🔰 نمیخواهند ائمه (علیهمالسلام) را با اصطلاحاتشان گز كنند.
◀️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
من شخصاً معتقدم آقای جوادی آملی به نبی اكرم (صلی الله علیه وآله) وابستگی بيشتری دارند تا وابستگی به اصطلاحات عرفانیشان.
اگر ببينند كه چسبيدن به يك اصطلاح، موجب میشود که دشمنان ائمه (علیهمالسلام) بتوانند ضربه بزنند، اصطلاح را رها میکنند. به عبارت ديگر، اصطلاح را برای خدمتگذاری و تبيين كلام معصومين (علیهمالسلام) میخواهند. اصطلاح را نمیخواهند برای اين كه بگويند: تو يكی! من هم يكی! نمیخواهند ائمه (علیهمالسلام) را با اصطلاحاتشان گز كنند، بلكه میگويند: من میخواهم به آستان شما خدمت كنم.
اينها اگر ببينند يك دستگاهی توانست برای توسعه اسلام خدمت بكند، اينگونه نيست كه با آن مقابله بكنند؛ اينها قلبشان و روحشان نيت پيدا میكند كه اين حرف چه چيزی است كه میتواند خدمت بكند.
۱۴ مهرماه ۱۳۷۳
☑️ @AndisheMonir
انقلاب در وجدان عمومی جهان.mp3
3.91M
🔰 اسرائیل یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا. اما با همه اینها امروز نمیتواند برای خودش تأمین امنیت کند؛
بنده این را یک چیز کوچک نمیبینم. انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده است.
💠 مرحوم استاد سید منیر الدین حسینی:
اینکه اسرائیل زورش به جنوب لبنان نمیرسد این را بنده یک چیز کوچک نمیبینم.
اسرائیل یعنی بیشترین سهام خبری دنیا، بیشترین سهام پولی دنیا، بیشترین سهام تکنولوژی دنیا؛ یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا.
اما با همه اینها امروز اسرائیل نمیتواند برای خودش تأمین امنیت کند. این را کم حساب نکنید.
انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده.
این جسارت روحی که حزب الله میتواند بایستد تا اسرائیل را به زانو دربیاورد تا در وجدان عمومی جهان نباشد، نمیتوانند؛ و این وجدان عمومی در جهان توسط انقلاب اسلامی بوجود آمده.
این را من قطعی میدانم که انقلاب شکست نمیخورد و دلیلش همین وجدان عمومی است.
تکنوکراسی در عالم در حال شکست است و این شکست اسرائیل در برابر حزب الله هم از نشانه های همین امر است.
مبانی فکری غرب در برابر ارتقاء وجدان عمومی مردم دنیا در حال شکسته شدن است. تئورسین های غرب نمیتوانند این شکست های مدیریت را حل کند.
نه فقط علوم انسانی که تئوری های محاسباتی آنها مثل ریاضیاتشان هم وابسته است و فروریختنی.
به نظر من انقلاب فرهنگی در عالم آغاز شده، یعنی انگیزه مردم جهان دیگر در ساختار اندیشه قبل جریان ندارد.
این تغییر فرهنگی، ضروری است؛ منتهی کار ما باید این باشد که حضور و نقش انقلاب اسلامی را در این دگرگونی بالا ببریم.
۱۳۷۵
🔸 اندیشه منیر | @Andishemonir
💢 «ايجاد زمينه برخورد» و «ایجاد حادثه» یکی از راهبرد های پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای ظهور عينى و عملى اسلام در عالم است.
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی:
🔺 در تاريخ اسلام داريم كه وقتى يك قافلهاى از كفار براى بازرگانان اثاث و جنس میبرد، مسلمين بر سر راه میرفتند و قافله را میگرفتند و اصلاً اولين جنگ نبیاكرم (صلی الله علیه و آله) به دليل اين برپا شد كه دشمنانش را در «محاصره اقتصادى» قرار دهد.
🔺 اين تعبيرِ محاصره اقتصادى لقب سياسى زيبایى است (لقب زشتى كه ديگران به كار میبرند اين است كه میگويند، سرِ گردنه، راه را به آنها بستند)؛ ولى لقب ديگرى هم دارد كه بگوييم «ايجاد حادثه» كردند. يعنى نمیتوانيم بپذيريم كه هم شما كفار باشيد و هم ما مسلمين. بالاخره بايد از يك جایى شروع بكنيم و آن اين است كه مثلاً نمیگذاريم اثاث و جنس ببريد تا به خاطر «متاع دنيایى»تان با ما درگير شويد؛ و پس از آن ديگر قضيه «متاع» را كنار میگذاريم و مرتباً با يكديگر مبارزه میكنيم تا وقتى كه قضيه حل بشود!
🔺 پس اين امر بهمعناى «ايجاد زمينه برخورد» خواهد بود و اين كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) دنبال آن است كه ظهور عينى و عملى داشته باشد والا مثلاً میفرمود: من فقط تبليغ میكنم و هر فردى هم كه آمد، خوش آمده است و _ مثلاً _ مسجدمان هم كه آباد است و تدريجاً بركت خودِ اسلام كار را جلو میبرد...!!
🔺 مثل اينكه فردى میگفت «چهره اسلام را در عرف بينالملل در نزد بعضی قدرتها خشن نشان دادهاند و بايد آن را به شكل ديگرى نشان داد» و اصلاً متوجه اين نبود كه خود قرآن کریم دستور میدهد كه «#أشدّاء_عَلَى_الكُفّار»
دوره عالی فلسفۀ نظام ولايت، جلسه ۱۴ (۱۳۷۰/۱۰/۲۱)
☑️ @AndisheMonir
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
تا زمانی که #انقلاب_فرهنگی در جمیع شئون محقق نشود، نمیتوان از پذیرش پیام #انقلاب_سیاسی خود در افکار عمومی مردم دنیا مطمئن بود؛
چراکه ادعای انقلاب ما همواره ارائه تمدنی نوین است که شالودههای آن رنگ دیانت دارد و اگر قرار باشد همواره از #ابزار_فرهنگی_خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوییم آیا اولاً، میتوان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً، بر فرض بناگذاری، آیا میتوان ادعا کرد که چنین تمدنی از آنِ ماست؛ درحالی که #روش و #معادله دیگران را به عاریت گرفتهایم؟!
۱۳۷۵/۷/۳
☑️ @AndisheMonir
🔰 مقدسین نهروان
آنهايی که اهل عبادتاند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیتالله خامنهای و دعایِ به اين پرچم بکنند.
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۵٫۵٫۳۰
☑️ @AndisheMonir
❇️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
من تعجب میكنم از كسانی كه خيال میكنند تنها اگر زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسانهای خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگیها حل میشود.
خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكلگيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه میتوان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را میزند به معنای #توسعه_قدرت توجه نكرده است.
بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود!
☑️ @AndisheMonir
⚜ زن فرعونیت جمال دارد و مرد فرعونیت جلال.
يعنی هر دو، نفس أمارهشان دعوت میكنند به اينكه خودشان را معبود قرار بدهند و ديگران را پرستنده و عابد خودشان.
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۷٫۶٫۲۱
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
#معرفی_کتاب
📚 کتاب الهیات تمدنی؛با تأکید بر اندیشههای کلامی علامه سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی (ره)
🖊نویسنده: محمدرضا خاکی قراملکی
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
📖درباره کتاب
🔸طرح «الهیات تمدنی» در تفکر دینی معاصر، بر پایه «فرهنگ دین» و «آموزههای وحیانی اسلام» مستلزم تفسیر درست از معنی و جایگاه «الهیات» میباشد. در تحلیل برگزیده از «صورت بندی الهیات»، «دانش الهیات» کل خطابات و متون دین را در سه سطح «ارزشهای اخلاقی»،«اعتقادات ایمانی»،«احکام تکلیفی»، در مقیاس فردی و اجتماعی توصیف میکند و اعم از کلام، فقه، اخلاق میباشد. الهیات عام، کل شبکه معرفت دینی را در سطح و مقیاس خردوکلان در بر میگیرد، که از قدرت تعامل با فرهنگ و محیط اجتماعی خود برخوردار بوده و با درک درست از تکامل جامعه، میتواند «فرهنگ علمی بشر» را با « شبکه معرفت دینی» هماهنگ کرده و دچار «قبض و بسط تئوریک» در جهت مناسبات سکولار و مادی نگردد.
🔸دانش الهیات در صورتی که روشمند و مستند و همراه با حجیّت باشد، مانع حقیقی اعوجاج و مغشوش شدن فهم دین از طریق «روشهای تأویلی» و «هرمنوتیکی» و «پدیدار شناختی» میگردد. سطح تفقه دینی حاصل شده در کلام و الهیات موجود، به دلیل عدم تکامل مبانی و روش آن و نیز عدم تکامل در موضوع و سطح خطابات آن، کفایت و قدرت حل مسئلههای تمدنی و اجتماعی را ندارد. ازاینرو بایستی الهیات از «وضعیت انتزاعی» و «فردی» ارتقاء یافته و به یک «الهیات تمدنی» و الهیات ناظر بر شدن و تکامل تحول یابد.
سال نشر: ۱۴٠٠
تعداد صفحه: ۹۱۲
◀️ تهیه کتاب
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 شهید بهشتی از بنده سؤال کردند: شما برای حفظ حرکت انقلابی، چه چیزی را لازم میبینید؟ عرض کردم: جهانبینی، فلسفهٔ تاریخ، جامعهشناسی.
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
ضرورتِ #فلسفه_شدن_اسلامی، مبتنی بر ضرورتِ #دينمحوری است؛ اگر دينمحوری ضروری نباشد فلسفۀ شدن اسلامی نیز ضرورتی ندارد و میتوان «شدن» را از دیگران به عاریت گرفت.
اما اگر دین بخواهد در ايجاد تناسبات، ساختارها، نظامات و ايجاد شرايط حضور داشته باشد، بايد فلسفۀ شدن خاص خود را داشته باشد. حتی اگر ما نیز تصمیم بگیریم که فلسفۀ شدن نداشته باشيم، قطعا اصل «شدن» در عينيت، تعطیل بردار نيست.
۱۳۷۸٫۷٫۱۱
☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
🔺اگر نظام اسلامی نتواند #فلسفه_تاريخ و تكامل تاريخ را بر اساس دين تعريف كند، #توسعه را هم نمیتواند تعریف کند.
🔺توسعه را كه نتوانست تعریف کند، نمیتواند #حقّ_سرپرستی را برای خودش اثبات بكند.
🔺حق سرپرستی را كه نتواست اثبات بكند، واضح است که چشم دانشجو به دست و دهان ديگران خواهد بود.
۱۳۷۵٫۳٫۲۴
☑️ @AndisheMonir
🔰 زنجیر نظامات شرق و غرب
گاهی به ذهن من میآید که در زمان امام موسی بن جعفر (علیه السلام) مردم چگونه تحمل میکردند که امام زمانشان چهارده سال در زندان باشد...
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۶٫۱۰٫۶
☑️ @AndisheMonir
◾️ مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی:
وقتی كه دندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) را شكسته بودند دندان اويس قرنی هم در بيابان شكسته شد! يعنی آثار توجه و علاقه شديد اویس به حضرت، اينگونه ظاهر شد.
كسی نمیتواند بگويد معرفت و محبت وجود مبارك حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) به اهل بیت(علیهمالسلام)، كمتر از اويس قرنی است، تا بگویيم كه حضرت حجت كمتر متأثر میشوند!
به نظر شما يادآوری آن لحظههايی كه حضرت صديقه (علیها السلام) مورد صدمه شديد قرار گرفتند، روح مطهر حضرت ولی عصر(عج) را به چه انقلابی در میآورد؟
حالا هم مثل امشب توجهشان به غربت جدشان علی ابن ابیطالب (علیه السلام) است كه اين توجه معلوم نيست حضرت را چگونه منقلب میكند. ظاهراً حضرت حالت شخصی شكسته، خسته و مصيبتزده را دارند كه مثل امیرالمؤمنین (علیه السلام) به خداوند متعال عرض میكنند كه «قلّ صبری» و اشك میريزند!
خدايا به احوال ولی عصر (عج) فرجشان را نزديك و نزديكتر بفرما!
۱۳۷۲٫۸٫۲۸
☑️ @AndisheMonir
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی:
وظيفه ما اين است كه #نقش_سياسی_زنان در انقلاب را به تبعيت از فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نشان دهیم و اعتبار فرهنگی - سياسی استكبار را كوچك كنيم. میشود سیرۀ ایشان را به عنوان #كاملترين_أسوه مطالعه كرد و نشر داد.
زمانی كه جنگ تهاجمی اسلام عليه كفر واقع میشود ايشان بهعنوان بهترين پرستار ايفای وظيفه میکنند.
هنگامی كه جنگ حالت تدافعی پيدا میکند، ايشان خود را سپر ولی خود علی بن ابیطالب (علیه السلام) میکنند.
حتّی هنگامی كه وجود مبارك ايشان مورد حمله قرار گرفتند و از شدّت درد از هوش رفتند، پس از به هوش آمدن، بهمحض اينكه مشاهده كردند كه ولّی اعظم خدا را بهطرف مسجد میبرند با آخرين رمقشان از مقام ولايت دفاع میکنند و زمانی نيز با وجود بيماری شديد، شبها بهمنظور احقاق حقّ امیرالمومنین (علیه السلام) به درِ خانه مهاجرين و انصار میروند.
اين امر نشانگر اين است كه تمامی حيات گرانقدر حضرت زهرا (سلام الله علیها) صرف حمايت از مقام ولايت شده است.
۱۳۶۹٫۸٫۷
#سرمشق_فاطمی
☑️ @AndisheMonir
💢 معیارهای کدر را مفتضح کنید!
نبايد ملاك ما در ميزان بهرهدهی يك زن فقط تحصيلات و اطلاعات وی باشد. نگوئيد اين زنِ روستايی مجموعه چيزی كه میتواند توليد كند با واحد ريال اين قدر است و آن زنِ متخصصِ بیايمان چند برابر اين زن ساده تولید ریال میکند! بلكه بگوئيد كدام يك از آنها در بالا بردن نسبت تأثير اسلام به كفر و نفوذ قدرت الهی در جامعه موثرترند...
🔅 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۶۹٫۸٫۷
☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
مادامی که نظام مفاهیم و تعاریف ما رنگ #تعبد نپذیرد و از طریق یک روش مستند به وحی لباس وجود نپوشد نمیتوان به پی ریزی #نظام_معادلات_اسلامی همت گماشت.
و تا زمانی که چنین نظامهایی توسط دو نهاد اصلی فرهنگ کشور ـ یعنی حوزه و دانشگاه ـ طراحی و ارائه نشوند، کماکان باید ریزهخوار خوان اغیار باشیم که قطعاً نمیتوان در آن، انتظار مائدههای بهشتی را داشت!
☑️ @AndisheMonir
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی:
يك جملهای نقل میشود از صديقه طاهره (سلام الله علیها) که عظمت ایشان و خوف و توجه و خشوع ایشان را نمایان میکند؛ نقلی كه هست واقعاً خيلی عجيب است!
خب جناب عزرائيل كه شرفياب میشوند، ايشان میدانند كه عزرائيل جزء خدمتگذاران پدرشان هست. میدانند حَمَله عرش، مطيع رسول الله (صلی الله علیه و آله) هستند. منزلت خودشان را كه میشناسند. ولی وقت قبض روح میگويند: «إلهی إليك لا إلی النّار»، فاطمه (سلام الله علیها) میگويد خدایا به سوی تو نه بسوی آتش!
اين خضوع را تماشا كن! حضرت يك جو طلبكاری از خدا در خودش نمیبيند. همه عمرش هم بی استثنا، در خدمت خدا بوده، در خدمت دين خدا بوده. از قبل از تولدش به مادرش دلداری میداده. در همه جا غمخوار اسلام بوده، در همه مراتب صابر بوده. در آخرين ايامش هم كه با همه توان و همه روح و با همه جسم دفاع كرد. يك هم چون وجودی در اين حالت خشيت نسبت به خدای متعال هست.
۱۳۷۹/۶/۱۴
☑️ @AndisheMonir
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
شما حاضريد برای رساله نويسی با يهود و مسيحيت همکاری کنيد و مقالههای آنها را ترجمه کنید؛ من فکر نمیکنم دوری ما از اسلام بيش از دوری یهود و نصاری از آن باشد! بايد به ادعای «فرهنگستان» حداقل در حد يک احتمال منطقی توجه کنيد.
همان گونه که کفار بر اين باورند که مطالب جديد را باید شنید و پیگيری کرد تا اگر احیاناً کيان نظام آنها را نشانه میرود، قبل از نیرو گرفتن اين نهضت جديد با آن به مقابله برخيزند، شما نيز که مسلمانيد اين #سخن_جدید را بشنويد.
☑️ @AndisheMonir
💢 سیر استعمار؛
تحقیر، تحبیب، انحلال
«بدترین اسارت، اسارت فرهنگی است.
استعمار برای ایجاد وابستگی فرهنگی، سیری را شروع میکند و آن را قدم به قدم پیش میبرد...»
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir