✍ ادامه مطلب ...
☑️ حروف الفبا:
چنانکه پیشتر اشاره شد، اندیشمندان مسلمان از دیرباز به تفکر دربارۀ حروف و اسرار آنها پرداخته بودند. در این میان، بعضی بر این باور بودند که الله که انسان را به احسن صور و افضل اشکال آفرید، او را سرور همۀ جانوران قرار داد و اطاعت از او را بر آنها واجب ساخت و برای آنکه انسان لوازم چنین سروری را در خود داشته باشد، وی را فهیم، عاقل، حکیم و ناطق آفرید و به او همۀ اسماء و صفات اشیاء را آموخت. این اسماء همه از طریق ۹ نشانه یا ۹ حرف قابل شناسایی بودند و همۀ معانی به وسیلۀ همین ۹ حرف بیان میشد. اما با افزایش نسل آدم و پراکنده شدن فرزندانش در سرزمینهای گوناگون، شمار حروف افزایش یافت، زبانهای مختلف به وجود آمد و فن کتابت شکل گرفت؛ تا آنجا که شمار حروف به ۲۸ رسید و بیش از آن افزایش نیافت. همانگونه که اسلام آخرین دین و ختم شرایع است، زبان عربی نیز با ۲۸ حرف خود، خاتمۀ زبانها و پایان افزایش شمار حروف است. حروفیان ایرانی نیز که در باورهای خود اهمیت بسیاری برای حروف، جایگاه آنها در آفرینش، و معانی باطنی آنها قائل بودند، به باور آنان، واجبالوجود که مطلق، ازلی و نامتناهی است، در نخستین تعیّن خود کلمۀ مجرد و غیرجسمانی را به وجود آورد که «کلام نفسی» خوانده میشود. این کلمه نیز در جریان تعیّن بعدی ۲۸ حرف الفبای عربی را به وجود آورد که «کلام ملفوظ» است. آنگاه از ترکیب و به هم پیوستن این حروف، همۀ موجودات عالم مادی ایجاد شدند که غیر مجرد و محسوساند. الله به انسان که بالاترین و کاملترین تجلی الهی است، اسماء را آموخت. این اسماء نه حروف الفبای زبانهای شناختهشدۀ بشری، بلکه حروف الفبای زبانی بودند که الله با آن قولِ «کُنْ» را ادا کرد و آن همان «نطق قدیم و لایزال» است. با این همه، هریک از پیامبران بزرگ الهی وحی را در قالب تنها بخشی از این حروف دریافت داشتند، چنانکه آدم ۹ حرف، ابراهیم ۱۴ حرف، موسى ۲۲ حرف و عیسى (ع) ۲۴ حرف را دریافت کردند، و پیامبر اسلام (ص) کاملترین وحی را در قالب ۳۲ حرف (۲۸ حرف زبان عربی به اضافۀ لا که خود متشکل از ل.ا.م.ف، یعنی ۴ حرف دیگر است) که همان شمار حروف فارسی است، دریافت کرد. هر حرف معنایی باطنی و معنایی ظاهری دارد و اصحاب علم ظاهر از معنای باطنی حروف بیخبرند. اسرار ایمان آنگاه برای بنده کامل میشود که حقایق این حروف را بداند، و مقصود همانا حروف اوایل سورهها در قرآن، مانند «الم» است؛ در معانی حروف معجم (ابتثی). حسب روایات شیعی نیز، اغلب به حرف اول اسماء مضاف، و یا صفات و افعال الهی (در وجه اختصاری) اشاره کردهاند، مثلاً: الف= آلاء الله؛ باء= بهجة الله؛ دال= دین الله؛ ... یا= ید الله؛ و در معانی حروف جمّل (ابجدی) نیز تقریباً به همان ترتیب اشارت کرده، و گفتهاند که حروف هجا جملگی اسماء الله است.
✍ ادامه مطلب ...
☑️ ارقام:
ویژگیهای اعداد از نظر شمارشناسی از شاخههای علم حساب، و از جهت فواید و منافع آن، از شاخههای علم خواص بوده است که باور بدان سابقۀ طولانی دارد؛ و ظاهراً از عهود بابلی کهن نشئت گرفته است که برای عدد مفهومی اسرارآمیز قائل بودند. مکتبی نیز برای عدد نیرویی فوق طبیعت قائل بود و اعداد را رمزهایی تلقی میکرد که با یاری آنها پیشگویی آینده میسر میشود. جفر هم از مقولۀ ملاحم و برای پیشگویی و خبردهی از آینده است. افزون بر تعالیم سرّیِ اعتقادی، در زمینۀ مطالعۀ اعداد و دانشهای مربوط به آن نیز فعالیت میکرد. شمارهشناسی فیثاغوری شالودۀ روحانیت رازآمیز را در جوامع فراهم آورد، و بهتدریج متون مقدس ملتها (مانند قرآن) نیز مورد تأویل و تفسیر شمارهشناسی قرار گرفت. در این مکتب؛ نمادهای رازآمیز اعداد رقومی (۱ تا ۹) تأثیری معین و همهجانبه دارند. از اینرو، یک رقم نه تنها دارای ارزش کمی، بلکه واجد ارزش کیفی نیز هست. پس حروف یونانی / لاتینی (A تا Z) مبین ارقام اصلی (۱ تا ۹) نیز در جدول کاربرد یافت.
محققانِ این دانش بر این باورند که شمارهشناسی فرایند زندگی و چگونگی آینده را پیشبینی میکند و برای حصول چنین امری، نام کامل فرد و تاریخ ولادت او مورد نیاز است (که در روش شرقیِ زایجه به کار میآید). آنگاه در غالب مواقع با جمع رقمها، حاصل را به عدد یکانی تقلیل میدهند و معنای شمارهشناختی را در فهرست الفبایی بررسی میکنند. این عمل میتواند مطابق با دو نظام مختلف صورت پذیرد: یکی با ارزشهای عددی فیثاغوری و دیگر با ارزشهای قبالهای (قابیلی/ کابالایی) یا عبری ـ عربی؛ که در آن همۀ ارقام وجوه نیک یا بد دارند.
بهطورکلی، در کارهای جادویی هر عددی ویژگیهای خود را دارد و کالبد حوادث زندگی و گیتی محسوب میشود؛ و این اعتقاد، یعنی باور به سعد و نحس ارقام از عهد باستان تا عصر حاضر رایج بوده است. در این زمینه، ارقام طاق همواره مذکر و سعد، و ارقام جفت اغلب مؤنث و نحس شمرده شدهاند، و این عقیده به اسطورۀ ارتباط آدم با حوا (زنی که بنا بر باورهای یهودی ـ مسیحی آدم را لغزاند و به محنت این جهان مبتلا کرد) بازمیگردد. در نزد غربیان نیز همچون شرقیان، عدد یک سعد و خیر است، و برخلاف آن عدد دو نحس و شر به شمار میآید . به همین ترتیب، قاعدۀ کلی آن است که اگر عدد اسمی فرد باشد، در عوالم قبض تصرف میکند، و اگر عدد آن زوج باشد، در عوالم بسط تصرف دارد نسبتها و کیفیات اعداد متحابّه (دوستانه) و اعداد متباغضه (دشمنانه) نیز از خواص اعداد اوفاق به شمار میآید؛ که از دیرباز فوایدی را برای آنها قائل بودهاند، چندان که مجریطی توصیه میکند که اگر دلدادگان رُقیات اعداد متحابۀ ۲۲۰ و ۲۸۴ را بخورند، ثمربخش خواهد بود. اما از خواص اعداد، بهویژه «حساب نیم» اهمیت دارد، چندان که آن را دانشی با عنوان «علم التعابی العددیة فی الحروب» بهشمار آوردهاند، بدین معنا که با تعبیه و ترتیب خاص شمار سپاهیان خودی در جنگ متناسب با شمار سپاهیان دشمن، میتوان غلبه پیدا کرد و در جنگهایی که رخ میدهد، میتوان با حساب نیم؛ غالب و مغلوب را شناخت و آن با شمارش اَقدار حروفی است که به حساب جُمّل (ابجدی) در نام متخاصمان وجود دارد. آنگاه نُهنُه از دو عدد کنار میگذارند، و باقیها را بر حسب مقدار و جفت و طاق میسنجند، و موافق با قواعد، فاتح یا مغلوب را میشناسند.
✍ ادامه مطلب ...
☑️ اَشکال:
خواص اشکال و اوفاق موضوع یکی از شاخههای علوم خفیه و یا غریبه، یعنی علم حروف (سیمیا) یا جفرِ مقرون با رمل است که آغازگر و بنیانگذار آن را دانیال نبی دانستهاند و با علم اَعداد یا شمارشناسی و با کیمیا پیوندی ناگسستنی دارد. از آنجا که کارآزمایی اینها اغلب به توسط مربعات سحری است، با نوعی ریاضیات نیز پیوندی استوار مییابد که بیشتر مربوط به مبانی اشیاء حیّه است؛ تا مواد ذاتی به معنای فیزیکی آنها. البته اشکال هندسی مانند مثلث و مخمس و یا دایرۀ سحری نیز در مقولاتِ یادشده بهکار میرود، اما چون مربع کاملترین شکل به شمار میرود، برای اوفاق اعداد بسیار مناسب است. افزون بر این، در نگرۀ افلاطونی مربع نشان عناصر است. منشأ مربع وفقی را بنا بر کتابی نوشتهشده در چین باستان دانستهاند، که یک مربع ۹ خانه با اعداد فرد و زوج در آن یافت شده است.
👈 به هر روی، در مربعات سحری وفقی که متشکل از ۹، ۱۶ یا ۲۵ خانهاند، شماری از اعداد طبیعی را چنان در خانههای آن مینشانند که مجموع مراتب افقی یا عمودی یا قطری آنها مساوی باشد و با این شیوه معتقدند که از جمع میان حروف اسم و عدد آن در مربع وفقی، اسرار پوشیده و علم نهان را میتوانند دریابند. گفتهاند که مربعات سحری بازآفرینی حکمت اسرار است، و ضرورت عمل سحری طبعاً کاربرد کلمات و اعداد و علامات سیارات و تأثیر آنها را ایجاب میکند.
👈 لینک بخش اول
👈 لینک بخش دوم
👈 لینک بخش سوم
👈 لینک بخش چهارم
👈 لینک بخش پنجم
👈 لینک بخش هفتم
👈 لینک بخش هشتم
👈 لینک بخش نهم
👈 لینک بخش دهم
🔺وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ... (اسراء_۳۶)
و از آنچه به آن علم ندارى پيروى مكن
#جنگ_نامرئی
#کنترل_ذهن
#آینه_سیاه
#نظم_جدید
#تِکنو_جین
🌐 مرکز مطالعات راهبردی نظم نوین جهانی (اندیشکده عصر بیان فرقان):
@Andishkadeh_Forghan
👽 جعبه سیاه هوش مصنوعی! (بخش هفتم)
❌ چگونه دشمن میخواهد بدون جنگ؛ یک سرزمین را فتح کند؟! ❌
✍ اَسرار اعداد و حروف در علوم (۲)
☑️ حروفِ اَبجَد (ارتباط بین حروف و اعداد):
حروف اَبجَد (نامهای دیگر: حروفِ جُمَّل یا حسابِ جُمَّل یا حسابِ اَبجَد) شیوه قدیمیِ ارزشگذاریِ حروف الفبا، بر اساس اعداد در زبانهای مختلف است، تاریخچه پیدایش این حروف و نحوه استفاده از آن، به تاریخ پیدایش حروفِ الفبا، باز میگردد. این حروف در علوم مختلفی چون ریاضیات، موسیقی، هندسه، علوم غریبه، تاریخ، عرفان کاربرد دارد. در روایات مختلف از معصومین(ع) در مورد اهمیت این حروف و کاربردهای آن سخن به میان آمده است؛ بر اساس برداشتهایی از روایات و کلام بزرگان، این حروف بیانگر میزان تاثیر حروف بر عالم خارج است و بر همین اساس علمای علوم مختلف در مجالهای گوناگون از آن بهره بردهاند.
برای تبدیل حروف ابجد به اعداد؛ می بایست عدد متناظر با حروف را با یکدیگر جمع کنید؛
برای مثال: علی = (ع=۷۰ ، ل =۳۰ ، ی =۱۰) (۱۱۰=۷۰+۳۰+۱۰)
⬅️ انواع کاربرد حروف اَبجَد:
1⃣ ترتیب بندی: در متون بسیاری به جای شماره گذاری با اعداد، از حروف ابجد استفاده می شود. در برخی کتاب ها نیز صفحات مقدمه با حروف ابجد شماره گذاری می شود.
2⃣ رمزگذاری: از حروف ابجد برای نوشتن رمز نیز استفاده می شود. مثلا در متن یک نامه یا یک نوشته می توان به جای اشاره مستقیم به یک واژه یا جمله، معادل عددی ابجد آنها نوشته شود و یا بالعکس آن نیز امکان پذیر است.
3⃣ موسیقی: از حروف ابجد در موسیقی پس از اسلام، در ثبت اصوات و دساتین (پرده) استفاده شده است. به عنوان مثال؛ نغمه های دستگاه شور با حروف ابجد عبارت بودند از: «یح یه یب ی ح. ه. ج. ا» و فاصله ها و ابعاد آن ها: «ط ط. ج ج ط. ج ج» که در موسیقی امروز به ترتیب نت های سل، لاکرن، سی بمل، دو، ر، می بمل، فا و سل را تشکیل می دهند.
4⃣ تاریخ: از حروف ابجد می توان برای به خاطر سپاری اعداد مهم یا تاریخ های مهم استفاده کرد. مثلا می توان اعداد و حروف معادل آنها را مانند یک واژه یا شعر به خاطر سپرد. مثلا کلمه عدل مظفر با حساب جمل، ۱۳۲۴ می شود. این عدد همان سالی است که مظفرالدین شاه، مشروطیت را امضاء نمود.
5⃣ علوم غریبه: مردم در گذشته اعتقاد داشتند که اعداد روح حروف هستند. به عنوان نمونه میان کلماتی که اعداد یکسانی داشتند ارتباط خاصی وجود دارد. بخشی از علوم غریبه بر مبنای رابطه حروف و اعداد و توانایی ترکیب روح کلمات با هم استوار شده است.
6⃣ عرفان: علم حروف در عرفان اسلامی اهمیت بسیاری داشته است و آثاری نیز در باب آن به جا مانده است مانند رساله "الدر المکنون فی علم الحروف"، و رساله "مفتاح الاسرار در علم جفر و حروف" از محی الدین عربی.
7⃣ اسطرلاب: با توجه به درآمیختگی علم حروف و اعداد ابجد در زمانهای قدیم بسیاری از تقویم و طلسم هایی که مصریان و بابلی ها درست می کردند، این حروف کاربرد فراوانی داشته است. در علم اسطرلاب نیز به همین منوال از حروف ابجد استفاده می شود.
👈 لینک بخش اول
👈 لینک بخش دوم
👈 لینک بخش سوم
👈 لینک بخش چهارم
👈 لینک بخش پنجم
👈 لینک بخش ششم
👈 لینک بخش هشتم
👈 لینک بخش نهم
👈 لینک بخش دهم
🔺وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ... (اسراء_۳۶)
و از آنچه به آن علم ندارى پيروى مكن
#جنگ_نامرئی
#کنترل_ذهن
#آینه_سیاه
#نظم_جدید
#تِکنو_جین
🌐 مرکز مطالعات راهبردی نظم نوین جهانی (اندیشکده عصر بیان فرقان):
@Andishkadeh_Forghan