🌥⛅️امام سجاد، آغازگرِ تبلیغِ مجددِ اسلام🌤☀️
🗃در روایتی گوید : امام سجاد علیه السلام درحالیکه فرزندانش نزد او بودند و آن حضرت آماده رفتن از دنیا می شد، به آنها توجه کرد و گفت : «محمد! این صندوق را بگیر و به خانه ات ببر» و فرمود : «بدانید که درهم و دیناری در آن نیست؛ ولی انباشته از علم است.»📖
💎💫 این اقدامِ آشکار در تسلیم کتاب ها، اختصاص به امام سجاد علیه السلام داشت. امامان پیش از او و پس از او، چنین کاری نکردند. حکمت آن هم فضاسازی برای امام باقر علیه السلام بود تا احکام و عقاید اسلام را از میراث به جامانده از رسول خدا برای مردم نقل کنند، نه نظر شخصی خود را . و نه مانند حَکَم بن عتیبه که تفسیر به رأی می کرد و فتوا میداد.
🪔 وقتی که حکم بن عتیبه با امام باقر علیه السلام در مسأله ای اختلاف کرد، امام به فرزندش حضرت صادق علیه السلام فرمود : پسرم برخیز!
📖حضرت صادق علیه السلام کتابی عظیم و درجه بندی شده را بیرون آورد و امام باقر علیه السلام در آن نگاه کرد تا آن مسأله را یافت و فرمود : این خطِ علی و املاء رسول الله است....
📚ترجمه معالم المدرستین؛ جلد سوم؛ صفحه ٣٣٢
🔴سفارش این کتاب👇🏻
@Aghayabnalhasan
#محرم
@Allameaskari
💚از هیچ امامی تا این حد کرامت اخلاقی دیده نشده است🌿🍀🪔
🌑 تا وقتی که مردم اهل بیت را نمیشناختند بلکه آنان را دشمن می داشتند و از آنان برائت می جستند و لعن و سب آنان را وظیفه می دانستند، امکان نزدیک شدن به این خانواده و فراگیری دین از ایشان وجود نداشت.
🌒 در زمانی که امام سجاد علیه السلام فرموده بودند حتی بیست نفر در شهر های مکه و مدینه نیستند که دوستدار ما باشند، ایشان بنایی از رفتار و اخلاق به پا کرد که عالَمِ اسلام را دگرگونه ساخت.
🌼 ایشان در دوره سی و پنج سالهٔ امامتشان چنان زندگی کردند و چنان منِشی داشتند و چنان رفتاری نشان دادند که هیچ نظیر نداشت و سراسر آن فضیلت و کرامت و والایی اخلاق و رفتار بود. در تمام دوران ائمه علیهم السلام از هیچ امامی تا این حد کرامت اخلاقی دیده نشده است، و به نظر ما این مسئله وضع جهان اسلام را زیر و رو کرد.🌍
📚برگرفته از کتاب حضرت سجاد علیه السلام؛ استاد جاودان حفظه الله. صفحه های ٢٣ و ٣٠
🔴سفارش این کتاب👇🏻
@Aghayabnalhasan
#محرم
@Allameaskari
💙از ما کاملا دل آرام بدار 💙💙
یکی از فرزندان امام زین العابدین به نام عبدالله الباهر نقل می کند :
🔴 هشام بن اسماعیل مخزومی در سال ٨۴ ه-ق به فرمانداری مدینه منصوب شد (دوران خلافت عبدالملک بود). او با مردم بسیار بد رفتار می کرد و از همه بیشتر، با امام علی بن الحسین علیه السلام و بنی هاشم سخت گیری می کرد و ستم می نمود.
🔻سرانجام بر اثر بدرفتاری هایش درسال ٨٧ ه-ق از این مقام عزل شد. ولید جانشین عبدالملک دستور داد که او را درمیان مردم نگه دارند و به تلافی ستم های او، هرکس هرچه خواست با او رفتار کند. جایی که اورا نگه داشته بودند نزدیک خانه مروان بود.⛓
☀️ امام از کنار او گذشت و با مهربانی به او سلام فرمود. همچنین همه خویشان خود را که چندین سال ستم های او را چشیده بودند جمع کرد و فرمود: این مرد عزل شده و ولید او را دربرابر مردم واداشته است. هیچکدام از شما تعرضی به او نکند. من به پدرم عرض کردم: چرا؟ به خدا قسم ما در انتظار چنین روزی بودیم.❗️
🍀 امام فرمود: ما او را به خدا واگذار کردیم. 🍃🍃
🏳 بنابرین، هیچکس از فرزندان امام علیه السلام، هیچ برخوردی با هشام نکرد. 🍃🍃
⚖ هشام گفته بود که تنها از تلافی و قصاص علی بن الحسین می ترسیدم زیرا از همه بیشتر به ایشان ظلم کردم.
💰علاوه بر این، امام به او پیام داده بود که اگر از پرداخت مالیِ آنچه که کرده ای ناتوانی ما میتوانیم تو را بهره مند سازیم. از ما کاملا دل آرام بدار. هشام جواب داده بود : خدای تبارک و تعالی بهتر می داند رسالتش را در کدام خاندان قرار دهد.
📚کتاب حضرت سجاد؛ استاد جاودان؛ صفحه ١٢٢
🔴سفارش این کتاب👇🏻
@Aghayabnalhasan
#محرم
@Allameaskari
☀️و مردم حضرت سجاد را دیدند🌹🌸
🔲 مردم پیامبر خود را ندیده بودند. آنهمه فضیلت های اخلاقی و آنهمه کرامت های عملی، همه فراموش شده بود. مردم به جای پیامبر و به عنوان جانشین پیامبر، خلفای فاجرِ فاسقِ ظالمِ ستمگر و خونخوارِ بنی امیه را می دیدند و معلمانِ دینشان، وعاظ السلاطین و جیره خوارانِ دستگاه بنی امیه بودند.
👺👹 کسانی چون زُهری، شَعبی(عامربن شراحیل) ، ابوموسی اشعری و پسرش ابوبکر بن ابوموسی، عبدالملک بن عمیر، قاسم بن عبدالرحمن، حسین بن حسن کندی، سعیدبن یوشع همدانی، محارب بن دیثار سدوسی، حکم بن عتیبه، عیسی بن مسیب بجلی و محمدبن عبدالرحمن بن ابی لیلی و.... ‼️
🌱☘🍀 اما سرانجام این عبادت ها و مناجات ها و دعاها و ذکرها و ناله ها _ با وجود اینکه کوشش در پنهان کردن آنها وجود داشت _ اثر خودش را در جامعهٔ آن روز برجای می گذاشت.
☀️ مردم کسی را می دیدند که روش و منش پیامبرشان را به آن ها نشان می داد. این عبادات درعین حال، هم ترویج خداخواهی و پاکدامنی می کرد و هم بغض و کینه هایی را که امویان ترویج می کردند، می زدود و به جای آن دوستی و محبت را بارور می کرد. 🌹🌼🌸
📚کتاب حضرت سجاد، استاد جاودان، صفحه ١٣٩
🔴سفارش این کتاب👇🏻
@Aghayabnalhasan
#محرم
@Allameaskari
معرفی کتاب گنج آسمانی
آشنایی با احکام و آداب تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها
💥نکاتی کلیدی و بسیار مهم درباره تسبیحات حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها
📓برشی از کتاب
💠بهره مندی از شب در کلام امام رضا علیه السلام
🔻 امام ثامن ضامن علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند ما اهل بیت هنگام خواب چند ویژگی را مراعات میکنیم👇🏻👇🏻👇🏻
🔸 با طهارت و وضو میخوابیم
🔸خوابیدن به پهلوی راست ذکر 🔸تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها
🔸 صورتمان رو به قبله است
🔸 قرائت سوره حمد
🔸 قرائت آیت الکرسی
🔸قرائت آیه شهد الله... [آل عمران ۱۸]
✅ پس هر کس این کارها را انجام بدهد از شبش بهرهمند میشود...
📗کتاب گنج آسمانی ص ۷۹ اثر استاد ادیبی
🗳سفارش این کتاب👇🏻
☑️ @Aghayabnalhasan
✅ مطالب درباره علامه عسکری🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
هرسال بیست شاگرد 💚
🌴 اما هر سال و درطول سال بردگانی می خرید. تعداد بردگان متفاوت بود؛ بین بیست تا سی نفر. ما از تعداد نهایی اطلاع کافی نداریم، اما در گزارش مآخذ، بردگان آزاد شده به دست ایشان، به بردگان آزاد شده به دست امیرالمؤمنین تشبیه شده است که ما تعداد آن بردگان را حدود هزارنفر می دانیم. مآخذ می گویند : امیرالمؤمنین با دسترنج خود، هزار بنده خریده و آزاد کرده است.
🌌 از نظر ما این کار یکی از پوشش هایی بود که امام برای کار اصلی خویش به کار می برد. امیرالمؤمنین بنده می خرید اما مراقبت زمان چنان سنگین بود که ناگزیر آنها را بلافاصله آزاد می کرد. ما فقط از چندتن از آنها که در کنار امیرالمؤمنین باقی ماندند و تربیتی برتر یافتند خبر داریم از جمله قنبر و ابی نِیزر، اینها حداقلِ ممکن برای کار تربیتی بود.
🌠 در این سو، شکل کار تربیتی امام زین العابدین علیه السلام هیچ بروز و ظهور خارجی نداشت و از چشم مأموران دولتی به کلی مخفی بود.
🌗 برده هایی که علی القاعده به درستی و حساب شده انتخاب شده بودند، و چون عموما از بیرون مرزهای اسلام آورده شده بودند، به فرهنگ دستخوردهٔ درون جامعهٔ اسلامیِ آن روز آلوده نشده بودند، می توانستند از معلمی خبیر چون امام، اسلامِ سهل و فطری را به سرعت تعلیم بگیرند و بشناسند
☀️و چون این تعلیم از کسی دریافت می شد که به اسلام و دین با همهٔ جان باور داشت، به اعتقاد و ایمان منتهی می شد. در نتیجه نسلی نو و کم و بیش اسلام آموخته به جامعهٔ اسلامی افزوده می شد و رفته رفته تأثیرگذار می شد.
📚کتاب حضرت سجاد، استاد جاودان، صفحهٔ ١۴١
🔴سفارش این کتاب👇🏻
@Aghayabnalhasan
#محرم
@Allameaskari
رسولِ دلسوز ❤️
💚امام حسین علیه السلام فرموده اند : از پدرم رفتار پیامبر با اهل مجلسش را سؤال کردم. در جواب فرمود :
💐 پیامبر در معاشرت بشّاش، نرمخو و ملایم بود. خشونت، دشنام گویی، عیب جویی یا ستایشگری در برخوردش وجود نداشت. از هرچه خوشش نمی آمد به کار دیگری می پرداخت.
☀️آرزومندِ به او ، نومید بازنمیگشت. سه چیز را در خود ترک فرموده بود : مجادله، پرحرفی، و هرچه که به او مربوط نبود.
💙 سه چیز را نیز درباره مردم ترک کرده بود : مذمت، سرزنش و عیب جویی از مردمان.
💞 سخن نمی گفت مگر درباره امری که رضای حق در آن باشد. همنشینانش در مجلس وی، ساکت بودند تا سخن وی تمام شود. آنگاه سخن می گفتند. در مجلس وی با هم گفتگو و مجادله نمی کردند و گوش به صاحب سخن می دادند تا سخن او تمام شود. در خنده و شادی و شگفتی و موارد دیگر با مجلسیان هماهنگی می کردند.
💝 ناهنجاری و کج سخنیِ غریبان را تحمل می فرمود و به همین جهت بود که صحابه، غریبان را به مجلس وی می آوردند تا از حضرتش سؤال کنند.
🌾 به اصحاب می فرمود : «چون نیازمندی را دیدید، او را رعایت کنید. میزبانش شوید. یاری اش کنید و نیازش را برآورید. »
🌲ستایشگری را نمی پذیرفت مگر درموردی که جنبهٔ حق شناسی و شکرگزاری داشته باشد. سخن کسی را قطع نمی کرد. مگر اینکه از حد خود تجاوز و تعدی کند، که در آن صورت از جای خود برمی خاست تا سخن وی قطع شود.
📚نقش ائمه در احیای دین؛ جلد دوم؛ صفحهٔ ٧٢
🔴سفارش این کتاب👇🏻
@Aghayabnalhasan
#محرم
@Allameaskari
❤️🔥❤️🩹سنّتِ رسول خدا ، نیاز به اِحیا داشت💗
1⃣ ذَهَبی روایت کرده که ابوبکر پس از وفات پیامبر (ص) به مردم گفت : «... چیزی از رسول خدا نقل نکنید و اگر کسی چیزی از شما پرسید بگویید : کتاب خدا در میان ماست؛ حلالش را حلال و حرامش را حرام بدانید». 🤫🤫🤫
2⃣ ابن سعد در طبقات گوید : «احادیث رسول خدا (ص) در زمان عمربن خطاب گسترش یافت و او از مردم خواست تا همه اش را نزد او بیاورند و آنگاه دستور داد تا آن احادیث را بسوزانند» 🔥🔥🔥
3⃣ عثمان نیز سیاست گذشته را تایید کرد و بر فراز منبر گفت : «هیچکس نباید حدیثی را که در زمان ابوبکر و عمر شنیده نشده، روایت کند! » 🤫🤫
4⃣ در دوران امام علی علیه السلام بخش عمده ای از سنت رسول خدا (ص) توسط صحابه روایت و منتشر گردید اما باز هم به جمع و تدوین نرسید. ❌
5⃣ رجاء بن ابی سلمه گوید : «به من خبر رسیده که معاویه می گوید : بر شما لازم است که درمورد حدیث مانند زمان عمر عمل کنید! » 🤫🤫
فتح باب اسرائيلیات ✍✍✍📃📄
مکتب خلفا ، باب روایت احادیث رسول خدا (ص) را به روی مسلمانان مسدود ساخت و درعوض، باب احادیثِ اسرائیلی را توسط امثال کعب الأحبارِ یهودی به روی مسلمانان گشود. 🕍
✝.. این جلوگیری از نقل احادیث نبوی، در کنار تعصّباتِ جاهلیِ معاویه و تاثیری که او از روم گرفته بود، باعث شد تا مکتب خلفا در دوران معاویه با رنگ و بوی فرهنگ یهودی و مسیحی آمیخته گردد. ⛪️ 🕍 🏛
🔻برگرفته از ترجمهٔ کتاب معالم المدرستین، علامه عسکری 🔺
🔴سفارش این کتاب👇🏻
@Aghayabnalhasan
#اربعین
@Allameaskari
جابر، پنجمین وصیّ را هم میشناسد💫
📜🔥 خلفا از نشر احادیث پیامبر، به ویژه از گسترش احادیثی که درباره اوصیای پیامبر و پرکردن زمین از عدل و داد توسط مهدی موعود علیه السلام بود، جلوگیری کردند.
🤫🌪این جلوگیری به حدی بود که در مدینه، امامزاده ها و عموزاده های پیامبر (بنی عباس) در جلسه ای مشترک جمع شده بودند تا با محمد بن عبدالله به عنوان مهدی موعود بیعت کنند!!! تا آنکه امام صادق علیه السلام آنان را از خطای در اندیشه شان باخبر ساخت.
🌓 شناخت اوصیای پیامبر یکی پس از دیگری آنچنان که پیامبر از جانب خدا خبر داده بود، اگرچه بر بعضی از خواص روشن بوده ولی برای عموم مردم پس از عصر امام باقر علیه السلام آسان نبوده است. 🗡
🌸 امام باقر را پیامبر معرفی فرموده بود. چنانکه در دو خبر چنین می خوانیم :
الف) جابر بن عبدالله انصاری عمامه بر سر میگذاشته و در مسجد پیامبر می نشسته و ندا میداده : «یا باقر! یا باقر! » ‼️
🟡 با این کار، جابر که یگانه بازمانده صحابه پیامبر بود، توجه زائران حرم پیامبر را که از راه های دور برای حج آمده بودند به خود جلب می کرد.🕋
🙁 مردم می گفتند : جابر هذیان می گوید! یعنی از پیری خرفت شده است. جابر می گفت : نه به خدا قسم، هذیان نمی گویم؛ ولکن از پیامبر شنیدم که فرمود :
🔭 إنّك ستدرك رجلاً منّي؛ اسمه اسمي و شمائله شمائلي؛ يبقر العلمَ بَقْراً.
🔵 تو مردی از من را درک می کنی، نامش نام من است و شمائلش شمائل من می باشد. علم را باز می کند و پرده از روی آن برمیدارد.
این بود سبب آنچه شنیدید که می گفتم. 🙂
ب) جابر در کوچه های مدینه هم راه می رفت و «یا باقر! یا باقر! » ندا می داد و باز همان سخن ها بین او و اهل مدینه ذکر شده است.
📚نقش ائمه در احیای دین؛ جلد سوم؛ صفحات 197 تا 199
🔴سفارش این کتاب👇🏻
@Aghayabnalhasan
#اربعین
@Allameaskari
هدایت شده از رفیق شفیق
جلسه شب 7صفر- شب شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام.mp3
7.03M
🔸#بشنوید
🔹#سخنرانی
🗓 شب ۷ صفرالخیر_ شب شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
استاد ادیبی لاریجانی
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🖇 رفیق شفیق
꧁__________._________꧂
📍"عضویت کانال رفیق شفیق"
🔗Eitaa.com/Adibi_Larijani
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
✅👈 کنگره جهانی اربعین
💠 پنجاه سال پیش، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن علیه السلام در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، به مناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. این بیانات را به شرح زیر میخوانیم:
💠 میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کردهام، واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان میشود؛ امّا اگر این احتمال هم که من میگویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین».
💠 شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.
💠 مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد.
💠 و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
💠 همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک «کنگره جهانی» لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه علیهم السلام.
💠 این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است.
💠 چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
💠 بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
💠 اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی علیهم السلام به ما ارائه دادند.
📚 سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
🆔لینک کانال👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi