هدایت شده از روزنه
مروری بر کتاب «حکمت حکومت فقیه»؛ اثر ارجمند مرحوم #آیتاللهممدوحی
💥اختصاصی/ #پست_ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️به مناسبت ارتحال #عالم_انقلابی و فقیه الهی #آیتاللهممدوحی، برش هایی از کتاب گرانسنگ ایشان پیرامون #ولایت_فقیه و فلسفه #حکومت_دینی، تقدیم خوانندگان ارجمند می گردد:
❄️ارتکازی بودن مسئله ولایت فقیه
🔸سابقه تاریخی ولایت و زعامت فقیه، روشن می¬کند که ولایت فقیه به طور واقعیتی ارتکازی، از زمان تاسیس نظام اجتهادی، در سراسر فقه ملموس است. اگرچه به طور جداگانه، فصل خاصی را برای آن در فقه باز نکرده اند، ... آیات قرآن و روایات معصومین(ع) همه بیانگر این مطلب هستند که امر ولایت مسئله ای ارتکازی و پذیرفته شده نزد عموم بوده است و سیره مسلمین نیز شاهد این امر میباشد. در اینجا کلمات علما را نقل می کنیم تا سابقه تاریخی حکومت و ولایت فقیه روشن گردد و تاییدی باشد بر این امر ضروری در شرع مقدس اسلام.(حکمت حکومت فقیه، ص 149)
❄️عدم جواز نقض حکم ولی فقیه
🔸اگر ولی فقیه فتوایی دهد که در طریق حکم و رسیدن بهواقع، مورد اشکال واقع شود، ولی احتمال مطابقت با واقع برای آن حکم باشد، قطعا مقبوله شامل آن هست و رد آن جایز نیست، ...مسلم است اطاعت از ولی فقیه لازم و مخالفت با او حرام است. ...از اطلاق فرموده امام(ع) در مقبوله میتوان دریافت که مهر حجیت را بر حکم حاکم زده و آن تعبیر «الراد علیهم الراد علینا» را فرموده است با آنکه میداند حاکم معصوم نیست و جایز الخطاست، پس حکم ظاهری را امضا فرموده، نه حکم واقعی را و با فرض اشکال در طریق حکم او نمیتوان بر نقض آن حکم کرد، زیرا احتمال تطابق با واقع را دارد.»(همان، صص 225- 227)
❄️لزوم تبعیت از رهبری در اختلاف فتاوا
🔸گاهی اختلاف در فتوا در مسائل است که عمل بههر دو فتوا هیچ گونه خلل و دوگانگی در نظام اسلامی ایجاد نمیکند، و گاهی نیز اختلاف در فتوا، اختلاف و دو دستگی در جامعه ایجاد میکند، که این شق مورد اشکال و قابل بررسی است.
اگر منشا اختلاف مسائل ثانوی بود که رهبر رعایت جانب آن را حتمی بداند، مسلما در صورت عرضه شدن آن مصالح عقلانی به مرجعیت و اطلاع از آنها، خود نیز به حکم ثانوی فتوا داده و تطابق بین آن دو بزرگوار حاصل می شود.
ولی اگر مصالح مزبور را مقام مرجعیت لازم الاستیفاء نداند، رای مقام رهبری متعین و مقام محترم مرجعیت نیز دراین امر ملزم بهتبعیت از ولی فقیه یا خود داری از تظاهر بهخلاف است؛ زیرا در وقوف بهمصالح مجتمع و آگاهی بهمجاری امور و احاطه بر زمینه های سیاسی جهانی و تشخیص موارد، رهبر اعلم و واجب الاتباع است. هم چنین اگر اختلاف در فتوا نسبت بهاحکام اولیه باشد و التزام عملی مردم نسبت به آن دو نظر، موجب تحزب و دو دستگی گردد، قطعا دراین زمینه تایید ولی فقیه واجب بوده و هر گونه اظهار نظری که بهتضعیف آن نهاد محترم و یا بهوجود آمدن اختلاف در جامعه بینجامد قطعا حرام بوده و باید در تقویت نظام الهی کوشید.(همان، صص 239-240)
❄️ خلاف فطرت بودن تعدد ولایت
🔸اگر فطرت انسانی را بهدور از هر گونه شوائب شناخته و نیز لوازم و مسائل فطری را کشف کرده و با نظر دقیق و مطمئن به ملاحظه آنها بپردازیم، در حل بسیاری از مبهمات مفید خواهد بود. یکی از مسائلی که نظام فطری در انتخاب مردم کاملا دخیل بوده آن است که در جوامع، از کوچکترین آن که خانواده است و کهنترین آن، سرپرست مطلق یک فرد بیش نبوده است.
در خانواده اعضای آن همیشه در مقابل سرپرست خانواده مطیع و مجری دستورات او بودهاند و در جوامع کوچک هم چون روستاها نیز فطرت طبیعی مردم ارجاع امور اجتماعی بهیک فرد بیش جایز نمیداند. بخشدار، فرماندار، استاندار، رئیس جمهور همیشه یکی بوده است. البته اگرچه گاهی امور بهشورا واگذار میشود، ولی سرانجام تنفیذ حکم بهوسیله رئیس شورا انجام میگیرد. در هر زمان پیامبر(ص) هم یکی است و امام(ع) هم یکی بیش نیست و اگر امام بعدی در زمان امام قبل بوده ماموریت به امامت و رهبری نداشته و تابع امام قبل بوده است.
از ادله اعتبار نصب ولی فقیه نیز میتوان همین مسئله فطری را استفاده نمود، بلکه خدای منان به بشر تفهیم فرموده در ولایت او بر ما، از شرکت دادن دیگران بهشدت منع شدهایم واین واقعیت مطابق فطرت است و اختیاردار باید یک فرد باشد.(همان، صص 240-242)
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر.
فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مصاحبه با آیت الله شیخ حسن ممدوحی.pdf
807.1K
🔸مصاحبه خواندنی از حضرت آیت الله ممدوحی (ره)
🔻این مصاحبه در شماره ۱۳ مجله حاشیه منتشر شده است.
📸تشییع پیکر آیت الله ممدوحی در قم
🔹مراسم تشییع و تدفین مرحوم آیت الله ممدوحی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با حضور علما، اساتید، طلاب و عموم مردم شریف قم برگزار شد.
tn.ai/2355789
@TasnimNews
🔸آیت الله ممدوحی در صف مقدم خدمت به حوزه و انقلاب قرار داشت
حضرت آیت الله #نوری_همدانی در حاشیه مراسم تشییع مرحوم آیت الله ممدوحی در گفتوگو با خبرنگاران:
🔹مرحوم آیت الله #ممدوحی در زمینه های علمی در سطح بالایی قرار داشت و به بیان دیگر یک شخص متخصص و ممتاز در عرصه علم به شمار می رفت.
🔹ایشان از طریق تربیت شاگردان خدمات بزرگی به حوزه ارائه داد.
🌐 rasanews.ir/002mno
🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸طلاب و فضلا از دانش، تقوا و بصیرت آیت الله ممدوحی الگو بگیرند
آیت الله #کعبی در گفتوگو با رسا:
🔹مرحوم آیت الله #ممدوحی در کنار برخورداری از مقامات علمی، همواره در مجلس خبرگان و جامعه مدرسین حضور فعالانه داشتند.
🔹طلاب و فضلای #حوزه_های_علمیه باید از دانش، تقوا و بصیرت آیت الله ممدوحی الگو بگیرند.
🌐 rasanews.ir/002mnq
🆔 @rasanewsagency
در پی ارتحال آیت الله ممدوحی؛
یک روز عزای عمومی در کرمانشاه اعلام شد
 کرمانشاه - از سوی آیت الله مصطفی علما؛ امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کرمانشاه یک روز عزای عمومی به مناسبت ارتحال آیت الله حسن ممدوحی در این استان اعلام شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، از سوی آیت الله مصطفی علما؛ امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کرمانشاه فردا جمعه عزای عمومی به مناسبت ارتحال آیت الله حسن ممدوحی؛ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده سابق مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در این استان اعلام شد.
مراسم گرامیداشت مرحوم آیت الله حسن ممدوحی شنبه هفته آینده راس ساعت 9 و 30 تا 11 صبح در حوزه علمیه کرمانشاه واقع در بلوار تاق بستان برگزار می شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم تشییع مرحوم آیت الله ممدوحی
مراسم تشییع و تدفین مرحوم آیت الله ممدوحی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی، علما، اساتید، طلاب و عموم مردم شریف قم برگزار شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابعاد شخصیت مرحوم آیت الله ممدوحی از دیدگاه حوزویان
جمعی از شخصیت های برجسته حوزه در گفتگو با رسا ابعاد مختلف شخصیتی مرحوم آیت الله ممدوحی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را مورد بررسی قرار دادند.
❧✧﷽✧❧
سلام علیکم
دوستان و همراهان عزیز
▪️حضرت آیت الله ممدوحی رحمت الله علیه امروز به خاک سپرده شدن
◽️دوستان لطفا امشب برای این عالم بزرگ و جلیل القدر نماز لیله الدفن بخونید
ان شاالله با اولیاء الهی محشور باشند
نام ایشان :
حسن فرزند محمدحسین
التماس دعا🙏
آیت الله مکارم شیرازی:
آیت الله ممدوحی خدمات شایان توجهی به اسلام و مکتب اهل بیت داشت.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی درگذشت آیت الله حسن ممدوحی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تسلیت گفت.
متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خبر رحلت آیت الله حسن ممدوحی موجب نهایت تأسف گردید. این عالم فرزانه سالیان دراز به تربیت شاگردان پرداخت و خدمات شایان توجهی به اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) داشت.
اینجانب فقدان اسفناک این عالم ربانی را به حوزه علمیه و به همه علاقه مندان آن فقید سعید و بیت گرامی اش تسلیت عرض می کنم. خداوند روح او را با ارواح محمد و آل محمد (ص) محشور گرداند و به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.
قم ـ ناصر مکارم شیرازی / ۳ مهر ۱۳۹۹
https://rasanews.ir/002mog
@Ayatollah_Mamdouhi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 نگاهی کوتاه به جلد اول «آیین خرد و عرفان»
آیت الله #ممدوحی در مجموعه 6 جلدی آیین خرد و عرفان:
🔹 آنان مادران ملّت آیندهاند که در ساخت و ساز اصیلترین رکن اجتماع نقشی اساسی دارند؛ زیرا اگر از ابتدا رابطه مادر و فرزندی از نسل آینده سلب شود، جملگی با کمبود احساسی و عاطفی مواجه شده و تشکل جامعه از چنین افرادی، خطرآفرین و وحشتزاست».
🔹این کتاب به گونهای است که اگر به هر صفحه آن مراجعه کنید، به مطلب جدیدی دست پیدا خواهید کرد و مطلب تکراری در آن یافت نخواهد شد.
🌐 rasanews.ir/002Z9X
🆔 @rasanews_agency
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات مرحوم #آیت_الله_ممدوحی رضوان الله تعالی علیه درباره جایگاه #طلبگی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴 به استحضار می رساند مراسم هفتم مرحوم آیت الله ممدوحی (رضوان الله تعالی علیه) به صورت #آنلاین برگزار می گردد.
🗓 زمان: سه شنبه(امشب) ، ۹۹/۷/۸، ساعت ۱۹
با سخنرانی استاد حجت الاسلام و المسلمین عابدینی زید عزه
و روضه خوانی حجت الاسلام و المسلمین میریان
🔗 لینک ورود به مراسم 👇
www.aparat.com/Ayatollahi_Mamduhi/live
سخنرانی مراسم ختم آیت الله ممدوحی.mp3
15.41M
👆👆👆👆👆
🔶 صوت سخنرانی استاد عابدینی
🔸 مراسم ختم هفتم مرحوم حضرت آیت الله ممدوحی (ره)
🔷 8 مهر ماه 1399
✅ @Abedini
#مراسم یادبود#عالم_با_فضیلت
مرحوم #آیت_الله_ممدوحی(ره)
پنج شنبه ۱۰مهرماه ساعت ۱۶
این مراسم بصورت پخش زنده از#حرم_رضوی در فضای مجازی از طریق لینک زیر برگزار می گردد👇🏻
tv.razavi.ir
💢 #اطلاعیه
🏴 مراسم ختم مجازی در اولین شب جمعه پس از عروج آیت الله حسن ممدوحی
🔷 با سخنرانی #استاد_شجاعی
🗓 پنجشنبه، ۱۰ مهر، ساعت ۱۹
🎥 پخش زنده از طریق سایت و اینستاگرام
🔗 لینک سایت
🔺 Montazer.tv
📱 اینستاگرام
🔺 Instagram.com/Ostad.Shojae1
@Ostad_Shojae
@Ayatollah_Mamdouhi
98.11.30_H-77.MP3
8.3M
📼 شرح نهج البلاغه، حکمت ۷۷
🔶 آیت الله ممدوحی (ره)
📆 تاریخ: ۹۸/۱۱/۳۰
⏰ مدت زمان: ۲۷ دقیقه
📁 حجم: ۸ مگابایت
💢 آخرین جلسه برگزار شده شرح نهج البلاغه 😔
@Ayatollah_Mamdouhi
مصاحبه خبرگزاری تسنیم با آیت الله حسن ممدوحی(ره) ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸:
*آیا در قرآن کریم آیهای وجود دارد که نام مبارک امام زمان (علیه السلام) در آن ذکر شده باشد؟*
در قرآن، آیهای که نام امام زمان (علیه السلام) در آن به طور مشخص آمده باشد، وجود ندارد. اما در چند آیه به حضور ایشان و ماجرای ظهور اشاره شده است. به عنوان مثال خداوند تعالی در سوره هود میفرماید:
*«وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلی أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ؛ اگر عذاب را تا مدت معینی (ظهور امام زمان) به تأخیر بیندازیم خواهند گفت چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟) بدانید روزی که عذاب میآید از آنها برداشته نمیشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء به آن میکردند خواهند دید.»*
در این آیه به این نکته اشاره شده است که خداوند میخواهد گروهی از ظالمان را در زمان ظهور امام زمان (علیه السلام) مجازات کند. درواقع همان اندازه که ظهور باعث نشاط و شادی مؤمنان میشود، موجب عذاب گناهکاران خواهد بود.
حتی در روایتی نوشته شده که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند که منظور از «أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ» در این آیه، یاران و فرماندهان سپاه امام زمان (علیه السلام) است که تعداد آنها ۳۱۳ نفر است. به این ترتیب حتی در روایات هم تعداد یاران خاص آن حضرت مشخص شده است.
*یارانی به تعداد سپاه اسلام در جنگ بدر*
*بر چه اساسی یاران امام زمان (علیه السلام) ۳۱۳ نفر اعلام شدهاند؟*
آن طور که امام صادق (علیه السلام) فرمودهاند، تعداد افرادی که در جنگ بدر با لشکر دشمنان اسلام جنگیدند، ۳۱۳ نفر بودند که دارای ایمان حقیقی بودند. طبق همان رویداد، تعداد یاران امام زمان (علیه السلام) در زمان ظهور ایشان ۳۱۳ نفر است که ایمان در دل آنها ریشهدار است و در زمینه دین اسلام به یقین قطعی رسیدهاند.
*ضرورت یادآوری ایامالله*
*روز ظهور در قرآن کریم با چه عنوانی ذکر شده است؟*
یکی از مهمترین عنوانهایی که برای روز ظهور مطرح شده، ایامالله است. همان طور که در قرآن کریم میخوانیم که حتی حضرت موسی (علیه السلام) به مردم زمان خودش، مژده روز ظهور امان زمان (علیه السلام) را میداد تا مردم بدانند زمانی خواهد آمد که زمین پر از عدالت خواهد شد.
خداوند متعال این ماجرا را این طور بیان میفرماید که: *«لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِایامالله إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ؛ موسی را همراه آیات خود فرستادیم تا قوم خود را از ورطه ظلمانی کفر درآورده به وادی نورانی ایمان رهبری کند، و آنها را به روزهای خداوندی متذکر گرداند که در آن آیاتی است برای هر صبرکننده شکرگزاری.»* شیخ صدوق در کتاب خصال نوشته است که اما محمدباقر (علیه السلام) در تفسیر این آیه فرمودند: «منظور از ایامالله سه روز است: روز ظهور قائم آل محمد (علیهم السلام)، روز رجعت و روز قیامت.» بنابراین ما باید پیوسته به یاد این سه روز مهم و سرنوشتساز باشیم تا زندگیمان بر طبق معیارهای خداپسندانه و دیندارانه باشد.
نسل پایدار رسول خدا و امام علی (علیهماالسلام)
همچنین خداوند در آیه دیگری به باقی ماندن نسل پیغمبر اسلام (صلیالله علیه و آله) و حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) به عنوان بندگان بر حق خداوند تأکید فرموده است: *«یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ؛ میخواهند نور خدا را به دهانهایشان خاموش کنند ولی خدا کاملکننده نور خویش است، اگرچه کافران را ناخوش آید.»* امام موسی کاظم (علیه السلام) در تفسیر این آیه فرمودهاند: «منظور از آیه شریفه دوستی اهل بیت و خاندان امام علی (علیه السلام) است که هرچند دشمنان اسلام بخواهند نور آنها را خاموش کرده و از بین ببرند، اما خدای متعال آنها را تا زمان حضرت حجت (علیه السلام) و ظهور آن حضرت پایدار خواهد داشت و کسی نمیتواند نور این خانواده را از بین ببرد.»
درواقع خداوند متعال که خالق و پروردگار همه عالم هستی است، خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) را پا بر جا نگاه خواهد داشت و ظهور منجی آخرالزمان رویدادی است که بر طبق اراده خداوند انجام میگیرد و به پیروزی حق میانجامد. خدای تعالی نور خود را با ظهور قائم آل محمد (علیهم السلام) تکمیل کرده و به بندگان صالح خود عرضه خواهد داشت، حتی اگر کافران و منکران خوش نداشته و از آن اکراه داشته باشند.
*چرا این اتفاق به زمان ظهور امام زمان (علیه السلام) منوط شده است تا وقتی آن حضرت ظهور میکند، دین خدا بر کفر مردمغالب شود؟*
این اتفاق هم موضوعی است که خدای
تعالی آن را رقم زده و بر طبق اراده خداوند است. یکی از دلایل آن شاید سنجش ایمان مردم باشد. خداوند نمیخواهد مردم با تحکم و اجبار حق را درک کنند. به هر کسی فرصتی میدهد تا خودش راه حق و باطل را سنجیده و به نتیجه برسد. اگر کسی به آیات خدا ایمان داشته باشد، این مسیر برایش سادهتر خواهد بود. ولی اگر کسی به قرآن کریم ایمان نداشته و رسالت نبی مکرم اسلام را به یقین درک نکرده باشد، خدا هم او را وادار به تسلیم شدن در برابر توحید و نبوت و معاد نخواهد کرد.
بر همین اساس است که ظهور امام زمان (علیه السلام) را به عنوان حسن ختام تمام رویدادهای زمینی قرار داده است و میفرماید: *«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ خداوند فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دینها غالب شود. هرچند مشرکین نخواهند.»* امام علی بن موسیالرضا (علیه السلام) درباره آیه شریفه فرمودهاند که: این آیه زمانی تأویل خواهد شد که قائم آل محمد (علیهم السلام) ظهور کند. در آن زمان است که کافران و منکران توحید، از ظهور او ناراضی و ناراحت خواهند بود چون فرصت غفلت یا لجاجتشان به اتمام میرسد.
*مژده ظهور امام زمان (علیه السلام) در زبور*
*اشاره کردید که حضرت موسی (علیه السلام) مژده ظهور قائم آل محمد (علیهم السلام) را در دوران خود داده بود. آیا پیامبران دیگر هم به مردم از چنین رویداد مهمی خبر داده بودند؟*
بله. آن طور که از روایات مستند و معتبر مشخص میشود تقریباً تمام پیامبران و اولیا (علیهم السلام) خبر ظهور منجی آخرالزمان را داده بودند و از آن حضرت یاد کرده بودند. حتی تعدادی از آنها شرایط و ویژگیهای زمان ظهور و رویدادهای پس از ظهور امام زمان (علیه السلام) را تشریح کردهاند.
به عنوان مثال حضرت داود (علیه السلام) از این واقعه مهم و سرنوشتساز خبر داده است. چنانکه در قرآن کریم میخوانیم: *«وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ؛ در زبور (حضرت داود پیغمبر) بعد از کتب آسمانی سابق نوشتیم که: زمین را بندگان صالح ما به ارث میبرند.»* به ارث بردن زمین توسط بندگان صالح خداوند، همان واقعهای است که پس از ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اتفاق میافتد. طبق آیه شریفه، در کتاب الهی حضرت داود (علیه السلام) این نکته ثبت شده و به اطلاع مردم آن دوران رسیده بود.
*منتقم خون امام حسین (علیه السلام)*
*یکی از صفاتی که به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نسبت داده شده، آن است که آن حضرت را منتقم خون حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و یاران ایشان دانستهاند. چه آیه و روایت مستندی در این باره وجود دارد؟*
یکی از مهمترین صفات امام زمان (علیه السلام) و شاخصترین عملی که آن حضرت مبادرت به آن میکنند، انتقام گرفتن از دشمنان اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) و به خصوص انتقام گرفتن از دشمنان و قاتلان امام حسین (علیه السلام) است. این موضوع بارها در کلام ائمه اطهار (علیهم السلام) مورد تأکید قرار گرفته است.
اما در این میان، مهمترین سند درست بودن این رویداد، سخن خداوند متعال است که میفرماید: *«أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ؛ به آنان که ستم دیدهاند اگر پیکار کنند، اجازه جنگ داده شده و خداوند قدرت بر یاری آنها دارد.»* امام صادق (علیه السلام) در تفسیر این آیه فرمودهاند که «منظور از آیه شریفه، قائم آل محمد (علیهم السلام) است که به خونخواهی جد مظلوم ما، امام حسین (علیه السلام)، قیام خواهد کرد.»
*در اینجا یک سؤال اساسی مطرح میشود، مبنی بر اینکه با وجودی که سالها از مرگ قاتلان حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) میگذرد، امام زمان (علیه السلام) چگونه از آنها انتقام میگیرند؟*
برای درک مفهوم منتقم بودن امام زمان (علیه السلام) باید در ظرفی فراتر از ظرف مکان و زمان بیندیشیم. درست است که قاتلان امام حسین (علیه السلام) در همان دوران به درک واصل شده و مردهاند، اما دقت داشته باشید که نسل آنها و ظلم آنها همچنان برقرار است. هنوز هم ظالمان قصد جان امام زمان (علیه السلام) را دارند، همان گونه که در سال ۶۱ هجری قصد جان امام زمان خود را کردند.
ماجرای منتقم بودن حضرت حجت (ارواحنا له الفداه) به جریان تقابل بنیهاشم و بنیامیه مربوط است که تا زمان انتقام گرفتن ادامه خواهد داشت. آن شخصی که در روایات از او با عنوان «سفیانی» یاد شده، از نسل ابوسفیان و هند جگرخوار است. او همان کسی است که از شام که امروز به نام سوریه میشناسیم، شورش میکند و وقتی تعداد زیادی از مردم مظلوم را کشت، در برابر سپاه امام زمان (علیه السلام) قرار میگیرد. اما از آن حضرت شکست میخورد و هلاک میشود.