eitaa logo
موسسه اندیشه بهشتی
9.2هزار دنبال‌کننده
712 عکس
201 ویدیو
65 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐 وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️معاونت فرهنگی: @andishebeheshti_f ♦️ادمین کانال: @AndisheBeheshti_admin ♦️کانال مکتب بهشتی: @maktabbeheshti 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵ ۰۲۵۹۱۰۰۳۰۱۳ ☎️
مشاهده در ایتا
دانلود
موسسه اندیشه بهشتی
♦️جایگاه و نقش آفرینی زنان در اجتماع با رویکرد حجاب اسلامی حجت‌الاسلام دکتر سید مهدی نریمانی مشا
⚠️ به اطلاع کلیه همراهان میرساند، مسئله حجاب و پوشش مردان و زنان، ابعاد مختلفی دارد و اشخاص حقیقی و حقوقی _ اعم از شخص بالغ و عاقل (مکلف)، خانواده، جامعه، حکومت_ وظایف، احکام تکلیفی و وضعی متفاوتی نسبت به این مسئله دارند. در این کلیپ به مناسبت سخن مرحوم شهید بهشتی، تنها به حکم تکلیفی مردان در مواجهه با زنانی اشاره شده است که پوشش شرعی را رعایت نمیکنند، و اصلا ناظر به سایر ابعاد مسئله _ مانند: حکم تکلیفی مکلف، وظیفه و اختیارات حاکمیت در بد پوششی، وظیفه خانواده در زمینه تربیت مناسب_ نبوده است و بررسی این موارد نیازمند بحثهای دیگری است. با تشکر از شما گرامیان🌱
♦️معیار حجاب اسلامی هم حجاب با چادر، حجاب اسلامی است و هم حجاب با روسری. ما ضدچادر نیستیم، اما پوشاندن مو و گردن و پوشیدن مانتویی که خیلی تنگ و چسبان نباشد هم حجاب اسلامی است؛ البته لازم نیست خیلی هم گشاد و امل‌مآب باشد، مانتویی معمولی و عادی و جوراب‌هایی که پا از زیر آن نمایان نباشد، به اضافه اینکه سعی شود صورت بدون آرایش باشد. اینکه می‌گویم سعی شود، چون معمولاً خانم‌ها آرایش می‌کنند و بقایای آرایش ممکن است بماند؛ وقتی هم صورت‌شان را می‌شویند دیگر لازم نیست خیلی خودشان را اذیت کنند که پوست صورت یا پوست لب‌ها را به‌کلی پاک کنند. فرق است بین خانمی که در خانه برای شوهرش یا برای جلسه‌ی خانم‌ها آرایش کرده، صورتش را هم شسته، حالا بیرون می‌آید و بقیه آثار آن آرایش هست و خانمی اصلا صبح یک ساعت با خودش ور می‌رود تا به خیابان برود. این دو خیلی با هم تفاوت دارند. این دومی «تبرج الجاهلیه» آن اولی، «الاماظهر منها» است. 📚سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید بهشتی، ج۱، ص۱۵۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
27.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️دیدگاه شهید بهشتی در قلمرو قانونگذاری کنونی و نظام تقنین کشور در بخش تعاونی ها دکتر محمد مهریار مشاهده ویدیو کامل ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
📢 مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند: ♦️ بررسی اندیشه شهید بهشتی در حقوق تجارت با تاکید بر شرکت های تعاونی ارائه دهنده: دکتر محمد مهریار استاد دانشگاه و پژوهشگر حقوق خصوصی ۲۱ مهر ۱۴۰۱ موضوعات بحث: ✅️ تحولات قانونگذاری در شرکت های تعاونی ✅️ ویژگی و اهداف شرکت های تعاونی در نگاه شهید بهشتی ✅️تبین نظر شهید بهشتی پیرامون رابطه مالکیت اعضا شرکت با تعاونی ✅️ دیدگاه شهید بهشتی در قلمرو قانونگذاری کنونی و نظام تقنین کشور در بخش تعاونی ها ✅️نگاه حاکمیتی در اندیشه بهشتی و آثار آن در شرکت تعاونی ↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به صفحه ما در آپارات مراجعه فرمایید :: https://www.aparat.com/v/bpM25 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تذکراتی به روحانیت 🎙 سخنرانی آیت‌الله شهیدبهشتی پیرامون وظائف طلاب و روحانیون ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
