💠 #خاطرات
🔷 از حضرت آیت الله شیخ محمد باقر تحریری پرسیده شد آیا در سالهایی که از محضر مرحوم علامه طباطبایی استفاده می فرمودید برایتان پیش آمد پشت ایشان نماز بخوانید؟
فرمودند: یک بار که به منزل علامه مشرف شده بودم ، دیدم ایشان تنها به نماز ایستاده اند. خواستم به ایشان اقتدا کنم ولی یقین داشتم ایشان از باب تواضع همیشگی ، رضایت به اقتدای کسی ندارند. با خودم کلنجار رفتم. دیدم به ناراحت شدن ایشان نمی ارزد.
بعد از نقل خاطره فرمودند: از آن روز تا کنون خیلی بابت از دست دادن نماز جماعت پشت علامه ره حسرت خورده ام!
✅ @Aminikhaah
💠 دیشب در انتهای همایش نکوداشت مرحوم آیت الله سید علی قاضی ره در حرم مطهر رضوی ، از والدین شهید مصطفی احمدی روشن تجلیل شد.
پدر شهید پشت تریبون آمد و سخنان متفاوتی گفت. گفت مادر مصطفی به علت پا درد ، قصد حضور در جلسه را نداشت ؛ ولی من او را با اصرار آوردم تا در حضور او چیزی به شما بگویم.
سپس در حضور مادر شهید گفت می خواستم بگویم اگر مصطفی ، مصطفی شد ، از برکت این زن بود. این زن که هم از سلاله رسول است و هم از نسل عالمان یزد ، در دامن مطهرش مصطفی را پروراند. مصطفی از قبل این مادر مصطفی شد نه از جانب من.
پدر شهید ، ابراز علاقه خود به مادر شهید را با این جملات لبریز کرد که حاضرم در حضور این جمع ، دست و چادر مادر مصطفی را ببوسم و بابت تربیت این فرزند از او تشکر کنم.
امروز توقع داشتم خبر این سخنان فضای مجازی را پر کند. اما دیدم بی عرضگی رسانه ای ما تمامی ندارد. وقتی عاشقانه های نجیبانه و مومنانه این چنینی را ضریب نمی دهیم ، کار به آنجا می رسد که مجری خام برنامه زنده ، به همسر جوان یک روحانی می گوید به شوهرت ابراز علاقه کن تا مردم ببینند این قشر هم اهل این عاشقانه ها هستند.
اما نکته دیگری که توجهم را جلب کرد این بود که خوش به حال مصطفی که پدر و مادرش لیاقتش را داشتند!
✅ @Aminikhaah
💠 مهم ترین قاعده ظهور
🔷 زنى به خدمت امام صادق عليه السّلام رسيد و عرض كرد، پسرى دارم كه مدتى است به سفر رفته و سفرش طولانى شده و من مشتاق ديدارش هستم شما دعا كنيد برگردد.
امام عليه السّلام فرمود: صبر كن! زن چند روزى صبر كرد و بار دوم به حضور امام عليه السّلام رسيد. دوباره همان تقاضا را مطرح کرد. امام عليه السّلام باز هم او را دعوت به صبر کردند. چند روز گذشت. آن زن براى بار سوم خدمت امام عليه السّلام رسيد و عرضه داشت سفرش طولانى شده و من نگران او هستم.
آن حضرت فرمود: مگر تو را به صبر دعوت نكردم؟
عرض كرد: چقدر صبر كنم؟ دیگر صبری برایم نمانده!
حضرت فرمودند: به خانه برگرد، كه فرزندت را خواهی دید. آن زن به خانه بازگشت و دید فرزندش از سفر بازگشته. زن با خوشحالى به خدمت امام عليه السّلام رفت و عرض كرد: آيا پس از پيغمبر باز هم وحى نازل مى شود؟
فرمود وحى نازل نمىشود اما پيامبر فرمود: هر گاه صبر انسان تمام شود ، نوبت فرج مى شود و چون تو اظهار بى قرارى كردى، فهمیدم كه خدا فرج تو را با رسیدن فرزندت مى رساند.
🔶 جاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى الصَّادِقِ ع فَقَالَتْ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ ابْنِي سَافَرَ عَنِّي وَ قَدْ طَالَتْ غَيْبَتُهُ وَ قَدِ اشْتَدَّ شَوْقِي إِلَيْهِ فَادْعُ اللَّهَ لِي فَقَالَ لَهَا عَلَيْكِ بِالصَّبْرِ فَمَضَتْ وَ أَخَذَتْ صَبْراً وَ اسْتَعْمَلَتْهُ ثُمَّ جَاءَتْ بَعْدَ ذَلِكَ فَشَكَتْ إِلَيْهِ فَقَالَ لَهَا عَلَيْكِ بِالصَّبْرِ فَاسْتَعْمَلَتْهُ ثُمَّ جَاءَتْ بَعْدَ ذَلِكَ فَشَكَتْ إِلَيْهِ طُولَ غَيْبَةِ ابْنِهَا فَقَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَكِ عَلَيْكِ بِالصَّبْرِ فَقَالَتْ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ كَمِ الصَّبْرُ فَوَ اللَّهِ لَقَدْ فَنِيَ الصَّبْرُ فَقَالَ ارْجِعِي إِلَى مَنْزِلِكِ تَجِدِي وَلَدَكِ قَدْ قَدِمَ مِنْ سَفَرِهِ فَمَضَتْ فَوَجَدَتْهُ قَدْ قَدِمَ مِنْ سَفَرِهِ فَأَتَتْ إِلَيْهِ فَقَالَتْ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَ وَحْيٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ لَا وَ لَكِنَّهُ قَدْ قَالَ عِنْدَ فَنَاءِ الصَّبْرِ يَأْتِي الْفَرَجُ فَلَمَّا قُلْتِ قَدْ فَنِي الصَّبْرُ عَرَفْتُ أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَّجَ عَنْكِ بِقُدُومِ وَلَدِكِ.
🔻إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج1، ص: 150 ؛ وسائل الشيعة، ج15، ص: 264
🔶 فرج ، دو گونه است: فرج شخصی و فرج عمومی. هر فرجی نیز وابسته به بی تابی و انقطاع است. اگر فرد به این بی قراری رسد ،با فرج شخصی قرارش می دهند و اگر جامعه قرار ملاقات می خواهد ، باید از صف انتظار بیرون زند و مصرانه در بکوبد.
تا وقتی چشم به دست این رییس خارجی و آن مدیر داخلی داریم ، تاب بازی کودکانه داریم. باید بی تاب شد ، بی تاب . این مهم ترین قاعده ظهور است.
✅ @Aminikhaah
💠 معنای ترس از خدا
🔶 ترس ، دو گونه است: ترس از ظلمت و ترس از نور.
ترس از ظلمت ، ترس از عدم و معدوم است؛ ترس از دست رفتن و از دست دادن ؛ ترس از وهم و موهوم.
ترس از نور ، ترس از رسوایی و روشنایی است؛ ترس از افشاء و اکتشاف ؛ ترس از حقیقت و واقعیت.
خدا ، نور است: الله نور السماوات و الارض. ترس از نور ، ترسی همراه با عظمت است؛ ترس از تاریکی های خودساخته و کژی های خودبافته.
نور ، به همان میزان که دلرباست ، دلهره آور است؛ که مبادا فضاحت هایم را به فصاحت آورد.
ترس از نور ، ترس از خود است؛ چونان بیم نهال از حرمان هرم آفتاب.
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
💠 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت
🔷 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر
🔷 جلسه هفتاد
🔶 بخش سوم
🔶 قرآن می فرماید کفار مشکلشان این است که زندگی آنها در سطحی ترین لایه مانده است.
نگاه قرآن خیلی نگاه جالبی است ما وقتی کفار را می بینیم از پایین به بالا نگاه میکنیم ؛ برای ما آنها یک سبک زندگی ویژه دارند ، خودشان هم مردمان ویژه ای به نظر می آیند و از نظر ما آنها خیلی از زندگی لذت می برند.
اما خداوند وقتی به کفار نگاه می کند می گوید آنها یک مشت آدم اند که در پایین ترین سطح زندگی مانده اند.
توصیف قرآن را که میخوانیم قشنگ متوجه می شویم
که این تفکر قرآنی در فرهنگ ما وجود ندارد.
نکته ی عجیبی وجود دارند که اغلب شنیده ایم میگویند ما وقتی خارج می رویم این بدحجابی ها و آرایش های غلیظی که در ایران هست را آنجا نمی بینیم!
تا حالا به این فکر کرده اید دلیل این امر چیست؟
در کشورهای غربی زنانی که آرایش زیاد دارند میان مردم به خوشنامی معروف نیستند.
این در حالی است که کشور ما در مصرف زیاد لوازم آرایشی رکورد دار است!
چرا ما به این نقطه رسیده ایم؟
مشکل این است که به جوانان اروپایی و آمریکایی گفته اند شما ابرقدرت دنیا هستید ،او هیچ نیازی نمی بیند که با خود آرایی خودش را به دیگران نشان دهد.
این تفکر باید فرهنگ شود.
در دانشگاه های طراز اول کشور ، دختران درس خوان به هیچ عنوان آرایش های آنچنانی به چهره ندارند.
اگر یک زن محاسن و کمالات زیادی داشته باشد دیگر نیازی ندارد که با خود آرایی خودش را به دیگران نشان دهد.
بین عرفا هم معروف است آن کس که سکوت میکند جیبش پر است اما آن کسی که سر و صدا می کند هیچ چیز ندارد.
به قول معروف این پول خردها هستند که در جیب صدا می دهد اسکناس هیچ وقت سر و صدا ندارد.
اگر حس ابرقدرت بودن به ما دست بدهد خیلی از مشکلات فرهنگی ما حل می شود.
خداوند فرموده است که شما ابرقدرت عالم اید:
وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ(آل عمران:۱۳۹)
« شما برتريد »
اگر این نگاه نسبت به کفار در ما شکل بگیرد خیلی از مسائل حل می شود.
قرآن در سوره زخرف می فرمایند من خیلی دوست داشتم به مردمی که به خدای رحمان کافرند:
لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ (زخرف:۳۳)
آنقدر از مال دنیا بدهم که:
لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ(زخرف:۳۳)
این ها سقف خانه هایشان را از نقره بسازند ، و حتی نردبانی که از آن بالا می روند هم از نقره باشد.
اما از یک چیز ترسیدم:
وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا (زخرف:۳۳)
ترسم این بود که همه یک سره و یک دست کافر بشوند.
پیام اخلاقی این آیه چیست؟
میخواهد بگوید آنقدر این سطح از زندگی برای من هیچ است که دوست دارم هرچه هست برای کفار باشد.
در سوره مبارکه محمد این آیه را خداوند توضیح میدهد و می فرماید:
وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ (محمد:۱۲)
«و كسانى كه كفر ورزيدند و مانند چهارپایان به تمتّع و شهوترانی و شکمپرستی پردازند»
یعنی نهایت بهرهمندی کفار از زندگی ،نهایت بهره مندی انعام است ، خدا در دسته بندی موجودات ، کفار را در لایه چهار پایان حساب می کند.
البته زندگی های آنها خیلی خوش است. بدون هیچ اضطراب و نگرانی ، بدون هیچ فکری و دغدغه ، بدون هیچ غصه و ناراحتی ، گاهی شنیده ایم بعضیها میگویند ما به این حیوانات حسودیمان می شود و یا بعضاً می گویند ای کاش ما یک حیوان بودیم و راحت زندگی میکردیم و اینقدر مشکلات نداشتیم این دقیقا همان نگاهی است که خداوند نسبت به کفار بیان می کند.
میگوید اگر زندگی کفار برایت جالب است به این دلیل است چون او در سطح حیوان زندگی می کند و خیلی از مشکلات و دغدغه ها را ندارد.
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 #زنگ_تفریح
🔷 این دو خبر را با هم بخوانید!
1⃣ روحانی در شهرستان خوی:
ما بینی آمریکا را به خاک خواهیم مالید.
2⃣ میثم نصیری (رییس مرکز اطلاعات مالی ایران و مسئول مذاکره با FATF ) در کنسولگری آمریکا در امارات برای خود و خانواده ، درخواست تابعیت کرد!
✅ @Aminikhaah
💠 از شروط اساسی دیپلمات بودن ، مواظبت و کنترل دقیق زبان در استخدام کلمات است؛ که مبادا با نیم کلمه و نیم فاصله ای منافع استراتژیک کشورت را بر باد دهی.
اما گویا در کشور ما دیپلمات ها هم به دو بخش تقسیم می شوند:
آنانکه با کلمات حساب شده ، منفعتی را جلب و ضرری را دفع می کنند و آنانکه حساب شده ، پای دشمن را به مراکز و موضوعات بنیادین باز می کنند.
در زمانه این دیپلمات ها ، انقلابی باش!
✅ @Aminikhaah
💠 اقتصاد مقاومتی و چشم به دست دشمن داشتن
از منظر حکیم عارف ، مرحوم آیت الله شاه آبادی
🔷 بعضی از غفله (غافلان) و جهله (جاهلان) را مشاهده می نماییم که تشکر می کنند و از اینکه صنایع دشمن آنها را اداره نموده می گویند خداوند عالم آنها را خر و حمال ما قرار داده؛
ولی اگر به نظر منصفانه متوجه شوند می فهمند حمال کسی است که پنبه را یک من ، شش قران به دشمن می فروشد و یک من ششصد تومان بلکه متجاوز (بیشتر) ، از او می خرد.
حال مشاهده کن و ببین خر کیست؟ و آیا این نعمت است که آن را تشکر کنی؟ یا آنکه از جهت عدم اعمال قوه عاقله و عامله ، خود را مورد انتقام خداوند کریم نموده ایم و باید استغفار نموده و عرض کنیم:
ربنا ظلمنا انفسنا و اعترفنا بذنوبنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین
و تغییر دهیم بی حسی را به حس و بی غیرتی را به غیرت و آیه شریفه
و جاهد الکفار و المنافقین و اغلظ علیهم
و آیه شریفه
واقتلوهم حیث وجدتموهم
را به موقع اجرا گذارده و کفار را در امتعه آنها کشته و به ترک مخالطه و مراوده بر آنها خشم نماییم و حس حاجت را منظم عالم خود گردانیده و در این مقام برآییم که امتعه مسلمین را مغتنم و حوائج را به خود آنها و در خود آنها اداره نماییم.
🔻 شذرات المعارف ، ص ۸۲ - ۸۳
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
💠 استاد جاودان:
در زمان ما استاد پیدا نمی شود.
می توانید به قم بروید و از آیت الله تحریری استفاده کنید.
🔶 کتاب ره نمای طریق ، پرسش هایی از محضر آیت الله جاودان ، ص۹۶
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
#خاطرات
💠 #مشهد بودیم. حضرت استاد آیت الله تحریری ، به سمت تهران پرواز داشتند.
ایشان را به فرودگاه رساندم.
هنگام ورود به فرودگاه ، حضرت استاد جاودان را بر روی ویلچر دیدیم.
استاد تحریری از سر ادب و احترام ، به سمت ایشان حرکت کردند و با ایشان دیده بوسی فرمودند.
پس از احوالپرسی ، استاد جاودان به استاد تحریری فرمودند:
اگر حالی بود ، برای فقرا هم دعا کنید!
منظورشان خودشان بودند.
استاد تحریری لبخند زدند و فرمودند:
ما خودمان جزء فقرا هستیم.
استاد جاودان هم در پاسخ فرمودند:
به همین دلیل (که خودتان را فقیر می دانید) عرض کردم ما را دعا کنید!
🔷 استاد جاودان در پاسخ کسانی که طالب استاد معنوی هستند ، حضرت استاد تحریری را معرفی می فرمایند.
✅ @Aminikhaah
💠 پاسخ به کسانی که می پرسند مهم ترین کار فرهنگی چه کاری است؟
🔷 شما سؤال می کنید که ما از حالا به بعد چه خواهیم کرد؛ من به شما می گویم که ما در اول راهیم. آن تصویری که از جامعهی اسلامی در ذهن ماست، با وضع کنونی ما فاصلهی زیادی دارد. ما توانستیم حصاری را بشکنیم و مانع را از سر راه حرکت به سمت دولت اسلامی و جامعهی اسلامی و دنیای اسلامی برداریم. آنچه را که میتوانیم بین خودمان و خدا بگوییم، این است که ما تلاش کردیم و مردم ما صادقانه حرکت کردند و امام ما خوب رهبری کرد و خوب پیش برد؛ اما آنچه را که در اثنای این جاهلیت مظلم طی کردیم، نسبت به آنچه که بعداً باید طی کنیم، مطمئناً خیلی کم است.
✔️ اولین و مهمترین کاری که پیش روی ما قرار دارد، تحول معنوی و روحی انسانهاست. ما متأثر از تربیتهای طولانی غیراسلامی هستیم. آنچه که هیجان عظیم انقلاب و دوران جنگ انجام داد، البته معجزهآسا بود؛ اما تا این پدیده عمق پیدا بکند، و تا وقتی که اعماق ضمایر را متحول نماید، کار زیادی لازم است.
🔻 سخنان رهبر معظم انقلاب (۷۰/۱۱/۱۲)
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎙 گفتگو | گسترش کتابهای پرسش و پاسخ اخلاقی
🏷 به مناسبت انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب رهنمای طریق به تالیف آیتالله جاودان
🔻 اخیراً تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب «رهنمای طریق» کتاب اخلاقی نگاشتهشده به قلم آیتالله محمدعلی جاودان منتشر شد.
🔸️ این کتاب که حاوی پاسخهای مکتوب و عالمانهی آیتالله جاودان به پرسشهای مردم و بهویژه #جوانان در مسائل مبتلابه آنان در حوزههای گوناگون اخلاقی و اعتقادی و معنوی است، مورد #تحسین رهبر انقلاب در جلسات مختلف قرار گرفته است.
🔸️ رهبر انقلاب در حاشیهی یکی از این جلسات، گفتگویی کوتاه با حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری، تولیت مدرسهی مروی دربارهی این کتاب سودمند و راهگشا داشتهاند.
🔻 از این رو پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در گفتگو با این استاد برجستهی حوزهی علمیه، نظرات رهبر انقلاب دربارهی این کتاب را جویا شده است.
🔍 در ادامه، متن گفتگو را بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=40943
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
◾️ ظهور نزدیک است
گزیدهای از خاطرات حجتالاسلاموالمسلمین علی بهجت
این اواخر بهنوعی احساس میکرد که ظهور نزدیک است و امکان دارد طول نکشد و واقع شود و بایدکاری کرد که به تأخیر نیفتد. باید آمادگی باشد. خیلی حالت انتظار در ایشان مشهود بود. حدود یک ماه، چهل روز قبل از وفات، این دستش را روی دست دیگرش میساباند و میفرمود: «خروج سفیانی یکی از علامات حتمیه است. بعضی از علایم ظهور ممکن است که یک مرتبه ظاهر بشود و یکروزه تمام شود و بعضی هم حذف و کنسل شود، ولی سفیانی دیگر از علامات حتمیه است. آن را باید چگونه تحمل کرد؟! خدا رحم کند!». محدوده زمانی برای ظهور معرفی نمیکرد، ولی میفرمود که ما باید دعا کنیم که به تأخیر نیفتد. دعا کنیم که نزدیکتر بشود. دعاها مؤثر است. آیا نباید در فکر دعا باشیم؟
مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق #لینک زیر:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10508
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
💠 #خستگی_ناپذیری
🔶 خلاصه قسمت اول
🔶 یکی از حسرت هایی که قرآن کریم در مورد روز قیامت مطرح می کند این است که چرا ما با پیغمبر رفیق و همراه نبودیم
چه کسانی همراه پیامبرند؟ و چه ویژگی هایی دارند؟
قرآن می فرماید همراه پیغمبر کسانی هستند که اینها «رِبِّيُّون» محسوب می شوند یعنی تربیت شدگان پیغمبر اند، که نه سستى می كنند و نه ناتوان می شوند و نه تن به ذلّت می دهند.انسانی که همراه پیغمبر است ، محکم و استوار است، کسی که محکم می ایستد کار بزرگی می کند چون این استقامت خیلی سخت است.
دینداری در آخرالزمان مانند این است که یک گوی آتشین را در دست خود نگه دارید،مزه دینداری هم به همین سخت بودنش است.مثال واضح آن همین پیاده روی اربعین است با تمام سختی هایی که دارد، اما آن هایی که رفته اند مشتاق اند که دوباره به این سفر بروند و آن هایی که نرفته اند نیز در حسرت همین سختی ها افسوس می خورند که چرا توفیق این سفر را نداشتند.
اما بعضی ها با هرچه که به دستشان بیاید علیه زائر امام حسین و علیه امام حسین حرف می زنند، تعریف که نمی کنند احترام که نمی گذارند ، متلک هم می گویند ، اصلا مزه اش به همین است؛ راه پیغمبر مزه اش به همان سنگهایی است که در مسیر می خورید.
قیامت حسرتها برای این است که چرا ما کم حرف خوردیم!
🔶 خدا عملیات تبلیغاتی نمی کند، می گوید آدمهایی که من با پیغمبر می خواهم آدم هایی هستند که فحش می خورند اما سست نمی شوند.
تعبیر خودمانی اش این است ؛ خدا حال می کند از استقامتت! درست است این راه سختی دارد اما همه ی آنهایی که انتخابشان این مسیر نیست در قیامت حسرتش را می خورند.
تحویل گرفتن خدا روش و قانون خاص دارد .
هرکه در این بزم مقرب تر است
جام بلا بیشترش می دهند
💢 برای مطالعه متن کامل به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
بخش اول: https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/589
بخش دوم : https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/603
✅ @Aminikhaah
💠 این حدیث را چند بار و از چند زاویه بخوانید!
🔷 امام صادق عليه السلام:
براى پيامبر صلى الله عليه و آله خبر آوردند كه سعد بن مُعاذ، در گذشت. پيامبر خدا و اصحابش برخاستند [و به خانه سعد رفتند]. جنازه سعد برداشته شد. پيامبر صلى الله عليه و آله دستور داد او را بر روى لنگه در، غسل دادند و چون او را حنوط و كفن كردند و در تابوتش نهادند و به راه افتادند، پيامبر خدا نيز در پى آن، حركت كرد و گاه سمت راست تابوت و گاهى سمت چپ آن را مى گرفت تا به قبرش رساندند.
پيامبر خدا، جنازه سعد را پايين نهاد و او را در گورش گذاشت و اطراف لَحَد را با خشت، محكم كرد و در اين هنگام مى فرمود: «يك سنگ به من بده ... كمى گِل به من بده» و با آنها فاصله ميان خشتها را [با ظرافت] مى گرفت.
كار كه تمام شد و پيامبر صلى الله عليه و آله بر روى قبر، خاك ريخت و آن را هموار كرد، فرمود:
«من مى دانم كه او به زودى مى پوسد و پوسيدگى به سراغش مى آيد؛ امّا خداوند متعال، بنده اى را دوست دارد كه هر گاه كارى را انجام مى دهد، محكم كارى كند».
چون پيامبر صلى الله عليه و آله خاكش را هموار كرد، مادر سعد از گوشه اى صدا زد: بهشت، گوارايت باد!
پيامبر خدا فرمود: «آرام باش، اى امّ سعد! از طرف پروردگارت، چنين با قاطعيت سخن مگوى. سعد، همين حالا دچار فشار [قبر] شد».
پيامبر صلى الله عليه و آله باز گشت و مردم نيز برگشتند. گفتند: اى پيامبر خدا! ما شاهد بوديم كه شما با سعد، چنان عمل كرديد كه با هيچ كس نكرده ايد: [يعنى] بدون عبا و با پاى برهنه، دنبال جنازه اش حركت كرديد!
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «فرشتگان، پابرهنه و بدون عبا بودند. من هم به آنها تأسّى كردم».
گفتند: گاه، سمت راست تابوت را مى گرفتيد و زمانى، سمت چپ آن را!
فرمود: «دستم در دست جبرئيل بود و هر جا را كه او مى گرفت، من هم مى گرفتم».
گفتند: دستور فرمودى و او را غسل دادند، و بر جنازه اش نماز خواندى و خودت او را در گور نهادى؛ ولى سپس فرمودى كه: «سعد، دچار فشار [قبر] شد».
فرمود: «آرى؛ [زيرا] او با خانواده اش كمى بداخلاق بود».
🔶 الإمام الصادق عليه السلام: اتِيَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله فَقيلَ: إنَّ سَعدَ بنَ مُعاذٍ قَد ماتَ. فَقامَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله وقامَ أصحابُهُ فَحُمِلَ، فَأَمَرَ فَغُسِلَ عَلى عِضادَةِ البابِ «3»، فَلَمّا أنحُنِّطَ و كُفِّنَ و حُمِلَ عَلى سَريرِهِ تَبِعَهُ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله، ثُمَّ كانَ يَأخُذُ يَمنَةَ السَّريرِ مَرَّةً ويَسرَةَ السَّريرِ مَرَّةً، حَتَّى انتَهى بِهِ إلَى القَبرِ، فَنَزَلَ بِهِ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله حَتّى لَحَدَهُ و سَوّى عَلَيهِ اللَّبِنَ، وجَعَلَ يَقولُ: ناوِلني حَجَرا، ناوِلني تُرابا رَطبا؛ يَسُدُّ بِهِ ما بَينَ اللَّبِنِ، فَلَمّا أن فَرَغَ وحَثَا التُّرابَ عَلَيهِ وسَوّى قَبرَهُ، قالَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله:
إنّي لَأَعلَمُ أنَّهُ سَيَبلى و يَصِلُ إلَيهِ البِلى، ولكِنَّ اللّهَ تَعالى يُحِبُّ عَبدا إذا عَمِلَ عَمَلًا فَأَحكَمَهُ.
فَلَمّا أن سَوَّى التُّربَةَ عَلَيهِ، قالَت امُّ سَعدٍ مِن جانِبٍ: هَنيئا لَكَ الجَنَّةُ! فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله: يا امَّ سَعدٍ، مَه! لا تَجزِمي عَلى رَبِّكِ، فَإِنَّ سَعدا قَد أصابَتهُ ضَمَّةٌ.
قالَ: و رَجَعَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله و رَجَعَ النّاسُ، فَقالوا: يا رَسولَ اللّهِ، لَقَدرَأَيناكَ صَنَعتَ عَلى سَعدٍ ما لَم تَصنَعهُ عَلى أحَدٍ؛ إنَّكَ تَبِعتَ جَنازَتَهُ بِلا رِداءٍو لا حِذاءٍ! فَقالَ صلى اللّه عليه و آله: إنَّ المَلائِكَةَ كانَت بِلا حِذاءٍ و لا رِداءٍ فَتَأَسَّيتُ بِها «1».
قالوا: و كُنتَ تَأخُذُ يَمنَةَ السَّريرِ مَرَّةً و يَسرَةَ السَّريرِ مَرَّةً! قالَ: كانَت يَدي في يَدِ جَبرَئيلَ آخُذُ حَيثُ ما أخَذَ.
فَقالوا: أمَرتَ بِغُسلِهِ و صَلَّيتَ عَلى جَنازَتِهِ و لَحَدتَهُ، ثُمَّ قُلتَ: إنَّ سَعداأصابَتهُ ضَمَّةٌ! قالَ: فَقالَ صلى اللّه عليه و آله: نَعَم، إنَّهُ كانَ في خُلُقِهِ مَعَ أهلِهِ سوءٌ.
🔻 علل الشرائع: ص 310 ح 4 عن عبداللّه بن سنان، بحارالأنوار: ج 6 ص 220 ح 14.
✅ @Aminikhaah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نهی از منکر ، به سبک کانادایی ها!
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
شبکه ي تصور - عاشورا 97.mp3
20.59M
💠 #پادکست | آیا این علی را می شناسید؟
🔔 @Aminikhaah_Media