجْسادِکمْ، وَشاهِدِکمْ وَغآئِبِکمْ، وَظاهِرِکمْ وَباطِنِکمْ، آمینَ رَبَ‏ الْعالَمینَ». در این فراز، اوّلاً در احترام و بزرگداشت آنان، «صلوات خدا» را بر آنان خواستار شده ایم، که برتر از درودهای ما بندگان است. ثانیاً درودهای الهی را نسبت به همه آنان و همه جوانب حیاتشان خواستارشده ایم؛ چه بر روح و جانشان، چه بر پیکرهای مطهرشان، چه بر آنان که هستند یا نیستند، چه ظاهر و چه باطن، که شامل امامان معصوم شهید(ع) نیز می‌شود که آمده اند و رفته اند، هم بر امام عصر که هم «ظاهر» است (هرچند از دید ما غایب است) و هم «شاهد» است. (هرچند ما او را نمی‌بینیم). ‌https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
🌻نتیجه‌گیری زیارت اربعین، نوعی «تجدید میثاق» با امام حسین و اهلبیت و امامان معصوم علیهم السلام است. ابراز وفاداری نسبت به آنان و راه و مّرامشان، ابراز عداوت و برائت نسبت به قاتلان و دشمنان آنان، تولّی و تبرّی، اعلام آمادگی برای جانفشانی در راه مقدّس آنان، بیان مواضع و همبستگی با خطّ نورانی اهلبیت پیامبر، تبعیّت و تسلیم و نصرت، شناخت چهره های حق و باطل و رهبران «نور» و «نار» و مسئله جهاد و شهادت و خطّ ایثارگری در راه مکتب و عقیده، که دستاورد شناخت فلسفه عاشورا و قیام حسینی است. این سرفصل‌ها در زیارت اربعین بازگویی می‌شود و زائر حسینی این باورها را از دل بر زبان جاری می‌کند، تا زمینه رسوخ قلبی و نمود اجتماعی آن فراهم آید. توفیق الهی نصیبمان باد تا در اربعین حسینی، آن امام شهید را با این زیارتنامه زیبا و پرمعنا که آموزه حضرت صادق(ع) به شیعه است، در کنار حرم باصفایش زیارت و عرض ادب کنیم؛ آمین یاربً العالمین ‌https://t.me/maareffetratتلگرام @Alfetrahایتا
❇️استاد حاج آقا مجاهدی: 🌷امام صادق  به عباد بن کثیر بصری می‌فرمایند: «وای بر تو ای عباد! از ریا بپرهیز! زیرا هر کس برای غیر خدا عملی انجام دهد، خداوند او را واگذار به کسی می کند که به خاطر او عمل را انجام داده است» 🌸آیت اللّه بهجت  برای ترک ریا ما را توجّه داده اند به اینکه ریای اکبر و بزرگ‌تر کنیم. این ریا ریای خوب و مطلوب است منظور این است که انسان طبعاً دوست دارد عمل خود را به دیگری نشان دهد و طبعاً هر چه که آن شخص بزرگ‌تر و مهمتر باشد دوست دارد بیشتر پیش او ریا کند و اعمالش را به او نشان دهد. هر چه شخص مورد نظر مقامش بالاتر باشد او را بر شخص قبلی ترجیح می دهد و پیش او ریا می کند. ایشان توصیه می کردند که انسان این روند را ادامه دهد و ببیند بزرگترین شخصیت و مقام کیست؟ بجز خدای متعال عزّوجّل کسی بزرگتر از او نیست. 🌸بنابراین باید فقط برای او ریا کرد و تنها برای رضایت و خشنودی او اعمال را انجام داد نه برای دیگران و اخلاص همین است. @Alfetrah
❇️صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا حَمَلَ وَحْيَكَ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَحَلَّ حَلَالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ عَلَّمَ كِتَابَكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ أَدَّى الزَّكَاةَ وَ دَعَا إِلَى دِينِكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا صَدَّقَ‏ بِوَعْدِكَ وَ أَشْفَقَ مِنْ وَعِيدِكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُيُوبَ وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْكُرُوبَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ وَ كَشَفْتَ بِهِ الْغَمَّاءَ وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ وَ نَجَّيْتَ بِهِ مِنَ الْبَلَاءِ 🌷و صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا رَحِمْتَ بِهِ الْعِبَادَ وَ أَحْيَيْتَ بِهِ الْبِلَادَ وَ قَصَمْتَ بِهِ الْجَبَابِرَةَ وَ أَهْلَكْتَ بِهِ الْفَرَاعِنَةَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوَالَ وَ حَذَّرْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوَالِ وَ كَسَرْتَ بِهِ الْأَصْنَامَ وَ رَحِمْتَ بِهِ الْأَنَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا بَعَثْتَهُ بِخَيْرِ الْأَدْيَانِ وَ أَعْزَزْتَ بِهِ الْإِيمَانَ وَ بَتَرْتَ بِهِ الْأَوْثَانَ وَ عَظَّمْتَ بِهِ الْبَيْتَ الْحَرَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ وَ سَلِّمْ تَسْلِيماً. ☘️رحلت جانگداز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر همه مسلمانان جهان تسلیت باد.🥀 📚مفاتیح الجنان، صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله @Alfetrah
🌷قالَ النبی صلی الله علیه و آله: ‏ 🌸منْ طَلَبَ رِضَا مَخْلُوقٍ‏ بِسَخَطِ الْخَالِقِ سَلَّطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ ذَلِكَ الْمَخْلُوقَ هر کسی خوشنودی مخلوق را به بهای خشم خالق بجوید خداوند عزّ و جلّ همان مخلوق را بر او مسلط می کند. 📚تحف العقول؛ ص52 @Alfetrah
🌷امام حسن مجتبی صلوات اللّٰه علیه براى مردم سخنرانى كرد و فرمود: اى مردم بشما خبر دهم از حال برادرى كه داشتم كه در نظرم از همه مردم بزرگتر بود و بالاترين چيزى كه او را در نظرم بزرگ كرده بود، پستى و حقارت دنيا در نظر او بود، او از تسلط‍‌ شكم خارج شده بود ... پراشتها و ناراضى و ملول نبود، بيشتر عمرش خاموش بود و چون سخن مي گفت بر گويندگان غلبه مي كرد، وارد جدال و ستيزه نمي شد، و در دعوا شركت نميكرد، دليلى نمى‌آورد تا قاضى را بيابد (جز با دليل سخن نميگفت يا صبر ميكرد تا خدا را حاكم يابد) از برادرانش غفلت نمی کرد، و چيزى را بدون آنها بخود اختصاص نمي داد، لاغر بود و مردم ناتوانش مي شمردند، ولى چون پاى مردى بميان مى‌آمد شير جهنده بود، كس را بكردارى كه عذر خواهى از آن ممكن است سرزنش نميكرد (و صبر ميكرد) تا عذرخواهى حاصل شود، 🌷آنچه را (بديگران) ميگفت خودش ميكرد و آنچه را هم (براى تقيه يا مصلحت ديگرى بمردم) نمي گفت خودش ميكرد [بمردم احسان ميكرد چه وعده ميداد و چه نميداد] چون دو كار برايش پيش مى‌آمد كه نميدانست كداميك آنها بهتر است، هر يك را بهواى نفس نزديكتر ميديد مخالفت ميكرد و بيمارى و دردش را جز بكسى كه اميد بهبودى از او داشت اظهار نمينمود، و جز با كسى كه اميد خير خواهى داشت مشورت نميكرد، دلتنگ نميشد و ناراضى نبود و شكايت نميكرد و پرخواهش نبود و انتقام نميجست و از مكر دشمن هم غافل نبود، بر شما باد كه همه اين اخلاق شريفه را بدست آوريد، اگر ميتوانيد، و اگر نميتوانيد بدست آوردن اندك از رها كردن بسيار بهتر است (پس هر قدر ميتوانيد بدست آوريد) نيرو و توانى جز بوسيله خدا نيست. ☘️شهادت امام حسن مجتی علیه السلام بر همه شیعیان تسلیت باد.🥀 📚 الكافي، ج‏2، ص237 @Alfetrah