eitaa logo
زندگی بالا و پایین داره....
3 دنبال‌کننده
58 عکس
51 ویدیو
38 فایل
امین محمدلو @Montazer_amin خسته نشو طاقت بیار که عمر این سختی ها کوتاهه باورکن که؛ ما می تونیم روزهای خوبی توراهه
مشاهده در ایتا
دانلود
انقلاب اسلامی و فرصت انتخاب آگاهانه ملت ایران بخاطر قدمت تمدنی، مدل های مختلف حکومتی را در سابقه تاریخی خود تجربه کرده است.به این خاطر در انتخاب جمهوری اسلامی، آگاهانه و مشتاقانه عمل کرده است. جناب نجف لک زایی در کتابِ تاریخ فرهنگی سیاسی ایران معاصر، چهار مدل حکومتی قبل از انقلاب در ایران را به چهار نوعِ سلطنتی،خلافت،دیکتاتوری وسلطنت مشروطه ،دسته بندی کرده است: در ادامه به اختصار هر کدام را توضیح می دهیم: مدل سلطنتی که در آن پادشاهان متکی به خود بودند و وابستگی به بیگانه نداشتند.غیراز دریافت مالیات و خراج دخالت چندان در زندگی مردم نمی کردند.بیشتر سلسله های پادشاهی قبل از اسلام به این شکل بودند. مدل خلافت که البته مختص به ایران نبود.خلفا ادعای جانشینی پیامبر در امر حکومت بر مردم را داشتند.این امر دایره اعتراضات مردمی را محدود می ساخت.حکومت های بعداز ورود اسلام به ایران تا سقوط خلافت توسط مغول این مدلی بودند. مدل دیکتاتوری که بارزترین نمونه آن دوره پهلوی است که حکومت در بیشترین مسائل زندگی مردم دخالت می کرد.وابستگی به بیگانه نیز ویژگی اصلی این مدل بود. مدل سلطنت مشروطه که قدرت پادشاه توسط قانون و مجلس محدود می شود و بیشتر جنبه تشریفاتی دارد.هرچند درعمل کامل تحقق پیدا نکرد.مجالس دوره مرحوم کاشانی و مصدق نمونه این نوع از حکومت است. این تجربیات باعث شد تا در انقلاب اسلامی، مردم با شعار استقلال و آزادی برای تحقق جمهوری اسلامی قیام کنند. @AminM313 https://eitaa.com/AminM313/300
چهار ویژگی بازی⬇️ ۱-هدفی مشخص دارد که بچه ها از آن بی خبرند برای کودک فقط بازی جذابیت دارد، برای همین گفتن هدف بازی برای او لازم نیست. ۲- اختیاری باشد اجباری برای شرکت در بازی وجود نداشته باشد.توقف و رها کردن نیز مانعی ندارد. ۳- قوانین تغییرپذیر باشند جایگزینی قوانین جدید،هوش و خلاقیت کودک را تقویت می کند. ۴-باعث ایجاد خلاقیت و تجربه اندوزی شود https://eitaa.com/AminM313/301
ماهیت دولت از نگاه علما از منظر فیلسوفان مسلمانی چون فارابی،خواجه نصیر،ملاصدرا دولت ها به دو دسته تقسیم شدند. ۱-دولت فاضله ۲-دولت غیرفاضله دولت فاضله خود سه نوع است: ۱_رئیس اول یعنی رسول اعظم (ص) در راس آن است. ۲_در راس آن رئیس مماثل یعنی ائمه معصومین علیهم السلام هستند.که درهمه چیز شبیه به رئیس اول هستند ،فقط به آنها وحی نمیشود. ۳_دولتی که در راس آن رئیس سنت یعنی فقیه قرار میگیرد. رئیس سنت،کسی است که سیره و سنت رئیس اول و مماثل را به خوبی می داند و با تمسک به اصول ارائه شده توسط رئیس اول و مماثل ،قادر به استنباط برای پاسخ به مسائل جدید است. دولت غیرفاضله نیز تقسیم بندی متفاوتی دارند: ۱-دولت فاسقه که راه سعادت را تشخیص میدهد ولی عمدا راه کج را انتخاب میکند. ۲-دولت ضاله که اساسا نمی داند سعادت چیست و لذا