بازگشت به انسانیت.mp3
1.32M
🔶 بازگشت به انسانیت
سیر صعودی چیزی جز نجات ذات پاک انسانی و نامتناهی خودمان نیست.
📚 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
گذر از پوسته دعا.mp3
4.23M
🔶 گذر از پوسته دعا
علت سقوط و انحطاط مسلمین، پرداختن به ظواهر اعمال و اعراض از روح عمل است.
#علامهطباطبایی #تفسیرالمیزان
📂 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی
کانال تلگرام آقای رحیمی: https://t.me/mh_rahimi
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 دامهای خدا
یکی از شاگردان استاد {سعادتپرور} که رفته بود بوسنیهرزگوین، حدود ۱۳-۱۴ سال پیش نقل میکرد که با فردی آشنا شده بود که تمام طول سال غیر از دو روز را روزه میگرفت؛ و کمکهای مالی زیادی به رزمندگان مسلمان میکرد. این مردی که چنین تحولی در زندگیاش پیش آمده بود، پیش از این عضو مافیای قاچاق بود از هر نوعی! نه فقط مواد مخدر، بلکه قاچاق انسان و اعضای انسان و ... این مرد در همین کار قاچاق با خانمی آشنا میشود و شبی در کنار ساحل با این خانم مشغول شراب خوردن و شنیدن موسیقی بودند؛ از حزنی که نوای موسیقی ایجاد میکند، اون خانم آیاتی از سوره یاسین را تلاوت میکند؛ این آقا در حال مستی از خانم میپرسد که چی میخوانی؟ زن میگوید مادر من مسلمان است و به ما یاد داده که هر زمان ناراحت شدید، این آیات را بخوانید آرام میشوید. مرد از زن میخواهد باز هم این آیات را بخواند و همین آیات سبب تحول او میشود. فردی که تمام طول عمرش به قاچاق گذشته، در کنار ساحل، در حال مستی، همراه با زنی که او هم اهل خلاف است... خداوند تبارک و تعالی برای تک تک افراد دام تهیه کرده و میداند کی را کجا به دام بیندازد!
مکرر آقای بهجت(ره) میفرمودند –از موارد نادری که صدای خندهشان نیز بلند میشد- که بارها حضرت عیسی مسیح(ع) به شیطان میفرمود که بیا من واسطه میشوم تا خدا تمام گناهان تو را ببخشد؛ بعد از مدتی شیطان پاسخ داد که نه، من لشکرم از خدا بیشتر است! یعنی خدای تبارک و تعالی حتی برای شیطان هم واسطه میفرستد تا او را ببخشد. روایت داریم که رحمت و بخشندگی خداوند بعد از این عالم، به حدی است که همه طمع میکنند تا بخشیده شوند، حتی شیطان؛ این قدر دامنه رحمت الهی ظهور و بروز پیدا میکند.
لذا اگر فرمود: «إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا»(آلعمران-۱۷۸) اگر کسی گناهش زیاد میشود، خودش میخواهد؛ وإلا خداوند شرایطی را فراهم میکند تا او برگردد؛ مثل آن مرد در بوسنی و هرزگوین. خداوند اگر یک ذره جایی باز باشد تا بتواند فرد را به تور بیندازد، این کار را میکند. مادری را مسلمان میکند تا به فرزندانش بیاموزد وقتی محزون میشوید، سوره یاسین بخوانید؛ خداوند در حال مستی، در کنار ساحل و در اوج اشتغال به قاچاق و خلاف، به یاد آن زن میاندازد که آن آیات را بخواند. در واقع خداوند از قبل آن مادر، آن آیه و آن زمان را دیده و زمینهای ایجاد کرده تا آن مرد توبه کند؛ و قدمهای زیادی در ساخت مسجد و کمک مالی به مسلمانان و شیعیان بر دارد. «الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ»(طه-۵) چیرگی خداوند بر بندگان مساوی است؛ هم چیرگی ذاتی و هم اسماء و صفاتش. در رحمت خداوند فرقی نیست؛ پیغمبر قبول میکند، دشمنِ پیغمبر قبول نمیکند.
در دعای عرفه است: «یا مَنِ اسْتَنْقَذَ السَّحَرَةَ مِنْ بَعْدِ طُولِ الْجُحُودِ وَ قَدْ غَدَوْا فى نِعْمَتِهِ یَاْکُلُونَ رِزْقَهُ وَ یَعْبُدُونَ غَیْرَهُ وَ قَدْ حاَّدُّوهُ وَناَّدُّوهُ وَ کَذَّبُوا رُسُلَهُ» اى خدایی که نـجـات داد ساحران (فرعون) را پس از انکار {کفر} طولانی، و چنانکه متنعّم به نعمتهایش بودند، روزیاش را مـىخـوردنـد ولى دیگری را پـرستش مىکردند و دشمنى و ضدیت داشتند با او و رسولانش را تکذیب مىکردند... با این وجود خداوند متعال دستگیرشان شد.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 تعقل غدیر
در «غدیر» و جریان برآمده از مولا علی علیهالسلام، زیربنایی تعقلی وجود دارد که فراتر از خوانشهای متداول سنتی، و حیثیت دینی و ماست؛ بلکه فراتر از ایمان و کفر ماست. این زیربنا چنان محکم است که با انسانیتِ انسان عجین شده و خوانشهای تاریخی، فرقههای اعتقادی، پذیرش یا عدم پذیرشِ وقایع خاص تاریخی، تنها نقشی چون نقش ایوان بر این بنیان مرصوص دارند.
در تحلیل سیر تمدن اسلامی باید این را در نظر گرفت که «بعثت» پیامبر اسلام برای تغییر زندگی دنیایی و آخرتی بشر بود؛ و برپایی جامعهای عادل، و بدون ظلم، که محیطی مناسب برای رشد انسانها و رسیدن آنها به کرامت و عزت و تمام فضایل و کراماتی که برای انسان، جامعه و حکومت لازم است، فراهم کند. اما سیر دیانت، حکومت و تمدن اسلامی از این هدف فاصله گرفت و به سوی حکومت دنیایی و اشرافیت فاسد و ظلم و بردگی منحرف شد.
اگر بخواهیم گرایشهای مهم جامعهی صدر اسلام را همچون حزبهای سیاسی ببینیم و آنها را بررسی کنیم، هیچ گرایش و حزبی را نمییابیم که چون اهلبیت(ع) داعیهدار و صالح در اصلاح امت پیامبر باشند؛ و برای این اصلاح و جلوگیری از انحراف و سقوط، تمام موجودیت فردی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی خود را در طبق اخلاص بگذارند و همه چیز را فدا کنند.
بالاترین و مهمترین حقیقت و عینیتی که در رابطه با غدیر، مولا علی، عاشورا و اهلبیت و کلِ حرکت آنان در صدر اسلام و کلیتِ تاریخی و اعتقادی آن باید پذیرفت و تعقل کرد، اذعان به این حقیقت است که جایگاهِ ویژهی اهلبیت و نیت آنان و نقش و قصدی که داشتند، گرچه در آن زمان در مقابله با کلیتِ جریانات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم به نتیجهای نرسید و تا پایان تاریخِ بشر نیز به نتیجه نخواهد رسید؛ اما تأثیری بر عمق جان انسانها گذاشت که تا همیشه نگاهشان به قله و ارزشهای ذاتی بشر باشد و فریبِ شکستهای ظاهری را نخورند.
اولین وظیفه عملی ما اذعان به این حقیقت است که از صدر اسلام تا انتهای تاریخ، «غلبه ظلم انسان بر انسان» باطن و واقعیتِ تاریخ بشریت است؛ و بدون رسیدن بشر به حدی از عقلانیت و ظرفیت، امکانِ رهایی از آن نیست. تمام حقوق و حقانیتهای سیاسی، اجتماعی و فکری، جلوه و مرتبهای از این حقیقت زیربنایی است. اگر چه این حقیقت، خود مرتبهای نازل از یک مرتبه متعالیِ تکوینی است، که همان مقام خلیفةاللهی است که برای نوع بشر ثابت است و جلوه أتمّ آن انسان کامل است.
این تعقل یک بنیادِ فکری و چهارچوب زیربنایی برای اندیشیدن به انسان میدهد که حقیقتِ غدیر و ولایت را کاملتر و تمامعیار اندیشه کند، و تمام آنچه که در «نگاهِ بدون بنیاد» تنها با تعبد و نقل مجبور به پذیرش سطحی و بدون تعقل آن است؛ در این نگاهِ اساسی به صورت یک حقیقت سیاسی، اجتماعی، تاریخی و تمدنی قابل تعلم و تعلیم است. آنچه در آن نگاه در حد مرثیهخوانی بر یک ظلم و تجاوزِ نابهنجار نمایانده میشود؛ در اینجا همراهی و همزاد شدن با یک عینیت برتری است که جریانِ تاریخ بشر را از ابتدا تا انتهای آن در بر میگیرد.
«تولی و تبری» قبل از آنکه به معنی حب و بغضِ متعلق به اشخاص و افراد باشد؛ به معنی «معرفتِ عمیق و علاقه ذاتی، و یا برائت وجودی و با تمام درک انسانی» نسبت به حقایق برتر و فرا تاریخی است، که در وقایع و انسانهایی خاص تجسم یافته است.
📚 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
🌸🌺🌹 عید سعید غدیر مبارک باد 🌹🌺🌸
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
المیزان از زبان علامه.mp3
3.69M
🔶 تفسیر المیزان از زبان علامه طباطبایی رحمتاللهعلیه
«أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا»(سوره نساء،آیه۸۲)
#علامهطباطبایی #تفسیرالمیزان
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات تفسیر استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ببینید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/8fDlG
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/JG5X7
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/NkL7G
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/2OizU
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه پنجم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/B2Rrk
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه ششم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/YWlDa
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه هفتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/rwb0z
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه هشتم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/rWj3D
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه نهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/HQ1r2
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه دهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/XO4oA
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه یازدهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/wYZe0
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه دوازدهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/diYst
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه سیزدهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/nLX3C
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 طلب وسعت، نه کثرت!
دستورالعملی که در روایات به ما دادهاند این است که به دنبال توسعه در رزق باشید، نه به دنبال زیادی آن؛ «اَللَّهُمَّ اُرْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ اَلْعَفَافَ وَ اَلْكَفَافَ وَ اُرْزُقْ مَنْ أَبْغَضَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ كَثْرَةَ اَلْمَالِ وَ اَلْوَلَدِ.» (پيامبر اکرم(ص)، بحارالأنوار، جلد۶۹، ص۶۷)
به عنوان مثال نقل شده که فتحعلیشاه چهارصد فرزند داشته؛ در برابرش خدا به کسی یک فرزند میدهد و او میشود مرحوم بهجت یا علامه طباطبایی که نه تنها خودش و شاگردان و بقیه {در عالم ظاهر} بهره میبرند، بلکه در عالم باطن هم وجودشان تأثیر دارد؛ فرزندی که طالب علم میشود، در روایت داریم که تمام موجودات، حتی ماهی در دریا و پرنده در آسمان برایش استغفار میکنند. این یک نفر هست ولی خیلی وسعت دارد؛ در برابر چهارصد نفری که پشیزی نمیارزند.
چاههایی که امیرالمؤمنین(ع) حفر کردند، هنوز آب دارند؛ فرق است بین کسی که چاه حفر میکند برای خودش و خانوادهاش، با کسی که چاه حفر میکند در راه خدا؛ که من خودم دیدم در سفر مکه، روی ماشینهایی که آب میآوردند، نوشته بود «چاههای علی». الان هم امام زمان(ع) داراترین فرد است، ولی استفاده شخصیاش کمترین است. وسعت به این معناست که استفاده شخصی از داراییها در کمترین حد است؛ کثرت یعنی داراییاش زیاد است، ولی فقط برای خودش است.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 شعر شنیده نشده از علامه طباطبایی برای دخترش
این شعر را علامه طباطبایی برای دختر کوچکش بدرالسادات طباطبایی سروده است .
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در شبکههای اجتماعی با آدرس @allaamehwisdom دنبال کنید؛ این ویدئو را میتوانید در صفحه ما در «آپارات» ببینید:
https://www.aparat.com/v/71nDv
معرفتنفس.mp3
1.12M
🔶 راهِ یافتن ثروت واقعی از درون دل انسان میگذرد.
«سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ»(فصلت،۵۳)
عشقِ آن زنده گزین کو باقی است...
#آه_آه_اسم_من_اسماءالله
📂 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی
کانال تلگرام آقای رحیمی: https://t.me/mh_rahimi
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات تفسیر استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ببینید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح و تفسیر سوره مبارکه ناس | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Znpiw
شرح و تفسیر سوره مبارکه ناس | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/gavSt
شرح و تفسیر سوره مبارکه ناس | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/K8Tji
شرح و تفسیر سوره مبارکه فلق | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/8nalL
شرح و تفسیر سوره مبارکه فلق | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/LZbuH
شرح و تفسیر سوره مبارکه فلق | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/8WOvI
شرح و تفسیر سوره مبارکه توحید | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/BIaAL
شرح و تفسیر سوره مبارکه توحید | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/YWpyG
شرح و تفسیر سوره مبارکه نصر | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ZP3qE
شرح و تفسیر سوره مبارکه کافرون | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/TzUxc
شرح و تفسیر سوره المسد (تبّت) | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/MPpi8
شرح و تفسیر سوره المسد (تبّت) | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/E5py1
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه چهاردهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/cnqx9
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه پانزدهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/ZwbnD
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه شانزدهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/bxzw0
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه هفدهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/cnTms
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه هجدهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/wOT74
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه نوزدهم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/Tw30e
شرح و تفسیر سوره مبارکه حمد | جلسه بیستم (پایانی) | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/B0DuO
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 عاشورا، الگوی حرکت انسانی
بدون تکیه بر باورهای دینی و بدون تردید، عاشورا حادثهای عظیم و ماندگار و تأثیرگذار در تاریخ و تمدن بشری است. سیلان و انعطافِ حادثه عاشورا به اندازهای است که تفسیرها و تحلیلهای متضاد و متناقض را در خود جای میدهد. چنان تفسیرها و برداشتهای متفاوت از عاشورا شده که هیچ امکانی برای یک وحدت رویه و فکر در آن نیست. به عنوان مثال در حالی که تمام باورها و آموزههای شیعی به عزای عاشورا توصیه میکنند؛ یکی از بزرگترین عالمان شیعی، سید بن طاووس نگاهی توأم با مسرت و بهجت مبتنی بر محتوای معنوی عاشورا به آن دارد. این واقعیت از یک سو عاشورا را محل اختلافنظر میکند، اما در نگاهی بالاتر وحدتآفرین است. در واقع مرجعی است واحد برای نحلههایی که هرگز با هم اشتراکی ندارند. از نگاه دیگر عاشورا ورای تحلیل و تفسیر و چهارچوبهای تنگ تعقلی است. چنین خاصیتی از عاشورا به جاودانگی آن کمک کرده و به صورتی که نمیتوان در هیچ تحلیلی آن را محدود کرد و تلاشهای فراوان برای قرار دادن آن در یک قالب فکری تنها به توسعه نظری آن منجر شده و رویدادهای حول عاشورا را افزایش داده، بدون آنکه به انتها نزدیک شود.
در این میان گرایشهای انسانمحور الگوی قدرتمندی در عاشورا یافتهاند. حرکت انسانی و خیرِ مؤثری که در این حادثه یافت میشود، و در سخن امام که «اگر دین ندارید، در دنیای خود آزاده باشید» تجلی یافته؛ اوج این انسانمحوری را به نمایش میگذارد. در واقع حادثه عاشورا «الهیات و دیانت و انسانیت» را در یک «عمل و حرکت اجتماعی» به اتحادی بینظیر میرساند که در حادثه دیگری مانند آن یافت نمیشود. اگر بخواهیم عمیقتر به آن نگاه کنیم بالاترین توجه و گرایش «وجودی»(اگزیستانسیال) نیز در این حادثه به صورتی انحصاری نمود مییابد. در هیچ حادثه دیگری نمیتوان چنین وحدتی بین «حرکت وجودی» و «دیانت و الوهیت» پیدا نمود؛ به صورتی که کلیت رویداد عاشورا را تنها با یک انسانیت و دیانت با گرایش وجودی میتوان تأویل نمود و چنان این گرایش وجودی قدرتمند و بدون منازع است که هر نوع گرایش وجودی از دیندارترین تا ملحدترین آنها در این تأویل مشترک و همعقیده میشوند و در اصل و محور وجودی و انسانی آن اختلافی نمیماند.
در زمینیترین مسلکهای عرفانی، عاشورا چون تجربهای معنوی درک میشود که الگودهی کاملی دارد. اما مکاتب خاص شرقی و شیعی بیشتر به «جنبه تعلیمی» آن میپردازند؛ در نگاه آنان نهایت بازگشت به خویشتن و نیز نهایت خداپرستی و معنویت در «ثارالله»(خون خدا) در عاشورا تجسم پیدا میکند که همان «ولایت به معنی عرفانی» آن است. در نگاه آنان «زمین و آسمان» و «خدا و انسان» و «بازگشت به خویشتن» و «پرستش خداوند» در عاشورا تجسم واحدی پیدا کرده، و چنان عالم را تسخیر میکند که پس از حادثه _آنگونه که زیارت عاشورا میگوید_ شادی از آسمان و زمین برداشته میشود تا انسان مجال بیابد تا به «مقام خلیفةاللهی» خود برسد. این همان حادثهای است که در «خوانش مقدس از تاریخ جهان» انسان از ابتدا برای آن و به دنبال آن بوده است.
مهمترین بخش عاشورا و محرم بخشی است که از یک سو به رویکرد و موضع شخصی انسان باز میگردد، و از سوی دیگر به نگاه وجودی و اگزیستانسیال انسانی. این بخش مهم که دو سوی آن به یک نقطه باز میگردد، اصل و اساس توجه و بهره انسان از عاشوراست. در واقع تمام این مقدمات اجتماعی و سیاسی در صورتی درست و صالح هستند، که بتوانند میدان را برای توجه وجودی به عاشورا باز کنند و بستری برای بازگشت به خویشتن و پیدا کردن کرامت انسانی و هویت وجودی فراهم آورند.
📚 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
پرهیز از بگومگو.mp3
597.3K
🔶 پرهیز از بگو مگو
قَالَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِيَّاكَ وَ مُلاَحَاةَ اَلرِّجَالِ.
امامصادق(ع)، بحارالأنوار، جلد۷۰، صفحه۴۰۷
از #ستیز #کشمکش #مجادله بپرهیز؛ حتی اگر به ضررت باشد.
شیفته #حق #صدق #عدل باش؛ حتی اگر به ضررت باشد.
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 فشرده خلقت!
تعبیری که در آیه شریفه هست، «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» (سوره شمس، آیه۷-۸) فجور و تقوا در نهاد همه هست؛ یعنی بارها این جمله را عرض کردم که ما سیدی فشرده خلقت هستیم، و خلقت باز شدهی وجود ماست؛ هر چه که بیرون میبینی، در خودت هست؛ فرض بگیرید صدام را هیتلر را قذافی را، بعنوان کسی که خبیث بوده، خباثتهای زیادی انجام داده، -این یک تصویری هست که حقیقتاً بندهای که اینجا نشستهام و دارم صحبت میکنم،- به من حقیقت خودم را معرفی میکند، که این قذافی در وجود تو هم هست؛ «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» این مُلْهَم به فجور هست، ولی چون فسق خودش را و فجور خودش را نتوانست نگه دارد قذافی شد؛ و این یک شخصی شده است که خودش را آورده نشان داده که من قذافی هستم تا تو درس بگیری، که اگر خودت را نگه نداری، قذافی در تو هم هست؛ صدام در تو هم هست؛ دیگر این استثناء بردار نیست. بالاترین شخصیت هر مملکت تا پایینترین شخصیت، قابلیت هر دو در او هست؛ چه در خوبی که به سلمان برسد، چه در بدی که به صدام برسد. خدا رحمت کند آقای بهجت را، یکی از جملاتی که مکرر میفرمودند، این بود که نه شقیترین افراد از جهنم آمدهاند و نه ما از بهشت آمدیم، ای کاش (تعبیر ایشان را عرض میکنم) به جای اینکه یک دادگاهی میرفتیم که همدیگر را محکوم کنیم؛ یک دادگاهی میرفتیم که خودمان را محکوم میکردیم. آن رئیس دادگاه، میگفت فلانی جرم تو این است، جرم تو این است، جرم تو این است.
در تعبیر روایت هست که اگر اعمال تو را کس دیگری انجام میداد، یعنی فیلم تو را کسی دیگر بازی میکرد و تو نمیدانستی که این خودت هستی، «لَأَسْرَعْتَ إِلَى مَقْتِهِ»(امیرالمؤمنین-ع-، تنبيهالخواطر و نزهةالنواظر، جلد۱، صفحه۷۱) میگفتی هر چه زودتر او را از بین ببرید؛ در حالی که او خودت هستی. یعنی صدام با من هیچ فرقی نمیکند و من با هیتلر هیچ فرقی نمیکنم؛ نه خبیثترین افراد (تعبیر آقای بهجت) از جهنم آمدهاند و نه من از بهشت آمدهام؛ نه شما از بهشت آمدهاید؛ صدام آمده خودش را آشکار کرده...
در دعای امام زمان داریم «وَلَا تَسْتَبْدِلْ بِنا غَيْرَنا، فَإِنَّ اسْتِبْدالَكَ بِنا غَيْرَنا عَلَيْكَ يَسِيرٌ ، وَهُوَ عَلَيْنا كَثِيرٌ» (و ما را با دیگران عوض مکن، زیرا عوض کردن ما با دیگران بر تو آسان، ولی بر ما کار بسیار دشوار است.) صدام آمده آن فسق و فجوری را که در نهادش بود، آشکار کرد؛ او همین مقدار آشکار کرد، تو شقیتر از او هم میتوانی بشوی؛ ولی او این انتخاب را کرد، جهنم هم میرود، ولی در تقدیرات الهی اگر تو هم خودت را نگه نداری، دست کمی از او نداری.
اگر هر کداممان بفهمیم که حیوانیّت حدّ و حصر ندارد، از صدام هم میتوانیم پستتر باشیم، از هیتلر هم میتوانیم پستتر باشیم؛ در جهت سیر کمالی از سلمان هم میتوانیم بالاتر برویم، تعبیر بهترش این است، میتوانیم در مسیر سلمان سیر کنیم، در آن مدار قرار بگیریم. اگر بفهمیم این را که تمام افرادی که در بیرون میبینیم، تمام فسق و فجورهایی که در طول خلقت شکل گرفته، هر کدامشان در تو هست، و تو جامع همه فسق و فجورات هستی؛ و جامع همه کمالات هستی. «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» اگر خودت را کنترل نکنی، تحت تربیت اهل بیت قرار ندهی، از همه پستتر خواهی شد . اگر انسان متوجه این باشد، جز به محاسبه نفس، جز به اصلاح نفس، جز به مشغول شدن به خودش، به کسی مشغول نمیشود.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیههای سلوکی علامه طباطبایی(رضواناللهعلیه) در ماه محرم، در بیان آیتالحق مرحوم جعفری تهرانی(رحمةالله)
#یاکاشفالکربعنوجهالحسینـإکشفکربیبحقأخیکالحسین
#بابالحسین
▪صلیالله علیک یا أبالفضل العباس(ع) ▪
♠ السلام علیک یا أباعبدالله الحسین(ع)♠
#السلامعلیالحسینـوـعلیـعلیبنالحسینـوـعلیـأولادالحسینـوـعلیـأصحابالحسین
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
صلیاللهعلیکیاأباعبدالله.mp3
615.6K
▪ سرّ حرکت امامحسین(ع)
ْ«حسنات الأبرار سیّئات المقرّبین»
#صلیاللهعلیکیاأباعبدالله
📚 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی
🔗 http://eksir.org/
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 قتل نفس
حادثه عاشورا بدون یک سیر درونی که فرد سرشار شده باشد، و از حیث وجودی به انتهای وجودش رسیده باشد، و به دنبال انفجار و احراق خودش باشد، و از درون بلاجو باشد، امکان ندارد. اینکه فرد در زندگی روزمرهاش به انتها رسیده باشد، و انگار سینهاش تنگ باشد... شما در حوادث کربلا میبینید که بعضی از شهداء وقتی برای اجازهی جهاد میآیند، عبارتی که به کار میبرند این است که سینهمان تنگ شده، و عرصه بر ما تنگ شده است.
البته همه اینها حتما با یک حوادث بیرونی همراه است؛ یعنی نمیتوانیم توجیه کنیم که فرد به دنبال کشتن خودش باشد، به دنبال شهادت باشد، و بدون {در نظر گرفتن} شرایط بیرونی، فقط بخواهد قیام کند! آنطوری که مثلا در زیدیه مرسوم است. تفاوت زیدیه با امامیه و {شیعه} اثنا عشری(دوازده امامی) این است که آنها اصالت را به قیام میدهند. آنها میگویند انسان و شیعه در هر حالتی باید قیام کند. اما شیعه امامی، و اثنا عشری معتقد است که وقتی این قیام باید صورت بگیرد که شرایط بیرونی امکان داشته باشد و تناسب داشته باشد.
قیام امام حسین، وقتی شرایط بیرونی را در نظر میگیرید، میبینید که از حیث اجتماعی و از حیث تمدنی و تاریخی، در بهترین شرایط رخ داده است. اگر این قیام در زمان معاویه انجام میشد، اصلاً این نتایج را نداشت. کما اینکه در زمان معاویه، چه بسا به اجبار، طبق چیزی که تاریخ مینویسد، یکبار امام حسین بیعت هم میکند. این غیر از بیعت و صلحی است که امام حسن کرده، و حکومت را واگذار کرده است. بعد از فوت امام حسن و در زمان معاویه یک بار در مکه حضرت {امام حسین} به اجبار البته، ولی با معاویه بر ولایتعهدی یزید بالأخره بیعت میکند. خب همانجا چرا قیام نکرد؟ چرا تا پای جان نایستاد؟ و برخلاف مدینه رفتار کرد؟ تفاوت در این است که در آن زمان شرایط آماده نبود.
علاوه بر بستر اجتماعی، سیاسی و تاریخی که فراهم میشود، تا حضرت {چنین} حرکتی را بروز بدهد؛ شرایط درونی هم شرط است. شرایط درونی چنان آماده است، و حضرت آنقدر سرشار و آماده شهادت است؛ انگار که یک سیری دارد، که آن سیر فقط با این شهادت تمام میشود. {این موضوع} در حرکات، گفتارها و رفتارهایی که از بقیه اصحاب هم نقل شده، کاملاً مشهود است. گویی این افراد، قبل از حادثه عاشورا، در یک سیر درونی به نقطهای رسیدهاند، که مانند غنچهای که همه شرایط برایش آماده است، شکوفا شدند. این شکوفایی با اهدای زندگی به یک هدف اجتماعی رخ میدهد؛ اما اصلش درونی است.
ما که میخواهیم بزرگداشت حضرت را {برگزار} کنیم و بر ایشان عزاداری کنیم، اگر آن حادثهی درونی را استثنا کنیم، هرگز نمیتوانیم جایگاه اصیل نهضت امام حسین را در زندگی امروز خودمان پیدا کنیم، و آن را بزرگ بداریم. اگر نگاه ما به عاشورا یک نهضتی است که مثلا برای حکومت بوده، یا برای اعتراض مدنی بوده، یا برای عدالت، یا برای هر هدف بیرونی دیگر بوده؛ اگر صرفا این باشد، ما نمیتوانیم برای کربلا یک جایگاه ویژه در نظر بگیریم! اگرچه همه آن اهداف میتواند درست باشد، و منافاتی با هم ندارند.
اگر ما همچون شهدای کربلا یک سیر درونی داشته باشیم، و این سیر درونی ما در بزرگداشت عاشورا به نقطهای برسد که ما هم نیازمند همان جایگاه و همان شکوفایی باشیم، و از حیث وجودی به این نیاز برسیم؛ آن موقع است که میتوانیم این بزرگداشت {حقیقی} انجام بدهیم.
📚 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ببینید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ۵ | جلسه اول | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/LAvjt
شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ۵ | جلسه دوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/OPwea
شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ۵ | جلسه سوم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/QZDi6
شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث ۵ | جلسه چهارم | استاد مجاهدی
https://aparat.com/v/rkBnW
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لم یلد و لم یولد
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهتوحید #سورةالإخلاص
سوم آذر نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
مدیریت شکم.mp3
852.3K
🔶 مدیریت شکم
رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : جَاءَنِي جَبْرَئِيلُ فِي سَاعَةٍ لَمْ يَكُنْ يَأْتِينِي فِيهَا ... يَقُولُ لَكَ رَبُّكَ يَا مُحَمَّدُ مَا أَبْغَضْتُ مَا أَبْغَضْتُ وِعَاءً قَطُّ كَبُغْضِي بَطْناً مَلْآناً
هیچ ظرفی مبغوضتر از #شکمانباشته نزد خداوند نیست.
بحارالأنوار، جلد۷۲، صفحه۲۱۱
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 رضایت بالاتر است!
استخاره مشورت گرفتن و کمک خواستن از خدای تبارک و تعالی است. خدا مبدأ خیر است و طلب خیر هم از خدای متعال است؛ «أَسْتَخِيرُ اللّٰه بِرَحْمَتِهِ خِيرَةً فِي عافِيَةٍ».
آقای بهجت فرمودند که در استخاره رابطه تکوینی بین عبد و خالق هست؛ در استخاره یک ارتباطی بین مخلوق و خالق ایجاد میشود؛ -ایشان گفتند رابطه تکوینی، بقیهاش توضیحات بنده است- گاهی اوقات انسان میخواهد که در مراتب بندگی، تحکیم اعتقادی پیدا کند؛ لذا خودش را کنار میگذارد، و میگوید هر چه که شما بگویید. (الان یکی نیاید، استخاره بگیرد برود مشهد، بعد زن و بچهاش را به امان خدا رها کند؛ نه، با شرایط عقلیاش این کار را بکند، و باید مقدمات عقلیاش فراهم باشد.) این برای تحکیم بندگی خیلی خوب است. هر روز استخاره میگیرم، میخواهم بندگیام را محکم کنم؛ هر چه شما بفرمایی بگویم چشم؛ یک واسطهای بین خودم و خدای متعال داشته باشم. این دیگر به نتیجه استخاره کار ندارد؛ نتیجه استخاره فرع آن حقیقتی است که طلب میکند که تحکیم بندگی است.
بعضیها نتیجه هم مورد نظرشان است؛ یعنی در عین حال که مشورت میگیرم از شما و میخواهم بندگیام را تحکیم کنم؛ در عین حال نتیجه هم واقعاً برایم مهم است. {البته} همان چیزی که خیر و صلاح است، بفرمایید صلاح است یا صلاح نیست. اینجاست که اگر کسی در مسیر تحکیم بندگی و نتیجه مطلوب، و مرضیّ امام معصوم سلاماللهعلیه باشد؛ وقتی که استخاره میگیرد جدای از این که بندگیاش محکم میشود، کامش هم شیرین میشود.
در جریان حضرت موسی(ع) که در قرآن هست، که خدای متعال فرمود در دستت چیست؟ خب در دستش عصا بود؛ باید بگوید عصا دیگر! نگفت! «وَمَا تِلْكَ بِيمِينِكَ يا مُوسَى» چه چیزی در دستت است؟ بگوید عصا کافیست؛ ولی میگوید «هِي عَصَاي أَتَوَكَّأُ عَلَيهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى غَنَمِي وَلِي فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَى»؛ عصایی که به آن تکیه میدهم، گوسفندانم را جابجا میکنم... خب خداوند اینها را نخواسته بود؛ اما این که فرصت شده با خدای متعال یک ارتباط کلامی پیدا کند، با خدای متعال صحبت کند، دوست ندارد ارتباط قطع شود، دوست دارد ادامه داشته باشد.
در استخاره هم هر شخصی که واقعاً بتواند آن ارتباط را برقرار کند، و با ارتباط قدم به قدم نزدیک شود؛ نتیجه دیگر برایش مهم نیست. مثلاً استخاره میگیرد ازدواج کند، ازدواج هم خیلی بد میشود، زبانم لال منجر به طلاق هم میشود؛ یک بنده خدایی این کار را کرده بود، بعد بزرگترش به او گفته بود تو مگر استخاره نگرفتی؟ گفت چرا، اما من استخاره نکردم که آنچه که من میخواهم بشود، استخاره گرفتم آنچه محبوبم میخواهد بشود؛ او طلاق میخواهد من هم همان را میخواهم! شاید در طلاقِ من، یک شکستگی و انکساری پیدا بشود که اگر آن طلاق نبود آن انکسار به دست نمیآمد...
لذا آن کسی که استخاره میگیرد و رابطه صمیمی با محبوبش پیدا میکند و استخاره میگیرد که خیر من چیست؟ هی قدم قدم میخواهد ارتباط برقرار کند، هم قدم قدم میخواهد ببیند کجا هستی؟ چه میخواهی؟ چه کنم؟ این قدم قدم قربش بیشتر میشود تا به آن نقطهای میرسد که بیحجاب توفیق تشرّف پیدا میکند؛ چون مسیر رضایت را میرود.
در تعبیر روایت هم این است که تشرّف درخواست نکنید، رضایت را درخواست کنید. تعبیر من است که هر کسی که توفیق رضایت حضرت روزیاش بشود، توفیق تشرّف هم روزیاش میشود. برخلاف کسی که تشرف روزیاش بشود ولی مورد رضایت نباشد. کما اینکه آنهایی که با ائمه معصومین مواجه بودند خیلیها حتی دشمن امام بودند؛ خب امام را دیدند! پس اصل دیدن گرچه «اللّهم أرنی الطّلعة الرّشیدة» مطلوب است، و آن کسی که توفیق ندارد محرومیت زیادی دارد؛ ولی رضایت بالاتر است.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد #مجاهدی در سالهای گذشته را میتوانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید:
🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه اول
https://aparat.com/v/OWRmi
شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه دوم
https://aparat.com/v/iNw3h
شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه سوم
https://aparat.com/v/Fl5po
شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه چهارم
https://aparat.com/v/LfChg
شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه پنجم
https://aparat.com/v/D4lEF
شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه ششم
https://aparat.com/v/Yge2y
شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه هفتم
https://aparat.com/v/TxczV
شرح دعای اول صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی | جلسه هشتم
https://aparat.com/v/2Gyca
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أباعَبْدِالله و عَلَی الأرواحِ الَّتی حَلَّت بِفِنائک
@allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هدف خلقت
«هدف خلقت، معرفت، محبت و انس با پروردگار است؛ و هر سه در توجه به سوره حمد حاصل میشود.»
نقلی از کتاب تذکرة المتقین اثر شیخ محمد بهاری همدانی و عظمت جایگاه او نزد آقاشیخ جواد انصاری رحمهما الله
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورهحمد #فاتحةالکتاب
بیستوهفت آذر نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
چهلسالگیوبوسهشیطان.mp3
1.44M
🔶 چهل سالگی و بوسه شیطان
«فَاعْتَصِمْ بِحَبْلِ اَللَّهِ اَلْأَوْثَقِ وَ هُوَ اَلاِلْتِجَاءُ وَ اَلاِضْطِرَارُ بِصِحَّةِ اَلاِفْتِقَارِ إِلَى اَللَّهِ فِي كُلِّ نَفَسٍ»
امام صادق (ع)، بحارالأنوار، جلد۶۹، صفحه۱۲۴
«یَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ»(فاطر،۱۵)
📚 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی
🔗 http://eksir.org/
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 مراقبه
مراقبه مراتب دارد؛ مراتب عالی دارد که اگر انسان به آن نقطه نمیتواند برسد، باید سیری را در پیش بگیرد تا به آن اوج برسد. در آیه شریفه داریم «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ»(سوره ق، آیه ۱۸)؛ خداوند تبارک و تعالی چون محیط بر انسان و تمام موجودات است، احاطه خداوند به گونهای است که مخلوقات بلا تشبیه مانند حبابهای روی آب هستند؛ یعنی بلا تشبیه، بلا تشبیه، بلا تشبیه، خداوند به منزله آب است و مخلوقات به منزله حباب هستند. مراقبه و درک محضر به این معنا که انسان بفهمد که حبابی در احاطهی آب هست، و کوچکترین خطایی باعث میشود که او از درون منفجر شود.
مراقبه در این مرحله، به این معناست که انسان درک کند، آن جایی که علم و اختیار دارد، از خوف خداوند تبارک و تعالی، دست از مخالفت با او بردارد. «وَ إِنْ کانَ ذِکرا وَ لکنْ ذِکرُهُ عِنْدَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ»(اصول کافی، ج۲، ص۱۴۵) یاد خدا در حلال و حرام؛ امیرالمؤمنین در دعای صباح میفرماید «مَنْ ذا یَعْرِفُ قَدْرَكَ فَلا یَخافُكَ» چه کسی هست که تو را بشناسد و خوف تو او را نگیرد؟ «وَ مَن ذا یَعْلَمُ ما اَنْتَ فَلا یَهابُكَ» چه کسی هست که بداند تو چی هستی، و هیبت تو او را نگیرد؟
مراقبه یعنی درک محضر؛ درک اینکه در حضور خداوند تبارک و تعالی است؛ اگرچه فرشتگان موکل خداوند، «کراماً کاتبین»، در بعضی جاها حاضر نباشند؛ خودش حاضر و ناظر است. گویا روایت از امیرالمؤمنین است که در جایی که زن و شوهر بخواهند با هم خلوت داشته باشند، خداوند متعال بخاطر حیایی که دارد، به فرشتگان میفرماید از ایشان فاصله بگیرید؛ بعد به امام عرض کردند، اگر مرتکب معصیت بشوند چه؟ حضرت فرمود، خدای متعال خودش نزدیکتر است؛ چیزی از خدا پنهان نیست! اگر آنها نیستند، خدا که هست! «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ». درک محضر، یعنی واقعا حضور خداوند تبارک و تعالی را حس کند؛ نه خیالی!
لفظ مراقبه از «رقیب» میآید؛ یعنی فرد مراقب رقیب است! مراقب آن حقیقتی است که کنارش است. درک فعل، غیر از درک ذات است. به عنوان مثال اگر شما بیرون از اینجا، صوت مرا بشنوید؛ صوت، فعل من است؛ و این فرق دارد با اینکه اینجا حضور داشته باشید و فعل را همراه با فاعل ببینید؛ صوت را همراه با گوینده ببینید. زلزله و آتشفشان را همراه فرستندهاش ببینید. این مرحله عالی مراقبه است.
مرحله پایینترش این است که انسان اگر درک محضر ندارد و نمیتواند خداوند متعال را حاضر ببیند؛ فعل خدا را حاضر ببیند. یعنی هر چه در عالم می بیند، از خوبی و بدی، همه را فعل خدا ببیند؛ «اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْء»(زمر،۶۲). هر فعلی فاعلش خداست؛ اگر خدا را نمیتواند ببیند، لااقل فعل خدا را ببیند. درک محضر ندارد، درک محضر فعل خدا را داشته باشد. این هم به مؤمن آرامش میدهد. تعبیر امام صادق(ع) است که «أَعْظَمُ اَلنَّاسِ رَاحَةً»(الکافي، جلد۵، صفحه۸۱) اگر کسی به این نقطه برسد، که هر فعلی را از خدا ببیند، او از همه راحتتر زندگی میکند. چون میبیند «أرحم الراحمین» دارد تدبیرش میکند؛ اگر بلا یا نوازش است، از خداست.
در مرحله پایینتر و ضعیفتر، فردی که مراقبه دارد، مراقب اعمالش هست. مراقب است که اعمالش در راستای رضایت خداوند و اهلبیت(ع) باشد. اینکه در دعا میخواند «اللّٰهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي»(دعای امامسجاد(ع) در دفع ضرر جن و انس)، آیا نگاهش که جلوهای از نفسش هست، را تسلیم خدا کرده؟ کلامش، خوراکش، خوابش مطابق رضایت خداوند هست؟ این مراقبه، توجه به فعل خودش است؛ که فعلش مورد رضایت هست یا نیست؟
پس مرحله عالی مراقبه این است که خداوند تبارک و تعالی را حاضر و ناظر ببیند؛ مرحله پایینتر این است که همه چیز را فعل خدا ببیند؛ و مرحله ضعیفتر این است که فعل خودش را مطابق رضایت خدا قرار دهد. بین این مراحل، مراتب زیادی هست؛ ولی کسی که میخواهد شروع کند، باید از مراتب پایین شروع کند؛ برای او درک محضر مقدور نیست.
مرحوم استاد سعادتپرور میفرمودند در مرحله اول توجه به این حقیقت داشته باشیم که خدا هست، و ناظر بر اعمال ماست، بصورت کلی، وإلا درک محضر و ناظر بودن را نمیتوانیم داشته باشیم؛ و اینکه هر کاری میخواهیم بکنیم، نیت کنیم که خدایا تو حاضر هستی، و تو میخواهی که من این کار را انجام بدهم، من میخواهم ثواب و پاداشی به من بدهی، و پاداشم را بعد از این دنیا به من بده، تا نتیجه اخروی داشته باشد. این قدم اول است که کار را برای نتیجه اخروی انجام بدهیم، نه نتیجه مادی و دنیوی! تا عملی که میکنیم را خالص انجام بدهیم. تا به مراتب رضایت و درک محضر برسیم.
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom