eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
23.1هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
104 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
1703086837090_-2147483648_-215417.ogg
1.45M
توضیحی در مورد نظر اول
نظر دوم ابتدا چند مطالب ارسال پیشه بعد فایل صوتی هم‌در تکمیلش خدمت شما عرض میشه
🔸فلسفه خوردن هندوانه و انار در شب یلدا 🔹ريچارد فولتس ایران شناس معروف کانادایی درباره شب یلدا می نویسد : "ايرانيان باستان اعتقاد داشتند که باید در بلندترین شب، که نحس بود بیدار مانده و همگی با خوردن میوه های قرمز(یعنی خورشیدی) همچون انار و هندوانه، به خورشید جان تازه ایی بخشیده و کمک کنند خورشید قوی تر شده تا دوباره‌ روزها کم کم بلندتر شود" 📚دین های ایران باستان، ریچارد فولتس،ترجمه امیر زمانی،نشر دیبایه، صفحه 83 گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
شب نحس! چرا!؟ در کتاب مقدس زرتشتیان یعنی اوستا، زمستان را دیو آفریده خوانده است. یعنی به عبارتی آفریده اهریمن👇
زمستان دیو آفریده 📚منبع :اوستا، وندیداد، فرگرد اول، بند 20
دیو زمستان 📚منبع کتاب مینوی خرد از منابع مهم زرتشتی، بند 43
1703088126274_-2147483648_-215422.ogg
3.58M
توضیحی در مورد نظر دوم و شب چله تصحیح یه اشتباه لفظی چله بزرگ ۴۰ روز هست که صحیح بیان شد چله کوچک ۲۰ روز بود است که سهوا ۴۰ روز بیان شد
440.8K
توضیح تکمیلی این شب
🔴نحس بودن شب به روایت هاشم رضی ،اوستا شناس معروف (این مطلب پیرو همان نظریه دوم هست که خدمت شما بیان شد) گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🔴دکتر اسماعیل آذر ، استاد معروف ایرانی نیز اشاره به نحس بودن شب در باستان می کند (همون نظریه دومی که بیان شد) گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🔴یکی از رسوم مناطق لر‌ نشین در شب اول زمستان، تهیه ترکیب فوق می باشد ▪️گندم برشته و کِلخُونگ(نوعی پسته کوهی) ترکیب اصلی مواد فوق می باشد گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
شب یلدا در حرم مطهر رضوی با توجه به اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی مشخص می شود که مصرف هندوانه در شب یلدا حداقل در دوره قاجاریه معمول بوده است. درمیان اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی، اسنادی مبنی بر گرامیداشت این شب در حرم بویژه درمیان کارکنان این آستان مبارک وجود دارد. مطابق این اسناد طبق سنت رایج برای این شب جهت کارکنان حرم امام رضا (ع) هندوانه تهیه می کردند. چنانکه قدیمی ترین سند موجود در این خصوص به سال 1267 قمری برمی گردد که طبق آن مبلغ یک تومان و سه هزار و سیصد دینار بابت تهیه پنجاه من هندوانه هزینه شده است. اسناد سال های بعد در دوره قاجار نیز نشان از استمرار این رسم دارد...... منبع : 🔰 Eitaa.com/DocRazavi. گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
سلام و روز بخیر جای عزیزان مجموعه آرتا خالی در حال حرکت از خوزستان به سمت تهران هستیم برای شرکت کردن در سخنرانی رهبر که فردا هست. البته شاید از عزیزان کانال آرتا هم در دیدار فردا باشه فردا دیدار مردمی رهبر انقلاب با گروهی از مردم استان کرمان و استان خوزستان هست
تو ماشینم ول کن مطالب کانال نیستیم 😊 دیشب شبکه ۳ رو کی دید؟
این سخن محمد رضا هدایتی در مورد جشن های ایران باستان رو مشاهده کنید 👇 https://telewebion.com/episode/0xa753e44 ریز یه کنایه به عیدقربان هم‌می زنه و مجریان و مهمانان برنامه هم چقدر براش کف و سوت می زنند
کلیپ آقای دینانی رو هم ببیند تا سر فرصت صوتی مطالبی در نقد این دو مطلب دو کلیپ خدمت شما بگم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یلدا از سخن آقای دینانی چند ساعت دیگه نقدش رو میگم
اینم نظر یکی از عزیزان نسبت به ما😊 اینم‌چند ساعت دیگه پاسخ میدیم
هنوز فرصت نشده در ماشین صوتی مطالبی رو بگم اما دقت کنید یکی از اهداف جریان باستان گرایی همیشه این بوده قبل از اسلام رو شاد با جشن های و آیین های فراوان نشون بده و اسلام رو برعکس این نکته کلیدی یادتون باشه تا بعدا تکمیلی خدمتتون مطالبی عرض کنم
بریم سراغ این مطلب آیا از قربانی در شب یلدا خبر داشتید ؟👇
⤵️قربانی در شب یلدا (۱) ◾️میان اقوام و روستاییان ایران قربانی کردن حیوان در شب یلدا آن چنان اهمیت داشته است که برخی از اقوام مانند لرهای لرستان نام سنت قربانی را به شب چله داده اند و آن شب را «بَنی کُشو» (گوسفند کُشان) نیز می‌نامند. ◾️در لرستان و روستاهای بروجرد احشام داران بزرگ چهل روز یا یک ماه مانده به اول چله زمستان گاو یا گوسفند یا بزی را از گله بیرون می آوردند و جدا می بستند و او را با تغذیه خوب پروار میکردند. در شب چله یا گاهی با اولین برفی که چند روز زودتر یا دیرتر ازشب اول زمستان می بارید حیوان را می کشتند. مقداری از گوشت و دل و جگر بَنی(حیوان قربانی) را برای مهمانی شام شب یلدا بریان میکردند یا می پختند و آن را در جمع مهمانان می خوردند، و بقیه گوشت قربانی را میان خانواده های قوم و خویش خود تقسیم می کردند. ◾️ در روستاهای بروجرد شخص قربانی کننده، داماد و خانوادۀ دختر یا خواهر تازه شوهر کرده خود را به مراسم قربانی که به آن «کشتی کُشان» می گفتند دعوت میکرد و با کبابی از گوشت قربانی در شب چله از آنها پذیرایی میکرد. ◾️در برخی روستاهای لرستان حیوان را پیش از کشتن هفت بار به دور «تَژگاه» (آتشگاه، اجاق) خانه می گرداندند در روستاهای دیگر شمال لرستان پیش از غروب آفتاب هنگامی که هنوز آخرین پرتو سرخ رنگ خورشید بر آسمان می تابید حیوان را به قربانگاه میبردند و سر می بریدند . گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264