فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑خود تحقیری عادل !
➕عادل فردوسیپور، گزارشگر سابق صداوسیما، در گزارش دیدار الکلاسیکو که در عربستان برگزار شد، اظهاراتی جنجالی داشت. او در این گزارش که از طریق پلتفرم آپارات پخش شد، گفت: «شما هم به تماشاچیها غبطه میخورید؟ یک درجه بالاتر حسرت!»
➕گزارش او از طریق آپارات، پلتفرمی که به دلیل محدودیت اینترنت و انسداد پلتفرمهای بینالمللی رشد کرده است، پخش شد. بسیاری معتقدند اگر محدودیتهای اینترنت وجود نداشت، آپارات به چنین جایگاهی نمیرسید. حال، فردوسیپور در همین بستر، با نگاهی حسرتآمیز به عربستان سعودی، بار دیگر به خودتحقیری دامن زده و واکنشهای انتقادی بسیاری را برانگیخته است.
➕آیا هزینه هنگفت عربستان برای برگزاری دیدارهای بینالمللی در این کشور حسودی دارد یا مدالهای رنگارنگ ایران در رقابتهای جهانی ورزشی ؟ آخرین نمونه نیز مسابقات المپیک است که عربستان با تمام هزینه کردها نتوانست حتی یک مدال کسب کند.
📝روز پلاس
گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅نیروگاه خورشیدی در ایران به مساحت ۱۲۰۰ هکتاری دیده بودید
👌انشاللله آینده انرژی خورشیدی در ایران درخشان خواهد بود
جزئیات بیشتر کلیک کنید
گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
سلام و روز بخیر
به مناسب تولد حضرت علی علیه السلام
مجدد تمامی پست هایی با موضوع شیعه بودن فردوسی رو خدمت شما بازنشر می دهیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️دکتر جلیل دوستخواه ایران شناس و شاهنامه پژوه
حکیم فردوسیِ بزرگ مسلمان و شیعه بود و در شاهنامه میفرماید: خاک پای حیدرم
مدح خلفا سخن فردوسی نیست و بعدها جعل شده
گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید
25.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅فردوسی بی شک شیعه ۱۲ امامی هست و مدح خلفا سروده فردوسی نیست
🔴گفت و گوی جدید استاد خالقی مطلق در مورد دین فردوسی
گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید
شاهنامه - جلسه دو 15-07-96(1)_2.mp3
5.6M
✅فردوسی شیعه است
مدح خلفا سروده فردوسی نیست
بحث تخصصی در مورد شیعه بودن فردوسی و الحاقی بودن ابیات تمجید از خلفا توسط مرحوم دکتر ابوالفضل خطیبی شاهنامه پژوه معروف ایرانی
گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید
✅دکتر کزازی : فردوسی شیعه است
ابیات تمجید از خلفا متعلق به فردوسی نیست
🔻دکتر کزازی در شرح ابیات شاهنامه می نویسد:
"در این بیتها فردوسی چونان دوستار خاندان و باورمندی استوار و پرشور به
آیین شیعی،آوا برافراشته است و بی هیچ بیم و باک در جهانی دشمنکام و کین توز،از مهر علی سخن گفته است"
🔻ایشان ابیات تعریف از۳ خلیفه دیگر را الحاقی بیان می کند:
"در میان بیتهای۹۵و۹۸در پاره ای از برنوشته ها،بیتهایی در ستایش سه خلیفه نخستین آورده شده است که بیتهایی اند خام وسست و پاره ای نیز به یکبارگی،بی اندام وناتندرست بیتهایی که به هیچ روی با دیگر بیتهای شاهنامه همسنگ وهمساز نمیتوانند بود و سخن سخته وستوار فردوسی را نمی توانندسزید وبرازید.
ناسازی این بیتها با بیتهای پیشین و پسینشان آنچنان است که اگر این بیتها را بستریم بدان سان که در این متن ویراسته دیده می آید نه تنها گزند و زیانی به سخن نمیرسد بافتار آن در هم تنیده تر خواهد شد وساختارش سنجیده تر و ستوارتر.
برهانی دیگر در برافزودگی(الحاقی بودن)این بیتها کیش فردوسی است. بزرگمرد توس چونان دوستار پرشور خاندان ،نمی تواند مولا علی را که درود خدا بر او باد!با آن سه تن دیگر در یک تراز و ترازو بنهد"
📝نامه باستان،جلد ۱،ص۲۴۳الی۲۴۹
گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید
✅دکتر زرینکوب : فردوسی، شیعه ایی بود که دنبال احیای حکومت شاهان خودکامه و هوس ران ساسانی را نداشت، علی (ع) قهرمان رویاهای او بود
🔴دکتر عبدالحسین زرینکوب در کتاب نامورنامه خود در مورد فردوسی می نویسد :
🔻این دهقان زاده طوس، که در تمام شهر او را به نام ابوالقاسم فردوسی شناختند،آرزو داشت ایران تازه یی بسازد: ایران تازه یی که اسلام روح آن باشد و قدرت جسمانی و عنصری آن را کوشش و جوشش دهقانان ایرانی و کار و زحمت هوتخشان و پیشه وران نستوه آن به وجود بیاورد. بازگشت به دنیای باستانی را که ورود اعراب به سرزمین ایران آن را در زیر آوار بیدادیهای گذشته اش مدفون کرده بود،آرزو نداشت. به احیا آیین گذشته، که در دنیای باستانی تمام قدرتهای روحانی خود را در پشتیبانی پادشاهان خودکامه و هوس ران ساسانی صرف کرده بود، درمقابل آیین تازه هیچ نیروی روحانی و قدرت مقاومت نداشت، نمی اندیشید. از شاهزادگان محلی، که راست یا دروغ نژاد خود را به شاهان کیان و پهلوانان افسانه هامی کشیدند و جز اندیشه سروری و مهتری هیچ آرمانی در خاطرشان راه نداشت،امیدی نداشت. آنچه امروز احساسات ملی می خوانند و غلبه آن را موجب بیگانه دشمنی، و محدود کردن انسانیت می شمرند در ذهن وی، صورت تعبیر نیافته بود. شیعی مذهب بود، و مثل همکیشان خود، از تجاوز دایم ترکان سنی بر مرزهای
شرقی ایران رنج می برد و عمال خلیفه بغداد را در مرزهای غربی آن، مثل خودخلیفه به چشم غاصب می نگریست.
از کودکی چنانکه خودش همه جا میگفت، به مهر حیدر پرورش بافته بود، و مثل هر شیعه اخلاص کیش دوست داشت تا پایان عمر این دوستی وخاکباشی را نسبت به علی و خاندان او در درون جانش حفظ کند .علی برای وی قهرمان رؤیاها بود: دلاوری، عدالت، دوستی و پارسایی او نمونه یی بود که اومی پنداشت بدون آن ایران او، ایران پدرانش که از دست خلفا ستم دیده بود، وعمال خلفا آن را پاره پاره، و آکنده از جور و خون و جنایت کرده بودند، نمی توانست،به یک ایران تازه تبدیل بیابد.
📚https://b2n.ir/922868
📚https://b2n.ir/279946
📚https://b2n.ir/723150
گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید
✅ دکتر شاپور شهبازی و شیعه بودن فردوسی
🔻دکتر علیرضا شاپور شهبازی ایرانشناس معروف پس از بحث پیرامون زرتشتی گری یا اسلام(تسنن یا تشیع) فردوسی می نویسد:
1_فردوسی صمیمانه به منابعش وفادار بوده است. بعضی از آنها ضد عرب بودند و حتی ضد اسلام (برای نمونه نامه رستم فرخزاد»)، بعضی طرفدار زردشتیگری و بعضی حتی ضد ایرانی. وقتی شاهنامه اندیشه موجود در منابع را روایت می کند، آنها را نمی توان آرا و عقاید فردوسی تلقی کرد.
2_ فردوسی شخصا در هیچ جا اسلام را به صفات خوار و خفیف متصف نمی کند و وقتی اندیشه خود را می گوید، احترام فوق العاده ای برای بنیانگذار اسلام و آل او قائل است.با توجه به این حقیقت، نامهای اسلامی اعضای خانواده فردوسی ( حسن، منصور، قاسم) گواهی بر ایمان وی است.
٣. خود شاهنامه گواهی است بر صحت نظر گزیده نویسان و تاریخ نویسان که متفق القول فردوسی را شیعه میدانند.این موضوع از اینجا نیز روشن می شود که مزار وی زیارتگاه ایرانیان و به خصوص شیعیان شد.
ایشان پس از نقل ابیاتی از شاهنامه که بر تشیع فردوسی دلالت دارد(مانند ابیات زیر) می نویسد:
منم بنده اهل بیت نبی
سراینده خاک پای وصی
برین زادم و هم برین بگذرم
چنان دان که خاک پی حیدرم
القاب و الفاظ به کار رفته مشخصا شیعی است (به خصوص لقب وصی و حیدر برای حضرت علی (ع)). بنابراین هیچ کس نمی تواند منکر شود که سراینده این ابیات شیعه ای مخلص بوده است. با در نظر گرفتن این حقیقت که شیعه سنتهای اسلامی و ایرانی را با یکدیگر آشتی داد و توس کانون جهان شیعه بود – از جمله به خاطر مزار امام رضا (ع) - شیعه بودن فردوسی کاملا طبیعی بود.
📚زندگینامه تحلیلی فردوسی، علیرضا شاپور شهبازی، ترجمه هایده مشایخ،نشر هرمس، ص80و81
📚https://b2n.ir/h19184
📚https://b2n.ir/u68448
📚https://b2n.ir/m69947
🔻گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید
و...
همین لیست اساتیدی که ارسال کردیم رو کسی بخواد انکار کنه رو با یه لبخند تلخ رها کنید و باهاش دیگه بحثی نکیند
عده ای بی سواد مدعی شدن فردوسی مسلمان نیست!
میگیم کی گفته
مثلا فلان شخص؟؟؟
میگیم پس این همه استاد معروف که میگن فردوسی شیعه است از روی هوا گفتن؟
اساتید معروف خارجی رو که اصلا ارسال نکردیم
همین اساتید داخلی اینقدر زیادن که فرصت نمیشه ارسال کنیم