راه انحراف را درپیش میگیرد و تصور می کند راه صحیح است. ۳-دولت جاهله که خیر و سعادت را نمی شناسد و قصد نیل به آن را ندارد. متکلمان نیز نگاه متفاوتی به دولت دارند: متکلمان اهل سنت بر این باورند که علت ختم‌نبوت این بود که بشر به رشد کافی رسیده و تمام نیازهای لازم وی برای ادامه این راه فراهم گردیده است و اعلام می کنند "حسبنا کتاب الله" متکلمان شیعه معتقدند بعد از ختم نبوت ،امامت استمرار وظایف رسول را برعهده دارد.در عصر غیبت نیز این وظیفه طبق روایت "فاما الحوادث الواقعه فارجعوا الی رواة حدیثنا" توسط نیابت خاص و نیابت عام تحقق می یابد. که این خط اجتهاد در حقیقت تداوم همان رهبری الهی است. فقها نیز نظر خود را در موضوع دولت دارند: ۱_دولت عادل که در رأس آن امام معصوم علیه السلام یا نائب معصوم وجود دارد. ۲_دولت جائر، در آن چون منصب سلطنت از امام معصوم اذن حکومت ندارد، ظلم و جور ذاتی است. برگرفته از کتاب تاریخ فرهنگی سیاسی ایران معاصر نوشته نجف لک زایی https://eitaa.com/AminM313/302
دین شناسی انقلاب اسلامی دین شناسی جریان اصیل انقلاب اسلامی توسط شخصیت هایی چون شهید مطهری تبیین و در بین مردم رواج می یافت.این دسته از علما به دنبال زدودن خرافه از اسلام و مبارزه توأمان با استبداد و استعمار بودند.و درعین حال نگاه ایدئولوگ گرایانه به آموزه های دینی داشتند. راه حل مشکلات جهان اسلام را بازگشت به هویت اسلامی می دانستند ودر مواجهه با تمدن غرب، هم قاطعانه با نظام ارزشی و ایدئولوژی غربی برخورد می کنند و هم استفاده آگاهانه نه کورکورانه از تکنولوژی و علم آنها را مجاز می شمردند. جناب حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه در کتاب "جریان شناسی فکری ایران معاصر" مجموعه های مقابل این نوع دین شناسی را بصورت زیر دسته بندی کرده است: ۱-دین شناسی علم گرایانه که تلاش می کرد با رویکرد علمی میان محتوای دین شناسی و علوم طبیعی هماهنگی ایجاد کند.مهم ترین شخصیت های این گروه آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان بودند که بخش عمده از اعضای مجموعه گرایش لیبرالیستی و ملی گرایانه داشتند. ۲-دین شناسی ایدئولوگ گرایانه التقاطی به نمایندگی دکتر شریعتی که با رویکرد جامعه شناختی و تاریخی به گزاره ها دین و اتفاقات اجتماعی می پرداختند.این جریان تلاش می کرد تا به معرفی مکتب اسلامی در مقابل ایدئولوژی های رایج بپردازد.البته گرایش سوسیالیستی موجب اشتباهات فکری آن ها شد. ۳-دین شناسی ایدئولوگ ستیز با اشخاصی چون عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری که رویکرد فلسفی و معرفت شناسانه به مفاهیم دینی دارند.این گروه برای دین نقش ایدئولوژیک جهت اداره زندگی دنیایی نمی دانند.نئولیبرالیستهایی که آشکارا داعیه نسبی گرایی و سکولاریسم و پلورالیسم را دارد. ۴-دین شناسی تجددستیزانه به نمایندگی احمدفردید،رضاداوری وسیدحسین نصر که راه حل معضلات ایران را تنها با تکیه زدن به رهیافت های سنتی ممکن می دانند و باور دارند هرگونه الگوگیری از راه ورسم‌زندگی فرنگیان‌نه‌تنها‌مشکلی را حل نمی کند بلکه بر مشکلات می افزاید. https://eitaa.com/AminM313/303
تشیع انقلابی طبق اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مذهب اصلی کشور تشیع است. و اهداف و برنامه های اداره جامعه با بهره مندی از آموزه های این مذهب نوشته می شود. امروزه خیلی از جریان ها، ادعای شیعه گری دارند.و تلاش می کنند از این طریق فعالیت های انقلاب اسلامی را به چالش بکشانند و برچسب ضد شیعی به نظام اسلامی بجسبانند. امّا شیعه انقلاب اسلامی چه ویژگی هایی دارد؟ اهل ندبه و مهدویت هست و برای فرج دعا می کند. جزء منتظران منجی هست ولی انتظارش آمادگی همراه با آماده سازی است.مثل حجتیه نمی نشیند تا موعود بیاید بلکه برای قدومش ایستاده انتظار می کشد. اهل غدیر و فاطمیه هست و در اثبات حقانیت امیرالمومنین علی علیه السلام سنگ تمام می گذارد و شیعه بودن را افتخار خود می داند.ولی اهل ایجاد تفرقه در جهان اسلام نیست و‌به جای پیروی از شیعه انگلیسی،اهل تقریب مذاهب هست. اهل تبیین و تبلیغ معارف حقّه هست.ولی سیاست گریز نیست و به دنبال پیاده سازی دین در جامعه است.و رسالت جهانی خود را فراتر از مرزهای ایران و تشکیل تمدن اسلامی می داند. https://eitaa.com/AminM313/304
انقلاب اسلامی در چه مرحله تاریخی از تفکر دینی قرار دارد؟ فهم مسیر طی شده تفکر دینی در عرصه زندگی اجتماعی کمک زیادی به تکلیف شناسی امروز می کند.مرحله بندی زیر بازنویسی از کتاب مدخل علم فقه جناب حجت الاسلام رضا اسلامی است. عصر نبوت که رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ابتدا تبیین کلمه توحید و توجه دادن مردم به مبدأ و معاد و سپس تشریع احکام بود.و با به وجود آمدن شرایط جهت گسترش ارزش های اخلاقی و اجرای شریعت در سطح کلان، به تأسیس حکومت پرداختند. عصر امامت که قراربود تداوم خط نبی باشد ولی با بی توجهی به واقعه غدیر،حکومت از مسیر معصومین علیهم السلام منحرف شد.ولی ائمه اطهار علیهم السلام در کنار ناحق نشان دادن حاکمیت،هم مرجعیت علمی و معنوی خود را برای تفسیر وتبیین شریعت حفظ کردند و نیز محافظ وحدت مسلمین بودند. عصر غیبت که امام معصوم از صحنه ظاهری زندگی مردم کنار رفته بود و نقش اجتهاد برای پاسخ به سوالات ضرورت پیدا کرد. پختگی و رشد اجتماعی نیز از این موقعیت حاصل شد.تدوین منابع حدیثی و تاسیس مکتب اصولی و پاسخ های منطقی و اجتهادی به شیهات و مسائل روز محصول این دوره بود. عصر صفوی که با رسمیت یافتن مذهب تشیع و حضور علمای شیعه ازجمله محقق کرکی، شیخ بهایی و علامه مجلسی در مناصب شرعیه ای همچون شیخ الاسلامی، فرصتی خاص نصیب تفکر امامیه شد.از این زمان به بعد انتظارات از فقه و فقها بیشترشد. عصر مشروطه که برای نوشتن قوانین حکومتی جهت محدود کردن قدرت پادشاه،پای آموزه های دینی به میان آمد.خصوصا در متمم قانون اساسی که علمایی چون شیخ فضل الله نوری نقش فعالی داشتند.البته ورود مفاهیم و تفکرات غربی به جامعه و نیز ایفای نقش جریان غربزدگی در تحولات کشور، شرایط متفاوتی برای تفکر دینی به وجود آورده بود. عصر انقلاب که با سرنگون شدن سلطنت دیکتاتوری، فرصت بی بدیل برای نقش آفرینی دین در جامعه سازی حاصل شد.سخت افزار حکومت آماده پذیرش تمام وکمال نرم افزار شریعت بود.از طرف دیگر دراین دوره ناتوی فرهنگی برای ترویج سبک زندگی غربی به شدت فعال شده و در پی جهانی سازی آن است. https://eitaa.com/AminM313/307
فعالیت های روحانیت در طول تاریخ یکی از مهم ترین ویژگی های علما در کنار تقوا و علم،زمان شناسی است.همواره شرایط سیاسی واجتماعی یک شکل نبوده و نخواهد بود و این عالم دینی است که با موقعیت سنجی نوع فعالیت خود را مشخص می کند. ۱- تقویت علوم دینی که بیشترین همت، تدوین وتکمیل منابع حدیثی و رجالی، تاسیس مکتب اصولی،تنقیح مبانی استنباط،تفسیرقرآن و...بود.شیخ کلینی و شیخ طوسی،طبرسی از این مجموعه علما هستند. ۲-معرفت افزایی که جواب گویی به سوالات روز با روش اجتهادی و پاسخ دهی به شبهات کلامی وفلسفی جامعه را بردوش کشیدند. شیخ مفید وعلامه طباطبایی از این دست اندیشمندان بودند. ۳-فعالیت های تربیتی که در سطح عمومی و در سطح خواص با روش های گوناگونی همچون تألیف کتاب به تزکیه نفوس می پرداختند. ملامهدی و احمدنراقی،میرزاجوادملکی تبریزی وآقای قاضی از شخصیت های اثرگذار این بخش بودند. ۴-تعامل با حاکمان از طریق قبول مناصب شرعیه همچون نقابت وصدارت برای تحقق هرچند محدود آموزه های شریعت صورت می گرفت.بیشتر در دوره آل بویه و صفویه علمایی چون سیدرضی وسیدمرتضی،شیخ بهایی و علامه مجلسی چنین حضوری داشتند. آقاحسین خوانساری حتی نیابت سلطنت رادر یکی ازسفرهای شاه رابرعهده گرفت.نفوذ در حاکمیت برای حفظ سرمایه های دینی، دفاع از حقوق مردم وبه ویژه شیعیان مظلوم اصلی ترین اهداف علما بود.نمونه هایی چون علی بن یقطین،خواجه نصیرالدین طوسی، را می توان نام برد. ۵-مبارزه با اقدامات ضد فرهنگی همچون کشف حجاب که توسط علمایی چون سید حسام الدین فال اسیری و آیت الله حائری یزدی مورد مخالفت شدید قرارگرفت. ۶-دفاع از امنیت مردم در مقابل لشکرکشی بیگانگان از جمله وظایف علما بود.کاشف الغطاء و میرزای قمی رساله های جهاد نوشتند و سیدمحمدمجاهد درایران علیه روس و سیدمحمدکاظم یزدی علیه انگلیس در عراق نیز فتوای جهاد دادند.میرزاکوچک خان و محمدحسین کاشف الغطاء به میدان مبارزه مسلحانه علیه اشغالگران می روند. ۷-حفظ استقلال اقتصادی از طریق مبارزه علنی با قراردادهای ننگین مثل رویتر و تنباکو و نفت یا با کارآفرینی و حمایت از تولید داخل به فعالیت پرداختند.حاج ملاعلی کنی،میرزای شیرازی،آقانجفی وحاج آقا نورالله اصفهانی،جوادآقامجتهدتبریزی و سیدعلی اکبرفال اسیری از بارزترین شخصیت های این عرصه بودند. ۸-وضع قانون برای مبارزه با استبدادشاه و تحقق شریعت و جلوگیری ازنفوذ استعمار اقدامات مهمی بود که در عصر مشروطه و پهلوی این فرصت تاریخی نصیب علما شد. شیخ فضل الله نوری در نوشتن متمم قانون اساسی و آیت الله مدرس با حضور در مجلس چنین نقشی را ایفا کردند. ۹-وعظ و خطابه و روضه در منبر نیز ازافتخارات روحانیت در طول تاریخ است.ارتباط چهره به چهره و تبلیغ عملی دربین مردم از وظایف لاینفک روحانیت شیعه بوده است. ۱۰-جامعه سازی و تولید نرم افزار مدیریت بخش های مختلف اجتماع، فرصت استثنایی است که امروز به برکت انقلاب اسلامی نصیب علما شده است. https://eitaa.com/AminM313/308
فعالیت ها ی روحانیت در طول تاریخ (قسمت دوم) ۱۱-تاسیس حکومت در محدوده ای هرچندکوچک،از جمله اقدامات علمایی چون سیدعبدالحسین لاری بود که نشان می دهد هرجا شرایط فراهم باشد نباید از اجرای کامل شریعت کوتاهی کرد. ۱۲-کمک فکری به حکومت های شیعیان از جمله سربداران که شهید اول کتاب اللمعه الدمشقیه را به درخواست آنها به عنوان مرجعی برای احکام فقهی وحکومتی تألیف کرد. ۱۳-تقویت شیعیان در سایر سرزمین ها و تعامل وتقریب سازنده با دیگر ادیان و مذاهب را نیز شخصیتی چون سیدموسی صدر در لبنان برعهده گرفت و توانست جایگاه شیعه را در این کشور ارتقاء دهد. ۱۴-فعالیت رسانه حوزویان در تولید نشریه هایی چون مکتب اسلام با حضور علمایی چون آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سبحانی و نشریه انتقام توسط استادمصباح یزدی(ره) نشان از عمق زمان شناسی روحانیت دارد. ۱۵-تدوین نظام آموزشی کارآمد برای تربیت طلاب متناسب با نیاز روز جامعه نیز از اهم فعالیت هایی بود که در مدرسه حقانی(منتظریه) توسط شهیدبهشتی و برخی دیگراز علما فعالیت می کرد.تأسیس موسسه در راه حق و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره نیز از این جمله فعالیت هااست. ۱۶-فعالیت تشکیلاتی روحانیت از اقدامات بسیار مهم به شمار می آید که بارزترین آن در تشکیل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیده شد. ۱۷-ورود به عرصه تعلیم و تربیت نیز از جمله فعالیت های روحانیت زمان شناس بود.تأسیس مدرسه علوی و رفاه از این جمله اقدامات علما به حساب می آمد. ۱۸-مبارزه با اشغالگران و دفاع از سرزمین های اسلامی را نیز علمایی چون محمدحسین کاشف الغطاء و کاشانی در برخورد با رژیم جعلی اسرائیل به درستی انجام دادند. ۱۹-توجه به بیداری اسلامی و احیای تفکر دینی با زبان وقلم توسط سیدجمال و اقبال و ...برای رفع خمودی و ناامیدی دنیای اسلام در مقابل جهان غرب صورت گرفت. ۲۰-تأسیس مراکز علمی و مذهبی در سایر کشورها برای معرفی اسلام مثل مرکزاسلامی هامبورگ در آلمان از جمله برکات وجودی آیت الله بروجردی می باشد. https://eitaa.com/AminM313/309
انقلاب اسلامی و مردمی ترین حکومت در نظر خیلی از اندیشمندان دنیا انقلاب سال۵۷ مردم ایران، یا به خاطر توجه به دین دچار همان تئوکراسی غرب و حاکمیت ارباب کلیسا خواهدشد. و اگر بخواهد به دموکراسی گرایش داشته باشد یا چون بلوک غرب به انزوای دین رأی خواهد داد ویا مانند دول شرق به حذف دین اقدام خواهد کرد. ولی انقلاب اسلامی با سه عنصر" رهبری ولی فقیه،حضور مردم و آموزه های مکتب اسلام، تفاوت خود را با هر حکومتی که تاکنون بوده روشن ساخت. ودر عمل نشان داد نه تخطی از موازین اسلام را قبول دارد و نه به نقش مردم در اداره جامعه بی توجه است. ۱-پیدایش و اصل پیروزی نهضت مدیون حضور مردم بود.ملت در حدوث این انقلاب نقش بی بدیلی داشتند و پشت سر رهبرمذهبی خود پیروز میدان مبارزه با رژیم طاغوت بودند. ۲-تعیین نوع حکومت نیز شجاعانه ومخلصانه به رأی مردم واگذارشد.و در دوازدهم فروردین اولین سال پیروزی، خواست ملت جمهوریت و اسلامیت بود.و رهبران دینی این انتخاب را پذیرفتند. ۳-قانون اساسی نیاز حکومت جدید بود و رهبران نهضت در این مرحله نیز ملت را برای ایفای نقش به صحنه دعوت کردند.در دوازدهم مرداد سال۵۸ اعضای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی توسط مردم برگزیده شدند. سپس در مورخه دوازدهم آذرماه همان سال خط و مشی و ساختارحکومت نیز از طرف ملت تأیید شد. همه پرسی بازنگری قانون اساسیِ ششم مرداد سال۶۸ نیز، باردیگر مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشید. ۴-تعیین مستقیم و غیر مستقیم مسئولین نظام نیز به دوش مردم سپرده شد.انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری و مجلس قانون گذاری در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سند زرین دیگری از افتخارات انقلاب اسلامی است.و دراین چهل سال از این روش حکومت داری عدول نکرده است. تاکنون مردم برای تعیین مسئولین حکومتی در یازده دوره انتخابات مجلس قانون گذاری، دوازده نوبت ریاست قوه مجریه،پنج موسم خبرگان رهبری و پنج وقت در گزینش شوراهای شهر و روستا، مشارکت داشتند. https://eitaa.com/AminM313/351
رهبری حضرت روح الله مورد قبول امّت اگر تعدد جریانات فعال در عرصه مخالفت و مبارزه با رژیم پهلوی، خوب مورد دقت قرار گیرد، عظمت رهبری حضرت امام خمینی (ره) بیشتر درک می شود. مغناطیس مکتب و شخصیت حضرت امام (ره) به حدی بود که از بین همه گروه های مبارزاتی، توانست بیشترین موفقیت را در بسیج ملت علیه سلطنت پهلوی کسب کند و در آخر رهبرِ محبوبِ امّت برای انقلاب اسلامی شد. طیف های گسترده فعال قبل از انقلاب در سه حوزه ایدئولوژیک دسته بندی می شوند: ۱-اسلام‌گرایان؛ گروه هایی که متأثر از اعتقادات اسلامی علیه رژیم وابسته،مستبد و مفسد قیام کردند.هرچند شاخه های مختلفی با تفاسیر متفاوت از متون دینی و اتخاذ روش های مبارزاتی متنوع، به اسم اسلام پا به میدان گذاشته بودند. ۲-سوسیالیست ها؛ نیروهایی بودند که تحت تأثیر تفکرات چپِ مارکسیسم و لننیسم برای مبارزه علیه حکومتِ متحدِبلوکِ غرب سازماندهی شدند.به عنوان نمونه "سازمان چریک های فدایی خلق"که با شعارهای ضدامپریالستی و حرکت های مسلحانه فعالیت داشتند. ۳-ناسیونالیسم لیبرال؛جریان هایی که بر حق رأی مردم تأکید داشتند و معتقد بودند، حتی مذهب قدرت محدود سازی این حق را ندارد.البته اختلافات داخلی این جبهه مانع اثربخشی قابل توجه در روند مبارزات مردمی بود. @AminM313 https://eitaa.com/AminM313/297
انقلاب اسلامی و مردمی ترین حکومت در نظر خیلی از اندیشمندان دنیا انقلاب سال۵۷ مردم ایران، یا به خاطر توجه به دین دچار همان تئوکراسی غرب و حاکمیت ارباب کلیسا خواهدشد. و اگر بخواهد به دموکراسی گرایش داشته باشد یا چون بلوک غرب به انزوای دین رأی خواهد داد ویا مانند دول شرق به حذف دین اقدام خواهد کرد. ولی انقلاب اسلامی با سه عنصر" رهبری ولی فقیه،حضور مردم و آموزه های مکتب اسلام، تفاوت خود را با هر حکومتی که تاکنون بوده روشن ساخت. ودر عمل نشان داد نه تخطی از موازین اسلام را قبول دارد و نه به نقش مردم در اداره جامعه بی توجه است. ۱-پیدایش و اصل پیروزی نهضت مدیون حضور مردم بود.ملت در حدوث این انقلاب نقش بی بدیلی داشتند و پشت سر رهبرمذهبی خود پیروز میدان مبارزه با رژیم طاغوت بودند. ۲-تعیین نوع حکومت نیز شجاعانه ومخلصانه به رأی مردم واگذارشد.و در دوازدهم فروردین اولین سال پیروزی، خواست ملت جمهوریت و اسلامیت بود.و رهبران دینی این انتخاب را پذیرفتند. ۳-قانون اساسی نیاز حکومت جدید بود و رهبران نهضت در این مرحله نیز ملت را برای ایفای نقش به صحنه دعوت کردند.در دوازدهم مرداد سال۵۸ اعضای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی توسط مردم برگزیده شدند. سپس در مورخه دوازدهم آذرماه همان سال خط و مشی و ساختارحکومت نیز از طرف ملت تأیید شد. همه پرسی بازنگری قانون اساسیِ ششم مرداد سال۶۸ نیز، باردیگر مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشید. ۴-تعیین مستقیم و غیر مستقیم مسئولین نظام نیز به دوش مردم سپرده شد.انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری و مجلس قانون گذاری در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سند زرین دیگری از افتخارات انقلاب اسلامی است.و دراین چهل سال از این روش حکومت داری عدول نکرده است. تاکنون مردم برای تعیین مسئولین حکومتی در یازده دوره انتخابات مجلس قانون گذاری، دوازده نوبت ریاست قوه مجریه،پنج موسم خبرگان رهبری و پنج وقت در گزینش شوراهای شهر و روستا، مشارکت داشتند. https://eitaa.com/AminM313/351
✅ظهور اسلام هنگامی که امپراتوری بیزانس(روم شرقی) و ساسانی در گیر جنگ های پرخرج و بی ثمر بودند، مصادف با آغازین سالهای قرن هفتم میلادی در شبه جزیره عربستان،اسلام ظهور کرد. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅آغاز فتوحات مسلمانان عصر فتوحات مسلمانان در زمان‌ ابوبکر(خلافت ۱۱_۱۳ هجری قمری) آغاز شد. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅فتح ایران در سال ۱۶ هجری قمری _۶۳۵ میلادی،عرب های مسلمان بر مدائن پایتخت ساسانیان استیلا یافتند. سپس در جنگ نهاوند به حکومت ساسانیان پایان دادند. به این ترتیب ایران هم‌ ،پاره ای از پیکر واحد جهان اسلام شد. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅مقاومت بخش هایی از ایران با این حال در بخش هایی از سرزمین ایران حکومت های مستقل محلی ،وجود داشتند که در مقابل لشکر کشی مسلمانان مقاومت میکردند. از جمله منطقه طبرستان و گرگان و.. که بعدها پذیرای سادات زیدی شدند. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅قیام مسلحانه علیه دستگاه خلافت باشهادت امام حسین علیه السلام،قیام هایی جهت خونخواهی و مبارزه با ظلم دستگاه خلافت انجام میگیرد. از جمله مختار_زید و... 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅حکمرانی علویان در منطقه طبرستان در پی شکست قیام های سادات در کوفه و..،برخی از ایشان جهت در امان ماندن از آزاروتعقیب دستگاه خلافت و فراهم کردن زمینه قیام های بعدی ،به منطقه طبرستان مهاجرت کردند . 🔰🔰🔰🔰 ✅رشد تشیع در ایران با وجود اینکه حکومت ، عقاید اهل سنت را ترویج وحمایت می نمود، ولی در بخش هایی از ایران تشیع در حال گسترش بود. از جمله قم_کاشان_ری... 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅خلافت فاسد و ظالم با تکیه زدن افراد فاسد و ناشایست بر مسند خلافت، مسیر حکومت اسلامی منحرف و تبدیل به نوعی امپراتوری عربی شد. ایرانیان نیز درمانده و سر خورده از ظلم و ناراست خویی خلفا به دامن آئین تشیع و اهل بیت ع پناه بردند.... 🔰🔰🔰🔰 ✅خلافت عباسیان عباسیان با فریب کاری ،علویان و شیعیان ایران را که،می کوشیدند تا خلفای ناحق امویان را از تخت به زیر کشند،به بازی گرفتند و از نیروی ایرانیان علیه امویان استفاده کردند. از جمله ایرانیان:ابومسلم_آل سهل و... 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅حضور امام رضا علیه السلام در ایران از دلایل گسترش تشیع در بخش های مختلف ایران،اقامت حضرت امام رضا علیه السلام در این سرزمین می باشد. 🔰🔰🔰🔰 ✅تاسیس دولت های ایرانی با ضعف خلافت عباسی در قرن سوم و چهارم،نخستین جنبش های آزادی خواهانه و عدالت طلبانه ایرانی شروع شد. از جمله:صفاریان_سامانیان... 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅آل بویه و رواج فرهنگ شیعه نخستین قدرت نمایی گسترده و دیرپای ایرانیان شیعه را در دوران آل بویه شاهدیم. این خاندان ایرانی با حمایت ویژه از اهل دانش و فرهنگ، موجبات تعالی علم و فرهنگ را بیش از گذشته فراهم نمودند. به عنوان نمونه؛بغداد که پیش از آل بویه بزرگ ترین کانون مخالفت با شیعیان بود،در زمان آل بویه به مهم ترین حوزه علمیه جامع الاطراف برای علوم و معارف شیعه تبدیل گشت. حضور علمایی چون شیخ مفید_شیخ طوسی و...در این دوران بوده است. ولی آل بویه نیز بجهت مصلحت اندیشی هایی،سیادت ظاهری خلافت عباسی را ابقا نمودند. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅حمله مغول و پایان خلافت عباسی با هجوم مغول و سقوط بغداد،زیان های جبران ناپذیری بر پیکر فرهنگ اسلامی وارد شد.مثل نابودی هزاران جلد کتاب و.. اما اقدامات سنجیده اندیشمندان مسلمان،سرانجام مغولان را نیزشیفته خود ساخت و آنهارا به حامیان و مروجان دین تبدیل کرد. مثل: 🔵نفوذ خواجه نصیرالدین طوسی در دربار هولاکوخان 🔵تاثیر علمای شیعه بر عقاید سلطان محمد خدابنده 🔰🔰🔰🔰 ✅نهضت های شیعی پیش از صفویه⬇️ قبل از رسمیت یافتن تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران در زمان صفویه، در مناطق مختلف شیعیان حضور داشتند و حکومت های مستقلی چون آل کیا در گیلان_مرعشیان در مازندران و...ظاهر شده بودند. دولت سربداران نیز در واکنش به ظلم و ستم مغولان در قرن هشتم در خراسان ظهور کرد. در زمان سربداران،باب مکاتبه و گفتگو با علمای شیعه بخصوص علمای حلب وجبل عامل در لبنان،برقرارشد. شهید اول؛ کتاب اللمعه الدمشقیه را برای آخرین امیر سربدار؛خواجه علی موید،تصنیف کرد.