انوار القرآن
#ختم_قرآن 🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 📢 ترتیل استاد پرهیزگار 8️⃣1️⃣ جزء هجدهم ╔═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╗ عضو کا
36.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ختم_قرآن
🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
📢 ترتیل استاد پرهیزگار
9️⃣1️⃣ جزء نوزدهم
╔═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╗
عضو کانال انوارالقرآن شوید
👇👇👇👇👇👇
@AnwarAlquran
╚═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╝
انوار القرآن
#ختم_قرآن 🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 📢 ترتیل استاد محمد صدیق منشاوی 8️⃣1️⃣ جزء هجدهم ╔═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╗ عض
26.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ختم_قرآن
🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
📢 ترتیل استاد محمد صدیق منشاوی
9️⃣1️⃣ جزء نوزدهم
╔═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╗
عضو کانال انوارالقرآن شوید
👇👇👇👇👇👇
@AnwarAlquran
╚═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 دعاي مقام معظم رهبري شامل حالتان🌸
#دعا
╔═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╗
عضو کانال انوارالقرآن شوید
👇👇👇👇👇👇
@AnwarAlquran
╚═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╝
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ابتهال
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
▪️ابتهال زیبای آل محمد
🎤محمد علی دهدشتی
#نغمه_های_آسمانی
#ابتهال #محمد_علی_دهدشتی
#آل_محمد #شب_قدر
╔═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╗
عضو کانال انوارالقرآن شوید
👇👇👇👇👇👇
@AnwarAlquran
╚═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╝
#تفسیر
🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃
🔹 شأن نزول آیۀ 1 سوره مبارکه فتح
در آیه 1 سوره «فتح» می خوانیم:
{إِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبِیناً} (براى تو پیروزى آشکارى فراهم ساختیم)
💫شأن نزول💫
در سال ششم هجرت، ماه«ذى القعده» پیغمبر اکرمﷺ به قصد عمره، به سوى مکّه🕋حرکت کرد، و همه مسلمانان را تشویق به شرکت در این سفر نمود، گروهى خوددارى کردند، ولى جمع کثیرى از «مهاجران»، «انصار» و «اعراب بادیه نشین»، در خدمتش عازم مکّه🕋شدند.
این جمعیت، همگى لباس احرام بر تن داشتند، و جز شمشیر🗡، که اسلحه مسافران محسوب مى شد، هیچ سلاح جنگى با خود برنداشتند.
هنگامى که به «عسفان» در نزدیکى مکّه🕋رسید، با خبر شد که «قریش» تصمیم گرفته از ورود او به مکّه🕋جلوگیرى نماید، پیامبرﷺ به «حُدَیبیه» رسید.
حضرت فرمود: همین جا توقف کنید.
عرض کردند: در اینجا آبى وجود ندارد!
پیامبرﷺ از طریق اعجاز، از چاهى که در آنجا بود، آب براى یارانش فراهم ساخت.
در اینجا سفیرانى میان «قریش» و پیامبرﷺ رفت و آمد کردند، تا مشکل به نحوى حل شود، سرانجام«عروة ابن مسعود ثقفى»که مرد هوشیارى بود از سوى «قریش» خدمت پیامبرﷺ آمد، پیامبرﷺ به او فرمود:
من به قصد جنگ⚔️نیامده ام و تنها هدفم زیارت خانه خدا🕋است...
هنگام بازگشت به «قریش» گفت: من به دربار «کسرى» و «قیصر» و «نجاشى» رفته ام، هرگز زمامدارى در میان قومش را به عظمت {محمّدﷺ} در میان یارانش ندیدم، اگر تصور کنید که آنها دست از {محمّدﷺ} بردارند، اشتباه بزرگى است، شما با چنین افراد ایثارگرى روبرو هستید، تصمیمتان را بگیرید.
پیامبرﷺ به «عمر» پیشنهاد فرمود به مکّه🕋 رود و اشراف «قریش» را از هدف این سفر آگاه سازد، «عمر» گفت:
«قریش» با من عداوت شدیدى دارد، من از آنها بیمناکم، بهتر این است که «عثمان» به این کار مبادرت ورزد، «عثمان» به سوى مکّه🕋رفت، چیزى نگذشت که در میان مسلمانان شایع شد او را کشته اند.
در اینجا پیامبرﷺ تصمیم بر شدت عمل گرفت و در زیر درختى🌳که در آنجا بود با یارانش تجدید بیعت کرد که به نام «بیعت رضوان» معروف شد، با آنان عهد بست که تا آخرین نفس مقاومت کنند، ولى چیزى نگذشت که «عثمان» سالم بازگشت و به دنبال او «قریش»، «سهیل بن عمرو» را براى مصالحه خدمت پیامبرﷺ فرستادند، و تأکید کردند که امسال، به هیچ وجه ورود او به مکّه🕋ممکن نیست.
بعد از گفتگوهاى زیاد، پیمان صلحى منعقد شد که یکى از موادش همین بود: مسلمانان آن سال را از عمره چشم بپوشند و سال آینده به «مکّه» بیایند، مشروط بر این که بیش از سه روز نمانند و سلاحى جز سلاح مسافر با خود نیاورند و مواد متعدد دیگرى دائر بر امنیت جانى و مالى مسلمانانى که از «مدینه» وارد «مکّه» مى شوند، همچنین 10 سال متارکه جنگ میان مسلمین و مشرکین و آزادى مسلمانان «مکّه» در انجام فرائض مذهبى، در آن گنجانیده شد.
این پیمان در حقیقت یک پیمان عدم تعرضِ همه جانبه بود که به جنگ هاى مداوم و مکرّر بین مسلمانان و مشرکان موقتاً پایان مى داد.
در اینجا پیامبرﷺ دستور داد شترهاى قربانى را که به همراه آورده بودند در همان جا قربانى کنند، سرهاى خود را بتراشند و از احرام خارج گردند.
اما این امر، براى جمعى از مسلمانان سخت ناگوار بود؛ چرا که بیرون آمدن از احرام بدون انجام مناسک عمره، در نظر آنها امکان پذیر نبود، ولى پیغمبرﷺ شخصاً پیشگام شد، شتران قربانى را نحر فرمود و از احرام بیرون آمد و به مسلمانان تفهیم نمود که این استثنائى است در قانون احرام و قربانى، که از سوى خداوند قرار داده شده است.
مسلمین هنگامى که چنین دیدند تسلیم شدند و دستور پیامبرﷺ دقیقاً اجرا شد و از همانجا آهنگ «مدینه» کردند، اما کوهى از غم و اندوه بر قلب آنها سنگینى مى نمود؛ چرا که در ظاهر قضیه مجموع این مسافرت یک ناکامى و شکست بود، ولى خبر نداشتند که در پشت داستان «صلح حدیبیه»، چه پیروزى هائى براى مسلمانان و آینده اسلام نهفته است، و در همین هنگام بود که سوره «فتح» نازل شد و بشارتِ فتح عظیمى را به پیامبر گرامى اسلامﷺ داد.
📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی
#در_محضر_قرآن #تفسیر
#شأن_نزول
╔═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╗
عضو کانال انوارالقرآن شوید
👇👇👇👇👇👇
@AnwarAlquran
╚═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
💠 سخنان رهبر معظم انقلاب
در مورد امیرالمؤمنین (ع) و معرّفی شخصیّت این بزرگوار، یک مرحله، مرحلهی امامت آن بزرگوار است؛ امامت نه به معنای ریاست دین و دنیا و این حرفهایی که ما در باب امامت میزنیم؛ اینها مورد نظر نیست؛ بلکه آن امامتی که خدای متعال به حضرت ابراهیم فرمود:
...اِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ اِمامًا...{124 بقره}
خب این چه زمانی به ابراهیم گفته شده است؟
این بدون شک در زمان سالخوردگی حضرت ابراهیم است؛ چون حضرت در پاسخ پروردگار عرض میکند:
وَ مِن ذُرِّیَّتی {124 بقره}
پیدا است ذرّیّه داشته؛ و ذرّیّهی حضرت ابراهیم مال پیرمردی او است.
اَّلحَمدُلله الَّذی وَهَبَ لی عَلَی الکِبَرِ اِسمٰعیلَ وَ اِسحٰق{39 ابراهیم}
حضرت در دوران جوانی و میانسالی و حتّی اوایل کهنسالی هم فرزندی نداشتند؛ فرزند مال اواخر کار است. پس این امامت مربوط است به اواخر دوران زندگی حضرت ابراهیم؛ در حالی که ابراهیم دهها سال قبل از آن، پیغمبر بود و پیغمبرها رئیس دین و دنیایند؛
در این شکّی نیست امّا این امامت را بعد خدای متعال داد. پس این امامت یک مرحلهی دیگری است، یک چیز بالاتری است، یک امر معنوی است.
مسئلهی امامت با این ترازوهای عرفیِ ما قابل اندازهگیری و توزین نیست؛ این همانی است که امام صادق (ع) [در تبیین آن] در منیٰ در حضور جمعیّتهای مردم فریاد کشید: اِنَّ رَسولَ اللهِ کانَ الاِمام
پیغمبر، امام بود؛ امام به آن معنا [مدّ نظر است]
#دقایقی_با_قرآن #فیلم #تفسیر
#مقام_معظم_رهبری
╔═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╗
عضو کانال انوارالقرآن شوید
👇👇👇👇👇👇
@AnwarAlquran
╚═─┅─═ .🕋. ═─┅─═╝