eitaa logo
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3.6هزار دنبال‌کننده
132 عکس
6 ویدیو
5 فایل
دریچه‌ای برای ارائه‌ گزیده‌های کوتاه از اندیشه‌های راهبردیِ اندیشمند فرزانه، مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 زن متدین کسی است که «تقابلِ نظامِ کفر با نظام اسلام» را بشناسد و تعیینِ موضع کند. 🔹 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «ما درباره زنِ متدین چه تصویری ارائه می‌کنیم؟ زن متدین کسی است که بتواند «روبه‌رو بودنِ روابطِ نظامِ کفر با نظام اسلام» را بشناسد و بتواند تعیینِ موضع کند و بتواند در تنظیم کارِ خود در خانه نسبت‌به این امرِ مهم، تبیین منطقی داشته باشد و با شوهرش مشارکت کند. [او باید بتواند] متناسب با کاری که شوهرش نسبت‌به وظایف مردانه دربینِ مردها انجام می‌دهد او نیز در بینِ زن‌ها، نسبت‌به وظایف زنانه، آن وظیفه را دنبال و تعقیب کند؛ یعنی هردو، عضو یک حزب به نام حزب‌الله باشند؛ یعنی توسعه اسلامی را می‌فهمند و دنبال این هستند که ببینند در توسعه اسلامی باید چه نقش سیاسی، فرهنگی و یا اقتصادی داشته باشند و مسئولیت آن‌ها چیست.» (۱۳۷۸) ☑️ @AndisheMonir
🔆 «عفتِ انفعالی و تحمیلی» یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم می‌پوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که ‌هیچ‌کس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها می‌کند! 🔆 «عفتِ آگاهانه و انتخابی» یعنی زن می‌داند که حجاب، هم نزد خدا برای او رشد می‌آورد و هم در میان مردم برایش عزّت می‌آورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار می‌دهد. 🔵 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «گاهی به زن مرتباً نق می‌زنند. چه کسانی نق می‌زنند؟ محیط اجتماعی، مادرشوهر، شوهر، خواهرشوهر. کم‌کم فرسایش شروع می‌شود؛ تحقیر را دیگران می‌کند و او هم فرسایشِ هویت پیدا می‌کند. در آن صورت، این عفتْ انتخابی نیست، ازرویِ آگاهی نیست، عفتِ آگاهانه نیست؛ بلکه عفت انفعالی است. عفت انفعالی یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم می‌پوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که ‌هیچ‌کس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها می‌کند! ترس از شوهرْ ملکه شده است، لذا انضباط به چادر به‌‌خاطرِ آگاهی نیست، به‌خاطرِ این نیست که می‌داند حجاب، هم نزد خدا برای او رشد می‌آورد و هم در میان مردم برایش عزّت می‌آورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار می‌دهد. وقتی عفتْ آگاهانه نبود، احساس حقارت و پستی می‌کند و خودش را دربرابرِ قدرتِ مرد، پست می‌شناسد. لذا فتنه‌گری و رذالت [شروع] می‌شود؛ اگر یک جایی قدرت پیدا کند، کلّ‌ِ آن تحقیرها را یک‌جا تلافی می‌کند! کم‌کم سن او بالا می‌رود و از بیست سال به سی سال و از سی سال به چهل سال می‌رسد و کم‌کم بچه‌هایی پیدا می‌کند و شوهر نمی‌تواند طلاقش دهد و خودش یک رُکن می‌شود، و کم‌کم مادرشوهرْ پیرزنِ ضعیفی می‌شود؛ حالا، هم فتنه‌گری و هم رذالت و پستی می‌کند؛ یعنی انتقام‌جوییِ ناخودآگاه می‌کند». (۱۳۷۸) ☑️ @AndisheMonir
🔆 دیدگاه «علامه سید منیرالدینِ حسینیِ هاشمی» دربارهٔ نظریهٔ «برخورد تمدن‌ها» و «گفت‌گوی تمدن‌ها» 🔵 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «جهانی ‌شدن بر سه محور ممکن است: 🌀 نظریه اول (برخورد تمدن‌ها) این است که بگوییم در عینیت‌، به‌وسیلۀ زبانِ کارآمدی، با تمدن دیگر درگیر می‌شویم که درنهایت، با برخورد تمدن‌ها، یک تمدن غالب می‌شود؛ یعنی کارآمدیِ خود را اثبات می‌کند و بسترِ هماهنگ شدنِ سایر تمدن‌ها می‌شود. در این محور، «موضع‌گیری» اساسِ تفاهم است و منطق کارآمدتر و پیروز بستر هماهنگی قرار می‌گیرد و دیگران با آن همراه می‌شوند. 🌀 نظریه دوم (‌گفت‌وگوی تمدن‌ها) این است که بر محورِ بهره‌وری از دنیا به تفاهم برسیم. در این فرض، نیازی به موضع‌گیریِ عینی و کارآمدیِ رزمی نیست؛ به‌جای برخورد، تمدن‌ها ‌گفت‌وگو می‌کنند. ‌این گفت‌وگو پیرامون بهره‌وری از دنیا انجام می‌گیرد؛‌ به‌گونه‌ای که هماهنگی در سطح جهانی براساسِ مابه‌الاشتراک‌ها انجام می‌شود و سطوح هماهنگی و استقلال به «مابه‌الاشتراک و مابه‌الاختلاف» تعریف می‌شود. ▫️مابه‌الاشتراکِ جهانی، میدان و سطح موضوعاتی را تحویل می‌دهد که باید در مقیاس جهانی هماهنگ شود. ▫️در سطح پایین‌تر نیز مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاصِ منطقه‌ای است که در آن نیز مابه‌الاشتراکِ منطقه‌ای وجود دارد. باید استقلالِ مابه‌الاشتراک‌های منطقه‌ای حفظ شود؛ باید مابه‌الاشتراک هر منطقه هماهنگ شود و به وحدت برسد و ادبیات خاص خود را پیدا کند تا درنتیجه، تفاهم در مقیاس منطقه‌ای برای به حداکثر رساندنِ بهره‌وری حاصل گردد. ▫️دربینِ یک ملّت (که پایین‌تر از سطح یک منطقه است) نیز مابه‌الاشتراک‌هایی وجود دارد که با ملل دیگر در یک منطقه تفاوت دارد. مابه‌الاشتراک‌های ملّی اساسِ وحدتِ ملی قرار می‌گیرد. این وحدت هم‌چنان ادامه پیدا می‌کند تا این‌که به یک شخصیت منتهی می‌شود. با این توضیح، کلاً مابه‌الاشتراک‌ها طبقه‌ها و مراتبِ موضوعات را معین می‌کند، و تعیین می‌شود که وحدت و تفاهم تا چه سطحی لازم است و تا چه سطحی نیز باید استقلال حفظ شود، نه این‌که درگیری باشد. بنابراین فرض «استقلال» و «تفاهم»، هردو حفظ می‌شود. 🌀 نظریه سوم (درگیری با «تمدن کفر» و ‌گفت‌وگو با «تمدن‌های متأله») این است که اصل در تفاهم برای بشر، نیازهای مادی و بهره‌وری از آن نیست، بلکه اصلْ جهتِ تکامل است. جهتِ تکاملِ یک انسان، کلیۀ نظامِ تعاریفِ ارزشی او را تنظیم می‌کند که می‌تواند با جهتِ تعاریفِ فردِ دیگر مختلف باشد. [لکن] وحدتِ جهت، علّت تفاهم است؛ «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ». ما قدرتِ هم‌جهت و هم‌سو شدن با خداپرستان را داریم. تفاهم بر روی مابه‌الاشتراک صحیح است؛ «مابه‌الاشتراکِ در جهت»، قابل‌تفاهم است. اگر مابه‌الاختلافِ در جهت به محورِ وحدت ـ آن‌هم با حفظ استقلال ـ برسد، امکان تفاهم دارید و اگر به وحدت نرسد و مثلاً هم «سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ» باشد و هم بت‌پرستی باشد، در این صورت، درگیری ‌به‌وجود می‌آید. پس، ما با «تمدن کفر» درگیری داریم و با «تمدن‌های متأله» ‌گفت‌وگو می‌کنیم. برای وحدت با متألهین، ‌گفت‌وگو می کنیم و در برخورد و موضع‌گیری نسبت‌به کسی که در جهتِ مقابل باشد، درگیری داریم.» (۱۳۷۸) ☑️ @moniroddin
🔆 علامه سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «در بالاترین افق، "دستگاه جدید ریاضی" تولید کرده‌ایم.» ↙️ https://eitaa.com/moniroddin/106 https://eitaa.com/moniroddin/108 https://eitaa.com/moniroddin/110 https://eitaa.com/moniroddin/111 🔗 کتابِ «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی» می‌تواند شما را با جنسِ نظریهٔ ایشان آشنا کند. معرفی کتاب: https://eitaa.com/moniroddin/208
💥 «نشر ‌تمدن نوین اسلامی» منتشر کرد: 📕 کتاب «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی» (بررسی امکان و ضرورت تأسیس ریاضیات اسلامی) ✍ نوشتهٔ استاد سید مرتضی حسینیِ الهاشمی (فرزندِ علامه سید منیرالدین حسینیِ ‌الهاشمی) 🌀 ریاضیات اسلامی چیست؟ آیا واقعاً چنین است که نتوان ریاضیات را به اسلامی و غیراسلامی تقسیم نمود؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیاتی است که کاربرد اسلامی داشته باشد؟ آیا ریاضیات اسلامی بدین معناست که ۲ به‌علاوهٔ ۲، مساوی با ۴ نباشد و مثلاً ۳ یا ۵ گردد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات استنباطی و تعبدی است که بتوان آن را از آیات و روایات استخراج کرد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات دوره مسلمین است؟ آیا ریاضیات اسلامی، به معنای نفی سایر ریاضیات‌های موجود، به دلیل غیراسلامی بودن آنهاست؟ آیا با تأسیس ریاضیات اسلامی، ریاضیات قدیم و ریاضیات جدید از اعتبار ساقط شده و نسخ می‌گردند؟ آیا طرح موضوع ریاضیات اسلامی، مایه تضعیف دین است؟ ⬅️ عمده مخالفت‌ها نسبت‌به ریاضیات اسلامی، ناشی از تصور نادرست و غیردقیق از این واژه است. لذا باید گفت پاسخ همه سؤالات فوق، منفی است و در این کتاب تلاش شده، ضمن ارائه تصور دقیقی از ریاضیات اسلامی، امکان و ضرورتِ آن به اثبات برسد. 💠 خرید کتاب (از ۱۵ تیر ۹۸) (۲۰۰ صفحه + یک عدد DVD تصویری | ۳۰ هزار تومان، به‌علاوهٔ هزینهٔ پُست): 🆔 @tamaddonnovin ☎️ 09104646212
📀 این DVD به‌همراه کتاب «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی» ارائه می‌شود. 🔗 معرفی کتاب و نحوهٔ خرید آن: https://eitaa.com/moniroddin/208
اولین کنگره اقتصاد اسلامی ..pdf
1.31M
🗂 متن PDF پروندهٔ اولین کنگرهٔ اقتصاد اسلامی، مشهد مقدس، شهریور ۱۳۶۷ با حضورِ سید محمود هاشمی شاهرودی محمد مؤمن قمی محمدتقی مصباح یزدی سید کاظم حائری سید منیرالدین حسینی الهاشمی محمد واعظ‌زاده خراسانی احمد جنتی محمدرضا مهدوی کنی محمد محمدی گیلانی محمدعلی تسخیری ابراهیم امینی و... ☑️ @moniroddin
تعمیر بانک .pdf
295.7K
📜 متن سخنرانی سید منیرالدین حسینیِ هاشمی در اولین کنگرهٔ اقتصاد اسلامی، مشهد مقدس، شهریور ۱۳۶۷ 👈 تعمیرِ بانکْ همان اسلام امریکایی است ☑️ @moniroddin