حتی بر سه قسم است:
الف: حتای عاطفه که برای عطف یک جزء از معطوف علیه یا چیزی که به منزله جزء برای معطوف علیه است، میآید.
ب: حتی حرف ابتدا و استیناف که حرفی است که بعد از آن جمله آغاز میشود و آن جمله مستانفه بوده و از جهت لفظی و اعراب به ماقبلش تعلق نخواهد داشت و محلی از اعراب ندارد، هر چند از جهت معنا به ماقبلش تعلق دارد.
ج: حتی جاره که به معنای «الی» میآید و اختصاص به اسم ظاهر خواهد داشت و به ضمیر جر نمیدهد.
🫓🫓🫓🫓🫓🫓🫓🫓
نسئلكم الدعاء الفرج مولانا صاحب الزّمان عجّل الله فرجهم 🤲
✅ کپی بدون ذکر منبع ایرادی ندارد
👈 کانال مارا در صورت رضایت خود معرفی نمایید
@ArabiAsanMa
💡🔮💡🔮💡🔮💡
شرط عطف به '' حتی '' این است که معطوف، یا باید نسبت به سایر اجزای معطوف علیه، قوی تر یا ضعیف تر باشد.
بنابراین اگر گفته شود: «ضربت القوم حتی زیدا»؛ و زید از افراد برتر یا ضعیف تر قوم نباشد، بلکه هم سطح دیگران باشد، چنین عطفی به دلیل عدم ترتیب صحیح نیست؛ زیرا لفظ قوم شامل تمام افراد قوم از جمله زید میشود و نیازی به عطف و جدا ذکر کردنش نبوده، ولی اگر زید قویترین یا ضعیفترین افراد باشد، این کلام دلالت میکند که تمام افراد مورد ضرب و جرح واقع شدند و ضعیف بودن یا قوی بودن زید سبب نشده که او از این ماجرا استثنا شود.
🫓🫓🫓🫓🫓🫓🫓🫓
نسئلكم الدعاء الفرج مولانا صاحب الزّمان عجّل الله فرجهم 🤲
✅ کپی بدون ذکر منبع ایرادی ندارد
👈 کانال مارا در صورت رضایت خود معرفی نمایید
@ArabiAsanMa
💡🔮💡🔮💡🔮💡
11.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انشودة : الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین بثلاثة لغة
🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉
@ArabiAsanMa
🌻🍃كل عام وانتم في خير وعافية وستر من الله تعالى
@stekerarabic
https://eitaa.com/ArabiAsanMa
21.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همیشه یا علی گفتم
علی از جا بلندم کرد
https://eitaa.com/ArabiAsanMa