آیت الله حق شناس
آن کسانی که اهل معرفت و شناخت هستند
از قبیل مرحوم فیض ره می فرمایند:
اول شرط و اول قدم کسی که بخواهد سیر الی الله کند چیست؟
این است که از بیت ظلمت نفس
و از این حجاب، مفارقت بکند.
از این خانه ی تاریک نفس،
بسوی خدا مسافرت بکند.
خدا رحمت کند آقای شاه آبادی ره
ایشان می فرمود:
یعنی نظر به کثرت نداشته باشد
نظر به تعیًنات نداشته باشد
خودخواهی، خودبینی، همه اینها
توجه به مقام کثرت است
یک قدم جلو بیا داداش جون!
اون وقت مسافر هستی
و إلاً مدعی سیر هستی
مدعی سفر هستی
📚مواعظ ج ۱ ص ۲۱۸
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🔺علامه طباطبایی نقل میکند: معمولا ایشان (مرحوم استادآقای قاضی) در حال عادی، ده، بیست روزی در دسترس بودند و رفقا می آمدند و می رفتند و مذاکراتی داشتند، آن وقت دفعتاً ایشان نیست میشدند و چند روزی اصلاً پیدا نمی شدند.
در خانه، مدرسه، مسجد، کوفه و سهله ابداً از ایشان خبری نبود، و عیالاتشان هم نمیدانستند کجا می رفتند و چه میکردند.هیچ کس خبر نداشت. رفقا در این روز هادر هر جا که احتمال میدادند مرحوم آقای قاضی را پیدا نمیکردند و اصلا نبود. بعد از چند روزی باز پیدا میشد، و درس و جلسههای خصوصی را در منزل و مدرسه دایر میکرد و غرایب و عجایب بسیار داشتند...
📚مهر تابان، ص۱۳۷، ۱۳۶
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️عطيّه عوفى مى گويد: همراه با جابر بن عبدالله انصارى براى زيارت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرديم؛ وقتى به كربلا رسيديم، جابر وارد رودخانه فرات شد و غسل (زيارت) كرد؛ آنگاه لنگى بر كمر بست و حوله اى بر دوش انداخت (همانند لباس محرم) و سپس خود را خوشبو نمود و به سمت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرد. به هنگام حركت همواره ذكر مى گفت، تا آنكه به قبر نزديك شديم.
☘️در آن هنگام به من گفت: دستم را روى قبر بگذار. هنگامى كه دستش را روى قبر گذاشتم، جابر بيهوش بر روى قبر افتاد.
من آب به صورت جابر پاشيدم تا به هوش آمد. آنگاه سه بار صدا زد «يا حسين»
و ادامه داد: «حَبيبٌ لا يُجيبُ حَبيبَهُ»؛ (آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟!)
سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟»
☘️سپس افزود:
«فَأَشْهَدُ أَنَّكَ ابْنُ خَيْرِ النَّبِيِّينَ، وَ ابْنُ سَيِّدِ الْمُؤْمِنينَ، وَ ابْنُ حَليفِ التَّقْوى، وَ سَليلُ الْهُدى، وَ خامِسُ أصْحابِ الْكِساءِ، وَ ابْنُ سَيِّدِ النُّقَباءِ، وَ ابْنُ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ النِّساءِ، وَ ما لَكَ لاتَكُونُ هكَذا وَ قَدْ غَذَّتْكَ كَفُّ سَيِّدِ الْمُرْسَلينَ، وَ رُبِّيتَ فِي حِجْرِ الْمُتَّقينَ، وَ رَضَعْتَ مِنْ ثَدْىِ الاِْيمانِ، وَ فُطِمْتَ بِالاِْسْلامِ، فَطِبْتَ حَيّاً، وَ طِبْتَ مَيِّتاً، غَيْرَ أَنَّ قُلُوبَ الْمُؤْمِنينَ غَيْرُ طَيِّبَة لِفِراقِكَ، وَ لا شاكَّة فِي الْخِيَرَةِ لَكَ، فَعَلَيْكَ سَلامُ اللهِ وَ رِضْوانُهُ، وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلى ما مَضى عَلَيْهِ أَخُوكَ يَحْيَى بْنُ زَكَرِيّا»؛ «گواهى مى دهم كه تو فرزند بهترين پيامبران و فرزند سرور مؤمنان و فرزند هم پيمان تقوا و از سلاله هدايتى. تو پنجمين فرد از اصحاب كسايى، و فرزند بزرگ نقيبان و فرزند فاطمه اى كه بانوى همه زنان است. چرا چنين نباشد! (و اين همه شرافت و بزرگى نداشته باشى) در حالى كه بزرگ پيامبران با دست خويش به تو غذا داد و در دامن پرهيزكاران پرورش يافتى و از پستان ايمان شير نوشيدى و با اعتقاد به اسلام از شير باز گرفته شدى؛ تو پاك زيستى و پاك از دنيا رفتى، جز آنكه دل هاى مؤمنان از فراقت آسوده نيست در حالى كه شك ندارند جايگاه بلندى براى توست؛ پس سلام و رضوان الهى بر تو باد. و (من) گواهى مى دهم كه تو بر همان طريقى رفتى كه برادرت يحيى بن زكريا رفت و در دفاع از حقّ به شهادت رسيد»
☘️آنگاه چشمش را (مانند يك انسان بينا) به اطراف قبر گردانيد و (و خطاب به ساير شهيدان) گفت:
أَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الاَْرْواحُ الَّتي حَلَّتْ بِفِناءِ الْحُسَيْنِ، وَ أَناخَتْ بِرَحْلِهِ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ، وَ آتَيْتُمُ الزَّكاةَ، وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ، وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ جاهَدْتُمُ الْمُلْحِدينَ، وَ عَبَدْتُمُ اللهَ حَتّى أَتاكُمُ الْيَقينُ. «درود بر شما اى ارواحى كه بر آستان حسين فرود آمده، و در كنارش آرام گرفتيد؛ گواهى مى دهم كه شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد، امر به معروف و نهى از منكر نموديد و با ملحدان و بى دينان پيكار كرديد و تا هنگام مرگ خدا را عبادت نموديد»
☘️آنگاه افزود:
وَ الَّذي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ لَقَدْ شارَكْناكُمْ فيما دَخَلْتُمْ فيهِ «سوگند به خدايى كه محمد را به حق براى پيامبرى برانگيخت، ما با شما شهيدان در راهى كه وارد شده ايد، شريكيم»
«عطيّه» كه اين سخن را شنيد، با شگفتى پرسيد: «چگونه ما شريك (رزم و شهادت) آنها هستيم، با آن كه (براى يارى حسين(عليه السلام)) نه فراز و نشيبى را پيموديم و نه شمشيرى زديم، درحالى كه اينان، ميان سرها و بدن هايشان جدايى افتاد (و به شهادت رسيدند) و فرزندانشان يتيم شدند و زنانشان بى شوهر؟»
☘️جابر پاسخ داد:
يا عَطيَّةُ! سَمِعْتُ حَبيبي رَسُولَ اللهِ(صلى الله عليه وآله) يَقُولُ: «مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ، وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْم أُشْرِكَ في عَمَلِهِمْ»، وَ الَّذي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبيّاً إنَّ نِيَّتي وَ نِيَّةَ أَصْحابي عَلى ما مَضَى عَلَيْهِ الْحُسَيْنُ وَ أَصْحابُهُ
«اى عطيّه! از حبيبم رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «هركس گروهى را دوست داشته باشد در قيامت با آنان محشور خواهد شد و هر كس عمل گروهى را دوست داشته باشد، در عمل آنها شريك است». سوگند به خدايى كه محمّد را به حق براى رسالت برانگيخت، [اگر من بر اثر ناتوانى نتوانستم همراه امام حسين(عليه السلام) باشم]، ولى نيّت و خواسته من و يارانم، بر همان مسيرى است كه حسين(عليه السلام) و يارانش پيموده اند.»
📚 بشارة المصطفى لشيعة المرتضى، ص: 74
@Alfetrah
📌چهارده محور اساسی
درمتن زیارت اربعین
(استادجوادمحدثی)
♦️۱. {ترسیم سیمای امام حسین}
زیارت اربعین، همچون بسیاری از زیارتنامه های دیگر با «سلام» آغاز میشود که نشانه تولاّی شیعی نسبت به اولیای دین است و مخاطب این سلام، با اوصاف و القابی یاد میشود که هر کدام، بُعدی از ابعاد شخصیت سیدالشهدا را نشان میدهد. از آن حضرت، با عناوینی همچون ولیّ خدا، حبیب خدا، خلیل خدا، برگزیده خدا، شهید مظلوم، گرفتار رنجها و مصیبتها و کشته اشکها یاد میشود «... السلام علی اسیر الکُرُبات
و قتیل العَبَرات...».
پس از بیان این اوصاف و مقامات، زائر در پیشگاه خدا شهادت میدهد که آن امام شهید، ولیّ خدا و فرزند ولیّ خدا و صفیّ پروردگار و فرزند صفیّ خداست،
تا این گواهی، عمق ایمان و باور زائر را نشان دهد و این اعتقادات را در جان او بنشاند.
♦️۲. {ویژگیهای امام حسین(ع)}
در فراز بعد، به برخی از اوصاف ویژه
و کرامتها و ارجمندیهای آن امام شهید اشاره شده است.
از جمله اینکه: آن حضرت، به کرامت الهی در سایه شهادت، نائل آمده است؛
آن حضرت، از سعادت ویژه ای که عنایت الهی است برخوردار است؛ طینت و سرشت او و ولادتش، پاک و پاکیزه و دور از هر آلودگی است؛ او یکی از سروران و یکی از رهبران و یکی از مدافعان حق و دین است؛ او، میراثدار خط انبیا و حجّت الهی بر همه بندگان خداست.
♦️۳. فلسفه قیام عاشورا
درباره نهضت عاشورا تحلیل های گوناگونی ارائه میشود و اهداف مختلفی برای آن قیام خونین بیان شده است.
آنچه در این زیارتنامه مطرح است، «هدف هدایت و نجات و بیداری امّت» است. آن حضرت در دعوت مردم به راه خدا و سنّت پیامبر(ص) و احکام قرآن چنان عمل کرد که راه عذر و بهانه را بر همه بست و اتمام حجّت نمود:
«فَاَعْذَرَ فیِ الدُّعآءِ، وَمَنَحَ النُّصْحَ».
گاهی بیداری جامعه و شکستن جوّ خفقان و مبارزه با بدعتها و انحرافها، «خون» میطلبد.
امام، خون خویش را در راه خدا نثار کرد:
«وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیک»،
با این هدف که مردم را از جهالت و گمراهی درآورد و فضای حیرت و سرگشتگی را بشکند و تکلیف
بندگان خدا را روشن کند:
«لِیسْتَنْقِذَ عِبادَک مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ».
درباره عبرتهای عاشورا و جهل و
بی بصیرتی مردم بسیار سخن میتوان گفت. وضع جامعه به گونه ای شده بود که تنها خون مطهّر فرزند رسول خدا(ص) میتوانست انقلابی ایجاد کند و زلزله ای در ارکانِ حکومت اموی که بر پایه جهل مردم استوار بود، بیافکند.
♦️۴. شناخت چهره مخالفان
چه کسانی، با چه ویژگی هایی و با چه اهدافی به جنگ با امام حسین(ع) آمدند و دست به آن جنایت عظیم زدند؟ هدفشان چه بود که جز با کشتن ثارالله به آن نمیرسیدند؟
💥 در فراز بعدی، ویژگی های گروههای ائتلافی بر ضدّ ولیّ خدا را ـ که در حقیقت بروز بغض و کینه های دیرینشان از صدر اسلام بود ـ ترسیم میکند:
● فریب خوردگان دنیا: «غَرَّتْهُ الدُّنْیا»؛
●فروختن آخرت به بهای ناچیز دنیا
«وَشَری آخِرَتَهُ»؛
●هواپرستی: «وَتَرَدّی فی هَواهُ»؛
●به خشم آوردن خدا و پیامبر و امام؛
●پیروی از منافقان و تفرقه افکنان و
گنهکاران.
♦️۵. جهاد تا شهادت
جهاد در راه خدا، همراه با صبر بر ادای تکلیف و اخلاص در مبارزه و ادامه جهاد تا مرز شهادت و حتّی پس از شهادت، یعنی اسارتِ آزادیبخش آل الله، تضمین کننده حیات و بقای دین و خنثی کننده توطئه امویان ضد اسلام بود:
«فَجاهَدَهُمْ فیک صابِراً مُحْتَسِباً، حَتّی سُفِک فی طاعَتِک دَمُهُ، وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ».
احیای دین و مبارزه با بدعت های ضد اسلامی، قربانی و فدایی میخواهد.
آنکه گام در این راه مینهد، هم باید اهل جهاد باشد، هم صبر و مقاومت، هم اخلاص، هم آمادگی برای فدا کردن خون و تحمّل هتک حرمتها نسبت به خودش و خانواده اش.
امام ◇ عزیزِ خدا و رسولِ خدا بود،
امّا در صحرایی سوزان به محاصره آن نامردان گرفتار شد، تشنگی خود و فرزندان و یارانش، عریان کردن پیکر پاکش، بریدن سرش، بر نیزه کردن سر مطهرش، آتش زدن خیمهها، اسب تاختن بر جسد مطهّرش، غارت خیام، به اسیری گرفتن اهل بیت(ع) و... همه در راه خدا بود و آن حضرت، با گفتن «الهی رضیً بقضائک» خود را برای همه این مصائب آماده ساخته بود.
♦️۶. لعن و تبرّی از دشمنان
در بسیاری از زیارتنامهها، در کنار سلام به عنوان موالات و همسویی،
«لعن» دشمنان هم دیده میشود که نشانه تبرّی از ظالمان و دشمنان اهلبیت(ع) است.
هم لعن زائر بر قاتلان و کافران و هم درخواست لعن الهی بر آنان که نمونه اش در این زیارت وارد شده است:
«اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً».
درخواست لعنت و عذاب خدا بر جنایتکاران عاشورا، روح معادات و تبرّی را میرساند و زائر را در خطّ دشمنی با دشمنان خدا و پیامبر(ص)،
ثابت قدمتر میسازد.
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
♦️۷. {پیوند امام با خطّ رسالت}
وقتی در زیارت امام حسین، پیامبر و امیرمؤمنان و خاندان نبوت و عصمت
را میخوانیم، تأکیدی بر ارتباط آن شهید با این خاندان رفیع و نورانی است.
در زیارت دیگر نیز چنین است که بر امام حسین به عنوان فرزند پیامبر، فرزند فاطمه، فرزند امیر مؤمنان علیهم السلام، وارث انبیا:، امین خدا، فرزند امین خدا، فرزند وصیّ خدا، فرزند وصیّ پیامبر سلام میدهیم تا این پیوند را آشکار و علنی سازیم و این نکته، خنثی کننده توطئه دشمنان است که میکوشند شهدای کربلا را جدا از دودمان نبوت
و آل الله معرّفی کنند.
♦️۸. {حیات سعادتمندانه}
از سخنان امام حسین(ع) است که فرمود: «موتٌ فی عزٍّ خیراًً من حیاةٍ
فی ذلّ»؛
مرگ عزتمندانه بهتر از زندگی ذلیلانه است.
در فراز دیگری از زیارت، از آن امام شهید به عنوان کسی یاد میشود که زندگی اش سعادتمندانه «عِشتَ سَعیدا» و مرگش ستوده و خدا پسند «مَضیْتَ حمیداً» و شهادتش مظلومانه «مظلوماً شهیداً» بود.
خداوند هم وعده نصرت و عزت و حیات ابدی به کشتگان راه خدا و مجاهدان راه حق و هم وعده نابودی مستکبران و کیفر ظالمان را داده است؛
چه به سرعت و چه در زمانی طولانی؛ چه در دنیا و چه در آخرت.
این است که زائر، بر حتمی بودن وعده های الهی در این موارد تأکید میکند: «وَاَشْهَدُ اَنَّ اللهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَک،
وَمُهْلِک مَنْ خَذَلَک».
♦️۹. {بیزاری از همفکران اهل ظلم}
📌در فرهنگ دینی، هم جنایتکاران و ظالمان مطرود و ملعونند و هم کسانی که هرچند در ظاهر ساکت بوده اند و با جنایتکاران همکاری نداشته اند، ولی در دل و باطن به کار آنان راضی بوده اند، شریک جرم اند. این حقیقت، در زیارت های متعددی (از جمله زیارت عاشورا) آمده است. در اینجا هم لعنت خدا بر کسانی است که امام را کشتند و به او ظلم کردند و بر جماعتی است که این واقعه را شنیدند، ولی به آن راضی و خشنود بودند. ساکتان در برابر فتنه و رضایت دهندگان قبلی به عمل دشمنان خدا و رسول(ص)، با آنان همسو و هم سرنوشت شمرده میشوند:
«وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِک فَرَضِیتْ بِهِ».
از این رو، شیعه زائر، موضع خود را شفاف و روشن بیان میکند و خود را در خطّ اولیای خدا و در مقابل دشمنان خدا و اهلبیت اعلام میدارد و خدا را هم بر این موالات و معادات، گواه میگیرد: «اَللّهُمَّ اِنّی اُشْهِدُک اَنّی وَلِیٌّ لِمَنْ والاهُ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُ».
و سرانجام این پیروی از خاندان عصمت و ولایت پذیری از آنان، آمادگی برای بذل جان خود و پدر و مادر و عزیزانش در راه آنان است:
«بِاَبی اَنْتَ وَاُمّی یا بْنَ رَسُولِ اللهِ».
♦️۱۰{باز هم تأکید بر دودمان پاک}
«اَشْهَدُ اَنَّک کنْتَ نُوراً فیِالْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ»
این فراز، گواهی بر دودمان پاک پیامبر(ص)، طهارت و شرافت نسبت اهلبیت، دوری از آلودگی های اعتقادی و اخلاقیِ دوران جاهلیّت است.
آیه تطهیر در قرآن (احزاب/۳۳) بر طهارت کامل و عصمت اهلبیت پیامبر(ص) گواهی میدهد. بحث از نیاکان پاک و موحّد ائمّه اطهار و تبارشناسی توحیدی این خاندان، نکته دیگری است که در این زیارت بر آن تأکید شده است.
♦️۱۱{جایگاه والای امامت و ائمّه(ع)}
نقشی که امامان شیعه، از جمله سیدالشهدا(ع) در جامعه اسلامی داشته اند، نقش هدایت، رعایت، اِعانت و حفاظت از آیین و اهل ایمان بوده است. این خاندان، هم تکیه گاه مسلمانان، هم ستونِ اسلام و هم پناهگاه شیعه بودند. امام در این فقره از زیارت، یکی از دعائم دین، ارکان مسلمین و معقِل مؤمنین به شمار آمده و با اوصافی چون: بَرّ، تقیّ، رضیّ، زکیّ، هادی و مهدی معرفی شده است، که همه امامان چنین بوده اند؛ افزون بر اینکه امام حسین(ع) پدر بقیه امامان بعدی است. این از ویژگی های آن حضرت در روایات بیان شده که ائمه، از نسل اویند. این ویژگیها، به خصوص حجّت بودنشان
«والحجّة علی اهل الدّنیا»
جایگاه رفیع آنان را در منظومه فکری
و عملی و اجتماعی و سیاسی امت پیامبر(ص) نشان میدهد و تبعیت از این نشانه های هدایت را ضامن درستی راه و رسیدن به مقصد میداند.
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
♦️۱۲{ایمان، تسلیم، تبعیّت}
این سه عنصر، عوامل اصلی هدایت و سعادت در خطّ ائمه(ع) است.
ما شیعیان، به امامت آنان ایمان داریم «مؤمن بکم»
و رجعت آنان در آخرالزّمان را باور کرده ایم
«وَبِاِیابِکمْ مُوقِنٌ»
و با همه آیینها و سنت های دینی آن را ابراز میکنیم و تسلیم و محض و تبعیت کامل نسبت به آنان داریم؛ چه در مرحله قلبی، چه در مرحله عملی:
«وَقَلْبی لِقَلْبِکمْ سِلْمٌ، وَاَمْری لِأَمْرِکمْ مُتَّبِعٌ». این ایمان و تسلیم و تبعیّت، عنصر دیگری را میطلبد به نام «نصرت» همانگونه که یاران امام حسین(ع) در کربلا به او ایمان داشتند و تسلیم فرمان و تابع حرکت امام بودند و با همه توان از آن حضرت دفاع کردند تا به فیض شهادت رسیدند،
زائر حسینی در اربعین هم، همین مراتب و مراحل را ابراز میدارد و همه توان و امکانات خویش را در راه ائمه: قرار میدهد، تا خداوند اذن دهد و دولت کریمه اهل بیت، با رهبری حضرت ولیّ عصر (عج) شکل گیرد: «وَنُصْرَتی لَکمْ مُعَدَّةٌ، حَتّی یاْذَنَ اللهُ لَکمْ».
اینکه امروز یاری ما به این خاندان چگونه میتواند باشد، جای تأمل و سخن بسیار دارد. کدام عمل، در راستای مواضع ائمّه به شمار میآید؟ امکانات قابل عرضه ما برای «نصرت» چیست؟ زیرا فقط با شعار «گوش به فرمان توییم» مشکلی حلّ نمیشود.
♦️۱۳. {اعلام مَواضع}
در زیارت جامعه کبیره، زیارت عاشورا و زیارت های دیگر، از جمله در همین زیارت اربعین، این تعبیر دیده میشود:
📌«فَمَعَکمْ مَعَکمْ لامَعَ عَدُوِّکمْ»؛
این یعنی داشتن موضع، اعلام موضع، پایداری بر سر موضع، همسو نشدن با دشمنان و حمایت از خطّ ائمّه(ع).
این «معیّت» و همراهی با أئمّه چگونه است؟ اگر امامان در عصر ما حضور داشتند، در جناح بندی های سیاسی در کدام جهت بودند؟
در مسائل بین المللی چه موضعی داشتند؟ با استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل و گروههای تکفیری و حکومت های مزدور بیگانه و حاکمان وابسته به استکبار چه برخوردی داشتند و نسبت به مسائلی همچون فلسطین چه موضعی میگرفتند؟ شناخت ما از ائمّه، موضع آنان را به ما نشان میدهد.
خطّ ائمّه، امروز هم جلوهها و نمادهایی دارد؛ همچنان که خطّ دشمنانشان نیز، در اشکال گوناگون ظهور و بروز دارد. این فراز زیارت، باز هم تأکیدی بر تولّی و تبرّی است.
♦️۱۴. {درود پایانی}
پایان بخش زیارت، این فراز است: «صَلَواتُ اللهِ عَلَیکمْ، وَعلی اَرْواحِکمْ وَاَجْسادِکمْ، وَشاهِدِکمْ وَغآئِبِکمْ، وَظاهِرِکمْ وَباطِنِکمْ، آمینَ رَبَ الْعالَمینَ».
در این فراز، اوّلاً در احترام و بزرگداشت آنان، «صلوات خدا» را بر آنان خواستار شده ایم، که برتر از درودهای ما بندگان است. ثانیاً درودهای الهی را نسبت به همه آنان و همه جوانب حیاتشان خواستارشده ایم؛ چه بر روح و جانشان، چه بر پیکرهای مطهرشان، چه بر آنان که هستند یا نیستند، چه ظاهر و چه باطن، که شامل امامان معصوم شهید(ع) نیز میشود که آمده اند و رفته اند، هم بر امام عصر که هم «ظاهر» است (هرچند از دید ما غایب است) و هم «شاهد» است. (هرچند ما او را نمیبینیم).
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🌻نتیجهگیری
زیارت اربعین، نوعی
«تجدید میثاق» با امام حسین
و اهلبیت و امامان معصوم علیهم السلام است. ابراز وفاداری نسبت به آنان و راه و مّرامشان، ابراز عداوت و برائت نسبت به قاتلان و دشمنان آنان، تولّی و تبرّی،
اعلام آمادگی برای جانفشانی در راه مقدّس آنان، بیان مواضع و همبستگی با خطّ نورانی اهلبیت پیامبر، تبعیّت و تسلیم و نصرت، شناخت چهره های حق
و باطل و رهبران «نور» و «نار»
و مسئله جهاد و شهادت
و خطّ ایثارگری در راه مکتب و عقیده،
که دستاورد شناخت فلسفه عاشورا و قیام حسینی است.
این سرفصلها در زیارت اربعین بازگویی میشود و زائر حسینی این باورها را از دل بر زبان جاری میکند، تا زمینه رسوخ قلبی و نمود اجتماعی آن فراهم آید.
توفیق الهی نصیبمان باد تا در اربعین حسینی، آن امام شهید را با این زیارتنامه زیبا و پرمعنا که آموزه حضرت صادق(ع) به شیعه است، در کنار حرم باصفایش زیارت و عرض ادب کنیم؛
آمین یاربً العالمین
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷امام صادق به عباد بن کثیر بصری میفرمایند: «وای بر تو ای عباد! از ریا بپرهیز! زیرا هر کس برای غیر خدا عملی انجام دهد، خداوند او را واگذار به کسی می کند که به خاطر او عمل را انجام داده است»
🌸آیت اللّه بهجت برای ترک ریا ما را توجّه داده اند به اینکه ریای اکبر و بزرگتر کنیم. این ریا ریای خوب و مطلوب است منظور این است که انسان طبعاً دوست دارد عمل خود را به دیگری نشان دهد و طبعاً هر چه که آن شخص بزرگتر و مهمتر باشد دوست دارد بیشتر پیش او ریا کند و اعمالش را به او نشان دهد. هر چه شخص مورد نظر مقامش بالاتر باشد او را بر شخص قبلی ترجیح می دهد و پیش او ریا می کند.
ایشان توصیه می کردند که انسان این روند را ادامه دهد و ببیند بزرگترین شخصیت و مقام کیست؟ بجز خدای متعال عزّوجّل کسی بزرگتر از او نیست.
🌸بنابراین باید فقط برای او ریا کرد و تنها برای رضایت و خشنودی او اعمال را انجام داد نه برای دیگران و اخلاص همین است.
@Alfetrah
❇️صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا حَمَلَ وَحْيَكَ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَحَلَّ حَلَالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ عَلَّمَ كِتَابَكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ أَدَّى الزَّكَاةَ وَ دَعَا إِلَى دِينِكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا صَدَّقَ بِوَعْدِكَ وَ أَشْفَقَ مِنْ وَعِيدِكَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُيُوبَ وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْكُرُوبَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ وَ كَشَفْتَ بِهِ الْغَمَّاءَ وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ وَ نَجَّيْتَ بِهِ مِنَ الْبَلَاءِ
🌷و صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا رَحِمْتَ بِهِ الْعِبَادَ وَ أَحْيَيْتَ بِهِ الْبِلَادَ وَ قَصَمْتَ بِهِ الْجَبَابِرَةَ وَ أَهْلَكْتَ بِهِ الْفَرَاعِنَةَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوَالَ وَ حَذَّرْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوَالِ وَ كَسَرْتَ بِهِ الْأَصْنَامَ وَ رَحِمْتَ بِهِ الْأَنَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا بَعَثْتَهُ بِخَيْرِ الْأَدْيَانِ وَ أَعْزَزْتَ بِهِ الْإِيمَانَ وَ بَتَرْتَ بِهِ الْأَوْثَانَ وَ عَظَّمْتَ بِهِ الْبَيْتَ الْحَرَامَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ وَ سَلِّمْ تَسْلِيماً.
☘️رحلت جانگداز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر همه مسلمانان جهان تسلیت باد.🥀
📚مفاتیح الجنان، صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
@Alfetrah
🌷امام حسن مجتبی صلوات اللّٰه علیه براى مردم سخنرانى كرد و فرمود: اى مردم بشما خبر دهم از حال برادرى كه داشتم كه در نظرم از همه مردم بزرگتر بود و بالاترين چيزى كه او را در نظرم بزرگ كرده بود، پستى و حقارت دنيا در نظر او بود، او از تسلط شكم خارج شده بود ... پراشتها و ناراضى و ملول نبود، بيشتر عمرش خاموش بود و چون سخن مي گفت بر گويندگان غلبه مي كرد، وارد جدال و ستيزه نمي شد، و در دعوا شركت نميكرد، دليلى نمىآورد تا قاضى را بيابد (جز با دليل سخن نميگفت يا صبر ميكرد تا خدا را حاكم يابد) از برادرانش غفلت نمی کرد، و چيزى را بدون آنها بخود اختصاص نمي داد، لاغر بود و مردم ناتوانش مي شمردند، ولى چون پاى مردى بميان مىآمد شير جهنده بود، كس را بكردارى كه عذر خواهى از آن ممكن است سرزنش نميكرد (و صبر ميكرد) تا عذرخواهى حاصل شود،
🌷آنچه را (بديگران) ميگفت خودش ميكرد و آنچه را هم (براى تقيه يا مصلحت ديگرى بمردم) نمي گفت خودش ميكرد [بمردم احسان ميكرد چه وعده ميداد و چه نميداد] چون دو كار برايش پيش مىآمد كه نميدانست كداميك آنها بهتر است، هر يك را بهواى نفس نزديكتر ميديد مخالفت ميكرد و بيمارى و دردش را جز بكسى كه اميد بهبودى از او داشت اظهار نمينمود، و جز با كسى كه اميد خير خواهى داشت مشورت نميكرد، دلتنگ نميشد و ناراضى نبود و شكايت نميكرد و پرخواهش نبود و انتقام نميجست و از مكر دشمن هم غافل نبود، بر شما باد كه همه اين اخلاق شريفه را بدست آوريد، اگر ميتوانيد، و اگر نميتوانيد بدست آوردن اندك از رها كردن بسيار بهتر است (پس هر قدر ميتوانيد بدست آوريد) نيرو و توانى جز بوسيله خدا نيست.
☘️شهادت امام حسن مجتی علیه السلام بر همه شیعیان تسلیت باد.🥀
📚 الكافي، ج2، ص237
@Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷اهل بیت علیهم السلام گاهی به شخصی نظر و عنایت ویژهای مینمودند تا آن شخص طلبه و عالم گردد. به طور مثال در کتاب شریف منتهیالآمال محدث قمی ره نقل شده است که:
«پدر جناب سید مهدی بحرالعلوم ره در عالم خواب میبینند که امام رضا توسط نمایندهاش محمد بن اسماعیل ابن بزیع یک شمعی را برای ایشان هدیه آورد و بر سر در خانه اش روشن کرد. ابتدا نور کمی داشت، و به تدریج بیشتر شد تا جائی که خانه اش را و سپس شهر و در آخر همه زمین را روشن نمود.
🌷ایشان از خواب بیدار میشوند و در فکر میروند که این هدیه و این شمع چیست؟ ساعتی بعد درد زایمان به سراغ همسر ایشان میآید و پسری متولد میشود که نام او را سید مهدی میگذارند. پدر جناب بحرالعلوم ره احتمال می دهد که مراد از آن شمع، فرزندی است که خداوند به او عنایت فرموده است».
حدس ایشان به واقعیت تبدیل میشود و آن فرزند به وقتش طلبه شد، رشد کرد و به جایگاهی میرسد که عالمان برجستهای همچون شیخ جعفر کاشفالغطاء با پَر عمامه خود (تحت الحنک) گَردِ کفش ایشان را پاک می کردند. و در پاکی نفس و معنویت به درجهای نائل میشوند که مکرّر خدمت حضرت ولیعصر ارواحنافداه تشرف پیدا میکنند و نور علم و تقوای ایشان همه جا فراگیر میشود.
@Alfetrah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷امام رضا ع، من اومدم پيش تو زانو زدم
خودمم خوب ميدونم چقدر بدم
قرارمی، صاحب اختيارمی
واسه من همين بسه كنارمی
ميخام بگم كه تويی پناه من
كرمت بيشتره از گناه من
بذار تايه دل سير نگاهت كنم
اومدم از ته دل صدات كنم
🌷از دم ایوان طلا تا صحن اربابم حسین ع
پر زدم با پای دل، راهی آن مرقد شدم.
@Alfetrah
قال الامام ابوالحسن الرضا(ع)
الامام مَفْزَعُ الْعِبَادِ فِي الدَّاهِيَةِ النَّآد
امام پناهِ بندگان در هنگام ترس و رویدادهای تلخ است.
📚 اصول کافی
یا صاحب الزمان ای پدر مهربان!
در خانهات همیشه به رویم
گشوده است و هنگام ورود هر نگرانی و تشویشی از خاطرم شسته میشود.
🏴 سالروز شهادت غریبانه مظهر رأفت الهی حضرت امام ابوالحسن الرضا عليهالسلام را به محضر حضرت ولیعصر عجًل الله فرجه الشریف و منتظران ایشان، تسلیت عرض مینماییم.
آجرك الله يابقيةالله💔🤲🏻
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷مرحوم شیخ رجب علی خیاط (رحمه الله) که باطن افراد را می دید و علت گرفتاری ها را متوجه میشد و راه حل می داد، نائل شدن به مقامات عالی را از یک مخالفت شدید با نفس شروع کرد.
🌸آنگاه که دل، خلاف خواستۀ خداوند بخواهد، باید با خواسته اش مخالفت کرد. مراد از مخالفت و جهاد با نفس، همین است. این مخالفت تمام خیرات را به همراه دارد. مردی از امام رضا علیه السلام پرسید: آن که خیر دنیا و آخرت را در خود دارد؛ چیست؟ حضرت علیه السلام به او فرمودند: خالِف نَفسَکَ. آری! مخالفت با نفس خیر دنیا و آخرت را در بدنبال دارد.
@Alfetrah
🌷عمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: أَخْبَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَیه السَلام أَنِّي أُصِبْتُ بِابْنَيْنِ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ.
فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ الصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّيْءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ يُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّيَّةُ فِيهِ عَظِيم
🌸عمر بن يزيد گويد: خدمت امام رضا عليه السّلام عرض كردم: من دو فرزند داشتم كه اكنون يك فرزند كوچكى براى من مانده است.
🌸امام عليه السّلام فرمود: از طرف او صدقه بده.
هنگامى كه مىخواستم از خدمت امام مرخص شوم، امام عليه السّلام فرمود: به بچّه دستور بده كه به دست خود تكه نانى يا يك مشت (گندم و...) صدقه بدهد، اگرچه صدقه اندك باشد، زيرا كه هرچه كه هدف از آن، خدا باشد، اگرچه كم باشد، بزرگ است.
📚کافی، ج4، ص 4
@Alfetrah
هر سال بعدازماه محرم وصفر که میشد مرحوم علامه امینی خطاب به عزاداران سید الشهدا علیه السلام می فرمودند:
کبوتر بازها وقتی یه کبوتر از
بازار می خرند ،
چند روزی بال و پرش رو می بندند
روی پشت بام خونه بهش آب و دونه میدن
بعد چند روز بال و پرش رو باز می کنند و پروازش میدن
اگه اون کبوتر رفت و مجددأ برگشت
روی همون پشت بام نشست
میگن هنر داره و رگه داره
اما اگه برنگشت و رفت
روی پشت بام کس دیگه ای نشست میگن بی هنر وبی رگ بود !
(آهای مردم آهای جوان ها
محرم و صفرگذشت)
و توی این دو ماه امام حسین
(علیه السلام ) ماها رو خرید
بال وپر مون رو بست پیش خودش
نگه داشت
در این دو ماه مهمون امام حسین
(علیه السلام ) بودیم
و هر جا دعوتمون کردند به احترام امام حسین(علیه السلام ) بود
و در واقع از آب و نون امام حسین
(علیه السلام ) خوردیم
حالا بعد دو ماه بال و پر مون رو
باز کرده که پرواز کنیم
نکنه که بی هنر و بی رگ باشیم
بریم روی بام کس دیگه بشینیم
نکنه نون ونمک بخوریم و نمکدون بشکنیم
بیایید به امام حسین(علیه السلام )
یه قول بدیم
قول بدیم که تا ماه محرم سال دیگه
فقط کبوتر امام حسین(علیه السلام ) باشیم
فقط واسه اون پرواز کنیم
فقط روی پشت بام اون بنشینیم
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
شيخ جليل القدر فضل بن حسن الطبرسى، صاحب تفسير “مجمع البيان” در كتاب “كنوز النجاح” نقل كرده كه اين دعا را حضرت صاحب الزمان صلوات اللّه عليه در خواب به ابى الحسن محمّد بن احمد بن ابى الليث رحمه الله در شهر بغداد در مقابر قريش (کاظمین) تعليم نمودند.
ابى الحسن محمّد بن احمد بن ابى الليث از ترس كشته شدن به مقابر قريش گريخته و پناه برده بود پس به بركت خواندن اين دعا از كشته شدن نجات يافته است وی گوید به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه پناهنده شده و راه چاره خواستم آن حضرت به من تعليم نمودند كه اینگونه بگو:
اللَّهُمَّ عَظُمَ الْبَلَاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ إِلَيْكَ يَا رَبِّ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ِأُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ فَعَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلًا قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ ُ اكْفِيَاي وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَايَ يَا مَوْلَايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي.
راوى گوید در وقت گفتن يا صاحب الزمان، حضرت به سينه مبارک خویش اشاره فرمودند.
مرحوم محدث نوری گفته:
ظاهر آن است كه مراد حضرت علیه السلام از اين اشارت اين بوده باشد كه در وقت گفتن يا صاحب الزمان مرا بايد قصد نمود.
📚کتاب النجم الثاقب
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا