💟 #غرور_جوانی
⚛•⇦ برای درمان غرور جوانی ڪافیست↯
✳️•⇦ ڪمی پودر سیاهدانه را در سرڪه مخلوط ڪرده و
شب ها بر محل جوش برنید و
صبح با آب ولرم شسشتو دهید👌
@Andishypak2
▫️ #استاد_ناصری
💠مرحوم
#میرزای_شیرازی صاحب قيام تنباکو اعلی الله مقامه الشریف فوق العاده بود. #چشم_برزخیش باز بود و پشت دیوارها را هم می دید.
💠آن مرحوم مریض شد و حالش بد شد. سه شبانه روز دم احتضار بود. همه تعجب کردند که این بزرگوار با این مقامات،
سه شبانه روز است پا به قبله و محتضر است. چرا؟
▫️بعد از آنکه فوت کرد، یکی از اولیای الهی خواب او را دید و پرسيد:
💠«آقا! جان دادن شما چرا اینقدر طول کشید؟»
▫️گفت:
💠«من از خدا تقاضا کردم همه کسانی را که از من تقلید می کردند،
#بیامرزد؛ اما قبول نکردند.
▫️گفتم:
💠تسلیم نمی شوم. سه روز معطل کردم تا خداوند قول بدهد که همة کساني را که از من تقلید کردند و به من علاقه مند بودند ببخشد روز سوم خبر آمد که خداوند قبول کرد و همه را بخشید. و من هم تسلیم شدم».
@Andishypak2
@Andishypak2
♦️متن حدیث شریف عنوان بصری(قسمت اول)♦️
از عنوان بصری نقل شده است که: من نزد "مالک بن انس" رفت و آمد داشتم؛ چون جعفر صادق (ع) به مدینه آمد، من به نزد او رفت و آمد کردم و دوست داشتم همان طور که از "مالک" تحصیل علم می کردم، از او نیز تحصیل علم نمایم. آن حضرت روزی به من فرمود: من تحت نظر دستگاه حکومتی هستم و علاوه بر این، در هر ساعتی از شبانه روز اوراد و اذکاری دارم که بدانها مشغولم و تو مرا از ذکرم باز مدار و علومت را از مالک بگیر، همچنان که سابقاً هم این طور بود که نزد او رفت و آمد می کردی. من از این مطلب غمگین شدم و از نزدشان بیرون رفتم و با خود گفتم اگر در من خیری می دید من را از رفت و آمد به نزد خود و بهره بردن از علمش منع نمی کرد.
پس به مسجد رسول الله (ص) رفتم و بر آن حضرت سلام کردم و فردای آن روز دوباره به روضه نبوی برگشتم و دو رکعت نماز گزاردم و عرض کردم: خدایا! خدایا! از تو می خواهم که قلب جعفر را بر من متمایل گردانی و مرا از علم او تا حدی که باعث هدایت من به صراط مستقیم تو باشد بهرمند کنی.
بعد با حال اندوه و غصه به خانه ام برگشتم و چون دلم از محبت جعفر مالامال شده بود دیگر پیش "مالک" نمی رفتم و از منزلم هم خارج نمی شدم، مگر برای نماز واجب، تا این که صبرم تمام شد ... .
در حالی که سینه ام تنگ شده بود و تحملم به پایان رسیده بود نعلین خود را پوشیدم و ردای خود را بر دوش افکندم و قصد دیدار جعفر را نمودم؛ و این زمانی بود که نماز عصر را بجا آورده بودم. چون به در خانه اش رسیدم اذن دخول خواستم،
پس خادمی که داشتند، بیرون آمد و گفت: چه حاجتی داری؟ گفتم: می خواستم بر شریف سلام کنم. گفت: او در محل نماز خویش به نماز ایستاده، پس من روبروی در منزلش نشستم.
مدت زیادی نگذشته بود که خادمی آمد و گفت: داخل بیا به برکت خداوند. من داخل شدم و بر حضرتش سلام کردم. سلام مرا پاسخ گفتند و فرمودند بنشین! خداوند تو را بیامرزد! پس من نشستم. قدری به حال تفکر سر به زیر انداختند و سپس سر خود را بلند نمودند و گفتند: کُنیه ات چیست؟
گفتم: ابو عبد الله. حضرت گفتند: خداوند کُنیه ات را ثابت گرداند و تو را موفق بدارد، ای ابو عبد الله! سؤالت چیست؟
با خودم گفتم: اگر از این دیدار و سلامی که کردم غیر از این دعای خیر، چیزی نصیبم نشود باز هم بسیار است.
♦️قسمت دوم حدیث شریف عنوان بصری♦️
سپس حضرت سر خود را بلند نمود و فرمود: چه می خواهی؟ گفتم: از خدا خواستم که قلب شما را بر من منعطف گرداند و از علم شما به من روزی کند و امیدوارم که خدا آنچه را که از او در باره [حضرت] شریف تقاضا کرده ام اجابت نماید.
فرمود: ای اباعبد الله! علم به آموختن نیست. علم نوری است که در قلب کسی که خدا بخواهد او را هدایت کند قرار می گیرید، پس اگر طالب علمی اول در نفس خودت حقیقت عبودیت را جست و جو کن و علم را با عمل به آن طلب کن و از خدا بپرس تا به تو پاسخ گوید و بفهماند.
گفتم: ای بزرگوار! فرمود: ای اباعبد الله بگو. گفتم: ای ابا عبد الله حقیقت عبودیت چیست؟
فرمود: سه چیز است:
1. این که عبد برای خود در مورد آنچه که خدا به وی سپرده است مالکیتی قائل نباشد؛ چرا که بندگان مالکیتی ندارند؛ بلکه همه اموال را مال خدا می بینند و آن را در جایی می نهند که خدا امر کرده است.
2. عبد برای خود تدبیری نمی کند (چرا که تدبیر عبد به دست رب او است).
3. تمام مشغولیت عبد معطوف به انجام دادن کاری است که خدای تعالی به او امر نموده است و پرهیز از آنچه که او را نهی کرده است.
پس آنگاه که عبد در آنچه که خدا به او واگذار کرده احساس مالکیتی نداشته باشد، انفاق در آنچه که خدا امر کرده است برای او آسان خواهد شد و چون عبد تدبیر خود را بر مدبر خود واگذار کند، سختی های دنیا بر او آسان می شود و چون عبد مشغولیت و اهتمامش منحصر در امر و نهی خداوند باشد دیگر مجال و فرصتی برای خود نمایی و مباهات به مردم نخواهد یافت. پس اگر خداوند به کسی این سه چیز را عطا کند امر دنیا و ابلیس و مردم برایش سهل و آسان می شود و برای زیاده اندوزی و مفاخرت خواهان مال دنیا نمی شود و آنچه در دست مردم است را برای عزت و برتری طلب نمی کند و روزهای عمر خود را در پی اموری عبث به هدر نمی دهد. این اولین درجه از تقوا است. همچنان که خدای تبارک و تعالی می فرماید: "آن سرای آخرت را برای کسانی قرار می دهیم که اراده برتری جویی و فساد در زمین نداردند و عاقبت نیکو از آن پرهیزکاران است".
گفتم:
ای ابا عبد الله! مرا توصیه ای کنید. فرمود:
تو را به نه چیز توصیه می کنم که این نه چیز، توصیه من به همه مریدان طریق الی الله است و از خدا می خواهم توفیق بکار بستن این توصیه ها را برای تو مرحمت نماید.
سه تای آنها در ریاضت نفس است و سه تا در حلم و بردباری و سه تای دیگر در علم. پس ای "عنوان"
آنها را خوب به خاطر بسپار و هرگز در مورد آنها کوتاهی نکن.
"عنوان" گفت، من دل و اندیشه ام را برای دریافت آنچه که حضرت می فرمود خالی کردم. فرمود:
اما آن سه چیزی که در مورد ریاضت است،
این که مبادا چیزی را بخوری که بدان اشتها نداری؛ چراکه ایجاد حماقت و نادانی می کند.
و مخور مگر هنگام گرسنگی
و چون خواستی چیزی بخوری
از حلال بخور و
نام خدا را ببر و به یاد آور
حدیث رسو ل الله (ص) را که فرمود:
آدمی ظرفی بدتر از شکمش را پر نکرده است.
پس اگر چیزی خوردی
و ناگزیر از خوردن بودی
یک سوم برای غذا
و یک سوم برای نوشیدنی و یک سوم برای تنفس اختصاص ده.
و اما آن سه چیزی که راجع به #حلم و بردباری است:
پس اگر کسی به تو بگوید:
اگر یک کلمه بگوئی ده تا می شنوی
به او بگو:
اگر ده کلمه بگویی
یکی هم نمی شنوی.
و کسی که به تو دشنام دهد
به وی بگو:
اگر در آنچه می گویی
صادقی از خدا می خواهم
که مرا بیامرزد و اگر کاذبی از خدا می خواهم
که تو را بیامرزد.
و اگر کسی تو را تهدید کند که سخنان بدی در مورد تو خواهم گفت تو به او مژده بده
که من در مورد تو با نصیحت و خیر خواهی و مراعات برخورد خواهم نمود.
و اما آن سه تایی که راجع به علم است این که:
آنچه را نمی دانی از علما بپرس
و هرگز سؤالی را از باب به لغزش انداختن
و امتحان کردن کسی نپرس
و هرگز در مورد چیزی طبق رأی و نظر خودت عمل نکن
و تا جایی که امکان دارد احتیاط کن
و از فتوا دادن بپرهیز
همچون ترس از شیر درنده،
و گردن خود را
پل عبور مردم قرار مده.
ای ابا عبد الله
دیگر از نزد من برخیز که در مورد تو خیر خواهی کردم
و سر رشته ذکر مرا
مگسل که من نسبت به خودم و اوقاتم حسابگر
و سختگیرم و
سلام و درود خدا بر کسی باد که از هدایت متابعت کند.
@Andishypak2
⁉️ حکم شوخی کردن
با نامحرم چیست؟
✅ شوخی با نامحرم
اگر موجب تحریک شهوت شود
و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است.
در غیر این صورت نیز مناسب است
مومن از کمینگاه ها ی شیطان دوری کند
--------------------
❌♨️ #شوخی_با #نامحرم
📝 استفتاء کتبی از سایت ایت الله شبیری زنجانی – شماره استفتاء: 26260
@Andishypak2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طرز تهیه ی لیموی عمانی
@Andishypak2
💠 #دعا_درمانی
👌جهت دندان درد، رسول خدا (صلیاللهعلیهوالهوسلم) فرموده است:
🍃🌸هر کس که دندانش درد میکند انگشتش را بر دندانی که درد میکند بگذارد و با اعتقاد تامه {آیه 23 سوره ملک} را هفت مرتبه بخواند، بخواست خدا دردش ساکت خواهد شد!!!!
📖 بِسْم اللهِ الرَّحمٰن الرَّحیم
قُلْ هُوَ الَّذِي أَنشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ📖
📚:مکارم الاخلاق، ص۴۰۵
@Andishypak2