نگاه و لمس و پوشش در شرایط ضرورت و اضطراری
📖 مَسْأَلَةٌ فِقْهِیَّةٌ | یکشنبه ها
📝 حرام بودن نگاه و لمس، در مورارد اضطراری و ضرورت استثنا میشود. بنابراین، اگر فرد ناچار باشد مثلاً برای نجات دادن نامحرم از آتشسوزی یا غرق شدن، به بدن یا موی او نگاه کرده یا آن را لمس نماید، چنین نگاه و لمسی حرام نیست؛
البتّه، در نگاه و لمس لازم است فقط به مقدار ضرورت اکتفا شود، پس اگر ممکن است باید برای لمس بدن نامحرم از دستکش و مانند آن استفاده نماید.(برخی از احکام مراجعه به پزشک، در فصل«مسائل پزشکی» ذکر می شود.)
📓 رساله جامع _جلد ۴ _مساله۴۱
#احکام
● @soalvajavab
● @AmirGrali
قسمت زیادی از وقتشان را صرف مجالسی میکنند که در آن آبروی برادران دینیشان و یا مسلمانان دیگران را میبرند...
📝 شهید ثانی در بیان علت تالیف کتاب « کشف الریبه عن احکام الغیبه » می فرماید:
« هنگامی که دیدم اکثر کسانی که به علم و فضل و عدالت منتسب هستند در حالی که در خواندن نماز و گرفتن روزه و انجام عبادات دقت مینمایند و از بسیاری از محرمات مثل زنا ، نوشیدن شراب و دیگر گناهان پرهیز میکنند اما با این حال قسمت زیادی از وقتشان را صرف مجالسی میکنند که در آن آبروی برادران دینیشان و یا مسلمانان دیگران را میبرند در حالی که این کار را گناه نمیدانند و از مؤاخذۀ جبار سماوات و الارض نمیترسند.
و علتی که آنان را وادار به این کار میکند در حالی که معاصی دیگر را انجام نمیدهند، یا غفلت از حرمت آن و عذابهای الهی و یا مناقشۀ در آیات و روایات است بر خودم واجب دانستم که کتابی را بنویسم که در آن بعضی از روایات و آیات وارد شده در مورد غیبت گردآوری شده است و نام آن را «کشف الریبة عن احکام الغیبة»قرار دادم.
📓كشف الريبة شهيد الثانى جلد ۲ صفحه۲
#علماء_مراجع #شهید_ثانی #کتاب
أللَّھُـمَ بِحَقِّ أَوْلِیَائِكَ الْمُقَرَّبِینَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 قرائت مقطعی از مناجات شعبانیه توسط مقام معظم رهبری (حفظه الله)
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ فَقُلْتَ مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِی بِعَفْوِکَ
خدایا! گویی من با همه هستیام در برابرت ایستاده ام، درحالیکه حسن اعتمادم بر تو، بر وجودم سایه افکنده است، و آنچه را تو شایسته آنی بر من جاری کرده ای و مرا با عفوت پوشانده
#دعا #مناجات #رهبری #علماء_مراجع
أللَّھُـمَ بِحَقِّ أَوْلِیَائِكَ الْمُقَرَّبِینَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
سه چیزی که اثباتشان در حقیقت نفی آنان باشد...
📝 مولانا جعفر ابن محمد الصادق علیه السلام میفرمایند:
لَیْسَ شَیْ ءٌ إِثْبَاتُهُ حَقِیقَةُ نَفْیِهِ إِلَّا الْجَهْلُ وَ الدُّنْیَا وَ الْحِرْصُ فَالْکُلُّ مِنْهُمْ کَوَاحِدٍ وَ الْوَاحِدُ مِنْهُمْ کَالْکُلِّ
چیزی نیست که اثباتش در حقیقت نفی آن باشد، مگر جهل و دنیا و حرص که هر یکی از این سه جانشین همه و همه آن سه چیز جانشین یکی میباشد.
📓 بحار الأنوار جلد ۱، صفحه ۹۳
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
✍ بیان علامه مجلسی ذیل روایت:
● قوله علیه السلام إثباته :
أی عرفانه قال الفیروزآبادی أثبته عرفه حق المعرفة و ظاهر أن معرفة تلک الأمور کما هی مستلزمة لترکها و نفیها أو المعنی أن کل من أقر بثبوت تلک الأشیاء لا محالة ینفیها عن نفسه فالمراد بالدنیا حبها
● قوله علیه السلام فالکل کواحد :
لعل معناه أن هذه الخصال کخصلة واحدة لتشابه مبادیها و انبعاث بعضها عن بعض و تقوی بعضها ببعض کما لا یخفی
➖ ترجمه کلام علامه مجلسی:
● فرمایش حضرت«إثباته» :
یعنی شناختش، فیروزآبادی گوید: «اثبته» در لغت به معنای «عرّفه حقّ المعرفة» یعنی آماده و روشن است که شناخت نادانی، آن طوری که در واقع هست، مستلزم ترک آن نادانی و برطرف ساختن آن به طور کامل است. یا مراد امام علیه السّلام چنین است که هر کسی که به این بدیها اقرار کند، این کارهای بد را از خودش دور میکند، پس مراد از «دنیا»، دوستی آن است.
● فرمایش حضرت «فالکل کواحد» :
شاید معنای حدیث این باشد که تمام این اوصاف مانند یک صفت است، زیرا مبادی آنها با هم شبیه است و بعضی آنها از بعضی دیگر برانگیخته میشود و بعضی از آنها به سبب بعضی دیگر محافظت میشود و این مطلب بر کسی پوشیده نیست.
📓بحار الأنوار جلد ۱، صفحه ۹۳
#حدیث
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
منتظر بازگشت ما شد ...
📖 دَرْ مَحْضَرِ صَحِیفَه سَجَّادِیَّه|دوشنبه ها
📝 قَالَ مَوْلَانَا زَیْنُ الْعَابِدِینَ وَ سَیِّدُ السَّاجِدِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ ؛
ثُمَّ أَمَرَنَا لِيَخْتَبِرَ طَاعَتَنَا، وَ نَهَانَا لِيَبْتَلِىَ شُكْرَنَا، فَخَالَفْنَا عَنْ طَرِيقِ أَمْرِهِ، وَ رَكِبْنَا مُتُونَ زَجْرِهِ، فَلَمْ يَبْتَدِرْنَا بِعُقُوبَتِهِ، وَ لَمْ يُعَاجِلْنَا بِنِقْمَتِهِ، بَلْ تَأَنَّانَا بِرَحْمَتِهِ تَكَرُّما، وَ انْتَظَرَ مُرَاجَعَتَنَا بِرَأْفَتِهِ حِلْما
خداوند به ما فرمان داد تا طاعت ما را بيازمايد و نهى كرد ما را تا شكرگزارى ما آشكار گردد.اما ما مخالفت فرمان او كرديم و مناهى او را مرتكب شديم،اما او در كيفر ما شتاب نفرمود و در عقاب تعجيل نكرد، بلكه به رحمت و كرم با ما مدارا نمود و به حلم و راءفت مهلت داد تا سوى او باز گرديم.
📓 صحیفه سجادیه جامعه - دعای آن حضرت در ستایش پروردگار
#دعا #صحیفه_سجادیه
أللَّھُـمَ بِحَقِّ مَوْلَانَا مَوْلَانَا زَیْنُ الْعَابِدِینَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
خداوند را متهم نکنی...
📖 دَر مَحْضَرِ نَهْجِ الْبَلَاغَةِ | سه شنبه ها
📝 قَالَ أَمِیرُالْكَلَامِ ، أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام :
التَّوْحِيدُ أَلاَّ تَتَوَهَّمَهُ
وَالْعَدْلُ أَلاَّ تَتَّهِمَهُ
از آن حضرت درباره توحيد و عدل سؤال شد، امام عليه السلام فرمود:
توحيد آن است كه خدا را در وهم و انديشه نياورى.
و عدل آن است كه او را متهم نسازى(بدانيم در تقسيم نعمت هايش عدالت و حکمت را رعايت مى فرمايد).
📓 نهج البلاغه ، حکمت ۴۷۰
✍ شرح حکمت ۴۷۰
#نهج_البلاغه #حدیث
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
فلسفی .mp3
2.99M
او را بکشید حتی اگر او را در کنار خانه خدا یافتید ...
🎙مرحوم فلسفی ( رضوان الله تعالی علیه)
📥 مجموعه فایلهای سخنرانی بارگذاری شده در این کانال از مرحوم فلسفی رضوان الله تعالی علیه (بروزرسانی شده )
#سخنرانی #فلسفی
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali