eitaa logo
📖 آموزش قرآن کریم 📖
2.8هزار دنبال‌کننده
368 عکس
403 ویدیو
179 فایل
دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی وروانخوانی برای کودکان ونوجوانان وبزرگسالان ✨آموزش تجوید استاد علی قاسمی ✨دعاهای مجرب ✨خواص ایه های وفضیلت سوره های قرآن ✨ آموزش احکام بصورت پرسش پاسخ 👇ایدی مدیر کانال @Janam_fadayerahbar لینک کانال👇 ➤ @Amuzesheghoran
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 14 آموزش قرآن کریم 📖 . 📢این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد. کریم نام این حرف «ٱ» الف وصل است. جایگاه الف وصل فقط در اول کلمه است. مانند:  ٱلْحَکِیمُ 📝علامت الف وصل صاد کوچکی است که بر روی آن قرار می دهند. چنانچه قبل از الف وصل یکی از حرکات کوتاه قرار گیرد حرکت کوتاه به حرف بعد از الف وصل که ساکن و یا تشدید دارد متصل می شود. مانند کلمات زیر: هُوَٱلْحَکِیمَ ____ ( وَ ٱ لْـ ) هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ ____( مُ ٱ لْـ ) یَوْمِ ٱلدِّینَ ____( مِ ٱ لدِّیـ ) وَٱلشَّمْسَ ____ ( وَ ٱ لشَّمْـ ) اما چنانچه قبل از الف وصل یکی از حرکات کشیده قرار گیرد حرکت کشیده به حرکت کوتاه تبدیل می شود سپس به حرف بعد از الف وصل که ساکن و یا تشدید دارد متصل می شود. مانند کلمات زیر: هَذَا ٱلْقُرْءَانَ َ ____ ( ذَا ٱ لْـ ) اُوتُواْ ٱلْعِلْمَ ____( تُواْ ٱ لْـ ) فِی ٱلنَّاقُورِ َ ____( فِی ٱلْنَّا ) فِی ٱلْکِتَٰبِ َ ____ ( فِی ٱ لْـ ) یَٰأَیُّهَا ٱلنَّاسُ َ ____( ـهَا ٱلنَّا ) وَاتَّقُواْ ٱللَّهَ ____ ( قُواْ ٱ للَّـ ) 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 👇👇👇👇👇
وزش تجوید قرآن کریم – درس 14 ابتدا به کلمه – همزه وصل در زبان عرب، همانگونه که بر هیچ کلمه ای با حرکت وقف نمی شود، از هیچ کلمه ای نیز با سکون یا تشدید (۱) ابتدا نمی گردد. (۲) از طرف دیگر، در زبان عرب علاوه بر کلماتی که با حرف متحرک آغاز می شوند و همچنین کلمات زیادی وجود دارد که با سکون و یا تشدید شروع شده اند !!! مثال گروه اول: اَخَذوا – صِراطی – مُحسِنون – ایمان مثال گروه دوم: لـقَمَر – هـبِطوا – نـصُرنی – تـَّخَذوا در ابتدا به کلمات گروه اول مشکلی نیست. اما برای تلفظ کلمات گروه دوم، باید کلمه ماقبل را به این کلمات وصل کنیم. به عنوان مثال: وَ جَعَلَ لقَمَرَ – قالَ هبِطوا – رَبِّ نصُرنی – ثـُمَّ تـَّخَذوا اما در صورت ابتدا به خود این کلمات، عرب برای رفع مشکل ابتدا به ساکن، یک همزه متحرک به اول این کلمات اصافه نموده و کلمه را با آن آغاز می کند. مثلاً کلمات بالا چنین خوانده می شوند: اَلقَمَرَ – اِهبِطوا – اُنصُرنی – اِتـَّخَذوا این همزه متحرک را، همزه وصل می گویند. تعریف همزه وصل: همزه وصل که به آن الف وصل نیز می گویند، همزه ای است بدون علامت و بر سر کلماتی می آید که با سکون یا تشدید آغاز می شوند. این همزه، هنگام ابتدا به کلمه، خوانده می شود اما در وسط کلام ساقط می گردد. در برخی قرآن ها بر بالای همزه وصل یک علامت صاد کوچک (صـ) به نشانه وصل گذاشته می شود. همینجا باید اضافه شود در مقابل همزه وصل همزه ای را که جزء اصل کلمه باشد و دارای حرکات سه گانه بوده و هیچ گاه حذف نشود را همزه قطع گویند. مانند: إنـّی أعُوذُبِکَ أن أسئَلَکَ – رَبـَّنا لا تُؤَاخِذنا إن نَسینا أو أخطَأنا – إنـّا أعطَیناکَ الکَوثَر همانگونه که گفتیم همزه وصل در قرآن بدون حرکت نوشته می شود و قاری خود باید نوع حرکت آن را بداند.   نحوه تشخیص حرکت همزه وصل همزه وصل در آغاز هر سه نوع کلمه زبان عرب شامل (حرف – اسم – فعل) قرار می گیرد. ۱ – حرف تنها کلمه دارای همزه وصل که در قرآن، حرف محسوب می شود همان حرف تعریف یا الف و لام معرفه است. در واقع الف در {ال} همان همزه وصل می باشد. همانگونه که می دانید حرکت این الف (همزه وصل) در صورت ابتدا، همیشه فتحه خوانده می شود. مثال: قُلِ اللهُ الخالِقُ – اَللهُ خالِقُ جُنودُ السَّماواتِ – اَلسَّماواتِ جَعَلَ القَمَرَ – اَلقَمَرَ   ۲ – اسم همزه وصلی که بر سر اسم بیاید در صورت ابتدا، به کسره خوانده می شود. در قرآن همزه وصل بر سر اسم های (پسر، دختر، مرد، زن، اسم، دو) آمده است. البته آخرین کلمه {دو} به صورت های مختلف مذکر و مؤنث آمده است و همگی به مفهوم عدد دو هستند. حال به اصل این اسامی در قرآن کریم توجه نمایید: پسر دختر مرد زن اسم ابن ابنت امرء امرأت اسم دواثنی (اثنا) – اثنتنی (اثنتا) – اثنین (اثنان) – اثنتین   مثال: مَسیحُ ابنُ مَریَم – مَریمَ ابنَتَ عِمران – اَبوکِ امرَءَ – ءامنوا امرَأَتَ – وَاذکُرِ اسمَ رَبـِّکَ – مِنهُمُ اثنَی عَشَرَ – عِندَاللهِ اثنا عَشَرَ – وَ قَطَّعنا هُمُ اثنَتَی عَشَرَ اَسباطاً اُمَماً – مِنهُ اثنَتا عَشرَهَ عَیناً – ثانِیَ اثنَینِ – حینَ الوَصیَّهِ اثنانِ – فَوقَ اثنَتَینِ   ۳ – فعل در قرآن کریم غیر از موارد مذکور، هر کلمه ای که دارای همزه وصل باشد فعل یا مصدر افعال خواهد بود. نحوه خواندن همزه وصل افعال در صورت ابتدا چنین است: اگر اولین حرف متحرک پس از همزه وصل مفتوح یا مسکور باشد همزه وصل آن به صورت کسره خوانده می شود و اگر اولین حرف متحرک مضموم باشد همزه وصل به صورت ضمه خوانده می شود. افعال، همزه وصل مفتوح ندارند. تمامی مصادر افعال در صورت داشتن همزه وصل به کسره ابتدا می شوند. مثال افعال و مصادر افعال: فیمَا افتَدَت بِه – اِفتَدَت بِه فَقَدِ اهتَدَوا – اِهتَدَوا قالَ اتـَّقوُا الله – اِتـَّقوُا الله رَبـَّنَا اکشِف – اِکشِف فَقُلنَا اضرِب – اِضرِب یَا هامانِ ابنِ لی صَرحاً – اِبنِ لی صَرحاً رَبِّ انصُرنی – اُنصُرنی اَنِ اشکُرلی – اُشکُرلی اَلـَّذینَ استُضعِفوا – اُستُضعِفوا لَقَدِ استُهزِئَ – اُستُهزِئَ فَمَنِ اضـطرَّ – اُضطُرَّ کَرِهَ اللهُ انبِعَاثَهُم – اِنبِعَاثَهُم عَلیهَا افتِراءً – اِفتِراءً وَاستَکبَروا استِکبَاراً – اِستکباراً   نکات مهم: ۱ – در افعال { اِقضوا – اِمضوا – اِمشوا – اِبنوا – اِئتوا – اِهدوا } همزه وصل در حالت ابتدا، به جای ضمه به کسره خوانده می شود چرا که ضمه، حرف متحرک عارضی است و اصل آن کسره بوده است بدین صورت اِقضیوا – اِمشیوا – اِبنیوا – اِئتیوا – اِهدیوا. البته در برخی از کلمات مذکور، عملاً به لحاظ ساختار لفظ و معنا نمی توان ابتدا کرد و فقط جهت آگاهی به تلفظ اصل کلمه ذکر شد. این کلمات در نقاط مختلف قرآن کریم آمده است. (۳)  
۲ – همزه ساکنه در کلمات {اِئت – اِئتنا – اِئتیا – اِئتوا – اِئتونی – اِئذن} در میان کلمات، به همزه ساکنه و در صورت ابتدا به یاءمدی خوانده می شود. بدین صورت: {ایت – ایتنا – ایتیا – ایتونی – ایذن}(۴) همچنین کلمه{ اُؤتُمِنَ } همزه ساکنه و در صورت ابتدا به واو مدی تبدیل شده و به صورت { اوتُمِنَ } خوانده می شود. (۵) ۳ – کلماتی نظیر کلمات زیر در قرآن که از افعال امر هستند در صورت ابتدا با کسره شروع می شوند: مثال: ثُمَّ لیَقطَع – لِیَقطَع (۶) ثُمَّ لیَقضُوا – لِیَقضُوا (۷) وَلیُوفُوا – لِیُوفُوا (۸) وَلیَطَّوَفُوا – لِیَطّوَفُوا (۹) هرچند که عملاً به لحاظ ساختار لفظ و معنا ابتدا به این کلمات صحیح نیست. ۴ – در عبارت { اصحاب لئیکه } در صورت ابتدا {الئیکه} خوانده می شود. زیرا کلمه الئیکه به لحاظ صرفی، اسم محسوب می شود و اسم نیز باید با الف و لام تعریف آغاز گردد. (۱۰) ۵ – اگر همزه استفهام (۱۱) بر سر افعال دارای همزه وصل بیاید همزه وصل در کتاب نیز حذف شده و فقط همزه استفهام باقی می ماند مانند هفت فعل (۱۲) ذیل: اَتَّخَذتُم – اَطَّلَعَ – اَفتَری – اَصطَفی – اَتَّخذنَاهُم – اَستَکبَرتَ – اَستَغفَرتَ ۶ – اگر همزه استفهام بر سر {ال} تعریف بیاید، همزه وصل حذف نمی شود بلکه تبدیل به الف مدی می شود و این حالت فقط در سه کلمه قرآن آمده است: آذَّکَرَین (۱۳) – آلآنَ (۱۴) – آللهُ (۱۵) علت این است که کلمات فوق در اصل اَاَلذَّکََرَین – اَاَ لآن – اَاَلله بوده اند و در صورت حذف همزه وصل، کلمه مجدداً به شکل غیر سؤالی خود برمی گشت و مفهوم سؤالی از آن فهمیده نمیشد. باید دانست که این سه کلمه، علاوه بر صورت بالا به نحو دیگری نیز قرائت می شوند و آن تسهیل همزه وصل است. بدین صورت که به جای تبدیل همزه وصل به الف مدی، آن را بدون تبره و تیزی ویژه اش (حالتی میان همزه و الف مدی یا تلفظ فتحه بدون تیزی همزه) تلفظ می کنیم. مثال: اَ ــَـ ذاکرین –   اَ ــَـ لله   – اَ ــَـ لآن ۷ – اگر الف و لام تعریف بر سر همزه وصل بیاید علاوه بر حذف همزه وصل، لام ساکنه کسره می گیرد. تنها مورد آن، در کلمه اَلِاسمُ الفُسوُق در آیه ۱۱ سوره حجرات آمده است و آن را چنین می خوانیم: ِبئسَ لِسمُ الفُسوق. علت آن نیز روشن است. پس از حذف همزه وصل اسم، لام ساکنه ال در کنار سین ساکنه {سم} قرار می گیرد و ناچار بنا بر قاعده رفع التقاء ساکنین لام مکسور می شود. در صورت ابتدا به اَلِاسمُ، این کلمه به دو صورت اَلِسمُ و لِسمُ خوانده می شود. دلیل وجه دوم این است که وقتی کلمه به لام متحرکه آغاز شده است نیازی به همزه وصل نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 16 تاریخ شمسی1402/2/16 برابر 1444 قمری 15روزی شوال 👇_👇_👇_👇  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿ 🌺بارالها براستی و حقیقت خواندنم آنچه را بیان کردی در کتابی که بر پیغمبر راستگویت فرو فرستادی، ای پروردگار ما ستایش و ثناء مخصوص توست، بارخدایا مرا از آنانی که حلال قرآن را حلال، و حرام آن را حرام می دانند و به آیات محکم و متشابه آن ایمان دارند قرار ده، و قرآن را مونس در قبر و روز بارپسین من گردان، و مرا از کسانی بگردان که به هر آیه ای که می خواند درجه ای در بالاترین درجات بهشت ارتقاء یابد، به رحمتت ای رحیم ترین رحیمان.🌺 جلسه 15👇👇👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 15 آموزش قرآن کریم📖 . 📢این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد. . 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 16 آموزش قرآن📖 📢این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد. کریم 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بسم اللهالرحمن الرحیم💠 📖آموزش قران کریم📖 📗تمرین تلاوت قرآن با نام و یاد خدا از امشب تلاوت قران باروش خیلی آسان وساده تلاوت می کنیم روش آموزش قرآن به کودکان همان‌طور که در این کانال آموزش قرآن کریم مشاهده کردید، آموزش قرآن به کودکان باید با زبان کودکانه و به گونه‌­ای باشد که برای کودک حالت سرگرمی ایجاد کند تا کودک توجه کند و ذهنش ناخودآگاه درگیر شود. در این صورت می‌­توان محتوای سوره و نکات آموزشی قرآن را به کودک انتقال داد. 📖کانال اموزش قران کریم📖 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ بچه های گلم لطفا باوضو روبه قبله سوره فجر را تلاوت کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمرین تلاوت قران در کانال اموزش قران کریم بصورت استاد و قاری قرآن 📖کانال اموزش قران کریم📖 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ بچه های گلم لطفا باوضو روبه قبله سوره فجر را تلاوت کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمرین تلاوت قران در کانال اموزش قران کریم بصورت استاد و قاری قرآن 📖کانال اموزش قران کریم📖 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ بچه های گلم لطفا باوضو روبه قبله سوره فجر را تلاوت کنیم
﴿ سورة الفجر - سورة ٨٩ -   تعداد آیات ٣٠ ﴾  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَالْفَجْرِ ﴿١﴾ وَلَیَالٍ عَشْرٍ ﴿٢﴾ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿٣﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ ﴿٤﴾ هَلْ فِی ذَلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ ﴿٥﴾ أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ ﴿٦﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿٧﴾ الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلادِ ﴿٨﴾ وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿٩﴾ وَفِرْعَوْنَ ذِی الأوْتَادِ ﴿١٠﴾ الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ ﴿١١﴾ فَأَکْثَرُوا فِیهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾ فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾ إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿١٤﴾ فَأَمَّا الإنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ ﴿١٥﴾ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ ﴿١٦﴾ کَلا بَل لا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ ﴿١٧﴾ وَلا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ ﴿١٨﴾ وَتَأْکُلُونَ التُّرَاثَ أَکْلا لَمًّا﴿١٩﴾ وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿٢٠﴾ کَلا إِذَا دُکَّتِ الأرْضُ دَکًّا دَکًّا ﴿٢١﴾ وَجَاءَ رَبُّکَ وَالْمَلَکُ صَفًّا صَفًّا ﴿٢٢﴾ وَجِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الإنْسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّکْرَى ﴿٢٣﴾ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی ﴿٢٤﴾ فَیَوْمَئِذٍ لا یُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ﴿٢٥﴾ وَلا یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ ﴿٢٦﴾ یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً ﴿٢٨﴾ فَادْخُلِی فِی عِبَادِی ﴿٢٩﴾ وَادْخُلِی جَنَّتِی ﴿٣٠﴾ 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 👇👇🌴🌴👇👇🌴👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 17 شنبه تاریخ شمسی1402/2/17 برابر 1444 قمری 16روزی شوال 👇_👇_👇_👇  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿ 🌺بارالها براستی و حقیقت خواندنم آنچه را بیان کردی در کتابی که بر پیغمبر راستگویت فرو فرستادی، ای پروردگار ما ستایش و ثناء مخصوص توست، بارخدایا مرا از آنانی که حلال قرآن را حلال، و حرام آن را حرام می دانند و به آیات محکم و متشابه آن ایمان دارند قرار ده، و قرآن را مونس در قبر و روز بارپسین من گردان، و مرا از کسانی بگردان که به هر آیه ای که می خواند درجه ای در بالاترین درجات بهشت ارتقاء یابد، به رحمتت ای رحیم ترین رحیمان.🌺 جلسه 16👇👇👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جلسه 17 آموزش قرآن کریم📖 📖کانال اموزش قران کریم📖 📢 این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد. . 📝 توجه: در مثال آخر (فی الدنیا) طبق توضیحات نباید بر روی یاء و لام علامت باشد که در ویدئو به اشتباه علامت گذاری شده است 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 18 شنبه تاریخ شمسی1402/2/18 برابر 1444 قمری 17روزی شوال 👇_👇_👇_👇  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿ 🌺بارالها براستی و حقیقت خواندنم آنچه را بیان کردی در کتابی که بر پیغمبر راستگویت فرو فرستادی، ای پروردگار ما ستایش و ثناء مخصوص توست، بارخدایا مرا از آنانی که حلال قرآن را حلال، و حرام آن را حرام می دانند و به آیات محکم و متشابه آن ایمان دارند قرار ده، و قرآن را مونس در قبر و روز بارپسین من گردان، و مرا از کسانی بگردان که به هر آیه ای که می خواند درجه ای در بالاترین درجات بهشت ارتقاء یابد، به رحمتت ای رحیم ترین رحیمان.🌺 جلسه 16👇👇👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جلسه 18 آموزش قرآن📖 . 📢این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد. .نحوه خواندن تنوین نزد همزه وصل همانطور که قبلاً در تعریف نون تنوین گفته شد، تنوین نون ساکنی است که نوشته نشده ولی خوانده می شود؛ حال اگر بعد از کلمه تنوین دار، کلمه ای بیاید که اوّلین حرف آن ساکن یا مشدّد باشد(۴)، که برای رفع آن باید نون تنوین را در تلفّظ با حرکت کسره خواند، مثل: «لَهْوًا انْفَضُّوا» که خوانده می شود «لَهْوَنِ انْفَضُّوا» نکته: در قرآن های با رسم الخط عثمان طه، برای راهنمایی قاری در این زمینه (مکسور خواندن نون تنوین) اقدامی صورت نگرفته است بنابراین این درس را خوب تمرین کنید. تمرین: کلمات زیر را با توجه به قاعده رفع التقاء ساکنین بخوانید: مَثلاً الْقَوْمُ – کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ – بِغُلَامٍ اسْمُهُ – اَحَدٌ اللهُ– یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ – مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ الحمدلله کلیّه علامت های روانخوانی قرآن کریم تمام شد و فقط یک درس وقف را نیز که بگوییم، درس ها تمام می شود 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 19 آموزش قرآن📖 . 📢این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد. . 📖علائم وقف درکانال اموزش قران کریم📖 #قرآنی _علامتی_لوزی پرسش: علامت لوزی در متن تجویدی قرآن در دو جا مشاهده شده، سوره هود و سوره یوسف. این نماد تجویدی چیست؟ پاسخ: علامت لوزی در دو جای قرآن استفاده شده است. اولین مورد آن در سوره هود(1) و دومین مورد در سوره یوسف(2) است. در سوره هود در پایین حرف راء کلمه «مجراها» و در سوره یوسف بالای حرف میم کلمه «تأمنا» قرار گرفته است. در اولی نشانه ی اماله ی صغری است و در دومی نشانه ی اشمام حرف میم. اماله به معنی میل پیدا کردن حرف الف به طرف کسره است. در کلمه «مجراها» ما به جای اینکه حرف الف را بخوانیم باید به جای آن، کسره کشیده ی فارسی را ادا کنیم. در کلمه «تأمنا» به علت اینکه کلمه در اصل، تأمنُنا بوده است ما باید لب های خود را هنگام ادای حرف میم جمع کنیم. به این حالت (جمع شدن لب ها) اشمام می گویند. می دانید که در ادای حرف میم، لب ها جمع نمی شود لذا اینکار کمی دشوار نیز هست ولی به هر حال طبق قواعد تجویدی باید انجام شود. اما آن چیزی که در بین قراء دیده می شود این است که کسی این قاعده را رعایت نمی کند. به علت اینکه به جای اینکه راحت تر شود ثقیل تر شده است. پی نوشت ها: 1. وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ(هود/41) 2. قَالُوا يَا أَبَانَا مَا لَكَ لَا تَأْمَنَّا عَلَى يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ (یوسف/11) 👇👇👇👇👇👇 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 20 آموزش قرآن📖 حلسه اخر این قسمت 📢این آموزش بر اساس خط عثمان طه می باشد. 📖علائم وقف درکانال اموزش قران کریم📖    مسأله وقف و وصل و ابتدای صحیح عبارات قرآنی از ضروریات تلاوت قرآن مجید است. چه بسا در اثر عدم توجه به این مهم، معانی آیات الهی مخدوش گردد. اما از آنجا که اکثر مردم به زبان عربی و مفاهیم قرآن آشنایی کافی ندارند، غالباً در انتخاب محل صحیح وقف و ابتدا دچار مشکل می شوند؛ لذا برای رفع نسبی این مشکل علاماتی وضع گردیده است که برخی از مهم ترین این علائم ( رموز وقف ) بدین شرح می باشد:    ( م ) = وقف لازم    وقف الزامی است و در صورت وصل، احتمال تغییر مفهوم جمله زیاد است.    ( ط) = وقف مطلق    تأکید می شود وقف کنید. چون موضوع مورد بحث تمام است.    ( ج ) = وقف جایز    هم می توان وقف کرد هم می توان وصل نمود.    ( ز ) = وقف مجَوَّز    مانند وقف جایز است. البته وصل آن بهتر است.    ( ص ) = وقف مرَخَّص    به خاطر طولانی بودن جمله و کمبود نفس، رخصت داده می شود وقف کنید و سپس از کلمه بعد ابتدا نمایید.    ( لا ) = وقف ممنوع    نباید وقف کرد. اگر به طور اضطراری مجبور شدید وقف کنید حتماً برگردید و مجدداً وصل نمایید.    ( قلی )    وقف بهتر از وصل است.    ( صلی )    وصل از وقف بهتر است.    وقف بر پایان هر آیه حتی اگر جمله ناقص باشد سنت نبوی(ص) است. هر چند در این موارد وصل آیات بهتر است. 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖کانال آموزش قرآنکریم📖 📗جلسه اخر کلاس قران تجوید📗 ⁉️پرسش وقف چیست؟ ✅پاسخ وقف در لغت یعنی حبس کردن و حرکت نکردن و در علم قرائت قرآن به معنی قطع صوت در حین قرائت، همراه با تجدید نفس و سپس ادامه قرائت می باشد.   📖انواع وقف در آیات📖 دو نوع وقف در حین قرائت وجود دارد:   📗وقف اضطراری این وقف زمانی است که قاری به دلیل اتمام نفس، عطسه، سرفه، فراموشی آیه و… مجبور به وقف می شود و چاره ای جز وقف ندارد.   📗وقف اختیاری وقتی که قاری به تشخیص خود و به صورت ارادی کلمه ای را برای وقف انتخاب می کند. چهار نوع وقف اختیاری وجود دارد:   📗وقف تام اگر بین دو عبارت هیچ نوع رابطه لفظی و معنایی وجود نداشته باشد.   📗وقف کافی زمانی که هر یک از دو عبارت برای خود جمله مفیدی هستند و در لفظ نیاز به یکدیگر ندارند ولی در معنا نیازمند هم می باشند.   📗وقف حَسَن وقتی که عبارت اول کامل و مستقل است و عبارت دوم ناقص و برای کامل شدن خودش نیاز به عبارت اول دارد.   📗وقف قبیح زمانی که دو عبارت در لفظ و معنا به هم تعلق دارند و هیچ کدام از آن ها به تنهایی جمله مفیدی نیستند وقف صحیح نمی باشد.   📗مهمترین علائم وقف در آیات در هنگام تلاوت قرآن به علائمی بر می خوریم که هر کدام معنی و مفهوم خاصی را در وقف کردن دارند. بعضی از مهمترین علائم وقف عبارتند از:   📗 علامت وقف  مفهوم توضیح «م» وقف لازم وقف کردن الزامی است و اگر وقف نکنیم ممکن است مفهوم جمله تغییر کند. «قف»  باید وقف کنید اما اگر وصل هم کردید اشکالی ندارد. «صل»  می توانید وقف کنید اما اگر وقف نکنید بهتر است. «ط» وقف مطلق باید وقف کنید زیرا موضوع بحث تمام شده است. «ج» وقف جایز هم می توانید وقف کنید و هم می توانید ادامه بدهید. «ص» و «جه» وقف مرخص چون جمله طولانی بوده و احتمال کم آوردن نفس وجود دارد اجازه دارید که وقف کنید و دوباره از جای مناسب شروع به قرائت کنید. «لا» وقف ممنوع اجازه ندارید که وقف کنید و اگر مجبور به وقف شدید باید برگردید و دوباره به صورت متصل بخوانید. اگر این علامت وقف در انتهای ایه باشد می توانید وقف کنید. «قلی»  اگر وقف کنید بهتر از ادامه دادن است. «صلی» و «ز»  اگر ادامه بدهید بهتر از وقف کردن است. «:.» وقف معانقه یا مراقبه این سه نقطه اگر روی دو کلمه نزدیک به هم قرار داده شود شما فقط بر یکی از دو کلمه می توانید وقف کنید. «س» سکت نوعی وقف که زمان توقف آن بسیار کوتاه است. «قفه»  به معنای سکت طولانی است.  کانال اموزش قران کریم 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 👇👇👇👇👇👇
📖انواع وقف در کلمات📖 وقف در کلمات بستگی به آخرین حرف آن کلمه دارد و به انواع زیر تقسیم می شود:   📗وقف بدون تغییر اگر حرف آخر کلمه ساکن یا یکی از حروف مدی باشد هنگام وقف هیچ تغییری نمی کند و به همان صورت وقف می شود. مانند: اَمْ مَنْ خَلَقْنَا، وَ ادْخُلِی جَنَّتِی، وَ لَاُ تُسْرِفُواْ   📗وقف به ابدال در دو مورد وقف به ابدال می شود: 1. اگر حرف آخر «تاء تانیث» متحرک باشد در هنگام وقف به «هاء ساکن» تبدیل می شود. مثل: لُمَزَةٍ = لُمَزَهْ 2. اگر حرف آخر تنوین نصب ( ً ) داشته باشد در هنگام وقف به «الف مدی» تبدیل می شود. مثل: کِتَابًا = کِتَابَا   📗وقف به اسکان اگر حرف آخر کلمه متحرک باشد یا تنوین جر یا رفع ( ٍ یا ٌ ) داشته باشد هنگام وقف حرف آخر ساکن می شود. مثل: عَذَابٌ اَلِیمٌ = عَذَابٌ اَلِیمْ یا عَلَّمَ بِالْقَلَمِ = عَلَّمَ بّالْقَلمْ یادتان باشد اگر حرف آخر کلمه تشدید داشت در هنگام وقف ساکن می شود اما باید با تشدید خوانده شود. مثل: فَطَلٌّ = فَطَلّْ همچنین اگر در آخر کلمه «واو مفتوح ما قبل مضموم» یا «یاء مفتوح ماقبل مکسور» داشتیم در هنگام وقف تبدیل به «واو مدی» و «یاء مدی» می شود. مثل: هُوَ = هُوْ یا هِیَ = هِیْ 📖👇کانال اموزش قران👇📖  ﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿  ﴾﴿کپی بدون لینک شرعا جایز نیست ﴾﴿ 👇👇👇👇👇👇