eitaa logo
Aminikhaah_Media🇱🇧
69هزار دنبال‌کننده
285 عکس
206 ویدیو
165 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام تقديم 86.mp3
7.63M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه هشتاد و ششم #جایگاه_صدق_در_هستی / 42 📅98/01/18 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 87.mp3
7.45M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه هشتاد و هفتم #جایگاه_صدق_در_هستی / 43 📅98/01/19 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
طرح کلي 19.mp3
15.12M
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه نوزدهم 📅98/01/19 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 88.mp3
6.9M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه هشتاد و هشتم #جایگاه_صدق_در_هستی / 44 📅98/01/20 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
پرديس انديشه 17.mp3
13.75M
🔈 #پردیس_اندیشه 🔊 #تحلیل_مغالطه / 17 📅98/01/21 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
امام ريل گذاري.mp3
9.95M
🔈 #امام_ریل_گذاری 📢 تحلیلی متفاوت از شخصیت امام سجاد ع 📅98/01/21 #مشهد #دانشگاه_امام_رضا ع 🔔 @Aminikhaah_Media
اينگونه حرم برويم 03.mp3
12.2M
🔈 #اینگونه_حرم_برویم 🔈 جلسه سوم 📅98/01/21 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔶 جلسه اول 🔷 بخش اول 📍 حضرت زهرا س در زندگی و خلقت ما جایگاه ویژه ای دارند، ایشان حتی در زندگی و خلقت پیامبر ص و امیرالمومنین ع هم جایگاه بسیار ویژه ای دارند، آنجا که خدای متعال خطاب به پیامبر می فرماید: « يا أحمد! لو لاك لما خلقت الأفلاك ، و لو لا عليّ لما خلقتك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما. » (عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج11-قسم-1-فاطمةس، ص: 44) ؛ اگر تو نبودی هستی را نمی آفریدم و اگر علی نبود تو را نمی آفریدم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را نمی آفریدم. این حدیث قدسی در این مقام نیست که برتری مقام حضرت زهرا را در برابر پیامبر و امیرالمومنین نشان دهد بلکه نسبت وجودی ایشان را بیان میکند، همان طور که درباره ایشان فرمودند : (أَنَّ فَاطِمَةَ ع كَانَتْ تُكَنَّى أُمَّ أَبِيهَا) (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج43، ص: 19) که خبر از جایگاه ویژه ی حضرت زهرا س دارد. در واقع ایشان برای پیامبر ص هم نقش مادری داشتند! در برخی از زیارات ایشان آمده است: ام احبائک: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِ أَحِبَّائِك (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ؛ ج1 ؛ ص401) یعنی مادر کسانی که حب به خدای متعال دارند و پیامبر ص هم در اوج کسانی است که محبت الهی را دارند و یکی از وجوه نامگذاری ام ابیها برای حضرت زهرا نیز از همین جهت است. این محبت الهی از فاطمه زهرا سرچشمه می گیرد و به واسطه ایشان به افراد داده می شود. ممکن است کسی مثل پیامبر ص مقامشان از حضرت زهرا بالاتر باشد اما ایشان هم محبت الهی خود را از کانال وجودی حضرت زهرا به دست می آورند. خدای متعال درباره حضرت زهرا به پیامبر می فرماید ما به تو کوثر عطا کردیم؛ درواقع خدا اراده کرده که همه خیرات و فیوضات را از کانال فاطمه زهرا به پیامبر بدهد، پس به طریق اولی ما نیز همگی باید فیوضات را به واسطه ی حضرت زهرا دریافت کنیم، ایشان همچنین واسطه فیض برای پیامبر ، امیرالمومنین و سایر ائمه علیهم السلام هستند. مثالش هم قرآن است ، درست است که مقام جبرائیل از پیامبر پایین تر است اما خدای متعال اراده کرده که قرآن از طریق جبرائیل و به واسطه ی او به پیامبر برسد. حضرت زهرا در طول 75 یا 95 روز بعد از شهادت پیامبر ص تا شهادت خودشان ، آنچه تا به قیامت اتفاق می افتد را از طریق جبرائیل دریافت کردند. درواقع در شب قدر همان چیزی رقم میخورد که حقیقت شب قدر یعنی حضرت زهرا آن را امضا کرده باشند. امام زمان می فرمایند: وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة ؛ در دختر رسول خدا برای من اسوه ی نیکویی است. بحار الأنوار؛ ج53 ؛ ص180) یک معنای این روایت این است که من از ایشان الگو می گیرم ، اما معنای دیگر آن این است که من چشمم به ایشان است که چه کسی را امضا و تایید میکند . آیت الله شاه آبادی می فرمودند هر کسی به هر جایی رسید از طریق حضرت زهرا و به واسطه ایشان رسیده است. روز عاشورا نیز آن کسانی با امام حسین ماندند که نسبتشان با حضرت زهرا مشخص بود ، مثل حرّ. ما باید جنسمان را با حضرت زهرا هماهنگ کنیم، آن موقع است که ارتباط لازم برقرار خواهد شد. در روایت دارد که درخت طوبی درختی است که ریشه اش در خانه امیرالمومنین و حضرت زهرا و شاخه هایش در خانه های مومنین است: قَالَ الصَّادِقُ ع طُوبَى لِمَنْ تَمَسَّكَ بِأَمْرِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا فَلَمْ يَزِغْ قَلْبُهُ بَعْدَ الْهِدَايَةِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا طُوبَى قَالَ شَجَرَةٌ فِي الْجَنَّةِ أَصْلُهَا فِي دَارِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ لَيْسَ مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ فِي دَارِهِ غُصْنٌ مِنْ أَغْصَانِهَا وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ ؛ حضرت صادق (ع) فرمود: «طوبى لمن تمسك بامرنا فى غيبة قائمنا فلم يزغ قلبه بعد الهداية» طوبى براى كسى است كه در غيبت قائم ما چنگ به گفتار ما زند و بعد از آنكه هدايت يافت دلش از دين حق برنگردد. (راوی می گوید) من عرض كردم: فدايت شوم! «طوبى» چيست؟ فرمود: طوبى درختى است در بهشت كه ريشه آن در خانه على بن ابى طالب است و شاخهاش در خانه هاى مؤمنين مي باشد. اينست معنى آيه شريفه طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ (بحار الأنوار؛ ج52 ؛ ص123 ) 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 89.mp3
6.76M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه هشتاد و نهم #جایگاه_صدق_در_هستی / 45 📅98/01/24 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔶 جلسه اول 🔷 بخش دوم 📍 در دنیا و آخرت هر کس هر چیز که دارد از فاطمه زهرا س دارد، اما همانطور که قبر ایشان تا قیامت مخفی است قدر ایشان هم مخفی است تا به ابد ، در روایتی از امام صادق ع آمده است که حضرت فاطمه ، فاطمه نامیده شد زیرا مردم از معرفت ایشان عاجزند : إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا. (بحار الأنوار ؛ ج43 ؛ ص65) مثال حضرت زهرا ، مثال خورشید است ؛ مستقیما به خورشید نمی توان نگاه کرد بلکه به وسیله نور او می توان اشیا را دید و تشخیص داد، درواقع خورشید در زندگی ما این است که نسبت ها را مشخص و روشن می کند، حضرت زهرا هم مثل خورشید برای زندگی ما هستند ، ایشان نسبت ها را مشخص می کنند، می فهمیم چه چیزی چه کارکرد و استعداد و ظرفیتی دارد، استعداد را باید خدمت ایشان دریافت کرد، چون ایشان است که تعیین کرده چه کسی چه نقشی در این هستی خواهد داشت. یکی از راه هایی که خود را در مسیر حضرت زهرا قرار دهیم این است که دغدغه هایمان را با ایشان یکی کنیم.تعاریف ما و ایشان از اتفاقات زندگی چقدر متفاوت است؟ تعریف حضرت زهرا از شب عروسی، شبی است که انسان را به یاد خانه قبر انداخته و باید در آن تا به صبح به عبادت پرداخت، در روایت آمده در شب عروسی حضرت زهرا، امیرالمومنین وارد حجره شدند و ایشان را گریان یافتند وقتی از دلیل گریه ایشان پرسیدند، حضرت پاسخ دادند: تَفَکَّرْتُ فی حالی وَ اَمْری عِنْدَ ذَهاب عُمْری وَ نُزُولی فی قَبْری فَشَبَّهْتُ دُخُولی فی فِراشی بِمَنْزِلی کَدُخُولی اِلی لَحَدی وَ قَبْری فَاُنْشِدُکَ اللَّهَ اِن قُمْتَ اِلَی الصَّلاة فَنَعْبُد اللَّهَ تَعالی هذِهِ اللَّیْلَة ؛ پیرامون حال و رفتار خویش فکر کردم. به یاد پایان عمر و قبر خویش افتادم که امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزی دیگر از اینجا به طرف قبر و قیامت خواهم رفت پس تو را به خدا سوگند می دهم که بیا تا در این شب با هم به نماز بایستیم و خدا را عبادت کنیم. ( ملحقات إحقاق الحق، ج 23، ص 489) آیا ما هم دیدمان نسبت به مراسم عروسی و شب ازدواج اینگونه است؟! مشکل کجاست؟ نسبت های ما به هم ریخته است، حضرت زهرا نور هستند و طرز صحیح نسبت ها را به ما نشان می دهند، هر چیزی در زندگی ما بهانه ای برای تفکر و توجه است امیرالمومنین چرا تنها بودند؟ چون جز حضرت زهرا دغدغه های مردم با ایشان یکی نبود، ایشان در خطبه 136 نهج البلاغه می فرمایند: لَيْسَ أَمْرِي وَ أَمْرُكُمْ وَاحِداً إِنِّي أُرِيدُكُمْ لِلَّهِ وَ أَنْتُمْ تُرِيدُونَنِي لِأَنْفُسِكُم خواست من و شما یکی نیستمن شما را برای خدا و شما مرا برای خودتان می خواهید دغدغه های حضرت زهرا را بیابیم و سعی کنیم دغدغه هایمان را به ایشان نزدیک کنیم. یکی از دغدغه های ایشان هنگام شهادت، نوع تشییع ایشان بود: أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَتْ لِأَسْمَاءَ إِنِّي قَدِ اسْتَقْبَحْتُ مَا يُصْنَعُ بِالنِّسَاءِ أَنَّهُ يُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَيَصِفُهَا لِمَنْ رَأَى فَقَالَتْ أَسْمَاءُ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا أُرِيكِ شَيْئاً رَأَيْتُهُ بِأَرْضِ الْحَبَشَةِ قَالَ فَدَعَتْ بِجَرِيدَةٍ رَطْبَةٍ فَحَسَّنَتْهَا ثُمَّ طَرَحَتْ عَلَيْهَا ثَوْباً فَقَالَتْ فَاطِمَةُ ع مَا أَحْسَنَ هَذَا وَ أَجْمَلَهُ لَا تُعْرَفُ بِهِ الْمَرْأَةُ مِنَ الرَّجُل؛ از اسماء بنت عميس روايت شده كه گفت: فاطمه دختر حضرت محمّد صلى اللَّه عليه و آله به وى فرمود: من اين عمل را زشت ميدانم كه يك پارچه روى جنازه زنان مي اندازند، زیرا هر كسى از حجم و وصف آن جنازه آگاه مى شود.اسماء گفت: اى دختر رسول خدا! من نظير آن تابوتى را كه در زمين حبشه ديدهام به تو نشان ميدهم، آنگاه فرستاد تا شاخه هاى تازه خرما آوردند و او تابوتى نيكو ساخت و يكپارچه روى آن انداخت. حضرت زهراى اطهر فرمود: چقدر اين تابوت خوب است، زيرا جنازهاى كه در ميان آن باشد تشخيص داده نميشود كه جنازه زن يا جنازه مرد است. (بحار الأنوار ، ترجمه نجفی ؛ ج43 ؛ ص189 ) ایشان که قرار است مخفیانه و شبانه دفن شوند چرا نگران این موضوع اند؟! حضرت میخواهند با این کار پیام و دغدغه ی خود را نسبت به این موضوع برسانند که بعد از ایشان باقی بماند. 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 90.mp3
9.65M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه نودم #جایگاه_صدق_در_هستی / 46 📅98/01/25 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
طرح کلي 20.mp3
14.22M
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه بیستم 📅98/01/26 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 91.mp3
9.42M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه نود و یکم #جایگاه_صدق_در_هستی / 47 📅98/01/26 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه دوم 🔶 بخش اول 📍 مهم ترین دغدغه ای که می توان برای حضرت زهرا س در نظر گرفت، دعوت به حیات طیبه است که در آیه 24 سوره انفال ذکر شده: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُم . اى كسانى كه ايمان آورده ايد! دعوت خدا و پيامبر را اجابت كنيد هنگامى كه شما را به سوى چيزى مى خواند كه شما را حيات مى بخشد! حالا چطور زنده میکند و حیات می بخشد؟ با (عمل صالح) قرآن کریم می فرماید: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً ؛ هر كس كار شايسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى داريم. (نحل/97) دغدغه ایشان همین است ، ایشان میخواهند همه زنده شوند به حیات طیبه. فطرت ما هم همین را میخواهد، اما ما گاهی در تشخیص مصادیق اشتباه می کنیم، حتی آن هایی که امام حسین ع را کشتند هم به دنبال زندگی بهتر بودند. آن ها فکر میکردند که امام ع مزاحم زندگی آنان است، جبهه ی مقابل حرفهایی می زد که زیبا و فریبنده بود در نتیجه آن ها فریب خوردند. در جریان سقیفه حضرت زهرا بر در خانه ی مردم میرفتند و می فرمودند: أنسیتم یوم غدیر خمّ؟ (عوالم العلوم و المعارف و الاحوال ، ص 264 ) چرا؟ برای آنکه ایشان می خواهند مردم بهتر زندگی کنند و راه صحیح رسیدن به آن را نیز می دانند، اما معمولا عامه مردم به بیراهه می روند؛ ایشان از شب تا به صبح برای همسایگانشان دعا میکنند اما برای خود نه و در جواب امام مجتبی که میپرسند پس چرا برای خودتان دعا نمیکنید می فرمایند: بنی الجار ثم الدار ، پسرم اول همسایه سپس خانه و اهلش : رَأَيْتُ أُمِّي فَاطِمَةَ ع قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا لَيْلَةَ جُمُعَتِهَا فَلَمْ تَزَلْ رَاكِعَةً سَاجِدَةً حَتَّى اتَّضَحَ عَمُودُ الصُّبْحِ وَ سَمِعْتُهَا تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ تُسَمِّيهِمْ وَ تُكْثِرُ الدُّعَاءَ لَهُمْ وَ لَا تَدْعُو لِنَفْسِهَا بِشَيْءٍ فَقُلْتُ لَهَا يَا أُمَّاهْ لِمَ لَا تَدْعِينَ لِنَفْسِكِ كَمَا تَدْعِينَ لِغَيْرِكِ فَقَالَتْ يَا بُنَيَّ الْجَارَ ثُمَ الدَّارَ ؛ امام حسن مجتبی ع فرمودند: شب جمعه اى بود كه ديدم مادرم فاطمه عليها السّلام در محراب عبادت ايستاده و پيوسته در حال ركوع و سجود است تا سفيدى صبح طالع شد و در طول اين مدّت شنيدم كه براى مؤمنين و مؤمنات دعاء مى فرمود و ابدا براى خودش دعايى نكرد، پرسيدم: مادر، چرا همان طورى كه براى ديگران دعاء نمودى براى خود دعاء نفرمودى؟ فرمودند: فرزندم، اوّل همسايه را درياب سپس اهل خانه را. (علل الشرائع ، ترجمه تهرانی ؛ ج1 ؛ ص182 ) خداوند در پاسخ به اصرار پیامبر نسبت به هدایت مردم ، در قرآن خطاب به ایشان می فرماید: بیش از اندازه خودت را به مشقت نینداز زیرا که تو نمی توانی همه مردم را هدایت کنی : وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ و بيشتر مردم، هر چند اصرار داشته باشى، ايمان نمى آورند(یوسف/103) ؛ إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْت تو نمىتوانى كسى را كه دوست دارى هدايت كنى (قصص/56) ؛ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه خود را به زحمت بيفكنى (طه/2) پیغمبر که پدر امت است در این اندازه دلسوز آن هاست (قال رسول الله ص: أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة ؛ من و علی پدران این امت هستیم؛ بحار الأنوار ؛ ج23 ؛ ص259) ؛ اما حضرت زهرا که ام ابیها و مادر ایشان هستند حتما دغدغه و دلسوزی بیشتری نسبت به زندگی و حیات طیبه ما دارند. ایشان دعایی دارند تحت عنوان :(دعای حیات طیبه) (بحار الأنوار ؛ ج92 ؛ ص406) که دارای مفاهیم بسیار بلندی است ، کلید واژه ی در این دعا آسانی و راحتی است، دقیقا همان گمشده ای که انسان دارد، در واقع تمام تکنولوژی و پیشرفت انسان در راستای تحقق بخشیدن به این خواسته انسان شکل گرفته است، اما مشکل اینجاست که ما هم زندگی و هم آسانی را اشتباه گرفته ایم! ایشان زندگی و حیات طیبه را بندگی خدای متعال می دانند و آسانی و راحتی در آن را خواستارند: يَسِّرْ لِيَ الْأَعْمَالَ الَّتِي تُحِبُّهَا. خداوندا کارهایی را که تو دوست می داری برای من آسان گردان ؛ در فراز دیگری از این دعا می فرمایند: اللَّهُمَّ أَوْصِلْنِي إِلَيْكَ مِنْ أَقْرَبِ الطُّرُقِ إِلَيْكَ وَ أَسْهَلِهَا عَلَي.َّ خداوندا من را از نزدیک ترین و آسان ترین راه ها به خودت برسان. 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه دوم 🔶 بخش دوم 📍 درواقع حیات طیبه زندگی و بندگی آسان و راحت است؛ سوالی که پیش می آید این است که پس سختی بندگی کجاست؟! سختی های بندگی از جنس سختی هایی است که یک زن برای مادر شدن متحمل می شود. سختی بارداری ، زایمان ، شیردهی ، بزرگ کردن بچه ، مدرسه رفتن و رسیدن به سن بلوغ و ازدواج و هزاران سختی دیگر، اما اگر در همین حین بخواهیم این فرزند و حس و نقش مادری را از آن زن بگیریم ، به هیچ وجه راضی نخواهد شد. زیرا آن سختی ها برای او شیرین است و از آن ها لذت می برد! و همین شیرینی تحمل سختی هایش را آسان میکند. به عنوان مثال فرزندمان اگر هرچقدر هم با بازیگوشی خود به وسائل خانه آسیب بزند اما چون از خود ماست میپذیریم ، اما اگر فرزند همسایه کوچکترین آسیبی به اموال ما بزند به راحتی گذشت نمیکنیم زیرا او فرزند ما و از ما نیست. حضرت زهرا س همچنین در بخش دیگری از این دعا می فرمایند: وَ اصْرِفْ عَنِّي الْأَعْمَالَ الَّتِي تَكْرَهُهَا وَ تَكْرَهُ الْعَامِلِينَ لَهَا وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْكِهَا خداوندا اعمالی که آن ها و عاملش را دوست نداری از من دور کن و بر ترکشان مرا کمک کن. به زبانی دیگرحضرت از خدا می خواهند کاری کند که اعمال محبوب نزد او برای ایشان هم محبوب باشد تا بدین گونه سختی این مسیر نیز تبدیل به شیرینی شود. در این دعا چندین بار و در قالب الفاظ مختلف حضرت آسانی در این مسیر را از خدای متعال خواستارند، چون این موضوع برایشان مهم است. در فرازی دیگر می فرمایند: اللَّهُمَّ خِرْ لِي بِمَيْسُورِ الْأُمُورِ لَا بِمَعْسُورِهَا وَ اجْعَلْ لِي فِي ذَلِكَ مَا تُحِبُّ خداوندا بین کارها آن کاری که برایم آسان است و تو هم آن را دوست داری انتخاب کن. نتیجه میگیریم که سادگی یکی از اصلی ترین مولفه های حیات طیبه است؛ اما مشکل کجاست؟ 1. اول اینکه چقدر ضرورت دارد ما در زندگی سختی بکشیم؟ 2. سختی هایی که متحمل می شویم چقدر مفید است؟ مشکل اینجاست که ما به صلاحدید خودمان از کارهای سخت اما مفید فرار می کنیم و سراغ کارهای راحتی میرویم که بالعکس به دنبالشان هزار سختی غیر مفید برایمان دارد که هیچ کدام هم اهمیتی برایمان ندارند؛ سختی اصلی و مفید را باید چشید تا به دنبالش آسانی باشد. زندگی طیبه ابتدایش یک سری سختی هایی به منظور افتادن در مسیر اصلی دارد، اما بعد از آن شیرینی و آسانی است. اگر سختی هم باشد از جنس همان سختی های پرورش فرزند برای مادر است که برای او شیرین است و حاضر به از دست دادنشان نیست. هر چیزی که میخواهد حرکت کند نیاز به اصطکاک دارد، در این بین اصطکاک اولیه در زمانی که میخواهد بِکَنَد و بلند شود بسیار بیشتر است، اما هر چه پیش برود این سختی کمتر خواهد شد. مثل ماشین که بیشترین اصطکاک خود را هنگام حرکت و دنده یک دارد اما وقتی سرعت گرفت دیگر آن اصطکاک از بین رفته و شتابش بسیار بیشتر خواهد شد. این سختی ها برای ابتدای مسیر است که به آن (طریق) میگوییم. بعد از آن انسان از آن سختی ها عبور کرده وارد(صراط) خواهد شد. ما در نماز هم همین را میخواهیم که خدای متعال ما را به همین صراط هدایت کند، جایی که دیگر سختی ندارد. نکند ما در تمام طول عمر 70-80 سالمان در همان سختی های ابتدای طریق باشیم.. 🔔 @Aminikhaah_Media
پرديس انديشه 18.mp3
14.78M
🔈 #پردیس_اندیشه 🔊 #تحلیل_مغالطه / 18 📅98/01/28 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔶 جلسه دوم 🔷 بخش سوم 📍 امام صادق در روایتی زیبا درباره امیرالمومنین می فرمایند : عَنِ الْحَسَنِ الصَّيْقَلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ وَلِيَّ عَلِيٍّ ع لَا يَأْكُلُ إِلَّا الْحَلَالَ لِأَنَّ صَاحِبَهُ كَانَ كَذَلِكَ وَ إِنَّ وَلِيَّ عُثْمَانَ لَا يُبَالِي أَ حَلَالًا أَكَلَ أَوْ حَرَاماً لِأَنَّ صَاحِبَهُ كَذَلِكَ قَالَ ثُمَّ عَادَ إِلَى ذِكْرِ عَلِيٍّ ع فَقَالَ أَمَا وَ الَّذِي ذَهَبَ بِنَفْسِهِ مَا أَكَلَ مِنَ الدُّنْيَا حَرَاماً قَلِيلًا وَ لَا كَثِيراً حَتَّى فَارَقَهَا ؛ حسن صيقل می گويد: شنيدم از امام صادق عليه السّلام كه مي فرمود: دوست على عليه السّلام كسى است كه جز مال حلال نخورد، زيرا خود (على عليه السّلام) اين طور بود، و دوست عثمان هم كسى است كه باكى ندارد حلال بخورد يا حرام زيرا خود او (يعنى عثمان) چنان بود. سپس به سخن خود درباره على عليه السّلام برگشته فرمود: هان! سوگند بدان كه جان على را گرفت او چيزى از مال حرام دنيا نخورد چه كم و چه زياد تا وقتى كه از اين دنيا رفت. در ادامه می فرمایند: وَ لَا عَرَضَ لَهُ أَمْرَانِ كِلَاهُمَا لِلَّهِ طَاعَةٌ إِلَّا أَخَذَ بِأَشَدِّهِمَا عَلَى بَدَنِهِ ؛ و هيچ گاه اتفاق نيفتاد كه دو كار برايش پيش آمد كند كه هر دوى آنها اطاعت و فرمانبردارى خدا باشد جز آنكه هر كدام انجامش بر بدن او سخت تر بود آن را انتخاب مي فرمود. این قسمت از روایت برای ما مشخص می کند که کجا باید سختی را انتخاب کنیم. امیرالمومنین بدن را در سختی قرار می دادند و نه قلب و روح را. درواقع بدن و جسم ، مزاحم لذت روحی است و هر چه که از قید بدن رها شویم به لذت و آسودگی روح نزدیکتر خواهیم شد. ایشان چرا این کار را می کنند؟ چون راحتی روح را در پی دارد. آن چیزی که برای جسم راحت باشد همانی است که در پی اش سختی های فراوان می آید. در واقع عبادات ما به همین منظور در دین قرار داده شده است. اما بشر به اشتباه برای یافتن این رهایی از جسم و تن به دنبال مسکرات و.. می رود. در ادامه روایت میفرمایند: وَ لَا نَزَلَتْ بِرَسُولِ اللَّهِ ص شَدِيدَةٌ قَطُّ إِلَّا وَجَّهَهُ فِيهَا ثِقَةً بِهِ وَ لَا أَطَاقَ أَحَدٌ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ عَمَلَ رَسُولِ اللَّهِ ص بَعْدَهُ غَيْرُهُ وَ لَقَدْ كَانَ يَعْمَلُ عَمَلَ رَجُلٍ كَأَنَّهُ يَنْظُرُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ لَقَدْ أَعْتَقَ أَلْفَ مَمْلُوكٍ مِنْ صُلْبِ مَالِهِ كُلُّ ذَلِكَ تَحَفَّى فِيهِ يَدَاهُ وَ تَعْرَقُ جَبِينُهُ الْتِمَاسَ وَجْهِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْخَلَاصِ مِنَ النَّارِ ؛ و هيچ گاه پيش آمد ناگوار و سختى براى رسول خدا (ص) اتفاق نيفتاد جز آنكه على عليه السّلام را براى سر و سامان دادن آن ميفرستاد. به خاطر آن اعتماد و وثوقى كه به او داشت. و پس از رسول خدا (ص) احدى از اين امت طاقت انجام كار رسول خدا (ص) را جز او نداشت، و هنگام عبادت و كار (هاى ديگر) همچون مردى كار ميكرد كه گويا به بهشت و دوزخ مى نگرد (و آن دو را جلوى چشم خود مىبيند)، و همانا آن جناب از مال خالص خود هزار برده (خريد و) آزاد كرد و پول همه آنها را از دسترنج خود و عرق جبينش تهيه كرده بود، و تمام را به خاطر خداى عز و جل (و خوشنودى او) و نجات يافتن از آتش دوزخ انجام داد. این فراز از روایت نشان می دهد که امیرالمومنین ع راحت انفاق می کردند آن هم از درآمدی که برایش زحمت کشیده و عرق ریخته اند، انفاق کردن برای کسی راحت است که اول سختی های ابتدای مسیر را کشیده باشد، اما برای اکثریت که از این سختی ها فرار کرده اند، سخت است. در ادامه روایت می فرماید با این احوال غذای ایشان روغن و سرکه بود : وَ مَا كَانَ قُوتُهُ إِلَّا الْخَلَّ وَ الزَّيْتَ وَ حَلْوَاهُ التَّمْرُ إِذَا وَجَدَهُ وَ مَلْبُوسُهُ الْكَرَابِيسُ فَإِذَا فَضَلَ عَنْ ثِيَابِهِ شَيْءٌ دَعَا بِالْجَلَمِ فَجَزَّهُ ؛ و خوراكش جز سركه و زيتون نبود، و شيرينى او تنها همان خرما بود آنهم اگر به دستش ميرسيد. و جامه اش كرباس بود، و هر گاه چيزى از آن جامه زياد مى آمد قيچى ميخواست و آن را قيچى مي كرد. (كافي ؛ترجمه رسولی محلاتی، ج8 ؛ ص163 ) 🔔 @Aminikhaah_Media
با اینا کلاس بذار.mp3
6.57M
💠 | با اینا کلاس بذار! ❇️ چقدر این رفاقت ها ارزش داره... 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه دوم 🔶 بخش چهارم 📍 این یک فرمول است برای زندگی که در ابتدا چند سختی را در جای درستش تحمل کنیم سپس بعد از آن آسانی خواهد بود و سختی ها شیرین می شود. اما عموم مردم آن جایی که باید، سختی را تحمل نمی کنند و به دنبال آسانی میروند، و بعد از آن از سختی های بی شمار زندگیشان گلایه می کنند. به عنوان مثال زندگی بزرگانی مثل شهید ثانی را اگر بررسی کنیم میبینیم که ایشان در مدت عمر 55 ساله خود، 70-80 جلد کتاب نوشته اند، زمانی که بعضی به او حسادت می کردند ایشان می گفت آن موقعی که شما خواب بودید و راحتی های اینچنینی را برگزیده بودید من سختی مطالعه و پژوهش را برگزیدم و الان زمان آسایش و راحتی و ثمر دادن زحماتم است. مثال دیگر این موضوع در بحث ازدواج است، در روایت آمده به خاطر زیبایی و ثروت دختر با او ازدواج نکنید، خب پذیرش این موضوع سخت است، اما اگر این سختی را تحمل کردید خدا می فرماید من به او زیبایی و ثروت هم عطا می کنم، آن وقت است که بعدش دیگر آسانی است. اما اگر برای ثروتش با او ازدواج کردی خدا تو را به همان واگذار می کند: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ لِجَمَالِهَا أَوْ مَالِهَا وُكِلَ إِلَى ذَلِكَ وَ إِذَا تَزَوَّجَهَا لِدِينِهَا رَزَقَهُ اللَّهُ الْجَمَالَ وَ الْمَالَ. امام صادق می فرمایند: اگر مرد به خاطره زیبایی یا ثروت زن با او ازدواج کند به همان ها واگذار می شود و اگر به خاطره دینش با او ازدواج کند خدا زیبایی و ثروت را روزی اش می کند. (كافي ؛ ج5 ؛ ص333) همانطور که امیرالمومنین در خطبه همام (خطبه 193 نهج البلاغه)می فرمایند: صَبَرُوا أَيَّاماً قَصِيرَةً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِيلَة ؛ بندگان متقین کسانی هستند که...مدت کوتاهی (بر سختی ها و مشقت های دنیا) صبر کردند که راحتی و آسایش طولانی به دنبالشان آید. 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 93.mp3
6.68M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه نود و سوم #جایگاه_صدق_در_هستی / 49 📅98/02/03 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه سوم 🔶 بخش اول 📍 راه رسیدن به آسانی، گذراندن سختی های معقول و منطقی و حساب شده است؛ به عنوان مثال برای رفتن از مشهد به تهران راه های مختلفی از قبیل زمینی و یا هوایی وجود دارد، اما در این بین سفر با هواپیما به خاطره سرعت و آسانی بیشتری که دارد، سخت گیری های بیشتری هم دارد، این سخت گیری ها منطقی و معقول هستند که بعد از آن شیرینی آسایش و راحتی انسان را در پی دارد. امیرالمومنین ع می فرماید اگر حرف گوش بدهید از زیر زمین چیزی در می آورم که شب های خانه هایتان را روشن کند. اما لازمه اش حرف ولی خدا را گوش دادن است. حيثُ كانَ جالِسا عَلى نَهرِ الفُراتِ وبِيَدِهِ قَضيبٌ، فَضَرَبَ بِهِ عَلى صَفحَةِ الماءِ وقالَ: لَو شِئتُ لَجَعَلتُ لَكُم مِنَ الماءِ نورا ونارا امام على عليه السلام هنگامى كه كنار نهر فُراتْ نشسته بود و در دستش چوبى بود كه آن را به آب مى زد: اگر مى خواستم، مى توانستم براى شما از آب، نور و آتش ايجاد كنم. (تصنيف نهج البلاغة: ص 782) زمان امام زمان عج چقدر قرار است سختی بکشیم؟ در دوران پس از ظهور خیلی از سختی های الان را نداریم؛ به عنوان مثال درمورد "حمل و نقل" در روایات آمده است: إذا قامَ القائِمُ، يَأمُرُ اللَّهُ المَلائِكَةِ بِالسَّلامِ عَلَى المُؤمِنينَ، وَ الجُلوسِ مَعَهُم في مَجالِسِهِم، فَإِذا أرادَ واحِدٌ حاجَةً أرسَلَ القائِمُ مِن بَعضِ المَلائِكَةِ أن يَحمِلَهُ، فَيَحمِلُهُ المَلَكُ حَتّى يَأتِيَ القائِمَ، فَيَقضي حاجَتَهُ ثُمَّ يَرُدُّهُ، وَ مِنَ المُؤمِنينَ مَن يَسيرُ فِي السَّحابِ، وَ مِنهُم مَن يَطيرُ مَعَ المَلائِكَةِ، وَ مِنهُم مَن يَمشي مَعَ المَلائِكَةِ مَشياً، وَ مِنهُم مَن يَسبِقُ المَلائِكَةَ، وَ مِنهُم مَن تَتَحاكَمُ المَلائِكَةُ إلَيهِ، وَ المُؤمِنونَ أكرَمُ عَلَى اللَّهِ مِنَ المَلائِكَةِ، وَ مِنهُم مَن يُصَيِّرُهُ القائِمُ قاضِياً بَينَ مِئَةِ ألفٍ مِنَ المَلائِكَةِ. هنگامى كه قائم قيام كند، خداوند به فرشتگانش فرمان مى دهد كه بر مؤمنان، سلام دهند و در مجلس هايشان، با آنها بنشينند، و چون هر كدام از آنها نيازى پيدا كند، قائم عليه السلام يكى از فرشتگان را مى فرستد تا او را بياورد و آن فرشته، او را با خود به نزد قائم عليه السلام مى آورد و نيازش را برآورده مى كند و سپس، او را باز مى گردانَد. برخى از مؤمنان، ميان ابرها سير مى كنند و برخى از آنها با فرشتگان، پرواز مى كنند و برخى همراه فرشتگان، پياده مى روند و برخى آنها از فرشتگان، پيشى مى گيرند و برخى از آنها در جايگاهى اند كه فرشتگان، محاكمه خودشان را نزد آنها مى آورند، و مؤمنان نزد خداوند، گرامى تر از فرشتگان اند و قائم عليه السلام برخى از آنها را قاضىِ ميان صد هزار فرشته مى كند. ( دلائل الإمامة: ص 454) 🔔 @Aminikhaah_media
💠 🔷 جلسه سوم 🔶 بخش دوم 🔷 همچنین در زمان امام عصر فقر و مشکلات اقتصادی از بین می رود؛ چرا الان مشکلات اقتصادی داریم؟ زیرا سختی های معقول و منطقی را تحمل نکردیم و در مصیبت افتادیم. حضرت زهرا س می فرمودند اگر با علی باشید، اولش کمی سختی دارد اما بعدش آسایش است، اما اگر علی را رها کنید اولش به آسایش زودگذری دست میابید که بعدش هزاران سختی تا به قیامت است. ما الَّذِي نَقَمُوا مِنْ أبيِ الْحَسَنِ؟ نَقَمُوا وَ اللّهِ مِنْهُ نَكِيرَ سَيْفِهِ، وَ قِلَّةَ مُبالاتِهِ لِحَتْفِهِ، وَ شِدَّةَ وطأتِهِ، و نَكالَ وَقْعَتِهِ و تَنَمُّره في ذاتِ اللَّهِ. وَ تا للّهِ لَوْ مالُوا عَن المحَجّةِ اللائحة، و زالُوا عَنْ قَبُولِ الحُّجَةِ الْواضِحَةِ لَرَدَّهُمْ إِلَيْها، و حَمَلَهُمْ عَلَيْها، وَ سارَبِهِمْ سَيْرَاً سَجحاً لايَكْلِمُ حَشاشَهُ، وَ لايَكِّلُ سائِرَهُ، وَ لايَمِّلُ راكِبَهُ. وَ لَاوْرَدَ هُمْ مَنْهَلًا نَمِيرَاً صافِياً رَوِّياً تَطْفَحُ ضَفَّتاهُ وَ لايَتَرنَّقُ جانِباه وَ لَاصْدَرَهُمْ بِطاناً، و نَصَحَ لَهُمْ سِرّاً وَ إعْلاناً وَ لَمْ يَكُنْ يَتحلّى مِنْ الدُّنيا بِطائِلٍ وَ لا يَحْظي منها بَنائِلٍ غَيْرَ رَيّ الناهِلِ وَ شَبْعَةِ الْكافِلِ. وَ لَبانَ لَهُمْ الزَّاهِدُ مِنْ الرّاغِبِ، وَ الصَّادِقُ مِنَ الْكاذِبِ ... أمَّا لَعَمْرِي لَقَدْ لَقِحتْ فَنَظِرَةٌ رَيْثَما تُنْتِجُ ثُمَّ احْتَلِبُوا مَلاقِعَ الْقَعْبِ دَماً عَبِيطاً وَ ذُعافاً مُبِيداً، هنالك يَخسِرُ المُبْطِلُونَ و يَعْرِفُ الْبَطَّالُون غِبَّ ما أسَّسَ الْأوّلُونَ ثُمَّ طيبُوا عَنْ دُنْياكُمْ انْفُسَاً وَ اطمَأنّوا لِلْفِتْنَةِ جَأشَاً. وَ أبْشِروُا بِسَيْفٍ صارِمٍ، و سَطْوِةٍ مُعْتَدٍ غاشِمٍ وَ هَرَجٍ شامِلٍ، وَ اسْتَبْدادٍ مِنَ الظَّالِمينَ: يَدَعُ فيئكُمْ زَهِيْداً وَ جَمْعَكُمْ حَصِيداً. فَيا حَسْرَةً لَكُمْ وَ أنَّى بِكُمْ! وَ قَدْ عَمِيَتْ عَلَيْكُم «أَنُلْزِمُكُمُوها وَأَنْتُمْ لَها كارِهُونَ». راستى چه چيز باعث شد كه با ابوالحسن اين چنين دشمنى و خصومت كنند؟ به خدا سوگند! ناخشنودى آنان. به دليل قاطعيت شمشير او، و بى اعتنايى وى به مرگ و قدم هاى استوار و ضربه هاى سخت و عبرت آموز و خشم و غضب او در راه خداست. بهخدا سوگند! اگر او را در جايگاه خلافت قرار مى دادند، و از قبول حجت روشن سر باز نمى زدند، آنان را به راه راست وا مى داشت، و چنان آنان را آرام و نرم در اين راه مى راند كه كوچك ترين آسيبى از راه بر آنان نمى رسيد، و از گام نهادن در اين راه، خسته و ملول نمى شدند. آرى، على آنان را بر چشمه سارى از حقيقت وارد مى كرد كه از آب گوارا و شيرين حقيقت با ظرف هاى پر سيراب مى شدند و اجازه نمى داد آب را گل آلود كنند و باطن آنان را از اين آب حيات پر مى كرد و در پنهان و آشكار آنان را اندرز مى داد. و از زينت دنيا بهره زيادى نبرد و از روزى دنيا به جز رفع عطش و سيرى عايله بهره نجست. و در چنين خلافتى زاهد واقعى از دنياپرست و راستگو از دروغگو شناخته مى شد. ... اما سوگند به جانم! زمان، آبستن حوادثى است كه به زودى نتيجه آن را خواهيد ديد، سپس ظرف هاى خونِ تازه و سمِ كشنده را خواهيد نوشيد، آن هنگام است كه خسرانِ باطلگرايان، و چهره دروغگويان در پى آنچه پيشينيان اساس آن را نهادند ظاهر مى شود، و شما هم براى دنياى خودتان به اين كار راضى شديد و با آرامش، دل به اين فتنه داديد. شما را به شمشير برنده و حمله تجاوزگرانه و ستمگرانه، و آشوب فراگير و انحصار طلبىِ ظالمان بشارت مى دهم، كه سهم اندكى از ماليات به شما داده، و شما را دسته دسته درو خواهند كرد. پس در آن هنگام بر شماست پشيمانى و حسرت! ولى ديگر فرصت، سپرى و افقها تاريك شده است. «آيا شما را به هدايت واداريم، در حالى كه شما از پذيرش آن، كراهت داريد؟» (حكمت فاطمى،تلخيص شرح خطبه حضرت زهرا عليهاالسلام، ص: 351 - 357) اگر ما برویم با دشمن دست بدهیم و لبخند بزنیم ابتدا به ظاهر شیرین است اما بعدش هزاران سختی دارد که هیچکدام باعث رشد انسان نخواهد بود. کسانی که امام حسین را برای مال دنیا به شهادت رساندند عاقبتشان چه شد؟ سید بن طاووس در بخش آخر کتاب لهوف آورده است هیچ کدامشان عاقبت به خیر نشدند، هر کس ذره ای از این وسایل را برد مصیبت دید، شتر امام را ذبح کردند اما گوشت آن در هیچ دیگی پخته نشد.. این بلاها چه خاصیتی داشت؟ اما اگر کنار امام حسین بودند کمی سختی تحمل میکردند و بعد از آن راحتی تا ابد و عاقبت بخیری بود. در همه صحنه های زندگی همین طور است ، تحصیل،ازدواج، معنویت و..، یک سری سختی های حساب شده دارد و بعد راحتی طولانی مدت. 🔔 @Aminikhaah_media
💠 🔷 جلسه سوم 🔶 بخش سوم 🔷 امیرالمومنین در خطبه متقین (خطبه 193 نهج البلاغه) می فرمایند: صَبَرُوا أَيَّاماً قَصِيرَةً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِيلَةً تِجَارَةٌ مُرْبِحَةٌ يَسَّرَهَا لَهُمْ رَبُّهُم ؛ ایامی اندکی را صبر کردند که به دنبالش راحتی طولانی مدتی آمد که خدا برایشان فراهم کرده بود. مثل خرید کفش می ماند ، بعد از چند روز تنگی جا باز می کند، در مسیر معنوی نیز کمی که صبر کنیم جا باز می کند! قرآن کریم می فرماید: إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا: همانا همراه سختی آسانی است (شرح/6)، این یعنی همین الان که سختی است آسانی هم هست. 📍 روزه جزو سخت ترین اعمال عبادی است اما خدای متعال در قرآن درباره روزه می فرماید: يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْر ؛ خدا برای شما آسانی میخواهد و سختی نمی خواهد. (بقره/185) همچنین می فرماید که چند روز معدود است : أَيَّاماً مَعْدُودات (بقره/184) این همان سختی اندکی است که باید ابتدا تحمل کرد تا ظرفیت پیدا کرد و به کمالات بعدش رسید، هنگام دادن رزق ویژه و کمالات به ظرفیت نگاه می کنند، همین سختی هاست که ظرفیت می سازد. شیعیان کسانی هستند که اگر در یک لحظه نعمتی به آن ها داده شود و در همان لحظه هم گرفته شود، هیچ فرقی برایشان نخواهد کرد ؛ این به آن خاطر است که آن ها ظرفیت را درون شان ایجاد کرده اند، یک توپ و یا حتی اگر یک کشتی در اقیانوس بیفتد چقدر می تواند تلاطم ایجاد کند؟! حضرت امام ره می فرمود اگر تمام مردم دنیا درود بر من بفرستند یا تمامشان مرا نفرین کنند تفاوتی برای من ندارد! این ها همان ظرفیت هاست. راه رسیدن به راحتی چیست؟ "باید بزرگ شد". یکی از راه های بزرگ شدن چیست؟ عمل به وظیفه و کاری که از من خواسته اند. مثل سجده ای که خدا برای آدم خواست اما ابلیس سرپیچی کرد و با سابقه ی عبادتی که داشت باعث رانده شدنش از درگاه الهی شد. امام صادق در روایتی در این باب می فرماید: أُمِرَ إِبْلِيسُ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَقَالَ يَا رَبِّ وَ عِزَّتِكَ إِنْ أَعْفَيْتَنِي مِنَ السُّجُودِ لآِدَمَ لَأَعْبُدَنَّكَ عِبَادَةً مَا عَبَدَكَ أَحَدٌ قَطُّ مِثْلَهَا قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ ؛ ابلیس به سجده بر آدم امر شد اما گفت پروردگارا به عزتت سوگند اگر مرا از سجده به آدم معاف داری طوری تو را عبادت می کنم که کسی تا به حال عبادت نکرده باشد، اما خدا جل جلاله فرمود من دوست دارم آنطور که میخواهم عبادت شوم. (بحارالانوار، ج2، ص262) هر کسی می بایست نقطه ضعف خود را و آن چیزی را که می داند خدا با آن کار دارد در درون خودش بیابد و به آن توجه داشته باشد و رویش کار کند، نه یک دفعه بلکه کم کم باید مشغولش شود، اگر بخواهد یک دفعه به نتیجه برسد ، اگر موفق شود دچار غرور می شود و اگر شکست بخورد سقوط می کند؛ اولش سختی هایی دارد که اگر آن را تحمل کرد ، بعد از آن آسایش و راحتی است. چرا انسان ها اینقدر ناآرام اند؟ چون به همه چیز می پردازند و دغدغه ی همه چیز را دارند اما وظیفه اصلی خودشان را نادیده گرفته اند. چه کار کنیم آرام شویم؟ پاسخ همان است، باید درگیر وظیفه اصلی خودمان شویم، آن موقع آرام میشویم و همه چیز هماهنگ می شود : وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً ؛ و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند كار را بر او آسان مى سازد. (طلاق/4) باید دغدغه هایمان را طبقه بندی کنیم که بیهوده انرژی ذهنمان از دست نرود. اصلا بعضی مسائل ارزش ندارد که فکر و ذهن ما را به خود مشغول سازد، خدای متعال در حدیثی قدسی می فرماید: مگر من عبادت فردا را از تو خواسته ام که تو روزی فردا را از من می خواهی؟! يَابنَ آدَمَ، لاتُطالِبني بِرِزقِ غَدٍ كَما لا اطالِبُكَ بِعَمَلِ غَد. (المواعظ العددية، ج3، ص: 27) درگیر کارهای خودمان باشیم نه کارهای خدا! 🔔 @Aminikhaah_Media