eitaa logo
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3.5هزار دنبال‌کننده
106 عکس
5 ویدیو
6 فایل
دریچه‌ای برای ارائه‌ گزیده‌های کوتاه از اندیشه‌های راهبردیِ اندیشمند فرزانه، مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹گزارش خبرگزاری فرانسه دربارهٔ هواپیمایی که منافقین در ۱۵ تیر ۱۳۶۲ ربودند و به پاریس بردند. «سید منیرالدین حسینی هاشمی» در فیلم دیده‌ می‌شود.
🔆 روایتِ از ماجرای هواپیماربایی توسط تیم تروریستی منافقین (در ۱۵ تیر ۱۳۶۲) 🔆 به هم خوردن نقشهٔ مسعود رجوی برای بهره‌برداری سیاسی و رسانه‌ای از ماجرای هواپیماربایی 1⃣ ۱۵ تیرماه سال ۱۳۶۲، یک ۷۴۷ شیراز - تهران با ۳۹۰ مسافر، توسط پنج نفر از از آسمان شیراز ربوده شد. هواپیماربایان ابتدا هواپیما را به بردند و از مقامات کویتی درخواست کردند تا سوخت و آب و غذای مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهند. مسئولان کویتی با هواپیماربایان وارد گفت‌وگو می‌شوند و در نهایت می‌پذیرند تا پس از آزادی ۱۸۷ مسافر، سوخت و آب و غذای مورد نیاز را در اختیار منافقین قرار دهند. پس از انجام این مراحل، هواپیماربایان هواپیمای ایرانی را به فرودگاه اورلی پاریس انتقال می‌دهند و در آنجا هم پس از مداخله پلیس و اعطای پناهندگی به هواپیماربایان، مسافران ایرانی به کشور باز می‌گردند. http://urly.ir/kpvW http://urly.ir/JOE7 https://eitaa.com/moniroddin/191 https://eitaa.com/moniroddin/192 2⃣ علامه سید منیرالدین حسینی هم جزو مسافران این هواپیما بودند. ایشان در حاشیهٔ یکی از جلسات علمی در فرهنگستان علوم اسلامی (تقریباً بیست روز بعد از آن ماجرا)، گزارشی از اتفاقات این هواپیماربایی ارائه می‌دهند. □ ایشان می‌گویند «من در این ماجرا بحمدلله اصلاً مضطرب و دلواپس نشدم و هویت خودم را هم کتمان نکردم و در بازجویی هم به صراحت گفتم که بنده عضو جامعه مدرسین هستم و در مرکزی به نام کار می‌کنم. چون کتمان کردن را نوعی عقب‌نشینی از موضعِ خودم در دفاع از نظام اسلامی می‌دانستم.» □ ایشان در داخل هواپیما با یکی دو نفر از منافقین مناظره می‌کنند و انحرافِ فکری و بی‌ثمر بودنِ «روش مبارزه»ی آن‌ها را متذکر می‌شوند. ایشان در فرانسه هم گفت‌وگویی صریح و چالشی با نماینده پلیس فرانسه انجام می‌دهند درباره مدیریت فاسد جهانی! □ سید منیرالدین حسینی در این ماجرا تلاش می‌کنند که مسافران را برای تکبیر گفتن و شعار دادن علیه منافقین همراه کنند. شعارهایی مثلِ «خدایا خدایا! از صحنهٔ روزگار! منافقین رو بردار!» و... که ازسوی مسافران سرداده می‌شود، موجب می‌شود برنامه در فرودگاه پاریس برای بهره‌برداری‌های سیاسی و رسانه‌ای از این ماجرا با شکست مواجه شود. 3⃣ آقای در خاطراتش (روز ۱۵ تیر ۱۳۶۲) به حضور سید منیرالدین حسینی در این هواپیما اشاره می‌کند و به کسی که از حضور ایشان در میان مسافران هواپیما ناراحت بوده، به شوخی می‌گوید: ناراحت نباشید! ایشان با نظراتِ اقتصادی‌شان، اقتصاد آنها را زیر سؤال می‌برند و ناچار تحویلشان می‌دهند! http://urly.ir/e7Xe ☑️ @moniroddin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 گزارش سید منیرالدین حسینیِ هاشمی از اصل ماجرای هواپیماربایی توسط منافقین 🔆 من در این ماجرا بحمدلله اصلاً مضطرب و دلواپس نشدم و هویت خودم را هم کتمان نکردم و در بازجویی هم به صراحت گفتم که بنده عضو جامعه مدرسین هستم و در مرکزی به نام فرهنگستان کار می‌کنم. چون کتمان کردن را نوعی عقب‌نشینی از موضعِ خودم در دفاع از نظام اسلامی می‌دانستم... . ☑️ @moniroddin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 گزارش سیر منیرالدین حسینیِ هاشمی از گفت‌وگوی علمی با منافقینِ هواپیماربا، در هواپیما 🔆 سید منیرالدین حسینی در این هواپیماربایی، در داخل هواپیما با یکی دو نفر از منافقین وارد بحث می‌شوند و ضعف مبانی فکری و ضعف روش مبارزه آن‌ها را متذکر می‌شوند... ☑️ @moniroddin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 گزارش علامه حسینی از گفت‌وگوی علمی با نماینده پلیس فرانسه 🔆 ایشان گزارش می‌دهند که در پاریس، وقتی می‌خواستند ما را رها کنند، نماینده پلیس فرانسه (که از مسافران سؤالاتی می‌پرسید)، گفت «حرفی برای گفتن داری؟» گفتم «اگر حوصله‌اش را داری، بله که دارم!» و شروع کردم به نقد مدیریت جهانی و این‌که همه این مشکلات، ثمرهٔ مدیریتِ فاسدِ جهانی و کشورهای خودِ شماست، و نکاتی از این قبیل. نماینده پلیس فرانسه هم جواب‌هایی داده بود، ولی درمجموع، عاجز شده بود! ☑️ @moniroddin
🔆 نقش شعارهای انقلابیِ مسافران، در فراری دادنِ منافقین 🔆 همين «يا الله»، «يا رب» و هر شعار و دعايي که نسبت به رهبر انقلاب می‌کنی و شعائري که احيا مي‌‌کني و تعظيم مي‌‌کني، آثار عظيمی دارد. 🔵 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «در ماجرای هواپيماربايی¹ چيزي که آنجا ما با چشم ملاحظه کرديم، اين بود که همين که از هواپيما ما آمديم و شروع به نماز کرديم و شروع کرديم به شعار، اين شعار، آنها را فراری داد. با اينکه در مقدماتش بسيار کوشيده بودند که برای اين مطلب در خود رسانه‌هاي بين‌المللي در سطح جهان ـ نه فقط در اخبار فارسي براي ايراني‌ها ـ مسئله بتراشند. مصاحبه‌‌ مستقيم گذاشته بودند! آن نادانِ ابله [رجوی] اعلام کرده بودند که براي استقبال می‌آید، ولي بالمرّه قدم نگذاشتند! نه فقط او نيامد، خبرنگارها هم نيامدند. نه فقط خبرنگارها نيامدند، ترسيدند که وارد شهر هم بشوند. قبلاً سعي مي‌‌کردند که هتلی در وسط شهر گرفته بشود، ولي همين که شعارها را دیدند، خوف بَرِشان داشت! ديدند تمام آن بافته‌هايشان که مي‌‌گويند «مردم، ناراضي از حکومت‌اند»، اين مردم دارند شعار براي رهبر عظيم الشان انقلاب، حضرت نائب الامام امام خميني (ره) مي‌‌دهند؛ شعار براي جنگ مي‌‌دهند؛ شعار عليه منافقين مي‌‌دهند. لذا جرأت آن‌ها بريده شد! اجازه تماس با خبرنگار‌ها را هم بالمرّه ندادند بلکه از راه دور _ شايد فاصله سيصد چهارصد متري يا بيشتر _ داشتند با دوربين عکس برمي‌داشتند و نزديک نمی‌آمدند! اينها از برکت اسلام است. ربط به بندهٔ طلبه ندارد. اين، ربطِ به منطق اسلام دارد، ربطِ به شعار اسلام دارد، ربطِ به نماز دارد. شما این مطلب را کم نگيريد! هرچه امر نماز را زياد بگيريد، بالاتر از آن مقداري است که در اين عالم متوجه مي‌‌شويم. همين «يا الله»، «يا رب» و هر شعار و دعايي که نسبت به رهبر انقلاب می‌کنی و شعائري که احيا مي‌‌کني و تعظيم مي‌‌کني، آثار عظيمی دارد! در آن ماجرا هم، اثرِ آن‌همه پول‌هايي که اينها خرج کرده بودند و مصاحبه مستقيمي که گذاشته بودند، خنثي کرد. درواقع، باطل‌السحرِ آنها است. الان هم که شما شعار مي‌‌دهيد، در داخل هم عيناً همين‌طور است. شما با اين شعارها، با اين نمازها، با اين توجهات، توانستيد آنها را خُرد کنيد. اين جبهه‌ها و شهادت‌ها، برخاسته از همين شعارها است، برخاسته از همين نمازها است، برخاسته از همين توسلات است. توجه‌تان به اسلام، توجه‌تان به جنگ با کفر، ان شاء الله هر لحظه محکم‌تر باشد و ذره‌‌اي سستي در بين شما راه پيدا نکند. آن‌ها مي‌‌خواهند که با همه وسوسه‌ها، شما يک لحظه در طرف‌داري از اسلام، در توجه‌تان به نماز، در توجه‌تان به تکبير، و در توجه‌تان به شعائرتان تردید کنید. اگر آن‌جا همين تکبيرها نبود، عظمت اسلام نبود، و قطعاً آنها وقت بهره‌برداري‌شان بود که خبر را از خبر پنجم، به خبر درجه يک بين‌المللي برسانند.» (۱۳۶۲) 1. https://eitaa.com/moniroddin/194 ☑️ @moniroddin
🔆 این‌گونه نیست که جوان‌ها بلد نباشند ازدواج کنند یا مانعشان فقط پدر و مادر باشد، بلکه «محیطِ جامعه» تحقیرشان می‌کند! 🔆 علتِ اساسیِ محرومیتِ جنسی جوانان، به وجود ناهنجاری در وضعیت اقتصادی و سیاسی بازگشت می‌کند. من مانع ازدواج را این دو می‌دانم. 🔆 وقتی [مدل سرمایه‌داری] در اقتصاد حاکم است، توصیه به ساده‌زیستی و ازدواج ساده، یک تعارف است! 🔆 وقتی شما هر روز تبلیغات مصرفی ارائه می‌دهید و آبرو و آبرومندی را «مادی» تعریف می‌کنید، توصیه به «ازدواج ساده» چه معنایی می‌دهد؟! آیا می‌خواهید با «ازدواج ساده»، همه به یک جوان به چشمِ تحقیر نگاه کنند؟! 🔵 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «شما باید مسئله ازدواج را، که به‌عنوان یکی از مسائل مهم است، خوب بشکافید. وقتی اشتغال را برای بین سن ۲۵ تا ۳۰ سال قرار می‌دهید و تعریف فقر و درآمد را‌ هم به‌گونه‌ای قرار می‌دهید که زن و مرد نتوانند قبل از اشتغال ازدواج کنند، چگونه می‌خواهید به نیاز جامعه پاسخ دهید؟ این‌که می‌گویید بیاییم ازدواج‌ها را ساده بگیریم، آیا می‌خواهید تعریف فقر را به‌هم بزنید؟ در این موضوع، شما باید شدیداً به الگوی توزیعِ ثروت و الگویِ برنامه حمله کنید! وقتی شما هر روز تبلیغات مصرفی ارائه می‌دهید و آبرو و آبرومندی را «مادی» تعریف می‌کنید، توصیه به «ازدواج ساده» چه معنایی می‌دهد؟! شما خودتان تعریف فقر را عوض می‌کنید و [حالا] می‌خواهید با «ازدواج ساده»، همه به یک جوان به چشمِ تحقیر نگاه کنند؟! امکان ارضاء باید با چه رنج‌ها و تحمیل‌ها و تحقیرهایی همراه باشد؟ این شعار باید به‌خوبی شکافته شود که علت اساسیِ محرومیتِ جنسی، به وجود ناهنجاری در نظام اقتصادی و اجتماعی بازگشت می‌کند. توصیه به ساده‌زیستی و ازدواج ساده، یک تعارف است و مثل این است که مثلاً بگویند «اگر یک عده‌ای گوشت و برنج بخورند و بقیه که گیرشان نمی‌آید نان و پیاز و سبزی و ترشی میل کنند، خیلی برای مزاج خوب است!» شما به چه کسی و در چه جامعه‌ای، این الگو را ارائه می‌دهید؟! آیا در جامعه‌ای که نه درآمد و نه هزینه و نه شرایط سیاسیِ آن با قبل یکسان نیست، این الگو را ارائه می‌دهید؟ امروزه شرایط به‌گونه‌ای است که پسر و دختری که در خانۀ پدرشوهر یا پدرزن زندگی کنند، احساس ذلت می‌کنند و آبرومند نیستند. شما هویت‌ آن‌ها را این‌گونه تعریف کرده‌اید و گفته‌اید در مسکن استقلال داشته باشند. حتی اگر مسکنْ کوچک باشد هم تحقیرشان می‌کنید! درموردِ ازدواجِ جوانان باید عوامل مختلف دقیقاً تحلیل شود. باید شما بتوانید از زبانِ جوان حرف بزنید. 👈 این‌گونه نیست که جوان‌ها بلد نباشند ازدواج کنند یا مانعشان فقط پدر و مادر باشد، بلکه «محیط جامعه» تحقیرشان می‌کند! دقیقاً ناهنجاری در شرایط اقتصادی و سیاسی، موانع ازدواج است. من موانع را این دو می‌دانم؛ زیرا ازنظرِ فرهنگی و اسلامی برای ازدواج در سن شانزده سالگی به بالا مانعی نیست؛‌ امّا امروزه نمی‌تواند آبرومندانه ازدواج کند و معنای آبرو هم مادی تعریف‌ شده است. این رنج‌ها را که می‌گوییم، برای این است که [ریشۀ] پرخاش‌ها معلوم شود.» ۱۳۷۸ ☑️ @AndisheMonir
🔆 زن متدین کسی است که «تقابلِ نظامِ کفر با نظام اسلام» را بشناسد و تعیینِ موضع کند. 🔹 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «ما درباره زنِ متدین چه تصویری ارائه می‌کنیم؟ زن متدین کسی است که بتواند «روبه‌رو بودنِ روابطِ نظامِ کفر با نظام اسلام» را بشناسد و بتواند تعیینِ موضع کند و بتواند در تنظیم کارِ خود در خانه نسبت‌به این امرِ مهم، تبیین منطقی داشته باشد و با شوهرش مشارکت کند. [او باید بتواند] متناسب با کاری که شوهرش نسبت‌به وظایف مردانه دربینِ مردها انجام می‌دهد او نیز در بینِ زن‌ها، نسبت‌به وظایف زنانه، آن وظیفه را دنبال و تعقیب کند؛ یعنی هردو، عضو یک حزب به نام حزب‌الله باشند؛ یعنی توسعه اسلامی را می‌فهمند و دنبال این هستند که ببینند در توسعه اسلامی باید چه نقش سیاسی، فرهنگی و یا اقتصادی داشته باشند و مسئولیت آن‌ها چیست.» (۱۳۷۸) ☑️ @AndisheMonir
🔆 «عفتِ انفعالی و تحمیلی» یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم می‌پوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که ‌هیچ‌کس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها می‌کند! 🔆 «عفتِ آگاهانه و انتخابی» یعنی زن می‌داند که حجاب، هم نزد خدا برای او رشد می‌آورد و هم در میان مردم برایش عزّت می‌آورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار می‌دهد. 🔵 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «گاهی به زن مرتباً نق می‌زنند. چه کسانی نق می‌زنند؟ محیط اجتماعی، مادرشوهر، شوهر، خواهرشوهر. کم‌کم فرسایش شروع می‌شود؛ تحقیر را دیگران می‌کند و او هم فرسایشِ هویت پیدا می‌کند. در آن صورت، این عفتْ انتخابی نیست، ازرویِ آگاهی نیست، عفتِ آگاهانه نیست؛ بلکه عفت انفعالی است. عفت انفعالی یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم می‌پوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که ‌هیچ‌کس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها می‌کند! ترس از شوهرْ ملکه شده است، لذا انضباط به چادر به‌‌خاطرِ آگاهی نیست، به‌خاطرِ این نیست که می‌داند حجاب، هم نزد خدا برای او رشد می‌آورد و هم در میان مردم برایش عزّت می‌آورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار می‌دهد. وقتی عفتْ آگاهانه نبود، احساس حقارت و پستی می‌کند و خودش را دربرابرِ قدرتِ مرد، پست می‌شناسد. لذا فتنه‌گری و رذالت [شروع] می‌شود؛ اگر یک جایی قدرت پیدا کند، کلّ‌ِ آن تحقیرها را یک‌جا تلافی می‌کند! کم‌کم سن او بالا می‌رود و از بیست سال به سی سال و از سی سال به چهل سال می‌رسد و کم‌کم بچه‌هایی پیدا می‌کند و شوهر نمی‌تواند طلاقش دهد و خودش یک رُکن می‌شود، و کم‌کم مادرشوهرْ پیرزنِ ضعیفی می‌شود؛ حالا، هم فتنه‌گری و هم رذالت و پستی می‌کند؛ یعنی انتقام‌جوییِ ناخودآگاه می‌کند». (۱۳۷۸) ☑️ @AndisheMonir
🔆 دیدگاه «علامه سید منیرالدینِ حسینیِ هاشمی» دربارهٔ نظریهٔ «برخورد تمدن‌ها» و «گفت‌گوی تمدن‌ها» 🔵 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «جهانی ‌شدن بر سه محور ممکن است: 🌀 نظریه اول (برخورد تمدن‌ها) این است که بگوییم در عینیت‌، به‌وسیلۀ زبانِ کارآمدی، با تمدن دیگر درگیر می‌شویم که درنهایت، با برخورد تمدن‌ها، یک تمدن غالب می‌شود؛ یعنی کارآمدیِ خود را اثبات می‌کند و بسترِ هماهنگ شدنِ سایر تمدن‌ها می‌شود. در این محور، «موضع‌گیری» اساسِ تفاهم است و منطق کارآمدتر و پیروز بستر هماهنگی قرار می‌گیرد و دیگران با آن همراه می‌شوند. 🌀 نظریه دوم (‌گفت‌وگوی تمدن‌ها) این است که بر محورِ بهره‌وری از دنیا به تفاهم برسیم. در این فرض، نیازی به موضع‌گیریِ عینی و کارآمدیِ رزمی نیست؛ به‌جای برخورد، تمدن‌ها ‌گفت‌وگو می‌کنند. ‌این گفت‌وگو پیرامون بهره‌وری از دنیا انجام می‌گیرد؛‌ به‌گونه‌ای که هماهنگی در سطح جهانی براساسِ مابه‌الاشتراک‌ها انجام می‌شود و سطوح هماهنگی و استقلال به «مابه‌الاشتراک و مابه‌الاختلاف» تعریف می‌شود. ▫️مابه‌الاشتراکِ جهانی، میدان و سطح موضوعاتی را تحویل می‌دهد که باید در مقیاس جهانی هماهنگ شود. ▫️در سطح پایین‌تر نیز مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاصِ منطقه‌ای است که در آن نیز مابه‌الاشتراکِ منطقه‌ای وجود دارد. باید استقلالِ مابه‌الاشتراک‌های منطقه‌ای حفظ شود؛ باید مابه‌الاشتراک هر منطقه هماهنگ شود و به وحدت برسد و ادبیات خاص خود را پیدا کند تا درنتیجه، تفاهم در مقیاس منطقه‌ای برای به حداکثر رساندنِ بهره‌وری حاصل گردد. ▫️دربینِ یک ملّت (که پایین‌تر از سطح یک منطقه است) نیز مابه‌الاشتراک‌هایی وجود دارد که با ملل دیگر در یک منطقه تفاوت دارد. مابه‌الاشتراک‌های ملّی اساسِ وحدتِ ملی قرار می‌گیرد. این وحدت هم‌چنان ادامه پیدا می‌کند تا این‌که به یک شخصیت منتهی می‌شود. با این توضیح، کلاً مابه‌الاشتراک‌ها طبقه‌ها و مراتبِ موضوعات را معین می‌کند، و تعیین می‌شود که وحدت و تفاهم تا چه سطحی لازم است و تا چه سطحی نیز باید استقلال حفظ شود، نه این‌که درگیری باشد. بنابراین فرض «استقلال» و «تفاهم»، هردو حفظ می‌شود. 🌀 نظریه سوم (درگیری با «تمدن کفر» و ‌گفت‌وگو با «تمدن‌های متأله») این است که اصل در تفاهم برای بشر، نیازهای مادی و بهره‌وری از آن نیست، بلکه اصلْ جهتِ تکامل است. جهتِ تکاملِ یک انسان، کلیۀ نظامِ تعاریفِ ارزشی او را تنظیم می‌کند که می‌تواند با جهتِ تعاریفِ فردِ دیگر مختلف باشد. [لکن] وحدتِ جهت، علّت تفاهم است؛ «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ». ما قدرتِ هم‌جهت و هم‌سو شدن با خداپرستان را داریم. تفاهم بر روی مابه‌الاشتراک صحیح است؛ «مابه‌الاشتراکِ در جهت»، قابل‌تفاهم است. اگر مابه‌الاختلافِ در جهت به محورِ وحدت ـ آن‌هم با حفظ استقلال ـ برسد، امکان تفاهم دارید و اگر به وحدت نرسد و مثلاً هم «سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ» باشد و هم بت‌پرستی باشد، در این صورت، درگیری ‌به‌وجود می‌آید. پس، ما با «تمدن کفر» درگیری داریم و با «تمدن‌های متأله» ‌گفت‌وگو می‌کنیم. برای وحدت با متألهین، ‌گفت‌وگو می کنیم و در برخورد و موضع‌گیری نسبت‌به کسی که در جهتِ مقابل باشد، درگیری داریم.» (۱۳۷۸) ☑️ @moniroddin
🔆 علامه سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «در بالاترین افق، "دستگاه جدید ریاضی" تولید کرده‌ایم.» ↙️ https://eitaa.com/moniroddin/106 https://eitaa.com/moniroddin/108 https://eitaa.com/moniroddin/110 https://eitaa.com/moniroddin/111 🔗 کتابِ «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی» می‌تواند شما را با جنسِ نظریهٔ ایشان آشنا کند. معرفی کتاب: https://eitaa.com/moniroddin/208
💥 «نشر ‌تمدن نوین اسلامی» منتشر کرد: 📕 کتاب «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی» (بررسی امکان و ضرورت تأسیس ریاضیات اسلامی) ✍ نوشتهٔ استاد سید مرتضی حسینیِ الهاشمی (فرزندِ علامه سید منیرالدین حسینیِ ‌الهاشمی) 🌀 ریاضیات اسلامی چیست؟ آیا واقعاً چنین است که نتوان ریاضیات را به اسلامی و غیراسلامی تقسیم نمود؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیاتی است که کاربرد اسلامی داشته باشد؟ آیا ریاضیات اسلامی بدین معناست که ۲ به‌علاوهٔ ۲، مساوی با ۴ نباشد و مثلاً ۳ یا ۵ گردد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات استنباطی و تعبدی است که بتوان آن را از آیات و روایات استخراج کرد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات دوره مسلمین است؟ آیا ریاضیات اسلامی، به معنای نفی سایر ریاضیات‌های موجود، به دلیل غیراسلامی بودن آنهاست؟ آیا با تأسیس ریاضیات اسلامی، ریاضیات قدیم و ریاضیات جدید از اعتبار ساقط شده و نسخ می‌گردند؟ آیا طرح موضوع ریاضیات اسلامی، مایه تضعیف دین است؟ ⬅️ عمده مخالفت‌ها نسبت‌به ریاضیات اسلامی، ناشی از تصور نادرست و غیردقیق از این واژه است. لذا باید گفت پاسخ همه سؤالات فوق، منفی است و در این کتاب تلاش شده، ضمن ارائه تصور دقیقی از ریاضیات اسلامی، امکان و ضرورتِ آن به اثبات برسد. 💠 خرید کتاب (از ۱۵ تیر ۹۸) (۲۰۰ صفحه + یک عدد DVD تصویری | ۳۰ هزار تومان، به‌علاوهٔ هزینهٔ پُست): 🆔 @tamaddonnovin ☎️ 09104646212
📀 این DVD به‌همراه کتاب «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی» ارائه می‌شود. 🔗 معرفی کتاب و نحوهٔ خرید آن: https://eitaa.com/moniroddin/208
🔹نکاتی درباره «اقتصاد» ⬇️⬇️
اولین کنگره اقتصاد اسلامی ..pdf
1.31M
🗂 متن PDF پروندهٔ اولین کنگرهٔ اقتصاد اسلامی، مشهد مقدس، شهریور ۱۳۶۷ با حضورِ سید محمود هاشمی شاهرودی محمد مؤمن قمی محمدتقی مصباح یزدی سید کاظم حائری سید منیرالدین حسینی الهاشمی محمد واعظ‌زاده خراسانی احمد جنتی محمدرضا مهدوی کنی محمد محمدی گیلانی محمدعلی تسخیری ابراهیم امینی و... ☑️ @moniroddin
تعمیر بانک .pdf
295.7K
📜 متن سخنرانی سید منیرالدین حسینیِ هاشمی در اولین کنگرهٔ اقتصاد اسلامی، مشهد مقدس، شهریور ۱۳۶۷ 👈 تعمیرِ بانکْ همان اسلام امریکایی است ☑️ @moniroddin
🔆 انقلاب اسلامی می‌تواند در "صنعت" در جهان حرفِ اول را بزند. ✅ علامه سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: 🌀 «باورِ این‌که آلمان‌ها قوم برترند، صنعت آن‌ها را آن‌قدر بالا برد که نصف دنیا را گرفتند! اگر شما هم "آن تلاشی که در جبهه شهید می‌داد" را نظام‌مند کنید تا برای صنعت هم ایثار کند، در صنعت هم حرف اول را خواهید زد! من آرمان‌گراییِ اسلامی را در همه ابعاد قطعاً بسیار شدیدتر از آرمان‌گرایی آلمان می‌دانم. در مقنّن کردنِ نظامِ فلسفی حتماً قوی‌تر می‌دانم. در فلسفه حرکت، حرف اسلام بی‌شک بالاتر از حرف هگل است. نظام مناسکِ پرورشی اسلام هم از مناسک پرورشی آلمان قطعاً قوی‌تر است. در ارتباط با حقایق عالم هم حرف و فعل آن‌ها به عُجْبِ ملی، یعنی به شیطان و انانیتِ نفس، بازمی‌گردد. انانیت انسان، قدرتش کمتر از حقایقی است که به دستِ ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) است. اگر شدتِ این‌ها پشت‌سرِ تولید، نظام‌مند شود، تولید ناخالص ملی قطعاً تولید ناخالص رشدآور می‌شود.» 🌀 «همان‌گونه که غیرتِ آلمانی توانست اختراع بزرگ تحویل دهد، متقابلاً ما انگیزش اسلامی و انقلابی را برای اختراع مادی، اساس قرار می‌دهیم. [در این صورت] حتماً در ارتباطات و کلیه وسایل، از‌ آن‌ها پیشرفته‌تر خواهیم شد. شما باید کارآمدیِ برتر تحویل دهید. اگر کارآمدیِ برتر را تحویل دادید دیگر اسمش را هواپیما بگذارید یا چیز دیگر فرقی ندارد. باید سرعتِ حمل و نقل شما از‌ آن‌ها بالاتر باشد.» (۱۳۷۸) ☑️ @moniroddin 🔗 تصویر: #سامانهٔ_سوم_خرداد (تولید ایران، ۱۳۹۳)، شکارچیِ #گلوبال_هوک (پیشرفته‌ترین پهباد نظامی جهان)
🔆 اقتصاد ایران دوپایه‌ای و دوقطبی است. 💠 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «اقتصاد ما دوپایه‌ای و دوقطبی است: در یک‌ قطبِ اقتصاد، ارزش‌های انقلاب وجود دارد و در یک قطبِ دیگر، ارزش‌های سرمایه‌داری تزریق شده است. در یک دوره، "مدل سوسیالیستیِ محض" بر سر کار آمد، ولی چون با "انگیزه عمومی" هماهنگی نداشت، دچار بن‌بست شد. حالا هم یک‌ مدل دیگری را آوردید که آن‌هم باز با انگیزه عمومی هماهنگی ندارد.» (۱۳۷۸) ☑️ @moniroddin
🔆 تقابل «بازار کار» و «بازار سرمایه» در اقتصاد ایران 💠 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «سهمِ‌تأثیرِ «نرخ کار» در «قیمت کالا» منشأِ نزاعِ بین دو دسته، یعنی صاحبان «سرمایه» و «کار»، شده است. ما در کارخانه، اوّل نرخ سرمایه را بالا می‌بریم و نرخ کارگر را به‌نسبت پایین می‌آوریم؛ ولی قیمت این کالا که در بازار وارد می‌شود به‌اضافۀ سودِ سرمایه است، و برابر قرار می‌گیرد با کارِ کارگری که بیرون قرار دارد و تحت پوشش نظام سرمایه‌داری و کارخانه نیست، مثلاً لوله‌کش یا سیم‌کش یا سفیدکار یا کارگر آزاد است؛ او چون جرئت روحی خریدن آن را پیداکرده است، نرخ خود را بالا می‌برد تا بتواند این شی‌ء را بخرد؛ او می‌گوید «مزد من پنج‌ هزار تومان یا شش‌ هزار تومان باشد»، و همین‌که مزد خود را بالا برد، سبد بازار کار عوض می‌شود و [اثرش] تا بخش خدمات دولت و بخش کارگرهای کارخانه نیز کشیده می‌شود؛ در نتیجه، مجبور می‌شوند قیمت کار را بالا ببرند. قیمت کار را که بالا بردند سرمایه سود نمی‌کند؛ بنابراین، سرمایه‌دار هم مجبور است سود سرمایه را بالا ببرد. پس سودِ سرمایه متغیرِ اصلی نیست. این رقابت بین کار و سرمایه به‌معنای رقابت بین دو نظام ارزشی است؛ یک نظام ارزشی «انسان» را اصل می‌گیرد و دعویِ عدالت اجتماعی می‌کند و نظام سرمایه‌داری «سرمایه» را اصل می‌گیرد و انسان را مثلِ کالا می‌داند؛ می‌گوید انسان را جزو بازار بشمارید: یک ستون را «بازار کالا» قرار بدهید، یک ستون را بازار «کار»، و یک ستون را «بازار سرمایه یا کالاهای سرمایه‌ای یا ابزاری» و یک ستون را هم «پول». نرخ «رشد سرمایه» باید شاغولِ تنظیمِ همه این‌ها باشد. آن‌ها در کجا این حرف را می‌زنند؟ در نشر اسکناس. امّا شما در دستگاه اصالت انسان می‌گویید اولاً «سرمایه» سودِ تضمین‌شده ندارد؛ اگر قرار باشد که ضرری پیش بیاید نباید به انسان ضرر بخورد، بلکه باید به سرمایه ضرر بخورد (یعنی عدم امنیت برای سرمایه). ثانیاً می‌گویید «متغیر اصلی» هم انسان است. در نظام سرمایه‌داری، انگیزه را به‌صورت طبقاتی تحریک می‌کنند، امّا این تحریک در جامعه انقلابی، بلافاصله بازار کار را گران می‌کند.» (۱۳۷۸) ☑️ @moniroddin