eitaa logo
Aminikhaah_Media🇵🇸
60هزار دنبال‌کننده
203 عکس
154 ویدیو
164 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #نظام_حل_مساله_در_قرآن 📢 روشی نوین و پویا برای تدبر در قرآن جلسه اول 📅98/02/17 #مشهد #مدرسه_علمیه_حضرت_مهدی عج 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه صد و یکم #جایگاه_صدق_در_هستی / 57 📅98/02/17 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #پادکست | بیا تو دریا ... ❇️ چرا این روایات اینقدر بین ما غریب است؟! 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه اول 🔶 بخش سوم 📍 این ادعیه نه برای آن است که فقط چند کلمه را حفظ کرده و طوطی وار بخوانیم بلکه توجه به نیاز دائمی به خدای متعال منظور است. اگر با این دید بخوابیم و بلند شویم چقدر از حیات دوباره خوشحال خواهیم بود؟ درست مانند کسی که در کما بوده و هوشیاری خودش را به دست می آورد. ولی ما آنقدر برایمان عادی شده که اصلا اینگونه به این امور توجه نداریم. درصورتی که این امر خودش یک معجزه است. چون این حس را نداریم دعایمان نمی آید. اما اگر اینطور شد چقدر میتوانیم با خدا صفا کنیم؟ همانگونه که در آیات پایانی سوره مبارکه آل عمران میخوانیم: إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ (190) الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (191) ؛ مسلماً در آفرينش آسمانها و زمين، و آمد و رفت شب و روز، نشانه هاى (روشنى) براى خردمندان است. همانها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده اند، ياد مى كنند و در اسرار آفرينش آسمانها و زمين مى انديشند (و مى گويند:) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده اى! منزهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! کسانی که این حس نیاز را مدام در خود می بینند ، چنین زبان مناجاتی با پروردگار خویش دارند. نیاز ما به خدا نسبت به نیاز آن کسی که الان در حال سقوط هواپیماست یکی است. اینقدر به خدا محتاجیم، حتی بیشتر از نیازمان به اکسیژن و آب : يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيد ؛ اى مردم شما (همگى) نيازمند به خدائيد تنها خداوند است كه بى نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است. (فاطر/15) او از نفس هایمان به ما نزدیک تر است : نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيد ؛ ما از رگ گردن به او نزدیکتریم! (ق/16) باید دنبال بهانه باشیم که با خدا حرف بزنیم. امام سجاد ع نمونه ی کامل انسانی است که دائم خودش را محتاج دانشته و در هر موقعیتی با خدا حرف میزند، در هنگام بارش باران ، رعد و برق ، گرسنگی ، تولد ، مرگ ، بیماری و ... خدای متعال در آیه ی آخر سوره مبارکه فرقان می فرماید: قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُم ؛ (ای پیامبر) بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى كند. علامه طباطبایی ذیل این آیه در تفسیر المیزان می فرماید: "اگر کسی اهل دعا نبود ، بود و نبودش برای خدای متعال یکسان است" (المیزان،ج15، ص246) یعنی علائم حیاتی در او دیده نمی شود و متوجه فقر و نیازش به خدای متعال نیست پس لزوم دعا کردن را درک نمی کند. دعا نکردن ، نوعی از استکبار است که خدای متعال در آیه ی 60 سوره ی مبارکه غافر نسبت به آن انذار می دهد : وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ ؛ پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم! كسانى كه از عبادت من تكبّر مى ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى شوند!» امام باقر ع می فرمایند منظور از آیه کسانی است که نسبت به دعا کردن استکبار می ورزند. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ قَالَ هُوَ الدُّعَاءُ وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الدُّعَاءُ ؛ امام باقر ع در تفسیر آیه فوق فرمودند منظور از آن، دعا است که برترین عبادات است. (كافي ؛ ج2 ؛ ص466 ) فکر می کنیم که خودمان از پس خودمان برمی آییم ، خودمان خرج خانواده را در می آوریم ، خودمان مطالعه و علم آموزی می کنیم و ... اما همه این ها با یک سرما خوردگی و یا یک سردرد ساده از دست ما خارج خواهد شد. آنجاست که یاد دعا کردن و تضرع به درگاه پروردگار می افتیم: ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِين ؛ پروردگار خود را (آشكارا) از روى تضرّع، و در پنهانى، بخوانيد! (و از تجاوز، دست برداريد كه) او متجاوزان را دوست نمى دارد! (اعراف/55) اگر یک روز دعا نکردیم و در خانه خدا نرفتیم آن روز سرکشی کرده ایم! 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه اول 🔶 بخش چهارم 📍 باید متوجه فقر محض و نیاز خود باشیم ، خدای متعال در توصیف نیاز آدمی در آیه 73 سوره مبارکه حج می فرماید حتی اگر مگسی چیزی از شما بگیرد توانایی پس گرفتن آن را ندارید.. : وَ إِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوب ؛ و هر گاه مگس چيزى از آنها بربايد، نمى توانند آن را باز پس گيرند! هم اين طلب كنندگان ناتوانند، و هم آن مطلوبان. منصور دوانیقی از امام صادق ع پرسید خدا برای چه مگس را آفریده ، امام ع فرمودند برای آنکه جباران را خوار کند و ضعف و فقرشان را نشانشان دهد. قَالَ الْمَنْصُورُ يَوْماً لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَدْ وَقَعَ عَلَى الْمَنْصُورِ ذُبَابٌ فَذَبَّهُ عَنْهُ ثُمَّ وَقَعَ عَلَيْهِ فَذَبَّهُ عَنْهُ ثُمَّ وَقَعَ عَلَيْهِ فَذَبَّهُ عَنْهُ فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لِأَيِّ شَيْءٍ خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى الذُّبَابَ قَالَ لِيُذِلَّ بِهِ الْجَبَّارِينَ. (علل الشرائع، ج2، ص: 496) ما نیازمان مثل نوزاد تازه متولد شده ایست که توانایی دور کردن هیچ ضرر و یا جلب هیچ گونه منفعتی را نسبت به خود ندارد و حتی نمیتواند مگسی را از خود دور کند. إِلَهِي أَصْبَحْتُ وَ أَمْسَيْتُ عَبْداً دَاخِراً لَكَ، لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لَا ضَرّاً إِلَّا بِك ؛ خداوندا، شب را به روز مى آورم و روز را به شب مى رسانم، در حالى كه بنده ذليل تو هستم. مالك سود و زيان خود نيستم مگر به نيروى تو.(صحیفه سجادیه، ترجمه آیتی،دعای 21 ) همچنین در آیه 49 سوره مبارکه یونس می خوانیم: قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلاَّ ما شاءَ اللَّه ؛ بگو: «براى خود زيان و سودى در اختيار ندارم، مگر آنچه را كه خدا بخواهد.» حواسمان باشد که دستمان خالی است ، این حال ، حال "دَعّا" است، یعنی دائم در حال دعا. شخصی مثل سلمان در تمام عمر شریفش متوجه این حال فقر و نیاز خود به خدای متعال بود و به درجات بسیار بالایی از بندگی دست یافت تا آنجایی که او را «باب الله» نامیدند: «ٍّ إِنَّ سَلْمَانَ بَابُ اللَّهِ فِي الْأَرْضِ مَنْ عَرَفَهُ كَانَ مُؤْمِناً وَ مَنْ أَنْكَرَهُ كَانَ كَافِراً وَ إِنَّ سَلْمَانَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ.» (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج22، ص: 374) در روایت آمده است که اگر ابوذر آنچه را که در قلب سلمان است بفمهد او را خواهد کشت! در شان و مقام سلمان همین بس که پیامبر اسلام ص می فرمایند: إِنَّ الْجَنَّةَ لَتَشْتَاقُ إِلَى ثَلَاثَةٍ عَلِيٍّ وَ عَمَّارٍ وَ سَلْمَانَ ؛ همانا بهشت مشتاق علی و عمار سلمان است. (بحار الانوار ؛ ج33 ؛ ص25) هنگامی که سلمان در مدائن (نزدیک بغداد) از دنیا رفت ، امیرالمومنین خود برای تجهیز و تدفین او حاضر شدند و او را دفن کردند (رک: بحارالانوار ، ج22 ، ص380) و روی قبر او نوشتند : وفدت علی الکریم بغیر زاد * من الحسنات والقلب السلیمی وحمل زاد اقبح کل شیی * اذا کان الوفود علی الکریمی بدون هیچ زاد و توشه ای از حسنات و قلب سلیم بر شخص کریمی وارد شدم ، و در پیشگاه کریم بردن زاد و توشه زشت ترین کار است. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #نظام_حل_مساله_در_قرآن 📢 روشی نوین و پویا برای تدبر در قرآن جلسه دوم 📅98/02/18 #مشهد #مدرسه_علمیه_حضرت_مهدی عج 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #اینگونه_حرم_برویم 🔈 جلسه چهارم 📅98/02/18 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه دوم 🔶 بخش اول 📍 دعا در فرهنگ دین کار حاشیه ای نیست بلکه در متن هر کاری است. دعا مخّ عبادت است. هر عبادتی اگر ظاهر و صورتی داشته باشد، باطن و مغز و عصاره اش همان حالت توجه و دعاست. تمام روابط ما بر اساس نیازمان تنظیم می شود. بحث نیاز بسیار مهم است. در تربیت ، سیاست و روابط دیپلماتیک، اقتصاد و خانواده ، نیاز نقش تعیین کننده ای دارد. ما تشکیل خانواده می دهیم به خاطر نیاز های عاطفی ، غریزی ، نیاز داشتن به پشتوانه و تکیه گاه و ... گاهی بعضی افراد نیازشان از سطح شکم و مادیات بالاتر نمی رود. اما گاهی یک انسان در خودش نیاز معنوی و نیاز به نورانیت می بیند و حس می کند که گمشده ای دارد و به دنبال کسب آن نور و معنویت گمشده ی خویش می رود. جنگی در این عالم در جریان است آن هم جنگ بین جبهه خدا و جبهه شیطان ، بین حق و باطل ، که این جنگ نیز بر سر مدیریت نیاز است. شیطان می گوید من نیازت را تامین میکنم ، خدا می گوید من تامین می کنم. با این تفاوت که شیطان وعده دروغ میدهد و زینت می کند اما در حقیقت و پشت پرده خبری نیست ، آیه 22 سوره مبارکه ابراهیم در این باره می گوید: وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُم ؛ و چون كار از كار گذشت [و داورى صورت گرفت] شيطان مى گويد: «در حقيقت، خدا به شما وعده داد وعده راست، و من به شما وعده دادم و با شما خلاف كردم..» باز در جای دیگری در باره ی وعده های شیطان آمده است : الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيم ؛ شيطان شما را از تهيدستى بيم مىدهد و شما را به زشتى وامىدارد و [لى] خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش مىدهد، و خداوند گشايشگر داناست. (بقره/268) ولی ظاهر راهی که خدای متعال برای تامین نیازهای ما نشان می دهد سخت است و جذابیتی ندارد اما در پس پرده عطایا و روشنی چشم برای بندگانش دارد. الان در دنیا همین را می گویند و وعده های دروغ می دهند که اگر می خواهید نیازهای اقتصادیتان برطرف شود به حرف ما عمل کنید. دولتی (آمریکا) این حرف را می زند که در زمان ریاست جمهوری او میزان مهاجرت از کشورش 16% افزایش پیدا کرده است. ما در معرض انتخاب این هستیم که چه کسی نیازمان را برطرف کند. دشمن خدا یا ولی خدا ، اگر ولی خدا را انتخاب کردیم فشار و سختی اش زیاد خواهد بود ولی ان شاءالله منتهی به ایام ظهور امام زمان عج خواهد شد. اگر هم قبول نکردیم عاقبت مردم کوفه را خواهیم داشت که هم دستشان به خون اباعبدالله ع آغشته شد هم بعد از مدتی دچار انواع مشکلات اقتصادی ، ناامنی ، قتل عام و.. شدند ، همان چیز هایی که به خاطر فرار از آن ها با عبیدالله بن زیاد دست بیعت دادند. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #نظام_حل_مساله_در_قرآن 📢 روشی نوین و پویا برای تدبر در قرآن جلسه سوم 📅98/02/21 #مشهد #مدرسه_علمیه_حضرت_مهدی عج 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه صد و دوم #جایگاه_صدق_در_هستی / 58 📅98/02/21 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه دوم 🔶 بخش دوم 📍 همه جانمایه و حرف دعا این است که ما نیازمان را به چه کسی ارجاع می دهیم و از چه کسی می خواهیم؟ در روایتی از پیامبر ص آمده است اگر شخص ثروتمندی در مجلسی وارد شد و کسی به خاطر ثروتش به او احترام کرد ، دو سوم دینش از بین می رود : مَنْ أَتَى ذَا مَيْسَرَةٍ فَتَخَشَّعَ لَهُ طَلَبَ مَا فِي يَدَيْهِ ذَهَبَ ثُلُثَا دِينِه (بحار الأنوار ؛ ج70 ؛ ص169) نکته این است که احساس نیازش به چه کسی و چه چیزی بوده؟ آن شخص ثروتمند؟! احساس کرده نانش دست اوست. نفاق از حس نیاز انسان نشأت میگیرد که انسان خودش را نیازمند به چه کسی می بیند؟ اگر من خودم را نیازمند فلان آقا دیدم درمقابلش کاری نمی کنم که دلگیر شود و مطابق میل او رفتار میکنم همین نفاق است. قرآن کریم در آیه 51 و 52 سوره مبارکه مائده می فرماید کسانی هستند که قلبشان مریض است و خودشان را به کفار و یهود و نصارا محتاج میبینند و برای رفع نیازشان به آن ها مراجعه میکنند و می گویند اگر کفار اخم کنند ما بدبخت می شویم! : يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (51) فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نادِمِينَ (52) ؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد، يهود و نصارى را دوستانِ [خود] مگيريد [كه] بعضى از آنان دوستان بعضى ديگرند. و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد، از آنان خواهد بود. آرى، خدا گروه ستمگران را راه نمى نمايد. می بينى كسانى كه در دلهايشان بيمارى است، در [دوستى] با آنان شتاب مى ورزند. مى گويند: «مى ترسيم به ما حادثه ناگوارى برسد.» اميد است خدا از جانب خود فتح [منظور] يا امر ديگرى را پيش آورد، تا [در نتيجه آنان] از آنچه در دل خود نهفته داشته اند پشيمان گردند. حاجتمان را از چه کسی می بینیم و از چه کسی می خواهیم؟ حاجت فقط ازدواج و زن و یا شوهر خوب نیست. در روایات به ما گفته اند نمک سفره تان را هم از ما بخواهید ، در حدیثی قدسی خدای متعال خطاب به حضرت موسی ع می فرماید: يَا مُوسَى سَلْنِي كُلَّ مَا تَحْتَاجُ إِلَيْهِ حَتَّى عَلَفَ شَاتِكَ وَ مِلْحَ عَجِينِك ؛ اى موسى! هر چه بدان نياز دارى از من بخواه، حتى علف گوسفند و نمك غذايت را (بحار الأنوار؛ ج90 ؛ ص303) یعنی بدان که تا این حد محتاج خدا هستی. حس دعا برای یک شب و یک ساعت خاص نیست. انسان باید دائما خودش را محتاج ببیند. خدای متعال در آیه 23 و 24 سوره مبارکه کهف خطاب به پیامبر هم همین توجه دائمی و نیاز دائمی به خدا را متذکر می شود: وَ لا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فاعِلٌ ذلِكَ غَداً إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ إِذا نَسِيت ؛ و هرگز در مورد كارى نگو: «من فردا آن را انجام مى دهم» مگر اينكه خدا بخواهد! و هر گاه فراموش كردى، (جبران كن) و پروردگارت را به خاطر بياور. امیرالمومنین ع در حکمت 247 نهج البلاغه در همین باره می فرمایند: عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَم ؛ خدا را از سست شدن ارادههاى قوى، گشوده شدن گرههاى دشوار، و درهم شكسته شدن تصميمها، شناختم. یعنی دیدم کارها دست کس دیگری است : آنچه خدا خواست همان می‌شود ٭٭ وآنچه دلت خواست نه آن می‌شود. 🔔 @Aminikhaah_Media