☫﷽☫
آنکه برای مبداءِ عالَم شریک قائل شد، مبداء را ناقص دانست. زیرا کُفْوْش را کمالی است که لامحاله فاقِد آن است. چنانکه کُفْوْ هم، فاقدِ کمالِ اوست.
چه قائل به اَصالتِ وجود باشی؛ که هُوَ الصّواب، یا قائل به اَصالت ماهیّت باشی. (#نکته ۵۸۶)
آنچه از فیضِ اَزلی عائدِ هر موجودی شده است، نور اَقدسِ وجود است. و آن نورِ سَره (= خالص) چون به لحاظ حدود، ملحوظ گردد(= لحاظ شود)، اَسماءِ اَعیان بر آنها نهاده میشود و کَثرت پدید میآید.
و به این حدود، که همان تَعَیُّناتِ آنها است، از یکدیگر به ظاهر مُتَمَیِّز میگردند. و اختلاف در خواص پیدا میشود:
که این بنفشه است، آن گل گاوزبان .... و این حدود را در لِسانِ حکماء ماهیّات گویند. و در لِسانِ عُرفا، اَعیانِ ثابته.
پس هر موجودی، را عِینِ ثابتِ خاصّی است. و آن عینِ ثابتش، منشاءِ پیدایشِ آثارِ وجودیِ اوست. و محلِّ قابلِ گرفتنِ هِبات (= جمع هِبه، بخشش) و فیوضاتِ باری تعالی.
و مبداء وهّابِ فیّاض، به لِسانِ هر عینی، که همان استعداد و تقاضا و سؤالِ ذاتی او است، اِفاضه میفرماید.
و اِسنادِ اِمساک و بُخل در اِعطاءِ خواستههای اَعیان، به واجبِ مطلق، و غنیّ بِالذّات، که "يَداهُ مَبْسُوطَتان"، راه ندارد.
و آنچه که از او است، اِفاضهی وجود است بِالذّات. و حدود، ناشی از اعیان است.
و به اصطلاح مجعولِ بِالذّات، وجودِ آنهاست نه ماهیّاتِ آنها که همان اَعیان باشد. (#نکته ۵۸۷)
[ ادامه دارد .....]
📚 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۳۲ و ۳۳۳
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
آورده اند كه يكى از شاگردان عيساى پيمبر وى راگفت: اى معلم!پدرم مرد اجازه فرما كه براى كفن ودفن بروم. عيسى فرمود: تو زنده اى از پى مرده مرو، مرده را بگذار مردگان بردارند.
معرفت نفس
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
سمت مقدس تعلیم و تربیت، سیرت حسنه ی سفرای الهی است که برای تشکیل مدینه ی فاضله و اعتلای نفوس به فهم معارف ملکوتی و ارتقای عقول به معارج قدسی ربوبی مبعوث شده اند . آنچنانکه در حالات خاص خودشان ، در مقام دعا از خداوند سبحان ، ارسال معلم ربانی را برای تزکیت و تعلیم انسانها مسالت می نمودند.
این دعای حضرت ابراهیم خلیل است که در قرآن کریم آمده است:
ربنا وابعث فیهم رسولا منهم یتلوا علیهم آیاتک و یعلمهم الکتاب والحکمه و یزکیهم انک انت العزیز الحکیم
و حق تعالی در استجابت دعایش فرموده است :
کما ارسلنا فیکم رسولا منکم یتلوا علیکم آیاتنا و یزکیهم و یعلمکم الکتاب و الحکمه و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون.
انسان و قرآن
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
بهشت و دوزخ خویشی
آن که در مدارک سبعه خود که حواسّ خمس و خيال و وهماند، حق نظر ادا کند، آنها را ابواب مکاسب خود يابد
پس اگر در تحت تدبير و فرمان عقل نباشند هفت باب جهنّمند. و اگر باشند هشت باب بهشت، لاجرم هرکس بهشت يا دوزخ خويش است.
📚صد کلمه درمعرفت نفس
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
اعمال شما بذرهایي است ڪہ درمزرعہ ے جانتان مي افشانید
کآنچه دراحوال واطوارسالڪ درخواب وبیدارے عایدش میشودمیوه هایي است ڪہ ازڪمون شجره ے وجودش بروزميڪند
📚نامه ها و برنامه ها
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
به باب عُقوباتَ الْمَعاصی، "کتاب کافی، ج٣، ص٢٧٧"
و بابِ اَصناف عُقوباتَ الذّنوب "کتاب وافی فیض کاشانی، ج٣، ص۱٧٣" رجوع شود؛
میبینی که معصوم فرموده است: "إذا فَشا الزِّنا ظَهَرَتِ الزَّلازِل" و یا این که: "وَ لَمْ يَمْنَعُوا اَلزَّكَاةَ إِلاَّ مُنِعُوا اَلْقَطْرَ مِنَ اَلسَّمَاء ."
و مانند آنها از احادیث بسیار دیگر که در وجه ادراک علّیّت بین ذنوب و عقوبات آنها عاجزیم، و معصوم آنچه را که میفرماید محض حقیقت است.
و به مفاد این گونه روایات عارف رومی در اوّل دفتر اوّل "مثنوی" گوید:
ابر برناید پیِ مَنعِ زکات
وَز زنا اُفتد وَبا اَندر جهات
هرچه آید بر تو از ظلمات و غم
آن ز بیباکیّ و گستاخیست هم
گویا انسان به فهم ارتباط دعا و اثر آن بهتر و روشنتر، از نسبت بسیاری از ذنوب و آثار آنها که عُقوباتِ مُتفرّعِ بر آنها است، پی میبرد.
بدین بیان که آدمی در توجّه و ذکر و دعا به اخلاق ملکوتیان مُتخلّق میگردد و به اوصاف عقول قادسه متّصف میگردد که واجِد رُتبهی ولایت تکوینی و صاحب مقام "کُن" میگردد،
و با چنین نَفْسِ قُدسی اِعتلای به ملکوت یافته اِقتدار بر تصرّف در مادّهی کائنات مییابد و خارق عادت، و معجزه، و کرامت از او بروز و ظهور میکند.
همهی معجزات و کرامات و خوارق عادات مُبتَنی بر این اصل قویماند.
📚سِرّ استجابت دعا / ص٩ الی ۱۰
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
«سلوک عبارت از سیر الی الله ، و سیر فی الله است، سیر الی الله نهایت دارد ،
اما سیر فی الله نهایت ندارد یعنی سلوک عبارت از رفتن است ، از اقوال و افعال و اخلاق بد، به اقوال و افعال و اخلاق نیک و از هستی خود ، به هستی خدای،
چون سالک با اقوال و افعال و اخلاق نیک ملازمت نماید، انوار معارف بر وی ظاهر می گردد و حقایق اشیاء گاهی بر وی منکشف شود و از هستی خود بمیرد و به هستی خدای زنده گردد»
📚 فصوص الحکم بر فصوص الحکم، ص۳۰۹)
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
الهی!
لطف فرموده ای این کمترین را با کتب آشنا کرده ای؛ لطفت را مزید بفرما و با صاحبان کتب آشنایش کن
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس
#الهی_نامه #نور
https://eitaa.com/noortowhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☫﷽☫
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☫﷽☫
🖤🖤
#دلتنگی_فراق
#شب_جمعه_یادت_نکنم_میمیرم
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#آیت_الله_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
این سرای هستی یک کتابخانه ی بزرگ است و این همه هستی ها هر یک کتابی از این کتابخانه است. این کتاب ها را فهمیده ورق بزنید.
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
سبحان الله که فرمود:
"إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ ..." (توبه/۳۷)
خودِ کلمهی "شهر" نیز در قرآن مجید دوازده بار آمده است. که همهی حروف و کلماتِ کتاب تکوینی و تدوینی چقدر حساب شده نگاشته شده است. از اینگونه سخن در اَسرارِ حروف و عجایبِ حساب در قرآن بسیار است. (#نکته ۵۸۰)
حقّ سبحانه در چند جای قرآن کریم، خود را به علم شریفِ حساب وصف فرموده است:
"وَ هُوَ أَسْرَعُ الْحاسِبينَ" (الانعام/۶۳)
"اِنَّ اللهَ سَریعُ الحِساب" (آلعمران/۱۹۹)
"وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبِين" (انبیاء/۴۷)
و در تحریص و ترغیب به فراگرفتنِ عدد و حساب فرمود:
"هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ" (انبیاء/۴۷) (#نکته ۵۸۳)
شجرهی طوبی، صورتِ تمثُّلِ ایمان است؛ که، اَصلُها ثابِتٌ فِی قَلبِالْخاتَم، وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها (ابراهیم/۲۴،۲۵)
هر مؤمنِ الهی، شاخهای است از آن شجرهی طوبی، چه به حَسَبِ زمانِ قبل از آن حضرت و چه بعد از آن.
و بالجمله شاخههای آن، صورتِ ارتباط ایمانیِ هر مؤمن است به خاتم(ص).
ثقةالاسلام کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در بابِ المؤمن و علامات و صفات او، از امام صادق (عَلیهِالسّلام) روایت کرده که: قالَ امیرالمؤمنين (علیهِالسّلام):
شجَرةِ الْجَنّة، اَصلُها فِی دارِالنَّبی (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسلّم) و لیسَ مِنْ مؤمن اِلّا وَ فِی دَارهِ ......
امام (علیه السّلام) در ذیلِ بیانِ شجره طوبی، معقول را به محسوس تشبیه کرد تا عظمتِ این شجرهی طیبهی طوبی معلوم گردد. (#نکته ۵۸۵)
منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۲۸ الی ۳۳۲
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid