eitaa logo
اندیشه دینی
396 دنبال‌کننده
654 عکس
418 ویدیو
51 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
آنچه انسان را به گردابى از سقوط و انحراف(کفر) مى‌اندازد، گناه مکرر و بى‌حساب است قرآن در این زمینه می فرماید: ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآیاتِ اللّهِ وَ کانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن؛ آخر، سرانجام کار آنان که بسیار به اعمال زشت و کردار بد پرداختند این شد که به حق کافر شده و آیات خدا را تکذیب و تمسخر کردند. آرى، سرانجام گناه، کفر است. 🌱اندیشه_دینی @Andyshedini
و مردمان ✅س: چرا انسانها به گفته های پیامبران و معصومین گوش فرا نمی دهند؟! ✅ج: در همه زمان‌ها، در برابر شریعت‌هاى الاهى واکنش‌هاى نامساعدى از طرف گروه‌هاى گوناگون اظهار شده است. محدودیت در زندگى، با طبع اوّلیه بشر سازگار نیست. آدمى مى‌خواهد هیچ قید و بندى نداشته باشد تا هر کارى که دلش مى‌خواهد، انجام دهد. از نظر اجتماعى مى‌خواهد آزاد باشد. ❇️ آدمى نه تنها مایل است در محیط خانواده و اجتماع آزاد باشد، بلکه دلش مى‌خواهد در تمام کارهایى که بر مى‌گزیند، آزاد باشد. وقتى انسان را محدود کنند و به او بگویند فلان کار را نکن، ابتدا در مقابل آن واکنش نشان مى‌دهد و دلش نمى خواهد آن را بپذیرد. اگر به کودک نیز بگویید: فلان کار را نکن، عکس العمل نشان مى‌دهد و مى‌گوید مى‌خواهم بکنم و اگر شدّت به خرج دهند، لجباز مى‌شود. 🔷این مطلب از این واقعیت حاکى است که فطرت انسان، بنابر طبع اوّلیه اش، در برابر محدودیت‌ها و امر و نهى‌ها واکنش نشان مى‌دهد؛ چرا که الاِنسانُ حریصٌ إلى ما مُنِعَ؛ آدمى به آن چه از آن منع مى‌شود، حرص مىورزد؛ بنابراین یکى از عواملى که سبب مى‌شود توده مردم در برابر انبیا واکنشِ مخالف نشان دهند، همان روح و بى بندوبارى است که در انسان وجود دارد:بَلْ يُرِیدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ امامهُ؛ آدمى مى‌خواهد جلوش باز باشد و هیچ و نداشته باشد. 🌱اندیشه دینی @Andyshedini
✨امر به معروف و نهی از منکر در تفکر اسلامی ❇️در چنین حقی به کسی داده نمی‌شود تا درباره گناهان و امور دینی و معنوی دیگران دخالت کند؛ اما اسلام تأکید دارد همان‌گونه که شخص، باید خود را از گناه برهاند، در برابر دیگران هم وظیفه دارد که آنان را از آتش جهنم دور کند. ❎آمر به معروف و ناهی از منکر برای آنکه بتواند به دیگری تذکر دهد و یا عملاً جلو معصیت را بگیرد باید نوعی ولایت و اجازه قانونی داشته باشد. ❗️شاید عبارت الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ اشاره به این باشد که خداوند متعال چنین ولایت و قدرت قانونی را به مردان و زنان مؤمن داده است. البته این، یک معنای آیه است و ممکن است ولایت در آیه مزبور، به معنای دوستی نیز باشد که در این صورت مفهوم آن این است که چون مردان و زنان مؤمن به هم محبت دارند و دلسوز هم‌اند، نمی‌خواهند مبتلا به گناه شوند و راهی را در پیش گیرند که سرانجام آن، عذاب ابدی باشد. آن محبت حاکم بر مؤمنان ایجاب می‌کند که امر به معروف و نهی از منکر کنند. ☘اندیشه_دینی @Andyshedini
🚨 دوستان و مسئولین هیئتهای ماه محرّم، دکل رو از دست ندید👌 فقط کافیه ۱۰ صفحه اول کتاب رو بخونید🙂 جوان هیئتی را با مسائل روز انقلاب و ، آشنا کنید. دکل، کتاب و جذاب👌 گفتگویی هیجانی بین یک روحانی و جوانان است که پاسخگوی شبهات سیاسی روز با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب است. 🚨 برخی از شبهاتی که کتاب دل جواب می‌دهد👇 🚫 با اینهمه ، فرق الان با زمان پهلوی چیست؟ 🚫 چرا جلوی اختلاسها را نمی‌گیرند؟ 🚫چرا باید از که معصوم نیست اطاعت کنیم؟ 🚫 چرا رهبری را پذیرفتند؟ 🚫چرا بعد انقلاب، مجانی نشد؟ 🚫 چرا زمان شاه بخلاف الان، همه‌چیز ارزان بود؟ 🚫چرا موشک بالستیک می‌سازیم ولی نمی‌توانیم ماشین بسازیم؟ 🚫 چرا با وجود مشکلات اقتصادی خودمان، به کشورهای همسایه کمک می‌کنیم؟ 🚫 چرا برخی افراد غیرصالح را تایید می‌کند؟ 🚫 و دهها سوال مهم دیگر 📗
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیان زیبای شهید مطهری درباره نحوه تأثیرشایعات [فضای مجازی] و وظیفه‌ی ما در مواجهه با شایعات 🆔 @Andyshedini
، ؟! ✅این که مى‌گوییم، خدا انسان را خلق کرد تا به عبادت و بندگى خدا بپردازد، به چه معنا است؟ آیا به این معنا است که خدا به عبادت نیاز داشته و تشنه آن بوده که کسى در مقابلش خضوع و خشوع کند و انسان را آفریده که این کار را براى او انجام دهد؟! آیا اگر ما خدا را عبادت نکنیم خداوند عصبانى مى‌شود که چرا به هدف او از خلقت خود بى اعتنایى کرده ایم؟! ❗️همان‌گونه که انسان دوست دارد دیگران به او احترام بگذارند، آیا در مورد خدا هم این «نیاز احترام» بود که سبب شد انسان را خلق کند و خدا نیز دوست دارد کسانى در مقابل او به خاک بیفتند و به این طریق حسّ احترام خواهى خدا را ارضا کند؟! ✳️چنین تصوراتى در مورد خداى متعال بسیار خام و جاهلانه است. خداوند کامل مطلق است و واژه «نیاز» براى او بى معنى است. او «نیاز»ى ندارد که بخواهد با خلقت انسان آن را رفع کند! در اثر فعل خداوند، نه چیزى از او کم مى‌شود، نه چیزى به او اضافه مى‌شود و نه لذت و بهجتى به او دست مى‌دهد! ❇️خدا از تنهایى و نبود مونس و هم دم رنج نمى‌برد که انسان را خلق کند تا انیس تنهایى او باشد! اِبْتَدَعْتَهُ... لا لِوَحْشَة دَخَلَتْ عَلَيْكَ... وَ لا حاجَة بَدَتْ لَكَ فى تَكْوینِهِ؛ انسان را آفریدى،... نه بدان سبب که وحشتى بر تو مستولى شده بود... و نه در پیدایش انسان نیازى از تو رفع مى‌شد. ❎خدا به عبادت ما نیازى نداشت و از عبادت نکردن ما آسیبى به او نمى‌رسد: فَاِنَّ اللّهَ خَلَقَ الْخَلْقَ غَنِيّاً عَنْ طاعَتِهِمْ امِناً مِنْ مَعْصِيَتِهِمْ؛ خداوند مخلوقات را آفرید در حالى که از اطاعتشان بى نیاز و از نافرمانى آنها در امان بود. ✳️خداوند نه آن گاه که ما او را عبادت کنیم، لذتى برایش حاصل مى‌شود و نه آن گاه که به جنگ با خدا برویم و بر علیه او تظاهرات کنیم (!) بر دامن کبریاش نشیند گردى! اگر هم در آیات و روایات و برخى متون دیگر، چنین تعبیراتى آمده است؛ باید مانند سایر موارد، پس از الغاى جهات نقص این مفاهیم، آنها را به خدا نسبت دهیم. ⚜در مباحث خداشناسى و بحث مربوط به صفات خدا این نکته را یادآور مى‌شوند؛ مثلاً اگر مى‌گوییم، خدا «عالم» یا «قادر» است، نباید تصور کنیم که علم و قدرت خدا هم مثل علم و قدرت ما انسان ها است. علم ما حصولى و زاید بر ذات است، اما علم خدا حضورى و عین ذات است. «قدرت» در ما به معناى داشتن زور بازو و اعصاب حسّى و حرکتى و... است، اما آیا خدا هم دست و بازو و رشته هاى عصبى دارد؟! از این رو مى‌گوییم، علم خدا مثل علم ما نیست (عالِمٌ لا كَعِلْمِنا)، و همین طور در مورد سایر مفاهیمى که به خداى متعال نسبت مى‌دهیم. @Andyshedini
🌟قیام امام حسین علیه سلام ✅قیام سیدالشهدا‌(علیه السلام) واقعه‌ای است که نمی‌توان آن را تحریف کرد و تفسیر غلطی از آن بیان نمود؛ درحالی‌که هر آیه محکمی را در قرآن می‌توان به‌غلط تفسیر و معنای آن را تحریف کرد، و آن را با قرائت جدیدی باز خواند. ❕حدیث را نیز به‌سادگی می‌توان دروغ، جعلی و از اسرائیلیات قلمداد کرد، یا درنهایت، می‌توان گفت این معنا و مفهوم یک نوع قرائت است، و برای آن، قرائت دیگری نیز می‌توان یافت. ❗️ به مراجع تقلید نیز می‌گویند شما فهمتان را مطلق نکنید؛ قرائت‌های دیگری نیز هست. ✅اما حرکت امام حسین‌(علیه السلام) تحریف‌ناپذیر است و نمی‌توان از آن تفسیر دیگری بیان کرد. تنها تفسیر قیام ایشان این است که آنان گروهی پاک‌‌باخته بودند که در راه خدا و برای احیای دین، جان خود و عزیزانشان را فدا کردند. 🔹تا به حال، هیچ تاریخ‌نگار و انسان باانصافی تفسیر دیگری برای داستان کربلا بیان نکرده است. 🔸 البته امروز کسانی یافت شده‌اند که ممکن است قرائت‌های جدیدی از واقعه کربلا داشته باشند و بگویند اقدام امام حسین‌(علیه السلام) اشتباه و واقعه کربلا عکس‌العمل خشونت جدش در برابر بنی‌امیه بود؛ زیرا جد امام حسین‌(علیه السلام) پدر آنان را کشته بود؛ آنان نیز در کربلا فرزندان او را کشتند. 📍 این شیطانی‌ترین تفسیری است که تا به امروز از حماسه کربلا صورت گرفته و تا کنون چنین تعبیری سابقه نداشته است. پیش‌ازاین، دوست و دشمن، مسلمان و کافر، مشرک و بت‌پرست، همه در مقابل داستان کربلا سر تعظیم فرود آورده‌اند. این‌گونه بود که حسین‌(علیه السلام) مصباح هدایت شد؛ چراغ فروزانی که طوفان دشمنی‌ها و دین‌ستیزی‌های دشمنان هرگز نمی‌تواند آن را خاموش سازد. @Andyshedini
☘اندیشه_دینی @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ یکى از تفاوت‌هاى اساسى و ، در داشتن و نداشتن اختیار است. درخت از خود اختیارى ندارد و نمى‌تواند در مقابل عمل باغبان که در صدد تزکیه آن برمى‌آید، مقاومتى نشان دهد و یا انتخابى داشته باشد. اما تزکیه انسان امرى ارادى و اختیارى است. ❎ کسى نمى‌تواند بر انسان تأثیر قهرى و جبرى داشته باشد و انسان بخواهد و نخواهد او را به سمت و سویى خاص ببرد. ❇️کمال انسان در آن است که با «اراده و اختیار خود» راه صحیح را انتخاب کند و در مسیر خوبى و صلاح طى طریق نماید. @Andyshedini