🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🍃
احزاب، آیه ۳۷ و ۳۸-ازدواج پیامبر(ص) با زینب-
علاقه پیامبر(ص) به زینب
آیا درست است که قرآن در این آیه مى گوید: پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله از زینب همسر زید که زن پسرخوانده پیامبرصلى الله علیه وآله بوده، خوشش آمده و عاشق او شده بود؛ ولى آن را در دل خود پنهان مى کرد و خداوند گفت: «وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّه مُبْدِیهِ» «در دل خود، چیزى را پنهان مى کنى که خداوند آن را آشکار مى سازد»؟
تفسير آيه 37 سوره احزاب
ازدواج پيامبر با همسر پسر خواندهاش
ازدواج پيامبر با زن پسر خواندهاش
« وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللَّه عَلَیْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَاتَّقِ اللَّه وَ تُخْفِى فِى نَفْسِکَ مَا اللَّه مُبْدِیهِ وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّه أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ . . . » 1 « و آن گاه که به کسى که خدا بر او نعمت ارزانى داشته بود و تو ( - ( نیز ) - ) به او نعمت داده بودى ، مى گفتى : همسرت را پیش خود نگاه دار و از خدا پروا بدار و آن چه را که خدا آشکار کننده آن بود ، در دل خود نهان مى کردى و از مردم مى ترسیدى . . . » . قبل از نزول آیه 37 و 38 سوره احزاب ، این گونه رایج بوده که اگر کسى را به عنوان پسر خوانده انتخاب مى کردند ، مانند پسر خودشان به حساب آمده و همسر او ، عروس خانواده مى شد . پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله نیز « زیدبن حارثه » را که برده بود ، خرید و آزاد کرد و بعد او را به عنوان پسر خوانده خودش قبول کرد . پیغمبرصلى الله علیه وآله زید را خیلى دوست مى داشت و بعد از مدتى « زینب بنت جحش » را که دختر عمّه اش بود ، به ازدواج زید درآورد و به تعبیرى ، عروس پیغمبرصلى الله علیه وآله شد ولى بعضى خواستند سوء استفاده کنند که پیغمبر بعد از مدتى عاشق زینب شد زید هم دست از سرش کشید و پیغمبرصلى الله علیه وآله زینب را گرفت .
خداوند تبارک و تعالى با آیاتى که فرستاد ، سنت جاهلى درباره پسرخواندگى را رد کرد چنان که در آیه 40 سوره احزاب مى فرماید : « ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ » « پیغمبر ، پدر هیچ یک از شما نیست » .
در اسلام ، پسر خوانده و پدر خوانده ، مانند پسر و پدر واقعى نیستند که از یکدیگر ارث ببرند یا زن پسر خوانده ، مانند عروس انسان ، حرام ابدى باشد .
✅👈اصل داستان واقعی اینجا شروع می شود
لطفا همراه ما باشید✨✨👇👇
اصل داستان این بود که « زید » با « زینب » اختلاف داشت و بارها زید و زینب آمدند و پیامبرصلى الله علیه وآله وساطت و اصلاح مى کرد و از آیات هم فهمیده مى شود که پیغمبرصلى الله علیه وآله زید را از خدا مى ترساند و مى فرمود : دست از اختلاف بردارید اما در هر صورت ، بالاخره با هم نساختند پس بنا شد که زید ، زینب را طلاق بدهد . خداوند نیز این آیات را نازل کرد : « فَلَمَّا قَضى زَیْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناکَها لِکَىْ لا یَکُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ حَرَجٌ فِى أَزْواجِ أَدْعِیائِهِمْ إِذا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً وَ کانَ أَمْرُ اللَّه مَفْعُولاً » وقتى زید ، زینب را طلاق داد ، ما او را به تزویج تو در مى آوریم که مردم نترسند اگر خواستند عروس پسر خوانده خودشان را بعد از طلاق بگیرند و خدا جایز کرده است و حرجى نیست » .
جبرئیل آمد به پیغمبر گفت : حالا که قرار است زید ، زینب را طلاق بدهد ، هر وقت او را طلاق داد ، شما زینب را بگیر تا سنت جاهلى غلطى که زن پسر خوانده را عروس حساب مى کنند ، از بین برود ولى این مسئله به صورت آیه نازل نشده بود . پیغمبرصلى الله علیه وآله از این حکم ترسید و آن را در دل خود نگه داشت . فرض کنید الان پسرى زنش را طلاق دهد و پدر شوهر برود و عروس را بگیرد چقدر مورد تهمت قرار مى گیرد و چقدر زشت است ؟ پیغمبرصلى الله علیه وآله وحشت زده شد که با این سنت و آداب اجتماعى ، مگر مى شود این کار را کرد ؟ مدتى او در نگرانى بود که این آیه نازل شد :
« وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللَّه عَلَیْهِ » « یاد بیاور پیغمبر که تو مى گفتى به کسى که خدا به او نعمت داده بود » .
« وَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ » « و تو هم به او نعمت داده بودى و از بردگى ، نجاتش دادى و آزادش کردى » .
« أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ » « همسرت را نگه دار » .
« وَ اتَّقِ اللَّهَ » « تقوا پیشه کن » و اختلاف نکنید و به یاد بیاور وقتى به یاد آن حکم جبرئیل مى افتادى ( - ( که بعد از طلاق زینب ، با او ازدواج کن ) - ) مى ترسیدى
لطفا بقیه مطالب را اینجا ببنید👇👇✨
https://eitaa.com/Amuzesheghoran/5708
✨کلید قرآنی ✨
♻️✨♻️
👈حضرت آدم"گناه کرد
🔑کلیدش :
"رَبّنَا ظلمناأنفسنا وَإِنْ لَمْ تغفر لنا وَتَرْحَمنَا لَنَكُونَنَّ مِنْ الْخاسرِينَ"
پس مورد عفو وبخشش قرار گرفت
♻️✨♻️
👈حضرت"نوح"بین دشمنانش گیر افتاده بود،
🔑کلیدش:
"رب اني مغلوب فانتصر"
پس گشایش الهی نصیبش شدوبا کشتیش نجات یافت ودشمنانش نابود شدند
♻️✨♻️
👈 حضرت زكرياپیرومسن بودو همسرش نازا،
🔑کلیدش:
"رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْدًاوَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ"
پس یحیی به اوعطاگردید
♻️✨♻️
👈حضرت يونس درتاریکی دریا و شکم ماهی تنها مانده بود،
🔑کلیدش:
"لا إله إلّا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين" پس نجات یافت
♻️✨♻️
👈حضرت أيوب به بیماریهای سختی دچارشد،
🔑کلیدش:
"رَبِّ إنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ"
پس از درد و رنج نجات یافت
♻️✨♻️
👈حضرت إبراهيم درآتش افکنده شد،
🔑کلیدش:
"حسبنا الله ونعم الوكيل"
پس نجات یافت و پیروز گشت
♻️✨♻️
👈حضرت يعقوب،یوسف را از دست داده بود،
🔑کلیدش:
"إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّه"
پس خدابعدسالها یوسف رابه او برگرداند
♻️✨♻️
👈حضرت محمد(ص)درغارثور توسط کفارمحاصره شده بود،
🔑کلیدش:
"لاتحزن إن الله معنا"
پس بر آنها پیروزگشت
آیا خدابرای بنده کافی نیست؟
اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
♻️✨♻️
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸 🍃🍂🌸
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
🍃کانال🌸آموزش🍃قرآن🌸کریم🍃
📖 آموزش قرآن کریم 📖
✨کلید قرآنی ✨ ♻️✨♻️ 👈حضرت آدم"گناه کرد 🔑کلیدش : "رَبّنَا ظلمناأنفسنا وَإِنْ لَمْ تغفر لن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🍃حفظ اسان قرآن کریم🌼🍃
👈لطفا توجه فرمایید👉
💫((قسمت ۸ ))💫
♻️جلسه هشتم
🔰 استاد قرآن
🎤استاد دکتر علی قاسمی
👇👇👇👇
حفظ آسان۸-AudioConverter.mp3
875.3K
#حفظ_آسان
#حفظ_قرآن
#یادداشت۸
#انگیزشی
احساس شکست در مسیر حفظ قرآن؟!
#علی_قاسمی
#حفظ_آسان
#حفظ_قرآن
#یادداشت۸
#انگیزشی
توفیق حفظ قرآن، لطفی است از جانب خدای مهربان!
بر اساس سخن خدا توی قرآن، ما اصابک من حسنة فمن الله، هر خوبی و حسنهای هر توفیق خوبی به تو رسید، قطعا از جانب خدای سبحان است.
عزیز! هر چقدر حفظ هستی شکرگزاری کن.
هر چند جزء مسلطی شکرگزار باش.
حتی اگر با کیفیت ضعیف، کل یا حتی چند جزء از قرآن را حفظ هستی، خدا را شکر کن.
حفظ قرآن شکست ندارد.
حتی اگر ضعیفترین حافظ باشیم، برکاتی از قِبَلِ حفظ به ما میرسد که ارزش بسیاری دارد.
در فرصتهای پیش رو اگر خدا لطف کنه برکات حفظ رو بیشتر گفتگو میکنیم.
#حفظ
#علی_قاسمی
#ادامه_دارد
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸 🍃🍂🌸
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
🍃کانال🌸آموزش🍃قرآن🌸کریم🍃
📖 آموزش قرآن کریم 📖
🌼🍃حفظ اسان قرآن کریم🌼🍃 👈لطفا توجه فرمایید👉 💫((قسمت ۸ ))💫 ♻️جلسه هشتم 🔰 استاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
« وَ تُخْفِى فِى نَفْسِکَ » « و مخفى مى کردى در خودت آن چیزى که جبرئیل به تو گفته بود » و بالاخره خدا آشکارش کرد .
خداوند مى خواهد عروس خواندگى را لغو کند و تو از ترس آبرو ، مخفى مى کردى در خودت آن چه را که خدا اراده کرده روشن کند و به عنوان حکم خدا ، بیانش کند .
« وَ تَخْشَى النَّاسَ » « اى پیغمبر ! تو از مردم مى ترسیدى » .
« وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ » « خدا سزاوارتر است که از او ترسیده شود » .
با توکل به خدا ، براى شکستن این سنت ، اقدام کن و بعد از این که زید ، زینب را طلاق داد ، تن به این ازدواج بده ، تا این سنت ، لغو شود . به دنبال این ازدواج ، بدخواهان با داستان سرایى و با تهمت زدن به پیامبرصلى الله علیه وآله ، افسانه پردازى کردند و حتى کار را به جایى رساندند که گفتند : اگر پیغمبر از زنى خوشش آمد ، بر شوهرش حرام مى شود و به ازدواج پیامبرصلى الله علیه وآله در مى آید !
اگر بناست پیغمبرى ، پیغمبر باشد ، باید سنت هاى اجتماعى غلط را بشکند « لِکَىْ لا یَکُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ حَرَجٌ فِى أَزْواجِ أَدْعِیائِهِمْ » « تا دیگر مؤمنین ، زن پسرخوانده را عروس حساب نکند و این سنت ، شکسته شود » .
« وَ کانَ أَمْرُ اللَّه مَفْعُولاً » معلوم مى شود که بر پیغمبرصلى الله علیه وآله خیلى سخت بود که خداوند مى فرماید : اى پیغمبر ! این که گفتم ، شدنى است و هیچ خوفى به خود راه مده .
بنابراین ، قضیه عشق و عاشقى یک افسانه دروغین است که متأسفانه از برخى منابع اهل تسنن به افکار عمومى سرایت کرده است . این کجا و اعتقاد شیعه به عصمت پیامبر و نزول آیه « یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ » در شأن پیامبر و اهل بیت او کجا ؟
این موضوع ، مانند شایعه آیات شیطانى و افسانه غرانیق که در برخى منابع اهل سنت مانند تفسیر طبرى و سیره ابن هشام آمده و موجب سوء استفاده بدخواهان شده است ، موضوعى ساختگى است و ساحت پیامبرصلى الله علیه وآله از هرگونه آلودگى و خطا ، پاک و منزه است و آن حضرت ، اشرف مخلوقات و سیّد و سرور تمامى پیامبران مى باشد .
