🔰 ۱۲ اسفند ماه، بیست و سومین سالگرد درگذشت اندیشمند فرزانه مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
◀️ جهت شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه قرائت فرمایید.
☑️ @AndisheMonir
29.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فرمایشات آیتالله مصباح یزدی (رحمة الله علیه) در دیدار با مجموعه فرهنگستان علوم اسلامی
📜 «قبل از هر چیز فرصت را غنیمت میشمرم و ارادت خودم را به مرحوم سید منیرالدین حسینی که شاید از چهل سال تجاوز کند اظهار کنم و برای روح پرفتوح ایشان عاجزانه و متضرعانه درخواست تعالی و تقرب بیشتر کنم.
از افراد بسیار ممتاز در جهات متعددی بودند که نظیرشان کم پیدا میشود. ما سالها افتخار همسایگی ایشان و رفت و آمد خانوادگی را در قم و در کوچه نوربخش داشتیم. درگذشت ایشان و محرومیت حوزه از آن اخلاق، صفا، معرفت و سایر ویژگیهایشان ضایعهای بود.
خدا انشاءالله درجات ایشان را عالی کند و به شما عزیزان هم توفیق بدهد که بتوانید اهداف ایشان را که اهداف انبیاء و اولیاء خداست بهنحو احسن دنبال کنید.
مخصوصاً جناب آقای میرباقری هم که جایگاه خودشان را دارند و از جهاتی از نوادر و شخصیتهای بسیار ممتاز زمان ما هستند و الحمدلله برکات وجودیشان گسترده است و طبقات مختلف مردم بهصورت متفاوت از ایشان استفاده میکنند و این نشانه وسعت برکات است که خدای متعال برای ایشان مقدر و میسر فرمودهاند.»
(در دیدار با مسئول و اعضای هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در سال ۱۳۹۰؛ منبع: کتاب مجموعه مصاحبههای همایش تحول در علوم انسانی، انتشارات کتاب فردا).
🔅۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲، بیست و سومین سالگرد درگذشت اندیشمند فرزانه مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
معرفی فلسفه ولایت به آثار.mp3
48.7M
🎙 سید منیرالدین حسینی الهاشمی | معرفی فلسفه نظام ولایت
🗓 تاریخ: ۱۳۷۹/۶/۱۵
⏳ مدت: ۳۳ دقیقه
⚡️ فلسفه نظام ولایت در عامترین شكل خودش، سه مرتبه از سرپرستی را در یک نظام ملاحظه میكند:
۱. سرپرستی تکوینی؛
۲. سرپرستی تاریخی؛
۳. سرپرستی اجتماعی.
⚡️ كارآمدی الهی دین در جامعه، بدون در دست داشتنِ روش تحقیقی كه بتواند حركت و تغییر را در ماده به اعتقادات الهی مشروط کند و تبدیلشدن و چگونگی را در تكامل بر این بنیان بیان کند، ممکن نیست.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یا همان فلسفه شدن اسلامی، یعنی پایگاه همدلی، همفكری و همكاری در جامعه اسلامی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی وسیلۀ تبیین تحوّل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر محور تكامل دینی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی شالودۀ هماهنگسازی تكامل حجیت در فهم دین، اسلامیت در فهم كاربردی دانشگاه و جریان اسلام در فهم اجرایی دولت.
⚡️ ثمرۀ فلسفه نظام ولایت در «حوزه»، دستیابی به اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی است و در «دانشگاه» توان پیشبینی، كنترل و هدایت تغییرات بر مبنای معادلاتی است كه رفع نیازمندیهای نظام اسلامی را در جریان توسعۀ نیاز و ارضاء تولید میکند، و در «نظام اجرایی»، ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام است.
(توضیح دربارۀ صوت: استاد حسینی در این صوت ظاهراً متنی از نوشتههای خودشان را قرائت میکنند و توضیح میدهند.)
☑️ @AndisheMonir
💢 رد عملی دين توسط علوم موجود
اگر كسی میخواست يك دين را رد نظری كند و با تطابق صد در صد نيز شبهه را وارد میكرد، محال بود بتواند همه را كافر كند! اما علوم موجود با مدل كاربرد و مدل عمل، دين را صد در صد رد میكند؛ نه اينكه كالای جانشين بدهد! دين را رد نظری نمیكند بلكه رد عملی میكند؛
يعنی علوم پايه را درست میكند و بر اساس آن، علوم تجربی را پیريزی میكند و پس از اينكه علوم تجربی را پیريزی كرد، علوم تجربی، قدرت كارآمدی را در جهت علوم انسانیِ متناسب با خود، تعريفِ مطلوب و ايجاد شرايط میكند.
در شرايط ايجاد شده بر پايگاه علوم پايه، اعتقادات ملتها قابل تعريف میشود و برای تغيير آن برنامهريزی عينی انجام میگيرد. پس، در هيچ جا برای ابطال بحث نمیشود. بحث نظری نمیكنند كه اين اعتقادات شما درست نيست! بلكه میگويند اعتقاد آزاد باشد و شما برای ما محترم هستيد. میگوييم اگر محترم است، پس نظام پولی بر اساس اين احترام بچرخد. میگويند: خير. علم میگويد كه چگونه بچرخد و علم میگوید نظام پولی بر اساس ربا اداره شود!
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
💢 نقش «ربا» در ناهنجاریها
ناهنجاری و پرخاشگری عليه ارزشهای مذهبی، علل سياسی، فرهنگی و اقتصادی دارد.
اما علت اقتصادی آن قطعاً تعميم و اقامه «ربا» در كليه شئون اداره جامعه است. گام اول در مبارزه با ربا، تغيير جهتگيری حاكم بر مدلهای برنامه است و در قدم بعد، تغيير ساختارهاست.
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۸٫۱٫۲۶
☑️ @AndisheMonir
🔺 تبدیل محبت به ابزار
محروميت روانی غرب به مراتب بدتر از محروميت اقتصادی آفريقاست و آمادگی آنها برای انفجار و انقلاب كمتر از آفريقا نيست؛ چرا كه محبت به ابزار تبديل شده است.
وقتی محبت وسيله شد، اعتماد از بين میرود و مثل پيراهنی میتوان آن را عوض كرد؛ سكون و آرامش از بين میرود، و اضطراب جايگزين آن میشود؛ این يعنی در كنه جامعه، عدم اعتماد و امنيت رسوخ كرده است؛ لذا افراد عواطف خود را به حيواناتی مثل سگ و گربه ابراز میكنند و برای آنها ارث و ميراث میگذارند!
🔅مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۸٫۵٫۲۴
☑️ @AndisheMonir
💢 گاهی از تلويزيون يک فيلمهایی پخش میشود که من واقعاً متأسف میشوم! به نظر من میرسد مثل دو لبه يک قيچی است.
گاهی يک فيلم غربی را پخش میکنند که تنعم و لذت و تصميمگيری و محاسبه در زندگی در آن موج میزند و تکنولوژی در آن حضور فعال دارد. سپس فيلمی که مربوط به جنوب ايران است پخش میکنند که در کنار نخلهای خرما، يک پيرمردی تکه نانی را با ماست يا بدون ماست میخورد، با وضعی بسيار ساده و محدود که دچار مشکلات بسيار زيادی است و در حال زنبيلبافی است و برای رفيقش صحبت از رضايت و توکل به خدا میكند و از زندگی خوبی هم برخوردار است!
اين کار نادرست است؛ زيرا اصلاً از درگيری با کفر و استکبار و آمادگی برای شهادت در اين فيلم حرف نمیزنند، بلکه اصل زندگی را به همين زنبيلبافی و نان خوردنش تفسير میکنند؛ يعنی اين مرد يك کارآمدی بسيار ساده دارد که کل رنجها و بيماریها و فقرهايش را نمیتواند به هيچ وجه علاج کند؛ ابداً هم به اينکه ريشهی اين رنجها چگونه پيدا شده و از کجا بر جامعهاش تحميل میشود اشراف ندارد! حضورش هم برای درگيری با رنجها منحصر در زنبيلبافی است!
جلوهای که در اينجا از دين نشان داده میشود منزوی کردن فرد در يک محدوديت فردی و شخصی خاص است؛ آن هم با يک فشاری که حوائج اوليه خودش را هم نمیتواند برآورده کند و در همين حالت به وضعيت خودش دلخوش است.
بله! گاهی بحث اين است که دين، انسان را مثل جناب سلمان به زنبيلبافی قانع بار میآورد، ولی با همت درگيری با بزرگترين قدرتها و شناختن همه خوبیها وهمه بدیها و مقابله با بدیها و طرفداری از خوبیها.
در اين فرض، جناب سلمان بهدليل درگيری با زندگی جهانی، در زندگی فردیاش ضعيف و قانع است؛ زيرا اين را فدای آن کرده است، لذا چه مريض و يا سالم باشد يک عنصر کارآمد در مقياس تاريخ است؛ يک استاندارد است و يک شهر مثل مدائن را نظم میدهد؛ يک صحابی و يک شخصيتی است که در اکثر جنگها در درگيری با بدی حضور دارد؛ هرگز او را بدبخت نمیتوان گفت بلکه او خوشبخت است. ولی کسیکه خودش را به زندگی فردی محدود میکند و زندگی فردیاش هم بسيار ضعيف است و به نظرش میرسد که اول و آخر کارآمدی بشر همين است، اينگونه نيست.
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
🔺پيشنياز اقتصاد اسلامی
بايد بدانيد تا انقلاب فرهنگی نكردهايد اصلا نمیدانيد چگونه و چكار بايد بكنيد! بنابراين معقول نيست كسی بخواهد فردا صبح اقتصاد اسلامی را پياده بكند؛ زيرا تا معادله پول اسلامی را پيدا نكند نمیتواند نظام پولی را اسلامی بكند.
بله، میشود تخمينی چيزهای جزئی را بيان كرد؛ يعنی تخمينی ابزارهای انتقال قدرت، ثروت و اطلاع را بر يك نسبتی عوض كرد، ولی اينكه بتوان معادله و حكم توصيفی، ارزشی و تكليفی داد غير ممكن میباشد؛ زيرا اين كارها انقلاب فرهنگی لازم دارد.
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
🔅قدرت تشخیص اولویتها
وجود مبارك سيدالموحدين علیهالسلام با اينكه باطن جامعه خراب بود حق ولايت خودشان را ترك كردند تا جهتگيری توحيدی باقی بماند و بتپرستی رسم نشود. وقتی هم حكومت دست خودشان آمد با حاكم بودن معاويه مخالف بودند و با آن میجنگيدند ولی با شريح قاضی نمیجنگيدند و دعوا نمیكردند. يا مثلا حكم حج تمتع در طواف النساء و حكم متعه عوض شده بود و حضرت میگفتند اين خلاف شرع است، ولی سر اين مطلب دعوا نمیكردند.
اين سؤال مهمی است كه چرا حضرت سر اين مطلب دعوا نمیكردند ولی سر مطلبی كه ابن عباس میگفت: «حالا با معاويه بساز تا بعدا او را عزل كنی» میايستادند و مخالفت میكردند. چرا در امر ولايت خودشان مدتها ساكت بودند ولی در مورد ولايت معاويه اينگونه مخالفت میكردند؟
وقتی این مطلب روشن شد مشخص میشود كه در شرايط مطلوب روحانيت در چه طبقهای از امور نباید کوتاه بیاید و در چه موضوعاتی بايد کوتاه بیاید؛ بايد كجا را بپذيرد و در چه زمانی چه چيزی را فدای چه چيز بكند.
◾️مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
⚜باید قدرت ایجاد کنید
اگر خداپرست باشيم و كاری به نيازهای مادی نداشته باشيم متناسب با تكليف خود عمل نكردهايم و حتماً در انزوا قرار میگيريم. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ»
آنها از دعا خواندن شما نمیترسند! درست است دعا روی شما اثر میگذارد، قدرت ايمانتان را بالا میبرد و هيچكس نمیتواند شما را از راه برگرداند و حاضر هم هستيد كه بر سر اهدافتان جانتان را هم بدهید، ولی اگر بخواهيد برای دشمن محيط بسازيد و دشمن را تهديد كنيد حتماً بايد به علوم و قدرت جهانی برتر برسيد. حتماً بايد به «مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» برسيد. يعنی بايد يک قدرت مادی قوی ایجاد كنيد.
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۹
☑️ @AndisheMonir
💥 تا زمانی که شما یک «نظام فکری» به دانشآموزانِ مدارس و دبیرستانها ارائه ندادهاید، آنها بهگونههای مختلف، بازیچۀ لیبرالها و منحرفین خواهند شد.
«نظام فکری» فرهنگِ «اعتقاد تا عمل» برای استفاده عموم است.
به نظر میرسد ارائه، تعلیم و تعمیم یک بروشور و معرفینامۀ خلاصه و سادهای از «فرهنگ اعتقاد تا عمل اسلامی» در سطح مدارس ابتدایی ضروری است.
🔰مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۷۵/۱۱/۳۰
☑️ @AndisheMonir
🔅مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
ما چه چيزی را به ملت فلسطين در برابر اسرائيل ياد داديم؟ هزاران بار هم كه بگويند به آنها پول داديم؛ ما یک هزارم پولی را كه آنها لازم دارند نداديم. هزاران بار هم كه بگوئيد كه تكنيك مديريت و غيره داديم؛ هرچه داديم یک هزارم نياز آنها نبوده است.
ولی به آنها يک چيز داديم كه اسرائيل را درمانده كرده است و دشمن در برابر آن هيچ كاری نمیتواند بكند و آن «فرهنگ مقاومت برای خداست».
۱۳۷۶/۱۰/۲۱
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
«الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ»
▪️انّالله و انّا الیه راجعون▪️
روح بلند رئیس جمهور خدمتگذار، مردمی و ارزشمند ملت ایران، حضرت آیت الله #سیدابراهیم_رئیسی، پس از سالها مجاهدت در راه خدا در کنار هیئت همراه آسمانی شد. از این جایگاه، به محضر شریف حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و به ملت حماسه آفرین ایران تسلیت عرض کرده و علو درجات شهدای این حادثه جانگداز را از خداوند متعال خواستاریم.
#سیدالشهدای_خدمت
فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔆 انقلاب اسلامی میتواند در "صنعت" در جهان حرفِ اول را بزند.
✅ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
🌀 «باورِ اینکه آلمانها قوم برترند، صنعت آنها را آنقدر بالا برد که نصف دنیا را گرفتند!
اگر شما هم "آن تلاشی که در جبهه شهید میداد" را نظاممند کنید تا برای صنعت هم ایثار کند، در صنعت هم حرف اول را خواهید زد!
من آرمانگراییِ اسلامی را در همه ابعاد قطعاً بسیار شدیدتر از آرمانگرایی آلمان میدانم. در مقنّن کردنِ نظامِ فلسفی حتماً قویتر میدانم. در فلسفه حرکت، حرف اسلام بیشک بالاتر از حرف هگل است. نظام مناسکِ پرورشی اسلام هم از مناسک پرورشی آلمان قطعاً قویتر است. در ارتباط با حقایق عالم هم حرف و فعل آنها به عُجْبِ ملی، یعنی به شیطان و انانیتِ نفس، بازمیگردد. انانیت انسان، قدرتش کمتر از حقایقی است که به دستِ ائمه طاهرین (علیهمالسلام) است.
اگر شدتِ اینها پشتسرِ تولید، نظاممند شود، تولید ناخالص ملی قطعاً تولید ناخالص رشدآور میشود.»
🌀 «همانگونه که غیرتِ آلمانی توانست اختراع بزرگ تحویل دهد، متقابلاً ما انگیزش اسلامی و انقلابی را برای اختراع مادی، اساس قرار میدهیم. [در این صورت] حتماً در ارتباطات و کلیه وسایل، از آنها پیشرفتهتر خواهیم شد.
شما باید کارآمدیِ برتر تحویل دهید. اگر کارآمدیِ برتر را تحویل دادید دیگر اسمش را هواپیما بگذارید یا چیز دیگر فرقی ندارد. باید سرعتِ حمل و نقل شما از آنها بالاتر باشد.» (۱۳۷۸)
☑️ @AndisheMonir
🔆 جوان نمیتواند ازدواج کند، به نظام فحش میدهد و مطالبهٔ «آزادی» میکند.
این «آزادیخواهی» ناشی از «دموکراسیخواهی» نیست؛ ناشی از «تحقیری» است که «مدل سرمایهداری» و «اختلاف طبقاتی» بر این ملت تحمیل کرده.
پس از اینکه «سرمایهداری» با یال و کوپالش استقرار پیداکرده است، هویت انقلابیِ جوانان را متلاشی کرده و موردحمله قراردادید و هویت آنها را هویتِ پول کردید، در این صورت، آنها میگویند «اینها خودشان برای پولدارها همهچیز درست میکنند و برای قدرتمندان سیاسی هم که همهچیز فراهم است (یعنی هم پسر تاجر میتواند زن بگیرد و هم پس فلان آخوند)، امّا میگویند این چیزها برای تو حرام است؛ تو برو تِی بکش!»
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۷۸
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
#تازه_های_نشر
کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد.
🔖کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش بشری» و نحوه تعامل آنها می پردازد.
📚 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید.
#فلسفه
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
🔆 «عفتِ انفعالی و تحمیلی» یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم میپوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که هیچکس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها میکند!
🔆 «عفتِ آگاهانه و انتخابی» یعنی زن میداند که حجاب، هم نزد خدا برای او رشد میآورد و هم در میان مردم برایش عزّت میآورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار میدهد...
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۷۸
☑️ @AndisheMonir