eitaa logo
الحقنی بالصالحین«یرتجی»
2.7هزار دنبال‌کننده
18.3هزار عکس
8.4هزار ویدیو
233 فایل
انس با شهداء برای همنشینی با امام زمان«ع» ومرافقةالشهداء من خلصائک اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الشَّهادَةِ فِی سَبِیلِکَ تَحْتَ رایَةِ وَلِیِّکَ الْمَهْدِیّ(عجل الله) السلام علیک یا من بزیارته ثواب زیارت سیدالشهداء یرتجی
مشاهده در ایتا
دانلود
منابع اهل سنت که محسن را جزء فرزندان حضرت فاطمه سلام الله علیها شمرده‌اند عبارتند از: احمد حنبل (م ۲۴۱ق) درمسند. بخاری (م ۲۵۶ق) درالادب المفرد. ابن قتیبه (م۲۷۶ ق) درالمعارف. بلاذری (م۲۷۹ ق) درانساب الاشراف. دولابی (م۳۱۰ ق) الذریة الطاهرة. طبری (م۳۱۰ ق) تاریخ الرسل و الملوک. ابن حبان بستی(م۳۵۴ق) در کتاب الثقات. حاکم نیشابوری (م۴۰۵ق) در المستدرک علی الصحیحین. ابن حزم اندلسی (م۴۵۶ ق) در جمهره انساب العرب. بیهقی (م۴۵۸ ق) درالسنن الکبری. ابن عبد البر قرطبی (م۴۶۳ ق) در استیعاب. شهرستانی(م۵۴۸ق) درملل و نحل. ابن عساکر دمشقی(م۵۷۱ ق) در تاریخ دمشق در شرح حال امام حسن و امام حسین. ابن عساکر، ترجمة الإمام الحسین علیه‌السلام من تاریخ. ابن اثیر(م۶۳۰ ق) دراسد الغابه. و در کامل سبط ابن الجوزی (م۶۵۴ق) در تذکرة الخواص. محب الدین طبری(م۶۹۴ ق) ذخائر العقبی. ابوالفداء(م۷۳۲ق) در المختصر فی اخبار البشر. شهاب الدین نویری (م۷۳۳ ق) در نهایة الارب. شمس الدین ذهبی (م۷۴۸ ق) در سیر اعلام النبلاء. ابن کثیر (م ۷۷۴ ق)البدایة و النهایة. زرندی (م۷۵۰ ق) درنظم درر السمطین. هیثمی (م۸۰۷ ق) در مجمع الزوائد. ابن حجر عسقلانی(م۸۵۲ ق) در الاصابه. ابن دمشقی (م۸۷۱ ق) در جواهر المطالب. صالحی شامی (م۹۴۲ ق) در سبل الهدی و الرشاد. قندوزی (م۱۲۹۴ ق) درینابیع المودة. صفوری شافعی در نزهة المجالس و منتخب النفائس.
