بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
🌹السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ🌹 بیاییم هر چند مختصر ، نگاهی به سیره رفتاری فاطمه زهرا س داشته باشیم 👇
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۱
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۲
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۳
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۴
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۵
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۶
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۷
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۸
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۹
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۱۰
کانال دوستِ امین
@Aminsfriend10000
دوستِ امین
دو نفر از اعضای کانال ، پیش قدم شدند ... شما هم می توانید در این امر فرهنگی سهیم باشید . آی دی نویسن
بحمدالله با کمک خیرین محترم ۷۲ جلد کتاب دوست امین چاپ و ان شاءالله بین زائران عتبات عالیات پخش خواهد شد .
خداوند از بانیان خیر به نحو احسن قبول کند 🤲
👈 شما هم میتوانید یکی از بانیان خیر نذر فرهنگی باشید ... 👇
جهت مشارکت در این کار خداپسندانه به آی دی ادمین کانال و نویسنده کتاب دوست امین پیام بدهید👇
@Saminmt10000
کانال دوست امین👇
@Aminsfriend10000
⬛️ بسم الله الرحمن الرحیم ⬛️
السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س)
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
یکی از القاب حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) ، کریمه می باشد .
لقب : کریمه ( بخشنده و بزرگوار)
👈کریم در لغت :صفت »کریم بر وزن فعیل به معناى فاعل از ریشه کرم به معنای بخشنده جوانمرد« سخاوتمند« وبزرگوار« است. ( لغت نامه دهخدا، واژه »کریم« - فرهنگ ابجدی عربی- فارسی، ص ۷۲۶)
کرم بر شرافت ذاتى یک چیزی شرافت در خلقت از خالق ، دلالت میکند و کرم در خالق به گذشت ازگناه گناهکار گفته میشود. ( معجم اللغة، ج ۵ ، ص ۱۷۱)
همانگونه که ملاحظه گردید برای کرم در لغت دو معنا بیان شده :
۱-جود و بخشش ۲ -شخصیت و شرافت
ممکن است هر دو به یک معنا بازگشت کند «« زیرا یکی ازنشانه های شخصیت و شرافت انسان ، جودوبخشش او است .
👈کریم در اصطلاح : به کسی گویند که بدون منت نعمت بدهد .
خداوند درقرآن بیان داشته بخششی که درپی آن منت باشد بهایی ندارد. منت نهادن«بعد از انجام عملی درحق دیگرانَ از صفات رذیله و پست محسوب شده و قرآن ما را از این کار باز می دارد و میفرمایند: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ ... ای کسانی که ایمان آورده اید صدقات) کارهای خیرتان( را با منت گذاردن و اذیت کر دن دیگران باطل نکنید.( آیه ۲۶۴ بقره) .
⚫️ از جمله صفات نیکوی انسانها متخلق به صفات حسنه، کریم وبزرگوار بودن میباشد . یعنی بخل نداشتن وایثار در جهت رفع گرفتاری .
👈 در روایت از رسول رحمت پیامبر اکرم (ص) وارد شده که : قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلرِّجَالُ أَرْبَعَةٌ سَخِيٌّ وَ كَرِيمٌ وَ بَخِيلٌ وَ لَئِيمٌ فَالسَّخِيُّ اَلَّذِي يَأْكُلُ وَ يُعْطِي وَ اَلْكَرِيمُ اَلَّذِي لاَ يَأْكُلُ وَ يُعْطِي وَ اَلْبَخِيلُ اَلَّذِي يَأْكُلُ وَ لاَ يُعْطِي وَ اَللَّئِيمُ اَلَّذِي لاَ يَأْكُلُ وَ لاَ يُعْطِي ( بحار جلد ۶۸, ص ۳۵۶)
انسانها چهار گونه اند :
سخاوتمند ، کریم ، بخیل و لئیم :
👈 سخاوتمند کسی است که هم خودش میخورد و هم به دیگران می بخشد .قال علی (ع) : أشجع الناس أسخاهم : شجاع ترین مردم سخاوتمند ترین آن ها است . ( غررالحکم ص ۱۸۸)
👈 کریم کسی است که خودش نمی خورد ایثار می کند (وبه دیگران عطامی نماید) بخشش توأم با سهولت وبدون سختگیری ... خیلی بخشندگی می کند ودربخشش بخل ندارد.
👈 بخیل کسی است که خودش می خورد اما چیزی به دیگران نمی دهد .در حدیث دیگری نقل شده است: روزی حضرت علی (ع) مقدار قابل ملاحظه ای خرما برای کسی فرستاد. یکی از حاضران عرض کرد:به خداوند سوگند! آن شخص چیزی از شما مطالبه نکرده وکافی بودکه یک پنجم آن را برایش ارسال می کردید. امام علی فرمودند: خداوند افرادی مانند تو رادرمیان مؤمنان زیاد نکند! من بخشش می کنم، تو بخل می ورزی.( وسایل الشیعه، ج ۶ ،ص ۳۱۸)
👈 لئیم کسی است که نه خودمی خوردونه به دیگران می بخشد. طبق این روایت درجه شدید بخل، لئیم بودن است(بحار ألنوار ج ۶۸ ص ۳۵۸ )
⚫️ حال به بیان روایاتی ازامام علی(ع) پیرامون اثر خلق کریمانه می پردازیم :
👈 ُ امام علی (ع):کریم کسی است که بخشش او بر سؤال و تقاضا پیشی میگیرد .( غرر الحکم ح ۸۷۴۸ )
👈 ُ امام علی (ع) رابطه سخاوت از خویشاوندی بیشتراست.(- مصادر نهج البالغه ج ج۴ ص ۱۹۱)
برای این روایت دومعنا متصور است:
1 -تأثیری که کرم دارد بیشتر از تأثیر خویشاوندی است زیرا کرم جزء طبیعت شخص کریم است . ازاین رو بدون هیچ تکلفی آن را إعمال می کند ولی خویشاوندی گاه در حدی است که انسان را وادار به بخشش می کند .
۲-کرم و سخاوت سبب عطف توجه مردم به شخص کریم میشود و چه بسا اورا حتی بیش از برادر یا پدرومادر خود دوست می دارد.
با توجه به دومعنای متصور فوق شاید بتوان گفت: مراد روایت این است که: آن رابطه عاطفی که از کرم سرچشمه می گیرد گاه قوی تر از روابط عاطفی ای است که از خویشاوندی ناشی میشود.
👈در بین بانوان منتسب به رسول گرامی اسلام دو شخصیت گرانقدر به این لقب شهره هستند :
۱- حضرت فاطمه زهرا (س)
۲- حضرت فاطمه معصومه (س)
👈مرحوم ِ آیت الله سید محمود مرعشی نجفی پدر بزرگوار عالم تشیع آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره) که یکی ازنسب شناسان بزرگ شیعه می باشد، بسیار علاقه داشت که به هر طریقی که شده،محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره(س) را به دست آورده ویکبار هم که شده ازنزدیک قبربی بی دو عالم را زیارت کند؛ برای همین هم یک ختم مجربی ( ذکر و دعایی که بارها تجربه شده که جواب می دهد) را انتخاب کردو چهل شب در حرم امیراْلومنین(ع) بر آن ختم مداومت کرد تا شاید از طریقی او را از محل قبرشریف حضرت زهرای مرضیه(س)آگاه فرمایند.👇👇👇👇👇
شب چهلم که شد، بعد از انجام ختم و توسلات فراوان،مقداری استراحت کرد؛در عالم مکاشفه به محضر مقدس امیراْلومنین(ع) مشرف شد امیرا المومنین ع) به ایشان میفرمایند: سید محمود! چه می خواهی؟ایشان عرض می کند که آقا جان! می خواهم بدانم قبر حضرت فاطمه زهرا (س) کجاست؟می خواهم آن را ازنزدیک زیارت کنم امیراْلومنینع) می فرمایند: "علیک بکریمة أهل البیت" به سوی کریمه برو .آیت الله سید محمود مرعشی نجفی به خیال اینکه منظور امیرالمومنین (ع) از "کریمه اهل بیت (س) حضرت زهرا ( س) است، به حضرت عرض می کند: بله! قربانتان گردم! من هم این ختم را انجام دادم که محل قبرشریف آنحضرت را به طوردقیق بدانم وبه زیارتش مشرف شوم. دراینجا بودکه حضرت فرمودند:منظورما قبر حضرت معصومه در قم است؛ بعد اضافه فرمودند: به جهت مصالحی خداوند اراده فرموده که محل قبرشریف حضرت زهرا س)از همگان مخفی باشد؛لذاقبرحضرت فاطمه معصومه(س)را تجلیگاه قبر حضرت فاطمه زهرا (س) قرارداده است؛اگر قراربود قبر حضرت زهرا ( س) ظاهر باشد، هرجلال و جبروت و عظمتی که برای آن قبر شریف بود، خداوند متعال همان جلال و جبروت و عظمت را برای قبر فاطمه معصومه (س) قرارداده است.
آیت الله سید محمود مرعشی نجفی(ره) پس از این مکاشفه، تصمیم می گیرد که برای زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) رهسپارایران شود.
( کتاب کریمه اهل البیت ص ۴۳)
⚫️ اینک به مطلع کلام امشب باز گردیم ⚫️عرض کردیم از جمله القاب حضرت زهرا ( س) کریمه می باشد ... از جمله مصادیق ونمونه های انتساب حضرت به این لقب را با ذکر آیه ای از قرآن وروایت تفسیری آن می آوریم :
يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً،
إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا ( آیات ۸ و ۹ سوره انسان) و غذای خود( را با اینکه به آن علاقه و) نیاز دارند ، به»مسکین و یتیم و اسیر، می دهند . و می گویند: ما شمارا بخاطر خدا اطعام می کنیم،و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم .
👈 روایت تفسیری :
درتفسیرکشاف ازابن عباس نقل شده که امام حسن ع) وامام حسین( ع) بیمار شدند ورسول خدا ص) با جمعی ازصحاب از ایشان عیادت کرد ، مردم به علی ع گفتند:چه خوب است برای بهبودی فرزندانت ، نذری کنی، علی (ع) وفاطمه (س) و فضه کنیز ایشان نذر کردند که اگر کودکان بهبودی بیابند سه روز روزه بگیرند.بچه ها بهبودی یافتند واثری از کسالت در آنها نماند.بعد از بهبودی آنها، علی( ع ) سه من جو از شمعون خیبری قرض کرد،و فاطمه (س) یک من از آن جو را دستاس و سپس خمیرکرد و پنج قرص نان به عدد افراد خانواده پخت و سهم آنها را در برابرشان گذاشت تا با آن افطار کنند، در همین بین سائلی به نزدش ان آمد و به ایشان سلام کرد و گفت : سلام بر شما اهلبیت پیامبر ص من مسکینی ازمساکین مسلمین هستم مرا طعام دهید تا خدا به شما ازمائده های بهشتی طعام دهد، خاندان پیامبر سائل مسکین را بر خود مقدم شمرده وافطار خود را به او دادند و آن شب جز آب چیزی نخوردند و با شکم گرسنه دوباره نیت روزه کردند، هنگام افطار روز دوم طعام را نهادن تا افطارکنند، یتیمی بر در سرای ایشان بیامد و درخواست طعام نمود، آن شب هم یتیم را بر خود ترجیح دادند و دوباره با شکم گرسنه نیت روزه کردند، شب سوم اسیری آمد و در خواست طعام نمود، آنها باز هم او را بر خود مقدم کرده و طعام خودرابه او دادند، صبح روز چهارم علی ع دست حسنین ع را گرفت بافت رسولخدا (ص) آورد، پیامبر (ص) وقتی بچه ها را مشاهده کرد که چون جوجه ضعیف از شدت گرسنگی میلرزند، فرمود:چقدر بر من دشواراست که شمارا به چنین حالی ببینم ،آنگاه با ایشان به نزد حضرت فاطمه روانه شد و او را در محراب عبادت یافت
جبرئیل نازل شد و عرضه داشت :این سوره را بگیر، خداتو را بخاطر داشتن چنین اهل بیتی تهنیت می گوید وآنوقت این سوره راقرائت کرد.پس دراین آیه شریفه وآیات بعدی، به این ماجرا پرداخته شده ومی فرماید: آن ابراروبندگان خاص خدا به نذرو عهد شرعی که با خدای خودبسته اندوفامی کنند وازروزقیامت که شدت عذابش گسترش یافته و شداید واحوال آن به نهایت رسیده،هراسانند وبه همین جهت باوجود اشتیاق و اشتهاء زیاد به طعام و شدت احتیاجی که به آن دارند باز هم آن را به مسکین (فقیرشدیدا تنگدست) و سائل و یتیم فردی که قبل ازبلوغ پدرش را از دست داده باشد( و اسیر)اسیر یا برده ای که از راه جنگ بدست آمده(می بخشند ، وآنهارا بر خودترجیح می دهند.شاید مطابق قول بعضی ضمیردر(علی حبه )به خدای سبحان بازگردد، که دراین صورت معنا این است که آنها به خاطر محبتی که به خدا دارند، غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر می خورانند، به همین جهت انتظار ثواب از خداوند، اما آیه بعدی این احتمال را ازبین می برد، چون به همین مطلب تصریح کرده است واحتیاجی به تکرارنیست. (- تفسیر المیزان ذیل آیه فوق -تذکره سبط بن جوزی ص ۳۱۳-۳۱۵ ) .
⚫️درس امشب ما در زیر بیرق عزای فاطمیه ⚫️
از خدای متعال بخواهیم و تلاش کنیم تا همانند انسانهای کریم از وسعت نظری کریمانه برخوردار شده و در لحظه لحظه زندگیمان با تأسی از خانم صدیقه طاهره ( س )بتوانیم قدمی هرچند ناچیز در دستگیری کریمانه و بدون منت ورفع مشکلات خانواده ، دوست ، آشنا و در نهایت جامعه، برداریم .
⚫️⚫️⚫️
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۵
@Aminsfriend10000
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا بنت رسول اللهس
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
موضوع : فضیلت علم و مصداق آن در وجود نازنین حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا (س)
👈یکی ازالقاب حضرت زهرا (س) : عالمه( زن دانشمند ) می باشد
👈معنای علم :
معنای اصلی و متبادر به ذهن از کلمه علم ،دانستن می باشد و در ست در مقابل جهل به معنای نادانی است ، در قرآن نیز به این معنا اشاره شده شده است ،هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ آیا کسانی که می دانند باکسانی که نمیدانند یکی هستند؟ ( زمر آیه ۹)
خلقت انسان با علم همراه بوده است . بعد از خلقت انسان خداوند علم را به او آموخت . به چند نمونه زیر توجه نمایید:
👈ًالف : اساسا دانستن را به وی آموخت( خداوند رحمن انسان را آفرید و بیان را به وی تعلیم داد ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ . عَلَّمَهُ الْبَيَانَ .( الرحمن ۳ و ۴) ، و یا در آیه ای دیگر اشاره می شود به اینکه خداوند ابتدای خلقت آدم ( ع) أسماء را به اوتعلیم داد ..سپس علم اسماء [علم اسرار ِدقیق آفرینش ونامگذاری موجودات ] را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت وفرمود: »اگر راست می گویید ، اسامی اینهارا به من خبر دهید!وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِی بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ (بقره ۳۱)
👈ب : علم ودانش دارای چنان جایگاه والایی است که پیامبر اولوالعظمی مثل موسی (ع) سختیهای یک سفر سخت را به جان می خرد تا با همراهی خضر نبی ، به کسب علم و دانش برسد.(سوره کهف ۶۵ تا ۷۶)
👈ج : در ابتدای بعثت پیامبر (ص) نیز خداوند اولین چیزی که به او آموخت علم و دانش بود ...بخوان به نام پروردگارت که آفرید ، انسان را از خون بسته اى خلق کرد! بخوانکه پروردگارت ( از همه) بزرگوارتر است. همان کسی که به وسیله قلم تعلیم نمود.وبه انسان آنچه را نمی دانست یاد داد..اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ،خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ،اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ،الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ،عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥﴾ (علق۱تا۵).
👈د: خداوند متعال می فرماید: . به یقین ،گروه بسیاری از جن وانس را برای دوزخ آفریدیم آنها دلها ( عقل ها ) یی دارند که با آن اندیشه نمی کنند ، و ( نمی فهمند و چشمانی که با آن نمی
بینند وگوشهایی که با آن نمیشنوند آنها همچون چهارپایانند بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند ) چرا که باداشتن همه گونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ( اعراف ۱۷۹)
و یا در جایی دیگر می فرماید: بدترین جنبندگان نزد خدا ، افراد کر و لالی هستند که اندیشه نمیکنند .إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ ( انفال ۲۲)
👈 درروایت نبوی (ص) وارد شده که : قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَلاَ وَ إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ اَلْعِلْمِ طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است . خداوند جويندگان دانش را دوست دارد .(کافی ج ۱ ص۳۰).
دقت شود :
👈علم با با یادگیری زیاد به دست نمی آید بلکه علم نور است و توأم با تزکیه نفس ارزش به دست می آید ... لَيْسَ اَلْعِلْمُ بِكَثْرَةِ اَلتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ يَقَعُ فِي قَلْبِ مَنْ يُرِيدُ اَللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ... دانش با یادگیری زیاد به دست نمی آید ، چرا که همانا علم نوری است که خدا در قلب هر کس که هدایتش را بخواهد قرار می دهد. (حدیث عنوان بصری).
👈لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ خداوند برمؤمنان منت نهاد هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن،درگمراهی آشکاری بودند (آل عمران ۱۶۴).
👈 هُوَ الَّذِى بَعَثَ فِى الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُواْ عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیِهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلاَلٍ مُّبِینٍ
او کسی استکه درمیان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها میخواند و آنها را تزکیه میکند و به آنان کتاب و حکمت می آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند. (سوره جمعه ۲)
⚫️ اینک به آغاز سخن برگردیم ، یکی از القاب خانم صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) عالمه ( زن دانشمند) می باشد .
مصادیق عالمه بودن حضرت زهرا(س) در روایات
👈الف : پیامبر(ص) فرمودند :خدای متعال علی (ع) و همسر وفرزندانش را حجت مردم قرارداده و آنان دروازههای علم وآگاهی درمیان امت من هستند . هر کس به آنان تمسک نماید به راه راست هدایت یافته است(عوالم ج ۱۱ص۷۸)
👈ب : روزی پیامبر (ص) به یارانش رو کرد فرمود: ما خیرللنساء؟ چه چیز برای زنان از همه چیز بهتر است؟ یاران ندانستند در جواب چه بگویند .... علی (ع) نزد فاطمه (س) آمد و ... حضرت فرمودند : خیر لهن أن لا یرین الرجال و ال یرونهن ) نه آنان مرد بیگانه راببینند و نه مرد بیگانه آنان را ( ، علی )علیه السلام ( بازگشت و این پاسخ را به پیغمبر اکرم عرض کرد. پیامبر فرمود: »من علمک هذا؛ چه کس ی این پاسخ را به تو آموخت؟« عرض کرد: فاطمه(س) فرمود: »انها بضعةمنی؛ او پاره وجود من است( اصول کافی ج ۱ ص ۴۵۸) .
این حدیث نشان میدهد که امیرمؤمنان (س) با آن مقام عظیمی که در علوم و دانش داشت که دوست و دشمن همه به آن معترفند و باب مدینه علم پیغمبر اکرم ( ص) بود گاهی از محضر همسرش فاطمه(س) استفاده علمی میکرد. این سخن پیغمبر (ص) که بعد از بیان احاطه علمی فاطمه(س) میگوید: او پارهای از وجود من است« بیانگر این واقعیت است که منظور از بضعة تنها پاره تن و جسم نیست، که بسیاری در تفسیر حدیث گفته اند، بلکه فاطمه پاره ای از روح پیامبر ( و علم و دانش و اخلاق و ایمان و فضیلت او نیز بود، و پرتوی از آن خورشید و شعله ای از آن مشکات محسوب میشد)
مرحوم آيت الله سيد محمدباقر مجتهد سيستاني (ره) پدر آيت الله سيد علي سيستاني تصميم مي گیرد براي تشرف به محضر امام زمان (عج) چهل جمعه درمساجد شهر مشهد زيارت عاشورا بخواند. در يکي از جمعه هاي آخر، نوري را از خانه اي نزديک به مسجد مشاهده مي کند. به سوي خانه مي رود مي بيند حضرت ولي عصر امام زمان(ع )دريکي از اتاق هاي آن خانه تشريف دارند و در ميان اتاق جنازه اي قرار دارد که پارچه اي سفيد روي آن کشيده شده است. ايشان مي گويد هنگامي که وارد شدن اشک مي ريختم سلام کردم، حضرت به من فرمود: »چرا اينگونه بدنبال من مي گردي واين رنج ها را متحمل مي شوي؟! مثل اين باشيد- اشاره به آن جنازه کردند- تا من بدنبال شما بيايم... بعد فرمودند: »اين بانويي است که در دوره کشف حجاب-در زمان رضا خان پهلوي- هفت سال از خانه بیرون نيامد تا چشم نامحرم به او نيفتد. ( علم و دانش به کثرت درس خواندن و مدرک روی مدرک جمع کردن نیست ، بلکه چنانکه در مطلع کلام گفته شد علم نور است ، چه بسا یک فرد معمولی از این نور بهره مند بوده و صد ها اهل درس و بحث بی بهره باشند . مثل معرفت این خانم نسبت به حفظ حجاب .شیفتگان حضرت مهدی(عج)ج ۳ ص ۱۵)
👈ج: امام حسن عسکری ع فرمودند: زنی خدمت حضرت فاطمه ع آمد وگفت: مادر ناتوانی دارم که در امر نماز به مسئله مشکلی برخورد کرده و مرا خدمت شما فرستاده است که سؤال کنم، و مسئله را مطرح نمو د.حضرت فاطمه س جواب آن مسئله را داد. آن زن سؤال دوم و سوم را کرد و سپس تا ده مسئله از حضرت پرسید و حضرت ع همه را پاسخ داد. سپس آن زن از کثرت سؤال خجالت کشید و عرضکرد: ای دختر رسولخدا، دیگر مزاحم نمی شوم،خسته شدید، حضرت فاطمه س فرمود: خجالت نکش! هر سؤالی داری بگو تاجواب دهم. من از سؤالت تو خسته نمی شوم و باکمال میل جواب می دهم. اگر کسی اجیر شودکه بار سنگینی را بر بام حمل کند و در ازای آن،مبلغ صد هزار دینار اجرت بگیرد، آیا از حمل بار خسته می شود؟زن پاسخ داد: نه. حضرت فرمود: خدا در برابر هر مسئله آن قدر به من ثواب می دهد که بیشتر است از اینکه بین زمین و آسمان پر از مروارید باشد. باوجود این، آیا از جواب دادن مسئله خسته می شوم ( بحار ج ۲۲ ص۳۱)
⚫️ این شب ها با خود عهد ببندیم با تأسی از صدیقه طاهره ، به دنبال کسب علم و دانش بوده و از آن در جهت پیدا کردن راه درست از نادرست و رفع شبهات از جامعه بهره بگیریم ... .
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۶
@Aminsfriend10000
بسم الله الرحمن الرحیم
🏴السلام علیک یا فاطمه الزهرا س 🏴
👈 خداوند متعال در قرآن میفرماید :👇
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا (۳۶نساء)
و خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد و به بستگان و يتيمان و بينوايان و همسايهى نزديك و همسايهى دور و يار همنشين و در راه مانده و زيردستان و بردگانتان (نيز نيكى كنيد.)همانا خداوند، هر كه را متكبّر و فخرفروش باشد، دوست نمىدارد.
👈 اين آيه، از حقّ خدا «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ» تا حقّ بردگان «مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ» را بيان كرده و اين نشانهى جامعيّت اسلام است.✅
👈 نکته محور بحث این جلسه :👇
عبارت «الْجارِ ذِي الْقُرْبى وَ الْجارِ الْجُنُبِ» در آیه فوق شامل همسايهى فاميل و غير فاميل، هم عقيده و غير هم عقيده نيز مىشود...
«الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ»، نیز شامل رفقاى دائمى يا موقّت، رفقاى سفر، يا آنان كه به اميد نفعى سراغ انسان مىآيند مىشود ...
👈 چند روایت در باب آداب همسایه داری👇
👈 ۱- پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
«حُرْمَهُ الْجارِ عَلَى الْإنسانِ کَحُرْمَهِ أُمِّه؛ احترام همسایه، مانند احترام مادر، بر انسان لازم است . (بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۱۵۴ )
👈 ۲- پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
«حق همسایه آن است که اگر بیماری به وی روی آورد، عیادتش نمایی و اگر مرگش فرا رسید، در تشییع جنازه او شرکت کنی و اگر از تو قرض خواست، از پرداخت آن امتناع نکنی و اگر شادمانی در زندگی اش رخ داد، بر او تبریک گویی و در مصائب و ناگواری ها و در ناراحتی های او شریک باشی و بنای خویش را از کلبه وی فراتر نبرده و او را از نسیم هوا محروم نکنی.»( نهج الفصاحه، ص ۲۹۱ )
👈 ۳- در روایت دیگری، از پیامبر اسلام ص آمده:
«چون میوه ای خریدی، مقداری به همسایه ات هدیه دهی و اگر نمی خواهی این کار را کنی، آن میوه را پنهانی به منزل ببر و فرزندت را همراه میوه (در حال خوردن میوه) بیرون خانه نفرست که فرزند او آزرده شود. و بوی غذایت او را آزرده نکند (از این که نمی تواند آن غذا را فراهم سازد، ناراحت نشود.) مگر این که مقداری برایش بفرستی.»( اصول کافی، ج ۲، ص ۶۶۶ )
👈 ۴- امام سجاد ع در رساله حقوق میفرمایند :
أمّـا حـقُّ جارِكَ فحِفْظُهُ غائبا ، و إكْرامُهُ شاهِدا ، و نُصْرَتُهُ إذا كانَ مَظلوما ، و لا تَتَّبِـعُ لَهُ عَورَةً ، فإنْ عَلِمتَ علَيهِ سُوءا سَتَرْتَهُ علَيهِ ، و إنْ عَلِمتَ أنَّهُ يَقْبَلُ نَصيحَتَكَ نَصَحتَهُ فيما بَينَكَ و بَينَهُ ، و لا تُسْلِمُـهُ عِند شَديدةٍ ، و تُقِيلُ عَثْرَتَهُ ، و تَغْفِـرُ ذَنْبَـهُ ، و تُعاشِـرُهُ مُعاشَـرَةً كَريمَـةً .(الخصال : ج ۱ص۵۶۹ )
اما حق همسايه ات اين است كه در غياب او آبرويش را حفظ كنى و در حضورش او را احترام نهى. اگر به او ستمى شد ياريش رسانى، دنبال عيبهايش نباشى، اگر بدى از او ديدى بپوشانى، اگر بدانى كه پند و اندرز تو را مى پذيرد او را در نهان نصيحت كنى، در سختيها رهايش نكنى، از لغزشش درگذرى، خطايش را ببخشى و با او بزرگوارانه معاشرت كنى.
👈 ۵- عَنِ اِ بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى فَاطِمَهَ(ع) فَقَالَ: یَا اِبْنَةَ رَسُولِ اَللَّهِ، هَلْ تَرَکَ رَسُولُ اَللَّهِ(ص) عِنْدَکَ شَیْئاً: تُطْرِفِینِیهِ . فَقَالَتْ: یَا جَارِیَه، هَاتِ تِلْکَ اَلْحَرِیرَةَ. فَطَلَبَتْهَا فَلَمْ تَجِدْهَا، فَقَالَتْ: وَیْحَکِ اُطْلُبِیهَا، فَإِنَّهَا تَعْدِلُ عِنْدِی حَسَناً وَ حُسَیْناً. فَطَلَبَتْهَا فَإِذَا هِیَ قَدْ قَمَمَتْهَا فِی قُمَامَتِهَا، فَإِذَا فِیهَا: قَالَ مُحَمَّدٌ اَ لنَّبِیُّ (ص)لَیْسَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَمْ یَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ ، وَ مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَلاَ یُؤْذِی جَارَهُ، وَ مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَلْیَقُلْ خَیْراً أَوْ یَسْکُتْ. إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلْخَیِّرَ اَلْحَلِیمَ اَلْمُتَعَفِّفَ، وَ یُبْغِضُ اَلْفَاحِشَ اَلضَّنِینَ اَلسَّئَّالَ اَلْمُلْحِفَ. إِنَّ اَلْحَیَاءَ مِنَ اَلْإِیمَانِ وَ اَلْإِیمَانُ فِی اَلْجَنَّةِ، وَ إِنَّ اَلْفُحْشَ مِنَ اَلْبَذَاءِ، وَ اَلْبَذَاءُ فِی اَلنَّارِ ( طبرى آملى(صغير)، محمد بن جرير، دلائل الإمامة – قم، چاپ: اول.ص۱)
ابن مسعود مي گويد: (پس از رحلت رسول الله ص) شخصی نزد حضرت فاطمه عليها السلام آمد و گفت: ای دختر رسول خدا، آيا چيزی از پيامبر نزد شماست که به من تحفه دهيد؟
حضرت فرمود: ای کنيز، آن نگاشته بر حرير را بياور. کنيز به دنبال نگاشته رفت ولی آن را نيافت. حضرت زهرا فرمود: شگفتا از تو! بگرد پيدايش کن؛ چون آن یادداشت، براي من ارزشی معادل حسن و حسين دارد.
کنیز مجددا جستجو کرد تا آن را یافت. او بر اثر مرتب کردن اشیای خانه آن نوشته را در بین اشیایی گذاشته بود. در آن نوشته آمده بود:
از مؤمنان نیست آن کسی که همسایهاش از آزار او در امان نیست و کسی که ایمان به خدا و روز جزا دارد، به همسایهاش آسیب نمیرساند و کسی که به خدا و روز قیامت اعتقاد دارد، سخن نیک میگوید و یا سکوت میکند، خداوند، انسان خیرخواه، بردبار و پاکدامن را دوست دارد و انسان بد زبان و کینه توز و بسیار درخواست کننده [کسی که بسیار گدایی میکند] را دشمن دارد، بدانکه حیاء، از ایمان است، و ایمان موجب ورود به بهشت میشود، و ناسزاگویی از بی شرمی است و بیشرمی موجب ورود به آتش دوزخ است.
نکته : دو احتمال در شرح این حدیث👇
الف :با توجه به اینکه بعد از پیامبر ص ، خلیفه ی مسلمین دستور به از بین بردن روایات نبوی دادند ، شاید حضرت زهرا س با این تمثیل زیبا ( ارزش روایت نبوی به اندازه حسنین ع ) در صدد مقابله با این عمل و دستور قبیح خلیفه بودند .
ب : در صدد بیان اهمیت آداب همسایه داری بودند ... ( در واقع برنامه اسلام برای رسیدن به کمال بندگی هم آداب فردی است هم اجتماعی و ...)
👈 ۶- امام حسن ع میفرمایند :
رَأَيْتُ أُمِّی فَاطِمَةَ ع قَامَتْ فِی مِحْرَابِهَا لَيْلَةَ جُمُعَتِهَا فَلَمْ تَزَلْ رَاكِعَةً سَاجِدَةً حَتَّى اتَّضَحَ عَمُودُ الصُّبْحِ وَ سَمِعْتُهَا تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ تُسَمِّيهِمْ وَ تُكْثِرُ الدُّعَاءَ لَهُمْ وَ لَا تَدْعُو لِنَفْسِهَا بِشَيْءٍ فَقُلْتُ لَهَا يَا أُمَّاهْ لِمَ لَا تَدْعِينَ لِنَفْسِكِ كَمَا تَدْعِينَ لِغَيْرِكِ فَقَالَتْ يَا بُنَيَّ الْجَارَ ثُمَّ الدَّارَ»،
ترجمه :
مادرم فاطمه را در شب جمعه ای دیدم كه در محرابش ایستاده بود و پیوسته درض حال ركوع و سجده بود تا اینكه روشنایی صبح نمایان شد و از او شنیدم كه برای مردان و زنان مومن دعا می كرد و با اسم آنان را نام می برد و برایشان زیاد دعا می كرد ولی برای خویش چیزی نمی خواست پس به او گفتم: مادرم چرا آنگونه كه برای دیگران دعا می كنی برای خود دعا نمی كنی؟ و او گفت پسرم اول همسایه بعد خانه.(دیگران مقدم ترند ) [ بحارالانوار ج ۴۳ ص ۸۴ ].
👇👇👇👇👇👇👇👇
👈درس امشب ما در الگو پذیری از سیره رفتاری ریحانه النبی فاطمه زهرا س : 👇
حرمت همسایه را نگه داریم و در معاشرت با همسایگان ، از عملی که سبب مشقت ، آزار و اذیت همسایه میشود ، اجتناب کنیم ، همواره خیرخواه او باشیم و از احوال ایشان غافل نباشیم... ✅
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۷
@Aminsfriend10000
از ما که گذشت ، همسری را دیگر
در کوچه به پیش چشم شوهر نزنید
😥😥😭
@Aminsfriend10000
بسم الله الرحمن الرحیم
🏴 السلام علیک یا فاطمه الزهرا س🏴
👈 وقف سنتی حسنه👇
👈 از جمله اخلاق حسنه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا س که جا دارد الگوی رفتاری زندگی ما باشد ، اهتمام به مسئله وقف می باشد .✅
گر چه به صراحت در قرآن از واژه وقف سخن به میان نیامده ، اما خداوند با عنایت به واژه های دیگر اهتمام به این مهم را به ما رسانده ، مثلا : واژه های
بر : لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّي تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ( آل عمران آیه ۹۲ ) هرگز به نیكى دست نمى یابید، مگر آنكه از آنچه دوست دارید ، ( در راه خدا ) انفاق كنید و بدانید هر چه را انفاق كنید، قطعاً خداوند به آن آگاه است.
👈 باقیات و صالحات : الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا ( کهف ۴۶) مال و فرزند، زینت زندگی دنیاست؛ و باقیات صالحات [= ارزشهای پایدار و شایسته] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و امیدبخشتر است .
👇👇👇👇👇👇
ولی در روایات از آن به صدقه جاریه تعبیر گردیده است .
👈 عن رسول الله ص قال : «إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلّا عن ثلاث : ولد صالح يدعو له ، وعلم ينتفع به ، وصدقة جارية ( وسائل ج ۱۹ ص ۱۷۱ )
هرگاه فرزند آدم بمیرد، پرونده اعمال او بسته میشود، مگر در سه چیز (که پس از مرگ نیز ادامه دارد و آثار آن به او میرسد) : فرزند صالحی که برای او دعا میکند، علمی که دیگران از آن نفع میبرند و صدقه جاریه.
صدقه جاریه به معنای صدقه پیوسته و مستمر می باشد.
در رساله های عملیه نیز ، مراجع عظام تقلید احکام خاصی را برای وقف ، به مستفاد آیات و روایات بیان کرده اند .
عمل به سنت زیبای وقف ، سیره پیامبر و ائمه معصومین ع بوده است .👇
⬅️ حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا س هم از این قاعده مستثنی نبوده و در این مجال به دو مورد از وصایای حضرت ، اشاره می کنیم .⬇️
👈 الف : حیطان سبعه :👇
حیطان سبعه، باغهای هفت گانهای بود كه اطراف آن دیوار كشیده شده بود. بنا به روایتی، حضرت فاطمه علیهاالسلام وصیت كرده بود تا این باغها وقف امور خیریه شود. امام باقر علیه السلام فرمود : مادرم فاطمه این وصیت را انجام داد و پدرم علی بن ابیطالب آن را نوشت و برای همیشه باقی ماند.( فروع كافی، شیخ كلینی، ج۷، ص۴۸).✅
👈 ب : أمُّ العیال👇
ام العیال از دیگر موقوفات فاطمه زهرا علیهاالسلام است كه بیست هزار نخل داشت و نیز میوههایی چون لیمو و پرتقال و... در آن كشت میشد. فاطمه اطهر آن را نیز وقف فقرا و سادات كرد كه در كتابهای عامه و خاصه چنین آمده است:
حضرت فاطمه برای آن هم وصیتنامه خاصی نوشت؛ زیرا این منطقه از اهمیت والایی برخوردار بود. امّ العیال امروز هم دارای چشمههای پر آب و سرشار است و از مناطق سرسبز و ییلاقی به شمار میرود.( ام العیال: چشمه ای است که به برکت آن روستایی بزرگ در کنارش ساخته شده، این روستا در نزدیکی قلعه های «آرة » که بین راه مکه و مدینه است واقع شده، در آن روزگار بیش از 20000 نخل خرما داشته است و امروز هم در آنجا میوه های مختلف مانند لیمو، انگور، موز به عمل می آید، ام العیال در یکصد و هفتاد کیلومتری مدینه منوره و پنجاه و شش کیلومتری شرق «سقیا» قرار دارد)
( معجم معالم الحجاز، عاتق بن غیث البلادی، ج۶، ص ۱۹۴) .✅
✅ پس ، پسندیده این است که ما هم با الگو برداری از این سنت زیبای حسنه ، در وقف عمر ، مال ، علم و... کوشا باشیم.✅
#حضرت_زهرا_س_الگوی_برتر_شماره۸
@Aminsfriend10000