اینو داشته باشید
فردا میگم
ارزش زن در ایران قبل از اسلام به روایت اساتید تاریخ
دیگه حرف منابع و کتب زرتشتی ها هم نیست
حرف اساتید مطرح ایرانی است
سلام و روز بخیر
بریم سراغ ارزش زن در قبل از اسلام
میگن چکار گذشته دارید!
نخست اینکه
والا ما کاری نداریم
جماعتی با بودجه های و طرح های مختلف سالهاست دارن فکر نوجوان و جوان ما رو منحرف می کنند که دست از اسلام بردار و به آیین گذشتگان خود بپیوند.
دوم
اتفاقا گفتن اینها باعث میشه که دلیل اسلام آوردن مشخص شه.
دختر ما بداند اگر اسلام نمی آمد چه شرایطی می داشت و لذا با جان و دل حقانیت اسلام رو پذیرا باشد.
✅حقوق زن و بردگی در دوران ساسانی به روایت دکتر نفیسی
«بسیاری از مردان، زنان نامشروع هم داشته اند و این گونه مطالب در داستانهای مربوط به آن زمان فراوان است. چون بردگی رواج کامل داشت، زنان زرخرید در اختیار مردان بودند و با اسیران جنگی هم این معامله را می کردند و هر کس در جنگ زنی را اسیر میکرد، می توانست آن را برای خود نگاه بدارد یا به دیگری بفروشد.
زن مطلقا فرمانبردار مرد بود و بیشتر در کودکی او را نامزد می کردند و کسی نمی توانست این نامزدی را به هم بزند. در کتاب «دینکرت» که جامع ترین و بزرگترین کتاب شرایع زردشتی است توصیه کرده اند که دختران را در پانزده سالگی به شوی بدهند.»
لینک اسکن
📚 تاریخ اجتماعی ایران، از انقراض ساسانیان تا انقراض امویان، ص ۴۲
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
گروه پژوهشی آرتا
✅حقوق زن و بردگی در دوران ساسانی به روایت دکتر نفیسی «بسیاری از مردان، زنان نامشروع هم داشته اند و
دقت کنید اینها اساتید ایرانی هستند....
✅زن در دوران ساسانی به روایت دکتر تورج دریایی
🔹زنان عوام را جزء مایملک مردان می دانستند و بر آن قیمت می گذاشتند (۵۰۰ استر). بسیاری از احکام دینی علیه زنان، صرفا متوجه زنان غیراشرافی بود. روحانیون مفصلا به کوچکترین جزئیات زندگی و احکام زنان پرداخته اند.
زن به منزله موجودی نگریسته می شد که می توانست جامعه ای رابه نابودی بکشاند
🔹(در منابع) زردشتی نیز(زن) در قالب شیطان مونثی به نام جه [«بدکاره» ] توصیف شده است.
🔹 زنان از دید روحانیون یا مردان، «مزدایی» قلمداد نمی شده اند.
🔹از دید قانون، زن همپای کودکان و بردگان، و بهای آن ۲۰۰۰ درهم، معادل بهای یک برده بود.
🔹بردگان خارجی، و یا صرفِ افرادی که به عنوان کارگر کشاورز به کار گرفته می شدند، وردگ (برده اسیر) خوانده می شدند. اینها معمول ترین نوع بردگان بودند؛ اما گونه ای مهم تر از بردگان وجود داشت که آنها را بر حسب تن میشمردند و از امنیت برخوردار بودند. بردگان با مردن سرور خود آزاد می شدند؛ ضمن این که خود فرد نیز می توانست برده اش را آزاد کند. بردگان نیز دستمزد می گرفتند و می توانستند خانواده داشته باشند.
🔹زنان باید سه بار در روز در برابر شوهر زانو زده و از ته دل از او بپرسند خواستش چیست و خود او چگونه می تواند آن را برآورده و او را خوشحال کند
🔹موقعیت زنان به طبقه اجتماعی آنان بستگی داشت. زنان والا مرتبه، مانند ملکه و ملکه مادر، از دامنه فعالیت و قابلیت تصمیم گیری بسیار بالایی برخوردار بودند.(همانگونه که خود نویسنده تاکید دارد، این زنان، زن و مادر و خواهر و نزدیکان شاه بودن و قاعدتا مقام بالایی داشتند و کمتر از 1 درصد جامعه به حساب می آیند)(کلیک و کلیک)
📚https://b2n.ir/x11197
📚https://b2n.ir/m32635
🔻گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
گروه پژوهشی آرتا
✅زن در دوران ساسانی به روایت دکتر تورج دریایی 🔹زنان عوام را جزء مایملک مردان می دانستند و بر آن قی
وحشتناک است این توصیفات 😔
دقت کنید مثلا قیمت زن برابر بوده با برده
✅زن در آیین زرتشت و دوران ساسانی به روایت دکتر افتخار زاده
🔹دکتر محمود رضا افتخارزاده، استاد معروف ایرانی در کتاب ایران آیین و فرهنگ خود در مورد آیین زرتشت و حکومت ساسانیان می نویسد :
🔻در حکمت دینی آریایی آمده است: “… زنان زاده ی اهریمن و اهریمنی منش هستند. مزدا یار نیکو مردان است و اهریمن یار زنان.
🔻در دوران دینی، زنان نوعی کالا بودند و بر آنان اصل مالکیت و انحصار مترتب بود. براین اساس زنان احتکار می شدند، مبادله می گردیدند، به قرض داده می شدند، فروخته می شدند، به خارج از کشور صادر می گردیدند.
🔻در میراث دینی دوران تاریخی، به ترتیب: مال و کالای ماده و چارپای ماده و زن در کنار هم قرار گرفته اند..
می دانیم که در روزگار بلند ساسانی، زنان مانند گندم و غلات و حبوبات و حیوانات اهلی احتکار می شدند و اشرافیت و روحانیت و حاکمیت سیاسی ساسانی حرمسراهای بسیار داشتند و نهضت مردمی و سراسری مزدک پسر بامداد علیه دین و دولت ساسانی، عصیانی علیه همین اوضاع بود. بی گمان اشراف و روحانیان و طبقات ممتاز حاکم از همه مواهب و کامروایی جنسی نیز برخوردار بودند. تنها بخشی از رزمیان، برزیگران، شبانان، پیشه وران، غلامان و بردگان و بطور کلی رعایا که اکثریت جامعه را تشکیل می دادند دچار محرومیت مطلق بودند
🔻در سراسر دوران بلند تاریخی، تعدد زوجات و انواع صیغه های شرعی، بخشی از سرنوشت حقوقی و قانونی زن بود. بدیهی است که این امکانات نیز در انحصار اشرافیت ایرانی و حاکمیت سیاسی ـ اقتصادی بود. احکام دینی موجود نشان می دهد که رعایای مرد و زن حتی از داشتن یک همسر محروم بوده اند. در همین جا می توان گفت که بند ۴۴ از فرگرد ۴ وندیداد، راه حلی برای رعایای ایرانی بوده که در روزگار نهضت مزدک وضع شده است یا که توجیه کننده سنت اشرافی استقراض و مبادله زنان عقدی و صیغه ای و انواع دیگر آن است؟…
📚ایران آیین و فرهنگ، دکتر محمودرضا افتخارزاده، تهران، نشر رسالت قلم، چاپ اول، ۱۳۷۷ش، ص ۳۵۹ ـ ۳۶۹.(کلیک)
🌐https://b2n.ir/t90398
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
بله در دوران جاهلیت اونم فقط در عربستان برخی دختران زنده به گور می کردن
اگر همه دختران زنده به گور می شدن که نسلی باقی نمی موند
این رسم نادرست رو خود قرآن بیان می کنه و به اون خاتمه میده
آقای معلم
در ایران قبل از اسلام و متن اوستا ازدواج استقراضی و محارم و... هم داریم
الان اینها مایه افتخار شماست!
گروه پژوهشی آرتا
✅تفاوت انواع ازدواج در اسلام و آیین زرتشت 👈در اسلام دو نوع ازدواج بیشتر نداریم، دائم و موقت 🔻اما ج
انواع ازدواج در آیین زرتشت رو مطالعه کنید 👆
دوست دارید کمی اذیتشون کنیم این جماعت نژادپرست رو 😊
اینو بهشون نشون بدید
قبل از اینکه کوروش و داریوشی باشه عربها ملکه و حکومت داشتند(زنی حاکمشون بوده) 👇
✅ملکه عربی حدود 800 سال قبل از میلاد
🔻در کتاب اعراب و امپراتوری های پیش از اسلام که توسط مجموعه ایی از متخصصین بنام تاریخ جهان در حوزه اعراب مخصوصا گرگ فیشر و مایل مک دونالد به رشته تحریر در آمده است چنین نوشته شده که :
▪️افرادی که #عرب نامیده می شوند، از ابتدای هزاره اول پیش از میلاد در منابع میخی (آشوری و بابلی) ظاهر می شوند :به عنوان مثال یک #ملکه arabi در لیست پرداخت کنندگان خراج به پادشاه آشوری تیگلات پلیسر سوم(745-727 ق. م.) به چشم می خورد و نبوکد نصر دوم، پادشاه بابل حملاتی موفقیت آمیز علیه مردمی که arabi نامیده می شوند در ابتدای سده ششم پیش از میلاد ضبط کرده است.▪️
📚اعراب و امپراتوری های پیش از اسلام، مجموعه نویسندگان، ترجمه بابایی، نشر مروارید، چاپ سوم 1400، صفحه 76
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
گروه پژوهشی آرتا
پست های امروز مخصوص یکی از احکام بانوان در آیین زرتشت است بانوان و دانش آموزان دختر ما می پرسند چرا
دختر ها و خانم های محترم👆
برای دانستن تفکر زرتشتیان در مورد زن همین یه موردی که ریپلای کردم کفایت می کنه
گروه پژوهشی آرتا
✅تنبیه کردن و کشتن زنان در متون زرتشتی 🔻در کتاب دینکرد که مهم ترین کتاب زرتشتیان بعد از اوستا بوده
اینم بخونید👆
مجوز کشتن زنان در آیین زرتشت
گروه پژوهشی آرتا
✅اینو بفرستید برای بانوانی که میگن می خواهیم زرتشتی شیم وقتی ارزش یه بانو در اوستا از #سگ آبی کمتر ا
مثلا این یه نمونه دیگه👆
چرا دختر ما نباید بداند که ارزش دختر در اوستا از سگ کمتر است (سگ آبی)
خواستیم مطلبی رو بگیم
دیدیم نه
بزارید در مورد زن چند مورد دیگه هم بگیم
ما باید طلب کار باشیم که چرا چنین دیدی نسبت به زن بوده و تشکر کنیم از قرآن
الان برعکسش کردن😐
✅تبعیض دختر👩 و پسر 👦در اوستا
🔻در اوستا بارها برای پسر داشتن و پسر آوردن دعا و شکر گذاری آمده است
👈 از پیروان دین زرتشتی می پرسیم که آیا «دختر داشتن» ارزش بر زبان آوردن ندارد؟ اما پسر داشتن مایهی بهروزی و خوشبختی و پاکی است؟
🔹هَفتَن یشتِ کوچکِ اوستا بند پنجم:
«فره وشی های اشَوَنان و گروه زنان دارنده ی پسران نامور را [می ستایم].» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۲۸۲)
https://b2n.ir/529471
🔹بند شصت و پنجم از یشت دهم اوستا (مشهور به مهر یشت) درباره ایزدان:
«…آن که شهریاری بخشد، آن که پسران بخشد، آن که زندگی بخشد، آن که بهروزی بخشد، آن که دَهِشِ اَشا بخشد…» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۳۶۸)
https://b2n.ir/353674
🔹اوستا، یسنای دهم، بند سیزدهم:
«ای هوم زرین (گیاه مقدّس)، کسی را که از تو بهره ای یابد، پسران بسیار می بخشی و او را پاک تر و فرزانه تر می کنی.» (اوستا، پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، چاپ نوزدهم، تهران ۱۳۹۱، ج ۱ ، ص ۱۴۷
https://b2n.ir/970137
🔹بندِ پانزدهم از یَسنا سیزدهم:
«کسی که بر آن باشد تا پیشکشیِ به هوم را خود بخورد (مجازات گناه تصرف در هدیه به هوم)، پسران خوب و پسران آتُربان بدو ندهد.» (همان و نیز یسنا، پژوهش ابراهیم پورداود، انتشارات اساطیر، چاپ دوم، تهران ۱۳۸۷، ص ۱۷۶)
https://b2n.ir/996978
🔹یسنای پنجاه و هشتم، بند ششم:
«از اوست که چارپایان رسا، چارپایان درست، زندگی درست و پسران درست داریم. از اوست تندرستی و رسایی و برخورداری ما از پاکی.» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۲۳۰ ـ ۲۳۱)
https://b2n.ir/386355
🔹یسنا، هات شصت و هشتم، بند پنجم:
«ای [آبِ] اهوراییِ اهوره؛ مرا بهترین سرای اشَوَنَان ببخش، مرا روشنایی همه گونه خوشی دهنده ببخش، مرا پسران کارآمد ببخش.» (همان ، ج ۱ ، ص ۲۵۳)
https://b2n.ir/757616
🔹یشتِ هشتم (تیر یشت) بند پانزدهم. ایزد اهورایی می گوید:
«کدامین کس را به داشتن پسران توانگری بخشم؟ کدامین کس را گروهی از پسران و رسایی روان دهم؟ اکنون من در جهان استومند ـ جهان مادّی ـ به آیین بهترین اشا، سزاوار ستایش و برازنده ی نیایشم.» (همان ، ج ۱ ، ص ۳۳۳)
https://b2n.ir/392538
🔹نسکِ وندیدادِ اوستا، فرگرد چهارم، بند چهل و هفتم:
«ای سپیتمان زرتشت؛ مردی که همسری دارد برتر از کسی است که همسری ندارد و پسرانی پدید نمی آورد.» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج 2 ، ص ۶۹۹)
https://b2n.ir/609432
🔻گروه پژوهشی آرتا
▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264