متن شبهه:
آیا نظر شهید مطهری(ره) این بود که نقش ولی فقیه در کشور اسلامی، نقش یک ایدئولوژیک است نه اینکه در راس دولت قرار گیرد و عملا حکومت کند؟
پاسخ شبهه:
1⃣برای درک و دریافت نظر یک اندیشمند درباره یک موضوع خاص، باید کل آثار او را مورد مطالعه قرار داد و در عین حال جغرافیای زمان و مکان را نیز در نظر گرفت که یک نظریه در چه شرایط زمانی و مکانی مطرح شده است.
2⃣ در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی شهید مطهری (ره) نظریهای درباره حکومت اسلامی دارد که باید بر اساس این منطق آن را مورد تحلیل قرار داد. در آن کتاب شهید مطهری به دنبال تبیین این مسئله بود که جمهوری اسلامی به مفهوم حکومت روحانیون نیست و با دموکراسی نیز منافاتی ندارد. در شرایط سالهای اولیه انقلاب اسلامی برخی از دیدگاهها وجود داشت که بر تباین میان حکومت اسلامی و حکومت دموکراتیک تأکید میکردند، در نتیجه شهید مطهری بدنبال رفع ین سؤء تفاهم بودند، و در آنجا دقیقا به این مسئله اشاره دارند:
3⃣بنابراین اسلامی بودن این جمهوری به هیچ وجه با حاکمیت ولی فقیه و ... یا بطور کلی با دموکراسی منافات ندارد و هیچگاه اصول دموکراسی ایجاب نمی کند که بر یک جامعه؛ ایدئولوژی و مکتبی، حاکم نباشد [i] .
4⃣مسئله ولایت فقیه را هم که مطرح کردید از همین قبیل است ،ولایت فقیه به این معنی نیست که فقیه خود در رأس دولت قرار بگیرد و عملا حکومت کند [ii]
.
البته این نظر را هم امام راحل قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و بیشتر بر نقش نظارتی روحانیون تاکید می کردند [iii]ولی نکته مهم این است که شهید مطهری بر اسلامی بودن حکومت تاکید می کردند ولی اسلامی بودن را ملازم با حکومت روحانیون نمی دیدند و در عین حال آن را مباین با آن، هم نمیدیدند یعنی در صورتی که ماهیت اسلامی حکومت با حضور روحانیون در عرصههای اجرایی قابلیت تحقق پیدا می کرد، با آن مخالفت نمیکردند، بلکه از آن استقبال هم می کردند، همانطور که امام هم از این مسئله در سالهای بعد حمایت کردند .
5⃣بنابراین مسئله اصلی برای شهید مطهری، اسلامی بودن حکومت است و اگر این مسئله و هدف با ایفای نقش نظارتی از سوی روحانیون تأمین می شد، نیازی به حضور روحانیون در مشاغل اجرایی نبود ،ولی در صورتی که این هدف؛ حضور روحانیون در مشاغل سیاسی و اجرایی را ضروری می ساخت، شهید مطهری با آن مخالفت نمی کردند، چنانکه خود ایشان اولین عضو منصوب حضرت امام در شورای انقلاب بودند و لذا ایشان در کتاب دیگر خود یعنی درباره جمهوری اسلامی این مسئله را بدین صورت مورد تأکید قرار میدهد که:
6⃣...این است که این نهضت در ابتدای کار؛ دست انداخته است روی حساسترین و اساسیترین نقطه ها یعنی همان کاری که در صدر اسلام شد. در دورههای بعد روحانیت فکر می کرد نوعی تقسیم کار میان خودش و مؤمنین برقرار کرده است و آن این است که وظیفه خودش را گذشته از وظایف خاص روحانی؛ تعلیم و آموزش اسلام و تربیت اسلامی، نظارت و کنترل جامعه در حد امر به معروف ونهی از منکر میدانست و میخواست مسلمانان دیگر، طبقات و قشرهای دیگر،این وظیفه را بدرستی انجام دهند،این بود که با انحرافات مبارزه می کرد ولی بیش از این دیگر جلو نمیآمد، ولی امروز نهضت ما دارد از نهضت صدر اسلام پیروی میکند یعنی قبل از هر چیز به سراغ نظام حاکم فاسد میرود و در صدر برنامه نهضت روحانیت ما مسئله حکومت اسلامی مطرح است [iv] .