به عنوان یک نتیجه گیرى ، مى توان گفت : پیامبرصلى الله علیه وآله در این واقعه تاریخى با بزرگوارى و از خود گذشتگى ، بر دو سنت جاهلى زیر خط بطلان کشید :
. 1 از زینب دختر جحش که از خانواده معتبرى بود ، براى زید ، پسر حارثه که از بردگان آزاد شده بود ، خواستگارى کرد و سنت غلط اختلاف طبقاتى را شکست .
. 2 سنت غلط « عروس خواندگى » را نیز شکست .
این سنت شکنى ها لازم بود توسط خود پیامبرصلى الله علیه وآله انجام شوند تا در جامعه ، تثبیت و نهادینه شوند اگر چه انجام آنها براى پیامبرصلى الله علیه وآله ، بسیار سخت بود و توهین ها و تهمت هایى را به دنبال داشت .
( 1 ) احزاب ( 33 ) ، آیه 37 و . 38
تفسير آيه 57 سوره مباركه احزاب
سوال شرعی
آیا عروس همسر به شوهر محرم است؟
یک دختر و پسر ازدواج کرده اند. پدر پسر وفات کرده است و مادرش (یعنی مادر پسر) بعد ار عده با شخص دیگر ازدواج کرده است. آیا این دختر به این مرد (یعنی شوهر دومین مادر) محرم است؟
باسمه تعالی
دختر مزبور که در حقیقت عروس همسر وی به حساب می آید، به آن فرد (شوهر دوم) محرم نیست.
مارا به دیگران معرفی کنید
کانال آموزش احکام شرعی و اسلامی👇
💠 @ahkameeslami 💠
••✾•🌿🌺🌿•✾••┈.••✾•🌿🌺
🌼🍃حفظ اسان قرآن کریم🌼🍃
👈لطفا توجه فرمایید👉
💫((قسمت ۹ ))💫
♻️جلسه نهم
🔰 استاد قرآن
🎤استاد دکتر علی قاسمی
👇👇👇👇
حفظ آسان۹-AudioConverter.mp3
1.31M
#حفظ_آسان
#انگیزشی
فایل صوتی ۹
برکات حفظ قرآن
#علی_قاسمی
#حفظ_آسان
#حفظ_قرآن
#یادداشت۹
#انگیزشی
حفظ قرآن برکات زیادی داره. یکی از برکات ویژه آن، تمرین نظم و انضباط است.
جالب است وقتی حافظ دو، سه سال یا بیشتر هر روزه تلاش میکنه برنامهای را دقیق و کامل انجام بده و وقتش را مدیریت میکنه، فردی بسیار منظم و دقیق میشود.(البته اکثرا😂)
حافظان قرآن معمولا افرادی هستند که منظماند و به شدت روی وقتشان حساس هستند.
در تلاشن وقتشون تلف نشه و طلایی ازش استفاده کنند.
در عین حال که افرادی شادکام و بانشاط هستن، حرفها و کارهای بیهوده و بیفایده آزارشون میده و معمولا دوست دارن بهترین استفاده را از وقتشان بکنند.
بودن با قرآن، سبک زندگی ما رو از همهی جهات زیباتر میکنه.
تو هم اگر تا به حال شروع نکردی یا علی بگو و شروع کن.
اگر در میانهی راهی، محکم و استوار جلو برو و سستی نکن...
مطمئن باش بهترین تصمیم عمرت را گرفتهای و شاید دیر و زود داشته باشه ولی سوخت و سوز نداره...
سود خالص و بی نظیر
یا علی...
#ادامه_دارد
#علی_قاسمی
#حفظ
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸 🍃🍂🌸
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
🍃کانال🌸آموزش🍃قرآن🌸کریم🍃
📖 آموزش قرآن کریم 📖
#حفظ_آسان #انگیزشی فایل صوتی ۹ برکات حفظ قرآن #علی_قاسمی #حفظ_آسان #حفظ_قرآن #یادداشت۹ #انگیزشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا مطابق آیه31 سوره نور، زن به غلام خود محرم است؟
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ ... وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ ...»؛ و به آنان با ايمان بگو چشم هاى خود را (از نگاه هوس آلود) فروگيرند، ... و (اطراف) روسرى هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)، و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدر شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان، يا بردگانشان، ... .(1)
«لا جُناحَ عَلَيْهِنَّ في آبائِهِنَّ وَ لا أَبْنائِهِنَّ وَ لا إِخْوانِهِنَّ وَ لا أَبْناءِ إِخْوانِهِنَّ وَ لا أَبْناءِ أَخَواتِهِنَّ وَ لا نِسائِهِنَّ وَ لا ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ وَ اتَّقينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهيداً»؛ بر آنان [همسران پيامبر] گناهى نيست در مورد پدران و فرزندان و برادران و فرزندان برادران و فرزندان خواهران خود و زنان مسلمان و بردگان خويش (كه بدون حجاب و پرده با آنها تماس بگيرند) و تقواى الهى را پيشه كنيد كه خداوند نسبت به هر چيزى شاهد و آگاه است.(2)
با سلام و درود
چند نکته در این زمینه عرض می شود:
1. با توجه به ظاهر این فراز از آیه می توان گفت اعم است و شامل کنیز و غلام (عبد) می شود. در این زمینه روایت هم داریم.(3)
2. آیه در مقام بیان مقدار پوشش و یا میزان جواز آشکار نمودن نیست، بلکه فقط اصل وجوب و جواز را بیان می فرماید.
3. در این زمینه روایات مختلف است و برخی روایات دال بر حرمت و برخی جواز را می رساند.(4)
4. با توجه به روایات، مفسران نیز در این زمینه اختلاف نظر دارند.
برخی می گویند، اطلاق جمله «أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ» هم شامل غلامان مى شود و هم كنيزان، و از روايات نيز اين اطلاق استفاده مى شود.(5)
برخی دیگر، آیه را اختصاص به کنیز داده اند:
تفسیر نمونه، این فراز از آیه را به استناد روایات دال بر حرمت، اختصاص به کنیز دانسته و می آورد: از بعضى روايات ديگر تعميم استفاده مى شود، اما مسلما خلاف احتياط است.(6)
هم چنین می آورد: ذكر کنیزان بعد از ذكر زنان به طور كلى، ممكن است از اين نظر باشد كه كنيزان غير مسلمان را نيز شامل مى شود.(7)
برخی گفته اند چون کنیزان همه مسلمان نبوده اند بلکه کنیز یهودی و نصرانی هم زیاد بوده است و اگر آیه می خواست رعایت حجاب را در برابر آنان نیز واجب بداند، موجب عسر و حرج و تکلیف بما لایطاق (خارج از توان و طاقت) بود، لذا استثناء کرد و فرمود در برابر کنیزان، رعایت پوشش لازم نیست، حتی کنیزان غیر مسلمان.(8)
توضیح بیشتر؛ زنان مسلمان جایز نیست زینت خود را در برابر زنان غیر مسلمان آشکار کنند بلکه به حکم آیه شریفه «أَوْ نِسائِهِنَّ»، جواز آشکار کردن زینت، در باره زنان مسلمان است نه غیر مسلمان. البته به استثنای کنیز، لذا کنیز ولو غیر مسلمان باشد، مولای او می تواند در برابر او اظهار زینت کند و وجوب به رعایت پوشش ندارد.(9)
5. اگر بخواهیم فقط به ظاهر قرآن تمسک کنیم، قول اول (تعمیم به غلام و کنیز) صحیح است، ولی با توجه به روایات و کلام معصوم که مفسران قرآن هستند، قول دوم (اختصاص به کنیز) ترجیح پیدا می کند. البته روایاتی بر جواز اظهار مو داریم، ولی نمی توانیم روایات حرمت و ممنوعیت را در نظر نگیریم. لذا این بیان "قول به جواز اظهار زینت در برابر غلام، خلاف احتیاط است" بیان مناسبی است.
لطفا بقیه مطالب را اینجا مطالعه کنید👇👇👇
https://eitaa.com/Amuzesheghoran/5731
18.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دوره_آموزشی
#روخوانی و #روانخوانی
درس ۲۲
استاد علی قاسمی
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸 🍃🍂🌸
﴾﴿ @Amuzesheghoran ﴾﴿
🍃کانال🌸آموزش🍃قرآن🌸کریم🍃