eitaa logo
اندیشه دینی
406 دنبال‌کننده
631 عکس
408 ویدیو
50 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ1⃣: 📌اینکه مشیت خداوند بر این تعلق گرفته است و خداوند علم به این اتفاق را داشته است، دلیل بر این نمی شود که قاتلان سید الشهداء اختیار نداشته باشند و آگاهانه دست به این کار نزده باشند. ❇️علاوه بر اینکه همان گونه كه فطرت انسان بر این است كه كسى را كه به او خدمت مى‌كند دوست بدارد، فطرتش نیز بر این است كه كسى را كه به او ضرر مى‌زند دشمن بدارد. البته ضررهاى مادىِ دنیوى براى مؤمن اهمیتى ندارد. چون اصل دنیا براى او ارزشى ندارد. اما دشمنى كه دین را از انسان بگیرد، دشمنى كه سعادت ابدى را از انسان بگیرد، آیا قابل اغماض است؟ 🔺قرآن مى‌فرماید: «انَّ الشَّیْطانَ لَكُمْ عَدُّوٌ فَاتَّخِذُوهُ عَدُّواً» شیطان دشمن شما است، شما هم باید با او دشمنى كنید. 🔸 با شیطان دیگر نمى‌شود لبخند زد و كنار آمد. وگرنه انسان هم مى‌شود شیطان. اگر باید با اولیاى خدا دوستى كرد، با دشمنان خدا هم باید دشمنى كرد. این فطرت انسانى است و عامل تكامل و سعادت انسانى است. اگر «دشمنى» با دشمنان خدا نباشد، به تدریج رفته رفته رفتار انسان با آن ها دوستانه مى‌شود، و در اثر معاشرت، رفتار آن ها را مى‌پذیرد و حرف هایشان را قبول مى‌كند. كم كم شیطان دیگرى مثل آن ها مى‌شود. 🔻 ببینید قرآن در این زمینه چه مى‌فرماید: «وَ اِذا رَأَیْتَ الَّذینَ یَخُوضُونَ فى آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُم حتّى یَخوضُوا فى حَدیث غیرهِ»، چنانچه ببینى كسانى نسبت به دین بدگویى و اهانت مى‌كنند، با سستى و با زبان مسخره و استهزا سخن مى‌گویند، به آن ها نزدیك نشو. هر چه گفتند، گوش نده تا زمانى كه به بحث دیگرى بپردازند
پاسخ2⃣: 🔸ابتدا باید بین اراده تکوینی و اراده تشریعی خداوند تفاوت قائل شد. اراده تکوینی خداوند به اختیار انسان تعلق گرفته است و اینکه گفته میشود حادثه کربلا به مشیت و خواست خداست به این معنی است که خداوند تکوینا انسان را مختار آفریده است و این انسان با قوه اختیار خود هر کاری را انجام می دهد حتی کشتن امام حسین علیه اسلام. 🔸حال باید پرسید هر چه انسان انتخاب میکند مراد تشریعی خداوند هم هست یا نه؟ قطعا پاسخ منفی خواهد بود زیرا اراده تشریعی خداوند به انجام فعل حسن تعلق گرفته است که مطابق با حکمت و هدف نهایی انسان می باشد. 🔹بنابراین کشتن امام حسین اگر چه مطابق اراده تکوینی است اما خواست تشریعی خداوند به آن تعلق نمیگیرد زیرا فعل حسنی که مطابق با هدف نهایی انسان است، نیست و از این جهت میتوان شخصی که برای هدایت بشر مفید است توسط شخص ظالم کشته میشود را لعن کرد. ♦️مثالی برای تقریب به ذهن: مثلا پدری به فرزند خود پول میدهد که با پول خودت هرچی دوست داری بخر یعنی به او قوه اختیار را داده است اما آیا این فرزند میتواند هرچیزی رو بخرد حتی اگر پدر ناراضی است یا به مصلحت و هدف او سازگار نیست؟
منتظر شما هستیم دوستان خود را با ما همراه کنید👇 @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم حضرت آیت الله مصباح یزدی(رحمه الله) : یقه همه ما را میگیرند! یک دهم وظایف شرعی که بر گردنمان هست را هم انجام نمی‌دهیم! اینها اگر کافر شدند، مسئولیتش با ماست! خواهند پرسید در دوران جمهوری اسلامی چکار کردید برای جوانان و مردم!؟ 🔸 •lیاوران اندیشه دینی •|@Andyshedini
اندیشه دینی
✅تفاوت توسل با استغاثه(۱) ✍در توسل، ما برای رسیدن به حاجت خود، کسی را نزد خداوند به عنوان وسیله و و
✅توسل و استغاثه (۲) بعد از شناخت تفاوت میان توسل و استغاثه، اینک به بیان دیدگاه وهابیان می‌پردازیم. وهابیان توسل را قبول دارند، ولی توسل به افراد _ مانند پیامبر و اولیای الهی _ را نمی‌پذیرند، بلکه معتقدند که اموری مانند ایمان و عمل صالح باید به عنوان وسیله نزد پیشگاه خداوند مطرح شود. و اما درباره استغاثه به غیر خدا، وهابیان بحث را در چهار مورد مطرح می‌کنند: یک. استغاثه به فرد زنده در امور عادی. دو. استغاثه به فرد زنده در کاری که فقط خدا بر آن تواناست. یعنی امور خارق العاده. سه. استغاثه به فرد مرده در امور عادی. چهار. استغاثه به فرد مرده در کاری که فقط خدا بر آن تواناست. وهابیان استغاثه را در سه مورد اخیر، مصداق شرک می‌دانند، این در حالی است که شیعه، هم توسل به افراد صالح و استغاثه به آنها در تمام مورد انکار وهابیان را می‌پذیرد. 💜@Andyshedini
✴️رحمت الهی و عذاب دائمی برای گناه✴️ ❇️اشكال) خداى سبحان با اينكه داراى رحمت واسعه است، چگونه اجازه ميدهد كسى را بيافريند كه بازگشت او بسوى باشد، عذابى كه هيچ موجودى تاب تحمل آن را ندارد...! ✅ (ره): عذاب خالد اثر و خاصيت آن صورت شقاوت بارى است كه نفس انسان گناهکار بخود گرفته و او را نوع‏ مخصوصى از انسانها كرده، همانطور كه گاو نميتواند روزى غير گاو شود، اين نوع انسان هم نميتواند نوع ديگرى شود، چون گفتگوى ما از چنين انسانی بعد از آن است كه وی نخست به اختيار خود گناهانى مرتكب شد و سپس بدنبال آن گناهان احوالى پى در پى در نفس او پديد آمد و بدنبالش استعداد شديدى در ذات نفس پيدا شد و همين شدت يافتن استعداد نفس، علتى است كه در تمامى حوادث باعث ميشود صورتى متناسب با سنخ آن استعداد در نفس پديد بياورد. 🌾 در نتيجه همانطور كه بعد از انسان شدن نان و گوشت و ميوه و عناصر و مواد ديگرى كه انسان مركب از آن است، ديگر صحيح نيست بپرسيم چرا اين مركب شعور پيدا كرده و چرا فكر دارد و چرا و چرا و صدها چراى ديگر، براى اينكه پاسخ به همه اين سؤالات يك كلمه است و آن اين است كه چون انسان شده این تغییرات در انها بوجود آمده است. 🌱همچنين در مورد بحث ما، صحيح نيست بپرسيم چرا شقاوت دست از يقه او بر نميدارد و دائما آثار شقاوت از آن سر مى‏زند؟ كه يكى از آن آثار، عذاب جاودانه است، چون جواب همه اينها اين است كه چون او بدست خود و به اختيار خود، خود را شقى ساخت، يعنى انسانى خاص كرد كه شقاوت، لازمه وجود او است. 🍃اندیشه دینی @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و اولیای خدا نیرومندترین است که در برابر همۀ گناهان و جاذبه‌های انحرافی، به انسان شکیبایی و پایداری می‌دهد تا بر آنها پیروز و مسلط شود. ✳️راه سادۀ دستیابی به این محبّت‌ها اندیشیدن دربارۀ نعمت‌ها و لطف‌هاست. 🌱 در حدیثی قدسی آمده است که خدای متعال خطاب به حضرت موسی فرمود: «یا مُوسی حَبِّبْنی اِلی خَلْقی» مرا در دل خلق محبوب و چنان کن که مرا دوست بدارند. حضرت موسی از خداوند پرسید چگونه؟ 🍀خداوند در پاسخ فرمود: نعمت‌های مرا یادآوریشان کن و مورد توجهشان قرار بده. 🌟🌟⭐️ @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ با ما همراه باشید:👇👇👇👇💐👇 🔸https://eitaa.com/Andyshedini
✅برخى تصور مى‌کنند که ، در «توحید در خالقیت» خلاصه مى‌شود و کسى که تنها معتقد باشد که آفریننده عالم یکى است، موحد مى‌باشد. ◀️اینان کلمه «الله» در جمله «لا إلهَ إلاَّ الله» را فقط به معناى «خالق عالم» مى‌دانند. اگر نظر این گروه را بپذیریم، باید مشرکان مکه را موحد بدانیم، چرا که آنان حدود سیصدو شصت بت داشتند و آنها را مى‌پرستیدند و در عین حال «الله» را به عنوان خالق آسمان ها و زمین قبول داشتند و هرگز بت ها را خالق نمى‌دانستند. چنان که قرآن مى‌فرماید: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الاَْرْضَ لَيَقُولُنَّ اللهُ و اگر از آنها بپرسى: چه کسى آسمان ها و زمین را خلق کرده؟ قطعاً خواهند گفت: خدا». پس مشرکان و بت پرستان عصر پیامبر‌(صلى الله علیه وآله) هیچ‌گاه بت ها را خالق جهان نمى‌دانستند زحمات و مبارزات پیامبران نیز فقط براى اثبات این نبود که خالق جهان یکى است. ✅بنابراین توحید مطلوبِ اسلام، در خلاصه نمى‌شود. توحید در خالقیت و اعتقاد به خالق عالم، شرط و رکن اول توحید است و رکن دوم آن، اعتقاد به خداوند مى‌باشد؛ اعتقاد به اینکه تدبیر و اداره جهان در اختیار خداست؛ چیزى که مشرکان منکر آن بودند. البته آنان با استدلال قرآنى ملزم به پذیرش آن مى‌شدند؛ استدلالى که بر پایه استناد همه خیرها، برکات، مرگ و زندگى به خداوند استوار است و بر اساس آن، راهى جز پذیرش تدبیر و خداوند باقى نمى‌ماند: «قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الاَْرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الاَْبْصارَ وَ مَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ مَنْ يُدَبِّرُ الاَْمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللهُ فَقُلْ أَفَلا تَتَّقُونَ؛ بگو کیست که از آسمان و زمین به شما روزى مى‌بخشد؟ یا کیست که حاکم بر گوش ها و دیدگان است؟ و کیست که زنده را مرده بیرون مى‌آورد و مرده را زنده خارج مى‌سازد؟ و کیست که کارها را تدبیر مى‌کند؟ خواهند گفت: خدا. پس بگو: آیا پروا نمى‌کنید»؟ ✅بنابراین خداوند نه تنها خالق است، بلکه رب و پروردگار نیز مى‌باشد؛ اما کسانى معتقدند که خداوند جهان را آفریده و قوانینى براى آن قرار داده است و براى تدبیر آن، دیگر نیازى به خداوند نیست و او تأثیرى در گردش عالم ندارد. 💬علامه مصباح یزدی، محمدتقی، به سوي تو ، ص52 با ما همراه باشید: 👇👇👇👇💐👇 🔹https://eitaa.com/Andyshedini
♦️آیا دلیلی برای اثبات ادعای شیعه در برابر وهابیان دارید؟ به ویژه استغاثه به افراد مرده.
🟣دلیل شیعه بر اثبات عقیده خود در مسأله استغاثه 🔻یک. جواز استغاثه در امور خارق العاده به فرد زنده: بنا بر آیات قرآنی، حضرت سلیمان علیه‌السلام درخواست یک کار خارق‌العاده _ حاضر ساختن تاج و تخت بلقیس نزد خود _ از بزرگان قوم خود کرد که آصف بن برخیا گفت این کار را در کمتر از چشم به هم زدنی انجام می‌دهد و سپس انجام داد. (نمل، ۴۰) اگر چنین استغاثه و درخواستی، شرک بود، پیامبری مانند سلیمان نباید آن را انجام می‌داد. ضمن آنکه ثابت می‌شود برخی انسان‌ها بر انجام کارهای خارق‌العاده توانا هستند. 🔻دو. جواز استغاثه به فرد مرده: اولا حقیقت انسان همان روح اوست و مرگ به معنای جدایی روح از بدن است و روح انسان در عالم برزخ به زندگی خود ادامه می‌دهد. وهابیان این مطلب را می‌پذیرند. 🔻ثانیاً ثابت شد که برخی انسان‌ها بر انجام کارهای خارق‌العاده توانا هستند. 🔻ثالثا کارهای خارق‌العاده با توجه به قوت روح آنها انجام می‌شود نه قوای بدنی آنها. 🔻رابعاً روح انسان پس از مرگ، می‌تواند از این عالم دنیا آگاه شود. به همین دلیل است که در تشهد نماز پیامبر را مخاطب قرار میدهیم و بر او درود و سلام می‌فرستیم. ضمن آنکه در روایات اهل سنت آمده که مرده، حتی صدای نعلین تشییع کنندگان خود را نیز می‌شنود (صحیح بخاری، ج۲، ص۹۲) 🔸اگر روح آدمی پس از جدایی از بدن، زنده است و اگر کارهای خارق‌العاده به وسیله روح و اراده ی آن صورت می‌پذیرد، پس همان روح پس از جدایی از بدن نیز می‌تواند کارهای خارق‌العاده انجام دهد و مانعی در کار نیست. ♦️بنابراین استغاثه به چنین افرادی پس از مرگشان نیز صحیح و جایز است. 🆔@Andyshedini
گاو پرست، آتش پرست و ... در صدر تولید محتوای ضداسلام در جهان هستند. اطلاعات کامل زیر عکس و منبع آن نوشته شده. کشور شیطان بزرگ دوم و روباه پیر سوم است 💜@Andyshedini
منتظر شما هستیم دوستان خود را با ما همراه کنید👇 @Andyshedini
✅اگر بخواهیم طرحی برای جامعه اسلامی خودمان داشته باشیم، اگر بخواهیم انقلاب واقعی در جامعه اسلامی رخ بدهد و طرح انقلابی جامعه اسلامی ما بر اساس اسلام باشد و از جامعه اسلامی الگو بگیریم، در طرح اصلاح جامعه اسلامی از اول باید برویم سراغ اسلام.
❓انگیزۀ چیست؟ ✅می‌توان گفت انگیزه‌ای که انسان را به ایمان آوردن وا‌می‌دارد، می‌تواند و رسیدن به و جاودانی باشد. نیز ممکن است انگیزۀ انسان در ایمان آوردن، وصول به کمال باشد؛ یعنی پذیرش چیزی را که تشخیص می‌دهد حق است، کمال برای خود بداند. حال اگر هر یک از این دو، انگیزۀ ایمان آوردن انسان باشد اشکالی ندارد و بعد از اینکه به هر یک از این دو انگیزه، ایمان پیدا کرد، خود ایمان باید انگیزۀ سایر کارها باشد و ریشۀ ارزش‌های دیگر اعمال انسان خواهد بود؛ یعنی اعمالی که از ایمان سرچشمه می‌گیرند پ.ن: علامه مصباح یزدی، انسان‌سازي در قرآن ، ص67 🌿اندیشه دینی @Andyshedini
🌿دو در یک قلب ❤️ @Andyshedini
⚫️ چرا دو فاطمیه داریم؟ ◾️ راجع به اینکه وفات حضرت صدّیقه طاهره چه روزی بوده میان علما اختلاف است. در نقل‌هایی که آمده است، ۷۵ روز و ۹۵ روز بعد از رحلت پیغمبر(ص) ذکر شده است. چون حضرت در ۲۸ صفر از دنیا رفته‌اند ۷۵ روز با «سیزدهم جمادی‌الاولی» منطبق می‌شود. در بعضی روایات دیگر ۹۵ روز است که با «سوم جمادی الثانی» منطبق می‌شود. ◾️علت این اختلاف این است که «تسعین» و «سبعین» در کتابت خیلی نزدیک به یکدیگر نوشته می‌شده. بعضی از نسخه‌نویس‌ها که از رو نوشته‌اند، یا سبعین را تسعین خوانده‌اند و یا تسعین را سبعین خوانده‌اند. ◾️ ولی در اواخر، بعضی از محققینِ علما از روی قرائنی به دست آورده‌اند که اصل، تسعین بوده است. لهذا تقریبآ در نیم قرن اخیر علما بیشتر ۹۵ روز را ملاک قرار داده و سوم جمادی الثانیة را روز وفات حضرت صدّیقه طاهره سلام‌ الله‌ علیها می‌شمارند. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۴۲
❤️ که هنوز چشم انتظار بازگشت فرزندش است این طور در کنار تابوت شهید گمنام گریه می کند از داغ فراق و شاید مادری می کند برای شهیدی که مادر ندارد❤️
📌علم و فراعلم جلسه دوم ♦️بررسی تاثیر گزاره‌های غیر تجربی بر علم مدرن 🔻ارائه دهنده: حجت الاسلام عیسی معلم پژوهشگر علم دینی 🕰زمان: پنجشنبه 30 آذرماه 1402، ساعت: 6:30 صبح 📍مکان: بلوار امین، کوچه ۱٧، پلاک ۳۷ موسسه بین‌المللی حضرت زینب سلام الله علیها 📥لینک ورود به جلسه مجازی: https://eitaa.com/Andyshedini 📌 گروه تبلیغ تخصصی یاوران اندیشه دینی 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا