بسم الله الرحمن الرحیم
پنجم اوردیبهشت 1402/2/5
برابر 1444 قمری چهارم روزی شوال
اموزش قرآن
جلسه سوم
🌺بارالها براستی و حقیقت خواندنم آنچه را بیان کردی در کتابی که بر پیغمبر راستگویت فرو فرستادی، ای پروردگار ما ستایش و ثناء مخصوص توست، بارخدایا مرا از آنانی که حلال قرآن را حلال، و حرام آن را حرام می دانند و به آیات محکم و متشابه آن ایمان دارند قرار ده، و قرآن را مونس در قبر و روز بارپسین من گردان، و مرا از کسانی بگردان که به هر آیه ای که می خواند درجه ای در بالاترین درجات بهشت ارتقاء یابد، به رحمتت ای رحیم ترین رحیمان.🌺
جلسه سوم👇👇👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱🌱🌱
─┅═༅𖣔༅🌼
📖👇کانال اموزش قران👇📖
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿
🌼༅𖣔༅═┅─
جلسه 3 آموزش قرآن📖
#آموزش_قرآن
#قاعده_تشدید
جلسه سوم
اموزش ( ــّـ ) قران= تشدید درکانال اموزش قرآن کریم
تشدید نام یکی از علائم قرآنی است .
این علامت به این شکل ( ــّـ ) بر روی حروف قرار میگیرد .
حرفی که علامت تشدید دارد در حقیقت دو حرف است که حرف اول آن دارای سکون و حرف دوم آن دارای یکی از حرکات قرآنی است .
مانند : اِن ْْ نَ = اِنَّ
حَق ْْ قِ = حَقِّ
ثُم ْْ مَ = ثُمَّ
حرف تشدید دار به تنهایی خوانده نمی شود و همانند حرف سکون دار به کمک حرف حرکت دار قبل از خود به تلفظ درمی آید .
نکته :
1- حرف تشدید دار و حرف حرکت دار قبل از آن دو بخش کلمه را تشکیل می دهند .
مانند : اِنَّ = اِن ْْ نَ
2- حرف تشدید دار وحرف حرکت دار قبل از آن به هنگام تلفظ نباید از یکدیگر جدا خوانده شود .
3- حرفی که تشدیددارد؛دوحرف به حساب می آید حرف اول ساکن وحرف دوم متحرک می باشد .
توجه : ضروری است هنگام خواندن حرف تشدید دار این دو حرف نیزاز یکدیگر جدا خوانده نشود .
درس ششم : تشدید
وقـتـى دو حـرف مانند هم ، پشت سر هم قرار بگیرند و اولى ساکن و دومى صدادار باشد، اولى را نـمـى نویسند و به جاى آن روى حرف بعدى این علامت (ـّ) را که تشدید نام دارد، مى گذارند تا بفهمانند که این حرف باید با شدت و محکم ادا شود.
براى آشنایى بیشتر با این علامت ، تعدادى از کلمه هاى تشدیددار قرآن را به صورت جدا جدا کنید :
صَلْلِ صَلِّ
ربْبُ ربُّ
کَذْذَبَ کَذَّبَ
قَدْدَرْنا قَدَّرْنا
جَهَنْنَمَ جَهَنَّمَ
فَصْصَلْناهُ فَصَّلْناهُ
یَتْتَبِعُونَ یَتَّبِعُونَ
فَنَجْجَیْناهُ فَنَجَّیْناهُ
یَتَکَلْلَمُونَ یَتَکَلَّمُونَ
لَیَجْمَعَنْنَکُمْ لَیَجْمَعَنَّکُمْ
= تمرین =
کلمه هاى زیر را بخش بخش بخوانید:
فـَصـَبَّ 💠ـ یـُضـِل💠ُّ ـ اَلَّتـى💠 ـ فـَثَم💠َّ ـ کُلَّما 💠ـ اَیُّهُم💠ْ ـ مَتَّعْنا 💠ـ رَبَّکَ💠 ـ اِنَّها💠 ـ تَوَلَّ اِنَّهُم💠ْ ـ لکِنّا 💠ـ اَقَلُّ💠 ـ جـَنَّةَ 💠ـ سـُیِّرَت💠ْ ـ رَبَّکـُم💠ْ ـ یـُبـَشِّرُ 💠ـ اَلَّذیـن💠َ ـ مـُزَّمِّلُ💠 ـ یـُصـِرُّون💠َ ـ یـَشَّقَّق💠ُ ـ یـَصـَلُّون💠َ ـ مـُقَرَّبینَ💠 ـ لِلْمـُتَّقـیـن💠َ ـ یـُمـَتَّعـُون💠َ ـ تـَقـَلُّبـَک💠َ ـ تـَذَکَّرُونَ 💠ـ مـُتـَرَدِّیـَة💠ُ ـ لِلْمـُطـَفِّفـیـنَ 💠ـ لَیـَسْتَخْلِفَنَّهُم💠ْ ـ یَتَسَلَّلُونَ 💠ـ فَلَیُبَتِّکُن💠َّ ـ طَلَّقْتُمُوهُن💠َّ ـ سَتَذْکُرُونَهُنَّ💠 ـ لَیُمَکِّنَنَّ
= تمرین =
کلمات تشدیددار آیات زیر را بخش بخش بخوانید:
💠وَ مـا تُجْزَوْنَ اِلاّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ(39صافات ) 💠
💠رَبُّکُمْ اَعْلَمُ بِما فى نُفُوسِکُمْ(25 اسراء)💠
💠 نـَحـْنُ خـَلَقـْنـاکـُمْ فَلَوْلا تُصَدِّقُونَ(57 واقعه )💠
💠 اَفَلاتَذَکَّرُونَ(155 صافات )💠
💠وَ اِنَّ عَلَیْکُمْ لَحافِظینَ(10 انفطار) 💠
💠اِنّا کُنّا نَسْتَنْسِخُ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ(25جاثیه )💠
💠 وَ اِنَّ رَبَّکَ لَیَعْلَمُ ما تُکِنُّ صُدُوُرهُمْ وَ ما یُعْلِنُونَ(74 نمل ) 💠
💠وَ اِنَّ رَبَّکَ هُوَ یَحْشُرُهُمْ(25 حجر)💠
💠قُمْ فَاَنْذِرْ(2مدثر) 💠
💠وَ رَبَّکَ فـَکـَبِّرْ(3 مـدثـر)💠
💠وَ ثـِیـابـَکَ فـَطـَهِّرْ(4 مـدثـر)💠
💠 اَفـَمـَنْ یـَخـْلُقُ کـَمـَنْ لا یـَخْلُقُ اَفَلا تَذَکَّرُونَ(17 / نحل).💠
تجوید قرآن مبحث تشدید
حرف زیراین علامت را مشدّد می گوئیم . هرگاه دو حرف ۱ : هم جنس ۲: پهلوی
هم اولی ساکن و دوّمی متحرّک باشد در هم ادغام می شوند یعنی اوّلی را برداشته و به جای آن تشدید روی دوّمی قرار داده و این تشدید علامت آن است که این حرف در اصل دو تا بوده و اکنون هم باید دوبار خوانده شود اولی ساکن و دومی با صدا با اینکه اولی نوشته نشده ، که اگر نوشته شده باشدگذاشتن تشدید روی حرف دوم بیجاست زیرا تشدید عوض حرف ساکنی است که نوشته نشده باشد مانند مُعَلْلِم که نوشته می شود مُعَلّمِ
نکته:
اگر تشدید بخاطر همجنس شدن حرف آخر کلمه ای با حرف اول کلمه بعد از خود باشد ( مثل ادغام لام در حرف شمسی و نون ساکن در یرملون ) اگر چه حرف ساکن حذف نشده باشد ادغام و تشدید صحیح است بشرط آنکه سکون روی حرف اول نوشته نشده باشد چون تشدید عوض سکون است پس با وجود سکون روی حرف اول، تشدید روی حرف دوم غلط است .
تجوید قرآن مبحث تشدید
اکنون باید دانست که از ۲۸ حرف الفبای عربی ( ت ث د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ل ن ) شمسی هستند یعنی هرگاه ( اَلْ ) بر سر کلمه ای که حرف اول آن یکی از این حروف باشد(ل ) خوانده نشده و حرف شمسی بصورت مشدّد تلفظ می شود
مانند اَلصَلَوة – اَلصَّلَوة
بسمه تعالی
توجه
سلام دوستان جلسه سوم اموزش قران در کانال اموزش قران شروع شده عزیزان که مایل هستند به کلاس های قران شرکت کنند حتما به انها به کانال اموزش قران کریم دعوت کنید
بی نهایت سپاسگزارم
لینک کانال آموزش قران کریم را
رابه گروها وکانال وبه دوستان خود ارسال کنید
📖👇کانال اموزش قران👇📖
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
بسم الله الرحمن الرحیم
#ششم_اوردیبهشت_روز_چهارشنبه تاریخ شمسی 1402/2/6
برابر 1444 قمری پنجم روزی شوال
#اموزش_قرآن
#کانال_آموزش_قرآن
#جلسه_چهارم
#لینک_کانال👇_👇_👇_👇
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
🌺بارالها براستی و حقیقت خواندنم آنچه را بیان کردی در کتابی که بر پیغمبر راستگویت فرو فرستادی، ای پروردگار ما ستایش و ثناء مخصوص توست، بارخدایا مرا از آنانی که حلال قرآن را حلال، و حرام آن را حرام می دانند و به آیات محکم و متشابه آن ایمان دارند قرار ده، و قرآن را مونس در قبر و روز بارپسین من گردان، و مرا از کسانی بگردان که به هر آیه ای که می خواند درجه ای در بالاترین درجات بهشت ارتقاء یابد، به رحمتت ای رحیم ترین رحیمان.🌺
جلسه چهارم👇👇👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱🌱🌱
─┅═༅𖣔༅🌼
📖👇کانال اموزش قران👇📖
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿
🌼༅𖣔༅═┅─
جلسه 4 آموزش قرآن📖
.
📢این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد.
.
#آموزش_قرآن
#صدا_های_کشیده
جلسه چهارم
درس چهارم آموزش حروف مدّی (صدا های کشیده)
اموزش قران در کانان اموزش قرآن کریم
امام صادق علیه السّلام فرمودند:مَن قَرَا القُرآن و هو شابٌّ مُؤمِنٌ ، اختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ و دَمِهِ؛ *
هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او را در می آمیزد.
الوسائل14/2الامام صادق علیه
آموزش حروف مدّی (صدا های کشیده)
درس چهارم: حروف مدّی (صدا های کشیده)
تعریف هر یک از حروف مدّی (الف مدّی، واو مدّی و یاء مدّی) را بیان کنید.صدای هر یک از حروف مدّی را بیان کنید؟شکل نوش تاری هر یک از حروف مدّی به چه شکل می باشد؟
شروع درس
در این درس می خواهیم به بیان تفصیلی صداهای کشیده (حروف مدّی) بپردازیم.
صداهای کشیده عبارتند از: «۱. الف مدّی (ـٰ ا) ۲. یاء مدّی (ـٖی) ۳. واو مدّی (ـُو)»؛ که به ترتیب ویژگی هر یک را بیان می کنیم:
الف مدّی
شکلش: «ـٰ ا»؛ یعنی الفی که ماقبل آن فتحه باشد(۱) (۲).نکته (۱) {وجه تسمیه}: به این الف، الف مدّی گویند چرا که باعث دو برابر مدّ و کشش(۳) صدای فتحه می شود.صدایش: صدای الف مدّی همه جا به یک شکل نمی باشد. اگر الف مدّی بعد از هشت حرف «خ، ص، ض، ط، ظ، غ، ق، ر» بیاید {مثل خَافَ، ضَاقَ، طَابَ} به صورت درشت و پر حجم (شبیه صدای «آ» در فارسی) تلفّظ می گردد و اگر بعد از بیست حرف دیگر بیاید، به صورت نازک و کم حجم (همان صدای فتحه منتها به همراه کشش دو برابر(۴)) ادا می گردد(۵).نکته: الف مدّی، گاهی به علّت التقاء ساکنین خوانده نمی شود. إن شاء الله در درس های آینده این نکته را مفصّلاً توضیح خواهیم داد.تمرین: لطفاً کلمات زیر را به هر دو صورت تفکیکی(۶) و ترکیبی بیان کنید:
رَانَ – مُقَامَ – غَالِبَ – ظَاهِرُ – اَصَابَ – عَصَاکَ – یُطَافُ – یُضَاعَفُ – ثَمَرَاتِ
دَحَاهَا – خَاتَمَ – حَارَبَ – اَرَادَا – عِظَامَ – صَالِحَاتِ – خِلَافَکَ – اَرَاذِلُنَا – بِضَاعَتُنَا – مَغَارِبِهَا
یاء مدّی
شکلش: «ـٖی»؛ یعنی یائی که ماقبل آن کسره باشد(۷).نکته (۱) {وجه تسمیه}: به این یاء، یاء مدّی گویند چرا که باعث دو برابر مدّ و کشش صدای کسره می شود.صدایش: صدای یاء مدّی همه جا به یک شکل می باشد. صدای آن همان صدای کسره (همانند صدای «ای» در فارسی) می باشد منتها به همراه کشش دو برابر.نکته: یاء مدّی، گاهی به علّت التقاء ساکنین خوانده نمی شود. إن شاء الله در درس های آینده این نکته را مفصّلاً توضیح خواهیم داد.تمرین: لطفاً کلمات زیر را به هر دو صورت تفکیکی (بخش بخش) و ترکیبی بیان کنید:
رُسُلِی – یُرِیدُ – اُنِیبُ – نُسُکِی – قَمِیصِی – سَبِیلِی – غَنَمِی – مَدِینِینَ – سَیُصِیبُ
واو مدّی
شکلش: «ـُو»؛ یعنی واوی که ماقبل آن ضمّه باشد(۸).نکته (۱) {وجه تسمیه}: به این واو، واو مدّی گویند چرا که باعث دو برابر مدّ و کشش صدای ضمّه می شود.صدایش: صدای واو مدّی همه جا به یک شکل می باشد. صدای آن همان صدای ضمّه (همانند صدای «او» در فارسی) می باشد منتهی به همراه کشش دو برابر.نکته: واو مدّی، گاهی به علّت التقاء ساکنین خوانده نمی شود. إن شاء الله در درس های آینده این نکته را مفصّلاً توضیح خواهیم داد.تمرین: لطفاً کلمات زیر را به هر دو صورت تفکیکی (بخش بخش) و ترکیبی بیان کنید:
اَقُولُ – قُلُوبُ – صُدُورِ – قارُونَ – قادِرُونَ – فَعَقَرُوها – فَذَبَحُوهَا – یُخادِعُونَ – یَتَلاوَمُونَ
[۱] از آنجایی که نمی توان الفی را پیدا کرد که ما قبل آن فتحه نباشد، پس می توان تمامی الف ها را الف مدّی نامید. {البته لازم به ذکر است که الف را با همزه ی با کرسی الف اشتباه نگیرید. ان شاء الله مبحث کرسی همزه در درس های آینده بیان خواهد شد}.
[۲] به عبارتی دیگر، حرف ماقبل آن مفتوح باشد.
[۳] مدّ و کشش هر دو دارای یک معنا هستند.
[۴] اگر یادتان باشد در درس های قبل هم گفتیم که در عربی بین صداهای کوتاه و کشیده فقط تفاوت کمّی وجود دارد نه کیفی {البته صدای الف مدّی بعد از هشت حرف پر حجم را استثناء کنید}.
[۵] این حالت الف به این علّت است که الف مدّی همیشه تابع حرف قبل از خود است. اگر حرف قبل آن از حروف پر حجم (در تجوید با معنای پر حجم بودن یک حرف بیشتر آشنا می شوید) باشد، الف مدّی نیز به صورت پر حجم ادا می شود و اگر از حروف کم حجم باشد، الف مدّی نیز به صورت کم حجم ادا می گردد.
[۶] از آنجایی که روش بیان تفکیکی (بخش بخش) تمارین را در درس قبل یاد گرفتید، لذا به نظر می رسد دیگر نیازی به کشیدن جدول و … نیست.
[۷]: به عبارتی دیگر، حرف ماقبل آن مکسور باشد.
[۸] به عبارتی دیگر، حرف ماقبل آن مضموم باشد.
کلمات کلیدی : اَرَادَا اَرَاذِلُنَا اَصَابَ الف مدی اُنِیبُ بِضَاعَتُنَا ثَمَرَاتِ دَحَاهَا حَارَبَ خَاتَمَ خِلَافَکَ رُسُلِی سَبِیلِی سَیُصِیبُ رَانَ صَالِحَاتِ صُدُورِ ظَاهِرُ عَصَاکَ عِظَامَ غَالِبَ غَنَمِی فَذَبَحُوهَا فَعَقَرُوها قادِرُونَ قارُونَ قُلُوبُ قَمِیصِی مَدِینِینَ مَغَارِبِهَا اَقُولُ مقام نُسُکِی واو مدّی یاء مدّی یَتَلاوَمُونَ یُخادِعُونَ یُرِیدُ یُضَاعَفُ یُطَافُ
جلسه چهارم
: مد و انواع آن
مد ، عبارت است از رسیدن حروف مدی ( آ – ای – او ) به سبب مد که عبارت است از : ( همزه و ساکن)
🌺مربی : در خواندن حروف مدی ( آ – ای – او ) آنها را تا دو ضرب ( مد طبیعی ) می کشیم و می خوانیم اما همین حروف مدی را در برخی مواقع ، باید با کششی بیش از دو ضرب ( مد طبیعی ) بخوانیم یعنی بین 4 ضرب تا 6 ضرب .
🌺اگر بعد از حروف مدی ( آ – ای – او ) ساکن باشد یا همزه باشد ، آنگاه باید این حروف را بین 4 تا 6 ضرب بکشیم اما اینکه 4 ضرب بکشیم یا 6 ضرب ، تابع قوانینی است که در ادامه خواهیم گفت .
🌺مد دارای انواعی است .🌺
🌺مد لازم : این مد در جایی است که سبب مد ، ساکن یا تشدید است .( تشدید ، همان ساکن است چون حرفی که تشدید دارد از یک حرف ساکن و یک حرف متحرک تشکیل شده است ) در مد لازم ، حرف مدی را باید 6 ضرب بکشیم که این بالاترین اندازه مد است .
💠نکته : مدی که در حروف مقطعه داریم در بیشتر موارد ، از همین نوع است مثلا در حروف مقطعه ی : « الم – الر – ص – ن – المر » در حرف مقطعه ی : « کهیعص » حرف « ع » مد لین دارد و بقیه حروفش که دارای مد هستند، مد لازم دارند یعنی حرف « ک » و « ص » .البته حرف « ع » هم که مد لین دارد میزان کشش آن به اندازه 6 ضرب است چون سکونی که در آخر آن می آید سکون ذاتی است .
🌺*مد متصل : این مد در جایی است که سبب مد ، همزه است و حرف مد و سبب مد ، هردو در یک کلمه هستند به مثال های زیر توجه نمایید:
🌺جاء - هاؤلاء – وَراء – جی ء – سوء - در این کلمات و نمونه هایی مانند این ، میزان کشش حرف مدی 4 ضرب است و تا 5 یا 6 ضرب هم می تواند کشیده شود. این به این معنی است که مد متصل ، مد واجب است وحداقل تا 4 ضرب باید کشیده شود و بیش از 4 ضرب ، به اختیار قاری است .
🌸مد منفصل : این مد در جایی است که سبب مد ، همزه است و حرف مد و سبب مد در دو کلمه هستند .به مثال های زیر توجه کنید :
🌺قالوا إنَّ – ما أُنزِلَ – إلی أَن – در این کلمات و نمونه هایی مانند این میزان کشش حرف مدی 2 ضرب است و تا 4 یا 5 ضرب هم می تواند کشیده شود .این به این معنی است که مد منفصل ، مدی است که جایز است و لزومی ندارد که حتما اجرا شود .
🌸مد سکون عارضی : این مد در جایی است که ساکن که سبب مد است در اصل کلمه نیست بلکه بر اثر وقف کردن برروی کلمه ، ساکن، ایجاد و عارض میشود. مثلا وقتی در آخر آیه برروی کلمه یُنفِقونَ وقف می کنیم .حرف مدی ( او ) که بعدش سکون عارضی ایجاد شده است ، مد می گیرد .میزان کشش در چنین مدی 2 یا 4 یا6 ضرب می تواند باشد .بنابراین این مد هم از مدهای واجب نیست.
🌸مد لین : همانطور که می دانید حرف لین ، عبارت است از واو و یاء ساکنی که ماقبل آن فتحه باشد مثل کلمه ی « خَوف » - « عَین » در صورتی که روی حرف « ف » یا « ن » ساکن باشد که در چنین کلماتی روی واو و یاء ساکن ، مدی ایجاد می شود که میزان کشش آن به اندازه 2 یا 4 یا 6 ضرب است .
🌺چند نکته مهم 🌺
✅1-قاری ، میزان کشش مد را هر اندازه ای که انتخاب کرد باید تا آخر قرائت ، همان میزان کشش را رعایت کند
✅2-قاری ، هر میزان که مد متصل را کشید ، مد منفصل را باید کمتر از آن بکشد یا مساوی آن بکشد نه بیشتر.
✅4- مدی که در حروف مقطعه داریم از نوع مد لازم است و در حرف عَین این مد از نوع مد لین است اما همچنان باید 6 ضرب کشیده شود چون سکونی که در انتهای آن است ، سکون ذاتی است .
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸سوره شعراء ایه ۱۵🌸
💠أمیرالمؤمنین ( عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (قَال: سُئِلَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی فَاخْتَلَفَ الْأَحْزابُ مِنْ بَیْنِهِمْ فَقَالَ انْتَظِرُوا الْفَرَجَ مِنْ ثَلَاثٍ فَقُلْتُ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (وَ مَا هُنَّ فَقَالَ اخْتِلَافُ أَهْلِ الشَّامِ بَیْنَهُمْ وَ الرَّایَاتُ السُّودُ مِنْ خُرَاسَانَ وَ الْفَزْعَهًُْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَقِیلَ وَ مَا الْفَزْعَهًُْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ أَمَا سَمِعْتُمْ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْقُرْآنِ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ آیَهًٌْ تُخْرِجُ الْفَتَاهًَْ مِنْ خِدْرِهَا وَ تُوقِظُ النَّائِمَ وَ تُفْزِعُ الْیَقْظَانَ.
☘امام علی ( از امام باقر (روایت است: از امام علی (در مورد: فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَیْنِهِمْ سؤال شد، فرمود: «دستههای گوناگون از میان آنها به اختلاف پرداختند سؤال شد». ایشان فرمود: «با سه نشانه انتظار فرج را بکشید». سؤال شد: «آن سه نشانه چیست ای امیرالمؤمنین (»؟ ایشان فرمود: «اختلاف اهالی شام در میان خود و پرچمهای سیاه از خراسان و ترس و هول در ماه رمضان». سؤال شد: «ترس و هول ماه رمضان چیست»؟ ایشان فرمود: «آیا نشنیدید که خداوند عزّوجلّ در قرآن میفرماید: إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِم مِّن السَّمَاء آیَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِینَ؛ این آیهایست که دختر نوجوان را از پس پرده خارج میکند و انسان خوابیده را بیدار میکند و هوشیار را به ترس وا میدارد».☘
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۵۲۰
📚 بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۲۹/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۸۴/ الغیبهًْ للنعمانی، ص۲۵۱/ البرهان
۴
🌸سوره شعراء ایه ۱۵🌸
💠الباقر(ع) ( عَن حَنَانِبْنِسَدِیرٍ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ الْآیَهًَْ قَالَ نَزَلَتْ فِی قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ (یُنَادَی بِاسْمِهِ مِنَ السَّمَاءِ.
☘امام باقر(ع) ( حنانبنسدیر گوید: از امام باقر (در مورد آیه: إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَةً سؤال کردم، فرمود: «این آیه دربارهی قائم آلمحمّد (نازل شده است، که خداوند او را به نام از آسمان صدا میزند»☘.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۵۲۰
📚 بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۸۴/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۸۳/ البرهان
🌸سوره شعراء ایه ۱۵🌸
💠الصّادق ( إِنَّ الْقَائِمَ (لَا یَقُومُ حَتَّی یُنَادِیَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ تَسْمَعُ الْفَتَاهًُْ فِی خِدْرِهَا وَ یَسْمَعُ أَهْلُ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ فِیهِ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ.
🌸امام صادق(ع)🌸
☘( قائم ما قیام نمیکند مگر هنگامیکه گویندهای از آسمان صدا زند و دوشیزگان در پشت پرده و تمام مشرق و مغرب آن را بشنوند و این آیه: إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ در خصوص آن روز نازل شده است.☘
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۵۲۰
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
📖👆کانال اموزش قران👆📖
﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿
بسم الله الرحمن الرحیم
#ششم_اوردیبهشت_روز_چهارشنبه تاریخ شمس1202/2/7
برابر 1444 قمری ششم روزی شوال
#اموزش_قرآن
#کانال_آموزش_قرآن
#جلسه_پنجم
#لینک_کانال👇_👇_👇_👇
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
🌺بارالها براستی و حقیقت خواندنم آنچه را بیان کردی در کتابی که بر پیغمبر راستگویت فرو فرستادی، ای پروردگار ما ستایش و ثناء مخصوص توست، بارخدایا مرا از آنانی که حلال قرآن را حلال، و حرام آن را حرام می دانند و به آیات محکم و متشابه آن ایمان دارند قرار ده، و قرآن را مونس در قبر و روز بارپسین من گردان، و مرا از کسانی بگردان که به هر آیه ای که می خواند درجه ای در بالاترین درجات بهشت ارتقاء یابد، به رحمتت ای رحیم ترین رحیمان.🌺
جلسه پنجم👇👇👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 5 آموزش قرآن📖
.
📢این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد.
#آموزش_قرآن
#شکل_کوچک_حروف_مدّی
🌱🌱🌱🌱🌱
─┅═༅𖣔༅🌼
📖👇کانال اموزش قران👇📖
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿
🌼༅𖣔༅═┅─
👇👇👇👇👇👇👇
📖اموزش قرآن کریم 📖
🌷عزیزان قرآنی تابحال پنج برنامه آموزشی در ارتباط با فراگیری فنون قرائت و تجوید قرآن کریم تقدیم شما گردیده است. در آستانه قرآن ششم مبحث به محضر شما خوانندگان گرانقدر ارائه می گردد.🌷
🌺متن مد:🌺
(مد) از لحاظ لغوی به معنای(زیادت - افزونی) و از نظر علم تجوید به معنای(امتداد صوت در حرف مد بیش از میزان طبیعی است). (قصر به معنای کوتاهی و ضد مد است).
🌸حروف مدی:🌸
حروف مدی عبارتند از:(ا- و- ی)در حالی که صدای کشیده باشند مانند:
جَآءَ- سُوءُ- سِیءَ
حروف مد(ا- و- ی) وقتی دارای مد می باشند که بعد از آنها سبب مد قرار گرفته باشد.
🌸سبب مد:🌸
ء (همزه): سآءَ
ْ (سکون) یا ّ(تشدید): الْآن- ضآلّینَ
🌺انواع مد:💠
با توجه به سبب مد، مد دارای انواعی می باشد.
سبب مد: همزه(ء)
مد متصل مانند سآء
هر گاه در یک کلمه حرف مد و بعد از آن همزه(سبب مد) قرار گرفته باشد، مد بوجود آمده از نوع مد متصل است.
شآءَ سیءَ
اَنْبیآءُ هَنِیآ مَرِیآً
سُوءُ تَبُوءَ
مقدار مد متصل 4یا 5 حرکت می باشد یعنی در زمانی که 4یا 5 انگشت به کف دست خم می شود صدای حرف مدی کشیده و امتداد می یابد.
مد منفصل:
مانند: اِنَا أَنْزَلْنَاهُ
هر گاه حرف مد در آخر کلمه باشد و همزه در ابتدای کلمه بعدی باشد، مد بوجود آمده از نوع مد منفصل است.
اِنَّا اَعْطَیْنکَ
قَالُوا اِنّا
رَبّیِ أَعْلَمُ
بنا به قول مشهور:
مقدار مد منفصل برابر با مد متصل می باشد.(1)
نکته: منفصل را می توان بدون مد نیز خواند.(2)
سبب های مد:( ْ)سکون یا ( ّ)تشدید
مد لازم: اگر در یک کلمه بعد از حرف مدی سکون( ْ) یا تشدید( ّ) قرار گیرد مد بوجود آمده، از نوع لازم است مانند:
آلْانَ- ضآلّین- دآبَّه- صآخَّه
مقدار مد لازم 6 حرکت می باشد.
در حروف مقطعه قرآن نیز مد لازم وجود دارد.
اَلّمَ ــــــــــــــــــــــــــــــ الف لام میم
(لام و میم دارای مد لازم هستند)
مد عارض: مدی است که فقط در حالت وقف بوجود می آید.
به این مثال توجه کنید:
نُورٌـــــــــــــــــــــــــ نُور
در حالت وقف حرف(رٌ) ساکن می شود. ملاحظه می کنید که واو، حرف مدی و سکون هم سبب مد است. بنابر این می توانیم صدای واو را با مد بخوانیم. نُورْ
این مد چون فقط در حالت وقف بوجود می آید به آن مد عارض می گویند.
مثال: کِتابٌ؛ رَسُولٍ؛ مُؤْمِنین؛ یُؤْمنُون، مُسْلِماتٍ؛
مقدار مد عارض: آوردن مد عارض اختیاری است و قاری می تواند 2 ندا از 2 تا6 حرکت امتداد دهد.
و السلام
پی نوشت ها:
1- از طریق شاطبیه و تیسیر
2- از طریق عراقیین وللنشر
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب خدمت دوستان گرامی
دوستان عزیز یه طرح جدید داریم که
تصمیم گرفتیم 20 جلسه آموزش قرآن کریم به صورت مجازی در کانال
آموزش قرآن کریم
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
برگزار کنیم
که تا الان 5جلسه اش برگزار شده
و16 جلسه اش مانده
______________________________
امروز جمعه
هفتم_اوردیبهشت_روز_پنج شنبه تاریخ شمس1202/2/8
برابر 1444 قمری هشتم روزی شوال
#اموزش_قرآن
#کانال_آموزش_قرآن
#جلسه_ششم
با کمک خدای یگانه هر روز یک جلسه قرآنی برگزار میگردد
____________________________
دوستانی ام که در این 5 جلسه نبودند میتوانند فایل آموزشی را در کانال دانلود فرمایند
بعد از اتمام این جلسات آموزش تلاوت ترتیلی(مجلسی) قرآن نیز
در همین کانال برگزار می گردد
___کانال__آموزش_____قرآن_____________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فایل تصویر
انچه تا بحال یاد گرفتیم
می خوانیم دقت کنید
👇👇👇👇👇👇👇👇
وَلَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِيرَهُ
قواعد که تا حالا یاد گرفتیم باهم می خوانیم
جلسه 6 آموزش قرآن📖
📢این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد.
#آموزش_قرآن
#تمرین
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺گام به گام قرآن درس ششم🌺
جواب فعالیت صفحه ۸۸ درس ششم قرآن ششم
کامل و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.
تمرین خواندن قران کریم درکانال اموزش قران کریم
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
1-یَتَّقِ(یَتَّقی)تقوا داشته باشد
5-یَحتَسِبگمان می کند
2-یَجعَلُقرار می دهد
6-یَتَوَکَّلُتوکّل می کند
3-مَخرَجراه نجات،محل خروج
7-حَسبُکافی است
4-حَیثُجا، هرکجا8-قَدراندازه
جواب فعالیت دوم درس ششم قرآن ششم: ترکیب های زیر را معنا کنید.
هم تمرین کنید خواندن قران را
هم معنی قران یاد بگیرید
👇👇👇
1 .وَ مَن یَتَّقِ الله: و هرکس تقوا خدا را پیشه کند
2 .یَجعَل لَهُ مَخرَجًا: قرار دهد برای او راه نجاتی
3 .وَ یَرزُقهُ: و روزی دهد او را
4 .مِن حَیثُ الیَحتَسِبُ: از جایی که گمان نمی کند
5 .وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی الله: و هر کس توکل کند بر خدا
6 .فَهُوَ حَسبُهُ: پس او کافی است وی را
7 .قَد جَعَلَ الله: قطعاً قرار داد خدا
8 .لِکُلِّ شَیءٍ قَدرًا: برای هر چیزی اندازه ای
جواب انس با قرآن در خانه صفحه ۸۹ قرآن نهم
جواب انس با قرآن درس ششم قرآن ششم: ترجمه این عبارت ها از سوره ی طلاق را کامل کنید.
1 .وَ مَن یَتَّقِ الله یَجعَل لَهُ مَخرَجًا:
و هرکس تقوای خدا را پیشه کند، قرار دهد برای او راه نجاتی.
2 .وَ یَرزُقهُمِن حَیثُ الیَحتَسِبُ:
و روزی دهد او را از جایی که گمان نمی کند.
3 .وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی الله فَهُوَ حَسبُهُ:
و هرکس توکل کند بر خدا، پس او کافی است وی را.
4 .إِنَّ الله بالِغُ اَمرِهِ:
قطعاً خداوند کار و خواست خود را به انجام می رساند.
5 .قَد جَعَلَ الله لِکُلِّ شَیءٍ قَدرًا:
قطعاً قرار داد خدا برای هر چیزی اندازه ای.
ج ـ با مراجعه به صفحه 9 قرآن کریم، آیه ۱۱ سوره طلاق را بهطور کامل ترجمه کنید. معنای کدام یک از کلمات این آیه را نمیدانید؟ آیا میتوانید معنای اینگونه کلمات را با توجه به سایر کلمات هر جمله، حدس بزنید.
۱ -یَتلوا: تالوت می کند
۲ -مُبیَنت: روشن
۳ -یُدخِلهُ: داخل می کند او را ۴ -لِیُخرِجَ: تا خارج کند
د ـ در آیات صفحه ۵۵٧ چند پیام قرآنی آمده است؟ یکی از این پیامها بیانگر هدایت خاص خداوند است. آن را یافته، همراه با ترجمه بنویسید.
💠 وَ مَن یُؤْمِن بِاللََّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ💠
هر کس ایمان آورد به خدا هدایت میکند قلبش را
جواب فعالیت صفحه ۹۱ درس ششم قرآن ششم
فعالیت اول: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده، کامل و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.
می شنیدیم، دست، اندیشه و درک می کنیم، یا، مرگ
1-یَد دست، جمع: اَیدی
2-مَوت مرگ
3-یَبلو می آزماید
4-اَیّکدام، کدام یک
5-کُنّا نَسمَع ُ گوش شنوا داشتیم، می شنیدیم
6-اَو یا
7-نَعقِل ُ اندیشه و درک می کنیم
8-سَعیردوزخ، آتش فروزان
جواب فعالیت دوم درس قرآن نهم: ترکیب های زیر را معنا کنید.
1 .بِیَدِهِ المُلکُ: به دست اوست فرمانروایی
2 .خَلَقَ المَوتَ وَ الحَیوهَ: آفرید مرگ و زندگی را
3 .لِیَبلُوَکُم: تا بیازماید شما را
4 .اَیُّکُم: کدام یک از شما
5 .العَزیزُ الغَفُورُ: شکست ناپذیر و بسیار آمرزنده
6 .لَو کُنّا نَسمَعُ: اگر می شنیدیم
7 .اَو نَعقِلُ: یا اندیشه و درک می کردیم
8 .ما کُنّا: نبودیم
9 .اَصحابِ السَّعبرِ: اهل دوزخ
جواب انس با قرآن در خانه صفحه ۹۲ قرآن نهم
جواب انس با قرآن درس ششم قرآن ششم: ترجمه آیات سوره ی ملک را کامل کنید.
1 .تَبارَکَ الَّذی بِیَدِهِ:
پر خیر و برکت است کسی که به دست اوست فرمانروایی.
2 .وَ هُوَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ:
و او بر هر چیزی تواناست
.
3 .اَلَّذی خَلَقَ المَوتَ وَ الحَیوهَ:
کسی که آفرید مرگ و زندگی را.
4 .لِیَبلُوَکُم اَیُّکُم اَحسَنُ عَمَلًا:
تا بیازماید کدام یک از شما عمل بهتری دارد.
5 .وَ هُوَ العَزیزُ الغَفُورُ:
و او شکست ناپذیر و بسیار آمرزنده است.
6 .قالُوا لَو کُنّا نَسمَعُ اَو نَعقِلُ:
گفتند اگر می شنیدیم یا اندیشه و درک می کردیم.
7 .ما کُنّا فِی اَصحابِ السَّعیرِ:
نبودیم در(میان) اهل دوزخ.
ج ـ از صفحه ۵۶۳ قرآن کریم چند عبارت آشنا بیابید و معنای هر یک را همراه آن بنویسید.
إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ :
که او به احوال همه موجودات کاملا بیناست.
د ـ در صفحه ۵۶۴ قرآن کریم در آیه مشهوری، پیامبر اکرم به داشتن صفت بسیار ارزشمندی توصیف شده است. این آیه را بیابید و به عنوان پیام قرآنی، همراه با معنای آن بنویسید. خوب است این آیه را حفظ کنید. ما در این ویژگی چه نسبتی با پیامبر خود داریم؟ مولوی در تمثیل زیبایی میگوید:
شیر را، بچه همی مانَد به او تو به پیغمبر چه میمانی، بگو
پیام قرآنی: انسانی با برترین اخلاق
متن : وَإِنَّکَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظیمٍ
سوره
ترجمه: ایه های قرآن
و تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری