eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.5هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
997 ویدیو
102 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻‏شمایادتون نمیاد ولی ‎ آنچنان ارزشی برای ‎ قائل بودکه نصف تخت جمشید روبه آمریکایی هاداد،بطوری که دکتر مجد در کتابش نوشته: درسال1314سفیرآمریکا درایران می گوید: تعدادزیادی کامیون نیاز بود تا آثار باستانی متعلق به ‎ برای انتقال به آمریکا،به بوشهر فرستاده شود. 📚منبع : دکتر محمدقلی مجد،کتاب تاراج بزرگ،صفحه 40 گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
خواستیم بیشتر از این کتاب سند بدیم به نظر میاد لازمه خودتون یه بار حتما اینو بخونید واجبه گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅در مورد سانسور شاهنامه که نوشتند اگر برخی ابیات شاهنامه فردوسی رو جمهوری اسلامی مانور میداد الان چنین نمی گفتند.(مانند ازدواج محارم، زنان بسیار شاهان ساسانی و... )
شیرو خورشید رو هم قبلا گفتیم ربطی به ایران ندارد 👈 (اینجا و اینجا و اینجا کلیک کنید)
‍ 👤 پروفسور هنری ماسه استاد تاریخ و ایران شناس فرانسوی : 🔻مذهب در ایران به نیروهای معنوی که ما از وجود آن اطلاعی نداشتیم روح تازه ای بخشید. 🔻باید اعتراف کنیم که در ایران تمایلات و آرزو هایی بوده که ارضای آنها از عهده ی مذهب مزدا(زرتشتی) خارج بوده است. 📖تمدن ایرانی،ترجمه‌دکترعیسی‌بهنام‌،انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب،صفحه۱۹۰ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
زرتشتیان آتش پرست! زرتشتیان مدعی هستند که آتش برای آنها صرفا چیزی شبیه قبله مسلمانان هست . آیا واقعا چنین است!؟ امروز با ما همراه باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینم تحلیل های عجیب و غریب و البته نادرست جناب الهی قمشه ایی در مورد نزد زرتشتیان ! نقدش رو می زاریم بعد از ارائه مطالب گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
زرتشتیان و قداست آتش ؟! 🔻زرتشتیان مدعی هستند که آتش برای آنها صرفا نماد روشنایی و قبله را دارد. اما در مطلب زیر نشان داده می شود که چنین نیست: ▫️در اوستا (در یسنا و خرده اوستا) نیایش مخصوصی برای آتش وجود دارد بخش هایی از این نیایش نشان می دهد که زرتشتیان دقیقا از آتش طلب رزق و روزی دارند و حتی بر آتش سجده می کنند. به صراحت اعلان داشته اند که خود آتش را ستایش و نیایش می کنند و حتی مقام ایزدی برای آتش قائل شده و آن را پسر اهورامزدا می دانند. 🔹در یسنا، هات 62 که مخصوص نیایش آتش(آذر) است، داریم : ▪️بند 1: ... ای پسر اهورامزدا، تویی برازنده ستایش و برازنده نیایش، باشد که تو بستایش برازنده و به نیایش برازنده شوی. https://b2n.ir/j33482 ▪️در بند 4 از آتش(آذر) پسر اهورامزدا گشایش و زندگی آسان را طلب می کنند ▪️در بند 6 از آتش (آذر) کامروایی را خواستار هستند https://b2n.ir/s33578 🔹همچنین در خرده اوستا نیایش مخصوصی به نام نیایش آتش داریم که در آنجا مجدد اشاره می کند ▪️که ای آتش(آذر) ، عزیز اهورامزدا، تو برازنده ستایشی و برازنده نیایش https://b2n.ir/x12950 ▪️به صراحت از آتش روزی فراوان، زندگی آسوده، دین آگاهی، پارسایی، و... را خواستار هستند https://b2n.ir/a00987 ▪️همچنین بیان می دارد که ای آتش عزیز اهورامزدا برای نورت نماز می برم (سجده می کنم) https://b2n.ir/e97166 🔹🔹زرتشت در گاتها هات 43 بند 9 به صراحت اعلام می کند که نماز بر خود آتش (آذر) می خواند https://b2n.ir/n18063 🔹در منابع دینی آنها حتی سفارش شده که هر زرتشتی روزی سه بار به آتشکده برود و نیایش آتش را بخواند(اندرزنامه موبد مهرسپندان) https://b2n.ir/h63228 گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅برگردیم به سخن جناب قمشه ایی! 🔻همانگونه که مشاهده می کنید جناب قمشه ایی با تحلیل های شخصی و بدون اطلاع کافی در حوزه آیین زرتشت این مطالب را بیان می کند 🔹آقای قمشه ایی زرتشتیان نیایش آتش دارند آیا مسلمانان نیایش کعبه دارند؟ 🔹زرتشتیان آتش (آذر) را فرزند اهورامزدا می دانند آیا مسلمانان کعبه را فرزند الله می دانند؟ 🔹زرتشتیان از آذر(آتش) طلب رزق و روزی کرده و به صراحت بیان می کنند به خود آتش و نور آن نماز می برن، آیا مسلمانان از کعبه چنین درخواست ها و تفکراتی دارند؟ و.... لطفا در حوزه ایی که اطلاعات کافی ندارید نظر ندید!
شهید مطهری، مرد تکرار نشدنی تاریخ ایران شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران چقدر قشنگ نشون میده این حرف هایی که در مورد آتش می زنند که تعظیم است و صرفا برای ما قبله می باشد نادرسته 👇
آتش زرتشتیان و شهید مطهری 🔻شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام بحث مفصلی در مورد آتش زرتشتیان دارد، ایشان می نویسد : ▪️عبادت زردشتیان از قدیم الایام در آتشکده و در پیشگاه آتش بوده است . ماهیت این عمل چیست ؟ آیا اینها واقعا اهورامزدا را در حضور آتش‌ می‌پرستند ، یا خود آتش را ؟ همچنانکه عرب جاهلیت در عین اینکه می‌گفت‌ « هؤلاء شفعاؤنا عند الله » اینها شفیعان و وسائط ما در نزد خدا هستند ، اقرار داشت که آنها را می‌پرستند : " « ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفی »" ما اینها را نمی‌پرستیم جز برای اینکه ما را به‌ خداوند متعال نزدیک کنند . آقای دکتر معین می‌گوید : . . . زرتشتیان را نظر به همین تقدیس آتش ، ایرانیان مسلمان آتش‌ پرست و آذرپرست خوانده‌اند ، در صورتی که آتش به منزله خدای ویژه یا رب النوع مستقل نبوده است ، چنانکه در میان آریائیان پیش از ظهور زردشت بوده ، بلکه همان گونه که کعبه مورد ستایش مسلمانان است آتش نیز مورد توجه مزدیسنان بوده . ایضا می‌گوید : آتش در کمون کلیه موجودات و موالید طبیعت به ودیعت نهاده شده ، جوهر زندگانی بشر و همه جانوران حرارت درونی یا غریزی است ، منبع وجود و فعالیت افراد همین آتش است ، آتش معنوی در نباتات و جمادات نیز ساری است . ملای رومی از آن تعبیر نغز فرموده : " آتش عشق است کاندر نی فتاد جوشش عشق است کاندر می‌فتاد آتش است این بانگ نای و نیست باد هر که این آتش ندارد نیست باد " آقای دکتر معین در این گفتار خود دچار همان اشتباهی شده است که قبلا به‌ آن اشاره کردیم ، ایشان شرک در عبادت را با شرک در خالقیت اشتباه‌ کرده‌اند خیال کرده اند که لازمه شرک در عبادت این است که آن چیزی که‌ پرستش می‌شود در نظام آفرینش از نظر خلق و ایجاد مقامی داشته باشد و چون‌ زردشتیان چنین مقامی در نظام آفرینش برای آتش قائل نبوده‌اند پس مشرک‌ نبوده اند ، اگر چنین است پس اعراب جاهلیت نیز مشرک نبوده‌اند ، زیرا آنان نیز جز اینکه عملی که باید برای خدا صورت گیرد ، یعنی نماز و قربانی ، برای بتها انجام می‌دادند کاری نمی‌کردند . آنها هرگز بت هبل یا عزی و غیره را رب النوع مستقل نمی‌دانستند اشتباه دیگر ایشان این است که‌ اگر چیزی وجودش خیلی مفید بود مانعی ندارد بشر او را پرستش کند . مقایسه تقدیس آتش با توجه حین نماز به سمت کعبه ، مقایسه غلطی است‌ هیچ مسلمانی هر چند عامی باشد آنگاه که به سوی کعبه برای نماز می‌ایستد در خاطرش خطور نمی‌کند که می‌خواهد با این عمل کعبه را تعظیم و تکریم‌ و تقدیس کند . اسلام که کعبه را قبله نماز قرار داده باین معنی نیست که‌ مردم در حین نماز کعبه را تقدیس کنند و لهذا در ذهن هیچ مسلمانی تقدیس‌ کعبه خطور نمی‌کند از این جهت درست مثل این است که به مسلمانان می‌گفتند هنگام نماز همه رو به نقطه جنوب بایستید که مفهومی جز اینکه در حین‌ عبادت همه وضع واحدی داشته باشد ندارد . هرگز در دین اسلام کوچکترین‌ اشاره‌ای به این مطلب نیست که خداوند با کعبه و مسجد الحرام یک ارتباط خاص دارد بلکه عکس آن تعلیم داده شده است قرآن کریم صریحا می‌فرماید : " « اینما تولوا فثم وجه الله »" و اگر به کعبه گفته می‌شود " بیت " از آن جهت است که هر معبدی " بیت الله " است . پس رو به‌ کعبه ایستادن تنها مبتنی بر یک حکمت و فلسفه اجتماعی است . آن حکمت‌ این است که اولا مسلمانان از لحاظ جهتی که در حین انجام عمل عبادت‌ انتخاب می‌کنند یکی باشند تفرق و تشتت نداشته باشند . ثانیا نقطه‌ای که‌ برای وحدت انتخاب می‌کنند همانجا باشد که اولین بار در جهان برای پرستش‌ خدای یگانه ساخته شد که این خود نوعی احترام به عبادت خداوند یکتاست . عبادت زردشتیان به اقرار خودشان و خود آقای دکتر معین ، تقدیس و تعظیم خود آتش است ، چگونه ممکن است تعظیم و تقدیس آتش عبادت‌ اهورامزدا محسوب شود . آنچه زردشتیان در مورد آتش انجام می‌دهند تقدیس است نه تواضع و نه‌ تعظیم ساده و نه قبله قرار دادن . تقدیس و تنزیه بودن یک عمل ، کافی‌ است برای اینکه عبادت شمرده شود ، خواه توام با اعتقاد صریح به مقام‌ ربوبیت مطلقه و یا رب النوعی باشد و یا نباشد . گذشته از این ، برخلاف ادعای آقای دکتر معین ، زردشتیان برای آتش‌ مقامی کمتر از رب النوع قائل نبوده و نیستند ، برای آتش روحانیت و تاثیر معنوی و قدرت ماوراء الطبیعی قائل بوده و هستند قبلا نقل کردیم در اوستا " آذرایزد " ، پسر اهورامزدا خوانده شده است . کریستن سن می‌گوید : آتش در این آیین مهم تر از سایر عناصر بوده است https://lib.eshia.ir/50079/1/249 گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅ساموئیل بنجامین که اواخر دهه نوزدهم به ایران آمده است گوید زرتشتیان عوام و متعصب واقعا آتش را می‌پرستند و تنها روشنفکرها هستند که را نمی‌پرستند اما احترام می‌گذارند. 📚بنجامین، ساموئل، 1363، ایران و ایرانیان، ترجمه محمدحسین کردبچه، ص 268 و 269 👈دقت کنید این دوران تقریبا دورانی است که اصلاحات اساسی در آیین زرتشت (اصلاحات تقریبا صددرصدی) توسط همین تحصیل کرده های زرتشتی شروع می شود. گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ناگفته های کوروش از زبان استاد حسن عباسی ۷ آبان ۱۴۰۰ - همدان گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅رضاشاه حامی‌واقعی حقوق‌حیوانات! جان گونتر، خبرنگار و نویسنده‌ی آمریکایی، در خاطراتش می‌نویسد: « در سفرهایش، در هر روستایی که شب را می‌خوابید، دستور می‌داد سگ‌ها را بکشند؛ چون با صدای سگ‌ها از خواب می‌پرید...» 📚منبع: کتاب Inside Asia، نوشته‌ی john gunther، صفحه ۵۳۲. گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
توجه کردید با سگ انگلیسی حرف می زنه!🤷‍♂ بعد همین ها ادعای ایرانی بودنشان گوش فلک رو کَر کرده
البته این خانم تفریحاتش رو برهنه در کنار بهترین سواحل دنیا می گذرونه و صرفا جهت گریه کردن برای مردم ایران یکی دو دقیقه میاد جلو دوربین که نقش بازی کنه گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
امروز بریم سراغ بحث مهمی با عنوان علم در ایران باستان و داستان آتش زدن کتابخانه های ایران لازمه این بحث چند مورد است که خدمت شما بیان می شود احتمالا مطالب امروز زیاد باشن👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیح مقدماتی
موضوع اول علم طبقاتی
✅دکتر جمشید کرشاسب چوکسی استاد زرتشتی دانشگاه ایندیانای امریکا در جامعه زرتشتی، حق سواد فقط برای خاص بود. عامه مردم از این حق محروم بودند. اما در اسلام برای همه آزاد بود. ستیز وسازش/ص ۱۲۸ ✔️خود زرتشتیان میگن در طول تاریخ و جامعه زرتشتی، سواد طبقاتی و مخصوص افراد خاص بوده است. 🔻گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
⏪تبعیض طبقاتی شدید درایرانِ زمان ساسانیان،به نقل ازسعیدنفیسی: 👈 تنها اقلیتی درحدود 1.5 درصداز جمعیت کل ایران،صاحب همه چیز بودند وبقیه همچون بردگان بودند! 📕تاریخ اجتماعی ایران ص۳۶ جمله به نظرمون گویاست... گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🔻در ایران باستان،هیچکس جز روحانیان زرتشتی و اشراف حق تحصیل نداشتند! در زمان ساسانیان تحصیلات و تعلیمات در انحصار روحانیان بود و فقط طبقات عالی و ممتاز می توانستند از آن بهره مند شوند و غالبا این حق با پسران بود. تاریخ ایران باستان ص ۳۶۶ و ۳۶۷ میخائیل دیاکونوف گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
موضوع دوم اهمیت بسیار زیاد شفاهی بودن و بالاتر دانستن آن نسبت به کتابت
✅برتری سنت شفاهی نسبت به کتابت در ایران باستان 🔹در کتاب دینکرد که از متون مهم زرتشتی است، موبدان زرتشتی به برتری سخن شفاهی نسبت به کتابت تاکید کرده اند و همین مورد یکی از دلایل اصلی نبود سنت کتابت در ایران باستان نسبت به سایر تمدن ها بوده است. در این کتاب داریم : ◀️"حکم( اهمیت) بیان کلام ( سخن شفاهی) به حد بسیاری از سخن مکتوب بیشتر است وبه دلایل بسیار دیگر منطقی است که سخن_شفاهی زنده را از سخن به کتابت در آمده ( مکتوب) اساسی تر به شمار آوردیم" منبع : کتاب پنجم دینکردفصل ۲۴ ،بند۱۳ ترجمه : ژاله آموزگار، احمدتفضلی 🔻گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅مقایسه قرآن و اوستا در باب نوشتن و کتابت کردن یکی از اموری که تاثیر به سزایی در فرهنگ و گسترش  علم آموزی دارد نوشتن و کتابت است. جالب است بدانید در  اوستای زرتشتیان با حدود 900 صفحه (برگردان جلیل دوستخواه) حتی یک بار هم فعل نوشتن به کار برده نشده است. (پرویز رجبی، هزاره های گمشده جلد اول، ص 107) اما قرآن با حدود 600 صفحه بالغ بر 300 بار فعل نوشتن (کتب) به کار رفته است این یکی از دلایلی است که می توان در نظر گرفت که علم آموزی، کتابت و داشتن کتابخانه های مختلف نزد زرتشتيان در ایران باستان واقعیت تاریخی ندارد و زرتشتيان شفاهی آموختن و یاد دادن را ترجیح می دادند نسبت‌ به‌ کتابت. گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264