بخش دوم
«تحمیل ساختاری»
🔸در دو گانه اولویت سنجی ساختار –کارگزار همواره ترجیح جمهوری اسلامی در مواجهه با رژیم صهیونیستی، تحمیل محدودیت های ساختاری بوده است. به این معنا که پروژه هویتی انقلاب اسلامی با مخاطب قرار دادن لایه زیرین قدرت در جهان اسلام و تکیه اش بر عناصری و مولفه هایی چون «مستضعفین»، «توده ها» و«تحقیرشدگان» بوده است در حالی که اسرائیل یک ساختِ برامده از لایه برین قدرت در نظام بین الملل بود و اساساً خروجی مناسبات جنگ جهانی اول و نظم قیمومیت محور به رهبری«بریتانیا» و سپس«امریکا» بود. صدایی که انقلاب اسلامی بازتاب می داد محدودیتی هویتی- معنایی برای تثبیت پروژه رژیم ایجاد می کرد و آن را در برابر ملت ها قرار میداد.
🔹 به لحاظ سیاسی نیز انقلاب اسلامی محدودیت ساختاری جدیدی بر رژیم تحمیل کرد به این معنا که همواره از نظم و فرایندهای مردمسالار حمایت کرد در حالی که ساختِ رژیم بر یک جعل غاصبانه مبتنی بود و به لحاظ عینی نیز هیچ نظم مردمسالار واقعی در جهان اسلام را نمی توان تصویر کرد که ترجیح مردم آن عادی سازی با اسرائیل باشد لذا گزاره ترجیحی جمهوری اسلامی و ترویج و نهادینه سازی آن در هر جای منطقه به محدودیت های رژیم می افزود به طوری که امروز «تطبیع= عادی سازی رابطه برخی کشورها با اسرائیل» صرفاً پروژه دولت های بی ملت (مانند برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس) و یا دولت هایی است که منتخب ملتشان نیستند.
🔸به لحاظ سخت افزاری نیز مجموعه ای از ساخت های نظامی در مرزهای رژیم توسط حزب الله و جنبش های فلسطینی، تنفس امنیتی رژیم را سخت و با تکمیل کمربندی میانی آن در سوریه و جنبش های عراقی و یمنی این محدودیت دایره را تنگ تر کرد. همه بازیگران نیز می دانند که پشت این محدودیت های سخت افزارانه جمهوری اسلامی است که در صورت تجهیز بیشتر کمربندها به فناوری های نوین این محدودیت سخت تر نیز خواهد شد.
🔸 با حیثیتی که حمله 7 اکتبر از اسرائیل به باد داد و سپس توسط جنبش های عراقی، یمنی و لبنانی و وعده صادق ایران تکمیل شد،عملاً اسطوره امنیت سازِ رژیم در سطح ملی اش فروریخت. مرور مواجهه چند دهه اخیر نشانگر این است که در بخش مقاومت اولویت، تثبیت مجموعه ای از محدودیت های ساختاری سیاسی، هویتی و سخت علیه رژیم بوده است که البته می توان آن را در بخش رسانه ای و حقوقی نیز تکمیل و کمربند محدودیت ساز ساختاری را در لایه های مختلف اعمال کرد.
«انتقام کارگزاری»
🔸با مرور فرایند شکل گیری رژیم از ابتدای قرن بیستم مشخص است که هدف نهایی رژیم واضح و آن در اختیار گرفتن همه سرزمین فلسطین است و چه بسا به لحاظ ایده، محدود به مرزهای فلسطین هم نماند لذا در پس هر بحران، بخشی از جغرافیا را به قلمرو اضافه کرده و با میانجی گری های موقتی،تنفسی برای تداوم پروژه در فرصتی دیگر را دنبال کرده است.
🔹 این هدف در جنگ های چهارگانه با کشورهای عربی و حتی صلح اسلو با عرفات هم دنبال شد و نتیجه آن نیز اضافه شدن قلمرو رژیم در هر مرحله بود اما تنها مانع تحقق و نهایی سازی این پروژه، شکل گیری جنبش های مقاومت در غزه بود که پروژه را به تاخیر انداخت و رژیم هم با درک محدودیت های ساختاری شکل گرفته علیه خود در طی این چند دهه به انتقام کارگزاری روی آورده است.
و به دنبال این سوال که این ساختارها را چه کسانی به وجود آورده اند؟ پاسخ، طبعاً شهدایی چون سلیمانی، عاروری، رنتیسی، هنیه و... را روی میز قرار می دهد. اما اینکه آیا حذف و انتقام کارگزارانِ مقاومت منجر به اختلال در تکمیل محدودسازهای ساختاری خواهد شد، تجربه خلاف این را نشان داده است.
#اسماعیل_هنیه
#فلسطین
#مقامت
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
بخش سوم
«از رهبری کاریزماتیک تا دلبستگی سیال»
🔹 همواره یکی از عوامل کارامدی جنبش ها نقش رهبران کاریزماتیک آنها بوده است لذا ویژگی شخصیت هایی چون«امام خمینی»، «شهیدحسن البنا»، «شهیدسید عباس موسوی»،«شهید حسین الحوثی»،«شهید احمد یاسین»،«شهید هنیه»،«شهید سلیمانی» و... در تاسیس و توسعه ایده جنبش های مقاومت سهم زیادی داشته اما وفات یا شهادت آنها و از سویی تداوم مسیر جنبش ها نشان داد که با پدیده«جنبش های جدید اجتماعی» مواجه ایم که سازمان در آنها محوریت یافته و حتی در دوره متاخر می توان با عبور از سازمان محوریت را«دلبستگی هویتی به ایده جنبش» داد به طوری که هر فردی که تعلق خاطر به ایده مقاومت دارد، بتواند فارغ از سازمان، کنش مقاومتی داشته باشد. لذا شخصیت های کاریزماتیک مقاومت در جنبش های سنتی سهم زیادی داشتند و آخرین نسل آنها نیز با شهادت، به توسعه مولفه «دل بستگی هویتی به ایده» فارغ از سازمان پرداختند و خلأ حضور آنها اختلالی در فرایند مقاومت ایجاد نکرده است.
«جامعه پذیری خون محور»
🔸مهم ترین چالش برای سیستم های سیاسی ارزش محور، چگونگی انتقال هنجارها به نسل های پسین است و همواره جنبش ها نیز از اینکه نسل بعدی ترجیحات آنها را برنتابند، هراسانند، در حالی که تجربه نشان داده با هر انتقام کارگزاری و شهادت یک رهبر مقاومت، ایده مقاومت، جامعه پذیرتر و ملموس تر برای نسل های جدید شده است. نسلی که فلسطین 1948و جنگ های چهارگانه و آوارگی را درک نکرده بود، امروز با فاجعه رخ داده در غزه و شهادت هنیه، درکی عمیق و واقعی از ماهیت هستی شناختی رژیم و ضرورت ایده مقاومت به دست اورده است لذا هیچ فرایند آموزشی - تربیتی نمی توانست، چون شهادت شهید سلیمانی او را به نماد و الگوی نسلی نوپدید در ایران تبدیل نماید در حالی که انگار ترجیحات، زمینه و زمانه آنها با هم فاصله داشت. لذا انتقام رژیم از کارگزاران مقاومت همواره این فرصت را برای مقاومت فراهم کرده تا ارزش هایش را عینی تر نهادینه نموده و هیچ عنصری چون خون«به شهادت رسیدن» در ایجاد حماسه و تحرک در نسل جدید و تلنگر به نسل قدیم سهم نداشته است.
«گذار خون از جغرافیا»
🔹در جهان دولت- ملت که همه مولفه ها بر محور ملیت و دورن مرزهای جغرافیایی محدود شده، ریختن خون یک ایرانی در بغداد، یک فلسطینی در تهران، امامت یک شیعی بر نماز شهیدی سنی، شهادت یک ایرانی در حلب و... معادله مقاومت را از درهم تنیدگی جغرافیایی رهانیده و به«خون تنیدگی»رسانده است. این گذار از جغرافیا محوریِ متصلب را می توان در شکل دادن یک هویت فرا ناسیونالیستی به کار گرفت لذا حس تعلقی که یک ایرانی به بغداد و یک غزاوی به تهران پیدا کرده را باید قدر دانست.
#اسماعیل_هنیه
#فلسطین
#مقامت
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
بخش چهارم
«سراب مقاومت بی هزینه»
🔹دامن زدن به این تصویر در جامعه ایرانی که یک دولت، محور مقاومت باشد وکارویژه آن صرفاً پشتیبانی تعریف گردد اما از هزینه دادن عملی بر حذر باشد، فروکاهش این پروژه سترگ است لذا نهادینه شدن این گزاره که دیگران هزینه سخت مقاومت را بپردازند، به رشدو ارتقاء جامعه مقاوم نخواهد انجامید، حال آنکه نظامِ مقاوم، خروجی جامعه مقاوم است.
«بازمانی تئوری از کنش»
🔸در این دوگانه که پدیده ها اول صورتبندی نظری پیدا کرده و سپس محقق می شوند یا عکس آن صادق است، می توان پروژه مقاومت را از نوع دوم تلقی کرد که پدیده و سطح کنشگری عینی آن فرسنگ ها از صورتبندی نظری جلو زده است و به نوعی عمل، مقدم بر نظر شده است. هر چند ظرفیت های فرانظریِ کنش به صورت بین الاذهانی در تصور کنشگران حاضر است اما تبیین و صورتبندی عمیق فلسفی، عرفانی، انسانی و حتی فقهی از مقاومت همچنان ابتر مانده است. هرچند در حوزه عربی گام هایی در آثار فلاسفه ای چون طه عبدالرحمن و عبدالوهاب المسیریو... تا حدی برداشته شده اما در بخش ایرانی، مقاومت کمتر در کانون فلسفیدن و اندیشه ورزی قرار گرفته است.
«فروکاهش ناصواب»
🔸در باب چگونگی پاسخ به شهادت شهید هنیه، باید توجه داشت که در سطح چنین موضوعات حساس امنیتی به تصمیم و سازوکارِ نهادهای رسمی باید اعتماد کرد و سطح بحث را نباید به تحلیل های خیابانی فرو کاست و از آن بدتر، تحلیل ماجرا از زاویه منافع جناحی در ایران و از زاویه اختلاف عربی- ایرانی در برخی رسانه های عربی است.اما به لحاظ ایجابی با درک تعارض هستی شناختی طرفین، این را می توان گفت که اولویت میان و بلند مدت همچنان باید تشدید محدودیت های ساختاری همه جانبه باشد. هرچند در کوتاه مدت و سطح تاکتیکی واکنش باید طوری تعریف گردد که خروجی آن بازدارندگی موثری در پی داشته باشد آنگونه که هراس رژیم صهیونیستی از واکنش پسین، مانعی اساسی برای هر کنش او در آینده گردد.
#اسماعیل_هنیه
#فلسطین
#مقامت
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
🔹انتشار تحلیل«خون تنیدگی؛تحلیلی بر شهادت اسماعیل هنیه»
روزنامه وطن امروز
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4099/1/287909/0
#اسماعیل_هنیه
#فلسطین
#مقامت
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
« مشکله معادل یابی عربی»
🔹یکی از سخت ترین مراحلِ ترجمه معادل یابی است. آن گاه که مترجم در زبان مقصد معادل مناسبی نیافته و به همان اصطلاح مبدأ پناه میبرد، حکایت ذیل در ترجمه از انگلیسی به عربی رخ میدهد🔸
- الأرستقراطية : آریستوکراسی
- السيميائية : نشانه شناسی
- السايكوبوتية : روانپریشی
- البراغماتية : پراگماتیسم ، عمل گرایی
- الميتافيزيقيا : متافیزیک
- الأستاطيقا : زیبایی شناسی
- الأبستمولوجيا : معرفت شناسی
- الميثيلوجيا : اسطوره شناسی
- أنطلوجيا : هستی شناسی
- جيولوجيا : زمین شناسی
- الميثودولوجيا : روش شناسی
- الباثولوجيا : پاتولوژی، آسیب شناسی
- الثيلوجيا : الهیات
- الأنثروبولوجيا : انسان شناسی
- الأركيولوجيا : باستان شناسی
- الجينيالوجيا : نسب شناسی
#عربی
#ترجمه
#اصطلاح
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«کوچه غم های بی پایان»
▪️پژواکِ قدم زدن در کوچه و بازارهای شام چیزی جز حس غربت بر دل نمی نشاند. با اندکی دل دادن به دیوارهای محله السیدة رقية هنوز مي توان حس کرد که چرا:
▪️لمّا سُئِلَ الإمام السجاد عن أعظم المصائب.
قال: الشام، الشام، الشام.
➖سمت راست، حرم حضرت زینب
➖سمت چپ، مقام رأس الحسین
دمشق مرداد 1402
#اربعین_حسینی_تسلیت
#دمشق
#شام
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«سیف الدین عبدالفتاح و علوم سیاسی اسلامی»
🔹دکتر سیف الدین عبدالفتاح متولد ۱۹۵۴ در مصر و سالها استاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره بود. بیشترین تاثیر را از استادش(دکتر حامد ابی ربیع) در مقطع ارشد و دکتری این دانشگاه پذیرفت. استادی كه سیاست را علم ساخت تمدن «السياسة علم بناء الحضارة» تعریف میکرد و دغدغه نگاشت علوم سیاسی و روابط بین الملل با رویکرد تمدنی را در طیفی از شاگردانش مثل سیف الدین عبدالفتاح و دکتر نادیه مصطفی محمود ایجاد کرد.
🔸 مهم ترین پروژه فکری سیف الدین عبدالفتاح، بازسازی رشته علوم سیاسی از منظری اسلامی و تمدنی بود که در مهم ترین اثرش«النظرية السياسية من منظور حضاري إسلامي» به تفصیل به آن پرداخته است.
او هر چند به لحاظ سیاسی به اخوان وابسته و مدتی هم مشاور محمد مرسی بود اما بدون تردید سهم او در ارائه یک دانش سیاسی از منظر اسلامی در جهان عرب بی نظیر است.
🔸برخی آثار او عبارتند از:
_النظرية السياسية من منظور حضاري إسلامي
-المداخل المنهاجية للبحث في العلاقات الدولية في الإسلام
-المشروع الحضاري الإسلامي للتغيير سيرة ومسيرة
-العولمة والإسلام رؤيتان للعالم
-بناء المفاهيم دراسة معرفية ونماذج تطبيقية
#دانشگاه_قاهره
#علوم_سیاسی
#تمدن
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«نادیه مصطفی و روابط بین الملل اسلامی»
🔸خانم دکتر نادیه مصطفی سال 1951در قاهره متولد و پس از تحصیل در سه مقطع علوم سیاسی، استاد روابط بین الملل در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره شد.
🔹 تمرکز اصلی ایشان تدریس و پژوهش در رشته «روابط بین الملل» با رویکرد اسلامی بود لذا مهم ترین فعالیت علمی او را میتوان مدیریت کلان پروژه «مشروع العلاقات الدولیه فی الاسلام» دانست که طی سالها با همکاری جمعی از اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل زیر نظر ایشان انجام و توسط«المعهد العالمی للفکر الاسلامي» در دوازده جلد منتشر شد.
همین پروژه سال 2007 با صورتبندی جدیدی تحت عنوان«موسوعه العلاقات الدولیه فی الاسلام» در هفت جلد توسط «مرکز الحضاره للدراسات و البحوث» مجدداً در قاهره منتشر شد.
🔸تلاش اصلی ایشان بر این استوار بود تا هیمنه و تلقی مرکز بودگی نظریه های غربی در روابط بین الملل را نقد کرده و با تکیه بر تراث اسلامی زمینه شکل گیری نظریه اسلامی در این رشته را فراهم نماید.
برخی دیگر از آثار ایشان عبارتند از:
-«فی تجدید العلوم الاجتماعیه»
-«العلاقات الدولیه فی التاریخ الاسلامی؛ منظور حضاری مقارن»
-«مشروع النهوض الحضاري و نماذجه التطبیقیه»
#دانشگاه_قاهره
#روابط_بین_الملل
#تمدن
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
زکي الميلاد و نظريه «تعارف الحضارات»
🔸زکی میلاد متولد1965در استان قطیف در منطقه شرقیه عربستان و از سال 1993 با تاسیس مجله «الکلمه» در بیروت سردبیری آن را عهده دار می باشد.
مهم ترین نوآوری ايشان ارائه نظریه «تعارف الحضارات» است که امروزه در برخی کشورهای عربی در کتب درسی دوره دبیرستان و دانشگاه تدریس می شود و درباره ابعاد اين نظریه نیر پایان نامه و مقالات متعددی نوشته شده است.
🔹زکی میلاد در سالهایی این نظریه را ارائه کرد که نظریه«برخورد تمدن ها» توسط هانتینگتون و نظریه«گفتگوی تمدن ها» توسط گارودی و سید محمد خاتمی مطرح شده بود.
ایشان این نظریه را از دو نظریه سابق به رویکرد اسلامی نزدیک تر دانسته و تلاش دارد تا آن را بر بنیانی قرانی صورتبندی و ارائه نماید لذا نظریه او بر ایه ذیل استوار است:
«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثي وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ»
🔸مهم ترین تالیفات او عبارتند:
-«عصر النهضة.. كيف انبثق؟ ولماذا أخفق؟»
(این اثر در سال 2017 جایزه کتاب سال عربستان را به خود اختصاص داد)
-«فكرة الحضارة.. دراسة تحليلية في الكتابات العربية المعاصرة»
-«تعارف الحضارات»
-«المسألة الحضارية.. كيف نبتكر مستقبلنا في عالم متغير؟»
-«السيد محمد باقر الصدر.. والتجديد الفكري والأصولي»
#تعارف_حضارات
#عربستان
#زکی_میلاد
#تمدن
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«خاطرات عمرو موسی»
🔸عمرو موسی متولد1936و فارغ التحصیل دانشگاه قاهره است.تجربه نمایندگی مصر در سازمان ملل،وزارت خارجه مصر و دبیرکلی اتحادیه عرب از او دیپلمات مشهوری تصویر کرده است. موضوع کتاب خاطرات دوره وزرات خارجه(1991-2001) اوست.
🔹نکات محوری کتاب:
- اختلاف دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشورها طبیعی اما ابتکار رهبران این دو نهاد می تواند آن دو را در راستای منافع ملی قرار دهد.
- سفرا نباید صرفاً به دیدارهای رسمی اکتفا کنند،سفیر باید درون جامعه و فرهنگ کشور میزبان نفوذ کند.لذا به دلیل عدم آشنایی به زبان و فرهنگ فرانسه پیشنهاد سفارت مصر در فرانسه را رد کردم.
- تلاش زیادی برای بازسازی رابطه با ایران انجام دادم اما عدم ریسک پذیری مبارک و نگرانی کشورهای امارات، عربستان و بحرین مانع شد.
- دوگانه شیعی- سنی اصلاً در سیاست خارجی مصر جایی نداشته است.
-سیاست خارجی مانند خودرویی است که وزارت خارجه موتور،سازمان امنیت چرخ ها،نقاشی آن با وزارت اطلاع رسانی، رئیس جمهور طراح و وزیر خارجه راننده آن است.
🔹 بخش پایانی کتاب«خانواده کوچک من»،نشانگر اهتمام او به تربیت فرزندانش«هانیه و حازم»است که در نیویورک برای آموزش عربی-دینی آنها معلم فلسطینی استخدام می کند.
🔸هر چند کتاب به دنبال ساخت تصویری از عمرو موسی در قامت قهرمان مبارزه با آمریکا،اسرائیل و حامی آرمان فلسطین است،اما خواننده فراموش نمی کند که او وزیر خارجه یکی از همسوترین رهبران جهان عرب(حسنی مبارک)با آمریکا و اسرائیل بود.
#معرفی_کتاب
#عمرو_موسی
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«لا تؤخر عمل الیوم إلی غدٍ»
🔹علاج واقعه قبل از وقوع گذشت، تدبیر فاجعه بعد الوقوع باید کرد.به لیست ذیل توجه کنید:
شهید سلیمانی
شهید زاهدی
شهید عاروری
شهید فواد شکر
شهید ابراهیم عقیل
شهید سیدرضی
و...
🔸فردا نوبت کدامیک از رهبران مقاومت در عراق،یمن ایران یا لبنان است؟شهادت شهید سلیمانی آغاز رسمی راهبرد حذف رهبران رده اول مقاومت، برای ایجاد اختلال در سازه مقاومت بود.
هر چند این قلم معتقد به اولویت تثبیت ساختارهای محدودسازِ(سیاسی، نظامی،رسانه ای،حقوقی و...) بر رژیم صهیونیستی در بلند مدت است حتی اگر ایجاد این محدودیت های ساختاری، هزینه اش شهادت بخشی از کارگزاران مقاومت باشد.
🔹اما آنچه از ترور شهید هنیه در تهران و تداوم شهادت رهبران حزب الله در ضاحیه فهم میشود، نشان از تثبیت راهبرد رژیم مبنی بر حذف کارگزاران مقاومت دارد.
قبل از وقوع، برای حفظ کارگزارانی در این سطح،باید چاره ها میشد اما اکنون شاید تنها راهبردِ بازدارنده و کوتاه مدت، اقدام فوری مبنی بر حذف تعدادی از رهبران تاثیرگذار رژیم صهیونیستی باشد. توفیق در عملیاتی کردن این موضوع چیزی است که احتیاطِ قبل از هر عملی را در دستور کار رژیم قرار خواهد داد لذا اگر چنین توانمندی وجود دارد، باید گفت«لا تؤخر عمل الیوم إلی غد» وگرنه رژیم صهیونیستی پس از حذف رهبران تاثیر گذار ِ مقاومت، سراغ سازه و ساختار مقاومت خواهد آمد.
#لبنان
#مقاومت
#رژیم_صهیونیستی
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«راز مانایی جنبش از اخوان تا حزب الله»
🔸ایده کلانی که همه جنبش های اسلامی معاصر در آن اشتراک نظر دارند؛ «مرجعیت نص دینی در عرصه های سیاسی-احتماعی» به لحاظ ایجابی و «مقاومت در برابر سلطه غرب در جهان اسلام» به لحاظ سلبی است؛ ایده ای که به رغم تنوع، جنبش های شیعی، سنی و زیدی معاصر حامل آن بوده اند.
🔹 وقتی ایتالیایی ها «عمر مختار» رهبر مبارزان لیبیایی را به شهادت رساندند، هرگز فکر نمی کردند او به مهم ترین نماد مقاومت در آن کشور برای مقابله با هر ظلمی در آینده تبدیل شود چون او حامل ایده ای بود که متوقف بر حضورش نبود.
🔸 یا وقتی حسن البنا در 22 سالگی بزرگترین جنبش اسلامی«اخوان المسلمین» را پایه گذاری کرد کسی شهادتش در 1949را پایان اخوان تلقی نکرد بلکه در نگاه پیروانش، رجل قرن العشرین شناخته شد و حضور معنایی ایده اش هنوز بر روح و روان هر اخوانی سلطه دارد.
🔹یا وقتی در سال 2004شهید حسین الحوثی با آن کاریزمای منحصر به فرد، رهبری جنبش انصار الله یمن را به برادر جوانش عبدالملک واگذار کرد، نه تنها به افول جنبش منجر نشد، که جنبش کمتر از دو دهه ضریب تاثیر غیر قابل تصوری یافت.
🔸 یا طبیعی جلوه مینمود با شهادت سید عباس موسوی در سال 1992،جوانی 32 ساله که بنام سید حسن نصرالله به رهبری جنبش حزب الله رسیده هم پس از مدتی با افزایش ضریب جنبش از سطح محلی به ملی و منطقه ای با شهادت سرنوشتش رقم زده شود، همانگونه که با شهادت شیخ احمد یاسین نیر شهید رنتیسی ادامه دهنده او در حماس شد و با شهادت هنیه نیز باید انتظار شهادت سنوار را داشت.
🔹خلاصه اینکه سرنوشت عام رهبران جنبش های اسلامی معاصر با شهادت رقم خورده اما مسیر جنبش ها تداوم داشته است لذا با وجود اهمیت نقش رهبران، باید پذیرفت که آنها علت العلل مانایی جنبش نبودند.بلکه دلیل مانایی جنبش های اسلامی از جمله حزبالله را باید در ایده ایجابی و سلبی که حمل می کنند، دنبال کرد. ایده ای که مهم ترین مولفه هویت بخش تعداد زیادی از مسلمان معاصر بوده است و با همه سختی شهادت رهبران، نباید علت العلل مانایی جنبش (ایده) به حاشیه رود.
#سید_حسن_نصرالله
#مقاومت
#جنبش_اسلامی
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«وصیت راهبردی جمال عبدالناصر»
ظاهراً این آخرین سخنرانی جمال عبدالناصر در سال ۱۹۷۰ و جمله «ما أُخذ بالقوة لا يُسترد بغیر بالقوة»گزاره طلایی این سخنرانی است.
او که الهام بخش نسلی از مردم در جهان عرب برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و رسیدن به استقلال بود، با شکست ۱۹۶۷ به خوبی فهم کرد که بقاء در جهانی که بنیانش بر رئالیسم و نظمش آنارشیک است، جز با قدرت میسر نیست. او بیش از پنجاه سال قبل به درستی فهمید آنچه را رژیم صهیونیستی با زور و قدرت اشغال کرده جز با همان منطق نمیتوان از او پس گرفت. «ما أُخذ بالقوة لا يُسترد بغیر القوة»
#جمال_عبد_الناصر
#جهان_عرب
#رژیم_صهیونیستی_موقتی
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«نصرٌ مِن الله و آیندهٔ مقاومت»
🔸با حضور اساتید:
۱. یوسف ناصری (رئیس مجلس ادیان عراق)
۲. طلال عتریسی (جامعة المعارف، بیروت)
۳. فوزی العلوی (دانشگاه زیتونه، تونس)
۴. محمدعلی میرزایی (جامعة المصطفی، ایران)
۵. حبیب الله بابایی(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران)
۶. مختار شیخ حسینی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران)
دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی
روز یکشنبه، تاریخ ۱۵ مهر ماه
ساعت ۹ تا ۱۲ به وقت ایران
لینک حضور
dte.bz/scscenter
🔹پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
نشست-نصرٌ-مِن-الله-و-آیندهٔ-مقاومت-دکتر-مختار-شیخ-حسینی.mp3
15.84M
ارائه بنده در نشست نصر من الله و آینده مقاومت
لینک ارائه سایر اساتید
https://radio.isca.ac.ir/
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
🔻نشست تحلیلی سیاسی آینده مقاومت
🔸معاونت پژوهش مدرسه تخصصی حوزوی الزهرا سلام الله علیها اهواز
📌عنوان :
تحلیلی بر مقاومت اسلامی؛ روندها و آینده
🎙ارائه دهنده:
دکتر مختار شیخ حسینی
(رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🕓زمان یکشنبه ۲۲ مهر
ساعت ۱۶:۰۰
🌐لینک
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=46656
«جامعه عربی و دولت های مُسقِف»
پیمایش«مرکز العربی للابحاث و دراسة السياسات» درباره جنگ غزه در حالی در ماه ژانویه 2024 منتشر شد که رنگ قرمز نشان دهنده درصد مخالفت مردم هر کشور با به رسمیت شناختن رژیم #صهیونیستی توسط کشورشان است.
🔸حال این پرسش وجود دارد که اگر مردم در جهان عرب اینقدر با مسئله #فلسطین همدل هستند،پس چرا امروز کنشگری قابل توجهی از مردم مصر، اردن، مغرب و... نمیبینیم؟
🔹بخشی مهمی از عدم تحقق کنشگری مطلوب جامعه به دولت هایی باز میگردد که مهم ترین مولفه بقاءشان وابستگی به بازیگر خارجی خصوصاً آمریکاست لذا این دولت ها سقف امنیتی شدیدی بر جامعه تحمیل کرده و امکان کنشگری آنها بر اساس ترجیحاتشان را سلب نموده اند. به همین دلیل مثلاً در اردن که بخش قابل توجه جامعه فلسطینی الاصل است؛ امکان کنشگری فعالانه به سختی میسر است.
🔸 نمونه کنشگریِ مطلوب ِ جامعه نسبت به فلسطین را در #یمن دوره انصارالله میتوان مشاهده کرد که دولت با ایده جامعه همدل و ترجیح مردم و نظام همراستا شده است لذا حتی با مقدورات محدود، کنشگری حداکثری رخ میدهد.
🔹اگر بپذیریم که قدرت اصلی حامی فلسطین در نهاد جامعه عربی نهفته است و مانع اصلی کنشگری جامعه، دولت های مستقر اند؛ از سویی تجربه نشان داده در تعارض بلندمدتِ ترجیحات جامعه و دولت، برنده جامعه بوده است لذا باید به آینده ای امیدوار بود که تَرَک برداشتن سقف، به آزاد شدن پتانسیلی قابل توجه به نفع فلسطین منجر شود.
#فلسطین
#جهان_عرب
#نظر_سنجی
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«قصه ام با صدام»
🔹 کتاب، خاطرات زندان دکتر طالب البغدادی استاد اقتصاد دانشگاه بغداد است که در سال 1976پس از ارائه سخنرانی در جمع دانشجویانش درباره تولید و ارزش پول ملی از سوی #صدام که آن زمان معاون احمد حسن البکر بود، احضار و ایده علمی او ضد سیاست ها و رویکردهای حزب بعث تلقی شده و سالها زندانی میشود.
🔸کتاب روایت تلخ و دردناکِ یک استاد دانشگاه از سالها زندان، سلول انفرادی و شکنجه های طاقت فرسای حزب بعث را روایت میکند. روایتِ اعدام های متعدد از دانش آموز تا روحانی و مسئولان حکومتی، روایت اولین اخراج سیاسی یک استاد دانشگاه در دوره #بعث، روایت استادی که پشت میز تدریس و مقابل چشم دانشجویانش با دستبند دستگیر شد. روایتی که در پرتو همدلی با آن، خشونت و دیکتاتوری حزب بعث در #عراق را می توان لمس کرد.
🔸 خواندن این کتاب که بارها در آن اعدام اعضای حزب الدعوه، روحانیون و وابستگان به احزاب شیعی روایت شده، هشداری به گروههای شیعی عراقی است که یادشان بماند از چه مسیری عبور کرده اند.
ضمناً کتاب با عنوان حکایت من و صدام به فارسی هم ترجمه شده است.
#صدام
#جهان_عرب
#زندان
#معرفی_کتاب
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«دمی مرهم باش»
🔸بر اساس آمارهای رسمی تاکنون بیش از ۱۳هزار آواره لبنانی وارد عراق شده و روزانه هم به این تعداد افزوده میشود. انصافاً دولت،نهادهای مردمی و عتبات نیز حداکثر امکانات مقدور را فراهم کرده اند.
🔸از سویی تاکنون همگرایی گفتمانی و نظامی، دو بستر اصلی پیوند ایران و حزب الله بوده و به دلیل اقتضائاتی همکاری در ساحت رسمی و دولتی دنبال شده و جامعه از این مناسبات غایب بوده است.
🔹 بحران آوارگی کنونی در لبنان فرصتی استثنائی برای توسعه پیوندها در سطوح مردمی است. امروز تدبیری که بر اساس آن «مردم بما هو مردم» در ایران، پذیرای مردم لبنان باشند، فرصتی استثنائی برای جامعه پذیری مقاومت در لایه های مردمی است و البته اگر کنون مرهم رنج این عزیزان نباشیم پس کی؟
#لبنان
#حزب_الله
🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«طرح دو دولتی؛ سهلِ ممتنع»
🔸بسیاری از دولتهای عربی راه حل مسئله فلسطین را اجرای طرح دو دولتی میدانند. به این معنا که رژیم صهیونیستی به مرزهای1967بازگشته و دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی بر اساس مرزهای آن سال شکل گرفته و این چالش دراز دامنه نیز پایان پذیرد.
🔹 اگر چه طرح دو دولتی در ظاهر سهل مینماید اما اگر توسعه طلبی صهیونیست ها را از ۱۹۴۷ و صرفاً با استناد به ویدئو بالا که توسط یورو نیوز تهیه شده، در نظر بگیریم به ممتنع بودن چنین طرحی میتوان پی برد. چرا که روند گسترش مرزهای رژیم صهیونیستی و آب رفتن مرزهای فلسطین نشان میدهد؛ مهم ترین مخالف اجرای طرح دو دولتی، اسرائیلی است که خواسته اش تمام سرزمین فلسطین است اگر سپس سراغ اردن و...نرود.
#فلسطین
#جهان_عرب
#رژیم_صهیونیستی
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«تَرْک و تَرَک؛ درنگی در آوارگی»
🔸ناهار جمعه ۱۱ آبان میزبان دوستی بحرینی با همسر لبنانی اش بودیم که تازه ازدواج کرده و در میانه جنگ مجبور به ترک ضاحیه شدهاند.نظم ظاهری زندگی عروس جوان از هم گسسته، بخشی از خانواده سوریه، بخشی آواره در لبنان، تعدادی ایران و بخشی اروپا رفته اند.پدر و مادری که خانه تَرَک برداشته ضاحیه را تَرْک، اما راضی به خروج از بیروت نشده، پدر و مادربزرگ پیری که مشهدنشین شده اند.
🔹قصه پرغصه ای که درک واضحی از آن و پیامدهایش بر نهاد خانواده لبنانی نداریم؛ اما درک ناپذیرتر، واکنشِ عروس جوان به خبر شهادت پسر دایی اش بود که بعدِ ناهار تلفنی از آن مطلع شد؛ واکنشی که فقط «الله یرحمه» بود؛ آنهم محکم و استوار.
در پس این رنج درازدامنه، چه خانه هایی که تَرَک برداشت و تَرْک شد؛ اما ایمانی که تَرَک برنداشت.
#آوارگان
#لبنان
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«معاصرت و مشکله عقب ماندگی جهان عرب»
🔸این دغدغه که معاصرت در جهان عرب از چه زمانی آغاز می شود؛ موضوع بسیاری از پژوهش ها بوده است و اندیشمندان این حوزه، به دنبال شناسایی متغیری کمی یا کیفی اند که به مثابه یک نقطه عطف بتوان تاریخ جهان عرب را به قبل و بعد آن تقسیم نمود.
🔹 رویکردهای کمی به ۱۹۷۸(حمله ناپلئون به مصر)، ۱۹۱۴(شروع جنگ جهانی اول)، ۱۹۲۴(الغای رسمی خلافت عثمانی) و...ارجاع میدهند.
🔸از منظر رویکردهای کیفی، معاصرت به معنای اشتراک یک دوره تاریخی در پرسش های مشابه است و تا زمانی که این پرسش های بنیادین جوابی نیابند آن دوره تداوم خواهد داشت.
🔹از این منظر شاید بتوان مهمترین پرسش دوره معاصر جهان عرب را سوال شیخ محمد بسیونی عمران امام جماعت مسجدی در جاوه اندونزی دانست که در 21 ربیع الثانی ق1348 در نامه ای به سردبیر مجله المنار( رشید رضا) درخواست کرد که شکیب ارسلان در مجله به پرسش او درباره چرایی عقب ماندگی مسلمانان پاسخ دهد.
مجموعه پاسخ های شکیب ارسلان منجر به تالیف کتاب«لماذا تأخر المسلمون ولماذا تقدم غيرهم؟» شد.
🔹هر چند اندیشمندان مختلفی(محمد غرالی، مالک بن نبی، جمال البنا و...) رساله های در باب چرایی عقب ماندگی نگاشتند و جریان های فکری- سیاسی نیز راهکارهایی برای برون رفت از این مشکله پیشنهاد دادند. اما این پرسش همچنان پاسخ درخوری نیافته و لذا همچنان در کانون تامل و اندیشه ورزی جریان های مختلف است.
#معاصرت
#رسائل_عقب_ماندگی
#شکیب_ارسلان
#پیشرفت
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«خسروشاهی و نیم قرن اخوانپژوهی»
🔸 بخش زیادی از میراث مرحوم سید هادی خسروشاهی به کنکاش در اندیشه سیدجمال اختصاص داشت که به نشر مجموعه آثار او در مصر و ایران منجرشد و سپس با معرفی شاگردش محمد عبده، شرح نهج البلاغه او را با مقدمه خودش منتشر کرد.
🔹خسروشاهی با درک خلأ اخوان پژوهی در ایران کتاب«اخوان المسلمین چه میگویند و چه میخواهند؟»را تالیف و به ترجمه«تاریخ جمعیت اخوان المسلمین از آغاز تا امروز» تألیف ریچارد میشل و «اخوان المسلمین بزرگترین جنبش اسلامی معاصر» تألیف اسحاق موسی الحسینی پرداخت.
🔹 مرحوم خسروشاهی با مرشدهای اخوان مانند مصطفی مشهور،عمر التلمسانی،حامد ابوالنصر، مامون الهضیبی،مهدی عاکف و برخی اندیشمندان اخوانی مانند محمد عماره، محمد سلیم العوا، زینب الغزالی، یوسف ندا، محمد الغزالی و … گفتگوی مستقیم داشت
🔸او با ترجمه آثار سید قطب و برادرش محمد قطب و نوشته های چون«القرآن دستورنا»حسن الهضیبی، انقلابیون ایران را با اسلام سیاسی اخوانی پیوند داد.
🔸در میراث او میتوان با اسلام گرایان الجزایری مانند عباس مدنی و محفوظ نحناح آشنا و با کتاب«الجزایر سرزمین قهرمانان اسلامی» و «درباره احمد بن بلا فرمانده جهاد آزادی بخش الجزایر» با انقلاب الجزایر آشنا شد
🔸خسروشاهی با ترجمه کتاب«امام خمینی و تجدید حیات اسلام»، امام خمینی را از نگاه رهبر اخوان تونس(راشد الغنوشی)معرفی کرد و با معرفی حسن الترابی سودانی،مبانی او در تجدید فقه اسلامی را قابل فهم کرد.
#عکس_آذر_۱۳۹۸
#خسروشاهی_سید_هادی
#اخوان_المسلمین
🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«عبدالجبار الرفاعی و الظمأ الأنطولوجي»
دکتر «عبد الجبار الرفاعي» متولد ١٩٥٤م در استان ذي قار عراق است که علوم حوزوی را در قم و نجف تا سطوح عالی گذرانده و دکترای فلسفه هم از دانشگاه دارد او یکی از مهم ترین اندیشمندان عراق امروز در زمینه کلام جدید و فلسفه دین محسوب میشود.
دکتر رفاعی از سال 1997 سردبیر مجله «قضايا إسلامية معاصرة» میباشد که سهم زیادی در انتقال اندیشه های کلامی و فلسفی ایران معاصر به جهان عرب داشته است.
رئيس «مركز دراسات فلسفة الدين» در بغداد از مسئولیتهای مهم دیگر دکتر رفاعی علاوه بر تدریس در دانشگاههای مختلف میباشد. دکتر رفاعی در فصلی از کتاب «الدين والظمأ الأنطولوجي»سیر تطور فکری و گذارش از اسلام سیاسی را روایت کرده است. برخی آثار عبدالجبار الرفاعی عبارتند از:
- «مقدمة في علم الكلام الجديد»
-«مبادئ الفلسفة الإسلامية»
-«محاضرات في أصول الفقه»
-«الدين والنزعة الإنسانية»
-«الدين والظمأ الأنطولوجي»
-«الدين والاغتراب الميتافيزيقي»
-«الدين والكرامة الإنسانية»
-«مفارقات وأضداد في توظيف الدين والتراث»
عکس: یکشنبه شب، ۱۹ آبان، ۱۴۰۳،بغداد
همراهان: دکتر محمد سوری و دکتر شریف لک زایی
#عبدالجبارـالرفاعی
#عراق
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
محمد ابورمان و سلفیه پژوهی
🔹هر چند رویکردهای کلامی و فقهی بیشترین سهم را در سلفیه پژوهی جهان عرب به خود اختصاص داده اما برخی اصحاب علوم انسانی نیز تاملاتی درباره سلفیه به مثابه یک پدیده سیاسی اجتماعی داشته و خوانش های نسبتاً متفاوتی ارائه کرده اند. اساتیدی مانند عزمی بشاره، رائد السمهوری، حسن ابوهنیه و محمد ابورمان اردنی از جمله این اساتید میباشند.
🔸دکتر محمد ابورمان فارغ التحصیل دکتری علوم سیاسی دانشگاه قاهره، پژوهشگر «مركز الدراسات الاستراتيجية»دانشگاه اردن، استاد موسسه فریدریش ایبرت، و کارشناس ارشد حوزه جنبش ها و جریان های اسلامگرای سیاسی است.
برخی تالیفات ابورمان عبارتند از:
- الإصلاح السياسي في الفكر الإسلامي. -بين الحاكمية وسلطة الأمة: الفكر السياسي للشيخ محمد رشيد رضا
- السلفيون والربيع العربي سؤال الدين والديمقراطية في السياسة العربية
-الصراع على السلفية
-ـالإسلاميون والدين والثورة في سورية
ـ أنا سلفي:بحث في الهوية الواقعية والمتخيَّلة لدى السلفيين
#سلفیه
#اردن
#محمدـابورمان
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1