🔘 دلیل انگشت شمار بودن کتب قبل از اسلام چیست؟!
دکتر پرویز رجبی تاریخدان و باستان شناس نام آشنا ایرانی پاسخ می دهد:
🔻معمولا بیش از حد درباره از میان رفتن نوشته های پیش از اسلام مرثیه خوانده شده است .در صورتی که به نظر من پیش از اسلام به سبب رونق ادب شفاهی،به ادب مکتوب توجه چندانی نمی شده است.
نبود کتابهای گوناگون را باید نتیجه ی این مسأله وتنبلی و کندی ایرانیان در نوشتن دانست.البته گناه این تنبلی و کندی را می توان پای ناهنجار بودن خط پهلوی نوشت .
پیش از اسلام بیش تر مردم عامی و بیسواد بوده اند.🔺
☑️سده های گمشده ص ۱۳۰ جلد ۱
#سواد #ایرانیان_باستان
#نوشتن #کتابت
✅ @Anti_Archaism
🔸🔹 از #نبونید تا #کوروش 🔹🔸
تضادی که به طور دائم میان رفتار ملحدانه نبونید و تقدس مآبانه #کوروش مطرح می شود را نباید کامل پذیرفت. می توان در خصوص اینکه قبل از سقوط شهر ، مردم بابل بی صبرانه در انتظار #فرشته_نجات_بخش بوده اندنیز شک کرد.هیچ چیز ثابت نمی کند که کوروش با روحانیت بابل روابط دوستی برقرار کرده باشد ،همانطور که نمی توان پیروزی بر دولت ماد و لیدی را به. دلیل رفتار خیانتکارانه دربار دولت ها دانست ، بلکه روش این پیروزی و پذیرش کوروش توسط مردم بابل ، نظیر ورود اسکندر به ایران دانست، زیرا شهر مغلوب ،ناگزیر بوده تا زیر فشار تحمیلی دولت فاتح ، سر تسلیم فرود آورد. با این همه متن استوانه بیان می دارد که کوروش برای ورودبه بابل ، خود را مجری نظم الهی مطرح می کند که نیونید،به آن لطمه وارد کرده بود.
استوانه به ما می فهماند ، که قدرت غالب چه نوع تبلیغاتی به کار گرفته تا همکاری سر آمدان و گروه نخبگان محلی را به سوی خود جلب کند.
نبونید ،از آغاز در صدد بوده که محراب ابوالهول متعلق به ماه _ خدا. سین را در شهر حران ، تجدید بنا کند،لیکن پس از بازگشت از تیمه ، توانست این طرح را اجرا کند.اما هیچ دلیلی ثابت نمی کند که تجدید این بنا ، موجب روی گرداندن دانایان جامعه بابل ، از پادشاه بابلی باشد.
📚پیر برایان
از کوروش تا اسکندر ص ۳۵ و ۳۶
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
گروه پژوهشی آرتا
احمد خان هندی
📌نخستین کسی که کوروش رو ذوالقرنین دانست چه کسی بود؟
🔹احمدخان هندی در دهلي به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات، در سال 1252 کارمند دولت وابسته به انگليس در هند شد. مدتي به عنوان بايگان دادگاه جنايي کار کرد. چند سال بعد به سبب کتابي که درباره آثار باستاني هند نوشت (آثار الصناديد) مورد استقبال خاورشناسان انگليسي قرار گرفت و به عضويت انجمن پادشاهي آسيايي هند درآمد و از طرف انگلستان براي او مستمريها و نشانهايي(نشان سِر sir syed) داده شد( آثار الصناديد، پيشگفتار)
احمد خان تفسیری در مورد قرآن نوشت که در آن به صراحت معجزه و دعا رو رد و وحی رو صرفا تجربه دینی(نوعی الهام دینی ) پنداشت.
ایشون معروف بود تفسیرش بر اساس مادیات(ناتورالیسم) هست .
سید جمال اسد آبادی کسی بود که به شدت با این تفکر مبارزه کرد و با نوشتن مقاله «تفسير و مفسر» در مجموعه مقالات خود به انتقاد از او پرداخت.
انتقاد سيد جمال عليه سِر احمد خان از اين موضع بود که او اسلام و طبيعت را يکي ميدانست و معتقد به بشري بودن قرآن بود و سخت طرفدار حکومت انگليس و هماهنگ با برنامه آنان؛ به طوري که حکومت انگليسيان را تصويب ميکرد و ميستود
اولین کسی که به ذوالقرنین بودن کوروش اشاره می کند همین آقای احمد خان هندی بود که ابوالکام آزاد تحت تاثیر سخن ایشون نظریه خود را مطرح کرد
برای خواندن شخصیت کامل احمد خان هندی به لینک زیر مراجعه کنید
محقق:#شادفر
http://ytre.ir/khan
✅ @Anti_Archaism
📌نظر دکتر بهرام فره وشی در مورد چهارشنبه سوری :
🔹ایرانیان قبل از اسلام روزهای هفته نداشتند و آتش افروزی در سه شنبه آخر سال صورت نمی گرفت
🔹در سیصد و شصتمین روز سال ایرانیان برای روح اموات بالای بام آتش روشن می کردن
#چهارشنبه_سوری
✅ @Anti_Archaism
#چهارشنبه_سوری
#عرب_پرستی
🔴 چهارشنبه سوری، جشنی #عربی كه #ايرانيزه شد !
رفته رفته به پايان سال خورشيدی میرسيم. روزهایی كه برای بسياری، همراه با شور و شوق و برای بسياری عذاب و ناآرامی است. صدای هولناك انفجار اشياء محترقه آرامش و آسايش را از آنان سلب نموده است.
👈🏻خيلیها گمان میكنند كه #چهارشنبه_سوری يك #جشن_مقدس ملّی است! و از همين روی آن را به #بدترين_شيوه گرامی میدارند! پس لازم است حقايقی را بيان كنيم ‼️
✅ چهارشنبه سوری ربطی به آيين زرتشتی و ایران ندارد
در گاهشماری زرتشتی، #هفته موضوعيت ندارد. به تعبيری صريحتر، در گاهشماریهای بومی ايرانی؛ هفته وجود داشت، اما در #تقويم مذهبیِ #زرتشتی، هفته وجود نداشته و ندارد و اگر بخواهيم دقيقتر بنگريم، ورود #هفته به تقويمهای ايرانی در اثر نفوذ فرهنگ سامی (عربی-عبرانی) به فرهنگ ايران بود.
📚 سند: مری بويس، زرتشتيان، باورها و آداب دينی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 99
فی الواقع، در آيين زرتشتی چيزی به نام #چهارشنبه وجود ندارد، و بالتبع، #چهارشنبه_سوری نيز در اين آيين وجود ندارد. خانم دکتر #کتایون_مزداپور از محققان صاحبنام زرتشتی مینويسند: «خیلی از آنها (جشنها و آیینها) هرگز زرتشتی نبوده اند، مثل چهارشنبه سوری.»
📚 سند: مجلهی هفت آسمان، بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۸
موبد موبدان ايران، #جهانگير_اوشيدری مینويسد: «شک نیست که افتادن این آتشافروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد #اعراب روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی میکردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشنهای ایران باستان #نیست.»
📚 سند: جهانگير اوشيدری، دانشنامه مزدَیَسنا، تهران: نشر مركز، 1389، ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری»
همچنين دکتر کورش نیکنام، موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران میداند: «در گاهشماری زرتشتیان اصلاً هفته وجود ندارد. شنبه و یکشنبه و... بعد از تسلط اعراب به فرهنگ ایران وارد شد. بنابراین اینکه ما شب چهارشنبهای را جشن بگیریم (چون چهارشنبه در فرهنگ #عرب روز نحس هفته بوده) خودش گویای این هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ایران مرسوم شد.»
📚 سند: بی بی سی فارسی، چهارشنبه سوری، جشنی در استقبال از نوروز، 15 مارس 2009، 25 اسفند 1387
در تكمله سخن موبد #نيكنام بايد به عرض برسانيم كه هرچند در بين #عرب_عصر_جاهلیت ، چهارشنبه (يوم الاربعاء) نحس شمرده میشد، ليكن در قرآن و روايات صحيح، نحس بودنِ چهارشنبه مورد تأييد نيست (چون در عقائد اسلامی، هيچ روزی ذاتاً نحس نيست) ولذا جشنی با عنوانِ چهارشنبه سوری و مشابه اين در منابع اسلامی وجود ندارد (بلكه اين رسم و رسومات #احمقانه مربوط به عرب عصر جاهلی بوده است كه برخلاف تعاليم اسلامی، تا ساليان دراز ادامه پيدا كرد). حتی #آقاجمال_خوانساری در كتاب «كلثوم ننه» (كتابی طنز در نقد باورهای خرافی)، به صراحت، چهارشنبه سوری را مربوط به تقويم عربی و در آخرين چهارشنبه ماه صفر میداند كه بسياری از مردم آن را #ايرانيزه كرده و با درهم آميختن خرافات، آن را جشن میگيرند.
📚 سند: كلثوم ننه، باب هشتم، (در بيان سازها و افعال آنها)، ص 42
🔴🔴🔴 چالش !
روشن است كه اين جشن، ربطی به زرتشتيان ندارد، و انتساب آن به ايران باستان ابداً صريح نيست. چهارشنبه سوری (يوم الاربعاء) مربوط به عرب عصر جاهليت بوده است، و يا در بهترين حالت، تركيبی از سنتهای بومی ايرانی و سنتهای عرب عصر جاهلی است. پس چرا عدهای با همه وجود میكوشند كه اين سنت ناموزون و بیمحتوا را زنده نگه دارند؟ آن همه #عربده_كشی، ايجاد فضای تنشزا، مردم آزاری و ايجاد صداهای مهيب و دلخراش، خرد شدن شيشهها ناشی از موج انفجار، تلفات يا زخمی شدن نيروی انسانی كه فضا را به بدترين شكل برای شهروندان ناامن میكند،آيا اينها چيزی جز #نابخردی است؟ چرا عدهای به خاطر شادیِ چند ساعته (آن هم از نوع نشاط كاذب)، حاضر میشوند به هر #ذلت و #حماقت تن دهند و آسايش را از ديگران سلب كنند ؟ آيا #ساديسم، مصداقی غير از اين دارد؟ آيا اين جشن كذايی، توهين به هويت مردم ايران نيست؟
عجيبتر اينكه #باستانگرايان افراطی كه رسماً با #اسلام (به علت عربی بودن كتابِ مقدس آن) مخالفت میكنند، و بر اساس منش نژادپرستانهی خود، معتقد به حذف «هرگونه پيوند با عرب» هستند، در اين موضع، كاملاً خود را به #نفهميدن و #نديدن و #نشنيدن زدهاند. چون باستانگرايان به خاطر اهداف سياسی، حاضرند هويتِ مورد ادعای خود را لگدمال كنند!
✅ @Anti_Archaism
#دروغگویی ادمین متوهم زرتشتی در مورد ماهی قرمز!
🚬ادمین متوهم #زرتشتی که همانند بزرگان دینش(موبدان) علاقه زیادی به مواد توهم زا دارد(رجوع کنید به مقاله اوستا،بنگ پرواز به سوی خردورزی)
در کانال خود مدعی شده است ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ سال پیش ایرانیان با ماهی قرمز آشنایی داشتند!
✅جواب :
اولا، سند این ادعا کجاست؟ چرا عکس سفالینه هارا ضمیمه متن نکردید؟ و نشان مخاطب نمی دهید؟
از چه چیز ترس دارید؟ متاسفانه ما بارها دروغگویی و متوهم بودن این فرد بیسواد را ثابت کردیم. او پشیزی ارزش برای مخاطبین خود قائل نیست...
ثانیا، فرض را بر آن بگذاریم نقش ماهی بر سفالینه های مکشوفه باشد، از کجا تشخیص دادید این ماهی ها قرمز و مخصوص سفره هفت سین هستند؟ با استفاده از بَنگ گشتاسپی؟!
ثالثا، وجود نقش ماهی بر سفالینه چه ربطی به ماهی قرمز سفره هست سین دارد؟!
ایرانیان نقش و نگاره حیوانات بسیاری را بر دیواره غار ها، سنگ ها کتیبه ها و الواح حک کرده یا ترسیم کرده اند!
پس طبق منطق و استدلال این آقایان بی مغز و بنگی ما باید بر سر سفره شیر وحشی بگذاریم چون نگاره شیر در تخت جمشید وجود دارد!!
#التماس_تفکر
#ماهی_قرمز
✅ @Anti_Archaism
#کتایون_مزداپور محقق صاحب نام زرتشتی :
#چهارشنبه_سوری هرگز جشن #زرتشتی نبوده
📖مجله هفت آسمان،بهار۱۳۸۴،شماره۲۵،صفحه ۱۸
✅ @Anti_Archaism
#موبد #کورش_نیکنام :
#چهارشنبه_سوری هیچ ارتباطی با #ایران_باستان و #زرتشتیان ندارد!
در گاه شماری ایران باستان و زرتشتیان اصلأ هفته وجود ندارد. ما در ایران باستان هفت روز هفته نداشتیم
✅ @Anti_Archaism
#چهارشنبه_سوری
#عرب_پرستی
🔴 چهارشنبه سوری، جشنی #عربی كه #ايرانيزه شد !
رفته رفته به پايان سال خورشيدی میرسيم. روزهایی كه برای بسياری، همراه با شور و شوق و برای بسياری عذاب و ناآرامی است. صدای هولناك انفجار اشياء محترقه آرامش و آسايش را از آنان سلب نموده است.
👈🏻خيلیها گمان میكنند كه #چهارشنبه_سوری يك #جشن_مقدس ملّی است! و از همين روی آن را به #بدترين_شيوه گرامی میدارند! پس لازم است حقايقی را بيان كنيم ‼️
✅ چهارشنبه سوری ربطی به آيين زرتشتی و ایران ندارد
در گاهشماری زرتشتی، #هفته موضوعيت ندارد. به تعبيری صريحتر، در گاهشماریهای بومی ايرانی؛ هفته وجود داشت، اما در #تقويم مذهبیِ #زرتشتی، هفته وجود نداشته و ندارد و اگر بخواهيم دقيقتر بنگريم، ورود #هفته به تقويمهای ايرانی در اثر نفوذ فرهنگ سامی (عربی-عبرانی) به فرهنگ ايران بود.
📚 سند: مری بويس، زرتشتيان، باورها و آداب دينی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 99
فی الواقع، در آيين زرتشتی چيزی به نام #چهارشنبه وجود ندارد، و بالتبع، #چهارشنبه_سوری نيز در اين آيين وجود ندارد. خانم دکتر #کتایون_مزداپور از محققان صاحبنام زرتشتی مینويسند: «خیلی از آنها (جشنها و آیینها) هرگز زرتشتی نبوده اند، مثل چهارشنبه سوری.»
📚 سند: مجلهی هفت آسمان، بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۸
موبد موبدان ايران، #جهانگير_اوشيدری مینويسد: «شک نیست که افتادن این آتشافروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد #اعراب روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی میکردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشنهای ایران باستان #نیست.»
📚 سند: جهانگير اوشيدری، دانشنامه مزدَیَسنا، تهران: نشر مركز، 1389، ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری»
همچنين دکتر کورش نیکنام، موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران میداند: «در گاهشماری زرتشتیان اصلاً هفته وجود ندارد. شنبه و یکشنبه و... بعد از تسلط اعراب به فرهنگ ایران وارد شد. بنابراین اینکه ما شب چهارشنبهای را جشن بگیریم (چون چهارشنبه در فرهنگ #عرب روز نحس هفته بوده) خودش گویای این هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ایران مرسوم شد.»
📚 سند: بی بی سی فارسی، چهارشنبه سوری، جشنی در استقبال از نوروز، 15 مارس 2009، 25 اسفند 1387
در تكمله سخن موبد #نيكنام بايد به عرض برسانيم كه هرچند در بين #عرب_عصر_جاهلیت ، چهارشنبه (يوم الاربعاء) نحس شمرده میشد، ليكن در قرآن و روايات صحيح، نحس بودنِ چهارشنبه مورد تأييد نيست (چون در عقائد اسلامی، هيچ روزی ذاتاً نحس نيست) ولذا جشنی با عنوانِ چهارشنبه سوری و مشابه اين در منابع اسلامی وجود ندارد (بلكه اين رسم و رسومات #احمقانه مربوط به عرب عصر جاهلی بوده است كه برخلاف تعاليم اسلامی، تا ساليان دراز ادامه پيدا كرد). حتی #آقاجمال_خوانساری در كتاب «كلثوم ننه» (كتابی طنز در نقد باورهای خرافی)، به صراحت، چهارشنبه سوری را مربوط به تقويم عربی و در آخرين چهارشنبه ماه صفر میداند كه بسياری از مردم آن را #ايرانيزه كرده و با درهم آميختن خرافات، آن را جشن میگيرند.
📚 سند: كلثوم ننه، باب هشتم، (در بيان سازها و افعال آنها)، ص 42
🔴🔴🔴 چالش !
روشن است كه اين جشن، ربطی به زرتشتيان ندارد، و انتساب آن به ايران باستان ابداً صريح نيست. چهارشنبه سوری (يوم الاربعاء) مربوط به عرب عصر جاهليت بوده است، و يا در بهترين حالت، تركيبی از سنتهای بومی ايرانی و سنتهای عرب عصر جاهلی است. پس چرا عدهای با همه وجود میكوشند كه اين سنت ناموزون و بیمحتوا را زنده نگه دارند؟ آن همه #عربده_كشی، ايجاد فضای تنشزا، مردم آزاری و ايجاد صداهای مهيب و دلخراش، خرد شدن شيشهها ناشی از موج انفجار، تلفات يا زخمی شدن نيروی انسانی كه فضا را به بدترين شكل برای شهروندان ناامن میكند،آيا اينها چيزی جز #نابخردی است؟ چرا عدهای به خاطر شادیِ چند ساعته (آن هم از نوع نشاط كاذب)، حاضر میشوند به هر #ذلت و #حماقت تن دهند و آسايش را از ديگران سلب كنند ؟ آيا #ساديسم، مصداقی غير از اين دارد؟ آيا اين جشن كذايی، توهين به هويت مردم ايران نيست؟
عجيبتر اينكه #باستانگرايان افراطی كه رسماً با #اسلام (به علت عربی بودن كتابِ مقدس آن) مخالفت میكنند، و بر اساس منش نژادپرستانهی خود، معتقد به حذف «هرگونه پيوند با عرب» هستند، در اين موضع، كاملاً خود را به #نفهميدن و #نديدن و #نشنيدن زدهاند. چون باستانگرايان به خاطر اهداف سياسی، حاضرند هويتِ مورد ادعای خود را لگدمال كنند!
✅ @Anti_Archaism
7796105_439.mp3
18.82M
🎊ای عطر شکوفه بهارانم علی
🎊ای آیه به آیه های قرآنم علی
🎊جاریست می تو بین شریانم علی
🎊در لشکر عشق تحت فرمانم علی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🎀 تیم پژوهشی آرتا میلاد با سعادت امیرالمومنین #امام_علی (ع) و روز پدر را بر تمامی مسلمانان و شیعیان تبریک عرض مینماید 🎀
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_Archaism
🔘نوروز بهانه ایی برای ابراز علاقه و محبت ایرانی ها به حضرت علی علیه سلام
🔻در زمان معاویه، ایرانیان موظف بودند علاوه بر خراج، هدیه نوروز و مهرگان را نیز به دارالخلافه بپردازند!
اما در زمان خلافت امیرالمومنین علی علیه سلام، ایرانیان خود داوطلبانه با عشق و محبت شیرینی و عیدی برای حضرت علی علیه سلام می بردند، حضرت نیز با خوشرویی از شیرینی ایرانیان میل می فرمودند و به ایرانی ها گفتند :
هرروز مارا نوروز گردانید
در ادامه دستور دادند هزینه ظرف شیرنی را از خراج ایرانی ها کسر کنند...
ایرانی ها حق داشتند شیفته مرام چنین مردی شوند❤️
و چه جالب بعد از گذشت حدود ۱۴۰۰ سال،سالروز ولادت فاتح قلوب ایرانیان با عید باستانی آنها مصادف شده است...
#اسلام_و_ایرانیان
✅ @Anti_Archaism
🌹امسال ما بهارترین سال است
نام «علی» محوّلِ احوال است🌹
✨مجموعه علمی پژوهشی آرتا، سال نو را به شما تبریک و تهنیت عرض می کند
ان شاءالله سال ۹۸ سال ظهور منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر عج و سالی پر خیربرکت برای ایران اسلامی عزیزمان باشد.
به امید پیروزی و سرافرازی ملت شریف ایران، زنده باد ایران و ایرانی🌹
✅ @Anti_Archaism
▪️سَلامٌ عَلیٰ قَلبِ زِینَبِ الصَّبور
دیگر چه زینبے؟ چه عزیزے؟ چه خواهری؟!
وقتی نمانده است برایش برادری
تا نیزه ات زدند زمین خورد خواهرت
با تو چه ڪرده اند در این روز آخری؟!
از صبح یڪسره به همین فڪر مے ڪنم
وقت غروب مے شود اینجا چه محشری
اینجا همه به فڪر غنیمت گرفتن اند
از گوشواره ها بگیر تو تا ڪهنه معجری
اصلا ڪجا نوشته اند ڪه در روز معرڪه
در قتلگاه باز شود پاے مادری؟!
اصلا ڪجا نوشته اند ڪه هنگامه غروب
در خیمه گاه باز شود پاے لشڪری؟!
اصلا ڪجا نوشته اند ڪه در پیش خواهری
باید جدا ڪنند گلوے برادری؟!
من مانده ام چطور تو را غسل مے دهند
اصلا چه غسل دادنے ؟ اصلا چه پیڪری؟!
در زیر سم اسب چه مے ڪردے اے حسین؟
از تو نمانده است برایم بجز سری
از روے نیزه سایه ات افتاده بر سرم
ممنونم اے حسین ڪه در فڪر خواهری...
در ڪوفه ، زینب از تو چه پنهان ، تمام ڪرد...
ای ڪاش رفته بود سرت جاے دیگری
🏴 شهادت #حضرت_زینب ڪبرے سلام الله علیها تسلیت باد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_Archaism
🔘 شاهان ساسانی در ایام نوروز به زور از مردم تهی دست عیدی می گرفتند!
🔻آرتور کریستین سن،تاریخدان و ایران شناس نام آشنا دانمارکی در اینباره چنین می نویسد :
"علاوه بر ماليات رسم بود، كه هدايايى هم بنام آيين مىگرفتند. از اين جمله است، تحفههايى، كه در عيد نوروز و مهرگان جبرا(با زور و اجبار) اخذ مىشد"
☑️ ایران در زمان ساسانیان،صفحه ۱۸۶
#نوروز
#شاهان_ساسانی
#ایرانیان_باستان
✅ @Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘گوساله پرست منشوری !
☑️ کورش هخامنشی در منشور خود، از "مردوک" به عنوان خدایِ خود و خدای آسمانها و زمین یاد میکند. جالب است که #مردوک به معنی #گوساله است! یعنی...
@n_bastan
✅ @Anti_Archaism
✅ پاسخ به شایعه :
🔻متوهمان و دروغ باف های باستان گرا از غم و عزای ملت ایران سو استفاده می کنند و به دروغ در کانال ها و گروه های خود اعلام کردند سیل به تخت جمشید آسیبی نرساند،چون آب از کانال های باستانی تخت جمشید خارج شده است
🔘مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی فارس، اعلام کرده است که ده ها تن نیرو بسیج شده اند تا آب جاری شده در تخت جمشید را خارج کنند، و یک تیم مرمت و حفاظت باعث شد تا گزندی به تخت جمشید نرسد.
⚠️ مصیب امیری، هفت سال پیش بارش باران زیاد باعث تخریب بخش هایی از بنا و متلاشی شدن سنگ های تخت جمشید شده بود!
خب آن موقع چرا این کانال های باستانی باعث خروج آب از محوطه تخت جمشید نشدند؟!
اندکی احترام برای شعور مخاطبین خود قائل شوید، کدام کانال باستانی؟ اگر محافظت و مرمت میراث فرهنگی نبود تا کنون از سنگ و کلوخ های تخت جمشید هیچ چیز باقی نمانده بود...
#شایعه
#تخت_جمشید
✅ @Anti_Archaism