[i] پیرامون انقلاب اسلامی ، ص 83
[ii] همان، ص 85
[iii] صحیفه نور جلدهای اول و دوم
[iv] درباره جمهوری اسلامی ایران، ص 78
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
نکته
••• فقط یک لحظه تصوُر کنید که
جشن ها و آداب عید نوروز (از جمله خرج و برج های آن) یا همین چهارشنبه سوری (که هر سال به طور میانگین
بیش از 10کشته،
بیش از 500 نفر زخمی و قطع عضو،
صدها میلیون تومان خسارات
و اینمقدار رُعب و وحشت
و راه بندان ایجاد میکرد)؛ مراسمی مذهبی بود ...
حتما تا حالا
شاهد انواع و اقسام تحلیلهای مذهبستیز
به دلیل این مراسمها بودیم.
که آتش بازی هم شد شادی؟!
چرا فکر آبرو و تصویر جهانی
از ایران و ایرانی،
توی رسانه های جهانی نیستین!
چرا پول خرج و برج دید و بازدید عید یا آتش بازی ها را به فقرا نمیدید؟!
حتما کمپین میزدند که
هر کی توی راه بندون چهارشنبه سوری
گیر کرده و از سر و صدای ترقه ها،
چرتش پریده، سلفی بگیره بفرسته!
شاید حتی آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم
میانهی چُرتزدنهایش
از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود
و این آئین نابخردانه را منشأ خشونت!
و ضد حقوق بشر هم معرفی میکرد..
اما واکنشها
نسبت به این مراسمهایِ سنتی چیست؟
میگویند سنتی صحیح است!
که باید به روش صحیح اجرا شود
و اجرای آن به روش کنونی
هیج ربطی به بنیانگذاران آن ندارد.
این نوع تحلیل،
حتماً روش صحیحی است
اما چرا پای باقی امور
و آداب ومراسمات مذهبی که میرسد،
شمشیر را از رو بسته
و بابت یک مسالهی جزئی
تمام یک کلیت اصیل و دیرین دینی زیر سوال میرود؟
✅ پاسخ ساده است:
اطوارهای روشنفکری میگوید
به هر چه رنگ دینی دارد،
(که اتفاقا اغلب انها عقلانی و مفید هم هست)
با شدت هر چه تمام حمله کن
و هر چه که رنگ غیردینی دارد، حتی اگر خرافی و مضر
یا آلوده به روشهای غلط،
از آن دفاع و آن را ترویج کن...
بل ران علی قلوبهم بما کانوا یکسبون
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
متن شبهه:
ناصر خسرو تا چهل سالگی شرب مدام می کرد.. در چهل سالگی بود که خواب حج میبینه و مرد دین میشه و به سفر حج میره .
پنج بار به سفر حج میره که جمعا 15سال از عمرش رو در سفر حج گذروند.
پس از 5 سفر ، دیگه به حج نرفت !
اهل شهر به ناصر خسرو گفتن چرا دیگه به حج نمیری ؟
گفت ؛ در سفر آخرم در راه رفتن به حج در میانه راه یکی از هم قطاران غذایی نداشت رویش نمی شد تا از کسی غذایی طلب کند، دیدم به یکباره از شدت ضعف در حال موت است؛ خرمایی داشتم به او دادم و حالش بهبودی یافت ... در آن لحظه به ناگاه گمان کردم که کعبه را طواف می نمایم
و در همان هنگام این شعر را سرود :
" همه روز روزه بودن همه شب نماز کردن
همه سال حج نمودن سفر حجاز کردن
ز مدینه تا به کعبه سر و پابرهنه رفتن
ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن
شب جمعه ها نخفتن به خدای راز گفتن
به خدا که هیچکس را ثمر آنقدر ندارد
که به روی نا امیدی در بسته باز کردن "
پاسخ شبهه:
1⃣ حکایتی که در این متن، برای ناصرخسرو نقل شده است، اساسی ندارد و داستانی مشابه برای شیخ "ابوسعید ابوالخیر" نقل شده، که هزینه سفر حج خود را به فقیری نیازمند بخشید، تا توشه ای برای فرزندان خود ببرد.
yon.ir/iq96
2⃣ناصر خسرو، دراثر خوابی که می بیند، دگرگون شده و عزم سفر به مکه می کند. حاصل چهار بار سفر حج او در مدت هفت سال، سفرنامه ای می شود در وصف مکه، خانه ی کعبه و اعمال حج که از لحاظ ادبی جایگاه ارزشمندی دارد.
yon.ir/8w61
2⃣ شعری که به ناصر خسرو نسب داده شده، از وی نیست
بلکه ظاهراً از اشعار"شیخ بهایی" است،در اهمیت دستگیری از درماندگان و ناامیدان و بدین شکل است:
همه روز روزه بودن، همه شب نماز کردن
همه ساله حج نمودن ، سفر حجاز کردن
ز مدینه تا به کعبه سر و پا برهنه رفتن
دو لب از برای لبیک ، به وظیفه باز کردن
به مساجد و معابد، همه اعتکاف جستن
ز ملاهی و مناهی، همه احتراز کردن
شب جمعه ها نخفتن، به خدای راز گفتن
ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن
به خدا که هیچ کس را ثمر آنقدر نباشد
که به روی نا امیدی، در بسته باز کردن
yon.ir/L4x3
3⃣ شکی نیست که، رسیدگی به فقرا و دستگیری از نیازمندان، از امور مهم و توصیه شده در دین اسلام است و احکامی مانند خمس، زکات و صدقه برای این وضع شده اند، که فاصله ی طبقاتی بین فقیر و ثروتمند به حداقل برسد.
اما عده ای همیشه با تهیه و انتشار مطالب ساختگی و درهم آمیختن راست و دروغ، چنین القا می کنند که با وجود فقر و محرومیت در کشور، نیازی به انجام عمل عبادی حج نیست، تا بدینگونه از ارزش و اعتبار این فریضه ی الهی کاسته و کمرنگ شود، در حالی که روشن است این دو موضوع هیچ مخالفت و منافاتی با یکدیگر ندارند و هر کدام در جای خود لازم و دارای اهمیت هستند.
4⃣سفر معنوی حج نیز در کنار سایر عبادات برای مومنان، لازم بوده و علاوه بر آثار مثبت فردی، عامل اتحاد و یکپارچگی مسلمانان در برابر دشمنان دین است و به همین دلیل است که، همیشه به بهانه های واهی، مورد هجمه قرار می گیرد.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
#امروز_یکشنبه ۴فروردین۱۳۹۸
⬅️ ۱۷ رجب ۱۴۴۰
💐💐💐💐💐💐💐💐
✨حکمتی از #نهجالبلاغه ...
📖 موضوع: #ارزش_دانشمندان .
➖➖➖➖➖➖➖➖
⬅ #اى_كميل !
🔸#ثروت_اندوزانِ بى تقوا مردهاند ،
➖گرچه به ظاهر #زنده اند ،
🔹امّا #دانشمندان، تا #دنيا برقرار است زنده اند،
➖#بدن هايشان گرچه در زمين #پنهان
⬅امّا #ياد آنان در دل ها #هميشه زنده است.
〰〰〰〰〰〰〰〰
📖موضوع:
#اقسام_دانش_پژوهان .
⬅بدان كه در اينجا (اشاره به #سينه مبارک كرد) #دانش_فراوانى انباشته است،
🔸اى كاش #كسانى را مى يافتم كه مى توانستند آن را #بياموزند .
🔹آرى #تيز_هوشانى مى يابم ،
➖امّا مورد #اعتماد نمى باشند،
🔸#دين را وسيله #دنيا قرار داده،
➖و با #نعمت هاى خدا بر بندگان،
➖و با #برهانهاى_الهى بر دوستان خدا فخر مى فروشند.
🔹يا گروهى كه #تسليم_حاملان_حق مى باشند
➖امّا #ژرف_انديشى لازم را در شناخت #حقيقت ندارند،
🔸كه با اوّلين #شبهه اى، شك و ترديد در دلشان #ريشه مى زند ؛
🔹پس نه #آنها ، و نه #اينها ،
➖#سزاوار آموختن دانش هاى فراوان من نمى باشند.
🔸يا فرد ديگرى كه #سخت در پى لذّت بوده،
➖و اختيار خود را به #شهوت داده است،
🔹يا آن كه در #ثروت اندوزى #حرص مى ورزد،
◀هيچ كدام از آنان نمى توانند از #دين_پاسدارى كنند،
🔸و بيشتر به #چهارپايان چرنده #شباهت دارند،
⬅و چنين است كه دانش با #مرگ_دارندگان_دانش مى ميرد.
📚 حکمت۱۴۷_ بند۳و۴ _
( علمی، اخلاقی، اعتقادی )
🙏 ترجمه مرحوم استاد محمد دشتی.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
نکته
••• فقط یک لحظه تصوُر کنید که
جشن ها و آداب عید نوروز (از جمله خرج و برج های آن) یا همین چهارشنبه سوری (که هر سال به طور میانگین
بیش از 10کشته،
بیش از 500 نفر زخمی و قطع عضو،
صدها میلیون تومان خسارات
و اینمقدار رُعب و وحشت
و راه بندان ایجاد میکرد)؛ مراسمی مذهبی بود ...
حتما تا حالا
شاهد انواع و اقسام تحلیلهای مذهبستیز
به دلیل این مراسمها بودیم.
که آتش بازی هم شد شادی؟!
چرا فکر آبرو و تصویر جهانی
از ایران و ایرانی،
توی رسانه های جهانی نیستین!
چرا پول خرج و برج دید و بازدید عید یا آتش بازی ها را به فقرا نمیدید؟!
حتما کمپین میزدند که
هر کی توی راه بندون چهارشنبه سوری
گیر کرده و از سر و صدای ترقه ها،
چرتش پریده، سلفی بگیره بفرسته!
شاید حتی آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم
میانهی چُرتزدنهایش
از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود
و این آئین نابخردانه را منشأ خشونت!
و ضد حقوق بشر هم معرفی میکرد..
اما واکنشها
نسبت به این مراسمهایِ سنتی چیست؟
میگویند سنتی صحیح است!
که باید به روش صحیح اجرا شود
و اجرای آن به روش کنونی
هیج ربطی به بنیانگذاران آن ندارد.
این نوع تحلیل،
حتماً روش صحیحی است
اما چرا پای باقی امور
و آداب ومراسمات مذهبی که میرسد،
شمشیر را از رو بسته
و بابت یک مسالهی جزئی
تمام یک کلیت اصیل و دیرین دینی زیر سوال میرود؟
✅ پاسخ ساده است:
اطوارهای روشنفکری میگوید
به هر چه رنگ دینی دارد،
(که اتفاقا اغلب انها عقلانی و مفید هم هست)
با شدت هر چه تمام حمله کن
و هر چه که رنگ غیردینی دارد، حتی اگر خرافی و مضر
یا آلوده به روشهای غلط،
از آن دفاع و آن را ترویج کن...
بل ران علی قلوبهم بما کانوا یکسبون
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
متن شبهه:
ناصر خسرو تا چهل سالگی شرب مدام می کرد.. در چهل سالگی بود که خواب حج میبینه و مرد دین میشه و به سفر حج میره .
