eitaa logo
بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
5.9هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
5.1هزار ویدیو
9 فایل
بسوی حقیقت بصیرت،روشنگری پاسخ به شبهات وشایعات (شبهه ازشما،پاسخ ازما) مامکلف به تکلیفیم،نه نتیجه حق جو وحق طلب باشیم (بروز ترین کانال پاسخ به شبهات وشایعات روزدنیای مجازی) ارتباط با ادمین 👇👇 @Aliomidiani
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه👆👇👇 سپس ایشان روایات متعدد را که اهل بیت فرمودند ملاک روزه گرفتن و افطار ، رویت ماه هست را می آورند. البته هم در کتاب گرانسنگ این روایات را آورده اند که ملاک ، رویت هلال است ، نه عدد 🔰 شیخ طوسی 48 روایت می آورد که تاکید دارند بر اینکه ملاک آغاز ماه جدید ، رویت هلال است ! و اهل فن و اهل حدیث می دانند این تعداد روایت آن هم در کتبی که جزو کتب اربعه هستند ، قابل خدشه و انکار نیست 🔰 شیخ سپس به نقل روایاتی که می گویند ماه همیشه 30 روزه هست پرداختند و برای رد آنان جوابهای زیر را دادند: ✅ این روایات هم شاذ است و هم اینکه در اصول شیعه نیامده است. ( کتب اربعه از روی اصولی که نوشته شده ی اصحاب بود نوشته شدند و تعداد آنها به حدود 400 اصل می رسید و معروف شدند به اصول اربعمأه ) روایات اصول بسیار قیمتی بود چون مستقیما از امام شنیده می شد. اما شیخ طوسی می گوید این روایات 30 روزه بودن ماه رمضان در هیچ اصلی رویت نشد. پس نمی شود به آنها خیلی اعتبار داد. ✅ چند عدد از این روایات ، راوی آن فردی هست به نام " حذیفه بن منصور " ، شیخ طوسی در رد این روایات که راوی اش ، حذیفه است می فرماید جناب حذیفه ، خودش صاحب اصل است و روایاتی که مستقیما از امام شنیده را در آن آورده ، در حالیکه این روایت 30 روزه بودن ماه مبارک در آن اصل نیست و اگر او این روایات را معتبر می دانست در اصل خود ذکر می کرد. ✅ در متن سند اضطراب دیده می شود ، یک بار حذیفه روایت را بدون انتساب به معصوم نسبت می دهد ، یک بار از قول معاذ بن کثیر به امام نسبت می دهد ، یعنی با واسطه ، یک بار هم خودش بدون واسطه به امام نسبت می دهد و شیخ طوسی می فرماید اینها نشان اضطراب در حدیث است و نمی توان آن را پذیرفت ✅ شیخ در نکته آخر می فرمایند بر فرض هم که این روایات هیچ مشکلی نداشت و سندش هم درست بود، باز هم خبر واحد است و مخالف قول مشهور و روایات متواتری هست که می گویند ملاک در آغاز ماه ، رویت هلال هست ، پس ماه هم مثل دیگر ماهها ممکن است 29 روز یا 30 روز باشد. و خبر واحد قدرت مقابله با روایات متواتر و آیه قرآن که اشاره کردیم را ندارد ( منبع این جوابهای شیخ هم در کتاب تهذیب چهارم و در کتاب استبصار ، جلد دوم آمده است ) 6️⃣ جوابها و استدلال ها را مشاهده فرمودید که چقدر متقن و مستند و محکم و حتی مستند به قرآن بود. 👈 از شما عزیزان خواهش می کنیم اگر این شبهه و شایعه را مشاهده فرمودید ، جواب بدهید. 👈 اما برخی می پرسند پس چرا باز بین مراجع در رویت هلال اختلاف است؟ جواب این است که برخی مراجع عزیز ، رویت هلال را با چشم مسلح مثل تلسکوپ ، قبول ندارند و می گویند حتما باید با چشم معمولی دیده شود ، اما برخی رویت را با تلسکوپ هم جایز می دانند . ✍️ احسان عبادی / مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈
متن شبهه : ميدونين تو كشور يه شغلي وجود داره كه سالي 2 بار بايد بري رو پشت بوم بعد بگي اينهاش ! بعد يه شغل ديگه هم داريم كه وقتي اون اولي گفت ايناهاش شما بگي اره خودشه ! ستاد استهلال ٧٠٠ نفر كارمند داره كه كارشون همينه، بعد چند تا روحاني داره كه اون اره خودشه رو ميگن،اگه به فرض هر كدوم اينا ماهي يه میليون بگيرن 《كه البته بيشتر ميگيرن》ميشه ماهي٧٠٠ میليون و سالي تقريبا ٨/٥ میليارد اين فقط حقوقشونه ! دقيقا هم كارشون همونه كه سالي دوبار ميگن ايناهاش :) پاسخ شبهه: ♨️افرادی که به استهلال ماه می پردازند، شغلشان این نیست که تنها سالی دو مرتبه روی پشت بام بروند و ماه را ببینند، همینطور استخدام جایی نیستند که ماهی یک میلیون یا کمتر و یا بیشتر حقوق داشته باشند. 🔺این افراد که متخصصان نجوم هستند، در طول سال به کارهای خود مشغول و «تنها در ابتدا و انتهای » جهت رویت هلال به همکاری دعوت می شوند. 🔺ضرورت این کار برای متدینان و روزه داران فراوان واضح است اما مطابق معمول، عده‌ای با ساختن کوه از کاه به دنبال هجمه به اعتقادات مردم هستند. وگرنه هزینه‌های میلیاردی گفته شده در متن شبهه، تنها تصورات خیالی نویسنده است.‼️ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈
🔸دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد فردا ۴ خرداد ۱۳۹۹ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است. متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملت عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع عموم مردم شریف ایران می رساند، بر اساس گزارشهای متعدد رسیده از راصدان کاردان و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شوال المکرم در غروب شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۱ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) محرز شده است، بنابراین فردا (یکشنبه) ۴ خرداد عید سعید فطر خواهد بود. دفتر مقام معظم رهبری کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈
ﺧﺪﺍﯾﺎ ! ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﻣﻘﺎﺭﻥ ﺑﺎ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ... ﺍﻟﻬﯽ ﻧﺼﯿﺮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺵ ﺗﺎ ﺑﺼﯿﺮ ﮔﺮﺩﯾﻢ، ﺑﺼﯿﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺮﻧﮕﺮﺩﯾﻢ. ﺍﻟﻬﯽ ﮐﯿﻨﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﯿﻨﻪ ﻫﺎ ﯾﻤﺎﻥ ﺑﺰﺩﺍﯼ، ﺯﺑﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺗﻬﻤﺖ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ ﺍﮔﺮ ﻧﻌﻤﺘﻤﺎﻥ ﺑﺨﺸﯿﺪﯼ ﺷﺎﮐﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ، ﺍﮔﺮ ﺑﻼ ﺍﻓﮑﻨﺪﯼ ﺻﺎﺑﺮﻣﺎﻥ ﮐﻦ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﺯﻣﻮﺩﯼ ﭘﯿﺮﻭﺯﻣﺎﻥ ﮐﻦ . "ﺁﻣﯿﻦ یارب العالمین" عید سعید فطر مبـارک باد 🎉🌺🌙عید 🎉🌺🌙سعید 🎉🌺🌙فطر 🎉🌺🌙بر شما 🎉🌺🌙دوستان 🎉🌺🌙عزيز 🎉🌺🌙و 🎉🌺🌙خانواده 🎉🌺🌙محترمتان 🎉🌺🌙مبـــارک 🎉🌺🌙و فرخنده 🎉🌺🌙بــــــاد طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق تعالی🌹🌹 کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈
؟ ❓مسئله ۸۱: الان که بين نظر رهبری و بعضی مراجع تقليد در عيد فطر تفاوت وجود داره، وظيفه ما چيه؟ آيا هر کس بايد به نظر مرجع تقليد خودش عمل کنه؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم و وحید: 🔸 نه، اثبات اول ماه تقليدی نیست که لازم باشه دنبال نظر مرجع تقلید خودتون باشید، تو این مسأله، هر کسی نظر شخصی خودش مهمه. 🔸 اگه از گفته و اعلام نظر رهبری اطمینان به دیده شدن ماه پيدا كنید، روزه تمومه و امروز برای شما عید و اگه شک دارید، بايد امروز رو روزه بگيرید. ⭕️ اما نکته ای که وجود داره اینه که دفتر رهبری که گفتن ماه رو دیدن فقط با چشم مسلح و تلسکوپ ماه رو دیدن یا با چشم عادی هم ماه دیده شده. 📌 اگر فقط با چشم مسلح دیده شده فقط برای مقلدین رهبری ماه ثابت می شه، چون بقیه مراجع فتواشون اینه که چشم مسلح فایده ای نداره و حتما باید ماه با چشم عادی و غیر مسلح دیده شه. ✅ با توجه به این نکته به نظرم مقلدین سایر مراجع تا ظهر صبر کنید تا رسماً اعلام بشه ببینیم ماه با چشم مسلح دیده شده یا غیر مسلح. 👌 پیشنهاد بعدیم اینه که قبل از ظهر یه سفر کوتاه ۲۳ کیلومتری برید و اونجا روزه تون رو بخورید و برگردید، این جوری اگر عید بود که هیچ، اگر هم عید نبود شما مسافر بودید و می تونستید روزه نگیرید. 🔺 العروة‌الوثقى، ج2، الصوم، طرق ثبوت الهلال، م1. کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈
✍نظر رهبر معظم انقلاب درباره اختلاف نظرات فقهی درباره رویت هلال 🔹 در قضیه‌‌ی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. 🔸 بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند... 🔹 بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم ۸۸/۷/۲ 🔸 ....اگر برای کسی بعد از بیست‌ونهم ماه رمضان- شب سیام یا روز سیام- ثابت شد که ماه شوّال طلوع کرده است، وظیفه او این است که طبق تکلیف شرعی، آن روز را ابتدای ماه شوّال بداند. این چیزها در شریعت اسلامی مایه اختلاف نیست. 🔹 کسانی که دیروز را روز اوّل شوّال دانسته‌اند، بر اساس تکلیف و طبق جزم خود عمل کرده‌اند و پیش خدای متعال مُثابند. بقیه مردم هم که به تبع جمعی از مراجع عظام در قم و نجف، برای آنها احراز نشد که دیروز اوّل شوّال باشد- که برای ما هم این معنا احراز و ثابت نشد - پیش خدای متعال مأجورند. 🔸وظیفه ما این بود، وظیفه آنها هم آن بود. آنچه مهم است، عمل به تکلیف و از دست ندادن ذخیره ماه رمضان است .۱۳۸۲/۰۹/۰۵ کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈
اینم یک نظر دیگه 👇 ولی دقت کردید، آخرش به این نتیجه رسیدیم هرکی به نظر مرجع خودش باید عمل کنه تو این حالت. یعنی توحالتی که ماه فقط با چشم مسلح دیده شده. چون مبنای فقهی هر مرجعی در استهلال فرق داره. درسته همه مراجع میگن دیدن ماه تقلیدی نیست، ولی مبنای دیدن ماه تقلیدیه، یعنی چشم مسلح یا غیر مسلح. مقلدین آیت الله مکارم، سیستانی، شبیری و... که قائل به چشم غیرمسلح هستن، نمیتونن نظر مقام معظم رهبری که قائل به چشم مسلح هست، رو مبنا قرار بدن این هم یک نظر 👇 البته چه خوب بود که مراجع تکلیف مقلدینشون رو کامل مشخص میکردن که سردرگم نباشن، شایدم بخاطر اینکه مخالفتی با نظر مقام معظم رهبری نکرده باشن، بصورت علنی، اعلام نکردن. تا دشمن سوءاستفاده نکنه. ولی بهرحال باید یه فکری برای این مواقع که اختلاف بوجود میاد بکنن
نظر آیت الله فلاح زاده در خصوص اختلاف فتوا و تکلیف مقلدان 👇👇👇 ایشون فرموده بود که اگر در مسئله رویت هلال حاکم شرع (یعنی حضرت آقا) تصریح کرده باشند که حکم این است، اونوقت باید همه تبعیت کنند و برای همه عید فطر خواهد بود چون حکم شرعی محسوب شده ولی اگر فرموده باشند که برای ما ثابت شده یا محرز شده، در این صورت تصریح به حکم نیست و هر کس باید به نظر مرجع خودش عمل کنه 👈که در پیامی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) صادر شده تصریح به حکم بودن نشده، بنابراین هر کسی طبق نظر مرجعش عمل میکنه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🚨علت اختلاف مراجع در ثبوت ماه رمضان و عید فطر | 👇 https://dorar.ir/5854/ ➖➖➖➖➖➖ 🌒 دفاتر آیات عظام آیت الله خامنه‌ای و آیت الله نوری همدانی را فطر اعلام نمودند. 🌑 دفاتر آیات عظام سیستانی و وحیدخراسانی و جوادی‌آملی نیز را روز اعلام کردند. ◽️ دفاتر دیگر مراجع تقلید هنوز اطلاعیه رسمی در این زمینه منتشر نکرده‌اند. ➖➖➖➖➖ ✅ تکلیف مقلدان در اختلاف نظر مراجع در اعلام عید فطر چیست⁉️ 🔹 پاسخ: 🔺این مسئله تقلیدی نیست. علت اصلی اختلاف نظر در تشخیص اول ماه در روش دیدن هلال ماه می باشد بدین صورت که مراجع تقلیدی مثل آیت الله سیستانی قائلند که هلال ماه را باید با چشم غیر مسلح دید و برخی دیگر از مراجع هم قائلند که میشود با چشم مسلح هلال را رویت کرد. منظور از چشم غیر مسلح همان چشم عادی است و منظور از چشم مسلح هم چشم به همراه ابزاری مثل تلسکوب می باشد. 🔺ملاک یقین مقلد است. اگر از اعلام رسمی یقین کرد باید افطار کند و اگر یقین نکرد طبق نظر مرجعش عمل کرده و روزه بگیرد. 👈👈می توانید به سفر بروید و روزه را باز کنید بعدا هم یک روز قضا بگیرید که هم به دستور مرجع خود عمل کرده اید و هم به دستور شرع. 👈درباره مسافرت هم میتونید صبح از حدترخص خارج بشید افطار کنید و بعد برگردید کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈
🔷 سلام دوستان عزیز ؛ 🔻مقام معظم رهبری از همه مراجع دیگر سیاستمدارتر ، اعلم تر و آگاه به زمانه هست. می توانید با تحقیق و بررسی بیشتر مرجع تقلید خودتون را عوض کنید. 🔻قبلا هم در سالهای گذشته همین اختلاف نظر ها رخ داده ، پس بهتره دنبال امام خامنه ای حرکت کنیم تا از این اختلافها و شکها خودمون را نجات بدهیم. 🔻رساله ایشان هم در سایت رهبری هست، امکان جستجو هم داره. خیلی راحت و در دسترس. 🖊راجع به این مطلب فکر کنید و تحقیق کنید.
دوستان زیادی سوال می‌کنند که از نظر مرجع تقلید خود خبر نداشته و صبح افطار کرده‌اند، الان تکلیف آنها چیست؟ پاسخ اگر نظر مرجع را نمی‌دانسته‌اید و افطار کرده اید، در ادامه روز چیزی نخورید و بعداً قضای آن را به جا بیارید، کفاره لازم نیست. کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈
🔺لحظاتی پیش حضرت آیت الله مکارم امروز را عید اعلام کردند 🔹دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در اطلاعیه ای اعلام کرد که لحظاتی پیش حلول ماه شوال باپرای این مرجع عالیقدر شیعه به اثبات رسیده است. در اطلاعیه دفتر ایشان آمده است: با اطلاعاتی که از خارج و داخل ایران درباره رویت هلال به آیت الله العظمی مکارم شیرازی رسید برای ایشان اطمینان حاصل شد که امروز (یک شنبه سوم خرداد ۱۳۹۹) عید است. فلذا اعلام عید کردند ان شا الله عید بر همه مبارک باشد کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈
متن شبهه : طرفدارای حجاب اجباری می گن، به هرحال قانونه و قانون باید رعایت بشه. در حالیکه هر قانونی که خوب نیست، برده داری هم یه زمان قانون بود. نباید به اون اعتراض می کردن؟ پاسخ شبهه : 1⃣ اعتراض با قانون شکنی تفاوت دارد. بارها گفته شده که حتی نسبت به نظرات رهبر انقلاب هم هرکس می تواند انتقاد یا اعتراض خود را با صراحت (نه با توهین و هیاهو یا دروغ و تهمت) بیان کند. 2⃣ اینکه درسته هر قانونی الزاماً به معنای خوب بودن آن نیست، اما مرجع تشخیص خوب و بد قانون، دشمنان قسم خورده ملت، مانند رادیو اسرائیل و صدای امریکا و ... نیستند. یا حتی اون دختر خانمی که به تحریک این رسانه ها دست به قانون شکنی میزند ملاک تشخیص قانون خوب و نیست. اگر بنا به این باشد سنگ روی سنگ بند نمی شود، از فردا هرکسی قانونی را که دوست ندارد به آن لقبی مانند «اجباری»، «بد»، «ضد بشری» و... می دهد و زیر پا می گذارد. مثلاً کسی فلان چراغ قرمز را بد می شمارد، دیگری فلان "ورود ممنوع" را نابجا می داند، و سومی هم محدودیت سرعت در خیابان ها را "اجباری" می شمارد و با عدم رعایت سرعت مجاز جان دیگران را به خطر می اندازد. 3⃣ واضح است که برفرض در یکی از موارد فوق هم حق با افراد باشد، راه آن قانون شکنی نیست چرا که باعث هرج و مرج شدیدی می شود که دود آن در چشم همه مخصوصاً خود فرد می رود. بلکه برای اعتراض به آن باید از مسیرهای مشخص اقدام کرد. 4⃣ اساساً مقایسه حجاب و قانون برده داری؛ نابجا است. برده داری یک قانون ظالمانه بود فطرت سالم هرکسی (جز آنها که منافعشان اقتضا می کرد) آن را رد می کرد. اما برعکس آن حجاب دارای منافع زیادی است که حتی اندیشمندان غیر مسلمان نیز به آن اذعان می کنند. و جز افرادی که توسط برخی رسانه های ضد اسلام ذهنیت منفی پیدا کرده اند، کسی با آن مخالفتی ندارد. 5⃣ اسلام عزیز هم قانون برده داری را نسخ کرد و تنها متجاوزان به کشور اسلامی را قابل برده گیری دانست و آن بدین خاطر بود که متجاوزان به جای زندان های دولتی، دوران محکومیت خود (حبس ابد) را در بخش خصوصی سپری کنند. این باعث می شود که نه تنها هزینه هنگفتی از دوش جامعه و بیت المال برداشته شود، بلکه زندانیان با آداب و فرهنگ اسلامی آشنا شده و سپس زمینه آزادی آنها فراهم گردد. کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