🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔰 درسِ آموختنی از «فدائیان اسلام» در احترام گذاشتن به عُلمای مُنتقد
🔆 «فدائیان اسلام» توسط بعضی از عُلما تخطئه میشدند ولی آنها عُلما را تخطئه نمیکردند و خود را نوکر عُلما به حساب میآوردند.
◀️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«چند شب قبل تلویزیون، جریان شهید بزرگوار مرحوم نواب صفوی را نشان میداد كه دوستان آنها نظیر آقای عبد خدائی و آقای زنجانی خاطرات خود را مطرح میكردند و صحبت از شكنجههای مفصل جسمی و روحی آنها داشتند. جا داشت كسانی كه این برنامه را دیدند فكر كنند كه آنها در آن زمان در امور سیاسی، متفرّد بودند؛ یعنی در زمان آنها انقلاب مسلحانه بدین شكلش، در نزد فقها پذیرفته نشده بود و متدیّنین هم به تبعیت از آنها انقلاب مسلحانه را رد میكردند. مثلا آقای شیخ علی لُر بعضی از این بزرگوارها را در مدرسه فیضیه كتك زدند و سپس ایشان را از حوزه اخراج كردند. اما اینها یك ذره بر علیه علما عمل نكردند، بلكه خودشان را نوکر علما میدانستند و در عین حال، مقابل كفر ظاهر هم میجنگیدند؛ یعنی بر علیه سلطه غرب كه ابتدا از انگلستان شروع و در این اواخر به آمریكا ختم شد مبارزه میكردند و با دستگاه شاه به صورت متفردانه برخورد میكردند، اما در عین تحمل شكنجه از سوی دشمنان، در مقابل علمای اسلام هم خاضع بودند. سختترین حالت برای اینها وقتی بود كه اینها را خلع لباس كردند و بیت آیتالله بروجردی بر این عمل اعتراضی نكرد و اصلاً بعض از علما میگفتند كه اینها جزء روحانیون نبودهاند!
در جبهۀ مقابل، [در دستگاه نفاق و التقاط، گروههایی را میبینیم که] همین حالت را دارند ولی با یك فرق! به اینكه وقتی مسلمین آنها را تخطئه میكنند آنها هم مسلمین و علما را تخطئه میكنند! امثال فدائیان اسلام تخطئه میشوند ولی دیگران را تخطئه نمیكنند؛ از كفر شكنجه میشوند ولی تحمل میكنند.» (۱۳۷۳/۱۰/۲۸)
☑️ @AndisheMonir
🔰 گاهی يکعدّه از مقدّسين که میخواهند به آیتالله خامنهای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) میکنند!
این دعا ازقبیلِ گریههایِ مقدّسینِ نهروان است.
◀️ استاد سید منیرالدّین حسینی الهاشمی:
«در زمان شاه، فردی بود که با یک "پاسبان"، خُردهحساب پيدا کرده بود. او میخواست دقدلی خودش را بر سر پاسبان در بياورد. میگفت زنده باد شاه، و توی گوش پاسبان میزد! دادوقال میکرد و پُشتِسرِهم میگفت زنده باد شاه!
پاسبان که دستپاچه شده بود میگفت: من که به شاه جسارتی نکردم! ولی او میگفت "این پدرسوخته، احترام به شاه نگذاشت" و توی گوشِ پاسبان میزد!
حالا گاهی يک عده از مقدسين که میخواهند به آیتالله خامنهای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) میکنند! میگویند: مظالم چقدر زياد است! آقا خودت بيا و درست کن؛ هيچ کس نمیتواند.
به نظر ما اين حرف، بهمعنای نفی آن حکومتی است که حضرت ولی عصر(عج) ايجاد فرمودهاند.
ای بیانصاف! در دنيا نور اسلام درخشيده، و رئيس کفار، از [نورِ] اسلام دارد پِلک میزند. رژیم صهیونیستی که، در سالی که جنگ ششروزه اعراب و اسرائيل بود، در نزدِ يک عده بهعنوان قدرت لايزال شناخته میشد، حالا به دست بچههای حزبالله به ذلّه درآمده؛ سرمايهداران يهودی امريکا به ذلّه در آمدهاند. آمریکا تحريم اقتصادی میکند، در بوق هم میکند، ولی شکسته میشود؛ نفوذ کلمهاش از بين رفته.
خدا میداند، آنهايی که اهل عبادتاند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیتالله خامنهای و دعایِ به اين پرچم بکنند.
آن [نوع] دعایِ به امام زمان(عج)، از دعاهای خطرناک است. در آن دعایِ به امام زمان(عج)، شکرانهٔ لطف امام زمان(عج) نيست. آن دعا، ازقبيلِ گريههای مقدسينِ نهروان است.» ۷۵/۵/۳۰
☑️ @AndisheMonir
🔰 «بُحران»، پدرِ تغيير صنعت است.
📢 بُحران يک فرصت طلايی است. بُحران را اگر هر کس بتواند در جريان مقصدش به کار بگيرد راه طولانی را خيلی نزديک میکند.
«استقبال از بحران و حل کردن بحران به نفع توسعۀ صنعت، متناسب با توسعه اسلامی»، يکی از سؤالات استراتژيک صنعت است.
📜 استاد سید مُنیرالدین حسینی الهاشمی:
🔷 آیا بحران، نگرانکننده است يا بحران يک «فرصت طلايی» است؟ بحران را اگر هر کس بتواند در جريان مقصدش به کار بگيرد راه طولانی را خيلی نزديک میکند. بحران يعني «پيدايش يک اختلاف سطح، يک قدرت، يک فرصت»، که «امکان به هم ريختن انتظارات و تغيير جهت» را ايجاد ميکند؛ يعني بحران، [هم] ميتواند «پدر تغيير صنعت» بشود، [و هم] ميتواند هم «وسيله اسارت در صنعتِ غير» بشود. «مديريت بحران» براي ما يک مديريت بسيار مهمي است. در اين صورت آيا بهتر نيست که ما تلاش کنيم که درست بشناسيم بحرانهايي را که براي ما ميتواند حداکثر نفع را داشته باشد؟ و خودمان بسترسازیاش را بکنيم؛ بدون اينكه لزوم بايد داشته باشد جنگ سياسي بكنيم. ايجاد بحران و حل کردن بحران به نفع توسعه صنعت متناسب با توسعه اسلامي، يکی از «سؤالات استراتژيک صنعت» است. به استقبال بحران رفتن و هدايت کردن بحران در جهت حل مشکلاتمان؛ يعني مثلاً نفت قيمتش کم شد، اين را بايد چه کارش کنيم؟ به هر حال يک بحران است. اين را چند رقم ميشود به آن برخورد کرد: يکي اين که به روي خودمان نياوريم الا اندرزگونه با ملت حرف بزنيم و بعد هم سعي کنيم که از هر راهي که شد قرض کنيم! من اين را اسمش را ميگذارم «برخورد پير زنی به حادثه»! او منفعل از حادثه هست، حالِ برخورد به حادثه را ندارد و ميخواهد شهامت خودش را هم حفظ کند. پيرزن آبرومندي است که نميخواهد آبرو را ببازد. او غير از کسي است که اگر قیمت نفت کم بشود، آن را اساس قرار ميدهد براي يک دسته «تبليغات» و يک «تغيير جهت اصولي».
به هر حال «ملت تحقير را نميپذيرند». از کجا، تا چه حد ما ميتوانيم آغاز بکنيم که حتي انگيزههاي غيرمذهبي را اول کار تحريک کنيم، بعد شيب آن را بدهيم به طرف مذهب؟
🔷 بايد توجه داشته باشيم ببينيم آيا ما بحران را ميتوانيم اساس قرار بدهيم براي تغيير اخلاقها؟ به هر حال اشتباهي صورت گرفته يا هر چه؛ اتفاقی که افتاده، فعلاً نظام سرمايهداري آمده. حالا بحران را ميتوانيم بهترين دستمايه قرار بدهيم براي حل. بايد به حدي از اين مطلب استفاده کنيم و تغيير ساختار را زمينهسازي کنيم که آمريکا ببيند که اگر بخواهد با ايران برخورد منطقي بکند بايد نفت را دو برابر بخرد، بايد کارشناسهایش به او بگويند که محموله نفت ايران را شما هر طوري که هست يک کاري بکنيد که قيمت آن جاي مثلاً يازده دلار، بيست و دو دلار بخرند، تزريق پول بدون بها بشود تا بلکه اينها از اين وضع در بيايند!
(مباحث زیرساختی صنعت، کد پژوهشی ۳۹۴، جلسۀ ۲۸)
☑️ @AndisheMonir
🔰 در انقلاب اسلامی، چه در مبارزه با رژیم پهلوی و چه در جنگ تحمیلی، خون بر شمشیر پیروز شد، نه اسلحه در برابر اسلحه.
نظام پرورشی اسلام، انسان را تبدیل به اسلحه میکند، آن هم بالاترین اسلحهها.
هیچ سلاحی در اسلام بالاتر از بنده مؤمن نیست.
◀️ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
🔹 در انقلاب اسلامی، چه در جنگ و چه در مقابل شاه، خون بر شمشیر پیروز بود، نه اسلحه در برابر اسلحه. نظام پرورشی اسلام انسان را تبدیل به اسلحه میکند، آن هم بالاترین اسلحهها. هیچ سلاحی در اسلام بالاتر از بنده مؤمن نیست. قدرت روحی مؤمن و به استقبال خطر رفتن و «ریسک خطر» را به حداکثر رساندن به صورت اجتماعی، از کلیه آیاتی که درباره قتال با کفار هست، در قرآن ظاهر است. مسئله، مسئله معامله با خدا است؛ خدا طرف خرید است.
🔸 مسئله برتری یک اعتقاد و یک قاطعیت است که بهصورت برتری تحرک سازمان درآمده. مسئله برتری یقین مؤمنین بر کفار است. یقین مؤمنین که در آن یک ذره اضطراب نیست، نسبت به یقین کفار به دنیا که در جنگ، احساس به خطر افتادن آن (دنیا) را میکنند و سراسر از خوف و اضطراب میشوند و تن به اضطراب کوچکتر میدهند؛ و وقتی به مرگ میرسند که اضطراب بزرگتر است، قدرت تصمیمگیری آنها شدیداً تضعیف میشود.
🔹 به حداکثر رساندن ریسک خطر، اگر خلق و خوی همه یک ملت و مجموعه شد، تکنولوژی متناسب با خودش را برای توسعه قدرت میطلبد. سنخ تکنولوژی نظامی آن با سنخ تکنولوژی کسی که میترسد از جان خود و ریسک را به حداقل میرساند متفاوت است.
🔸 این دو ماشین جنگی، لوازمشان یکی نیست. اینجا تشریفاتی برای رئیس نمیخواهند. رئیس با همه مؤمنین داخل یک صف میایستد، نماز میخواند، یک گونه وضو میگیرد. بر خلاف دستگاه کفار که الگوی خوراک، خواب، نشست و برخاست، و امنیت رئیس را متفاوت میگذارند، تا وجودش را طوری بکنند که دیگران بپذیرند که باید فدای او بشوند. [در سازمان ایمانی] چنین چیزی نیست. مدیر جنگ، راسختر از همه، جلوی دشمن است.
🗄 بانک اطلاعات فرهنگستان علوم اسلامی - پژوهش 186 - جلسه 3 (1372)
☑️ @AndisheMonir
🔰 باورِ اینکه آلمانها قوم برترند، صنعتِ آنها را آنقدر بالا برد که نصف دنیا را گرفتند!
انقلاب اسلامی هم اگر "آن تلاشی که در جبهه شهید میداد" را نظاممند کند تا برای صنعت هم ایثار کند، در صنعت هم در جهان، حرف اول را خواهید زد.
◀️ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
🌀 «باورِ اینکه آلمانها قوم برترند، صنعت آنها را آنقدر بالا برد که نصف دنیا را گرفتند!
اگر شما هم "آن تلاشی که در جبهه شهید میداد" را نظاممند کنید تا برای صنعت هم ایثار کند، در صنعت هم حرف اول را خواهید زد!
من آرمانگراییِ اسلامی را در همه ابعاد قطعاً بسیار شدیدتر از آرمانگرایی آلمان میدانم. در مقنّن کردنِ نظامِ فلسفی حتماً قویتر میدانم. در فلسفه حرکت، حرف اسلام بیشک بالاتر از حرف هگل است. نظام مناسکِ پرورشی اسلام هم از مناسک پرورشی آلمان قطعاً قویتر است. در ارتباط با حقایق عالم هم حرف و فعل آنها به عُجْبِ ملی، یعنی به شیطان و انانیتِ نفس، بازمیگردد. انانیت انسان، قدرتش کمتر از حقایقی است که به دستِ ائمه طاهرین (علیهمالسلام) است.
اگر شدتِ اینها پشتسرِ تولید، نظاممند شود، تولید ناخالص ملی قطعاً تولید ناخالص رشدآور میشود.»
🌀 «همانگونه که غیرتِ آلمانی توانست اختراع بزرگ تحویل دهد، متقابلاً ما انگیزش اسلامی و انقلابی را برای اختراع مادی، اساس قرار میدهیم. [در این صورت] حتماً در ارتباطات و کلیه وسایل، از آنها پیشرفتهتر خواهیم شد.
شما باید کارآمدیِ برتر تحویل دهید. اگر کارآمدیِ برتر را تحویل دادید دیگر اسمش را هواپیما بگذارید یا چیز دیگر فرقی ندارد. باید سرعتِ حمل و نقل شما از آنها بالاتر باشد.» (۱۳۷۸)
☑️ @AndisheMonir
🔰 حمايت از حضرت آيتالله خامنهای، حمايت از اسلام و حمايت از نبی اكرم(صلی الله علیه وآله و سلّم) است.
ایشان نماينده حضرت بقيةالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند.
◀️ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
«حمايت از مقام معظم رهبری حضرت آيتالله خامنهای، حمايت از اسلام و حمايت از نبی اكرم (ص) است. ايشان نماينده اسلام، نماينده رسول خدا (ص) و نماينده حضرت بقيتاالله (عج) هستند.
و معدودی كه با وی مخالف میکنند، میخواهند بگويند حكومت دينی نباشد و حكومت هوای نفس باشد!
اگر كسی معرفت به ايشان دارد و به خاطر ايشان راهپيمايی میكند، بايد بداند كه طرفداری از چه كسی میكند؟ بعضی از مواقع انسان برای تنوع و تفريح حركت میكند و يکوقت هم انسان بهخاطر خدا و برای حمايت از اسلام حركت میكند». ۷۸/۴/۱۹
☑️ @AndisheMonir
🔳 ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۱، بیست و دومین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه و مُجاهد علمی، استاد سید منیرالدین حسينی الهاشمی است. برای شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحهای قرائت فرمایید.
☑️ @AndisheMonir
معرفی فلسفه ولایت به آثار.mp3
48.7M
🎙 سید منیرالدین حسینی الهاشمی | معرفی فلسفه نظام ولایت
🗓 تاریخ: ۱۳۷۹/۶/۱۵
⏳ مدت: ۳۳ دقیقه
⚡️ فلسفه نظام ولایت در عامترین شكل خودش، سه مرتبه از سرپرستی را در یک نظام ملاحظه میكند:
۱. سرپرستی تکوینی؛
۲. سرپرستی تاریخی؛
۳. سرپرستی اجتماعی.
⚡️ كارآمدی الهی دین در جامعه، بدون در دست داشتنِ روش تحقیقی كه بتواند حركت و تغییر را در ماده به اعتقادات الهی مشروط کند و تبدیلشدن و چگونگی را در تكامل بر این بنیان بیان کند، ممکن نیست.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یا همان فلسفه شدن اسلامی، یعنی پایگاه همدلی، همفكری و همكاری در جامعه اسلامی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی وسیلۀ تبیین تحوّل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر محور تكامل دینی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی شالودۀ هماهنگسازی تكامل حجیت در فهم دین، اسلامیت در فهم كاربردی دانشگاه و جریان اسلام در فهم اجرایی دولت.
⚡️ ثمرۀ فلسفه نظام ولایت در «حوزه»، دستیابی به اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی است و در «دانشگاه» توان پیشبینی، كنترل و هدایت تغییرات بر مبنای معادلاتی است كه رفع نیازمندیهای نظام اسلامی را در جریان توسعۀ نیاز و ارضاء تولید میکند، و در «نظام اجرایی»، ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام است.
(توضیح دربارۀ صوت: استاد حسینی در این صوت ظاهراً متنی از نوشتههای خودشان را قرائت میکنند و توضیح میدهند.)
☑️ @AndisheMonir
4154انقلاب در جهان_1.mp3
4.27M
🎙 قطعه صوتی از علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی
🔰 موضوع: «تغییر در ساختار جهان بهتبع پیشرویهای انقلاب اسلامی»
📅 تاریخ: ۱۳۷۵/۵/۲۵
🌀 انقلاب در وجدان عمومی بشر ایجاد شده است. اكنون در جهان، تكنوكراسى و كارشناسى در حال شكست است؛ مبانى فكرى غرب بهخاطر ارتقاء وجدان عمومى بشريت، در حال اضمحلال است و تئوريسينهاى آن نظامها نمىتوانند از اين شكست مديريت غربى جلوگيرى به عمل آورند.
🌀 نهتنها سايه اين شكست، بر علوم انسانى آنها سنگينى مىكند بلكه دامنه آن، تئوریهاى محاسباتى و رياضى را نيز در بر گرفته است؛ چرا كه اين علوم نيز همچون علوم انسانى، وابسته و فروريختنى هستند.
🌀 به نظر ما انقلاب فرهنگى در عالم آغاز شده است، چون جريان انگيزه مردم جهان، ديگر در ساختار انديشه قبلى نمىگنجد.
🌀 شما شکستهای رژیم صهیونیستی و ناامن شدنش در مقابل نیروهای انقلاب اسلامی را دستکم نگیرید! اسرائیل یعنی سرمایهداری! یعنی بیشترین سهام خبری دنیا! یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیک دنیا و... .
این اتفاقات را جدی بگیرید.
☑️ @AndisheMonir
💥 «نگاه تجلیلآمیز به کارخانه متمرکز»، حرامتر است از «نگاه به زن نامحرم».
چرا؟ چون کارخانه در این الگو، نظام طبقاتی ایجاد میکند و ابزار پیدایش محرومیت اقتصادی، محرومیت سیاسی و محرومیت فرهنگی و ابزار اقامۀ ظلم اجتماعی است.
🔵 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«ما یک کارهایی را بهراحتی جزو گناهان میشماریم، امّا یک گناههایی را اصلاً گناه نمیدانیم. چرا؟ برای اینکه حساسیت ما در آنجا اصلاً بیدار نشده است.
ما نگاه به یک زن نامحرم و بیحجاب را بسیار زشت میدانیم، ولی نگاه تجلیلآمیز به یک کارخانه [با تعریف نظام سرمایهداری،] و عظیم دانستن آن را هرگز بد نمیدانیم! تولید در این کارخانه، «متمرکز» است و ابزار انگیزش مادی میشود و تمرکز را به نفع یک عدّه و بر علیه یک عدّۀ دیگر درست میکند و دلهای جمع زیادی را به طرف دنیا متوجّه میکند.
در نگاه به نامحرم، گناهی که واقع میشود، گناه فردی است، اما در اینجا، شما با آن تعظیم و آن نگاهِ تجلیلآمیز، یک سیستم اقتصادیِ مادی [و لوازم آن] را تأیید میکنید. در مواجهه با نامحرم، چشمتان را میبندید و رویتان را بر میگردانید و ثواب کسب میکنید، اما در اینجا چگونه میتوانید چشم را ببندید و بگویید ما باید تردید کنیم در اینکه «صرفهجویی در مقیاس تولید در اینجا چگونه به کار رفته است»؟
اصلاً فرض کنید کارخانه، به این عظیمی نباشد و آن را کوچک درست کنند، اما با این حال، نظامِ شبکهای که میخواهد آن را اداره کند، چه نحوه انگیزشی را در جامعه اصل قرار میدهد؟ و چه نرمافزاری دارد؟ میگوییم همین «تردید کردن» [در اینجا،] مثل چشم فروبستن [در آنجا] است و اجازه دادن به خود و دیگران برای فکر کردن است.
ممکن است کسی مظالم را جدای از آنچه که در تمدن موجود است ملاحظه کند و بگوید ظلمها بد است و کمکم برطرف میشود! اما باید به او بگوییم این نوع کارخانه، کارخانۀ تولید ظلم است و تولید محرومیتِ اقتصادی، محرومیتِ سیاسی و محرومیتِ فرهنگی میکند و جریان توسعۀ نیازمندیها با این ماشینی که دارد، یک عده را تحت فشار قرار میدهد؛ میتوانیم بگوییم این ماشین، اقامۀ فساد میکند، نه اینکه مثل نگاه به زن نامحرم [ صرفاً یک ارتکاب گناه فردی باشد.]
هر کاری که براساس یک معیاری، آن را «فاسد» فرض میکنیم، میتوانیم بگوییم «ارتکابِ» آن کار، بد است، اما «ترویج و اشاعۀ» آن بدتر است و «اقامۀ ناهنجاری و به پا داشتن فساد»، بهمراتب از دو سطح قبلی بدتر است. حال، اگر ما فقر، جهل، سلبِاختیار را ناهنجار با فطرت بشر بدانیم، باید بگوییم این ماشین (یعنی کارخانه با تولید متمرکز) اینها را در مقیاسهای بسیار بزرگ به وجود میآورد، اقامه فساد میکند، اخلاق جامعه را مادی میکند، بستر پرورشی را عوض میکند و استغنای از دین را [تدریجاً] به پذیرش اجتماعی میرساند... .
[اساساً باید دید] اقامۀ کفر در عالَم چگونه انجام میگیرد و بستر پرورشی جامعه چگونه با جهانبینی، ناهنجار میشود.
☑️ @AndisheMonir
3440 خدمت سیاستهای رهبری_1_1.mp3
6.87M
🎙 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
💠 ما یک تكليفی نسبت به فرمايشات مقام معظم رهبری داريم و آن اينكه بايد دستگاه فلسفی ما، "ابزاری" در اختيار سياستهای ایشان برای ايجاد "شرايط فرهنگی جامعه" قرار بگيرد.
💠 وقتی حكومت، «حكومت دينی» است، طرفداران فرهنگیِ این دين و حکومت دینی باید وارد ميدان پياده كردن فرمايشات رهبری در ايجاد شرايط فرهنگی جامعه بشوند.
💠 اگر فرد مسلمانی نسبت به «احكام اجتماعی اسلام» اصلاً حساسيت نداشته باشد، آدم سربهراهی است كه احياناً آمريكا هم میتواند بهوسيله او بار ببرد.
(منبع: دورهٔ منزلت ولایت و رهبری، جلسه اول، ۱۳۷۳/۴/۴)
☑️ @AndisheMonir