💠 سخنرانی امروز رهبر معظم انقلاب ، فوق العادگی های فراوان داشت.
ملاحظات محتواپژوهانه بر این سخنان جاندار ، به کنار؛ واکاوی روش شناسانه به این سخنرانی ، حاکی از آن است که خلبان انقلاب ، هواپیمای دولت فشل را با شیب ملایمی به سمت فرود ، خم کرد.
در عین حال که #هیچ_کس_هیچ_غلطی_نمیتواند_بکند ، با متانت و حوصله ، همه مزاحمان اوج گیری انقلاب ، به زودی پیاده خواهند شد!
✅ @Aminikhaah
💠 رهبر معظم انقلاب ، امروز فرمودند:
🔹آنها که می گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش آفرین هستند.
🔹دولت باید سرکار بماند و با قدرت، وظایف خود را درحل مشکلات انجام دهد.
🔶 چندی پیش ، تحلیلی مفصلی پیرامون این مطلب ارائه شد. مرور مجدد آن تحلیل ، شاید خالی از لطف نباشد.
برای شنیدن آن تحلیل ، فایل زیر را استماع بفرمایید.
👇👇👇👇
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
تحليل سياسي.mp3
6.06M
💠 مشکل اصلی ما کجاست؟ چرا با استیضاح و استعفای روحانی مخالفیم؟
🔶 از سلسله کلاس های #چگونه_تحلیلگر_سیاسی_شویم؟
#مشهد
#حوزه_علمیه_مکتب_نرجس
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
💠 روحانی در این ایام ، به مثابه طعمه ای است که دشمنان به او کمربند انفجاری بسته اند و او را به کانونی حساس در آورده اند. می خواهند با استیضاح و عزل ، هم کار او را بسازند ، هم کار نظام و انقلاب را.
باید با ملاطفت و مراقبت ، بمب ساعتی او را خنثی کرد. این ، هیچ دلالتی بر تایید او و بقای دولتش ندارد!
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
💠 در باب قضاوت های عجیب امیر مومنان ع ، ماجرای معروفی نقل شده که دو زن ، بر سر کودکی ادعای مادری کردند.
امیر مومنان ، دستور به تقسیم کودک بین دو زن دادند. یکی از دو زن ، شیون کنان از حق خود گذشت تا کودک ، سالم بماند.
امیر ع فرمود: این زن ، مادر حقیقی کودک است که به تکه تکه شدن او رضا نداد.
این داستان استثنایی شاخص ماندگاری در همه تاریخ است. این روزها ، کسانی که سالها برچسب و تهمت دریافت کرده اند ، از انتقام و تسویه حساب سیاسی اعراض می کنند ، تا نظام دو شقه نشود.
اینها ، هم مادران و صاحبان حقیقی نظام اند ، هم به زودی همه نظام ، سالما غانما به آنها باز خواهد گشت!
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
4_6030848577163494289.mp3
10.71M
💠 #پادکست | این دمل ، سر باز خواهد کرد...
❇️ تحلیلی درباره روزهای پیش رو.
✅ @Aminikhaah
💠 سر بریدن از شیطان توسط امام زمان ؛ یعنی چه؟!
🔷 در چه جامعه ای شیطان دیگر کارایی ندارد؟
جامعه ای که فطرت ها بیدار شده باشند.
این که می فرمایند در زمان ظهور ، امام زمان (علیه السلام) شیطان را سر می برند به این معنا نیست که هنوز اقتضای کار شیطان است و شیطان را سر می برند ، نه!... یعنی او دیگر کاری ندارد که بخواهد انجام بدهد.
انسان به یک بلوغ رسیده است که شیطان در این دوران از خلقت او هیچ کاره است.
مراحلی بود که وجود شیطان برای رشد بشر لازم بود و نقش آفرین ،اما از یک جایی به بعد دیگر او نقشی در رشد ما ندارد ، آن هم زمانی است که فطرت عمومی مردم هوشیار شود.
در این مرحله مراتب رشد در درگیری با خودِ نفس است. در درگیری با شیطان نیست ، آن هم نه شیطان درون و نه شیطان بیرون.
مثال روشنش این است که همه شنیده اید میگویند در ماه رمضان دست و پای شیطان بسته است ، منظور این حدیث چیست؟!
اینها کنایه است. اگر دست و پای آنها بسته باشد که نباید در هیچ جای عالم گناهی صورت بگیرد!
در ماه رمضان اسرائیلی ها آدم میکشند ،این چطور دست و پا بستنی است؟!.
بحث سر اینها نیست بحث سر مقتضی است ، می خواهیم بگوییم یعنی دوران امام زمان (ع) چیزی شبیه ماه رمضان است.
در ماه رمضان چون طبیعت خود را کنترل کردید ، فطرت تان شکوفا می شود.
طبیعت را کنترل می کنید ، خورد و خوراک را کنترل میکنید به تبع خورد و خوراک ، چشم و گوش هم کنترل میشود ،انسان لطیف می شود ، جرائم در ماه مبارک رمضان درصد قابل توجهی کاهش پیدا میکند.
فطرت که شکوفا شود انسان سبک می شود. از زمین کنده می شود. ملکوتی می شود. در اینجا شیطان هیچ دخالتی ندارد.
قرآن می فرماید چه زمانی شیطان با شما کار دارد؟
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ (مائده: ۹۱)
زمانی او دشمنی را راه می اندازد که زمینه اش وجود داشته باشد.
برای همین است که می گوید قمار بازی نکنید.
قمار ، زمینه را برای تحریک شیطان فراهم می کند. وقتی طرف مقابل می بَرد ، زمینه فراهم می شود برای کتک کاری و دعوا ، شیطان اینجاست که ورود پیدا می کند.
وقتی زمینه را فراهم نکردی از کار می افتد. وقتی دیگر هیچ کارایی نداشت زمان مرگ او فرا می رسد.
برای همین می گویند در دوران امام زمان (ع) حضرت ، شیطان را سر میبرد.
نه این که هنوز مقتضیاتش در نفوس هست و حضرت هم سر او را می برد ، خیر!... وجود او دیگر مورد نیاز نیست. شیطان دیگر خاصیتی ندارد و از اینجا به بعد رشد در مخالفت با هوای نفس است.
چرا که نفس را ما تا ابد داریم. شیطان می رود اما ما همچنان با نفس در جنگیم.
فطرت هرچقدر شکوفا شود کارایی شیطان از بین میرود ؛ چه شیطان درون چه شیطان بیرون!
🔶 برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/257
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
چرا رهبری دخالت نمی کند؟.MP3
23.42M
🔈 چرا رهبری دخالت نمی کند؟
🔊 اختیارات ، وظایف و روش رهبری در مواجهه با مفاسد درون نظام
📢 پاسخ به سوالات اساتید حلقه های معرفت #آستان_قدس_رضوی
📅97/05/25
#مشهد
🔔 @Aminikhaah_Media
هدایت شده از علیرضا پناهیان
📌واکنش توییتری علیرضا پناهیان به سخنان اخیر رئیس جمهور در هیئت دولت
#توییت
@Panahian_ir
💠 #منافقان_اینگونه_اند / 2
🔷 يكى از علائم نفاق كه منافقين را از مؤمنين جدا مى سازد ... اين است كه منافق از پيغمبر اجازه تخلف از جهاد مى گيرد، ولى مؤمن در جهاد در راه خدا پيشدستى نموده، هرگز به تخلف راضى نمى شود.
... جهاد در راه خدا با جان و مال از لوازم ايمان واقعى و درونى به خدا و روز جزاست، چون چنين ايمانى آدمى را به تقوى وا ميدارد، و مؤمن بخاطر داشتن چنين ايمانى نسبت به وجوب جهاد بصيرتى بدست مى آورد و همين بصيرت نمى گذارد كه در امر جهاد تثاقل و كاهلى كند، تا چه رسد به اينكه از ولى امر خود اجازه تخلف و معافيت از جهاد بخواهد. بخلاف منافق كه او بخاطر نداشتن ايمان به خدا و روز جزا داراى چنين تقوايى نگشته، دلش همواره در تزلزل و ترديد است و در نتيجه در مواقف دشوارى كه پاى جان و مال در ميان است دلش مى خواهد بهر وسيله ممكن طفره برود و خود را كنار بكشد، و براى اينكه از رسوايى خود نيز جلوگيرى بعمل آورده باشد و صورت قانونى بدان بدهد از ولى امرش درخواست معافيت مى كند.
🔻ترجمه تفسير الميزان، ج9، ص: 388
✅ @Aminikhaah
💠 یک سکانس از زندگی #امام_باقر علیه السلام
✳️ حکم بن عتیبه می گوید : خدمت امام باقر ـ علیه السلام ـ بودم در حالی که منزل ، لبریز از اهلش بود. پیرمردی که بزش را پیش می راند ، به سمت منزل می آمد ؛ تا اینکه پشت در ایستاد و صدا زد : السلام علیک یابن رسول الله و رحمة الله و برکاته . پیرمرد ساکت شد و امام ـ علیه السلام ـ در جوابش فرمود : و علیک السلام و رحمة الله . پیرمرد رو به اهل خانه کرد و گفت : السلام علیکم. سکوت کرد. اهل خانه همگی جوابش را دادند و سلامش را بازگرداندند. پیرمرد رو به امام کرد و گفت: ای پسر رسول الله! مرا به خود نزدیک کن! خدا مرا فدایت گرداند! به خدا شما و دوست دارانتان را دوست می دارم . به خدا محبتم به شما و دلدادگانتان برای طمعی به دنیا نیست. من بغض دشمنانتان دارم. از آنها بیزارم. به خدا این بغض و بیزاری ، برای کینه شخصی نیست. به خدا حلال شما را حلال می دانم و حرامتان را حرام می شمرم. من امر شما را انتظار می کشم. خدا فدایت گرداندم ، [با اینها که گفتم] ، امیدی به من داری؟!
امام ـ علیه السلام ـ به او فرمود : به سویم بیا! به سویم بیا! تا اینکه پیر را نزد خود نشاند. فرمود: ای پیرمرد! مردی نزد پدرم (علی بن الحسین علیه السلام ) آمد و سوالی چون سوال تو پرسید. پدرم به او فرمود: اگر [با این حال] بمیری ، بر رسول الله و علی و حسن و حسین و علی بن الحسین ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ وارد خواهی شد. قلبت چون برف و فؤادت خنک می شود . چشمت قرار می یابد. (با دست مبارک به گلو اشاره کرد و فرمود:) اگر جانت به اینجا برسد، با روح و ریحان ، همراه کرام الکاتبین استقبال می شوی. اگر هم زندگی کنی ، آنچه خدا با آن ، چشمت را قرار می بخشد خواهی دید و همراه ما در بالاترین درجات عالم خواهی بود.
پیرمرد عرض کرد: چگونه؟! ای اباجعفر!
امام باقر ـ علیه السلام ـ دوباره سخن را برای او تکرار کردند.
پیر گفت: الله اکبر! ای ابا جعفر! اگر من بمیرم بر رسول الله و علی و حسن و حسین و علی بن الحسین ـ علیهم السلام ـ وارد خواهم شد و چشمم قرار می یابد؟! قلبم برفین می شود و فؤادم سرد؟!
اگر جانم به اینجا رسد ، با روح و ریحان ، همراه کرام الکاتبین استقبال خواهم شد؟! و اگر زنده مانم ، آنچه خدا با آن چشمانم را روشن می کند خواهم دید و همراه شما در والاترین درجات خواهم بود؟!
پیرمرد شروع کرد به گریه ای سخت و فریادِ "های های"؛ تا آنکه به زمین چسبید. همه اهل خانه از سوز و ناله او به اشک و فریاد آمدند.
امام ـ علیه السلام ـ ، با انگشت نازنین خود ، اشک را از گودی چشم او می گرفت و به زمین می سپرد.
پیرمرد ، سر خود را بالا گرفت و گفت: یابن رسول الله! دستت را به من بده! خدا مرا فدایت گرداند! دست حضرت را گرفت و بوسید و به سر و صورت نهاد. سپس رخت از شکم و سینه کنار زد و دست مولا را بر آن نهاد.
بعد از این ، ایستاد و [اینگونه خداحافظی نمود]: السلام علیکم! پشت کرد و رفت. امام ـ علیه السلام ـ ، چشم به دنبال او دوخت و به اطرافیان فرمود: هر کس می خواهد فردی بهشتی ببیند ، به این مرد نگاه کند.
حکم بن عتیبه می گوید دیگر هیچ وقت ، هیچ مجلسی به آن آه و ولوله ندیدم.
📚 بحارالانوار، ج46، ص 361-363
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
اقتصاد و فرهنگ.mp3
14.49M
🔈 اقتصاد و فرهنگ در نگاه امام باقر ع
🔊 کار فرهنگی ، زیر ساخت اقتصادی می خواهد.
📢 کارهایی که طلاب و هیئات می توانند برای نجات اقتصاد انجام دهند.
📅97/05/25
#مشهد
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 طی این ایام ، دو تجمع از سوی طلاب در قبال وضعیت معیشتی ناهنجار صورت گرفت.
تجمع اول در مشهد ، با شعارهایی چون "شعار هر روحانی مرگ بر گرانی" بود و تجمع دوم در قم با شعارهایی از قبیل "ای آنکه مذاکره شعارت استخر فرح در انتظارت".
شعارهای تجمع اول ، بوی همدلی با مردم و گره گشایی می داد. شعارهای تجمع دوم اما شائبه تسویه حساب و عقده گشایی داشت.
تجمع اول و دوم ، مبغوض رسانه های معاند خارجی و داخلی واقع شد.
در قبال تجمع اول ، دست آویزی نداشتند. این شد که لجن پراکنی های آنان ، به همدلی بیشتر مردم و روحانیت و فشرده تر شدن صفوف انجامید.
برخی شعارهای ناتمیز تجمع دوم ، بزکی برای تخریب روحانیت فراهم آورد و همدلی ها را شست و برد.
بارها گفته ام و بار دگر می گویم؛ روحانیت ، خالص و یک رنگ است. از مردم است. دغدغه مردم دارد. مظلوم و مقاوم است. ولی ضعف بزرگی دارد. و آن ، این است که عرصه روز را به خوبی نمی شناسد. زوایای تو در توی جنگ نرم را شهود نمی کند. این می شود که هزینه زایی های بی منفعت دارد. لکه هایی می آفریند که زیبایی ها را به محاق می برد.
از همه مهم تر ، روحانیت سازمان می خواهد؛ سازمان ، اتاق فکر؛ اتاق فکر ، مرشد روشن ضمیر و کاربلد.
با این همه ، روزهای پیش روی روحانیت ، به مراتب درخشان تر از روزهای پشت سر است.
✅ @Aminikhaah
💠 امشب ، بین نماز مغرب و عشا در حرم مطهر امام رضا ع ، روحانی نام آشنایی آمد کنارم؛ آیت الله شیخ عباس کعبی ، نماینده محبوب مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو سابق شورای نگهبان قانون اساسی.
کمی ایستاد. دید روی فرش ها جایی پیدا نمی کند. بی هیچ تکلفی عبایش را در آورد. انداخت زیر پا و ایستاد به نماز.
هر چه به او اصرار کردم که جای من ، به روی فرش بایستد ، قبول نکرد.
برای نماز دوم ، دید نفر کناری اش روی زمین ایستاده. عبا را به سمت او چرخاند تا او هم روی عبا نماز بخواند.
چند سال پیش ، به خاطر موضع محکم و انقلابی ایشان ، پیامک تشکری برایشان ارسال کردم. تماس گرفتند و هم از تشکرم تشکر کردند ، هم توضیح مفصل دادند که ماجرای آن موضع گیری چه بوده و بعدش چه مسائلی رخ داده!
ضعف رسانه ای ما ، فرصت برند سازی از کعبی ها را از ما سلب کرده. این همه صفا و بی شیلگی ، در یک فقیه تراز اول و مسئول صاحب نام ، رونقی است که فقط در کلبه انقلاب و نظام اسلامی یافت می شود.
✅ @Aminikhaah
💠 سکولاریسم در حوزه
🔷 حوزه هاى علميه بايد خود را سربازان نظام بدانند، براى نظام كار كنند، براى نظام دل بسوزاند، در خدمت تقويت نظام حركت كنند؛ و اين درست عكس آن چيزى است كه سياست سرويسهاى امنيتى انگليس و آمريكا و اسرائيل و ديگران و ديگران دنبال مى كنند. آنها تلاش مى كنند بلكه بتوانند يك منفذى پيدا كنند. يك آخوندى يك گوشه اى حرفى مى زند، كه على الظاهر برخلاف خواست و فهم و عقيده ى كلى نظام است، بزرگش مى كنند؛ آن آدم را اگر كوچك هم باشد، از او يك تصوير بزرگى درست مى كنند، براى اينكه فاصله ى بين نظام و روحانيت را برجسته كنند؛ القاء كنند كه چنين فاصله اى وجود دارد. بنابراين حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است.
🔻 بیانات رهبر معظم انقلاب در ديدار علما و روحانيون خراسان شمالى (19/ 07/ 1391)
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
Rahayi Az Atash.mp3
12.85M
🔈 حیاتی ترین خواسته ، در دعای عرفه
📢 بازماندگان از رمضان ، در عرفه چه باید بخواهند؟
#رمضان_94
#شبـقدر
#مشهد
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 سلبریتی عزیزی که هر سال عید قربان ، در تقابل با قربانی گوسفندان ، گریبان چاک می دهی!
دهم ذی الحجه ، روز قتل عام و آزار گوسفندان نیست. روز اطعام شکم های گرسنه ای است که با دیدن عکس های آنچنانی از سفره های پر زرق و برق و کباب های آنچنانی امثال تو ، با شکنجه ، می میرند و زنده می شوند!
وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقير (حج / 28)
✅ @Aminikhaah
💠 #بازنشر ، به مناسبت روز بازگشت حضرت موسی از میعاد چهل روزه و مواجهه با فتنه سامری
👇👇👇👇👇
💠 چرا هارون سکوت کرد؟
🔷 حضرت موسی ع بنا به ماموریت ، چهل روز از بنی اسراییل فاصله گرفت. وقتی بازگشت ، مردم را مشغول گوساله پرستی دید.
خشم موسی ع به خروش آمد و آتش وار ، به سراغ هارون رفت.
🔶 وَ لَمّٰا رَجَعَ مُوسىٰ إِلىٰ قَوْمِهِ غَضْبٰانَ أَسِفاً قٰالَ بِئْسَمٰا خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَ أَلْقَى اَلْأَلْوٰاحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قٰالَ اِبْنَ أُمَّ إِنَّ اَلْقَوْمَ اِسْتَضْعَفُونِي وَ كٰادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلاٰ تُشْمِتْ بِيَ اَلْأَعْدٰاءَ وَ لاٰ تَجْعَلْنِي مَعَ اَلْقَوْمِ اَلظّٰالِمِينَ.
و چون موسى، خشمناک و اندوهگین به سوى قوم خود بازگشت، گفت: «پس از من چه بد جانشینى براى من بودید! آیا بر فرمان پروردگارتان پیشى گرفتید؟ و الواح را افکند و [موى ] سر برادرش را گرفت و او را به طرف خود کشید. [هارون ] گفت: « اى فرزند مادرم، این قوم، مرا ناتوان یافتند و چیزى نمانده بود که مرا بکشند؛ پس مرا دشمن شاد مکن و مرا در شمار گروه ستمکاران قرار مده.» (سوره اعراف ، آیه ۱۵۰)
اینکه سامری با شیادی و دغلکاری ، مردم را به سوی گوساله ای کشانده بود ، وضع قابل تحملی نبود. ولی هارون برای سکوت خود دلیلی آورد که موسی را قانع کرد.
هارون از سه چیز سخن گفت:
1. مرا به استضعاف کشاندند.
سامری خوب می دانست چگونه وارد عرصه شود و دست بر چه نقاطی بگذارد تا هارون ، قدرت مقابله با او نداشته باشد.
2. نزدیک بود مرا بکشند.
سامری آن قدر احساسات مردم را جوشانده بود که کوچکترین موضع تقابل از سوی هارون ، به حذف فیزیکی او از سوی مردم منجر می شد.
3. ترس از تفرقه.
🔶 قٰالَ يَا بْنَ أُمَّ لاٰ تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَ لاٰ بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرٰائِيلَ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي.
هارون گفت: «اى پسر مادرم، نه ریش مرا بگیر و نه [موى ] سرم را، من ترسیدم بگویى: میان بنى اسرائیل تفرقه انداختى و سخنم را مراعات نکردى.» (سوره طه ، آیه ۹۴)
مهم تر از دو دلیل قبل ، این دلیل بود. هارون به موسی گفت من به اصلی ترین سخن و وصیت تو پایبند بودم که همان "حفظ وحدت" بود.
ملتی که کفر یکپارچه داشته باشند به سعادت نزدیک ترند تا ملت نیمه مومنی که به آشوب و تفرقه و درگیری مبتلاست.
🔷 سامری ها همیشه هستند. این بینش و بیداری مردم در برابر سامری هاست که به یاری هارون ها می آید. وقتی مردم فریفته سامری ها شوند ، دست و زبان هارون ها بسته می شود.
در زمانه علی ع نیز سامری هایی بودند که مردم را فریب دادند و علی ع چاره ای جز صبر و سکوت نداشت.
یکی از آن سامری ها که خون به دل علی ع کرد ، ابوموسی اشعری بود. پیامبر ص درباره اشعری فرمود:
🔶 وَ فِرْقَةٌ مُدَهْدَهَةٌ عَلَى مِلَّةِ السَّامِرِيِّ لَا يَقُولُونَ «لا مِساسَ» لَکِنَّهُمْ يَقُولُونَ «لَا قِتَالَ»، إِمَامُهُمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ قَيْسٍ الْأَشْعَرِي (امالي مفيد/ص30)
ابوموسی ، سامری ای بود که با شعار "لا قتال" (نه به جنگ) مردم را فریب داد و با همین شعار ، هر آنچه می خواست ، از مذاکرات خود با عمروعاص به علی ع و مردم تحمیل کرد. و علی ع صبر کرد تا مردم ، میوه مذاکرات ابوموسی را بچینند.
✅ @Aminikhaah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اگر از طریق یک پلاکارد مجهول الهویه در دست یک طلبه بی نام و نشان ، می توان آن غریق را قتیل نامید ، به واسطه این سخنان شفاف از آن مرحوم سیّاس ، می توان به چه چیزهایی پی برد و باید او را چه نامید؟!
✅ @Aminikhaah
💠 مصلحت اندیشی امیرالمومنین ع در کلام ابن ابی الحدید
🔷 في شَرحِ قَولِهِ عليه السلام: «لَو قَدِ استَوَت قَدَمايَ مِن هذِهِ المَداحِضِ لَغَيَّرتُ أشياءَ» قالَ: لَسنا نَشُكُّ أنَّهُ كانَ يَذهَبُ في الأَحكامِ الشَّرعِيَّةِ وَالقَضايا إلى أشياءَ يُخالِفُ فيها أقوالَ الصَّحابَةِ، نَحوَ قَطعِهِ يَدَ السّارِقِ مِن رُؤوسِ الأَصابِعِ، وبَيعِهِ امَّهاتِ الأَولادِ، وغَيرِ ذلِكَ، وإنَّما كانَ يَمنَعُهُ مِن تَغَيُّرِ أحكامِ مَن تَقَدَّمَهُ اشتِغالُهُ بِحَربِ البُغاةِ وَالخَوارِجِ، وإلى ذلِكَ يُشيرُ بِالمَداحِضِ الَّتي كان يُؤَمِّلُ استِواءَ قَدَمَيهِ مِنها، ولِهذا قالَ لِقُضاتِهِ: «اقضوا كَما كُنتُم تَقضونَ حَتّى يَكونَ لِلنّاسِ جَماعَةٌ»، فَلَفظَةُ «حَتّى» هاهُنا مُؤَذِّنَةٌ بِأَنَّهُ فَسَحَ لَهُم في اتِّباعِ عادَتِهِم في القَضايا والأَحكامِ الَّتي يَعهَدونَها إلى أن يَصيرَ لِلنّاسِ جَماعَة، وما بَعدَ «إلى» و «حَتّى» يَنبَغي أن يَكونَ مُخالِفا لِما قَبلَهُما.
🔶 ابن ابی الحدید معتزلی در شرح سخن على عليه السلام كه «اگر پاهايم در اين لغزشگاه استوار مانَد، امورى را دگرگون سازم» گويد: ترديدى نداريم كه او در پاره اى احكام شرعى و رخدادها به سويى مى رفت كه با اقوال صحابيان مخالف بود، مانند بريدن دست دزد از سرِ انگشتها و فروش كنيزان فرزنددار و مانند آن.
آنچه او را باز مى داشت كه احكام گذشتگان را دگرگون سازد، درگيرى اش در جنگ با ياغيان و خوارج بود.
به همين مطلب با واژه «مَداحض (لغزشگاهها)» اشاره مى كند كه آرزو دارد در آنها پايش استوار گردد و از همين رو، به قاضيانش دستور داد «همانگونه كه در گذشته قضاوت مى كرديد، قضاوت كنيد تا وحدت مردم، حفظ گردد».
پس واژه «حتى» اشاره دارد كه به آنان اجازه داد كه از عادات گذشته در داورى و از احكامى كه مردم بدانها خو گرفته اند، پيروى كنند تا وحدت مردمْ حاصل گردد، و [روشن است كه] جمله هاى پس از واژه «إلى» و «حتّى» با جمله هاى قبلى مغايرت دارند (يعنى وقتى وحدتْ حاصل گشت، ديگر از عادت و رويه گذشته پيروى نكنيد).
🔻 شرح نهج البلاغة: ج 19 ص 161
✅ @Aminikhaah
💠 شگفت آور و کمرشکن
🔷 دیشب محضر یکی از اساتید عالم ، عامل و لامع بودم. ایشان ، نقل خاطراتی از یکی از برجستگان از اهل معنا داشتند.
در میان خاطرات ، دو خاطره شگفت آور و کمرشکن داشتند که فکر و ذکر آدمی را درگیر می کند.
آن بزرگوار ، از مکاشفات غیبیه خود برای استاد بزرگوار فرموده بودند. بدون اشاره به نام افراد ، از زبان ناقل ، لبّ مطلب آورده می شود:
🔶 یکی از عالمان وارسته را در برزخ گرفتار یافتم. سبب گرفتاری اش را پرسیدم. گفت: در رییس جمهور شدن فلانی (یکی از روسای جمهور معمم سالهای اخیر) نقش داشتم. عده ای را تشویق به رای دادن به او کردم. اینجا گرفتار شده ام.
🔶 برزخ یکی از علمای متنفذ و انقلابی را دیدم. گفت اوضاعم رو به راه است. فقط مانده رضایت "مشهدی حسن"!
گفتم مشهدی حسن کیست؟ رضایتش برای چیست؟
گفت مشهدی حسن همسایه روبروی ما بود. فرزندش را اوایل انقلاب به اتهام فعالیت در سازمان منافقین بازداشت کردند. روزی "مش حسن" مرا در کوچه دید. گفت: من از شما تقاضای دخالت برای آزادی فرزندم را ندارم. تنها درخواستم این است که سفارش کنید درباره فرزندم تفحص بیشتری شود. اگر پس از این تفحص تکمیلی ، او را مجرم دانستند ، من به اعدام او رضایت می دهم. من در جواب "مش حسن" فقط سکوت کردم. حالا بابت همان سکوت ، گرفتار شده ام.
🔷 عالَم ، حقایق بسیار و ناباورانه ای دارد. خدا می داند انعکاس جزیی ترین اعمال ما در برزخ و قیامت چه خواهد بود. طرفه آنکه با سکوت هم رهایی نمی یابیم و همان قدر که بابت یک کلمه حرف نابجا بازخواست می شویم ، بابت یک کلمه ادا ناشده نیز باید جوابگو باشیم.
خدای عظیم و حکیم ، به آبروی امیر مومنان به ما رحم کند و ما را از این همه ورطه سقوط ، رهایی بخشد.
به اندازه خود ، سعی می کنم زین پس با دقت و مراقبت بیشتری دست به قلم شوم.
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
12_Emama hadi p.b.u.mp3
22.26M
🔈 #سلسله_مباحث_سیره_14_معصوم
🔊 جلسه دوازدهم
📢 #بصیرت در #سیره_امام_هادی ع
#قم
#سال93
🔔 @Aminikhaah_Media