بيانات راجع به و كاركنان آن سفارتخانه به وسيله گروهى از دانشجويان به عنوان اعتراض به دسيسه هاى دولت آمريكا در ايران و امنیت سفارتخانه امروز لابد از طريق اخبار راديو مطلع شديد كه عده اى از جوانان باايمان و برآشفته ملت كه پذيرش را از طرف آمريكا به حق توهين بزرگى به انقلاب و ما ميدانند، بيش از اين تاب نياوردند و به عنوان را تصرف كردند و چند نفر از كاركنان آنجا را به گرفتند، ما هميشه به عنوان كسانى كه احساس مسؤوليت مي كرديم به آمريكا و ساير قدرتهاى استعمارگر گفته ايم كه بدانيد با فرد طرف نيستيد با افراد هم طرف نيستيد، با هم طرف نيستيد، با علماى انقلابى و رجال انقلابى طرف نيستيد، با شوراى انقلاب و دولت موقت انقلاب طرف نيستيد بلكه با طرف هستيد. موفقيت ايران را درك كنيد و بدانيد كه «ايران» ملتى دارد كه خط انقلاب خودش را شناخته است، ... حالا هم براى شان ميگوييم كه شما انتظار نداشته باشيد كسى بتواند ملت بپاخاسته ما را در برابر همه كارهاى ناپسند و زشت شما مهار كند ملت در برابر برخى از اين توهينها مهارشدنى نيست، گويا آمريكا و قدرتهاى ديگر جهانى فقط را بلد هستند و هنوز را ياد نگرفته اند و با اين زبان آشنا نشده اند ولى مردم ما و دوستان ما به بركت اين انقلاب به خوبى با اين زبان آشنا شده اند و ميدانند كه هر كلمه اى و هر سخنى، هر نوشته اى در انقلاب چه معنى ميدهد. ما در عين اينكه ميپذيريم كه سفارت يك كشور و اتباع يك كشور بايد در يك كشور ديگر امنيت داشته باشند و در عين اينكه قانون اسلام چنين امنيتى را تأكيد و تضمين ميكند، در عين حال ميخواهيم بگوييم اين زبان انقلاب هم يك زبان راست و صريح و روشن است و چيزهايى را بيان ميكند. اگر آمريكا و كشورهاى ديگر جهان زبان انقلاب ايران را هنوز ياد نگرفته ايد و نميتوانيد درك كنيد خوب است سر عقل آييد و درك كنيد. همان وقتى كه گفتيد اين بيمار هيچ جاى دنيا جز آمريكا براى معالجه اش نبوده (آن هم اگر واقعاً بيمار باشد) وقتي كه پذيرفتيد بايد ميدانستيد كه پیامدهاى سختى به دنبال خواهد داشت. جوانهاى ما امروز به سفارت آمريكا رفته اند و گفته اند كه اين شاه خائن و دشمن ملت را بدهيد و اين كاركنان سفارت را كه به گروگان گرفته ايم از ما بگيريد، چون هر چه به زبان منطقى گفتند كه دشمن ملت را چرا در خانه خودتان پناه داديد؟ گفتند اين از لوازم اومانيسم است و يك نفر بيمار به ما پناه آورده است، انسان دوستى و اومانيسم جهانى و اخلاق انسانى ايجاب ميكند كه ما بيمار را پرستارى كنيم. آيا شما هنوز هم نفهميده ايد و نميتوانستيد بفهميد كه محمدرضا دشمن خون_آشام يك خلق است و او بايد به دست دادگاه عدل و انتقام سپرده شود؟ بسيار خوب. نتوانستيد بفهميد، جوانان انقلابى كشور ما ناچار ميشوند كه با اين زبانها به شما بفهمانند، اميد ما اين است كه درس عبرت بگيريد و با ملت انقلابى ما طورى برخورد نكنيد كه ديگر ملت ما براى گفتگو با شما ناچار به استفاده از اين زبانها بشوند و اگر شما همچنان به لجاجت خودتان ادامه بدهيد هيچكس نميتواند به شما تضمين بدهد كه مردم انقلابى ما ديگر از اين زبان استفاده نميكنند، ما هم تأكيد ميكنيم كه وظيفه انسانى و انسان‌دوستى آمريكا (اگر آمريكا به‌راستى انسان‌دوستى را ميفهمد) اين است كه اين دشمن خلق را تحويل دادگاه عدل و انتقام اسلامى ايران بدهد و بيش از اين خودش و ملت ما را به دردسر نيندازد. اين تشخيص ما است. نمىدانم نمايندگان محترم ملت هم تشخيصشان همين است يا نه (نمايندگان- همين است) منبع: صورت مشروح مذاکرات قانون اساسی؛ جلسه ۵۹؛ #۱۳_آبان ۱۳۵۸ صص ۱۶۰۹-۱۶۱۰ @shahiddoctorbeheshti
♦️رفتارهای مخالف اسلام من در حرم پیامبر (ص) یا ائمه (ع) که مشرف میشوم، عقب عقب برنمیگردم، بلکه زیارت میکنم و باز میگردم؛ چون جایی ندیدم نوشته شده باشد که کسی در حضور پیامبر (ص) عقب عقب برگشت. زنده و مرده که فرق نمی کند. بنا بر آنچه از روایات داریم، اگر کسی در حضور خود پیامبر (ص) عقب عقب برمیگشت، پیامبر منع می کرد. بنابراین، از سیره پیامبر (ص) نمی شود این مطلب را استنباط کرد. همچنان که از امام علی (ع) نقل می کنند روزی از کوفه به مدائن رفت و در آنجا افرادی را که عادت کرده بودند جلوی اسب حکامشان بدوند، از این کار منع کرد. در جایی هم نیامده که در زمان پیامبر (ص) کسی از ایشان دعاخواسته و بعد گریه کرده باشد که «یا رسول الله، برایم دعا کن». گاهی برای جلب رضایت ائمه (ع) کارهایی می کنیم که به این وسیله، آنان برای ما شفاعت کنند. مثلا فرض کنید من برای آستانه امام یک چراغ می برم تا امام (ع) شفاعت کند. این به آنچه ما در اسلام داریم، لطمه می زند. اگر کسی امام (ع) را دوست دارد و می خواهد آستانه او روشن باشد، به خاطر علاقه است و بحث دیگری است؛ ولی اگر برای شفاعت این کار را بکند و بگوید این کار را انجام می دهم که امام (ع) مرا شفاعت کند، این درست نیست؛ گویی می خواهد حق حساب بدهد! 📚مکتب قرآن، ج۱، ص۵۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نگاه حاکمیتی در اندیشه بهشتی و آثار آن در شرکت تعاونی دکتر محمد مهریار مشاهده ویدیو کامل ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️اسیری در القاب و عناوین ساختگی شما همین حالا وقتی می شنوید که زمامداران و رهبران فکری و سیاسی و اجتماعی برخی جامعه های غیراسلامی در میان مردمند، با مردمند، مثل مردم زندگی می کنند، چقدر برای شما جاذبه دارد؟ اما وقتی ببینید که در جامعه های اسلامی، کمتر رهبری را می توانید پیدا کنید که یک دهم او هم کم تکلفی داشته باشد و ارتباط برقرار کردن با او ساده، آسان و معمولی و بدون به کار بردن جمله ها و کلمات و تشریفات و آداب و القاب باشد، برای شما چندش آور می شود. هرکس، در هر مقام اجتماعی اسلامی در جامعه اسلامی، اسير القاب و آداب و تشریفات باشد، دور از اسلام است. اگر ما با صراحت لااقل از خودمان انتقاد می کردیم و می کنیم، میگوییم آقا لااقل برای خودمان القاب درست نکنیم تا مسابقة القاب شروع بشود. مقامات روحانی یک جور، مقامات غیرروحانی یک جور. اقلامن عالم دینی دیگر اسير القاب نباشم. وای به اینکه یک منبری در مجلسی که یک مرجعی حضور دارد بالای منبر برود و اولادعانکند، یا اگر هم دعا کرد «حضرت آیت الله العظمی» نگوید! اگر کلمه «عظمی» افتاد دیگر هیچ! این چیست؟ کجای این به اسلام میخورد؟ وقتی من عالم دینی اسیرآیت الله و آیت الله العظمی باشم، دیگر می توانم رهبر مبارزه با تشریفات در قشرها و گروه های دیگر بشوم؟ 📚جاودانه های تاریخ، ج۵‌،ص ۷۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️عدم برتری مرد نسبت به زن در اصول اسلامی سوال خبرنگار: آیا شما فقط می خواهید قانون را عوض کنید مثلا در دوران پهلوی زنان و مردان در دادگاه ها رأی برابر نداشتند، آیا شما می خواهید در جمهوری اسلامی این گونه قوانین را تغییر بدهید؟ شهید بهشتی: هر چیزی باید در رابطه با اصول اسلام تغییر یابد و در مورد دلیل و زیربنای این گونه مسائل، تغییر حتمی است. در هر انقلابی چیزهای زیادی تغییر می یابد و ارزش هایی شناخته شده و فهمانده می شوند؛ من تکرار میکنم که هیچ آموزش و اصولی را در اسلام نمی بینم که به زن ارزش و مقامی کمتر از مرد داده باشد. تنها چیزی که من پیدا کرده ام این است که زن و مرد هر دو انسان بوده و هر گروهی احساسات و عواطف مخصوص به خود را دارند و این دو چهره ی انسانیت همدیگر را کامل می کنند؛ زمانی که با هم به سر ببرند. 📚سخنرانی ها و مصاحبه های آیت الله شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، ج2، ص66 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
📢 مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند: ♦️بررسی حیله های شرعی ربا در اندیشه شهید بهشتی ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین نوری استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه و حقوق ۲۱ مهر ۱۴۰۱ موضوعات بحث: ✅️ بررسی و تعریف مفهوم ربا و انواع آن ✅️ تعریف حیله های شرعی از منظر شهیدبهشتی ✅️تبین نقد شهیدبهشتی مبنی بر حیله های شرعی ✅️ منافات داشتن روح شریعت با حیله های شرعی ✅️بررسی رویکرد فقهی شهیدبهشتی به بحث ربا ↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به صفحه ما در آپارات مراجعه فرمایید :: https://aparat.com/v/X9qIv ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی ༺ @AndisheBeheshti
⚠️ «انسان از منظر قرآن» منتشر شد! برای تهیه کتاب با ۲۵٪ تخفیف از لینک زیر اقدام نمایید. https://zarinp.al/457337 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
«انسان در اسلام، موجودی است که باید انتخابگر به دنیا بیاید، انتخابگر بزرگ شود، انتخابگر زندگی کند، انتخابگر به راه فساد برود، انتخابگر به راه صلاح برود، و تا لحظه مرگ هرگز زمینه انتخاب از دستش گرفته نشود. تمام اسلام را باید پس از توجه به این اصل شناخت. هر جا انسان از انتخابگری بیفتد دیگر انسان نیست؛ در این حال حیوان بارکش و باربری است که به او خوب میدهند بخورد، بپوشد، بنوشد، عیش و نوش کند، هرزگی کند، اما خوب بار بکشد و خوب بار بدهد. او دیگر انسان نیست...» - برشی از متن کتاب - هویت انسان، چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی، تقریباً یکی از پرتکرارترین و پرکاربردترین مسئله‌های بشر در طول تاریخ است و از این رو، انسان‌شناسی را می‌توان مقدمه شناخت همه علوم مرتبط به انسان و زمینه شکل‌گیری هرگونه باید و نبایدی در مورد انسان دانست. اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی نیز از این مهم مستثنا نیست و شناخت اندیشه‌های انسان‌شناسانه او، مقدمه‌ی شناخت اندیشه‌های سیاسی، تربیتی، اعتقادی، تشکیلاتی، مدیریتی و... اوست. کتاب «انسان از منظر قرآن»، مجموعه گفتارها و نوشتارهای بی‌بدیل شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، پیرامون «شناخت انسان» است. ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
42.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ عناصر ناصالح در لباس روحانیت ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ انسان از منظر قرآن منتشر شد! برای تهیه کتاب با ۲۵٪ تخفیف از لینک زیر اقدام نمایید. https://zarinp.al/457337
♦️جو سازی های رسانه ای روز دوشنبه، جریانی در همدان پیش آمد؛ این جریان را باید دستگاه قضایی محل رسیدگی بکند؛ اما اینکه بیایند این مسئله را دوباره یک مسئله ی جنجالی و تبلیغاتی در روزنامه و مجلس قرار بدهند، این همان خلق و خوی غربی است به نام آزادی خواهی؛ یعنی آقایان آزاد هستند که جو جامعه ی ما را دائما نا آرام کنند والا اگر روی اصول می خواستند اقدام کنند، می بایست اعلام جرم کننده به دادستان محل، آنها هم اقدام می کردند، بعد هم خبرش را با نتیجه به اطلاع مردم می رساندند، لكن جریان طور دیگر مطرح شد. روزنامه ی انقلاب اسلامی، این جریان را وسیله قرار داد برای حمله به رئیس دیوان عالی کشور، ملت ما می فهمد که اینها همان شیوه های تبلیغاتی سیاسی است، جوسازی است. ملت ما با این مسائل گول نمی خورد، اگر هم چند صباحی بشود یک چیزهایی به دست آورد، اگر صداقت نباشد، از بین خواهد رفت. توصیه ی بنده به همه ی کسانی که در این جمهوری اسلامی هستند این است که صداقت را محور قرار بدهند و بدانند که اسلام و روح شهیدان از بی صداقتی بیزار است. 📚سخنرانی ها و مصاحبه های آیت الله شهید دکترسیدمحمد حسینی بهشتی، ج۳،ص ۱۹۵ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti