eitaa logo
عیان و نهان
149 دنبال‌کننده
350 عکس
177 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی دروس آیت الله ممدوحی (رضوان الله تعالی علیه) جهت ارتباط با مدیر کانال: msadegi52@
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 استوری | 🌸بعثت، امید انسان به فردایی روشن است، بعثت، نشانه مهرورزی خدا با خاکیان و باران رحمت بی حد او بر زمینیان است. عید سعید مبعث بر همه مسلمانان مبارک باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚ویژه بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله💚 بر محبان حضرت مبارک باد🌹 اگر حب محمد و آل محمد را نداشته باشی هر چه سریع تر بروی از مقصد دور تری.... کانال رسمی حضرت آیت‌الله ممدوحی در ایتا @mamduhi_ir ممدوحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃خدا انشالله این ماه رجب و شعبان را برای ما مبارک قرار بدهد؛ و ما بتوانیم با یک صلاح و با یک پاکیزگی وارد ضیافت الله بشویم ..... کانال رسمی حضرت آیت الله ممدوحی(رحمة الله علیه) در ایتا @mamduhi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺بررسی شیوه های گوناگون دعای مومنان در محضر پروردگار 🌷انتشار به مناسبت 🌷 مرحوم آیت الله ممدوحی 🔶دعای لفظی : یکی از شیوه هایی که مؤمنان به وسیله آن به دعا می پردازند، دعای لفظی است. اگر این دعای لفظی با خواسته دل انسان تطابق نداشته باشد، مؤثر نخواهد بود. برای نمونه برخی افراد هدایت خود را از خداوند طلب می کنند اما در منزل خود از ماهواره استفاده می کنند و یا حجاب نوامیس آن ها با آنچه اسلام خواسته، سازگاری ندارد. 🔷دعای نادرست : گاهی زبان و دل انسان با یکدیگر سازگار هستند اما شخص به دلیل عدم دقت عقلانی، دعای نادرستی را از خدا می خواهد و این افزون طلبی او را نابود می کند. اگر کسی اطلاع داشته باشد که در پس برخی دعاها چه نتایجی وجود دارد، هرگز آن دعا را از محضر پروردگار نمی خواهد. شخصی در محضر معصوم(ع) از خداوند خواست که او را مورد فتنه و امتحان قرار ندهد. معصوم(ع) خطاب به او فرمود «از خدا بخواه تو را در موفقیت در امتحانات و فتنه ها یاری کند.» در نتیجه کسی که عاقل است، همواره صلاح دین و دنیای خود را از خداوند طلب می کند. امیرمؤمنان(ع) می فرماید «چه بسیار اموری که انسان بر آن حریص است اما وقتی به آن دست پیدا می کند، می گوید ای کاش آن را نمی خواستم.» 🔶دعای ملحون : دعای ملحون دعایی است که ممکن است الفاظ آن دقیقا درست نباشد اما نزد خداوند متعال صحیح منظور می شود چرا که شخص دعا کننده نسبت به الفاظ صحیح جاهل است. 🔷دعای قلبی؛ بهترین نوع دعا : دعای قلبی دعایی است که لفظ ندارد و انسان یک تقاضای دلی را در وجود خود دارد و این دعا بهترین حال انسان در درگاه خداوند است. در این شرایط گاهی انسان دعای خود را در دل نگاه می دارد و حتی آن را به زبان نمی آورد. 🔶 دعای تکوینی؛ اظهار عجز بنده به درگاه الهی : دعای تکوینی در واقع همان نیازی است که در وجود انسان قرار داده شده است. مانند نیاز یک نوزاد به شیر مادر و نیز نیاز سایر مخلوقات به لطف پروردگار که در عبارت شریف «یسئله من فی السّماوات و الأرض» به آن اشاره شده است . کانال رسمی حضرت آیت الله ممدوحی(رحمة الله علیه) در ایتا @mamduhi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 صد مرده زنده می‌شود از ذکر یاحسین(ع) ارباب ما معلم عیسی بن مریم (س) است عیسـی (ع) اگر در آخر عمرش به عرش رفت قنداقه‌ی حسین(ع) شرف عرش اعظم است میلاد خامس آل عبا حضرت سیدالشهداء علیه السلام و روز پاسدار مبارک باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️چه بگویم.... سه عید پشت سر هم ... در خانه ی همشان هم بازه! ✅در خانه ی ابالفضل هم بازه ... او دستش را در راه خدا داد خدا هم دست خودش را به او داد! کانال رسمی حضرت آیت الله ممدوحی(رحمة الله علیه) در ایتا @mamduhi_ir
میلاد حضرت عباس علیه السلام، مرشد و مراد جوانمردان مبارک باد🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸️ امام سجاد علیه‌السلام: بهترین گشاینده کارها، راستی و بهترین پایان برنده آن، وفاداری است. 💌 میلاد حضرت امام سجاد علیه‌السلام مبارک باد ...
بسم الله الرحمن الرحیم . ❇️به مناسبت میلاد مبارک زین العابدین حضرت امام سجاد (علیه‌السلام )؛ انشالله شرح مرحوم آیت الله ممدوحی بر دعای مکارم الخلاق آن امام همام در کانال به صورت متن بارگذاری میشود. @mamduhi_ir
🔶مقدمه ـ آﯾﺖ ﷲ ﻣﻤﺪوﺣﯽ (رحمه الله علیه) دﻋﺎى درﺧﻮاﺳﺖ و ﮐﺮدارﻫﺎى ﭘﺴﻨﺪﯾﺪه : ، اوج اﻧﺴﺎﻧﯿﺖ و ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﻧﯿﻞ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﺗﻮﺣﯿﺪ اﺳﺖ ، اﺧﻼﻗﻰ ﮐﻪ از ﺗﻮﺟﻪ ﺗﻮﺣﯿﺪى ﻧﺎب ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺑﺎ اﺧﻼﻗﻰ ﮐﻪ از ﭘﯿﺶ ﻓﺮض ﻫﺎ و زﯾﺮ ﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎى ﻏﯿﺮ ﺗﻮﺣﯿﺪى ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﺎﻣﻼ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ . ﺗﮏ ﺗﮏ ﻓﺮازﻫﺎى اﯾﻦ دﻋﺎ ، ﭘﺮده از اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ اﺧﻼق در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎى ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن اﻧﺪﯾﺸﻪ ، ﮔﻔﺘﺎر و ﮐﺮدار ﺑﺮﻣﻰ دارد . @mamduhi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️شرح دعای مکارم الخلاق (ع) مرحوم آیت الله ممدوحی 🔶فراز اول : اللهم صل على محمد و آله، و بلغ بایمانى أکمل الایمان، و اجعل یقینى أفضل الیقین، و انته بنیتى الى أحسن النیات، و بعملى الى أحسن الأعمال . خدایا! بر حضرت محمد و خاندان او درود فرست و ایمان مرا به عالى ترین مرتبه ى ایمان و یقین مرا به بالترین درجه ى یقین و نیت مرا به بهترین نیت ها و عملم را به خالص ترین اعمال مبدل و نایل فرما . 🍃شرح : صلوات پیش از شروع هر فراز امام سجاد علیه السلام پیش از شروع در هر فراز، بر جد مکرم خود و خاندان معصوم او درود فرستاده است که شامل حال خود آن بزرگوار نیز مى شود و این شیوه ى همه ى امامان معصوم علیهم السلام است که ان شاء اﷲ در برخى از فرازهاى آینده به نکات جالب آن اشاره خواهیم کرد . این فراز مشتمل بر چهار درخواست است : ۱. (درخواست کامل ترین مرحله ى ایمان ): درخواست نخست امام علیه السلام ، همانا کامل ترین مرحله ى ایمان است . ایمان به معناى باور راستین قلبى به خدا و ملائکه وحى و پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام است ، اگر چه برخى از متکلمان معناى ایمان را اعتقاد قلبى و عمل به ارکان اسلام دانسته اند ، ولى در حقیقت عمل به وظایف ، لازمه ى حتمى ایمان است، نه جزء ماهیت آن ، لذا در آیات بسیار عمل صالح بعد از ایمان ذکر شده است ؛ مانند : (والعصر، ان الانسان لفى خسر ، الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات)؛ سوگند به زمانى که انسان در زیان است ، مگر کسانى که ایمان آورده و اعمال شایسته انجام دهند . این آیات نظایر بسیار دارد که همگى گویاى این نکته اند که اگر عمل صالح جزء ایمان بود ، لازم به ذکر نبود و مسلم است که فقدان یا نقص عمل ، دلیل عدم ایمان و یا ضعف آن است . ۲. (درخواست برترین مرتبه ى یقین) خواسته ى دوم ، تقاضاى برترین مرتبه ى یقین است . بعضى پنداشته اند که یقین ، باورى قطعى است که ایمان به نقیض آن به هیچ وجه محتمل نیست . بنابراین ، معنا ندارد که یقین را داراى مراتب مختلف بدانیم ، ولى حقیقت این است که علم الیقین یکى از مراتب یقین است و بالاتر از آن عین الیقین است و مرتبه ى بالاتر از آن حق الیقین است که عالى ترین مرتبه ى یقین به شمار مى رود . مثلا اگر دیدن دود دلیل بر آتش گرفتن ، علم الیقین به آتش باشد ، رؤیت خود آتش ، عین الیقین و در متن آتش سوختن حق الیقین خواهد بود . مراتب باور اولیا و صلحا نیز به همین ترتیب است . ۳.(طلب بهترین نیت ) درخواست سوم ، طلب بهترین نیت است و مرحوم »سید على خان« در شرح صحیفه ى خود فرموده است : »نیت همان میل باطنى به سوى غایت عمل است که آدمى را به منظور دستیابى به نتیجه ى مترتب بر عمل، به اقدام وادار مى سازد ؛ مثلا گرسنه براى رفع خلأ دستگاه گوارش به طرف غذا مى رود و شخص تشنه براى سیراب شدن، به دنبال آب مى رود ؛ چنان که نجات از حمله ى درنده موجب فرار مى گردد. در همه ى این موارد اگر میل باطنى به حصول نتیجه در کار نباشد ، فاعل هرگز به طرف آن عمل نمى شتابد. به دیگر سخن ، هیچ عملى بدون نیت قبلى امکان وقوع در خارج ندارد ». با این توضیح، تا حدودى معناى نیت روشن شد ، اما درباره ى تعبیر «احسن النیات« باید گفت : از آن جا که تمام حقیقت هر عمل قایم به نیت است ، بهترین نیت آن است که از هرگونه شائبه مبرا باشد ؛ بدین معنا که از هواهاى نفسانى تأثیر نپذیرفته و جز رضاى حضر حق – جل و علا – در آن دخیل و ملاك نباشد و این مقوله ، خود قابل شدت و ضعف است ؛ از این رو ، بایسته است انسان بهترین نیت ها و عالى ترین درجات آن را از خداوند سبحان بطلبد، چه مخلص با مخلص تفاوت بسیار دارد ؛ مخلص کسى است که فقط عملش به خاطر خدا انجام گرفته و خالص است ، ولى مخلص کسى است که افزون بر اعمال ، تمام وجودش خالى از استقلال به خود گردیده است و هر چه دارد به محبوب على الاطلاق واگذار کرده است و همین واگذارى کامل و مطلق – تا جایى که حتى نفس تفویض و تسلیم را نیز از خود نداند – مورد نظر امام معصوم علیه السلام است . @mamduhi_ir
۴. (درخواست برترین اعمال ) برترین اعمال خواسته ى چهارم امام است. هر عمل نیکى ، خود به خود انجام دهنده ى آن را به سوى عمل بهتر سوق مى دهد و بسان پله اى براى ارتقا به مرتبه ى بالاتر است و در این حال قهرا کمال پذیرى انجام مى گیرد البته تشخیص عمل نیکو مقوله اى است که با روح پیوند دارد ، زیرا پیکره ى هیچ عملى قابل شناخت و درجه بندى نیست ، مگر آن که نیت دانسته شود ؛ چنان که اگر به ساده ترین کارها ، مانند از جا برخاستن بنگریم ، خواهیم یافت که حسن و قبح آن به روح عمل پیوند خورده است ، چرا که اگر به هنگام ورود فردى و به نیت بزرگداشت و احترام او قیام کنیم یا به نیت عبادت از جا برخیزیم ، این کار نیکو شمرده مى شود و اگر عمل یاد شده به قصد تمسخر و استهزا باشد ، قبیح و زشت قلمداد مى گردد ، اگر چه صورت عمل در خارج ماهیت فیزیکى واحدى دارد . بنابراین ، تباین احکام از ماهیت ها ناشى مى شود و آن هم به نیت ها برمى گردد . حسن عمل نیز خود به دو چیز وابسته است : ۱.عمل با نیت خالص که همان »حسن فاعلى« است . ۲.کیفیت مناسب شکل گیرى عمل که مربوط به «حسن فعلى« است . عنصر نخست مربوط به ظرف نفس شخص فاعل است و عنصر دوم در ارتباط با متن عمل خارجى است . شرح و بسط این مطلب ، موکول به بحث هاى مفصل اخلاقى است . @mamduhi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥عمر ... این سرمایه ی عزیز و قیمتی .... با عمر میشود عزت به اسلام داد ... میشود اینطور تفسیر نوشت این طور کتب اخلاقی و روایی نوشت ⛔️نفله کردن این عمر انصافا خیلی سفاهت میخواد .... 🎤مرحوم آیت الله ممدوحی @mamduhi_ir
از اﯾﻦ رو ، اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﯾﻘﯿﻦ را ﻃﻠﺐ ﻓﺮﻣﻮده و از اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺣﺎﻻت اﻧﺤﺮاﻓﻰ ﺑﻪ ﺧﺪا ﭘﻨﺎه ﺑﺮده اﺳﺖ . ( ﻃﻠﺐ اﺻﻼح نفس ): ﻗﺴﻤﺖ آﺧﺮ اﯾﻦ ﻓﺮاز ، ﻃﻠﺐ اﺻﻼح ﻧﻔﺲ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﻰ آن اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم از ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل ﻣﻰ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﻪ او را ﺑﺎ رﻓﻖ و ﻣﺪارا ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻧﻤﻮده و ﮐﺎﺳﺘﻰ و ﮐﻤﺒﻮدﻫﺎى ﻧﻔﺲ او را اﺻﻼح ﻧﻤﺎﯾﺪ . ﻗﯿﺪ ﻣﺪارا از واژه ى «اﺳﺘﺼﻠﺢ« ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﺎﻫﻰ دﻻﻟﺖ «اﺳﺘﻔﻌﺎل» آﯾﺪ ، زﯾﺮا ﺑﺎب ﺑﺮ ﺗﺪرﯾﺞ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ . «اﺳﺘﺨﺮاج»ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻏﯿﺮ از اﺳﺖ ؛ اوﻟﻰ دﻻﻟﺖ «اﺧﺮاج« ﺑﺮ ﺧﺮوج ﺗﺪرﯾﺠﻰ دارد و دوﻣﻰ ﺣﺎﮐﻰ از ﺧﺮوج دﻓﻌﻰ اﺳﺖ و اﺳﺘﺼﻼح ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎى اﺻﻼح ﺑﺎ ﻣﺪارا اﺳﺖ ؛ ﯾﻌﻨﻰ اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم از ﺧﺪاوﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎن ﻣﻰ ﻃﻠﺒﺪ ﮐﻪ زﻧﮕﺎر دل را آرام و ﺑﺎ ﻣﺪارا ﭘﺎك ﮐﻨﺪ ، ﻧﻪ آن ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻓﻠﺰى ﮐﻪ دﻓﻌﺘﺎ در آﺗﺶ اﻓﮑﻨﺪه و ذوﺑﺶ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺎ وى ﺑﺮﺧﻮرد ﺷﻮد ، ﭼﻪ آن ﮐﻪ ﮐﻢ ﺗﺮ ﮐﺴﻰ ﺗﺎب و ﺗﻮان دﮔﺮﮔﻮﻧﻰ ﯾﮏ ﺑﺎره ى زﻧﺪﮔﻰ و ﻓﺸﺎر ﻓﻮق اﻟﻌﺎده را دارد ؛ ﭼﻮﻧﺎن ﮐﻪ ﻗﺎﻟﺐ زﻧﺪﮔﻰ او را ﺑﺴﻮزاﻧﻨﺪ ﺗﺎ از ﻧﻮ ﺑﺎ ﻗﺎﻟﺐ ﺟﺪﯾﺪى ﺑﻪ زﻧﺪﮔﻰ ﺑﺎزﮔﺮدد . ﺑﺮ اﯾﻦ ﭘﺎﯾﻪ ،ﺣﻀﺮت از ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل ﻓﺮج و ﮔﺸﺎﯾﺶ و اﺻﻼح ﺗﺪرﯾﺠﻰ را درﺧﻮاﺳﺖ ﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ
شرح دعای مکارم الخلاق امام سجاد مرحوم آیت الله ممدوحی 🔶فراز دوم : اﻟﻠﻬﻢ وﻓﺮ ﺑﻠﻄﻔﮏ ﻧﯿﺘﻰ، و ﺻﺤﺢ ﺑﻤﺎ ﻋﻨﺪك ﯾﻘﯿﻨﻰ ، و اﺳﺘﺼﻠﺢ ﺑﻘﺪرﺗﮏ ﻣﺎ ﻓﺴﺪ ﻣﻨﻰ؛ ﺧﺪاﯾﺎ ! ﻧﯿﺖ ﻣﺮا ﺗﺎم و ﺧﺎﻟﺺ ﻗﺮار ده و ﯾﻘﯿﻨﻢ را ﺻﺤﯿﺢ و ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ واﻗﻊ ﮔﺮدان و ﮐﺎﺳﺘﻰ ﻫﺎ و ﺗﺒﻪ ﮐﺎرى ﻫﺎى ﻣﺮا ﺑﺎ رﻓﻖ و ﻣﺪارا اﺻﻼح ﻓﺮﻣﺎ . شرح : 🍃ﻧﯿﺖ ﺻﺎﻟﺢ ، رﯾﺸﻪ ى ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﭼﻨﺎن ﮐﻪ در ﻓﺮاز ﭘﯿﺸﯿﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ، ﻧﯿﺖ ، روح ﻋﻤﻞ اﺳﺖ و درﺳﺘﻰ و ﻧﺎدرﺳﺘﻰ ﻋﻤﻞ ﺑﺎ ﻧﯿﺖ ﺳﻨﺠﯿﺪه ﻣﻰ ﺷﻮد و ﺧﻮﺑﻰ و ﺑﺪى ﻋﻤﻞ ﻫﺮﮔﺰ از ﭘﯿﮑﺮه ى آن ﭘﯿﺪا ﻧﯿﺴﺖ و اﯾﻦ از ﻣﺰاﯾﺎى آﯾﯿﻦ و ﻣﮑﺘﺐ اﺳﻼم اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﯾﺪ : ﺧﺪاوﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎن ﻣﺮدم را ﺑﺎ ﻧﯿﺖ ﻫﺎى آﻧﺎن ﻣﻮرد ﺳﺆال و ﻣﺆاﺧﺬه ﻗﺮار ﻣﻰ دﻫﺪ و اﯾﻦ ﺷﯿﻮه در ﻫﯿﭻ ﯾﮏ از ﻣﮑﺘﺐ ﻫﺎى ﺗﺮﺑﯿﺘﻰ و ﯾﺎ ﻣﺤﮑﻤﻪ ﻫﺎى ﻗﻀﺎﯾﻰ ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺮا ﻧﯿﺴﺖ ، زﯾﺮا ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﮐﺎﻟﺒﺪ ﻓﯿﺰﯾﮑﻰ ﻋﻤﻞ آﺷﻨﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ؛ ﯾﻌﻨﻰ ﺣﺴﻦ ﻇﺎﻫﺮ ﻋﻤﻞ را دﻟﯿﻞ ﺑﺮ ﺻﺤﺖ ﻣﻰ اﻧﮕﺎرﻧﺪ و ﻫﻤﯿﻦ را ﮐﺎﻓﻰ ﻣﻰ داﻧﻨﺪ و ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻮﺟﻬﻰ ﺑﻪ ﻣﻨﺸﺄ ﻋﻤﻞ و ﻧﯿﺖ آن ﻧﺪارﻧﺪ ، در ﺣﺎﻟﻰ ﮐﻪ آﯾﯿﻦ ﻣﻘﺪس اﺳﻼم ، ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺷﺨﺺ را ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻧﯿﺎت او ﺳﻨﺠﯿﺪه و ﺑﺎزﺧﻮاﺳﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ . ﭘﺲ ﮔﺬﺷﺘﻪ از ﺣﺴﻦ ﻓﻌﻠﻰ ، اﯾﻦ ﺣﺴﻦ ﻓﺎﻋﻠﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ اول را ﺑﺎزى ﻣﻰ ﮐﻨﺪ . از اﯾﻦ رو ، ﺧﺪاوﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎن در ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﻣﺴﺠﺪﺳﺎزى را از ﺑﻌﻀﻰ ﻧﭙﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و از آن ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮ «ﻣﺴﺠﺪ ﺿﺮار« ﻓﺮﻣﻮده و ﺑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم ﺻﻠﻰ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ دﺳﺘﻮر ﺗﺨﺮﯾﺐ آن را داده اﺳﺖ ؛ آن ﺟﺎ ﮐﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : (و اﻟﺬﯾﻦ اﺗﺨﺬوا ﻣﺴﺠﺪا ﺿﺮارا و ﮐﻔﺮا و ﺗﻔﺮﯾﻘﺎ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ و ارﺻﺎدا ﻟﻤﻦ ﺣﺎرب اﷲ و رﺳﻮﻟﻪ ﻣﻦ ﻗﺒﻞ و ﻟﯿﺤﻠﻔﻦ ان أردﻧﺎ اﻻ اﻟﺤﺴﻨﻰ و اﷲ ﯾﺸﻬﺪ اﻧﻬﻢ ﻟﮑﺎذﺑﻮن(؛ آﻧﺎن ﮐﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﺗﺎ اﺳﺒﺎب ﺿﺮر و ﮐﻔﺮ و ﺗﻔﺮﻗﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺆﻣﻨﺎن ﺷﻮد و ﺳﻨﮕﺮ ﻣﺤﺎرﺑﺎن ﻗﺪﯾﻤﻰ ﺑﺎ ﺧﺪا و رﺳﻮل ﻗﺮار ﮔﯿﺮد و ﻗﺴﻢ ﻣﻰ ﺧﻮرﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﯿﺖ آﻧﺎن ﻧﯿﮑﻮﮐﺎرى اﺳﺖ ، ﺧﺪا ﺷﺎﻫﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ آﻧﺎن دروغ ﻣﻰ ﮔﻮﯾﻨﺪ . ﺧﺪاوﻧﺪ آﻧﺎن را ﺑﻪ ﻧﯿﺖ ﻓﺎﺳﺪﺷﺎن ﻣﺆاﺧﺬه و ﻣﺤﮑﻮم ﻧﻤﻮده اﺳﺖ ؛ ﭼﻪ از ﺣﺴﻦ ﻓﺎﻋﻠﻰ ﺗﻬﻰ اﺳﺖ و اﯾﻦ ﻧﺎﻫﻢ ﮔﻮﻧﻰ ﺑﯿﻦ ﺣﺴﻦ ﻓﺎﻋﻠﻰ و ﺣﺴﻦ ﻓﻌﻠﻰ را ﺑﺮﻣﻰ ﺷﻤﺎرد «ﻧﻔﺎق» ﺧﺪاوﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎن . ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ، ﻃﻠﺐ ﻧﯿﺖ ﺻﺎﻟﺢ ، رﯾﺸﻪ ى ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ و ﺻﺤﯿﺢ اﺳﺖ . اﻣﯿﺮﻣﺆﻣﻨﺎن ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﻧﯿﺰ ﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ : ﺗﺨﻠﯿﺺ اﻟﻨﯿﮥ ﻣﻦ )ﻋﻦ( اﻟﻔﺴﺎد أﺷﺪ ﻋﻠﻰ اﻟﻌﺎﻣﻠﯿﻦ ﻣﻦ ﻃﻮل اﻟﺠﻬﺎد ؛ ﺧﻠﻮص ﻧﯿﺖ و ﭘﺎﮐﺴﺎزى آن از ﺗﺒﺎﻫﻰ ، از ﺟﻬﺎد در ﻣﯿﺪان ﺟﻨﮓ ﻣﺸﮑﻞ ﺗﺮ اﺳﺖ . ﭼﺮا ﮐﻪ اﯾﻦ ﮐﺎر ﻫﻤﺎن ﺟﻬﺎد اﮐﺒﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻫﻮاى ﻧﻔﺲ و ﺷﯿﻄﺎن ﺟﻨﮕﯿﺪ . ﺑﺪﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم ﺻﻠﻰ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮد : ﻧﯿﮥ اﻟﻤﺆﻣﻦ ﺧﯿﺮ ﻣﻦ ﻋﻤﻠﻪ ؛ ﻧﯿﺖ ﻣﺆﻣﻦ از ﻋﻤﻞ او ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ . درﺧﻮاﺳﺖ ﯾﻘﯿﻦ درﺳﺖ و ﺣﻘﯿﻘﻰ در اداﻣﻪ اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﻋﺮض ﻣﻰ ﮐﻨﺪ : ﺧﺪاﯾﺎ ، ﯾﻘﯿﻦ ﻣﺮا درﺳﺖ ﻗﺮار ده . اﯾﻦ از آن رو اﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻄﺮﻧﺎك ﺗﺮﯾﻦ ﺣﺎل اﻧﺴﺎن آن ﮔﺎه اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﻘﯿﻦ او ﺟﻬﻞ ﻣﺮﮐﺐ ﺑﺎﺷﺪ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ، ﺑﻪ ﮐﺎرى ﯾﻘﯿﻦ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻏﻠﻂ اﺳﺖ ، ﮐﻪ اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ اﻓﺮاد را ﺑﻪ ﻫﯿﭻ روى ﻧﻤﻰ ﺗﻮان ﺑﻪ راه راﺳﺖ اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ دﻋﻮت ﮐﺮد ، زﯾﺮا ﺧﻼف ﯾﻘﯿﻦ ﻋﻤﻞ ﮐﺮدن ﮐﺎرى ﺑﺲ دﺷﻮار اﺳﺖ و اﮔﺮ ﻫﻢ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ ، ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻧﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد . ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ، ﻫﺮ ﯾﻘﯿﻨﻰ ﻧﺎﻓﻊ ﻧﯿﺴﺖ و از اﯾﻦ روﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻄﻊ ﻗﻄﺎع ﺣﺠﺖ ﻧﯿﺴﺖ زﯾﺮا ﺑﺪون ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﻮدن ﻣﻘﺪﻣﺎت ﻋﻘﻼﻧﻰ ، ﯾﻘﯿﻦ ﭘﯿﺪا ﻣﻰ ﮐﻨﺪ و ﭼﻮن اﯾﻦ ﯾﻘﯿﻦ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﻣﻨﻄﻘﻰ ﻧﯿﺴﺖ ، ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺑﺮ ﺧﻼف واﻗﻊ اﻋﺘﻘﺎد ورزد ؛ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺑﺴﯿﺎرى از ﮐﺴﺎﻧﻰ ﮐﻪ ﺑﻪ وﺳﻮاس در آﻟﻮدﮔﻰ و ﭘﺎﮐﻰ دﭼﺎر ﺑﻮده و ﺳﺮﯾﻌﺎ ﻗﻄﻊ ﺑﻪ ﻧﺠﺎﺳﺖ ﭘﯿﺪا ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ و در زﻧﺪﮔﻰ ﺑﺮاى ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان ﺳﺨﺘﻰ و ﻣﺸﻘﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻰ آورﻧﺪ . اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﻫﺎ ﺟﻬﻞ ﻣﺤﺾ اﺳﺖ و ﺑﺪﺗﺮﯾﻦ ﻧﻮع ﺟﻬﻞ ؛ ﯾﻌﻨﻰ ﺟﻬﻞ ﻣﺮﮐﺐ اﺳﺖ ﮐﻪ از دو ﺟﻬﻞ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻣﻰ ﻧﻤﻰ داﻧﺪ – ﺷﻮد . زﯾﺮا اوﻻ و ﻧﻤﻰ داﻧﺪ – ﺛﺎﻧﯿﺎ ﮐﻪ ﻧﻤﻰ داﻧﺪ . @mamduhi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح دعای امام سجاد (ع) مرحوم آیت الله ممدوحی 🔶 اﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﻰ ﻣﺤﻤﺪ و آﻟﻪ ، و اﮐﻔﻨﻰ ﻣﺎ ﯾﺸﻐﻠﻨﻰ اﻻﻫﺘﻤﺎم ﺑﻪ ، و اﺳﺘﻌﻤﻠﻨﻰ ﺑﻤﺎ ﺗﺴﺄﻟﻨﻰ ﻏﺪا ﻋﻨﻪ ، و اﺳﺘﻔﺮغ أﯾﺎﻣﻰ ﻓﯿﻤﺎ ﺧﻠﻘﺘﻨﻰ ﻟﻪ ، و أﻏﻨﻨﻰ و أوﺳﻊ ﻋﻠﻰ ﻓﻰ رزﻗﮏ ، و ﻻ ﺗﻔﺘﻨﻰ ﺑﺎﻟﻨﻈﺮ ، و أﻋﺰﻧﻰ و ﻻ ﺗﺒﺘﻠﯿﻨﻰ ﺑﺎﻟﮑﺒﺮ ، و ﻋﺒﺪﻧﻰ ﻟﮏ و ﻻ ﺗﻔﺴﺪ ﻋﺒﺎدﺗﻰ ﺑﺎﻟﻌﺠﺐ ، و أﺟﺮ ﻟﻠﻨﺎس ﻋﻠﻰ ﯾﺪى اﻟﺨﯿﺮ و ﻻ ﺗﻤﺤﻘﻪ ﺑﺎﻟﻤﻦ ، و ﻫﺐ ﻟﻰ ﻣﻌﺎﻟﻰ اﻷﺧﻼق ، و اﻋﺼﻤﻨﻰ ﻣﻦ اﻟﻔﺨﺮ ﺧﺪاﯾﺎ ! ﺑﺮ ﺣﻀﺮت ﻣﺤﻤﺪ و ﺧﺎﻧﺪان او درود ﻓﺮﺳﺖ و ﻣﺮا از اﻗﺪام ﺑﻪ آن ﭼﻪ ﻣﺮا ﺑﻪ ﺧﻮدش ﻣﺸﻐﻮل ﻣﻰ ﺳﺎزد ، ﺑﻰ ﻧﯿﺎز ﮔﺮدان و ﺑﻪ ﮐﺎرى ﮐﻪ در ﻓﺮداى ﻗﯿﺎﻣﺖ از آن ﺳﺆال ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﯾﻰ ، ﻣﺸﻐﻮل ﮔﺮدان و ﻓﺮاﻏﺘﻰ ﺑﻪ ﻣﻦ ارزاﻧﻰ دار ﺗﺎ در اﯾﺎم ﻋﻤﺮم ﺑﻪ آن ﭼﻪ آﻓﺮﯾﺪه اى ، ﺑﭙﺮدازم و روزى ﻣﺮا وﺳﯿﻊ ﻗﺮار ده و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن ﭼﻪ از دﻧﯿﺎ در دﺳﺖ دﯾﮕﺮان اﺳﺖ ، ﺑﻰ ﻧﯿﺎز ﮔﺮدان ﺗﺎ آن ﮐﻪ ﭼﺸﻢ داﺷﺘﻰ از ﮐﺴﻰ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ و ﻣﻔﺘﻮن آﻧﻬﺎ ﻧﮕﺮدم و ﺑﻪ ﻣﻦ ﻋﺰت ﺑﺪون ﮐﺒﺮ و ﻋﺒﺎدت ﺧﺎﻟﻰ از ﻋﺠﺐ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﻓﺮﻣﺎ ﺗﺎ ﻋﺒﺎدﺗﻢ را ﻓﺎﺳﺪ ﻧﮑﻨﺪ و ﻣﺮا ﻣﺠﺮاى ﺧﯿﺮ و ﻧﯿﮑﻰ ﺑﻰ ﻣﻨﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮدم ﻗﺮار ده و اﺧﻼق ﺑﺮﺗﺮ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﺎ و از ﻓﺨﺮﻓﺮوﺷﻰ ﺑﺎزدار . شرح : ( ﻣﺸﮑﻼت و ﻣﻮاﻧﻊ رﺷﺪ و ﺗﻌﺎﻟﻰ اﻧﺴﺎن ): در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ى اﯾﻦ ﻓﺮاز ، اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﻣﺸﮑﻼت و ﻣﻮاﻧﻊ رﺷﺪ و ﺗﻌﺎﻟﻰ اﻧﺴﺎن را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺎﻟﺐ و دﻗﯿﻖ ﺷﻤﺮده ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﻰ از اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼت و ﻣﻮاﻧﻊ ﺧﺎرﺟﻰ اﻧﺪ و ﺑﻌﻀﻰ ﺑﺎﻃﻨﻰ و روﺣﻰ . ﻣﻮاﻧﻊ ﺧﺎرﺟﻰ ﻋﺒﺎرت از ﺣﻮادﺛﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ زﻧﺪﮔﻰ را اﺣﺎﻃﻪ ﮐﺮده و وﻗﺖ ﻓﺮاﻏﺘﻰ ﺑﺮاى آدﻣﻰ ﺑﺎﻗﻰ ﻧﻤﻰ ﮔﺬارد و واﺿﺢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎم ﻫﻤﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮدى ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻏﯿﺮﺧﺪا ﻣﻰ ﺷﻮد . از اﯾﻦ رو ، اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم از ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل ﻓﺮاﻏﺖ ﺧﺎﻃﺮ را درﺧﻮاﺳﺖ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ ، زﯾﺮا ﻓﺮاﻏﺖ از ﺷﻮاﻏﻞ ﻏﯿﺮﻣﻌﻘﻮل دﻧﯿﺎﯾﻰ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺷﺮط ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ . ﻣﺆﻟﻒ ﺧﺎﻃﺮه اى از ﺣﻀﺮت ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﻰ رﺣﻤﻪ اﷲ ﺑﻪ ﯾﺎد دارد : در ﻣﺠﻠﺴﻰ ﺷﺎﮔﺮدان از اﯾﺸﺎن ﺗﻘﺎﺿﺎ ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺳﯿﮕﺎر را ﺗﺮك ﮐﻨﻨﺪ ( البته ایشان در ﺷﺒﺎﻧﻪ روز ﺗﻌﺪاد اﻧﺪﮐﻰ ، ﺷﺎﯾﺪ ﺳﻪ ﯾﺎ ﭼﻬﺎر ﻧﺦ ﺳﯿﮕﺎر ﻣﻰ ﮐﺸﯿﺪﻧﺪ و ﻫﺮ ﺑﺎر ﻫﻢ ﻧﺦ ﺳﯿﮕﺎر را ﺳﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﻰﮐﺮدﻧﺪ ) ایشان در ﺟﻮاب ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ : ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻢ ﭼﻨﺪ روزى ذﻫﻨﻢ را ﺗﺮك ﺳﯿﮕﺎر ﻣﺸﻐﻮل ﮐﻨﺪ و ﺣﯿﻒ اﺳﺖ ﮐﻪ ذﻫﻦ ﺧﻮد را در اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺻﺮف ﮐﻨﻢ ! آرى ، ذﻫﻦ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ اﺷﺘﻐﺎل داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻗﯿﻤﺖ ﺣﻘﯿﻘﻰ ﺷﺨﺼﯿﺖ او را ﻫﻤﺎن ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ . ﺑﻪ دﯾﮕﺮ ﺳﺨﻦ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ارزد ﮐﻪ ﺧﺎﻃﺮه و ﻓﮑﺮ او را ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . ﮔﺮ در ﻃﻠﺐ ﮔﻮﻫﺮ ﮐﺎﻧﻰ ، ﮐﺎﻧﻰ ور در ﻃﻠﺐ ﺟﺴﺘﻦ ﺟﺎﻧﻰ ، ﺟﺎﻧﻰ ﻣﻦ ﻓﺎش ﮐﻨﻢ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻣﻄﻠﻮب را ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﮐﻪ در ﺟﺴﺘﻦ آﻧﻰ ، آﻧﻰ ﺑﺮ اﯾﻦ ﻣﺒﻨﺎ ، اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم از ﺧﺪاوﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎن درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ : ﺗﻮﻓﯿﻖ ده وﻗﺘﻢ را در آن ﭼﻪ ﻣﺮا ﺑﺮاى آن آﻓﺮﯾﺪه اى ، ﺑﮕﺬراﻧﻢ . @mamduhi_ir
ﺑﺨﺶ دﯾﮕﺮ از ﻣﻮاﻧﻊ ، داﺧﻠﻰ اﺳﺖ ؛ ﻫﻢ ﭼﻮن ﭼﺸﻢ داﺷﺖ و ﻃﻤﻊ ﺑﻪ داﺷﺘﻪ ﻫﺎى دﯾﮕﺮان ﮐﻪ اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم از ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ روزى ﻓﺮاخ و اﺷﺒﺎع ﻧﻈﺎم اﻗﺘﺼﺎدى زﻧﺪﮔﻰ ، اﯾﻦ ﻃﻤﻊ ﺧﺎم را ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻊ ﺑﺰرﮔﻰ ﺑﺮاى ﺗﻮﮐﻞ و زﯾﺎن ﺑﺎر ﺑﻪ روح ﯾﮑﺘﺎﭘﺮﺳﺘﻰ اﺳﺖ ، از داﯾﺮه ى وﺟﻮد آدﻣﻰ ﺑﯿﺮون ﺑﺮد . ﻓﻘﺮ ﻫﻤﻮاره ﯾﮑﻰ از ﻋﻠﺖ ﻫﺎى ﭼﺸﻢ داﺷﺖ ﺑﻪ دﯾﮕﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻋﻼج اﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎرى ، ﺑﻰ ﻧﯿﺎزى از دﯾﮕﺮان اﺳﺖ . اﻟﺒﺘﻪ راه ﺣﻞ ﭘﯿﺶ ﮔﻔﺘﻪ ، ﺗﻨﻬﺎ در ﻣﻮرد ﻣﻠﺖ اﺳﻼﻣﻰ ﮐﺎرﺳﺎز و ﻣﺸﮑﻞ ﮔﺸﺎ اﺳﺖ ، زﯾﺮا ﮐﺴﺎﻧﻰ ﮐﻪ از ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﻼﻣﻰ ﺑﻪ دوراﻧﺪ ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﭘﻮل دارﺗﺮ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻣﺤﺘﺎج ﺗﺮ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و اﺻﻮﻻ ﻏﻨﺎ و ﺑﻰ ﻧﯿﺎزى ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎى ﺗﻤﻮل و ﺑﺮﺧﻮردارى ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻏﻨﺎى ﺣﻘﯿﻘﻰ ﻓﻘﻂ در ﺳﺎﯾﻪ ى ﺗﺮﺑﯿﺖ اﻟﻬﻰ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘﻨﻰ اﺳﺖ. ﺗﻨﺎوب ﻣﻮاﻧﻊ اﺳﺘﮑﻤﺎل اﻧﺴﺎن اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم در اﯾﻦ ﻓراز ﺑﻪ ﻣﻮاﻧﻌﻰ اﺷﺎره ﻓﺮﻣﻮده ﮐﻪ ﺳﺮ راه ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻤﺎل ﺧﻮاﻫﺎﻧﻪ ى اﻧﺴﺎن ﺗﻌﺒﯿﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ و ﺷﯿﻄﺎن و ﻧﻔﺲ اﻣﺎره ، ﻫﺮ ﯾﮏ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻰ داﻣﻰ ﭘﺲ از دام دﯾﮕﺮ ﺑﺮ ﺳﺮ راه او ﮔﺴﺘﺮده اﻧﺪ ﮐﻪ اﮔﺮ اﻧﺴﺎن از ﯾﮑﻰ ﺟﺴﺖ ، ﺑﻪ ﮐﻤﻨﺪ دﯾﮕﺮى ﺑﯿﻔﺘﺪ ؛ ﻣﺜﻼ ﺑﺎﯾﺪ از ذﻟﺖ و ﺧﻮارى ﭼﺸﻢ داﺷﺖ و ﺑﻪ دﯾﮕﺮان رﻫﺎﯾﻰ ﯾﺎﺑﺪ ، وﻟﻰ ﻧﺎﺧﻮدآﮔﺎه ﭘﺲ از ﻓﺮار از آﻧﻬﺎ ﺑﻪ دام ﺧﻮد ﺑﺰرگ ﺑﯿﻨﻰ و اﺳﺘﻘﻼل و ﺗﺤﻘﯿﺮ دﯾﮕﺮان درﻣﻰ ﻏﻠﻄﺪ ﮐﻪ ﮔﺮﻓﺘﺎرى آن ﮐﻤﺘﺮ از اوﻟﻰ ﻧﯿﺴﺖ ، ﯾﺎ آن ﮐﻪ وﻗﺘﻰ ﺑﻪ ﻋﺒﺎدت و ﺑﻨﺪﮔﻰ و ﻧﻤﺎز ﺷﺐ و ﻣﺠﺎﻫﺪه ﻓﻰ ﺳﺒﯿﻞ اﷲ ﭘﺮدازد ، ﭘﺲ از ﮔﺬﺷﺖ اﯾﺎﻣﻰ ، ﮔﻮﯾﺎ ﺧﻮد را از ﺧﺪا ﻃﻠﺒﮑﺎر دﯾﺪه و ﺑﻪ ﻋﺠﺐ ﮐﻪ ﺑﺪﺗﺮ از ﻫﺮ ﮔﻨﺎه اﺳﺖ ، ﻣﺒﺘﻼ ﻣﻰ ﺷﻮد و ﯾﺎ ﭘﺲ از دﺳﺖ ﮔﯿﺮى از ﺑﯿﭽﺎرﮔﺎن و ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺑﯿﻨﻮاﯾﺎن و اﻓﺘﺎدﮔﺎن ، ﺑﺮ اﯾﺸﺎن ﻣﻨﺖ ﻣﻰ ﻧﻬﺪ و ﮐﻤﮏ ﺧﻮد را ﺑﻪ رخ اﯾﺸﺎن ﻣﻰ ﮐﺸﺪ و آﻧﺎن را ﺷﺮﻣﻨﺪه ﻣﻰ ﮐﻨﺪ؛ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﺑﺎاﺷﺎره ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دام ﺷﯿﻄﺎن ﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ: (ﻻ ﺗﺒﻄﻠﻮا ﺻﺪﻗﺎﺗﮑﻢ ﺑﺎﻟﻤﻦ واﻷذى) ؛ (ﺻﺪﻗﻪ ﻫﺎى ﺧﻮد را ﺑﺎ ﻣﻨﺖ ﻧﻬﺎدن و آزار و اذﯾﺖ رﺳﺎﻧﺪن ، ﻧﺎﺑﻮد نکنید.) و اﮔﺮ ﺳﻌﻰ ﮐﻨﺪ از ﻋﺠﺐ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﮕﯿﺮد و ﺧﻮد ﺑﺰرگ ﺑﯿﻨﻰ را از ﺧﻮد دور ﮐﻨﺪ و ﯾﺎ از ﻣﻨﺖ ﮔﺬارى ﺑﺮ دﯾﮕﺮان ﻣﺒﺮا ﺷﻮد ، ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻓﺎز دوم وارد ﻣﻰ ﺷﻮد و در ﮐﻤﻨﺪ ﭘﻨﻬﺎن ﺗﺮى ﻗﺮار ﻣﻰ ﮔﯿﺮد و ﭘﺲ از ﮔﺮﯾﺰ از دوﻣﯿﻦ ﮐﻤﻨﺪ ﺑﻪ دام ﺳﻮﻣﻰ ﮔﺮﻓﺘﺎر آﻣﺪه و ﺑﻪ ﻣﻔﺎﺧﺮه ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﯾﮕﺮ ﺧﺪﻣﺖ ﮔﺬاران ﭘﺮداﺧﺘﻪ آﻧﺎن را ﻣﻌﯿﻮب و ﺧﻮد را ﺧﺎﻟﻰ از ﻋﯿﻮب آﻧﺎن ﻣﻰ اﻧﮕﺎرد . اﺷﺎره ﺑﻪ وﯾﮋﮔﻰ ﻫﺎ و ﭘﻰ آﻣﺪﻫﺎى ﻣﻮاﻧﻊ ﺳﺮ راه اﻧﺴﺎن در ﻫﺮ ﺣﺎل ، اﻣﺎم ﻣﻌﺼﻮم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم اﺻﻼح ﺗﻤﺎم اﯾﻦ ﮔﺮﻓﺘﺎرى ﻫﺎ را ﯾﮑﺎﯾﮏ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﭘﺎك ﺷﺪن از ﻫﺮ آﻟﻮدﮔﻰ را از ﺧﺪاوﻧﺪ درﺧﻮاﺳﺖ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ ، در ﺣﺎﻟﻰ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻧﻪ ﺑﻪ وﯾﮋﮔﻰ ﻫﺎى اﯾﻦ ﺻﻔﺎت آﮔﺎﻫﯿﻢ و ﻧﻪ ﭘﻰ آﻣﺪ آﻧﻬﺎ را ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﯿﻢ و ﻧﻪ از ﮐﮋى و ﮐﺎﺳﺘﻰ ﻫﺎ ﻫﺮاﺳﻨﺎﮐﯿﻢ و آن ﭼﻪ را ﮐﻪ اﻣﺎم ﻣﻌﺼﻮم از ﺧﺪا ﺧﻮاﺳﺘﻪ اﺳﺖ ، ﺑﺪون ﻓﻀﻞ اﻟﻬﻰ از ﻣﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻧﯿﺴﺖ ، زﯾﺮا ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﺮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ از ﻫﺮ ﯾﮏ ﮐﻪ ﻣﻰ ﮔﺮﯾﺰﯾﻢ ، ﺑﻪ ﺑﺪﺗﺮ از آن ﮔﺮﻓﺘﺎر ﻣﻰ ﺷﻮﯾﻢ . اﯾﻦ ﺑﺪان ﺟﻬﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻄﻮن و ﻻﯾﻪ ﻫﺎ و ﺳﺎﺣﺖ ﻫﺎى وﺟﻮدى اﻧﺴﺎن ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺗﺮ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺘﻮان ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﺑﺪان دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ ، اﮔﺮ ﭼﻪ اﻣﺮوز روان ﮐﺎوان از ﻋﻘﺪه ﻫﺎ و ﻣﻌﻀﻼت روﺣﻰ ﺑﺴﯿﺎرى ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ و ﻫﺮ ﯾﮏ ﺑﺎ روش ﻣﺘﻤﺎﯾﺰى ﺑﻪ ﻣﺪاواى آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻧﺪ ، وﻟﻰ راه ﺑﺴﻰ دورﺗﺮ و ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺗﺮ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ آﻧﺎن ﭘﯿﻤﻮده اﻧﺪ . ﮔﺬﺷﺘﻪ از آن ﮐﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻫﺎى ﻣﺎده اﻧﮕﺎراﻧﻪ ى ﺑﺴﯿﺎرى از آﻧﻬﺎ ﮐﺠﺎ و ﺑﻌﺪ ﻣﺠﺮد و ﻣﻠﮑﻮﺗﻰ اﻧﺴﺎن ﮐﺠﺎ ؟ اﯾﻦ ﺑﺪان ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﭘﮋوﻫﺶ و اﺑﺰار ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﮐﺎوش ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻧﺪارﻧﺪ و اﯾﻦ از ﯾﮏ ﺧﻄﺎى ﺳﻬﻤﮕﯿﻦ روش ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ ﺣﮑﺎﯾﺖ دارد. @mamduhi_ir
شرح دعای امام سجاد (ع) مرحوم آیت الله ممدوحی 🔶 أﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﻰ ﻣﺤﻤﺪ و آﻟﻪ ، و ﻻ ﺗﺮﻓﻌﻨﻰ ﻓﻰ اﻟﻨﺎس درﺟﮥ اﻻ ﺣﻄﻄﺘﻨﻰ ﻋﻨﺪ ﻧﻔﺴﻰ ﻣﺜﻠﻬﺎ ، و ﻻ ﺗﺤﺪث ﻟﻰ ﻋﺰا ﻇﺎﻫﺮا اﻻ أﺣﺪﺛﺖ ﻟﻰ ذﻟﮥ ﺑﺎﻃﻨﮥ ﻋﻨﺪ ﻧﻔﺴﻰ ﺑﻘﺪرﻫﺎ ؛ ﺧﺪاﯾﺎ ! ﺑﺮ ﺣﻀﺮت ﻣﺤﻤﺪ و ﺧﺎﻧﺪان او درود ﻓﺮﺳﺖ و ﻫﺮﮔﺰ ﻣﻘﺎم ﻣﺮا ﻧﺰد ﻣﺮدم ﺑﺎﻻ ﻣﺒﺮ ، ﻣﮕﺮ آن ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﻣﯿﺰان ﻣﺮا ﻧﺰد ﺧﻮﯾﺶ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﯿﺎورى و ﻫﯿﭻ ﮔﺎه ﺳﺮﺑﻠﻨﺪى آﺷﮑﺎر )در ﻣﯿﺎن ﻣﺮدم( روزى ام ﻣﮑﻦ ﻣﮕﺮ آن ﮐﻪ ﺗﻮﻓﯿﻖ ﻋﻄﺎ ﮐﻨﻰ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﻣﻘﺪار در ﺑﺎﻃﻦ ﺑﻪ ﺧﻮارى ﺧﻮد آﮔﺎه ﺷﻮم . 🍃شرح : ﻣﻮاﻧﻊ ﺑﺎﻃﻨﻰ و رذاﯾﻞ اﺧﻼﻗﻰ ﭼﻨﺎن ﮐﻪ در ﻓﺮاز ﭘﯿﺸﯿﻦ آﻣﺪ ، روان اﻧﺴﺎن ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﯿﭽﯿﺪه اى دارد ﮐﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﻰ ﺑﯿﻮﻟﻮژﯾﮏ ﯾﺎ ﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮژﯾﮏ ﺑﻌﺪ ﺟﺴﻤﺎﻧﻰ او ﻧﯿﺴﺖ ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ، ﻫﻤﺎن ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﻃﺐ ﺑﺎ ﺳﺎﺑﻘﻪ ى ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻫﺰار ﺳﺎﻟﻪ ﻫﻨﻮر در ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ى اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ اﻧﺪوزى ﻫﺎ و آزﻣﻮن و ﺧﻄﺎ ﻧﯿﺎز دارد و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ روز ﺑﻪ روز ، ﻫﺮ دارو ﮐﻪ ﺗﺠﻮﯾﺰ م ﺷﻮد ، ﺑﻌﺪ از ﭼﻨﺪى ﻋﻮارض زودرس و ﯾﺎ دﯾﺮرس آن اﻋﻼم ﻣﻰ ﺷﻮد . ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺻﻮرت و ﺑﻠﮑﻪ دﻗﯿﻖ ﺗﺮ از آن ، ﺑﻌﺪ ﻣﺠﺮد وﺟﻮد او ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﭘﺰﺷﮑﺎن روﺣﻰ و ﻣﺮﺑﯿﺎن اﻟﻬﻰ ورزﯾﺪه ﻧﯿﺎز دارد ، ﺗﺎ ﻣﺸﮑﻼت روح و روان او را ﮐﻪ ﻫﺰاران ﺑﺎر ﻣﺸﮑﻞ ﺗﺮ از درﻣﺎن ﺑﯿﻤﺎرى ﻫﺎى ﺟﺴﻤﻰ اﺳﺖ ، ﺣﻞ ﮐﻨﻨﺪ . ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ، اﻣﺎم ﺳﺠﺎد ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم در اﯾﻦ ﻓﺮاز ﺑﻪ ﻧﮑﺘﻪ اى ﻇﺮﯾﻒ در ﻣﻮرد ﮔﺮﻓﺘﺎرى ﻫﺎى دروﻧﻰ و ﻣﻮاﻧﻊ ﺑﺎﻃﻨﻰ و رذﯾﻠﺖ ﻫﺎى اﺧﻼﻗﻰ ﻧﻬﻔﺘﻪ در وﺟﻮد اﻧﺴﺎن ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﭘﺲ از ﺑﺮﻃﺮف ﺷﺪن ﯾﮑﻰ ، ﺻﻔﺖ دﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻮدﺟﻮش در ﺑﺎﻃﻦ ﺟﺎن اﻧﺴﺎﻧﻰ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻰ ﮔﺮدد و ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺑﺪﺗﺮ ﺑﺮاى ﺻﻔﺖ ﻗﺒﻠﻰ ﻣﻰ ﮔﺮدد . درﺧﻮاﺳﺖ ﻋﺰت ﻧﺎب اﻣﺎم ﺳﺠﺎد ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﺑﻪ اﯾﻦ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻰ اﺷﺎره ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ آن ﭼﻪ اﺳﻼم از اﻧﺴﺎن ﻣﻰ ﺧﻮاﻫﺪ ، ﺗﻮان ﮔﺮى و ﻋﺰت ﺑﺪون ﺗﮑﺒﺮ و ﺗﻮاﺿﻊ ﺧﺎﻟﻰ از ﻋﺠﺐ و ﺧﺪﻣﺎت ﺧﺎﻟﻰ از ﻣﻨﺖ و ﺑﺮﺗﺮى اﺧﻼق ﺑﺪون ﻓﺨﺮﻓﺮوﺷﻰ و ﻋﺒﺎدت دور از ﺧﻮدﺑﯿﻨﻰ اﺳﺖ و اﯾﻦ ﮐﻪ از ﻧﮕﺎه ﻗﺮآﻧﻰ ، ﻣﺆﻣﻨﺎن از ﻋﺰﺗﻰ ﻫﻢ ﺳﻨﺦ ﺑﺎ ﻋﺰت ﺧﺪا و رﺳﻮل ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ ؛ ﭼﻨﺎن ﮐﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : (و ﷲ اﻟﻌﺰة و ﻟﺮﺳﻮﻟﻪ و ﻟﻠﻤﺆﻣﻨﯿﻦ( و ﺧﻮاه–ﻫﯿﭻ ﮔﺎه ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻋﺰت آﻧﺎن ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ى دﯾﮕﺮان و ﯾﺎ ﭘﺎﻣﺎل ﮔﺮدد . ﺳﯿﺮه – ﺧﻮد آﻧﺎن ى ﻋﻤﻠﻰ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎن ﻋﻠﯿﻬﻢ اﻟﺴﻼم و رواﯾﺎت وارده از آن ﺑﺰرﮔﻮاران ﮔﻮاه ﺑﺮ اﯾﻦ اﺻﻞ اﺳﺖ ، ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻰ از آﻧﻬﺎ اﺷﺎره ﻣﻰ ﺷﻮد : ب ) ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم ﺻﻠﻰ اﷲ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮد : ﻃﻮﺑﻰ ﻟﻤﻦ ﺗﻮاﺿﻊ ﻓﻰ ﻏﯿﺮ ﻣﻨﻘﺼﮥ ، و أذل ﻧﻔﺴﻪ ﻓﻰ ﻏﯿﺮ ﻣﺴﮑﻨﮥ ؛ ﺧﻮﺷﺎ ﺑﻪ ﺣﺎل ﮐﺴﻰ ﮐﻪ ﺗﻮاﺿﻊ ﮐﻨﺪ ، وﻟﻰ ﻧﻪ در ﺣﺪى ﮐﻪ ﺧﻮد را در اﻧﻈﺎر ﻣﺮدم ﺧﻮار ﮐﻨﺪ و ﺧﻮﺷﺎ ﺑﻪ ﺣﺎل آن ﮐﺴﻰ ﮐﻪ ﺧﻮﯾﺸﺘﻦ را ﺧﻮار ﺑﺒﯿﻨﺪ ، وﻟﻰ ﻧﻪ آن ﮐﻪ ﺧﻮد را در دﯾﺪﮔﺎن ﻣﺮدﻣﺎن ﻧﺎﺗﻮان و ﺗﻬﻰ دﺳﺖ ﺑﻨﻤﺎﯾﺎﻧﺪ . @mamduhi_ir