سند مصائب فاطمی در متن نامه عمر به معاویه در سفارش [و نامه] فلانی به معاویه آمده است که: پس به فاطمه گفتم: اگر [علی از خانه] خارج نشود، هیزم زیادی می‌آورم و این خانه را آتش می‌زنم و هر کس را در آن است، بیرون خواهم آورد؛ مگر این که علی بیعت را بپذیرد. و به خالد گفتم: این افرادمان را بفرست تا هیزم فراوانی جمع کنند و آتش [نیز ] بیاور. وقتی [خالد] آمد، گفتم: ای فاطمه! من، آتش را روشن خواهم کرد. پس [فاطمه] گفت: [آتش] بر تو باد ای دشمن خدا و دشمن رسولش و دشمن امیرالمؤمنین! پس با دستم به تیرک عمودی درب کوفتم که آن را باز کنم، [تا خود و] همراهانم، وارد خانه شویم. پس او با دستش به درب ضربه زد تا مانع از باز کردن درب شود. پس [باز کردنِ درب] برایم سخت شد و با شلّاق به دستش زدم و با پا به درب لگد زدم و این در حالی بود که شکمش را به درب چسبانده بود. [در این موقع] شنیدیم که فریادی عمیق کشید و گفت: ای پدر جان! با [فرزندِ] محبوب و دختر تو این چنین می‌کنند. 👈 آه، فضّه! مرا دریاب که جنینم کشته شد. و شنیدیم [و متوجّه شدیم] که درد زایمان او را گرفته، در حالی که پشت به دیوار چسبانده بود. پس درب را هُل دادم و وارد شدم و او با چهره‌ای که نورش چشمم را می‌زد، به سمت من آمد و من، ـ از روی پارچه و روسری‌ای که به سر داشت ـ به صورتش چنان سیلی زدم که در نتیجه، گوشواره‌اش پاره شد و بر زمین افتاد... وَ فِی وَصِیةِ فُلانٍ إلی مُعاوِیه: فَقُلْتُ لِفاطِمَةَ: إنْ لَمْ یخْرُجْ حَمَلْتُ الْحَطَبَ الْجَزْلَ وَ أضْرَمْتُها ناراً عَلی هذا الْبَیتِ وَ أخْرَجْتُ مَنْ فِیهِ أوْ ینْقادَ عَلِی لِلْبَیعَه. وَ قُلْتُ لِخالِدٍ: إبْعَثْ رِجالَنا هؤلاءِ فِی جَمْعِ الْحَطَبِ الْجَزْلِ وَ هاتِ النارَ. فَلَمّا أتی قُلْتُ: إنِّی مُضْرِمُها یا فاطِمَه! فَقالَتْ: عَلَیکَ یا عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّ رَسُولِهِ وَ عَدُوَّ أمِیرِالْمُؤْمِنِینَ. فَضَرَبْتُ بِیدِی إلی عَمَدِ الْبابِ لِأفْتَحَهُ، ألِـجَ عَلَیهِمْ الدارَ أنا وَ مَنْ مَعِی.فَضَرَبَتْ بِیدِها إلی الْعَمَدِ لِتَمْنَعَنِی مِنْ فَتْحِهِ فَصَعُبَ عَلَی فَضَرَبْتُ کفَّها بِالسَوْطِ فَرَکَلْتُ الْبابَ وَ قَدْ ألْصَقَتْ أحْشاءَها فَسَمِعْنا وَ قَدْ صَرَخَتْ صَرْخَةً وَ قالَتْ:یا أبَتاه! هکَذا یفْعَلُ بِحَبِیبَتِکَ وَ ابْنَتِکَ! آهْ یا فِضَّةُ! خُذِیـنِی فَقَدْ قُتِلَ ما فِی أحْشائِی مِنْ الْحَمْلِ.فَسَمِعْنا تَمْخَضُ وَ هِی مُسْتَنِدَةٌ إلی الْجِدارِ فَدَفَعْتُ الْبابَ وَ دَخَلْتُ، فَأقْبَلَتْ بِوَجْهٍ غَشِی بَصَرِی نُورُهُ، فَصَفَقْتُها صَفْقَةً عَلی خَدِّها مِنْ ظاهِرِ الْخِمارِ فَانْقَطَعَ قُرْطُها وَ تَسابَقَ إلی ‌الْأرْضِ...  📚 دانشنامه شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ، چاپ اول، 1388، 437 صفحه یا جلد اول درسنامه‌های فاطمیه ، چاپ سوم، 1393 ، ص 255-259
تاریخ شهادت حضرت محسن علیه السلام تاریخ دقیق شهادت حضرت محسن مشخص نیست. ولی با تفحص در گزارش‌های تاریخی می‌توان نتیجه گرفت، این واقعه پس از رحلت پیامبر(ص) با فاصله یک ماه یا بیشتر صورت گرفته‌است. طبق گزارش‌های تاریخی، هجوم به بیت فاطمه(س) 👈 چند بار اتفاق افتاده‌است. در هجوم اول درگیری صورت نگرفته تا منجر به شهادت محسن شود. بعضی با تصور اینکه در هجوم اول، جریان آتش زدن درب خانه اتفاق افتاده شهادت محسن را چند روز پس از رحلت پیامبر(ص) دانسته‌اند. با این تعبیر ایام محسنیه که در اوایل ربیع الاول گرفته می‌شود با گزارش‌های تاریخی تطبیق ندارد. وجود فرزندی سقط شده در جریان حمله به منزل امیر المومنین علیه السلام از قطعیات تاریخ است، و همچنین بر هیچ کس پوشیده نیست که این حادثه مهم ضرری عظیم به بدنه تشیع وارد کرد، چراکه یک بخش از نسل شیعه به واسطه این قتل هیچگاه به وجود نیامد. اما برگزاری دهه محسنیه با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام و دقت ویژه به مسأله وحدت جایگاهی ندارد.
مقبره حضرت محسن علیه‌السلام در روایتی آمده است که حضرت علی علیه السلام به فضه خادم حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: بدن محسن را در آستانه خانه دفن کند. (یعنی جلوی درب سوخته) 📚 سبزواری، جامع النورین، ص۲۰۶ و در روایت دیگر است که حضرت علی علیه السلام به فضه فرمود: او را در انتهای خانه دفن کن، او به جدش (صلی الله علیه و آله) پیوست. 📚الهدایه الکبری ص 417
عذاب قاتل وی ابن قولویه در کامل الزیارات حدیثی نقل می‌کند که طبق آن، اولین شخص از اولاد رسول خدا صلی‌الله علیه و آله که در قیامت به پرونده‌اش رسیدگی می‌شود محسن است، سپس قاتلش مورد مواخذه قرار می‌گیرد. پس از آن نوبت به قنفذ می‌رسد. ... وَ أَوَّلُ مَنْ يُحْكَمُ فِيهِمْ مُحَسِّنُ بْنُ عَلِيٍّ (ع) وَ فِي قَاتِلِهِ ثُمَّ فِي قُنْفُذٍ ... 📚 ابن قولویه، کامل الزیارات، النص، ص۳۳۴ روز قیامت حضرت محسن علیه السلام می آید در حالی که او را حمل می کند حضرت خدیجه و فاطمه بنت اسد که دو جده او هستند و ام هانی و جمانه دو دختر حضرت ابوطالب علیه السلام که دو عمه ی او هستند و اسماء بنت عمیس، و در همان حال فریاد می زنند و دست‌ها را بر صورت گذارده اند و موها پریشان کرده اند و ملائکه ایشان را با بالهایشان می پوشانند.  در همین حال مادرش فاطمه علیها السلام گریه می کند و فریاد می زند و می گوید: «امروز همان روزی است که وعده داده شدید».  جبرئیل علیه السلام هم از طرف حضرت محسن علیه السلام فریاد می زند و می گوید: «من مظلوم هستم، خدایا به فریاد رس». پیامبر صلی اللَّه علیه و آله محسن علیه السلام را روی دست می گیرد و او را به آسمان بلند می کند و می گوید: الهی و سیدی، در دنیا بخاطر تو صبر کردیم، و امروز وقت آن است که هر نفسی آنچه بدی کرده آرزو کند که بین او و آنها فاصله زیادی باشد.  « یأتی محسن مخضّباً محمولاً، تحمله خدیجة بنت خویلد و فاطمة بنت أسد أمّ أمیرالمؤمنین علیه السلام- و هما جدّتاه- و أمّ هانی و جمّانة- عمّتاه ابنتا أبی طالب علیه السلام- و أسماء بنت عمیس الخثعمیة صارخات، أیدیهنَّ علی خدودهنَّ و نواصیهنَّ منتشرة و الملائکة تسترهنَّ بأجنحتهنَّ، و فاطمة أُمّه تبکی و تصیح و تقول: «هذا یومکم الذی کنتم توعدون»، و جبرائیل یصیح- یعنی محسناً- و یقول: «إنّی مظلوم فانتصر».  فیأخذ رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله محسناً علی یدیه رافعاً له إلی السماء و هو یقول: «إلهی و سیّدی، صبرنا فی الدنیا احتساباً، و هذا الیوم الذی تجد کل نفس ما عملت من سوء، تودّ لو أنّ بینها و بینه أمداً بعیداً».  📚نوائب الدهور، ج 3، ص 192
مفضل به امام صادق علیه السلام عرض کرد: مولای من! آیا سوالی بپرسم؟ فرمود: بپرس. عرض کرد: مولای من! چه می گویید درباره ی فرمایش حق تعالی: وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ فرمود: ای مفضل! عامه می گویند که آن درباره هر جنینی از اولاد مردم است که مظلومانه کشته می شود. مفضل گفت: آری مولای من اکثرشان چنین می گویند. فرمود: وای بر آنها! از کجا می گویند که آیه برای آنهاست؟ این آیه در قرآن فقط مخصوص ماست و آن 👈محسن علیه السلام است؛ چرا که او از ماست و خداوند می فرماید:« قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ » و همانا که آن «الْمَوْءُودَةُ» از اسامی مودّت است، پس از کجا می گویند که برای هر جنینی از اولاد مردم است؟ و آیا مودت و نزدیک بودن به رسول خدا صلی الله علیه و آله برای غیر ما هم هست؟ ای مفضل! به خداوند عزوجل قسم که منظور از جنین، محسن علیه السلام است؛ چرا که او از ماست و نه غیر، پس هرکه غیر این را بگوید، تکذیبش کنید. قال المفضّل ما تقول فی قوله تعالی: وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ  قال: یا مفضل و الموءودة و اللّه محسن لأنّه منّا لا غیر فمن قال غیر هذا فکذّبوه. 📚بحارالانوار ج53 ص23
جهت تحقیق درباره حضرت محسن علیه‌السلام و پاسخگویی شبهات پیرامون حضرتش به کتاب گرانسنگ و محققانه : 📚 المحسـن بن فاطمة الزهراء (عليهــما الســّلام) تأليف: عبد المحسن عبد الزهراء  مراجعه نمایید .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبة امک 🏴صلوات فاطمی امروزمان را به #نیابت از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و حضرت محسن بن علی علیهماالسلام هدیه می کنیم محضر نورانی ☀️ صدیقه طاهره ، حضرت زهرا سلام الله علیها☀️ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي اِنْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَي نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اَللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلاَدِهَا اَللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَي وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإَِ الأَْعْلَي فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَي أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلاَةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ اَبيها مُحَمَّدٍ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلاَمِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا صاحب الزمان! نوشته اند که زهرا(س) میان آن در و دیوار ز سوز سینه دعای ظهور خوانده برایت یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج
🔆 (س) یک زن معمولی نیست 📍 امام خمینی(ره): او یک معمولی نیست؛ او موجودی ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجودی الهی جبروتی است. ۲۶اردیبهشت۱۳۵۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 مولا جان! . . . ✨ 🇮🇷انقلاب کردیم که زمینه ساز ظهور شما شویم. چله انتظارمان رو به اتمام است؛ برنمی گردی آقا؟😔
آجرک الله یا صاحب الزمان.... فردی از🏴مولاناامام جعفر صادق(علیه السلام) سوال کرد : ازکجا بدانم که ازدرگاه خدا رانده شده ام یا نه؟ 🏴حضرت فرمودند: به قلبت رجوع کن اگر دیدی مادرم زهرا (سلام الله علیها) در قلبت هست بدان خدا لطفش با توست والا از درگاه خدا رانده شده ای 📚بحارالانوارج 41
الذنب إنا لما عشقنا آل محمد قهراً قتلنا کودکی که تنها به دلیل شیعه بودن توسط یکی از وهابیون ذبح شد... #آل_سقوط @moghavematt
هدایت شده از شادی و نکات مومنانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این صحبت‌های حاج حسین یکتا رو حتما بشنوید. 🔸حسَبِ سه اصل معتقدم اردوگاه دشمن به هم ریخته. 🔹هرچی امام خمینی گفت شد، امام گفت صدام رفتنیه، امام گفت صدام کارش تموم بشه میره سراغ کویت، امام گفت راه قدس از کربلا میگذره، همه اینها اتفاق افتاد. 🔸امام گفت انشاءالله وارد بیت‌الله الحرام میشیم، و اینکه این انقلاب مقدمه ظهور امام زمان(عج) است. حضرت آقا گفت هر آنچه هم که تا حال محقق نشده است می‌شود ‌http://eitaa.com/joinchat/1264386052C42a3f9bca9 ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ نوزدهمین روز از چله ی یازدهم🏴 اعمال مستحبی امروزمان به #نیابت از السَّیِّدَةِ الجلیلة الجمیلة الْجَلیلَةِ ذات الْأَحْزَانِ الطَّوِیلَةِ فِی الْمُدَّةِ الْقَلِیلَةِ الْمَجْهُولَةِ قَدْراً وَ الْمَخْفِیَّةِ قَبْراً الْمَدْفُونَةِ سِرّاً وَ المغصوبة جهراً سَیِّدَةِ النِّسَاءِ الْإِنْسِیَّةِ الْحَوْرَاءِ أُمِّ الْأَئِمَّةِ النُّقَبَاءِ النُّجَبَاءِ بِنْتِ خَیْرِ الْأَنْبِیَاءِ 🏴فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ 🏴 و از حضرتش #تقاضا می نماییم در این روز شهادت شان با نگاه مادرانه خود ما را دعا نمایند ، همانگونه که در لحظات آخر عمر شریف شان برایمان دعا کردند و فرمودند : اِلهی وَ سَیدی اَسْئَلُکَ بِالذَّینَ اصْطَفَیتَهُمْ وَ بِبُکاءِ وَلَدَی فی مُفارَقَتِی اَنْ تَغْفِرَ لِعُصَاةِ شیعَتِی وَ شیعَةِ ذُرِّیتِی پروردگارا! بزرگوارا! به حق پیامبرانی که آنها را برگزیدی و 👈به گریه‌های حسن و حسین در فراق من، از تو می‌خواهم 👈گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان مرا ببخشائی. #یاس_یعنی_مهربانی_با_همه
حضرت فاطمه سلام الله علیها شخصیتی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله در وصفش فرمودند : " إنّما سُمیت فاطمة فاطمة لِأن الخَلق فَطِموا عَن مَعرِفَتِها " خلق یعنی انسان ، جن و ملک تا اعلا علیین فطموا ،انقطعوا عن معرفتها . فاطمه زهرا سلام الله علیها عطیه ای الهی به رسول خداصلی الله علیه وآله است که خلق از معرفت یافتن به ایشان عاجزند.
تنها رسول خدا صلی الله علیه وآله و ائمه اطهار علیهم السلام قادر به درک منزلت ایشان می باشند . بنابراین یکی از راههای شناخت حضرت رجوع به گفته های حضرات معصومین در وصف ایشان است . امام باقر علیه السلام در یک زیارتنامه بسیار کوتاه به زیبایی مادر بزرگوارشان را معرفی نموده اند .
شرح اجمالی زيارت نامه حضرت زهرا سلام الله علیها زيارت نامه حضرت زهرا سلام الله علیها دربردارنده معانی و مفاهيمی است که مراحل رشد و حرکت مؤمنان را در مسير عرفان حقيقی و ولايی بازگو می کند و توجه به آنها می تواند راهنمايی برای حيات فردی و اجتماعی مؤمنان باشد. 👇برگرفته از سخنان آیة الله میرباقری
فراز اوّل : توجه به بلا و ميثاق و وفاي حضرت زهرا سلام الله علیها يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً ای آزموده! تو را آزمود خدايی که تو را آفريد پيش از آن که تو را بيافريند. پس تو را در برابر آزمايشش شکيبا يافت. در اين فراز، زائر حضرت ابتدا به ابتلا و امتحاني كه صديقة طاهره سلام الله علیها داشته اند توجه مي كند. اين ابتلا و امتحان، بر اساس ميثاقي است كه قبل از خلقت ايشان صورت گرفته شده است. زائر در اين فراز، به وفاي به اين ميثاق از سوي حضرت عنايت مي كند و می گويد: كه خداوند شما را در برابر آزمايشش شکيبا يافت و شما اين ميثاق ها را به بهترين وجه به سرانجام رسانديد. در اين فراز، از يک سو به امتحان الهی نسبت به صديقه طاهره سلام الله علیها توجه داده می شود و از سوی ديگر، صبر و وفاي ايشان به آن امتحان بيان می گردد.
فراز دوم : نقش توجه به بلا و ميثاق صديقه طاهره سلام الله علیها در درك ولايت ايشان و تصديق آن وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ و ما پيش خود چنين عقيده داريم که دوستان توييم و باور داريم. در اين فراز، انساني كه به بلاء و وفاي ايشان توجه كرده به دو امر عظيم مي رسد: اوّل «انّا لك اولياء»؛ يعني درك ولايت ايشان دوم، «انا لك مصدّقون». در واقع، درک ولايت و تصديق ايشان از مدخل توجه به بلا و ميثاق آنها امكان پذير است. اگر انسان از مدخل بلاي اولياي خدا وارد شد، آن گاه است كه مي تواند پاي ولايتشان بايستد و آنها را تصديق كند و گرنه تصديق كردن ايشان كار سهل و آساني نخواهد بود! جريان صديقه طاهره (س) باعث شد که عده اي از تولّي و تصديق حضرت دست بردارند. به نظر مي رسد كه شيطان در بسياري از موارد با شبهه ها و وسوسه هاي سنگين، كار تصديق را بسيار دشوار مي سازد و اگر انسان متوجه به بلاي اوليا نباشد نمي تواند به تصديق برسد. اين افراد كه هزاران حديث در فضيلتشان جعل شده، حضرت به تنهايي در برابرشان ايستاده و آنها را غاصب مي نامد، و مسلّم است که آن صحابه اي كه بلاي ولي خدا را درك نكردند نمی توانستند به تصديق صديقه طاهره (س) برسند. توجه به بلاي اولياي خداست كه شبهات را بر مي دارد. در جريان بردن اميرالمؤمنين (ع) با دستان بسته به سمت مسجد نقل كرده اند كه در بين راه فردي يهودي حضرت را با آن حال ديد و شهادتين گفت! وقتي علّت امر را از او جويا شدند گفت: قدرت و شجاعت اميرالمؤمنين (ع) را در خيبر ديده بودم، حال كه اين چنين شخصيتي را دست بسته ديدم يقين كردم كه شمشير زدن او و صبر و شكيبايي اش هر دو براي رضاي خداست و گرنه آن كس كه باب خيبر را آن گونه از جاي درآورد اگر همه كارهايش «لله» نبود امروز هرگز نمی توانستند او را دست بسته ببرند! 👈درك اين بلاست كه انسان را به تصديق مي رساند. در قضية عاشورا بسيار از بزرگان مانند «ابن عباس» زمين گير شدند و مثلاً سيدالشهداء (ع) را نصيحت مي كردند كه خانواده خود را با خودش نبرد. اين افراد قطعاً چون بلاي حضرت را درك نكرده اند به تصديق حضرت هم نرسيدند. از آن طرف حضرت قمر بني هاشم أباالفضل العبّاس (ع) نه تنها در اوج تصديق است بلكه در اوج تسليم و محو شدن در سيد الشهداء است.
فراز سوم : پايداري بر نبوت و ولايت پس از درك بلا و تصديق ولي الله وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى بِهِ وَصِيُّهُ و شکيباييم به تمام آن چه پدرت صلي الله عليه و آله برای ما آورده، و هم چنين آن چه را وصيش آورده است. 👈اگر انسان توانست اين دو گام را بردارد و از مدخل بلا و ميثاق به مقام درك و تصديق برسد، آن گاه مي تواند پاي نبوت و ولايت الهيه بايستد. اين پايداري و صبر بر دستاوردهاي نبي اكرم (ص) و وصي ايشان، محصول قدم هاي قبلي است. در واقع، انسان زائر با درك و عمل به هر فراز زيارت وارد فراز بعد مي گردد تا به كمال مطلوب در زيارت و در راه قرب الهي و معصوم نائل گردد. 👈اگر انسان به تصديق صديقه طاهره (س) رسيد آن وقت مي تواند پاي دين خدا بايستد. كسي كه مي فهمد همه وجود او صدق است و او پاي اين دين ايستاده، به فراز سوم وارد خواهد شد: « و صابرون لكل ما اتانا به ابوكِ صلي الله عليه و آله و اتانا به وصيُّه». و همين است كه آنان كه صديقه طاهره (س) را تصديق نكردند پاي ولايت و نبوّت هم نايستادند! و باز همين است كه در روايات فرموده اند: آن كس كه ولايت را قبول ندارد در واقع نبوت نبي اكرم (ص) را درك نكرده و نپذيرفته است.
فراز چهارم : صديقه طاهره سلام الله علیها واسطه الحاق عباد به نبوت و ولايت فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا اکنون از تو می خواهيم که اگر به راستی در آن عقيده به تو راست می گوييم با همين راستگويي مان ما را به آن دو بزرگوار برسانی. زائر پس از طي سه فراز گذشته، با «فاي» نتيجه به يك سؤال و درخواست از صديقة طاهره (س) مي رسد و از ايشان مي خواهد كه پس از تصديق ـ كه در مراحل قبل به آن دست يافته ـ ما را به نبي (ص) و ولي (ع) خدا ملحق سازد. 👈يعني الحاق ما به نبوت نبي اكرم (ص) و ولايت اميرالمؤمنين (ع) به وسيلة صديقة طاهره (س) و با تصديق ايشان تحقق مي يابد. به بيان ديگر، سيده نساء العالمين فاطمه زهرا (س)، حلقة اتصال همه عالم به نبي (ص) و ولي (ع) هستند. پس، راه الحاق به نبوت و ولايت، تصديق صديقه طاهره (س) مي باشد كه انسان با اين تصديق، قابليت الحاق را مي يابد و جزو شعاع وجودي ايشان مي گردد. 👈 از اين رو است كه اولين كار دشمنان اسلام اين بود كه کوشيدند رابطة عالم را با حلقه اتصالشان به خدا را قطع نمايند و لكن بلاي صديقه طاهره (س) بود كه اين حلقه را دوباره گره زد! بلاهايي كه حضرت زهرا (س) تحمل مي كنند بلاهاي سنگينی است که درک آنها به سادگی اتفاق نمی افتد. بلاي فراق رسول اكرم (س) از يك سو و بلاي خانه نشين شدن اميرالمؤمنين (ع) از سوي ديگر، و نيز ماجراي كوچه و ماجراي خانه از جانب ديگر، بزرگترين مصائب را رقم زد. شايد بتوان گفت شهادت حضرت در سنين جواني و مخفي بودن قبر ايشان، بزرگ ترين شاهد حقانيت ايشان است. حضرت با تحمل اين بلاها و يتيم گذاشتن فرزندان خود مي رود تا راه غلبة جبهة توحيد بر جبهة كفر را هموار نمايد. اين بلاها همه يك طرف و بلاي حضرت در بلاي سيد الشهداء (ع) هم طرف ديگر! قبل از ولايت سيد الشهدا (ع) سخت ترين ميثاق را از صديقه طاهره (س) براي بلاي فرزندش گرفته اند. حضرت زهرا (س) هزينه پيشرفت اسلام و اتصال عالم به نبوت و ولايت را با تحمل اين مصائب عظيم پرداخته اند. امام حسن (ع) و امام حسين (ع) و ساير اولاد معصومشان و بقيه فرزندان و سادات، بزرگ ترين مصيبت ها را در كلّ عالم تحمل كردند و صديقه طاهره (ع) هم ميثاقي عظيم بر تحمل اين بلاها به خداوند متعال داده و به نحو اتمّ و اكمل به آن وفا كرده اند. «إلاّ الحقتنا بتصديقنا لهما» می رساند که اين الحاق، تنها براي كسي كه سالك فرازهاي سابق بوده است، امكان پذير است.