eitaa logo
مرکز مطالعات راهبردی نظم نوین جهانی (اندیشکده عصر بیان فرقان)
8.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
73 فایل
جنگ آینده (مغز، صحنه نبرد قرن ۲۱) جنگ شَبَح وار جنگ نامرئی کنترل ذهن @Futur_War
مشاهده در ایتا
دانلود
👽 جعبه سیاه هوش مصنوعی! (بخش پنجم) ❌ چگونه دشمن میخواهد بدون جنگ؛ یک سرزمین را فتح کند؟! ❌ ✍ ماهیت کلمات؛ حروف و اعداد در عالم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ن ۚ وَالْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُونَ ... عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‌ غَيْبِهِ أَحَداً (جن_۲۶) إِلَّا مَنِ ارْتَضى‌ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (۲۷) لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصى‌ كُلَّ شَيْ‌ءٍ عَدَداً (۲۸) او عالم به غيب است و هيچ كس را بر غيب خود آگاه نمى‌كند، مگر كسى همانند پيامبر كه از او راضى باشد، پس از پيش رو و از پشت سر نگهبانانى مى‌فرستد تا بداند (رسولان) پيام هاى پروردگارشان را رسانده‌اند و او به آنچه نزد آنان است احاطه دارد و هر چيزى را با عدد، شماره كرده است. 👈 رسول حامل پیام (کلمه/ شئ) است. 👈 خداوند به این پیام (کلمه/ شئ) احاطه دارد. 👈 خداوند عدد همه اشیاء / کلمات را احصاء (شمارش) کرده است! ✅ وَ بِاسْمائِكَ الَّتى مَلَأَتْ ارْكانَ كُلِّ شَى‏ءٍ وَ بِعِلْمِكَ الَّذِي أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَ لَهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ. و به اسماء (و نشانه هايت)كه ارکان همه‏ اشیاء را آکنده؛ و به علمت كه بر همه‏ اشیاء احاطه دارد؛ و به نور ذاتت كه همه‏ اشیاء در پرتو آن،‏ تابان است. (اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ...) اسماء = جمع اسم. نشانه ها، آیات، تجلیاتِ مسمّى (تجلّیات ذات خداوند) اشیاء؛ مظاهر و تجليات صفات قدرت، علم، و حکمت خداوند اند. 👈 معنی این عبارت این است که؛ اسماء (آیات و نشانه های خداوند) ارکان هر شئ را لبریز كرده است. 👈 پس تا اینجا؛ هر شئ؛ یک اسم یا کلمه است و این شئ / کلمه؛ با عدد احصاء (شمارش) میشود. 👈 یعنی ماهیت کلمه و حرف؛ در واقع؛ عدد است! 👈 و این موضوع (یعنی کلمه و عدد)؛ ریشه درخت فلسفه در علم تمدن غرب است؛ که خود این دو مفهوم در حوزه متافیزیک در فلسفه غرب جای میگیرد! (یعنی نگاه فیلسوفان غربی هم به مفهوم کلمه و عدد؛ بعد متافیزیکی/ فراماده ای دارد) 👈 عدد؛ پایه همه اشیاء (علوم) است! 👈 پایه علم کامپیوتر هم؛ عدد است. (۰۱۰۰۰۱۱۰۱۱) 👈 یعنی زبان کامپیوتر؛ زبان ۰۱ ریاضی (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم) است! 👈 و این زبان اعداد (ماهیت کلمات)؛ زبان مشترک بین موجودات این عالم (انسان و موجودات متافیزیکی) است! 👈 ذکر این نکته هم ضروری است؛ که هر یک از کلمات / اعداد؛ انرژی خاص خودش را دارد. یعنی کلمه / عدد خوب (کلام مثبت/ الهی)؛ که حال انسان را خوب میکند، حاصل میدان های انرژی است که این کلمه / عدد از خود در محیط ساطع می کند؛ و کلمه / عدد بد (کلام منفی/ شیطانی)؛ که حال انسان را بد میکند، حاصل این میدان های انرژی است! (این موضوع؛ قابل اثبات آزمایشگاهی است) 👈 لینک بخش اول 👈 لینک بخش دوم 👈 لینک بخش سوم 👈 لینک بخش چهارم 👈 لینک بخش ششم 👈 لینک بخش هفتم 👈 لینک بخش هشتم 👈 لینک بخش نهم 👈 لینک بخش دهم 🔺وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ... (اسراء_۳۶) و از آنچه به آن علم ندارى پيروى مكن 🌐 مرکز مطالعات راهبردی نظم نوین جهانی (اندیشکده عصر بیان فرقان): @Andishkadeh_Forghan
👽 جعبه سیاه هوش مصنوعی! (بخش ششم) ❌ چگونه دشمن میخواهد بدون جنگ؛ یک سرزمین را فتح کند؟! ❌ ✍ اَسرار اعداد و حروف در علوم (۱) دانش اسرار حروف را در میان مسلمانان «سیمیا» می‌نامند، و این لفظ در اصطلاح صوفیانِ صاحب‌تصرّف، از طلسمات برگرفته، و بر این دانش اطلاق شده ‌است. این علم یکی از اقسام پنج‌گانۀ علوم خفیه یا غریبه، یعنی کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا به شمار می‌آید؛ که حروفِ اولِ آنها بر روی هم عبارت «کُلُّهُ سِرّ» را می‌سازد، به معنای آنکه همۀ این دانش ها علومی سری‌اند. واژۀ سیمیا نیز؛ ظاهراً برگرفته از کلمۀ یونانی sēmeion، به معنای علامت و نشانه است و نام دانش بسیار مهم نشانه‌شناسی در زبانهای اروپایی نیز از همین کلمه گرفته شده است. همچنین، علم حروف را شعبه‌ای از جَفر دانسته‌اند که در اصل به شناخت اسماء غیبی مربوط می‌شود و در میان فرقه‌های رازآمیز، به صورت عملی سحری درآمده است؛ که به آن جادوی سفید می‌گویند. فنون غیب‌گویی در عالم اسلام که با روحانیات مربوط است، با دانش احکام نجوم یا اخترخوانی پیوند دارد و از این‌رو با علم حساب و اعداد نیز پیوسته است، چنان‌که علمای دنیای قدیم آن را همچون ستون عمدۀ معرفت می‌دانستند و بر این باور بودند که درک راز و رمزِ اعدادْ؛ عقلِ الهی را نمایان می‌کند و اسرارِ حروفْ؛ روح قدسی را آشکار می‌سازد. خلاصه آنکه نتیجه و ثمرۀ این دانش نزد ایشان عبارت از تصرف نفوس ربانی در عالم طبیعت به یاری اسماء حسنى و کلمات الهی است که از حروف ناشی می‌شوند؛ زیرا به باور آنان، این حروف به اسراری که در کائنات جریان دارد، محیط‌اند. بنابراین، به بحث دربارۀ خواص حروف به گونۀ مفرد (هِجا) یا دلالت اولیه، و به صورت مرکب (کلمه) یا دلالت ثانویه پرداخته‌اند. آن‌گاه، علمِ خواصِ روحانیِ حروف را یکی از فروع علم تفسیر شمرده‌اند؛ که این خود؛ از شاخه‌های علوم شرعی است. بر روی هم، علم سیمیا به ۷ شاخه بخش می‌شود؛ که عبارت‌اند از: ۱_ معرفت کواکب، افلاک و بروج؛ ۲_ علم تنجیم؛ ۳_ علم طبایع؛ ۴_ دانش حروف؛ ۵_ علم اعداد؛ ۶_ علم اوفاق؛ ۷_ دعاشناسی و اَسماء ⬅️ پیشینه: چنین به نظر می‌رسد که آدمیان از گذشته‌های بسیار دور برای همه چیز و از آن جمله برای اعداد، حروف، الفاظ و اسماء ویژگیهای باطنیِ سرّی قائل بوده‌اند. ازاین‌رو، خاستگاه علومِ به اصطلاح سرّی (غریبه) و رمزی؛ که گاه آنها را هرمسی می‌نامند؛ به همان دوران کهن باز می‌گردد. همۀ تمدنهای باستانی همچون بابلیان، عبرانیان، یونانیان، مصریان و هندیان برای رمزگشایی پیامهای رازآمیز در نوشته‌هایشان کوشیده‌اند. کلدانیان (بابلیان) که مطالعۀ علوم غریبه را آغاز نمودند، برای حروف الفبای خود ارزشهای آوایی وضع کردند. فنیقیان مفهوم بنیادی الفبا را از عبریان و مصریان گرفتند، آن را پیچیده‌تر ساختند و در حدود ۱۰۰۰ ق.م مصوتها را بدان افزودند و یونانیان حدود ۸۰۰ ق‌.م، ۲۲ حرف الفبای فنیقی را به شیوۀ خود دگرگون کردند؛ و اصلاح نمودند؛ که همان بنیاد الفبای رومی شد؛ و سپس برای الفبای لاتینی و دیگر زبانهای اروپایی به کار آمد. بیشتر علوم غریبه در دنیای اسلام میراث باستانی بابل، ایران، مصر، اسکندریه و عربستان است که علمای مسلمان اغلب آنها را همراه با کیمیا و دیگر علوم مشابه ازجمله شاخه‌های دانش های خفیه (در برابر علوم جلیه، مانند ریاضیات و ... ) به شمار می‌آوردند. بنابر روایت ابن‌مقفع، در ایران قدیم ۷ نوع خط رایج بود، که مهم‌ترینِ آنها ۲۸ حرف داشت، و نوعی خط که در پیشگویی و فالگیری و جز اینها به‌کار می‌رفت، دارای ۳۶۵ حرف بود. از این ارقام نیز اسرار طبیعی قابل استخراج است، به‌ویژه عدد اخیر (۳۶۵)، که شمار روزهای سال خورشیدی را نشان می‌دهد. در متنهای صوفیانه آمده است: آن‌گاه که الله صورت حروف را آفرید، رازی از برای آنها برنهاد، و چون آدم را آفرید، آن راز را در وی بپراکند؛ پس حروف بر زبان آدم به شکل زبانهای گوناگون روان شد. نیز گفته‌اند که علم اسرار حروف را ساحران فرعون، که کافر بودند، ابداع کردند، زیرا حروف تنها وابسته به مؤمنان نیست و هر دو گروه بدان پیوسته‌اند. بنا بر گفتۀ برخی دیگر، این علوم را صاحبان روح های بزرگ انسانی است همچنین گفته‌اند که رموز این علم در صحیفۀ آهو ثبت، و در کوه «حرا» مدفون بود. جبرئیل پیامبر(ص) را از وجود آن آگاه کرد و او آن صحیفه را برداشت و سرّ آن را از جبرئیل پرسید؛ نیز آورده‌اند که علی(ع) سرّ «الف» و اسم اعظم و دوران دولت اقطاب و خلفا را به دیگران آموخته است؛ پس از او، امام زین‌العابدین و امام محمد باقر(ع) را نیز از جملۀ دانشمندان و صاحبان علم حروف و اسماء به شمار آورده‌اند.
✍ ادامه مطلب ... ☑️ حروف الفبا: چنان‌که پیش‌تر اشاره شد، اندیشمندان مسلمان از دیرباز به تفکر دربارۀ حروف و اسرار آنها پرداخته بودند. در این میان، بعضی بر این باور بودند که الله که انسان را به احسن صور و افضل اشکال آفرید، او را سرور همۀ جانوران قرار داد و اطاعت از او را بر آنها واجب ساخت و برای آنکه انسان لوازم چنین سروری را در خود داشته باشد، وی را فهیم، عاقل، حکیم و ناطق آفرید و به او همۀ اسماء و صفات اشیاء را آموخت. این اسماء همه از طریق ۹ نشانه یا ۹ حرف قابل شناسایی بودند و همۀ معانی به وسیلۀ همین ۹ حرف بیان می‌شد. اما با افزایش نسل آدم و پراکنده شدن فرزندانش در سرزمینهای گوناگون، شمار حروف افزایش یافت، زبانهای مختلف به وجود آمد و فن کتابت شکل گرفت؛ تا آنجا که شمار حروف به ۲۸ رسید و بیش از آن افزایش نیافت. همان‌گونه که اسلام آخرین دین و ختم شرایع است، زبان عربی نیز با ۲۸ حرف خود، خاتمۀ زبانها و پایان افزایش شمار حروف است. حروفیان ایرانی نیز که در باورهای خود اهمیت بسیاری برای حروف، جایگاه آنها در آفرینش، و معانی باطنی آنها قائل بودند، به باور آنان، واجب‌الوجود که مطلق، ازلی و نامتناهی است، در نخستین تعیّن خود کلمۀ مجرد و غیرجسمانی را به وجود آورد که «کلام نفسی» خوانده می‌شود. این کلمه نیز در جریان تعیّن بعدی ۲۸ حرف الفبای عربی را به وجود آورد که «کلام ملفوظ» است. آن‌گاه از ترکیب و به هم پیوستن این حروف، همۀ موجودات عالم مادی ایجاد شدند که غیر مجرد و محسوس‌اند. الله به انسان که بالاترین و کامل‌ترین تجلی الهی است، اسماء را آموخت. این اسماء نه حروف الفبای زبانهای شناخته‌شدۀ بشری، بلکه حروف الفبای زبانی بودند که الله با آن قولِ «کُنْ» را ادا کرد و آن همان «نطق قدیم و لایزال» است. با این همه، هر‌یک از پیامبران بزرگ الهی وحی را در قالب تنها بخشی از این حروف دریافت داشتند، چنان‌که آدم ۹ حرف، ابراهیم ۱۴ حرف، موسى ۲۲ حرف و عیسى (ع) ۲۴ حرف را دریافت کردند، و پیامبر اسلام (ص) کامل‌ترین وحی را در قالب ۳۲ حرف (۲۸ حرف زبان عربی به اضافۀ لا که خود متشکل از ل.ا.م.ف، یعنی ۴ حرف دیگر است) که همان شمار حروف فارسی است، دریافت کرد. هر حرف معنایی باطنی و معنایی ظاهری دارد و اصحاب علم ظاهر از معنای باطنی حروف بی‌خبرند. اسرار ایمان آن‌گاه برای بنده کامل می‌شود که حقایق این حروف را بداند، و مقصود همانا حروف اوایل سوره‌ها در قرآن، مانند «الم» است؛ در معانی حروف معجم (ابتثی). حسب روایات شیعی نیز، اغلب به حرف اول اسماء مضاف، و یا صفات و افعال الهی (در وجه اختصاری) اشاره کرده‌اند، مثلاً: الف= آلاء الله؛ باء= بهجة الله؛ دال= دین الله؛ ... یا= ید الله؛ و در معانی حروف جمّل (ابجدی) نیز تقریباً به همان ترتیب اشارت کرده، و گفته‌اند که حروف هجا جملگی اسماء الله است.
✍ ادامه مطلب ... ☑️ ارقام: ویژگیهای اعداد از نظر شمارشناسی از شاخه‌های علم حساب، و از جهت فواید و منافع آن، از شاخه‌های علم خواص بوده است که باور بدان سابقۀ طولانی دارد؛ و ظاهراً از عهود بابلی کهن نشئت گرفته است که برای عدد مفهومی اسرارآمیز قائل بودند. مکتبی نیز برای عدد نیرویی فوق طبیعت قائل بود و اعداد را رمزهایی تلقی می‌کرد که با یاری آنها پیشگویی آینده میسر می‌شود. جفر هم از مقولۀ ملاحم و برای پیشگویی و خبردهی از آینده است. افزون بر تعالیم سرّیِ اعتقادی، در زمینۀ مطالعۀ اعداد و دانشهای مربوط به آن نیز فعالیت می‌کرد. شماره‌شناسی فیثاغوری شالودۀ روحانیت رازآمیز را در جوامع فراهم آورد، و به‌تدریج متون مقدس ملتها (مانند قرآن) نیز مورد تأویل و تفسیر شماره‌شناسی قرار گرفت. در این مکتب؛ نمادهای رازآمیز اعداد رقومی (۱ تا ۹) تأثیری معین و همه‌جانبه دارند. از این‌رو، یک رقم نه تنها دارای ارزش کمی، بلکه واجد ارزش کیفی نیز هست. پس حروف یونانی / لاتینی (A تا Z) مبین ارقام اصلی (۱ تا ۹) نیز در جدول کاربرد یافت. محققانِ این دانش بر این باورند که شماره‌شناسی فرایند زندگی و چگونگی آینده را پیش‌بینی می‌کند و برای حصول چنین امری، نام کامل فرد و تاریخ ولادت او مورد نیاز است (که در روش شرقیِ زایجه به کار می‌آید). آن‌گاه در غالب مواقع با جمع رقمها، حاصل را به عدد یکانی تقلیل می‌دهند و معنای شماره‌شناختی را در فهرست الفبایی بررسی می‌کنند. این عمل می‌تواند مطابق با دو نظام مختلف صورت پذیرد: یکی با ارزشهای عددی فیثاغوری و دیگر با ارزشهای قباله‌ای (قابیلی/ کابالایی) یا عبری ـ عربی؛ که در آن همۀ ارقام وجوه نیک یا بد دارند. به‌طورکلی، در کارهای جادویی هر عددی ویژگیهای خود را دارد و کالبد حوادث زندگی و گیتی محسوب می‌شود؛ و این اعتقاد، یعنی باور به سعد و نحس ارقام از عهد باستان تا عصر حاضر رایج بوده است. در این زمینه، ارقام طاق همواره مذکر و سعد، و ارقام جفت اغلب مؤنث و نحس شمرده شده‌اند، و این عقیده به اسطورۀ ارتباط آدم با حوا (زنی که بنا بر باورهای یهودی ـ مسیحی آدم را لغزاند و به محنت این جهان مبتلا کرد) بازمی‌گردد. در نزد غربیان نیز همچون شرقیان، عدد یک سعد و خیر است، و برخلاف آن عدد دو نحس و شر به شمار می‌آید . به همین ترتیب، قاعدۀ کلی آن است که اگر عدد اسمی فرد باشد، در عوالم قبض تصرف می‌کند، و اگر عدد آن زوج باشد، در عوالم بسط تصرف دارد نسبتها و کیفیات اعداد متحابّه (دوستانه) و اعداد متباغضه (دشمنانه) نیز از خواص اعداد اوفاق به شمار می‌آید؛ که از دیرباز فوایدی را برای آنها قائل بوده‌اند، چندان که مجریطی توصیه می‌کند که اگر دلدادگان رُقیات اعداد متحابۀ ۲۲۰ و ۲۸۴ را بخورند، ثمربخش خواهد بود. اما از خواص اعداد، به‌ویژه «حساب نیم» اهمیت دارد، چندان که آن را دانشی با عنوان «علم التعابی ‌العددیة فی ‌الحروب» به‌شمار آورده‌اند، بدین معنا که با تعبیه و ترتیب خاص شمار سپاهیان خودی در جنگ متناسب با شمار سپاهیان دشمن، می‌توان غلبه پیدا کرد و در جنگهایی که رخ می‌دهد، می‌توان با حساب نیم؛ غالب و مغلوب را شناخت و آن با شمارش اَقدار حروفی است که به حساب جُمّل (ابجدی) در نام متخاصمان وجود دارد. آن‌گاه نُه‌نُه از دو عدد کنار می‌گذارند، و باقیها را بر حسب مقدار و جفت و طاق می‌سنجند، و موافق با قواعد، فاتح یا مغلوب را می‌شناسند.
ادامه مطلب ... ☑️ اَشکال: خواص اشکال و اوفاق موضوع یکی از شاخه‌های علوم خفیه و یا غریبه، یعنی علم حروف (سیمیا) یا جفرِ مقرون با رمل است که آغازگر و بنیان‌گذار آن را دانیال نبی دانسته‌اند و با علم اَعداد یا شمارشناسی و با کیمیا پیوندی ناگسستنی دارد. از آنجا که کارآزمایی اینها اغلب به توسط مربعات سحری است، با نوعی ریاضیات نیز پیوندی استوار می‌یابد که بیشتر مربوط به مبانی اشیاء حیّه است؛ تا مواد ذاتی به معنای فیزیکی آنها. البته اشکال هندسی مانند مثلث و مخمس و یا دایرۀ سحری نیز در مقولاتِ یادشده به‌کار می‌رود، اما چون مربع کامل‌ترین شکل به ‌شمار می‌رود، برای اوفاق اعداد بسیار مناسب است. افزون بر این، در نگرۀ افلاطونی مربع نشان عناصر است. منشأ مربع وفقی را بنا بر کتابی نوشته‌شده در چین باستان دانسته‌اند، که یک مربع ۹ خانه با اعداد فرد و زوج در آن یافت شده است. 👈 به هر روی، در مربعات سحری وفقی که متشکل از ۹، ۱۶ یا ۲۵ خانه‌اند، شماری از اعداد طبیعی را چنان در خانه‌های آن می‌نشانند که مجموع مراتب افقی یا عمودی یا قطری آنها مساوی باشد و با این شیوه معتقدند که از جمع میان حروف اسم و عدد آن در مربع وفقی، اسرار پوشیده و علم نهان را می‌توانند دریابند. گفته‌اند که مربعات سحری بازآفرینی حکمت اسرار است، و ضرورت عمل سحری طبعاً کاربرد کلمات و اعداد و علامات سیارات و تأثیر آنها را ایجاب می‌کند. 👈 لینک بخش اول 👈 لینک بخش دوم 👈 لینک بخش سوم 👈 لینک بخش چهارم 👈 لینک بخش پنجم 👈 لینک بخش هفتم 👈 لینک بخش هشتم 👈 لینک بخش نهم 👈 لینک بخش دهم 🔺وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ... (اسراء_۳۶) و از آنچه به آن علم ندارى پيروى مكن 🌐 مرکز مطالعات راهبردی نظم نوین جهانی (اندیشکده عصر بیان فرقان): @Andishkadeh_Forghan
👽 جعبه سیاه هوش مصنوعی! (بخش هفتم) ❌ چگونه دشمن میخواهد بدون جنگ؛ یک سرزمین را فتح کند؟! ❌ ✍ اَسرار اعداد و حروف در علوم (۲) ☑️ حروفِ اَبجَد (ارتباط بین حروف و اعداد): حروف اَبجَد (نام‌های دیگر: حروفِ جُمَّل یا حسابِ جُمَّل یا حسابِ اَبجَد) شیوه قدیمیِ ارزش‌گذاریِ حروف الفبا، بر اساس اعداد در زبان‌های مختلف است، تاریخچه پیدایش این حروف و نحوه استفاده از آن، به تاریخ پیدایش حروفِ الفبا، باز می‌گردد. این حروف در علوم مختلفی چون ریاضیات، موسیقی، هندسه، علوم غریبه، تاریخ، عرفان کاربرد دارد. در روایات مختلف از معصومین(ع) در مورد اهمیت این حروف و کاربردهای آن سخن به میان آمده است؛ بر اساس برداشت‌هایی از روایات و کلام بزرگان، این حروف بیانگر میزان تاثیر حروف بر عالم خارج است و بر همین اساس علمای علوم مختلف در مجال‌های گوناگون از آن بهره برده‌اند. برای تبدیل حروف ابجد به اعداد؛ می بایست عدد متناظر با حروف را با یکدیگر جمع کنید؛ برای مثال: علی = (ع=۷۰ ، ل =۳۰ ، ی =۱۰) (۱۱۰=۷۰+۳۰+۱۰) ⬅️ انواع کاربرد حروف اَبجَد: 1⃣ ترتیب بندی: در متون بسیاری به جای شماره گذاری با اعداد، از حروف ابجد استفاده می شود. در برخی کتاب ها نیز صفحات مقدمه با حروف ابجد شماره گذاری می شود. 2⃣ رمزگذاری: از حروف ابجد برای نوشتن رمز نیز استفاده می شود. مثلا در متن یک نامه یا یک نوشته می توان به جای اشاره مستقیم به یک واژه یا جمله، معادل عددی ابجد آنها نوشته شود و یا بالعکس آن نیز امکان پذیر است. 3⃣ موسیقی: از حروف ابجد در موسیقی پس از اسلام، در ثبت اصوات و دساتین (پرده) استفاده شده است. به عنوان مثال؛ نغمه های دستگاه شور با حروف ابجد عبارت بودند از: «یح یه یب ی ح. ه. ج. ا» و فاصله ها و ابعاد آن ها: «ط ط. ج‍ ج‍ ط. ج‍ ج» که در موسیقی امروز به ترتیب نت های سل، لاکرن، سی بمل، دو، ر، می بمل، فا و سل را تشکیل می دهند. 4⃣ تاریخ: از حروف ابجد می توان برای به خاطر سپاری اعداد مهم یا تاریخ های مهم استفاده کرد. مثلا می توان اعداد و حروف معادل آنها را مانند یک واژه یا شعر به خاطر سپرد. مثلا کلمه عدل مظفر با حساب جمل، ۱۳۲۴ می شود. این عدد همان سالی است که مظفرالدین شاه، مشروطیت را امضاء نمود. 5⃣ علوم غریبه: مردم در گذشته اعتقاد داشتند که اعداد روح حروف هستند. به عنوان نمونه میان کلماتی که اعداد یکسانی داشتند ارتباط خاصی وجود دارد. بخشی از علوم غریبه بر مبنای رابطه حروف و اعداد و توانایی ترکیب روح کلمات با هم استوار شده است. 6⃣ عرفان: علم حروف در عرفان اسلامی اهمیت بسیاری داشته است و آثاری نیز در باب آن به جا مانده است مانند رساله "الدر المکنون فی علم‏ الحروف"، ‏و رساله "مفتاح الاسرار در علم جفر و حروف" از محی الدین عربی. 7⃣ اسطرلاب: با توجه به درآمیختگی علم حروف و اعداد ابجد در زمانهای قدیم بسیاری از تقویم و طلسم هایی که مصریان و بابلی ها درست می کردند، این حروف کاربرد فراوانی داشته است. در علم اسطرلاب نیز به همین منوال از حروف ابجد استفاده می شود. 👈 لینک بخش اول 👈 لینک بخش دوم 👈 لینک بخش سوم 👈 لینک بخش چهارم 👈 لینک بخش پنجم 👈 لینک بخش ششم 👈 لینک بخش هشتم 👈 لینک بخش نهم 👈 لینک بخش دهم 🔺وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ... (اسراء_۳۶) و از آنچه به آن علم ندارى پيروى مكن 🌐 مرکز مطالعات راهبردی نظم نوین جهانی (اندیشکده عصر بیان فرقان): @Andishkadeh_Forghan