eitaa logo
📖 آموزش قرآن کریم 📖
3.7هزار دنبال‌کننده
678 عکس
689 ویدیو
248 فایل
دانستنیهای قرآن ✨آموزش تجویدروخوانی ورواخوانی قرآن کریم ✨نرم افزاری قرانی ودعاهای مجرب ✨انواع حدیث از معصومین(ع) ✨ دعاهای صحیفه سجادیه مفاتحه الجنان ونهج الباغه ✨کانال دوم نرم افزاری قرآن کریم👇 @narmafzarqoran آیدی مدیر کانال👇 @Janam_fadayerahbar
مشاهده در ایتا
دانلود
تجوید قرآن مبحث تشدید  حرف زیراین علامت را مشدّد می گوئیم . هرگاه دو حرف ۱ : هم جنس ۲: پهلوی هم اولی ساکن و دوّمی متحرّک باشد در هم ادغام می شوند یعنی اوّلی را برداشته و به جای آن تشدید روی دوّمی قرار داده و این تشدید علامت آن است که این حرف در اصل دو تا بوده و اکنون هم باید دوبار خوانده شود اولی ساکن و دومی با صدا با اینکه اولی نوشته نشده ، که اگر نوشته شده باشدگذاشتن تشدید روی حرف دوم بیجاست زیرا تشدید عوض حرف ساکنی است که نوشته نشده باشد مانند مُعَلْلِم که نوشته می شود مُعَلّمِ نکته: اگر تشدید بخاطر همجنس شدن حرف آخر کلمه ای با حرف اول کلمه بعد از خود باشد ( مثل ادغام لام در حرف شمسی و نون ساکن در یرملون ) اگر چه حرف ساکن حذف نشده باشد ادغام و تشدید صحیح است بشرط آنکه سکون روی حرف اول نوشته نشده باشد چون تشدید عوض سکون است پس با وجود سکون روی حرف اول، تشدید روی حرف دوم غلط است . تجوید قرآن مبحث تشدید اکنون باید دانست که از ۲۸ حرف الفبای عربی ( ت ث د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ل ن ) شمسی هستند یعنی هرگاه ( اَلْ ) بر سر کلمه ای که حرف اول آن یکی از این حروف باشد(ل ) خوانده نشده و حرف شمسی بصورت مشدّد تلفظ می شود مانند اَلصَلَوة – اَلصَّلَوة
بسمه تعالی توجه سلام دوستان جلسه سوم اموزش قران در کانال اموزش قران شروع شده عزیزان که مایل هستند به کلاس های قران شرکت کنند حتما به انها به کانال اموزش قران کریم دعوت کنید بی نهایت سپاسگزارم لینک کانال آموزش قران کریم را رابه گروها وکانال وبه دوستان خود ارسال کنید 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  
بسم الله الرحمن الرحیم تاریخ شمسی 1402/2/6 برابر 1444 قمری پنجم روزی شوال 👇_👇_👇_👇  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿ 🌺بارالها براستی و حقیقت خواندنم آنچه را بیان کردی در کتابی که بر پیغمبر راستگویت فرو فرستادی، ای پروردگار ما ستایش و ثناء مخصوص توست، بارخدایا مرا از آنانی که حلال قرآن را حلال، و حرام آن را حرام می دانند و به آیات محکم و متشابه آن ایمان دارند قرار ده، و قرآن را مونس در قبر و روز بارپسین من گردان، و مرا از کسانی بگردان که به هر آیه ای که می خواند درجه ای در بالاترین درجات بهشت ارتقاء یابد، به رحمتت ای رحیم ترین رحیمان.🌺 جلسه چهارم👇👇👇👇👇👇👇👇
12.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱🌱🌱🌱🌱 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌─┅═༅𖣔༅🌼 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 🌼༅𖣔༅═┅─ جلسه 4 آموزش قرآن📖 . 📢این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد. .
📖 آموزش قرآن کریم 📖
🌱🌱🌱🌱🌱 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌─┅═༅𖣔༅🌼 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا
جلسه چهارم درس چهارم آموزش حروف مدّی (صدا های کشیده) اموزش قران در کانان اموزش قرآن کریم امام صادق علیه السّلام فرمودند:مَن قَرَا القُرآن و هو شابٌّ مُؤمِنٌ ، اختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ و دَمِهِ؛ * هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او را در می آمیزد. الوسائل14/2الامام صادق علیه آموزش حروف مدّی (صدا های کشیده) درس چهارم: حروف مدّی (صدا های کشیده) تعریف هر یک از حروف مدّی (الف مدّی، واو مدّی و یاء مدّی) را بیان کنید.صدای هر یک از حروف مدّی را بیان کنید؟شکل نوش تاری هر یک از حروف مدّی به چه شکل می باشد؟ شروع درس در این درس می خواهیم به بیان تفصیلی صداهای کشیده (حروف مدّی) بپردازیم. صداهای کشیده عبارتند از: «۱. الف مدّی (ـٰ ا) ۲. یاء مدّی (ـٖی) ۳. واو مدّی (ـُو)»؛ که به ترتیب ویژگی هر یک را بیان می کنیم: الف مدّی شکلش: «ـٰ ا»؛ یعنی الفی که ماقبل آن فتحه باشد(۱) (۲).نکته (۱) {وجه تسمیه}: به این الف، الف مدّی گویند چرا که باعث دو برابر مدّ و کشش(۳) صدای فتحه می شود.صدایش: صدای الف مدّی همه جا به یک شکل نمی باشد. اگر الف مدّی بعد از هشت حرف «خ، ص، ض، ط، ظ، غ، ق، ر» بیاید {مثل خَافَ، ضَاقَ، طَابَ} به صورت درشت و پر حجم (شبیه صدای «آ» در فارسی) تلفّظ می گردد و اگر بعد از بیست حرف دیگر بیاید، به صورت نازک و کم حجم (همان صدای فتحه منتها به همراه کشش دو برابر(۴)) ادا می گردد(۵).نکته: الف مدّی، گاهی به علّت التقاء ساکنین خوانده نمی شود. إن شاء الله در درس های آینده این نکته را مفصّلاً توضیح خواهیم داد.تمرین: لطفاً کلمات زیر را به هر دو صورت تفکیکی(۶) و ترکیبی بیان کنید: رَانَ – مُقَامَ – غَالِبَ – ظَاهِرُ – اَصَابَ – عَصَاکَ – یُطَافُ – یُضَاعَفُ – ثَمَرَاتِ دَحَاهَا – خَاتَمَ – حَارَبَ – اَرَادَا – عِظَامَ – صَالِحَاتِ – خِلَافَکَ – اَرَاذِلُنَا – بِضَاعَتُنَا – مَغَارِبِهَا یاء مدّی شکلش: «ـٖی»؛ یعنی یائی که ماقبل آن کسره باشد(۷).نکته (۱) {وجه تسمیه}: به این یاء، یاء مدّی گویند چرا که باعث دو برابر مدّ و کشش صدای کسره می شود.صدایش: صدای یاء مدّی همه جا به یک شکل می باشد. صدای آن همان صدای کسره (همانند صدای «ای» در فارسی) می باشد منتها به همراه کشش دو برابر.نکته: یاء مدّی، گاهی به علّت التقاء ساکنین خوانده نمی شود. إن شاء الله در درس های آینده این نکته را مفصّلاً توضیح خواهیم داد.تمرین: لطفاً کلمات زیر را به هر دو صورت تفکیکی (بخش بخش) و ترکیبی بیان کنید: رُسُلِی – یُرِیدُ – اُنِیبُ – نُسُکِی – قَمِیصِی – سَبِیلِی – غَنَمِی – مَدِینِینَ – سَیُصِیبُ واو مدّی شکلش: «ـُو»؛ یعنی واوی که ماقبل آن ضمّه باشد(۸).نکته (۱) {وجه تسمیه}: به این واو، واو مدّی گویند چرا که باعث دو برابر مدّ و کشش صدای ضمّه می شود.صدایش: صدای واو مدّی همه جا به یک شکل می باشد. صدای آن همان صدای ضمّه (همانند صدای «او» در فارسی) می باشد منتهی به همراه کشش دو برابر.نکته: واو مدّی، گاهی به علّت التقاء ساکنین خوانده نمی شود. إن شاء الله در درس های آینده این نکته را مفصّلاً توضیح خواهیم داد.تمرین: لطفاً کلمات زیر را به هر دو صورت تفکیکی (بخش بخش) و ترکیبی بیان کنید: اَقُولُ – قُلُوبُ – صُدُورِ – قارُونَ – قادِرُونَ – فَعَقَرُوها – فَذَبَحُوهَا – یُخادِعُونَ – یَتَلاوَمُونَ [۱] از آنجایی که نمی توان الفی را پیدا کرد که ما قبل آن فتحه نباشد، پس می توان تمامی الف ها را الف مدّی نامید. {البته لازم به ذکر است که الف را با همزه ی با کرسی الف اشتباه نگیرید. ان شاء الله مبحث کرسی همزه در درس های آینده بیان خواهد شد}. [۲] به عبارتی دیگر، حرف ماقبل آن مفتوح باشد. [۳] مدّ و کشش هر دو دارای یک معنا هستند. [۴] اگر یادتان باشد در درس های قبل هم گفتیم که در عربی بین صداهای کوتاه و کشیده فقط تفاوت کمّی وجود دارد نه کیفی {البته صدای الف مدّی بعد از هشت حرف پر حجم را استثناء کنید}. [۵] این حالت الف به این علّت است که الف مدّی همیشه تابع حرف قبل از خود است. اگر حرف قبل آن از حروف پر حجم (در تجوید با معنای پر حجم بودن یک حرف بیشتر آشنا می شوید) باشد، الف مدّی نیز به صورت پر حجم ادا می شود و اگر از حروف کم حجم باشد، الف مدّی نیز به صورت کم حجم ادا می گردد. [۶] از آنجایی که روش بیان تفکیکی (بخش بخش) تمارین را در درس قبل یاد گرفتید، لذا به نظر می رسد دیگر نیازی به کشیدن جدول و … نیست. [۷]: به عبارتی دیگر، حرف ماقبل آن مکسور باشد. [۸] به عبارتی دیگر، حرف ماقبل آن مضموم باشد.
📖 آموزش قرآن کریم 📖
🌱🌱🌱🌱🌱 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌─┅═༅𖣔༅🌼 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا
کلمات کلیدی : اَرَادَا اَرَاذِلُنَا اَصَابَ الف مدی اُنِیبُ بِضَاعَتُنَا ثَمَرَاتِ دَحَاهَا حَارَبَ خَاتَمَ خِلَافَکَ رُسُلِی سَبِیلِی سَیُصِیبُ رَانَ صَالِحَاتِ صُدُورِ ظَاهِرُ عَصَاکَ عِظَامَ غَالِبَ غَنَمِی فَذَبَحُوهَا فَعَقَرُوها قادِرُونَ قارُونَ قُلُوبُ قَمِیصِی مَدِینِینَ مَغَارِبِهَا اَقُولُ مقام نُسُکِی واو مدّی یاء مدّی یَتَلاوَمُونَ یُخادِعُونَ یُرِیدُ یُضَاعَفُ یُطَافُ
جلسه چهارم : مد و انواع آن مد ، عبارت است از رسیدن حروف مدی ( آ – ای – او ) به سبب مد که عبارت است از : ( همزه و ساکن) 🌺مربی : در خواندن حروف مدی ( آ – ای – او ) آنها را تا دو ضرب ( مد طبیعی ) می کشیم و می خوانیم اما همین حروف مدی را در برخی مواقع ، باید با کششی بیش از دو ضرب ( مد طبیعی ) بخوانیم یعنی بین 4 ضرب تا 6 ضرب . 🌺اگر بعد از حروف مدی ( آ – ای – او ) ساکن باشد یا همزه باشد ، آنگاه باید این حروف را بین 4 تا 6 ضرب بکشیم اما اینکه 4 ضرب بکشیم یا 6 ضرب ، تابع قوانینی است که در ادامه خواهیم گفت . 🌺مد دارای انواعی است .🌺 🌺مد لازم : این مد در جایی است که سبب مد ، ساکن یا تشدید است .( تشدید ، همان ساکن است چون حرفی که تشدید دارد از یک حرف ساکن و یک حرف متحرک تشکیل شده است ) در مد لازم ، حرف مدی را باید 6 ضرب بکشیم که این بالاترین اندازه مد است . 💠نکته : مدی که در حروف مقطعه داریم در بیشتر موارد ، از همین نوع است مثلا در حروف مقطعه ی : « الم – الر – ص – ن – المر » در حرف مقطعه ی : « کهیعص » حرف « ع » مد لین دارد و بقیه حروفش که دارای مد هستند، مد لازم دارند یعنی حرف « ک » و « ص » .البته حرف « ع » هم که مد لین دارد میزان کشش آن به اندازه 6 ضرب است چون سکونی که در آخر آن می آید سکون ذاتی است . 🌺*مد متصل : این مد در جایی است که سبب مد ، همزه است و حرف مد و سبب مد ، هردو در یک کلمه هستند به مثال های زیر توجه نمایید: 🌺جاء  - هاؤلاء – وَراء – جی ء – سوء - در این کلمات و نمونه هایی مانند این ، میزان کشش حرف مدی 4 ضرب است و تا 5 یا 6  ضرب هم می تواند کشیده شود. این به این معنی است که مد متصل ، مد واجب است وحداقل تا 4 ضرب باید کشیده شود و بیش از 4 ضرب ، به اختیار قاری است . 🌸مد منفصل : این مد در جایی است که سبب مد ، همزه است و حرف مد و سبب مد در دو کلمه هستند .به مثال های زیر توجه کنید : 🌺قالوا إنَّ – ما أُنزِلَ – إلی أَن – در این کلمات و نمونه هایی مانند این میزان کشش حرف مدی 2 ضرب است و تا 4 یا 5 ضرب هم می تواند کشیده شود .این به این معنی است که مد منفصل ، مدی است که جایز است و لزومی ندارد که حتما اجرا شود . 🌸مد سکون عارضی : این مد در جایی است که ساکن که سبب مد است در اصل کلمه نیست بلکه بر اثر وقف کردن برروی کلمه ، ساکن، ایجاد و عارض میشود. مثلا وقتی در آخر آیه برروی کلمه یُنفِقونَ وقف می کنیم .حرف مدی ( او ) که بعدش سکون عارضی ایجاد شده است ، مد می گیرد .میزان کشش در چنین مدی 2 یا 4 یا6 ضرب می تواند باشد .بنابراین این مد هم از مدهای واجب نیست. 🌸مد لین : همانطور که می دانید حرف لین ، عبارت است از واو و یاء ساکنی که ماقبل آن فتحه باشد مثل کلمه ی « خَوف » - « عَین » در صورتی که روی حرف « ف » یا « ن » ساکن باشد که در چنین کلماتی روی واو و یاء ساکن ، مدی ایجاد می شود که میزان کشش آن به اندازه 2 یا 4 یا 6  ضرب است . 🌺چند نکته مهم 🌺 ✅1-قاری ، میزان کشش مد را هر اندازه ای که انتخاب کرد باید تا آخر قرائت ، همان میزان کشش را رعایت کند ✅2-قاری ، هر میزان که مد متصل را کشید ، مد منفصل را باید کمتر از آن بکشد یا مساوی آن بکشد نه بیشتر. ✅4- مدی که در حروف مقطعه داریم از نوع مد لازم است و در حرف عَین این مد از نوع مد لین است اما همچنان باید 6 ضرب کشیده شود چون سکونی که در انتهای آن است ، سکون ذاتی است .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸سوره شعراء ایه ۱۵🌸 💠أمیرالمؤمنین ( عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (قَال: سُئِلَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی فَاخْتَلَفَ الْأَحْزابُ مِنْ بَیْنِهِمْ فَقَالَ انْتَظِرُوا الْفَرَجَ مِنْ ثَلَاثٍ فَقُلْتُ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (وَ مَا هُنَّ فَقَالَ اخْتِلَافُ أَهْلِ الشَّامِ بَیْنَهُمْ وَ الرَّایَاتُ السُّودُ مِنْ خُرَاسَانَ وَ الْفَزْعَهًُْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَقِیلَ وَ مَا الْفَزْعَهًُْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ أَمَا سَمِعْتُمْ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْقُرْآنِ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ آیَهًٌْ تُخْرِجُ الْفَتَاهًَْ مِنْ خِدْرِهَا وَ تُوقِظُ النَّائِمَ وَ تُفْزِعُ الْیَقْظَانَ. ☘امام علی ( از امام باقر (روایت است: از امام علی (در مورد: فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَیْنِهِمْ سؤال شد، فرمود: «دسته‌های گوناگون از میان آن‌ها به اختلاف پرداختند سؤال شد». ایشان فرمود: «با سه نشانه انتظار فرج را بکشید». سؤال شد: «آن سه نشانه چیست ای امیرالمؤمنین (»؟ ایشان فرمود: «اختلاف اهالی شام در میان خود و پرچم‌های سیاه از خراسان و ترس و هول در ماه رمضان». سؤال شد: «ترس و هول ماه رمضان چیست»؟ ایشان فرمود: «آیا نشنیدید که خداوند عزّوجلّ در قرآن می‌فرماید: إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِم مِّن السَّمَاء آیَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِینَ؛ این آیه‌ایست که دختر نوجوان را از پس پرده خارج می‌کند و انسان خوابیده را بیدار می‌کند و هوشیار را به ترس وا می‌دارد».☘ 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۵۲۰ 📚 بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۲۹/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۸۴/ الغیبهًْ للنعمانی، ص۲۵۱/ البرهان ۴ 🌸سوره شعراء ایه ۱۵🌸 💠الباقر(ع) ( عَن حَنَانِ‌بْنِ‌سَدِیرٍ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ الْآیَهًَْ قَالَ نَزَلَتْ فِی قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ (یُنَادَی بِاسْمِهِ مِنَ السَّمَاءِ. ☘امام باقر(ع) ( حنان‌بن‌سدیر گوید: از امام باقر (در مورد آیه: إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَةً سؤال کردم، فرمود: «این آیه درباره‌ی قائم آل‌محمّد (نازل شده است، که خداوند او را به نام از آسمان صدا می‌زند»☘. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۵۲۰ 📚 بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۸۴/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۸۳/ البرهان 🌸سوره شعراء ایه ۱۵🌸 💠الصّادق ( إِنَّ الْقَائِمَ (لَا یَقُومُ حَتَّی یُنَادِیَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ تَسْمَعُ الْفَتَاهًُْ فِی خِدْرِهَا وَ یَسْمَعُ أَهْلُ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ فِیهِ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ. 🌸امام صادق(ع)🌸 ☘( قائم ما قیام نمی‌کند مگر هنگامی‌که گوینده‌ای از آسمان صدا زند و دوشیزگان در پشت پرده و تمام مشرق و مغرب آن را بشنوند و این آیه: إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ در خصوص آن روز نازل شده است.☘ 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۵۲۰ ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿ 📖👆کانال اموزش قران👆📖 ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