پنج بار به سفر حج میره که جمعا 15سال از عمرش رو در سفر حج گذروند.
پس از 5 سفر ، دیگه به حج نرفت !
اهل شهر به ناصر خسرو گفتن چرا دیگه به حج نمیری ؟
گفت ؛ در سفر آخرم در راه رفتن به حج در میانه راه یکی از هم قطاران غذایی نداشت رویش نمی شد تا از کسی غذایی طلب کند، دیدم به یکباره از شدت ضعف در حال موت است؛ خرمایی داشتم به او دادم و حالش بهبودی یافت ... در آن لحظه به ناگاه گمان کردم که کعبه را طواف می نمایم
و در همان هنگام این شعر را سرود :
" همه روز روزه بودن همه شب نماز کردن
همه سال حج نمودن سفر حجاز کردن
ز مدینه تا به کعبه سر و پابرهنه رفتن
ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن
شب جمعه ها نخفتن به خدای راز گفتن
به خدا که هیچکس را ثمر آنقدر ندارد
که به روی نا امیدی در بسته باز کردن "
پاسخ شبهه:
1⃣ حکایتی که در این متن، برای ناصرخسرو نقل شده است، اساسی ندارد و داستانی مشابه برای شیخ "ابوسعید ابوالخیر" نقل شده، که هزینه سفر حج خود را به فقیری نیازمند بخشید، تا توشه ای برای فرزندان خود ببرد.
yon.ir/iq96
2⃣ناصر خسرو، دراثر خوابی که می بیند، دگرگون شده و عزم سفر به مکه می کند. حاصل چهار بار سفر حج او در مدت هفت سال، سفرنامه ای می شود در وصف مکه، خانه ی کعبه و اعمال حج که از لحاظ ادبی جایگاه ارزشمندی دارد.
yon.ir/8w61
2⃣ شعری که به ناصر خسرو نسب داده شده، از وی نیست
بلکه ظاهراً از اشعار"شیخ بهایی" است،در اهمیت دستگیری از درماندگان و ناامیدان و بدین شکل است:
همه روز روزه بودن، همه شب نماز کردن
همه ساله حج نمودن ، سفر حجاز کردن
ز مدینه تا به کعبه سر و پا برهنه رفتن
دو لب از برای لبیک ، به وظیفه باز کردن
به مساجد و معابد، همه اعتکاف جستن
ز ملاهی و مناهی، همه احتراز کردن
شب جمعه ها نخفتن، به خدای راز گفتن
ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن
به خدا که هیچ کس را ثمر آنقدر نباشد
که به روی نا امیدی، در بسته باز کردن
yon.ir/L4x3
3⃣ شکی نیست که، رسیدگی به فقرا و دستگیری از نیازمندان، از امور مهم و توصیه شده در دین اسلام است و احکامی مانند خمس، زکات و صدقه برای این وضع شده اند، که فاصله ی طبقاتی بین فقیر و ثروتمند به حداقل برسد.
اما عده ای همیشه با تهیه و انتشار مطالب ساختگی و درهم آمیختن راست و دروغ، چنین القا می کنند که با وجود فقر و محرومیت در کشور، نیازی به انجام عمل عبادی حج نیست، تا بدینگونه از ارزش و اعتبار این فریضه ی الهی کاسته و کمرنگ شود، در حالی که روشن است این دو موضوع هیچ مخالفت و منافاتی با یکدیگر ندارند و هر کدام در جای خود لازم و دارای اهمیت هستند.
4⃣سفر معنوی حج نیز در کنار سایر عبادات برای مومنان، لازم بوده و علاوه بر آثار مثبت فردی، عامل اتحاد و یکپارچگی مسلمانان در برابر دشمنان دین است و به همین دلیل است که، همیشه به بهانه های واهی، مورد هجمه قرار می گیرد.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
🔴#اطلاعیه سازمان هلال احمر برای #کمکهای_مردی به سیلزدگان
🔸سازمان #هلال_احمر با انتشار اطلاعیه از هموطنان خواست برای کمک به جبران خسارات سیل زدگان شمال کشور از راه های زیر اقدام کنند.
1/ شماره حساب ۹۹۹۹۹۹ نزد تمامی بانکهای کشور به نام هلال احمر
2/ شماره کارت: ۵۸۹۴۶۳۱۸۵۰۲۵۹۷۳۰
3/ موبایل: ۷۸۰*۱۱۲#
@Antishobhe
.
.
🔺دم خروس یا قسم حضرت عباس؟
🔹آقای #جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در یک اقدام بی فایده و منقضی شده استاندار #گلستان آقای #مناف_هاشمی را برکنار کردند و سرپرستی برای عمارت دارالحکومه ی گلستان گماردند.
فارغ از اینکه استاندار پیشین که بوده و چه کرده و مرخصی حق اش بوده و تا کجا مجاز به غیبت در حوادث مترقبه بوده؛ روی سخن من با #معاون_اول_رئیس_جمهور مان است.
آقای جهانگیری در دولتی که رئیسش در کوران حوادث یا #توچال است یا در جزایر خوش آب و هوا ، خرده ای به استاندار مفلوک گلستان نیست.
در دولتی که رئیس جمهورش کمترین دغدغه ای ندارد انتظار از نیروهای دست دومش مسخره ترین توقع ممکن است.
🔸اگر معدنی میریزد و قطاری از ریل خارج می شود و زمین لرزه ها می آید و سیل ها تلاطم میکنند و باز هم #سلطان_صاحبقران را کَک نمی گزد، این یعنی خیلی وقت است که آب از سر گذشته.
شما گفتید هیچ گونه قابل قبول نیست که مسئول در بحران بالاسر کار نباشد.
می شود بفرمایید در همه ی این بحران ها آقای رئیس کجا بوده اند؟
🔹وقتی معاون اول رئیس #دولتی دم از مدیریت جهادی می زند اما رئیس آندولت #لیبرال مآبانه و فرتوت و بی خیال مشغول هر امر غیر مهمی جز رفع بحران است آیا دم_خروس را باید معیار گرفت یا قسم حضرت عباس؟
🔸مناف هاشمی امروز برکنار شد اما همه از چند روز پیش میدانستیم تنها قربانی مفقود شده ی #سیل هم اوست.
تکلیف او با مردم مشخص است چون بود و نبودش در کشور فرقی نمی کند ، در همین سیل نیز چه باشد چه نباشد مردم و #بسیج و #سپاه و #هلال_احمر و... کار خود را می کنند؛ اما من کسی را سراغ دارم که حضورش اگرچه غالباً منفی ،متأسفانه دارای تأثیر است.اگر راست می گویید #غائب_همیشگی را عزل کنید.
"شاهین سپهری"
@Antishobhe
✍🏻 لزوم تغییر تیم مدیریتی استان خوزستان
📍 خوزستان از جهات مختلف استان بسیار استراتژیکی است. اما بنظر می رسد در خوشبینانه ترین حالت در یکسال اخیر ضعف و ناتوانی مدیران استان ، باعث ایجاد حوادث و اتفاقاتی شده است که قابل تامل است .
♨️ در یکسال اخیر شاهد چندین اقدام تروریستی و مسلحانه در این استان بوده ایم. متاسفانه دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی استان ، توانایی لازم برای پیشگیری از این اقدامات را نداشتند.
❌ از سوی دیگر هر مساله کوچک و قابل حلی به یک بحران تبدیل شد. آب خرمشهر، برخی صنایع و کارخانه ها، کارگران هفت تپه، بحث زمین خواری امیدیه و در ساعات اولیه تحویل سال ۹۸نیز داستان اندیمشک و دزفول.
💢 یک مطلب قابل حل و کوچک با تدبیر حل و فصل نشد، آن قدر بی توجهی و رها شد تا به یک بحران تبدیل شود و کلی برای کشور هزینه تبدیل کند.
⭕️ دهها مورد دیگر را می توان برشمرد که در مقابل دیدگان مدیران استان، شاهد چنین روندی بوده ایم.
⁉️ از طرف دیگر مجموعه تحرکات دشمنان نشان می دهد که سرمایه گذاری جدی برای ایجاد تشنج و بحران در این استان دارند.
‼️ بنظر می رسد ادامه حضور تیم مدیریتی سیاسی امنیتی فعلی در خوزستان با توجه به کارنامه حداقل یکساله اخیر ، به صلاح نمی باشد.
این تیم ودر راس آن استاندار خوزستان نشان داده اند برای مدیریت این استان استراتژیک ، توانایی لازم را ندارند.
@Antishobhe
📸تلاش جهادگران قرارگاه جهادی امام رضا(ع) استان گلستان و مازندران در مناطق سیل زده شمال کشور
@Antishobhe
فرا می گيرد.( الحياه 609)
( الرعيه لا يصلحها الا العدل) مردم را جز عدل اصلاح نمی كند. امام علی
و تایید بزرگان بر افضلیت سلطان کافر عادل:
ميرزا تقي خان اميركبير رحمه الله :
" تصور مي كردم مملكت وزير عاقل مي خواهد ، ولي اشتباه كردم ، مملكت پادشاه عادل مي خواهد . "
همچنین :
سید جلیل رضی الدین ابوالقاسم ،سید بن طاووس قدس الله سره در جواب نامه هولاکوخان بدین جواب تصریح کرد
واین سخن منطقی که قانون بد بهتر از بی قانونی است ناظر به اهمیت و ارجحیت عدالت است.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
متن شبهه:
*پس از شكست خليفه اسلام بدست مغول، سردار مغول بر سر خلیفه عباسی فریاد زد:*
در هر اتاق از این قصر، ده کنیزک نازکبدن خزیدهاند. مگر تو چند زن میتوانی اختیار کنی؟ در مطبخت چند طباخ، طعام میپزند؟ از این سقفهای بلند و دیوارهای محکم و سرا پردههای مخملین چه حاصل؟ من، هلاکو، سردار مغول از همان غذایی میخورم که سپاهیانم و بر همان اسب مینشینم که سربازانم و بر همان زمین میخوابم که سربازانم. شما که بسیاریتان عالمان دین هستید و مردان خدا، به این سردار بگویید که حکمران ظالم مسلمان را دوستتر میداریم یا حاکم کافری که به عدل حکومت کند؟ مجلس ساکت شد در سر تا سر صحن مستنصریه کسی سخن نمیگفت. هلاکو پرسشی مهم پرسیده بود.
به راستی کدام یک از این دو، مردمان را نفع بیشتری میرساند؟ حکمرانی که دم از دین میزند امّا بساط ظلم میگسترد و اسباب جُور فراهم میکند یا حاکمی که کافر است امّاً بر مردمان به عدالت و برابری حکم میکند.
مجلس همچنان ساکت بود. پیری از میانه صحن بهپا خواست، ای سردار فاتح مغول! پاسخ پرسش خود را از من بشنو. ما مسلمانان بغداد، حکمرانیِ حکمرانِ عادلِ کافر را بر حکمرانیِ مسلمانِ ظالم ترجیح میدهیم *و اگر این نبـود، تو امـروز به سـادگی بـر دارالخلافـه مسلمیـن دست نمییافتـی.* بر ما حکمران کافری بگمار که به عدالت حکم براند، ما ازحکومتی که به نام اسلام بر مسلمین ظلم کند، خستهایم، که مُلک با کفر باقی میماند و با ظلم نه
پاسخ شبهه:
📌📌اميرالمؤمنين(ع) اصلاح جامعه و رعيت را در گرو اصلاح حاکمان ميداند.فليست تصلح الرعيه الا بصلاح الولاه و لا تصلح الولاه الا باستقامه الرعيه.نهج البلاغه
مردم اصلاح نمي گردند مگر با شايسته شدن زمامداران و زمامداران شايسته نمي گردند مگر با درستگاري مردم.
ودر نامه به مالک اشتر فرمود : باید که محبوبترین کارها در نزد تو، کارهایی باشد که با میانه روی سازگارتر بود و با عدالت دم سازتر و خشنودی رعیت را در پی داشته باشد زیرا خشم توده های مردم، خشنودی نزدیکان را زیر پای بسپرد و حال آنکه، خشم نزدیکان اگر توده های مردم از تو خشنود باشند، ناچیز گردد...و بپرهیز از اینکه به خود اختصاص دهی، چیزی را که همگان را در آن حقی است...و نباید که نیکوکار و بدکار در نزد تو برابر باشند.
از پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) آمده است که: «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم» به این معنا که حکومت ممکن است که با کفر باقی بماند ولی با ظلم باقی نمیماند.
شیخ مفید، امالی، ص310 - ملا محمدصالح مازندرانی: شرح اصول کافی :ج 9 ص 383 .
«امام عادل خير من مطر وابل [و] سَبُعٌ حطوم اكُولٌ خيرٌ من والٍ غشوم ظلوم، و والٍ غشومٌ ظلومٌ خيرٌ من فتنةٍ تدوم . غرر و درر جلد 6 ص 236 کلام شماره 10109
پيشواى دادگر، از باران پيوسته [كه همه چيز را بارور مى كند] بهتر است، و جانور درنده و آدمخوار، از فرمانرواى ستمكار بهتر است، و فرمانرواى بيدادگر از ادامه هرج و مرج نيكوتر است».
امام على(ع) در لزوم حكومت و ضرورت وجود آن فرمود:
((مردم ناگزير از امير و حاكم اند يا نيكوكار و يا بدكار، تا در سايه حكومت وى مومن به كار خويش پردازد و كافر نيز از مواهب زندگى بهره مند گردد و مردم زندگى خويش را در آن حكومت بسر برند و به وسيله وى اموال بيت المال جمع آورى شود و به كمك وى با دشمنان مبارزه گردد، جاده ها امن و امان شده و حق ضعيفان از نيرومندان گرفته شود و نيكوكاران در رفاه و از دست بدكاران در امان باشند.
امام صادق(ع) فرمودند" در ولايت والی عادل و فرمانداران او هر عدل و هر حقی زنده می شود و هر ستم وجور و فسادی می ميرد يه همين جهت هر كس در تقويت استيلای حاكم عادل بكوشد و به او مدد رساند با كوشش به اطاعت از خدا و مدد رساندن به دين خدا پرداخته است.( تحف العقول ص 244 علامه حرانی)
امام علی(ع) می فرمايند: خداوند، عدل را سامان زندگی مردم قرار داده است.
«جعل الله سبحانه العدلَ قَوام الاَنام، و تنزيهاً من المظالم و الْاثام و تسنيةً للإسلام؛ خداى سبحان عدالت را مايه استوارى انسانها و ستون زندگانى آنها، و سبب پاكى از ستمكاريها و گناهان و روشنى چراغ اسلام قرار داد».
امام علی(ع) می فرمايد:" بی ميلی به كار در حكومت ظالم به اندازه ميل به كار است در حكومت عادل زيرا عدالت سازگار با فطرت انسان است و به او نشاط می بخشد و او را به كار وخدمت و انجام دادن آنچه بر او واجب است برمی انگيزد و ظلم، مخالف فطرت انسان است و او را از كار و خدمت و انجام دادن آنچه بر او واجب است، باز می دارد.
اجرای عدالت، مردم را به فرمانبرداری وا می دارد يعنی اينكه ستمگری مردمان را به گردنكشی و نافرمانی برمی انگيزد و اين نافرمانی يا آشكارا است كه به پديا شدن مفاسد و هرج و مرج های اجتماعی می انجامد و يا غير آشكارا است كه مفاسد و زيان های بزرگ آن سراسر زندگی ملت را به اشكال وحشت انگيز